نفرت‌پراکنی‌ها در حال ثمر دادن است!

سامان مهراد، گروه اجتماعی الف،   4020715090 ۱۴۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
نفرت‌پراکنی‌ها در حال ثمر دادن است!

دو واقعه رخ‌داده اخیر و برخورد خشونت‌آمیز با اتباع افغانستانی حاضر در ایران، نشان‌دهنده خطری است که جامعه ایرانی را تهدید می‌کند و اگر امروز نسبت به حل‌وفصل آن قدم برداشته نشود، وقوع چنین حوادث تلخی و تقابل ایرانی و افغانستانی و وقوع یک چالش امنیتی دور از انتظار نخواهد بود.

در روزهای گذشته فیلمی از کردستان منتشر شد که عده‌ای از هموطنان ما در حال ضرب و شتم و شکنجه یکی از اتباع افغانستانی بودند و علاوه بر این ویدئویی از هجوم دسته‌جمعی تعداد زیادی از جوانان به منازل ساکنین افغانستانی در سلطان آباد قزوین دست به دست شد. اگرچه بر اساس اعلام فرماندهی انتظامی استان‌های کردستان و قزوین تمامی عوامل این اقدامات خودسرانه بازداشت شدند اما باید این نکته را در نظر داشت که بروز چنین اقدامات خشونت‌آمیزی، ناگهانی و غیرمترقبه نبوده و محصول مدت مدیدی عملیات روانی بر روی ذهن مردم است.

چند هفته‌ای است که یک موج رسانه‌ای مبتنی بر نفرت‌پراکنی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده و نقطه ثقل آن، حضور افغانستانی‌ها و ورود پرشمار آن‌ها به خاک ایران است. به آمارهای مختلفی هم استناد می‌شود و برای باورپذیر کردن این عملیات‌روانی پیچیده، جمعیت افغانی‌های داخل ایران را ۲۰ میلیون نفر ذکر کرده‌اند! در حالی که جمعیت کنونی کشور افغانستان حدود ۴۱ میلیون نفر است و مشخص نیست که چگونه نیمی از افغانی‌ها در ایران سکنی گزیده‌اند! واضح است که ذکر این آمارهای دروغ برای ضریب‌دادن به نفرت‌پراکنی‌ها و ایجاد یک بحران امنیتی داخل ایران است.

در اثنای این موج رسانه‌ای و عملیات روانی، کسانی را می‌بینیم که سال گذشته و در جریان شورش «زن، زندگی، آزادی» با وام‌گیری از ترانه‌ای سطحی «برای کودکان افغانی» مرثیه‌سرایی می‌کردند اما حالا در اتحادی همه‌جانبه با بسیاری از طیف‌های سیاسی متعارض با خود، علیه افغانستانی‌ها فعالیت می‌کنند و این نشان از برنامه‌ای هدفمند برای ایجاد بحران در ایران دارد.

اینترنشنال‌، بی‌بی‌سی، من‌ و تو و براندازان می‌دانند که پتانسیل موضوع مهاجرین برای تبدیل‌شدن به یک چالش امنیتی و نزاع ایرانی و افغانی، بالاست و این برهه فرصتی مناسب برای ماهیگیری از چنین آب گل‌آلودی بوده و به‌واسطه رسانه، اذهان عده‌ای ساده‌نگر را به تسخیر در آورده و با تعمیق نفرت‌پراکنی‌ها موجبات وقایعی چون کردستان و قزوین را فراهم می‌کنند و متاسفانه عده‌ای از دلسوزان داخل ایران هم ناآگاهانه در زمین آنان به فعالیت می‌پردازند.

این حوادث رخ‌داده اخیر، زنگ هشدارها را باید برای مسئولین امر به صدا درآورده باشد. هر چند که این حجم از دروغ‌‌پردازی‌ها و عملیات‌های رسانه‌ای با مقاصد شومی صورت می‌گیرد اما تمامی این موارد نافی لزوم پرداختن به مسئله مهاجرین افغان و ساماندهی آنان نیست. آمار ذکرشده ۵ میلیون‌نفری جمعیت اتباع افغانی داخل ایران نیازمند اقدامات فوری و فوتی است. باید جنبید که بذر‌ نفرت‌پراکنی‌ها در حال ثمر دادن است!

 


 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۵۱۷۱۳۰۸:۵۶:۱۹ ۱۴۰۲/۷/۱۶
مثل اینکه، همین سایت خبری الف هم به این موضوع حضور مهاجران افغان در ایران و تهدید بالقوه آن حساس بود و مقاله‌ای هم منتشر کرد.
سعید۳۲۵۱۸۶۵۱۰:۲۶:۵۶ ۱۴۰۲/۷/۱۶
هیچ کشوری اجازه نمیده بی محابا مهاجرین از کشورهای دیگه غیرقانونی وارد سرزمین شون بشن. از طرفی هیچ انسانی هم اگر انسان باشه با یک مهاجر برخورد خشن نمیکنه. اینکه سایتی خطر حضور غیرقانونی اتباع کشوری رو گوشزد میکنه دلیلی بر صادر شدن مجوز برای حمله به مهاجرین نیست. لطفا بجای نظرات احساسی یکم منطقی فکر کنیم
ناشناس۳۲۵۱۹۴۹۱۱:۰۶:۵۲ ۱۴۰۲/۷/۱۶
واردات افغانی جای ایرانی ها تحصیل کرده مهاجر به کانادا و استرالیا هست
ناشناس۳۲۵۲۱۰۵۱۲:۵۲:۴۲ ۱۴۰۲/۷/۱۶
نیاز ایرا ن مدرک تحصیلی نیست .ونخبگان شریف هم ۸میلیون نیستند نیاز ایران کارگر مرغداری وصنایع شیمیایی وکارشاقه وگاودار وچاه کن وحفار است .
ناشناس۳۲۵۲۹۷۴۰۲:۱۵:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۱۷
همنجوری حساب کردید که نصف جمعیت تحصیل کرده ایران الان بیکار ؟
ناشناس۳۲۵۳۵۹۰۱۳:۲۵:۵۳ ۱۴۰۲/۷/۱۷
قرن بیست و یکم هستیم یک نخبه دانشگاهی میتواند دهها مرغداری را با حداکثر ده نفر اداره کند بدون حتی یک کارگر ساده.
ناشناس۳۲۵۲۱۱۲۱۲:۵۸:۴۱ ۱۴۰۲/۷/۱۶
سهم نتيجه همكاري با امريكا وطالبان اين شد
ناشناس۳۲۵۲۱۳۳۱۳:۱۳:۰۹ ۱۴۰۲/۷/۱۶
اولا مرزها باز نیست ومهاجران با بخطر انداختن جانشان قاچاق وارد شدند . ثانیا ایران با اینکه همسایه کشوریه که ۴۰سال درگیر جنگ هست به اندازه ترکیه مهاجر نداره .ودرصد مهاجرین بسیاری از کشورها مثل امارات کویت وعربستان وحتی فرانسه یابیشتر از ایران است
سعید۳۲۵۲۲۱۰۱۴:۰۲:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۱۶
کسی در ترکیه جرات نداره بدون اوراق شناسایی و اقامت قانونی تردد بکنه.
ناشناس۳۲۵۲۵۶۳۱۸:۳۵:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۱۶
یعنی الان ۱۰ میلیون کم هستند تازه؟؟ مطابق قوانین کشورهایی مثل امارات اتباع بیگانه هبچ حقوقی مثل اتباع خودشان قائل نیستن تازه انها هم عموما افراد پولدار دیگر کشورها هستند چند سال پیش همین امارات افاغنه را با ۳۰ میلیارد دلار سرمایه اخراج کرد ترکیه حتی تحمل ۲۵۰هزار نفر افغانی را ندارد و اخراجشان میکند
اﻳﺮاﻥ۳۲۵۲۷۰۴۲۰:۵۳:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۱۶
اﻭﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺟﻨﮓ ﺑﻮﺩ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺟﺎﻧﺸﺎﻥ ﭘﻨﺎﻩ ﺑﻴﺎﺭﻥ اﻳﺮاﻥ .. اﻻﻥ ﻛﻪ ﺟﻨﮓ ﻧﻴﺴﺖ ﺗﻮ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﺩﻟﻴﻠﻲ ﻧﺪاﺭﺩ ﻣﻴﻠﻴﻮﻧﻬﺎ ﻣﻬﺎﺟﺮ اﻓﻐﺎﻧﻲ ﺗﻮ اﻳﺮاﻥ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﻫﻢ ﺗﻌﺪاﺩ اﻧﻬﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺷﻮﺩ ﺑﻌﺪﺷﻢ ﺷﺮاﻳﻄ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﻛﻪ ﻣﺜﻞ ﺯﺩﻱ ﻣﺎﻧﻨﺪﻩ اﻣﺎﺭاﺕ ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ ﻛﺎﻣﻼ ﻓﺮﻕ ﻣﻴﻜﻨﺪ اﻗﺘﺼﺎﺩ اﻭﻥ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻧﻴﺮﻭﻱ ﻛﺎﺭ اﺯ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﻪ ﺑﮕﻴﺮﻥ اﻳﺮاﻥ ﺟﻮاﻧﻬﺎﻱ ﺑﻴﻜﺎﺭ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺩاﺭﻩ اﻭﻥ ﻛﺎﺭﻓﺮﻣﺎﻫﺎﻱ اﻳﺮاﻥ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺑﻴﻤﻪ ﻧﻜﺮﺩﻥ و ﺩﺳﺘﻤﺰ ﻛﻢ ﻣﻴﺮﻥ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻧﻴﺮﻭﻱ ﻣﻬﺎﺟﺮ اﻓﻐﺎﻧﻲ
ناشناس۳۲۵۲۷۳۱۲۱:۳۰:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۱۶
جسارتا کیفیت هم یه نگاه بندازین
ناشناس۳۲۵۲۵۲۳۱۸:۰۴:۴۴ ۱۴۰۲/۷/۱۶
حتما مطلع هستید که ترکیه تمام افاغنه را بدلیل نیروی کار ارزان و اشغال فرصتهای شغلی کارگر ترک اخراج می کند
حامد۳۲۵۳۵۶۷۱۳:۱۵:۳۷ ۱۴۰۲/۷/۱۷
توکشورهای پبشرفته وتوسعه یافته ملت خودشون تورفاهن مهاجر میپذیرن اما توایران حتی حضور یک مهاجر اونم افغان زیاد است.
کامین۳۲۵۲۰۹۴۱۲:۴۴:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۱۶
خطر اونجاست که حتی مسئولان طراز اول کشور هم نمیدونندچند میلیون افغان در کشور هست و رقم ۵ تا ۹ میلیون رو میگند ، حداکثر مهاجرین افغان باید ۵۰۰ هزار نفر باشه و عمدتا هم از هزاره ها باشند نه پشتون ها !
ناشناس۳۲۵۳۵۹۲۱۳:۲۷:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۱۷
متوسط سالی 500 هزار اخراجی داریم که اخیرا به 850 هزار رسیده. ببینید ورودی چقدر است. این آماری است که سازمان ملل ثبت کرده.
ناشناس۳۲۵۲۱۰۴۱۲:۵۱:۴۸ ۱۴۰۲/۷/۱۶
كاش همه اين نيروهاي به قول شما خودسر به همين سرعت بازداشت ميشدند
ناشناس۳۲۵۲۱۷۹۱۳:۴۰:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۱۶
چرا من ایرانی باید مالیات بدم که هر برادر افغانی دست کم ده تا بیست نان بربری یارانه ای بگیرد روزانه و راهی منزل شود؟
ناشناس۳۲۵۲۶۷۵۲۰:۲۹:۵۱ ۱۴۰۲/۷/۱۶
برای اینکه عیالوار است این پرسیدن ندارد که
ناشناس۳۲۵۳۰۵۳۰۷:۳۱:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۱۷
آخه وقتی آواره هستند برای چی زادو ولد می کنن
ناشناس۳۲۵۳۶۱۳۱۳:۴۵:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۱۷
نه نون یارانه ای بده، نه خشونت کن. شما هم می ری از مالیات مردم نون می خری باید بریزیم سرت کتکت بزنیم؟
لوییس۳۲۵۲۷۴۳۲۱:۴۰:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۱۶
تو اگر مالیات می‌دهی برای خودت می‌دهی ودرقالب اجناس یارانه ای پس میگیری.از آنطرف مهاجرین سالیانه بابت تمدیدکارت آمایش وتمدید کارت کارگری.در ۲نوبت پول پرداخت می‌کنند.به چه پولی با زحمتکشی عرق جبین و از دهان بچه کوچکشان می‌زنند.تمام همسایگان ما ۴۰سال افغانستانی بودندوهمشون ۳یا۴وبعضیا۲تا اولاد دارند شاهد ماجرا.اداره اتباع.بخدا قسم بیشترحرفها شایعه منافقین است
ناشناس۳۲۵۲۹۹۹۰۴:۱۶:۵۰ ۱۴۰۲/۷/۱۷
باسلام برادر نصف بیشتر افغان ها قاچاقی وارد شدن وهیچ مالیات وکارتی ندارن.خود بنده باچند نفرشون حظوری همنشین شدم وصحبت کردم
بیچا۳۲۵۳۰۳۵۰۶:۴۶:۲۱ ۱۴۰۲/۷/۱۷
شاید خودت افغانی ،، میگی همسایه هات افغان بودن،،، هیچ افغانی دو سه تا بچه ندارن برو بالا ،، ثانیا ۹۰%اینا قاچاقی آمدن اصلأ اطلاعاتی ازشون وجود ندارن که بخوان در سال دو دفعه تسویه کنن،، حالا بر فرض اینکار از یارانه بهداشت،نان،اب،حمل،و نقل... استفاده میکنن مگه چقدر شو پس میدن،، البته پشتونها و حقانی ها بر ایران مشکل درست میکنن نه بقیه افغانها
ناشناس۳۲۵۳۰۱۵۰۵:۴۱:۱۲ ۱۴۰۲/۷/۱۷
با سلام از مهمان نوازي ايران بسيار ممنون و تشكر را از تمام ايرانيان و برادران و مادران ايراني كه طي چند دهه پذيراي میليوني اتباع افغانستان بودن ممنون و سپاسگزاريم و اميدواريم سرزمين ما هم روزي چشم اميدي را براي زندگي كل فرزندان خودش باز كند تا بتوانيم كساني كه به همه ما لطف داشتن جبران كنيم .و خدا باعث و باني اين روزاي افغانستان را به روزي بدتر از مهاجرين افغانستان برساند ..
ناشناس۳۲۵۱۷۱۶۰۸:۵۷:۱۳ ۱۴۰۲/۷/۱۶
من آگاه تر از آن هستم که تحت تاثیر رسانه های معاند حرفی بزنم ولی باور کنید تعداد افغان ها در ایران به حد نگران کننده رسیده اگر رسانه های معاند بحرانهایی را در ذهن خود بسازند و مطرح کنند تا وقتی که من شنونده با چشم خودم نبینم باور نمی کنم ولی تعداد افغانهای جوان که در خیابانها و کوچه ها پرسه می زنند بسیار زیاد است افغانهای جوان با پدران خود که سر به زیر و زحمتکش و نجیب بودند تفاوت بسیار دارند و اغلب گستاخ هستند و این قابل تحمل نیست
ناشناس۳۲۵۱۸۳۸۱۰:۱۳:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۱۶
شما بفرمایید اول جرم و تخلفات این اتباع چند درصد هست!! تا ببینیم تحت تاثیر قرار گرفتید یا نه!!!
ناشناس۳۲۵۱۹۳۸۱۱:۰۱:۳۳ ۱۴۰۲/۷/۱۶
مگه فقط باید جرم انجام بدهند ؟ کارفرماهای ما به دلیل حقوق کم و بیمه نکردن این افراد دارن جرم انجام می دهند این افراد از یارانه سوخت و نان و برق و آب و درمان و بخصوص خدمات زایمان رایگان ما بدون پرداخت مالیات استفاده می کنند پسران ما به سربازی می روند و این افراد بازارهای کار را پر می کنند به شدت با وجود فقر و آوارگی بطور رگباری و پیوسته و ویروس وار زاد و ولد می کنند و در خیابان رها می کنند با دختران فقیر ما در روستاها ازدواج می کنند و بعد تولید چند بچه بدون تعهد یهویی غیب می شوند اصلا از نظر شما حضور افراد بدون هویت در شهرها مخل امنیت نیست ؟ چرا شما چشم بر واقعیت بسته اید و فکر می کنید مردم قدرت تعقل ندارند ؟ ما خودمان به شدت مشکل اشتغال و مسکن و آب داریم چرا این همه افراد باید سربار ما شوند ؟
ناشناس۳۲۵۱۹۸۴۱۱:۲۹:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۱۶
اولا این که در شان شما نیست که مانند آنها کار یدی انجام دهید مشکل از خودتان هست دوم هم مجانی استفاده نمی کنند از خدمات پول بابت آن پرداخت می کنند، بهتر است دنبال بهانه دیگری باشید
ناشناس۳۲۵۲۱۶۳۱۳:۳۲:۵۸ ۱۴۰۲/۷/۱۶
بیگاری دادن به کارفرما و خراب کردن بازار کار ایران شرافتمندانه نیست
ناشناس۳۲۵۲۵۴۲۱۸:۱۷:۴۶ ۱۴۰۲/۷/۱۶
افغانی نیستی ؟
ناشناس۳۲۵۲۹۲۲۰۰:۲۷:۵۷ ۱۴۰۲/۷/۱۷
شما خیلی فکر کردی خیلی ایرانی هستی!
ناشناس۳۲۵۱۹۹۴۱۱:۳۹:۲۵ ۱۴۰۲/۷/۱۶
اولا ایران ظرفیت چندمیلیون کارگر دیگه هم داره. وافغان ها غالبا دراین بخش فعال هستن ودستمزد کمتری هم غالبا میگیرن(نیروی کارارزان قیمت برای هرکشوری نعمت هستن). اصلا همه جوانب مالی به کنار انسانیت ومرام دینی کجای قضیه قرارمی گیره؟!
ناشناس۳۲۵۳۶۰۲۱۳:۳۲:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۱۷
قانونی بیاد. هویتش ثبت بشه. مالیات بده. بیمه هم بشه. قدمش هم روی چشم. ولی قاچاق حداقل مشکلش شیوع بیماری است اون هم با این سیستم درمانی فشل ما.
معصومه۳۲۵۲۸۵۴۲۳:۰۹:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۱۶
تو شهریار و فردوسیه ۸۰ درصد افعانی ۲۰ درصد ایرانی برید صف نانوایی متوجه میشید
ناشناس۳۲۵۱۹۷۸۱۱:۲۴:۴۷ ۱۴۰۲/۷/۱۶
چرا شما این حق را دارید که افکار دیگران را طبقه بندی و قضاوت کنید ؟ شما به اصل حرف گوش کن ببین منطقی هست یا نه
ناشناس۳۲۵۲۲۴۵۱۴:۳۲:۳۴ ۱۴۰۲/۷/۱۶
بابت همین هم جواب داده شد
ناشناس۳۲۵۳۵۹۹۱۳:۳۰:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۱۷
وقتی یک مهاجر غیرقانونی بدون اوراق شناسایی و بدون آنکه هیچ آدرس مشخصی داشته باشد در یک کشور حضور دارد هر کاری ممکن است انجام دهد بدون واهمه از آنکه شناسایی شود. آیا میدانید هر ایرانی در طول عمر خود چند بار اثر انگشتش ثبت میشود؟ مقایسه کنید با یک مهاجر غیرقانونی.
ناشناس۳۲۵۱۷۱۷۰۸:۵۸:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۱۶
کردستان؟ ردپای کوموله و دموکرات را در این مسائل جستجو کنید؟
ناشناس۳۲۵۲۷۶۰۲۱:۴۷:۴۴ ۱۴۰۲/۷/۱۶
کرمانشاه بوده
ناشناس۳۲۵۱۷۲۱۰۹:۰۰:۲۸ ۱۴۰۲/۷/۱۶
باید بی‌رحمانه بر کسانیکه به طبل تفرقه و اختلاف افکنی میکوبند تاخت ما باید عاقل باشیم
ناشناس۳۲۵۱۷۲۲۰۹:۰۰:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۱۶
کمتر افغان وارد کنید تا بجای کارگر ایرانی با حقوق کمتر و بدون بیمه کار کند، نانهای نانوایی ها را بخرد و در این فقر و فلاکن، فشار بیشتری وارد کند
ناشناس۳۲۵۲۱۵۷۱۳:۲۸:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۱۶
کمی اطلاعات خودتو بالا ببر .مرز مسدود هست وبصورت قاچاق میان .ضمنا کارگر افغان نان هم میخاد .
ناشناس۳۲۵۲۵۱۵۱۸:۰۱:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۱۶
اگر مرز بسته است پس قاچاق چیست ؟
ناشناس۳۲۵۱۷۲۳۰۹:۰۰:۵۷ ۱۴۰۲/۷/۱۶
نویسنده محترم : ما با چشم خود داریم تعداد بی شمار افغانی های علاف و بیکار در تمام شهر را می بینیم ! در مبل فروشی و سبزی فروشی و بقال و گوشت فروشی و .... همه فروشنده ها افغان شده اند خدمات و سرایداری تمام مجتمع ها افغانی هستند
عجایب شهر۳۲۵۱۸۳۴۱۰:۰۹:۱۲ ۱۴۰۲/۷/۱۶
جالبه شغل هاشون رو هم نوشتی و باز گفتی علاف و بیکار
ناشناس۳۲۵۱۹۱۸۱۰:۵۱:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۱۶
هم شاغل زیاده و هم علاف و بیکار
ناشناس۳۲۵۲۲۶۸۱۴:۵۱:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۱۶
شما ظاهرا افغان هستید
ناشناس۳۲۵۱۸۴۱۱۰:۱۵:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۱۶
بله ولی بعضی از شغلها را جوان ایرانی برای خود کسر شان میداند من در شرکت زنجیره تولید مرغ کار میکنم که روزی ۲۰۰ هزارعدد مرغ زنده کشتار می شود یک ایرانی برای بارزدن مرغ زنده و مرغ کشتار شده حاضر نیست در آن محیط متعفن کار کند ولی افغانستانی با شوق می پذیرد پس ناشکر نباشید
ناشناس۳۲۵۱۹۶۰۱۱:۱۱:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۱۶
دوست عزیز برای کار سخت و طاقت فرسا باید حقوق مناسب پرداخت بشه کارفرمای ایرانی سخت ترین کارها را می خواد مفت انجام بده
ناشناس۳۲۵۲۱۰۱۱۲:۴۶:۳۲ ۱۴۰۲/۷/۱۶
نخیر قبلا همین هم می گرفتند و خدا رو شکر می کردن
ناشناس۳۲۵۲۱۵۱۱۳:۲۵:۲۱ ۱۴۰۲/۷/۱۶
اتفاقا حقوق مناسب هم میدهند
ناشناس۳۲۵۲۲۵۷۱۴:۴۱:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۱۶
برادر من، وقتی یه جائی شرایطش تهوع آوره، ساعت کار کم میشه، حقوق زیاد میشه، لباس و ماسک مخصوص میدن. نفرات بیشتر استخدام می کنند و ... با دو تا کارگر با قانون کار ایران خوب هیچکس نمیاد دیگه
ناشناس۳۲۵۱۷۲۹۰۹:۰۷:۱۳ ۱۴۰۲/۷/۱۶
نکنید این کار رو. خدا قهرش میاد ولی باید از دولت بخواهید اون خودش بیرون کند.
ناشناس۳۲۵۱۸۳۷۱۰:۱۲:۲۸ ۱۴۰۲/۷/۱۶
دولت خودش نمیدونه جقدر افغان وارد کشور شده چه انتظاری دارید؟
ناشناس۳۲۵۲۴۸۳۱۷:۳۰:۰۹ ۱۴۰۲/۷/۱۶
سلام همه حرفهاتون راخواندم ولی واقعافکرمیکنیدافغانستانی هاهمه چیزهارامجانی استفاده می کنندخدایی ماهم برای همه چیزپول میدهیم یه کارت که تمدیدبشه پول شهرداری میگیرن حتی ازکاپیوترشون که استفاده میکنن پول میگیرن شماهایارانه دارین ولی مانداریم شماهابیمه هستین ولی مال ماآزاده حساب میشه همه چیزبرای مادوبرابرحساب میشه مامجانی زندگی نمیکنیم برای یه لحظه زندگی آرام خیلی کارمیکنیم
ناشناس۳۲۵۲۳۴۸۱۵:۴۷:۵۲ ۱۴۰۲/۷/۱۶
مدتهاست که مردم می‌خواهند ولی دولت اعتنایی نمیکند
ناشناس۳۲۵۱۷۳۵۰۹:۱۱:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۱۶
«چنین اقدامات خشونت‌آمیزی، ناگهانی و غیرمترقبه نبوده و محصول مدت مدیدی عملیات روانی بر روی ذهن مردم است» مشکل اصلی شما اینه که مردم را فاقد تحلیل و درک و آگاهی می دانید و معتقدید هر کاری انجام می دهند نتیجه تاثیر رسانه است در حالی که این ماجرا نتیجه ورود بی حساب و کتاب مهاجران و عکس العمل مردم است.ما حتی گاهی بین اقوام ایرانی در شهر ها هم از سالها پیش این جور درگیری را داشته ایم.
ناشناس۳۲۵۱۹۷۳۱۱:۲۱:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۱۶
چی شد هرکس از ایرانی ها به خارج مهاجرت می کرد می گفتید کار خوبی هست الان نگران ورود خارجی ها به ایران شدید؟
ناشناس۳۲۵۱۹۸۸۱۱:۳۴:۲۷ ۱۴۰۲/۷/۱۶
شما چرا تهمت می زنی ؟ ما مخاطبان الف هر کس رفت خارج ذوق کردیم ؟ نخیر هم رفتن نخبه ها و سرمایه دارها و کار آفرین ها و جوانان خلاق و ورزشکاران و هنرمندان و جوانان سالم و کاری و باهوش و زیبا ضایعه بزرگ و دردناک است و هم هجوم افغانهای بیسواد و بیکار و پر بچه و پر زاد ولد درد بزرگ است چی را با چی جایگزین می کنیم ؟؟ عاقبت مملکت ما چی می شه اینطوری ؟
ناشناس۳۲۵۲۵۵۸۱۸:۳۰:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۱۶
در آرشیو همین سایت هست که زیاد گفتید!
ناشناس۳۲۵۲۱۹۱۱۳:۴۵:۳۱ ۱۴۰۲/۷/۱۶
یا اینکه هزاران شهید جنگ تحمیلی افغان بوده یا نقش آنها در لشکر فاطمیون وشکست داعش .وهزاران خدمات عمرانی وتولیدی در تولید دام وطیور ولبنیات وکشاورزی . اینها جای تقدیر نداره وفقط پول نان کارگر رو چرتکه میندازن
ناشناس۳۲۵۳۱۸۷۰۹:۲۳:۵۵ ۱۴۰۲/۷/۱۷
چرا با طالبان نمی جنگند اگر اینقدر شجاغ و دلیر هستند ؟
علی۳۲۵۳۳۰۸۱۰:۳۵:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۱۷
اگه افغانی ها در سوریه زحمت کشیدن و شهید شدن چرا همونجا مهاجرت نمی کنن
ناشناس۳۲۵۱۷۳۶۰۹:۱۱:۳۱ ۱۴۰۲/۷/۱۶
غریب نوازی کردید در حالی که چراغ خانه خودمون خاموش بود ! الان هم جز اینکه بنشینید و نگاه کنید کار دیگه ای از دستتون بر نخواهد اومد .
ناشناس۳۲۵۱۷۴۳۰۹:۱۵:۲۵ ۱۴۰۲/۷/۱۶
من تا اونجایی که یادمه همیشه با حضور افغانی ها در ایران مخالف بودم چرا که بدلیل نبود نظارت جدی بر آنها این افراد هر کاری که دلشان خواسته در ایران انجام دادند از جرم و جنایت و ازدواج و معاملات ماشین و مسکن . پس با توجه به اینکه بدلیل جنگ داخلی ایران پذیرای این افراد بوده است در حال حاظر که مملکتشان رو به راه است باید سریعا به کشورشان بازگردانده شوند
ناشناس۳۲۵۱۷۴۸۰۹:۱۸:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۱۶
طبق بک برنامه زمانمندی مدون و واقعا اجرایی افغانستانی ها را بتدریج به کشورشان باز گردانید
ناشناس۳۲۵۱۷۵۳۰۹:۱۹:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۱۶
از مهسا تا ... از افغانستان تا ... هر چیزی که اعصاب و روان مردم ایران را تخریب کند ، در دستور کار سه شبکه ماهواره ای آمریکایی است .
ناشناس۳۲۵۱۷۹۹۰۹:۵۱:۲۵ ۱۴۰۲/۷/۱۶
دوست عزیز شما اصلا متوجه افزایش حضور افغانها در همه جا نشدی ؟ !
ناشناس۳۲۵۱۷۷۲۰۹:۳۰:۵۹ ۱۴۰۲/۷/۱۶
نفرت پراکنی از بد ترین کارها است .هرکی باشه هر جا باشه
ناشناس۳۲۵۲۰۰۵۱۱:۴۳:۴۸ ۱۴۰۲/۷/۱۶
دقیقا
ناشناس۳۲۵۱۷۷۴۰۹:۳۴:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۱۶
با توجه به وضعیت وخیم اقتصادی کشور نباید پذیرای نان خور هایی باشد‌که جز ایجاد ناامنی در کشور ثمر دیگری ندارند مهاجرین باید سر و سامان داده شوند و با مهاجرین غیر قانونی با شدت بر خورد بشه و قوانینی برای مهاجرت و محدویت های آن در نظر گرفته بشه از زاد و ولد بی حساب و‌کتابشان هم باید‌جلو گیری بشه و حق شهروندی بهشون داده نشه تا جمعیتشون کنترل بشه این‌دیگه مسئله حاکمیتی و امنیتی هم هست و هم مردم و هم تمامیت ارضی شوخی بر دار نیست.
ناشناس۳۲۵۱۷۸۱۰۹:۴۴:۰۰ ۱۴۰۲/۷/۱۶
این اتفاقات نامیمون اگر برای مردم ایران و افغانستان نان نداشته باشد، برای طالبان افغان آب دارد.
مثبت نگر۳۲۵۱۷۸۸۰۹:۴۶:۵۰ ۱۴۰۲/۷/۱۶
چقدر صغری کبری چیدی ومسائل بی ربط رو کنار هم چیدی ما نمی خوایم خواهران وبرادران افغانستانی بیان کشور ما این خواسته ی زیادیه؟چقدر همه مسائل رو برای ما مردم پیچیده می کنید .
ناشناس۳۲۵۲۱۴۸۱۳:۲۴:۰۰ ۱۴۰۲/۷/۱۶
بله درسته ما انتظار زیادی نداریم دیگه برگردن کشورشون ،،،
ناشناس۳۲۵۲۱۷۵۱۳:۳۶:۵۴ ۱۴۰۲/۷/۱۶
درود بر شما. بخدا این خواسته همه ماست. آقا خیلی محترمانه برشون گردونید. حتی یک هدیه کوچیکی هم بهشون بدید قبل از راهی شدن به وطنشون با پول مالیات ما. اونهم نوش جونشون
فاطیما۳۲۵۲۴۸۴۱۷:۳۰:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۱۶
دوست عزیز به خاطر حضور ه افغانی در ایران سازمان ملل هرماه چند دلار که معادل 20میلیون تومن میشه به ایران میده و اینکه برای تحصیل توی مدارس و دانشگاه چند برابر شما در اول سال پول پرداخت میشه بهتره این پول ها وهم درنظر بگیرید که ایران برای مردم خودش خرج میکنه و به خاطر یک کارت شناسایی هرسال باید پول پرداخت بشه باخطر هر یک نفر و همچنین عوارض شهرداری که که به تونیم تو کوچه خیابون راه بریم پس لازم نیست شما از یا آنتون برای افغانی ها مایه بزارید
ناشناس۳۲۵۳۱۰۶۰۸:۲۳:۰۴ ۱۴۰۲/۷/۱۷
شما میگید کارت شناسایی یعنی مجوز داره بحث سر ورود قاچاقی هست که خیلی زیاده از وقتی یارانه کالاهای اساسی مدیریت شده و نمیشه آردو ماکارانی و روغن و... که یارانه دربرداشت به افغانستان و کشورهای همسایه صادرات و یا قاچاق کرد هزینه های تامین مواد غذایی در کشورهای همسایه چندبرابر شده راحت‌ترین کار پرداخت مبلغ و ورود قاچاقی به ایرانه. خلاصه اینکه مواد غذایی اونجا نمیرسه پامیشن میان سر سفره میشینن
ناشناس۳۲۵۳۴۷۴۱۲:۱۴:۱۴ ۱۴۰۲/۷/۱۷
خب لطف کنید تو کشور خودتون بمونید و کشور خودتون بسازید زندگی کنید نکه میاین ایران همه چی آماده استفاده کنید .
امید یاوری دارانی۳۲۵۱۸۲۰۱۰:۰۳:۰۹ ۱۴۰۲/۷/۱۶
چرا مردم را بازیچه رسانه و فاقد قدرت تحلیل می دانید؟ مگر همین مردم همانهایی نیستند که در موقع راهپیمایی و انتخابات بصیر و دانا و اگاه می شوند؟ کم کاری دولت در جلوگیری از ورود اتباع غیر مجاز و برخورد با قاچاقچیان انسان را بر گردن مردم نگذارید. وقتی پلیس و وزارت کشور به وظایف ذاتی و قانونی خود عمل نمی کنند و مهاجرین نیز گستاخانه و حتی مالکانه رفتار می کنند طبیعتا باید منتظر چنین حوادث و درگیریهایی هم بود. عدم اقدام بموقع ارکان انتظامی و امنیتی شاید کشور را ابستن حوادث دیگری نماید.
امید یاوری دارانی۳۲۵۲۰۵۷۱۲:۱۲:۴۳ ۱۴۰۲/۷/۱۶
خاطرمان باشد اسب تروا هدیه زیبایی بود که موجب شکست شد . مهاجرین اگر کنترل شده نباشند بدترین ضررها را می رسانند.
ناشناس۳۲۵۲۹۳۱۰۰:۵۱:۰۲ ۱۴۰۲/۷/۱۷
با اینکه فقط کنایه بود که اینقدر افغان هراسی نشود بی دلیل
ناشناس۳۲۵۱۸۵۵۱۰:۲۱:۲۴ ۱۴۰۲/۷/۱۶
لطفا با کمال احترام و کاملا انسانی بدون هیچ خشونتی، بردران و خواهران افغان را به کشور خود بفرستید چون در این شرایط اقتصادی سخت و اوضاع کشور، حضور به این تعداد به صلاح کشور نیست .
ناشناس۳۲۵۱۸۵۹۱۰:۲۳:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۱۶
خشونت از هر طرفی محکوم است و پذیرفته نیست ولی خدا شاهده من دانش آموز ایرانی رو می شناسم که در مدرسه محل خودش ظرفیت کلاس ها با ثبت نام افغانیها تکمیل شده(40 نفر) و مدرسه حاضر به ثبت نام دانش آموز ایرانی نشده.
ناشناس۳۲۵۲۱۱۳۱۲:۵۸:۵۴ ۱۴۰۲/۷/۱۶
به طرز مشهودی فضای آموزشی رو اشغال کردن
ناشناس۳۲۵۱۸۶۷۱۰:۲۸:۱۲ ۱۴۰۲/۷/۱۶
همه را نباید به یک چوب راند .... انصاف باید داشت ....کدام جوان ما حاضر هست بنایی و کارهای ساختمانی کند ؟؟ کدام جوانی حاضر هست لباس پاکبانی تنش کند و جوی‌های کثیف و لجن گرفته و با بوی وحشتناکش را تمیز کند ....!!!چند روز پیش نرسیده به چهارراه فخرآباد عوامل شهرداری وسط خیابان با ماشین زباله ایستاده بودند و همین جوان‌های افغانستانی از جوی وسط خیابان به اندازه یک سطل بزرگ زباله ، آشغال و لجن خارج کردند که توسط هموطنان عزیز ایرانی ما بخصوص میوه فروش ها و ....داخل جوی های جلوی مغازه هاشون ریخته میشود و تبدیل به لجن و گرفتگی داخل معابر میگردد....!! و بدتر اینکه بعضی از این هموطنان میگویند :«ما میریزیم و وظیفه شهرداری است که تمیز کند!!»
ناشناس۳۲۵۱۹۴۷۱۱:۰۶:۴۱ ۱۴۰۲/۷/۱۶
قیل از حضور افغانها ایرانی ها چطور زندگی می کردند ؟ کلا بنایی بلد نبودند ؟ یه سر به اصفهان و شیراز و یزد و کرمان و تبریز و .... بزن ! خدا وکیلی هم شگفت انگیز ترین بناهای خشتی مال ماست هم روستاهای سنگی شگفت انگیز داریم و هم قلعه ها و دژ های بی نظیر در صحرا و کوه و جنگل اونها را افغانها ساختند یا ایرانی ها ؟؟؟ واقعیت اینه که هجوم افغانها فرهنگ کار را در مملکت ما تغییر داده و باید به داد فرهنگ خودمان برسیم کارفرما کارگر مفت می خواهد برای کار سخت ! از اصلاح رفتار کارفرماها شروع کنید !
ناشناس۳۲۵۲۴۹۰۱۷:۳۴:۵۳ ۱۴۰۲/۷/۱۶
واقعاماکه امدیم همه جایعنی بیشترجاهابیابان بودالان خونه است
حمید۳۲۵۱۹۷۷۱۱:۲۳:۲۵ ۱۴۰۲/۷/۱۶
باید به تعداد نیاز کشور و برای مشاغل خاص ویزای کار صادر کرد
ناشناس۳۲۵۱۸۷۵۱۰:۳۲:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۱۶
مالیات از حقوق من رو برای چی به نیروهای مسلح می دید که بیش از 8 میلیون نفر رو بدون هیچ نظارتی وارد کشور بشن. من چه طور دنبال امنیت باشم؟
ناشناس۳۲۵۱۸۷۶۱۰:۳۴:۴۷ ۱۴۰۲/۷/۱۶
چرا هر چیزی را به خارج از کشور و رسانه ها مرتبط میکنید آنچه عیان است چه حاجت به بیان است اگر دولت و نیروی انتظامی چشمانشان را بر ورود خارج از قاعده مهاجرین افغان بسته اند مردم اجازه نخواهند داد ایران در اختیار طالبان قرارگیرد.
رضایی۳۲۵۱۸۸۸۱۰:۳۹:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۱۶
در طی چند دهه قبل مردم ایران با پذیرایی از افغانها نشان داده اند که به اصول اخلاقی در قبال دیگر همنوعان خود پایبندند، اما متاسفانه از طرف حاکمیت هیچ قاعده و قانون مدونی برای حضور مهاجران در کشور اجرا نمیشود و این خود موجب شده تا برخی از مهاجران افغانی بدون رعایت موازین شهروندی، امنیت اجتماعی و امنیت کاری را به خطر بیندازند که در این موارد کمترین نظارتی نمیشود. اگر حاکمیت نسبت به ورود به اندازه و حضور باقاعده مهاجرین با قاطعیت برخورد کند خود به خود از این خشونتها جلوگیری میشود.
ناشناس۳۲۵۲۱۱۷۱۳:۰۱:۵۱ ۱۴۰۲/۷/۱۶
پذیرایی که از اتباع میشه فقط این بوده که در مشاغل محدود کارکنند وهزینه اش را همینجا مصرف کنند . دولت هم قانون مدنی ماده ۹۷۶ را رعایت نکرده تا اقامت دائم وشهروندی به اتباع متولد و۵سال اقامت بدهد حتی به طور محدود . وسالانه صدها هزار نفر هم اخراج شده اند دهها هزار تحصیلکرده مهاجر حق کار ندارند
ناشناس۳۲۵۱۹۰۰۱۰:۴۴:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۱۶
حاکمیت باید پاسخگو باشد چرا اینقدر افغانی در کشور هستن.
ناشناس۳۲۵۱۹۳۳۱۰:۵۹:۰۵ ۱۴۰۲/۷/۱۶
اونایی که نفرت پراکنی کردن یا حتی از مردم افغانستان دفاع نکردن به نوعی دراین جنایات شریک هستن
ناشناس۳۲۵۱۹۵۱۱۱:۰۷:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۱۶
مشخص کنید مالیات ایرانی چرا برای هزینه یارانه پنج تا شش میلیون افغانی در ایران بشه ؟
ناشناس۳۲۵۱۹۶۵۱۱:۱۲:۲۴ ۱۴۰۲/۷/۱۶
چرا جرایم و اقدامات خشونت آمیز اتباع رسانه ای نمیشود. دلایل پشت پرده اینهمه مهاجر و حمایت تمام قد از آنها را بگویید تا مردم بدانند چه خبر است.
ناشناس۳۲۵۲۰۰۶۱۱:۴۴:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۱۶
طبق اماررسمی منتشر شده نسبت جرایم افغانها درایران نسبت به جمعیتشون به نصف جرایم ایرانی ها هم نمی رسه
ناشناس۳۲۵۲۲۹۱۱۵:۰۱:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۱۶
آمار رسمی شما که کلا دروغ است.
ناشناس۳۲۵۲۷۵۰۲۱:۴۲:۵۱ ۱۴۰۲/۷/۱۶
برادر گرفتاری اینه اصلا همون مقدار که می‌فرمایید قابل پیگیری نیست
ناشناس۳۲۵۱۹۷۰۱۱:۱۶:۲۴ ۱۴۰۲/۷/۱۶
ارمغان اتباع ،ورود مواد مخدر و به دریوزگی کشاندن جوانان بی کاری که فرصت های شغلی شان اشغال شده و خروج ارز از کشور ،بستن آب بروی سیستان و آوارگی و دربدری آنان و تولد فرزندان و موارد دیگر،
کارمند ساده۳۲۵۱۹۷۹۱۱:۲۴:۵۴ ۱۴۰۲/۷/۱۶
چرا این دیدگاه را نسبت به سایر ملل و نحل غربی ندارید که هر گاه دستشان به ممالک اسلامی می رسد همه کار می کنند به جز انسانیت و آدمیت؛ فقط به مسلمانان آن هم از نوع مظلومترین های دنیا، مثل افغانستان و بحرین و غزه و ... مگر اینها همان هایی نیستند که پیامبر ص با صدای بلند فریاد زد که هر کس صدای ناله و آه مسلمانی را بشنود وکار مثبتی برایش نکند از ما نیست و در نتیجه مسلمان نیست؟
علی۳۲۵۱۹۸۰۱۱:۲۵:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۱۶
مشکل اصلی اینه که اکثریت افغانیهای مقیم پایتخت طرفدار طالبان هستن! یعنی با وجود اینکه از طالبان فرار کردن و وارد ایران شدن ولی از رفتارهای خصمانه طالبان در مقابل ایران حمایت میکنن! این قسمت بشدت خطرناک این ماجراست که یا مسوولین کشور ما از این موضوع بی خبرند که بعید میدونم، و یا اینکه دیگه از دستشون در رفته و موندن که با این خطر بالقوه در پایتخت و جمعیت میلیونی افغان چه بکنند
ایران۳۲۵۲۰۰۱۱۱:۴۰:۵۲ ۱۴۰۲/۷/۱۶
حداقل اتباع بیگانه را سازمان دهی کنید .نظم بدین فردا اینا سطح کار وتحصیلشون بره بالا، برن کشورهای پیشرفته آیا اون زمان نیروی متخصص داری جایگزین کنی چن سال دیگه مثل بحران جمعیت نگید اشتباه کردیم که دیگه کار از کار گذشته من دشمن نیستم لعنت خدا بردشمنان ولایت فقیه
ناشناس۳۲۵۲۰۰۳۱۱:۴۲:۱۴ ۱۴۰۲/۷/۱۶
انسانیت ارزوست
ناشناس۳۲۵۲۰۱۸۱۱:۵۰:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۱۶
اون زمانی که شهرداری تهران تبلیغ میکرد بچه دار بشین تا مهاجر نیاد برای کار، بذر این مسائل هم داشت کاشته میشد
ناشناس۳۲۵۲۰۴۰۱۲:۰۱:۵۹ ۱۴۰۲/۷/۱۶
اگر اینقدر که شما میگید مردم تحت تاثیر رسانه هستند و هیچ فکر و تحلیلی از خودشون ندارن، چرا تحت تاثیر رسانه های داخلی با این همه بودجه و دستگاه های عریض و طویل قرار نمی گیرن؟! چرا هر مشکلی رو به رسانه های اون ور آبی ربط میدین؟! مردم وقتی انعکاس مسئله ای واقعی رو می بینن باورش می کنن .
ناشناس۳۲۵۲۱۰۸۱۲:۵۶:۵۳ ۱۴۰۲/۷/۱۶
كشور هاي ديگر حتي نخبگان وسرمايه داران ايراني را به زور ودر يك پروسه طولاني مي پذيرند كشور ما اتباع افغاني عموما بيسواد وبي سرمايه را گروهي وبي ضابطه مي پذيرد البته از پذيرش گذشته وبه زور وگروهي وارد ميشوند .
ناشناس۳۲۵۲۱۴۵۱۳:۲۳:۰۲ ۱۴۰۲/۷/۱۶
مهاجران افغانستانی رشد جمعیت را جبران می کند ودیگه این که طالبان اعلام کرده امنیت چین امنیت ماست دیگه معلومه که مسولین حمایت می کنند و هیچ حرفی رو نمی شنوند
ناشناس۳۲۵۲۱۴۷۱۳:۲۳:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۱۶
الان آقایان پول اب وبرقشان را چرتکه میندازن؟ خلاصه ترویج خشونت ودشمن کردن میلیونها نفر با خود حاصل بسیار خطرناکی دارد که تنها ضد انقلاب از آن استفاده می کند .
ناشناس۳۲۵۲۱۴۹۱۳:۲۴:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۱۶
هميشه كار دشمنه پس اينهمه هزينه دستگاه هاي اطلاعاتي نتيجش چيه؟ بعد چرا دشمن موفق ميشه؟احتمالا اينگونه نباشه الله اعلم
ناشناس۳۲۵۲۱۶۱۱۳:۳۲:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۱۶
حال و روز این روزهای وطنم: صادرات دکتر و مهندس و نخبه به غرب و واردات افغانی.
ناشناس۳۲۵۲۲۷۶۱۴:۵۴:۰۷ ۱۴۰۲/۷/۱۶
افغانی وارد نمی‌کنیم . به بی پناهان گریخته از جور حکومت های ظالم پناه میدهیم . و این کار وظیفه ای انسانی هست
ر.ن.۳۲۵۲۸۵۲۲۳:۰۶:۴۷ ۱۴۰۲/۷/۱۶
با سلام و عرض ادب با عرض احترام به برادران و خواهران افغانی. وظیفه هر ایرانی هست که بعنوان حس انساندوستی به تمامی انسان هایی که پناه اوردند به مملکت ما ، کمک کرده و به اندازه توان ما
ناشناس۳۲۵۲۱۶۵۱۳:۳۳:۴۵ ۱۴۰۲/۷/۱۶
خروج افغانی ها از کشور در این شرایط بد اقتصادی مطالبه ملی هست.
ناشناس۳۲۵۲۱۷۰۱۳:۳۴:۴۷ ۱۴۰۲/۷/۱۶
دیواری کوتاه تر از مهاجر کارگر زحمت کش یا جنگزده ندیدند.
ناشناس۳۲۵۲۳۵۲۱۵:۵۰:۲۵ ۱۴۰۲/۷/۱۶
کشور رو افغانی گرفته مظلوم نمایی نکنید جنگی در افغانستان نیست
ناشناس۳۲۵۲۱۷۷۱۳:۳۷:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۱۶
اولا نظر نویسنده در مورد تحت تاثیر قرار گرفتن ایرانیان توسط یکی دو رسانه مثل بی بی سی فاقد اعتبار میدانم .بشدت با کارهای احساسی معدودی از مردم در حمله به چند مهاجر مخالفم چون مثل برداشتن یه استکان آب از دریا برای خشکاندن آن بی نتيجه است و ممکن است فرد یا افراد بی‌گناهی که نان آور بچه های مظلوم خود در آنطرف مرز هستنند آسیب ببینند .نهایتا مثل بسیاری معتقدم دولت نباید اجازه می‌داد اینهمه مهاجر بی برنامه وارد کشور شوند بدو ن قرنطینه بهداشتی بدون شناخت هویت کامل و بدون ضابطه که می‌تواند کشور مارا دچار مشکلات امنیتی،فرهنگی و آسیب های اجتماعی نماید
ناشناس۳۲۵۲۵۶۱۱۸:۳۲:۰۱ ۱۴۰۲/۷/۱۶
وقتی جو گیری از آن رسانه در ادبیات ها مشخص هست.....
ناشناس۳۲۵۲۲۶۶۱۴:۵۰:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۱۶
از یه طرف بر طبل جنگ مردم افغان با طالبان می‌دمند و طالبان را ضد حقوق بشر معرفی میکنید و از طرف دیگر مردمی که از دست شرایط بد افغان به ایران پناه آوردن را مثل طالبان مورد ضرب و شتم قرار میدهید
ناشناس۳۲۵۲۳۱۳۱۵:۱۳:۴۶ ۱۴۰۲/۷/۱۶
باید حضور مهاجران افغان محدود وقانونمند باشد
ناشناس۳۲۵۲۳۱۸۱۵:۱۸:۵۹ ۱۴۰۲/۷/۱۶
توحش... خشونت... جنایت... و ظلم... تکلیفش با نگران بودن درباره مسئله مهاجرین متفاوته... کسی که ظلم میکنه... امروز به یک انسان افغان... فردا به یک انسان دیگه ظلم میکنه... با مجرم و ظالم باید برخورد محکم بشه
نجیب۳۲۵۲۳۳۸۱۵:۳۵:۰۱ ۱۴۰۲/۷/۱۶
وقتی ایرانی حاضر نیست با ده میلیون تومان ماهانه کار کنه چرا از کارگر افغانی استفاده نشه که حاضر است با همین مقدار دو برابر کار کنه؟ لیس للانسان الا ما سعی. ایرانی خونش رنگین تر از افغانی نیست هر دو آفریده خدا هستند.
ناشناس۳۲۵۲۴۵۹۱۷:۱۴:۲۲ ۱۴۰۲/۷/۱۶
نجیب جان خودت برو کارگری با حقوق کم. احتمالا خودت هم افغانی هستی
ناشناس۳۲۵۲۵۳۰۱۸:۱۱:۴۱ ۱۴۰۲/۷/۱۶
چرا کارگر ابرانی باید با ۱۰ میلیون کار کنه؟؟ که کارفرما فربه بشه و ببره ترکیه ملک بخره؟؟
ناشناس۳۲۵۳۵۶۲۱۳:۱۲:۰۸ ۱۴۰۲/۷/۱۷
در شرکت ها که کارگران ایران با حداقل حقوق کار مشغول هستند. حدود 8 میلیون تومان می گیرند
ناشناس۳۲۵۲۳۶۴۱۵:۵۹:۲۵ ۱۴۰۲/۷/۱۶
بیرونشون کنید تا این اتفاقات نیفته.
ناشناس۳۲۵۲۳۹۶۱۶:۲۶:۴۲ ۱۴۰۲/۷/۱۶
اگر ما ایرانی ها به کشور افغانستان پناه میبردیم به نظرتون افغانها باما خوب برخورد میکردن؟؟؟
ناشناس۳۲۵۲۸۳۴۲۲:۴۹:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۱۶
مواظب نظر دادنت باش با احتیاط نظر بده چون اکثر اینها که به ایران آمدن شیعه هستن و اینجا حکومت عدل علی (ع) است.ولی اونجا این حرفها نیست امیدوارم درک کنی درکش خیلی مشکل نیست به شرط اینکه منافق نباشی
ناشناس۳۲۵۲۸۳۸۲۲:۵۵:۳۴ ۱۴۰۲/۷/۱۶
هیچوقت درست برخورد نمیکنن این ثابت شده
ناشناس۳۲۵۲۸۶۲۲۳:۱۶:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۱۶
بعله چرا که نه ما همه انسانیم
ناشناس۳۲۵۲۴۴۹۱۶:۵۷:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۱۶
اگه راست میگید برید سراغ افغانیهایی که خلاف میکنن نه ی مشت مردم بی گناه که دارن کار میکنن و اذیت و ازاری ندارن
ناشناس۳۲۵۲۶۳۹۱۹:۵۱:۲۶ ۱۴۰۲/۷/۱۶
دولت باید فکری بکند
ناشناس۳۲۵۲۶۸۷۲۰:۴۳:۱۳ ۱۴۰۲/۷/۱۶
پشتون ها که قومیت طالبان رو تشکیل میدن، هزارها وتاجیک ها وبقیه اقوام رو آواره کردن، به هربهانه ای اذیتشون میکنن، نان برای خوردن پیدا نمیکنن شما افغان هراس ها سر چه سفره ای بزرگ شدین که اینقدر سنگدل وخودخواه شدین که به کسانی که بهتون ازشر ظالمین پناه اوردن سنگ می زنید.
ناشناس۳۲۵۳۱۸۱۰۹:۲۱:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۱۷
اگر ترسو ها و عافیت طلب هایی مثل شما نبودند طالبان جرات اقدام در افغانستان نداشت. به جای دفاع فرار کردی؟
ناشناس۳۲۵۲۸۳۶۲۲:۵۲:۰۷ ۱۴۰۲/۷/۱۶
وقتی خودمون از نظر اجاره مسکن خورد و خوراک با مشکل روبه‌رو هستیم میخواییم خونه اجاره کنیم نیست میخواییم دکتر بریم نوبت نیست نون واییم که همش افغانی خودمون کمیم که افغان ها هم سربار شدن باید فکری اساسی کنیم
ناشناس۳۲۵۳۲۵۳۱۰:۰۴:۴۸ ۱۴۰۲/۷/۱۷
یعنی تمام این مشکلات رو همین سه چهار ملیون مهاجر ایجاد کرده حالا فکر کن جمعیت ایران به جای ۸۵ ملیون ۹۰ ملیونه اون موقع چه بهونه ای داشتی
مرتضی۳۲۵۲۹۶۶۰۱:۴۵:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۱۷
ببینید.عزیزان.کسی نمیگه چرا افغانها وارد مملکت ما شدن.دو تا مشکل هست.یک .ما نگران این هستیم که خدایی نکرده اینها آموزش دیده باشند وبه اسم مهاجر وپناهنده برای خرابکاری وارد کشور بشن.دو...ما خودمون به اندازه خیلی کافی کمبود مسکن .کار مایحتاج زندگی هستیم .بله اگه در رفاه بودیم اشکالی نداشت خدایی با این وضعیت خیلی سخت میشه برای مردم ایران.
ناشناس۳۲۵۳۰۴۸۰۷:۲۸:۱۳ ۱۴۰۲/۷/۱۷
بریزیدشون بیرون امنیت نداریم اینها فرهنگ ما رو هم دارن شبیه خودشون می کنن
ناشناس۳۲۵۳۰۷۱۰۷:۴۸:۲۴ ۱۴۰۲/۷/۱۷
وجود اتباع هزینه تولید کالاها رو آورده پایین و اتفاقا باعث ایجاد اشتغال شده بیشتربیکاران ایرانی طبق آمار مر بوط به قشر تحصیلکرده هست به طوری که گاها مجبور میشن برای رفتن سرکار بگن ما دیپلم داریم یا سواد نداریم...بنابراین رفتن اتباع اگه علمی نگاه کنیم خیلی فرقی در آمار بیکاری نداره و با بالا رفتن هزینه تولید دودش در نهایت به چشم مردم خواهد رفت . در ضمن همین الان طبق آمار اعلام شده چند میلیون مسکن خالی احتکار شده داریم طرح مالیات بر مسکن خالی هم به همین خاطر بود اکثر ادعاهای مربوط به اتباع اگه درست بررسی کنید به همین ترتیب نادرسته مثلا چرا در استانهایی که اتباع نیستن و بعضی دوستان افتخار می کنند که ما راه نمی دیم اتباع رو بازم میزان بیکاری زیاده؟
ناشناس۳۲۵۳۸۹۰۱۷:۳۰:۵۰ ۱۴۰۲/۷/۱۷
کمترین حقوق دریافتی در دنیا مربوط به چین هست بد نیست حقوق و دستمزد ایران رو با چین مقایسه کنیدحقوق کارگر بدون تخصص در چین هشتصد دلار هست یعنی چهل و چهار میلیون تومن تولید کننده ای که باپرداخت پول در این حد صنعتش به زمین میخورد باید برود کارگری کند نه مدیریت کند
ناشناس۳۲۵۳۱۰۳۰۸:۲۱:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۱۷
در کرمان بیشتر از ایرانی افعانی میبینی ما نان دولتی نمیتوانیم بگیریم چون صفهای طولانی افاغنه و خرید هر کدام بالای ۲۰ نان این اجازه را نمیدهد کلاسهای شلوغ مدارس که افاغنه جای فرزندان ایران را گرفته اند . زایشگا هها مملو از زنان افعانی در ازای هر ۲۰ زایمان ۱۴ زایمان متعلق به آنهاست مصرف واکسنهایی که باید به کودکان زده شود صرف انها میشود مصرف بالای آب و یرق و گاز .اشغال منازل مسکونی و بالا رفتن نرخ اجاره برای ایرانیان . خراب کردن آثار باستانی انباشت زباله . جرم و ناامنی و .......از جمله مشکلاتی است که افاغنه به وجود آوردند و خشم مردم را بر انگیخته
ناشناس۳۲۵۳۶۳۲۱۳:۵۶:۳۴ ۱۴۰۲/۷/۱۷
سلیمانی اگه بود گل و بلبل بود کرمان ، زیاد سخت نگیر
الف۳۲۵۳۴۱۳۱۱:۴۱:۲۸ ۱۴۰۲/۷/۱۷
همه افغانیا باید برگردند به کشورشان
حسین۳۲۵۳۴۷۲۱۲:۱۳:۴۷ ۱۴۰۲/۷/۱۷
با سلام بنده مستاجر هستم رفتم یه خونه رو نگاه کردم صحبت کردیم بابت رهن و اجاره فرداش رفتم قول نامه بنویسم طرف گفت دادم اجاره رفت تا اینکه سه تا افغانی با هم شریک شدن بیشتر از اونی که ما تفاهم کردیم اجاره کردن بنظر شما هنوز هم دولت بایداز اتباع افغانی حمایت بکنه
ایران۳۲۵۳۵۲۱۱۲:۴۴:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۱۷
متاسفانه نباید بذارن وارد بشن که به این جاها بکشه وجمعیتشون زیاد بشه که مردم اینکارا رو بکنن مسئولین باعث وبانی این اتفاقات ومشکلات هستن باید نذارن وارد کشور بشن
ناشناس۳۲۵۳۶۱۸۱۳:۵۰:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۱۷
نمی دونستم اینقدر هموطن خشونت طلب دارم! واقعا اینکه حمله به یک سری انسان بیگناه و زحمت کش جرمه فهمیدنش اینقدر سخته؟
ناشناس۳۲۵۳۸۸۵۱۷:۲۲:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۱۷
کشوری قابلیت گرفتن پناهنده داردکه از پس مشکلات ملتش بر امده باشد به پدری مجوزگرفتن سرپرستی کودک بی سرپرست میدهند که از عهده کودکان خودش بر امده باشد .
ناشناس۳۲۵۵۵۱۲۰۶:۱۰:۵۱ ۱۴۰۲/۷/۱۹
با کلمه افغان ستیز مهاجر ستیز نژاد پرست جلوی خواسته مردم ایران رو نگیر .... تعداد افغانها خیلی زیاد شده در ایران .... حضور بیشتر از یک میلیون افغان در ایران جفا به ایران و ایرانیه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین