۲۳ سال بعد از انتفاضه الاقصی؛ مقاومت فلسطین کجا ایستاده است؟

گروه جهان الف،   4020708065 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

۲۳  سال بعد از انتفاضه الاقصی شاهد ظهور نسل جدیدی در فلسطین هستیم که هیچ گزینه‌ای جز مقاومت مسلحانه را برای دفاع از آرمان و سرزمین خود و مقابله با اشغالگران نمی‌شناسد.

۲۳ سال بعد از انتفاضه الاقصی؛ مقاومت فلسطین کجا ایستاده است؟

به گزارش الف، اصطلاح «انتفاضه» به طور عامیانه به جنبش‌های گوناگون در نقاط مختلف جهان گفته می‌شود، اما این اصطلاح به شکل ویژه به جنبش‌های مقاومتی مردم فلسطین مقابل رژیم اشغالگر صهیونیستی اختصاص دارد.

اولین انتفاضه فلسطین بعد از زیرگرفته شدن چند کارگر فلسطینی توسط یک کامیون اسرائیلی آغاز شد که طی آن 4 فلسطینی به شهادت رسیدند و مردم فلسطین در مراسم تشییع پیکر آنها با سنگ به مقر ارتش رژیم اشغالگر در منطقه جبالیا واقع در شمال غزه حمله کردند که منجر به شروع «انتفاضه سنگ» در 8 دسامبر 1978 شد.

در آن زمان برخی رژیم‌های عربی که پیشتر ملت فلسطین برای نجات خود روی آنها حساب زیادی باز کرده بودند، بعد از شکست در جنگ با رژیم صهیونیستی معتقد بودند که گزینه تقابل با اسرائیل فایده‌ای ندارد و باید به سازش با این رژیم فکر کرد. حتی سازمان آزادی بخش که عنوان نماینده مردم فلسطین را یدک می‌کشید نیز در چارچوب همین رویکرد رژیم‌های عربی که دیگر آرمان فلسطین را در اولویت خود نداشتند، حرکت کرد. این وضعیت موجب نگرانی مردم فلسطین درباره سرنوشت سرزمین و آرمان خود شده بود. 

همین تحولات موجب شد مردم فلسطین احساس کنند خودشان باید برای آزادی فلسطین دست به کار شوند و به فاصله کوتاهی از آغاز انتفاضه سنگ، انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید که الهام‌بخش ملت فلسطین در ادامه مبارزه با اشغالگری شد. این انتفاضه نهایتا  در سال 1993 که سازمان آزادی بخش فلسطین تن به امضای توافقنامه‌های خائنانه «اسلو» با دشمن صهیونیستی داد، خاموش شد و در نتیجه آن بیش از 1300 فلسطینی به شهادت رسیدند.

اما اولین انتفاضه مسلحانه فلسطین که به انتفاضه الاقصی معروف است 23 سال قبل در 28 سپتامبر 2000 رخ داد؛ جایی که «آریل شارون» نخست‌وزیر وقت رژیم اشغالگر به همراه شماری از نظامیان این رژیم به مسجدالاقصی یورش برده  و اقدام به انجام رفتارهای تحریک‌آمیز علیه فلسطینیان کرد. در نتیجه درگیری بزرگی میان نمازگزاران فلسطینی با نظامیان صهیونیست رخ داد و طی آن بیش از 200 فلسطینی شهید و زخمی شدند.

این جرقه شروع انتفاضه الاقصی بود که تا فوریه 2005 و زمانی که اشغالگران از نوار غزه پا به فرار گذاشتند، ادامه داشت. نماد انتفاضه الاقصی یک کودک فلسطینی به نام «محمد الدره» است که 2 روز بعد از آغاز این انتفاضه درحالی که کنار پدرش پشت یک مانع بتنی در جنوب غزه پناه گرفته بود، توسط جنایتکاران صهیونیست به شهادت رسید. این جنایت خشم و احساسات مردم فلسطین را در داخل و خارج این سرزمین برانگیخته و موجب شعله‌ور گشتن اولین انتفاضه مسلحانه فلسطینیان شد.

این انتفاضه در مقایسه با انتفاضه سنگ به مراتب پیشرفته‌تر بود و برخلاف انتفاضه قبلی که محدود به مقاومت با سنگ بوده و منجر به تلفات سنگین میان فلسطینی‌ها می‌شد، توسط سلاح‌های پیشرفته انجام شد و یک سال بعد یعنی اکتبر 2001 گردان‌های عزالدین القسام (شاخه نظامی جنبش حماس) اولین موشک بومی خود را به سمت شهرک «اسدوروت» در جنوب فلسطین اشغالی شلیک کردند.

همچنین فلسطینی‌ها برخلاف دوره قبل، به تدریج شروع به سازماندهی یک برنامه راهبردی و تاکتیکی در جنگ با دشمن کردند و مقاومت آنها دیگر صرفا محدود به عملیات‌های ضد صهیونیستی پراکنده نبود؛ بلکه آنها با درس عبرت گرفتن از نقاط ضعف خود که منجر به سرکوب مقاومت کرانه باختری در دوره قبل شده بود به این نتیجه رسیدند که وحدت جبهه‌ها اولین و موثرترین استراتژی برای مقابله با دشمن است. 

این آزاردهنده ترین جنبش ملی فلسطینی برای اشغالگران بود که منجر به وقوع درگیری گسترده‌ه میان فلسطینیان و ارتش صهیونیستی شد. در انتفاضه الاقصی بیش از 4400 فلسطینی به شهادت رسیدند و 48320 تن زخمی شدند. همچنین برخلاف انتفاضه سنگ که صهیونیست‌ها تلفات زیادی متحمل نشده بودند، در انتفاضه دوم 1069 صهیونیست به هلاکت رسیده و 4500 نفر از آنها زخمی شدند. ترور «رحبعام زدیفی» وزیر گردشگری وقت رژیم اشغالگر به دست رزمندگان فلسطینی یکی از بارزترین عملیات‌های آنها و ضربه سنگینی به دشمن بود.

اما امروز با گذشت بیش از 2 دهه از زمان انتفاضه الاقصی مقاومت فلسطین کجا ایستاده است؟

اولین و بارزترین نتیجه انتفاضه دوم این بود که ملت فلسطین نشان دادند، گزینه‌ای به نام صلح و سازش با رژیم اشغالگر را هرگز به رسمیت نمی‌شناسند و مقاومت مسلحانه تنها گزینه آنها در برخورد با دشمن است. در نتیجه مقاومت به تدریج تبدیل به رویکرد ملی همه فلسطینی‌ها شد و آنها برعکس ادوار گذشته که هنوز چشم به تشکیلات خودگردان فلسطین و نهادهای سازشکار داشتند، در جبهه گروه‌های مقاومت قرار گرفتند.

همچنین بعد از انتفاضه الاقصی مقاومت از نوار غزه به سایر مناطق فلسطین گسترش یافت؛ تا جایی که خودِ صهیونیست‌ها اعتراف می‌کنند بستر انتفاضه سوم، کرانه باختری خواهد بود. از همه مهمتر، درحالی که نسل قبلی فلسطینیان در سایه تحولات جهان عرب و حرکت رژیم‌های عربی به سمت سازش با اسرائیل، از آزادی فلسطین و پس گرفتن حقوق خود ناامید شده بودند، امروز در فلسطین شاهد ظهور نسل جدیدی هستیم که هیچ گزینه‌ای جز مقاومت مسلحانه برای بیرون کردن اشغالگران نمی‌شناسد.

نتیجه ظهور این نسل، شکل‌گیری گروه‌ها و گردان‌های جدید مقاومت در کرانه باختری همچنین، گردان جنین، عرین الاسود، گردان طولکرم و .... است که اعضای آن میانگین سنی 20 سال دارند. حتی بسیاری  از عملیات‌های ضد صهیونیستی که در کرانه باختری و حتی قدس و اراضی اشغالی 1948 شاهد آن هستیم و خواب را بر صهیونیست‌ها حرام کرده، توسط جوانانی انجام می‌گیرند که هیچ وابستگی به گروه‌های مقاومت ندارند و به شکل خودجوش به میدان آمده‌اند.

ارزیابی مراکز صهیونیستی نشان می‌دهد که بعد از جنگ مه 2021 غزه که به نام نبرد «شمشیر قدس» معروف شده، فلسطین روی یک صفحه داغ قرار دارد و وقوع انتفاضه سوم که قطعا بستر آن کرانه باختری خواهد بود، اجتناب ناپذیر است.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۴۲۹۴۵۰۰:۴۷:۰۱ ۱۴۰۲/۷/۹
القدس لنا این مبارزه رو ما به پایان می رسونیم به طعن وتمسخر منافقان وبزدلان هم توجهی نداریم
بسیجی۳۲۴۳۳۹۱۱۳:۰۵:۴۴ ۱۴۰۲/۷/۹
جنگ جنگ تا رفع فتنه در جهان مرگ بر امریکا مرگ بر اسرائیل درود بر رزمندگان اسلام سلام بر شهیدان مبارزه ادامه دارد تا ظهور حضرت مهدی
ناشناس۳۲۴۲۹۵۶۰۱:۰۲:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۹
جایی ایستاده که دیگر آن غصب کننده نمی تواند آنجایی که مقاومت ایحاد شد پیشروی کند و کرانه باختری هم به آن می پیوندد و آنجا هم سد محکم
ناشناس۳۲۴۲۹۶۴۰۱:۱۸:۵۰ ۱۴۰۲/۷/۹
--- ميگم كه برادر ! چند تا كشور مسلمان داريم ؟ اگر مي دانيد بفرما ! --- البته كه مي دانم ! بحمد الله و المنه ، بكوري چشم دشمنان اسلام و مسلمين ٥٤ كشور --- اجازه بفرما واضح تر كتابت كنم 54 -- كشور مسلمان داريم ! --- خدا را شكر ، سئوال : مگه فلسطين مظلوم هم جزو ممالك اسلامي نيست ؟ ... اگر هست ، پس چرا جز ايران و چند تا كشور ديگه بقيه انگار نه انگار كه برادر مظلومي همچون فلسطين دارند كه در چنگال رژيم خدا نشناس اسراييل گرفتار آمده اند ؟ ... چرا سكوت كرده اند ؟ . آخه حركتي .كمكي ... تظاهراتي ... محكوميتي ،اتمام حجتي، تهديدي . ترسي ! --- نميدونم برادر ! خب لابد هركه به فكر خويشه ! ... لابد روز تا شب ، دنبال معامله و سود و منفعت خودشانند و فرصت اين كه به اين مقوله مهم فكر كنند ، ندارند ؟ بله ؟! --- نميدونم برادر ! احتمالاً بعله ! ---
ناشناس۳۲۴۳۲۰۸۰۹:۴۹:۰۰ ۱۴۰۲/۷/۹
اولا جبهه حق همیشه در تاریخ در فشار بوده و حتی در اقلیت ولی آخر سر حق پیروز دوم هم آیا می دانی یکی از اهداف تشکیل اسرائیل تجزیه ایران و کشورهای منطقه از جمله عربستان هست؟
ناشناس۳۲۴۲۹۹۶۰۳:۵۱:۰۸ ۱۴۰۲/۷/۹
اسراییل با ۹میلیون جمعیت دیگر جا افتاده و اعراب این را فهمیده اند و حتی عربستان زادگاه پیامبر هم به دنبال روابط با انها ست.
ناشناس۳۲۴۳۴۱۰۱۳:۲۰:۲۲ ۱۴۰۲/۷/۹
آرزوهای یک صهیونیست!
ناشناس۳۲۴۳۰۱۲۰۶:۱۰:۴۵ ۱۴۰۲/۷/۹
اسراييل همچنان به گسترش شهرك سازي اقدام مَي كند وهمچنان نوار غزه را محاصره دارد در حاليكه مقاومت غزه داراي موشك وسلاح هاي مختلف در اختيار دارد
ناشناس۳۲۴۳۴۱۸۱۳:۲۳:۵۳ ۱۴۰۲/۷/۹
اسرائیل بمب اتم دارد و از به روزترین سلاح‌های آمریکایی برخوردار است، دستگاه جاسوسی قدرتمندی دارد و سال‌هاست غزه را محاصره کرده اما مقاومت هر روز سلاح جدیدی نمایش می‌دهد و دریغ از کوچکترین اقدام اسرائیل برای مهار این کابوس بزرگ، چون الان مشغول کرانه باختری شده و امکان پرداختن به غزه را ندارد!
ناشناس۳۲۴۳۰۲۷۰۶:۴۹:۱۲ ۱۴۰۲/۷/۹
کشورهای عربی رفتن اون ور خط کنار اسراییل و ما و فلسطین موندیم این طرف خط!
ناشناس۳۲۴۳۴۳۲۱۳:۳۰:۵۶ ۱۴۰۲/۷/۹
من فکر می‌کردم لبنان و عراق و سوریه و قطر و یه سری کشورهای شمال آفریقا عربی حرف می‌زنن!!
ناشناس۳۲۴۳۴۳۷۱۳:۳۵:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۹
ما و فلسطین نه! ما و آن گروه از فلسطینیان که نویسنده اشاره کرد فقط مبارزه مسلحانه قبول دارند. این گروه اکثرا در نوار غزه مستقر هستند ولی شامل همه ساکنان نوار غزه نیستند. تکلیف تشکیلات خودگردان و طرفدارانشان نیز مشخص است، آنها نه خواهان حذف اسرائیل هستند نه خواهان جنگ هستند، و ترجیحشان در گروه اکثریت کشورهای مسلمان ماندن است، به همین دلیل نیز مذاکراتشان با عربستان است.
ناشناس۳۲۴۳۰۲۸۰۶:۵۴:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۹
خب خدا رو شکر که انتفاضه الاقصی داره به ثمر میرسه.
ناشناس۳۲۴۳۰۴۵۰۷:۱۷:۵۲ ۱۴۰۲/۷/۹
فلسطین و اسرائیل ۷۰ سال با هم جنگیده اند و این جنگ برای دو طرف سودی نداشته اخیرا اعراب هم از این تنش دائمی خسته شده اند و مخفیانه و آشکار با اسرائیل توافق می کنند بهتر است با در نظر گرفتن منافع دو طرف با هم صلح کنند
ناشناس۳۲۴۳۴۲۱۱۳:۲۶:۴۵ ۱۴۰۲/۷/۹
کشورهای مهمی مثل اندونزی، مالزی، ایران، پاکستان، عراق، سوریه، لبنان، الجزایر ... کاملا مخالف اسرائیل هستن و حتی ورزشکارهای اون رو به کشورشون راه نمی‌دن، بعیده با اینهمه مخالفت صهیونیست‌ها امیدی به آینده داشته باشن!
ناشناس۳۲۴۳۹۳۶۰۰:۰۶:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۱۰
این کشورها مهم هستند؟ کجای معادلات جهانی این کشورها حساب میشن؟
ناشناس۳۲۴۳۰۷۳۰۸:۰۲:۲۸ ۱۴۰۲/۷/۹
تاریخ نشان داده جنگها دایمی نیست آنها هم صلح میکنند.
ناشناس۳۲۴۳۴۲۶۱۳:۲۷:۴۹ ۱۴۰۲/۷/۹
حتی جنگ جهانی دوم هم خاتمه یافت و هیتلر و حزب نازی از بین رفت!
ناشناس۳۲۴۳۳۳۲۱۱:۵۷:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۹
داستان تاسیس اسرائیل را می دانید؟ یهودی های ثروتمند، زمین های اعراب فلسطینی را با قیمت خوب می خریدند. آنها هم با طیب خاطر زمین ها و املاک خود را فروختند. جمعیت یهودی ها که زیاد شد با کمک انگلستان، ادعای کل فلسطین را کردند و شد آنچه شد. حالا چند میلیون جمعیت افاغنه وارد کشور شدند. عده ای از به اصطلاح سیاستمداران ایرانی به هر دلیل، با طالبان همکاری و در استقرار این افراد کمک می کنند. جمعیت اینها بشدت در حال افزایش است. آیا تجربه فلسطین زنگ خطری برای ایران نیست؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. دور باطلی که تمامی ندارد!

  9. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  16. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  17. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  22. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  23. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین