در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس؛ احمد توکلی خواستار رد کامل مصوبه مولدسازی اموال دولت شد/ عضو مجمع‌تشخیص‌مصلحت: شما امری که رهبری تاییدش را پس‌گرفته، چگونه به رای می‌گذارید؟

  4020617048 ۵۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در نامه ای به نمایندگان مجلس، خواستار رد کامل مصوبه مولدسازی اموال دولت شد و عنوان داشت: «شما امری که رهبری تاییدش را پس گرفته باشد چگونه به رای می گذارید؟»

احمد توکلی خواستار رد کامل مصوبه مولدسازی اموال دولت شد/ عضو مجمع‌تشخیص‌مصلحت: شما امری که رهبری تاییدش را پس‌گرفته، چگونه به رای می‌گذارید؟

به گزارش الف، این سومین نامه ای است که  خطاب به مسئولین امر با این موضوع  نگاشته می شود و آنان را از حمایت و اجرای آن برحذر می دارد.

در بخشی دیگر از این نامه که  بیشتر  بر مسأله مسکن مردم تاکید دارد، به اوضاع اسفناک کنونی وضعیت مسکن و التهاب بیشتر آن در صورت تصویب مصوبه، اشاره شده و آمده است: «امروز به اینجا رسیده‌ایم که اگر فردی با حداقل حقوق، بتواند یک‌سوم حقوق خود را ماهیانه پس‌انداز کند، دوره انتظار او برای خانه‌دار شدن 135 سال به درازا می‌کشد. اگر دولت زیر بار اجرای این مصوبه برود، خود را در جنگ با بی‌خانمانی، خلع سلاح ساخته و شاید مجبور شود فاتحه خانه‌دار شدن مردم و خدای ناخواسته، فاتحه خودش را یکجا بخواند!»

متن کامل این نامه بدین شرح است:

سران محترم قوا و اعضای محترم هیأت عالی مولدسازی

هیأت رئیسه محترم کمیسیون تلفیق برنامه‌ی هفتم توسعه‌ در مجلس

نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم؛

در چند ماه اخیر، اینجانب احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیئت‌مدیره سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت، دو نامه سرگشاده نوشتم. در اولی سران قوا مخاطب بودند؛ و در دومی، علاوه بر آن‌ها، خطاب به شما نیز مطالب مهمی تقدیم شده بود. این نامه‌ها پیرامون مصوبه موسوم به مولدسازی اموال دولت(ازاین‌پس، مصوبه) بود، که از آن، لطمات و خطرات سنگینی متوجه جمهوری اسلامی می‌گردد. نقض گسترده حقوق ملت و حقوق نمایندگان، حقوقی که نمایندگان، خودشان نیز حق چشم‌پوشی از آن‌ها را ندارند؛ لگدکوب کردن اصيل‌ترین حق در قضای اسلام و همه نظام‌های حقوقی امروز جهان، یعنی حق دادخواهی؛ سلب حق نظارت مردم، و منع حق و تکلیف نظارت نمایندگان و تمامی سازمان‌های نظارتی؛ لگدمال کردن بیش از یک‌صد اصل و حکم از اصول قانون اساسی و از احکام قوانین‌ مالی مادر و ایجاد بستر فساد قانونی گسترده. متأسفانه آن دو نامه در روند غیرقانونی و معارض با سلامت سیستم، تأثیری نگذاشت و همان‌ها را در موادی از لایحه برنامه هفتم گنجانده‌اند.

در نامه سوم که همین نوشته است، توجه شما را به وضعیت بحرانی مسکن و ارتباطش با این مصوبه جلب می‌کنم. در این چند سال تحت تأثیر سیاست‌های تعدیل ساختاری صندوق بین‌المللی پول، ازجمله: سیاست شکست‌خورده و مهلک ارزی آن؛ رها ساختن سیاست‌گذاری در امر زمین و مسکن و سپردن آن به بازار غیررقابتی با عوامل آزمند و بی‌رحم؛ و سیاست‌های نادرست و نامتعادل مالیاتی، به زیان مصرف‌کنندگان مسکن و به نفع سوداگران بازار زمین و مسکن؛ امروز وضعیت چنان شده‌ که اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق مستأجران را مستأصل و زمین‌گیر کرده و خرید مسکن را تقریباً برای اکثریت قاطع جوانان و خانواده‌های متوسط و مستضعف ناممکن ساخته ‌است. گرچه ارز نقطه آغاز ...است که من در نامه قبل به آن اشاره‌کرده‌ام ولی اهمیت آن در حدی است که نباید به‌صورت حاشیه به آن بپردازیم و به‌زودی ویرایش سوم این موضوع که حاصل مطالعات جدید است به اطلاع عموم عرضه خواهد شد. کانون توجه این نامه این است که به نمایندگان محترم هشدار داده شود که نگذارید فرصت تاریخی برای حل مشکل مسکن را از دست دهیم و درصدد ارائه طرح جامعی برای حل این مشکل و مشکلات دیگر نیستیم. این بدان معنا نیست که ما در نامه خود پیشنهاد نمی‌دهیم ولی کانون تمام پیشنهادها حفظ آن فرصت است و اینکه نشان دهیم بدترین دشمن مستضعفان و حکومت ازجمله در خانه­دار شدن مردم، فساد است. 

 تورم در بخش زمین و مسکن به طرز وحشتناکی از تحمل مردم خارج ‌شده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی بحران ارزی سال‌های 97-98 میانگین قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در تهران را 91 درصد افزایش داد. مشابه این اتفاق در سال 1401 پس از جهش قیمت ارز افتاد و متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در تهران را از 35 میلیون تومان با افزایش 88 درصدی به 66 میلیون تومان رساند! میانگین سهم ارزش زمین در قیمت مسکن در دوره 1372-1400 تقریباً 60 درصد بوده است که بیشترین سهم با 81 درصد مربوط به 1382 و کمترین با 43 درصد متعلق به سال 1392 بوده است. به نظر می‌رسد علت سیر نزولی این متغیر در آن ده سال، اجرای سیاست مسکن مهر و عرضه گسترده‌ و بسیار ارزان زمین بوده است.[1] حذف ارزش زمین از قیمت مسکن توصیه‌ای علمی متکی بر پژوهشی در دانشگاه علم و صنعت باراهنمایی دکتر محمد خوش‌چهره، صورت گرفت و مبنای تصمیم رئیس‌جمهور احمدی‌نژاد در طرح مسکن مهر بود. طبیعی بود این طرح درمانگر نباشد؛ ولی توانست التیامی در امر مسکن باشد. اگر در اجرای مسکن مهر تصمیمات شتاب‌زده در کار نبود، موفقیت بیشتر می‌شد.

ارقام فوق‌الذکر وضعیت وخیم مسکن را منعکس می‌کند. امروز به اینجا رسیده‌ایم که اگر فردی با حداقل حقوق، بتواند یک‌سوم حقوق خود را ماهیانه پس‌انداز کند، دوره انتظار او برای خانه‌دار شدن 135 سال به درازا می‌کشد. اشتباه نخوانده‌اید: یک‌صد و سی‌وپنج سال ... ! یعنی جز اغنیا، امید خانه‌دار شدن برای کسی باقی نمی‌ماند. این در حالی است که مدت انتظار در سال 1379 و 1394 به ترتیب 12 و31 سال بود‌. در چنین وضعیتی، مصوبه، با محور زمین فروشی، ساخته‌وپرداخته می‌شود. دعوی این نامه، این است که اگر دولت زیر بار اجرای مصوبه برود، خود را در جنگ با بی‌خانمانی، خلع سلاح ساخته و شاید مجبور شود فاتحه خانه‌دار شدن مردم و خدای ناخواسته، فاتحه خودش را یکجا بخواند!

این بدان معنی نیست که راه‌حلی وجود ندارد. هنوز راه انجام‌وظیفه دولت در تأمین مسکن، با بسته‌ای از سیاست‌های سازگار، گشودنی است. البته همه‌چیز به تغییر بینش و منش حکمرانان و برخی از روش‌های حکمرانی بستگی دارد. عنصر محوری بسته سیاستی حل این معضل خانمان‌سوز، آن است که بپذیرند زمین ابزار سیاست‌گذاری است، نه مال‌التجاره. مال‌التجاره کردن زمین، علاوه بر اینکه اهداف مصوبه را تأمین نمی‌کند؛ بلکه گران‌فروشی زمین، چه دولتی، چه خصوصی را برمی‌انگیزد. و این یعنی تعمیق ناامیدی. گرانی وحشتناک هر مترمربع ساختمان، و در پی آن گران شدن هزینه ساخت و اجاره‌بها، بیش از همه، از گرانی زمین و سهم بالای آن در قیمت تمام‌شده مسکن متأثر است. درست همان چیزی که می‌تواند نقطه قوت دولت باشد. هرچه سهم زمین، بالاتر و قیمت هر واحد آن، افزون‌تر باشد، حذف ارزش آن از قیمت تمام‌شده، در کاهش قیمت هر واحد مسکن عرضه‌شده در بازار، بیشتر خواهد بود. دولت چه ابزاری جز زمین خدادادی رایگان و اجازه دخالت در بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها، در اختیار دارد که بتواند به‌وسیله آن قیمت تمام‌شده مسکن را کاهش دهد و مردم را از بی‌خانمانی برهاند؟ زمین، دارایی طبیعی و منحصربه‌فرد است و رایگان در اختیار دولت قرار دارد. دولت تاجر نیست که آن را خریده باشد و آن را مال‌التجاره خود بداند و بخواهد آن را به بالاترین قیمت بفروشد. وقتی قانون اساسی تأمین مسکن را از ضروریات قطعی هر زندگی معمولی می‌شمارد؛ علی‌القاعده باید ابزار تعقیب این هدف را هم در اختیار دولت قرار داده باشد؛ این ابزار مؤثر و کارا در اختیار داشتن زمین رایگان و اختیار مداخله در بازار است. این مداخله نیز پایه علمی دارد که در اقتصاد بخش عمومی و فقه از آن سخن گفته ‌می‌شود. این حقیقت به‌طور گسترده‌ای شناخته ‌شده است که بازار زمین به‌خودی‌خود کارا عمل نمی‌کند، عمدتاً به این دلیل که ذاتاً ناقص است. این نقص‌ها، اساس مداخله دولت را فراهم می‌کند.[2]و[3]و[4]   به دلیل این ناکارآمدی‌ها و کم بودن خریدار و فروشنده، بازار از تعیین قیمت رقابتی کاملاً عاجز است و در چنین محیطی همه نحله‌های اقتصاد بخش عمومی درباره حضور و دخالت دولت در بازار زمین تردید ندارند. این مداخله مثلاً در بازار اجاره، تعیین شرایط قرارداد، دوره قرارداد، مبلغ اجاره، شرایط تمدید یا فسخ قرارداد است. در بسیاری از کشورها، من‌جمله فرانسه و مجارستان، دولت در همه این‌ها دخالت دارد؛ گرچه میزان دخالت در کشورهای مختلف متفاوت است. به‌محض فزونی تقاضای مسکن بر عرضه، کمتر دولتی از دخالت صرف‌نظر می‌کند. این دخالت برای جبران ناکارایی بازار در تولید و عرضه و حفظ مصالح مردم ضعیف در مصرف صورت می‌گیرد.

مقصود ما از دولت در اینجا، فقط قوه مجریه نیست؛ بلکه تمامی نهادهای بخش عمومی باید در این فعالیت مشارکت داشته باشند؛ ازجمله شهرداری‌ها، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و ... . البته رعایت نیازهای بلندمدت دولت برای ارائۀ خدمات عمومی ضروری است. مشارکت نیروهای مسلح در تملیک زمین به دولت، باید بااحتیاط بیشتر در لحاظ نیازهای دفاعی-امنیتی صورت گیرد؛ و صرفاً برای تأمین مسکن شاغلان و بازنشسته‌های همین نیروها به کار رود، تا هر عضو آن‌ها پس از 30 -40 سال خدمت خطیر و سخت، با رسیدن به بازنشستگی که ملزم به ترک خانه سازمانی می‌گردد، آلاخون‌والاخون نشود، تا منزلت نظامیان فرونیفتد. فرد نظامی بی‌منزلت، توان دفاع از وطن و هم‌وطن را ندارد! 

عوامل دیگری در این طرح دخیل‌اند که گرچه به اشاره، باید از آن‌ها یاد کرد. تا چنین تصور نشود، که تنگناهای معیشتی مردم و معضلات و بحران‌های اقتصاد ملی را می‌توان جدا از هم دید و برایشان، بی‌ارتباط باهم، چاره جست. دلسوزان عاقل، که در پیروی از پیامبر رحمت از رنج مردم در رنجند[5] و دغدغه معیشت، منزلت، حریت و هدایت مردم را دارند، باید با بهره‌گیری از جهت­گیری ارزشی­ اسلام و آخرین دستاوردهای علوم انسانی به‌ویژه علم اقتصاد، با نزدیک‌ترین مدل(ها) و رفع نارسایی‌های احتمالی آن‌ها، به فکر بسته سیاستی با اجزایی سازگار با یکدیگر و متناسب با مقتضیات کشور، به میدان بیایند.

رد دعاوی اصحاب مصوبه 

حامیان مصوبه به‌گزاف برای آن آثار و اهدافی شمرده‌اند، اما مصوبه چنان­که خواهید دید به اهدافش نمی‌رسد. 

الف)رد دعوی اصلاح ساختار بودجه

ساختار بودجه چیست که فروش زمین می‌تواند آن را اصلاح کند؟ ساختار بودجه به ویژگی‌هایی از  بودجه برمی‌گردد که بدون وجود آن‌ها بودجه دیگر بودجه نیست. بودجه منعکس‌کننده اهداف و سیاست‌ها و برنامه‌های یک‌ساله دولت است که در لباس اعداد و ارقام و جداول تنظیم و ارائه می‌شود. به‌طوری‌که نمایندگان باید ترجیحات دولت را در کسب درآمد و صرف هزینه با همین مؤلفه‌ها کمّی تشخیص دهند، بپذیرند، رد کنند یا اصلاح و تصویب نمایند. دقت در این مؤلفه‌ها به فرد آشنا و علاقه‌مند نشان می‌دهد که دولت امسال کدام وظیفه را اولی می‌داند، کدام­ها را کمتر اهمیت می­دهد و چه وظائفی را در برنامه یک‌ساله، تعطیل می‌کند. ولی مجلس بجای پرداختن به بودجه(به همین معنی علمی و قانونی) وقتش را برای تغییر، تضییق، توسعه، تعدیل و توقف قوانین دائمی صرف می‌کند. این روش بودجه‌نویسی، با متزلزل کردن قانون،که علی­القاعده عامل ثبات است، ریسک و نا اطمینانی را بالا می‌برد، نتیجتاً کاهش سرمایه‌گذاری را در پی دارد. دوسوم بودجه سالانه کل کشور را بودجه بانک­ها، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی است و مجلس تقریباً هیچ تصمیمی درباره آن نمی‌گیرد. یک­سوم بقیه به‌اصطلاح بودجه کل کشور را، بودجه عمومی دولت تشکیل می­دهد که طرز رسیدگی به آن را دیدید. اظهارنظر درباره دوسوم را نیز انجام نمی‌دهد! در پایان جلسه آخر، از جلسات­ جانکاه و طاقت­فرسای (به جد میگویم، نه به شوخی) رسیدگی بودجه در صحن، این پدیده مخل شکل گرفتن بودجه‌ای مطابق اصول بودجه­ریزی، و اقتصاد بخش عمومی، فسادزا و فساد افزا می­گردد. با یک قیام و قعود پرونده‌اش را می‌بندد! الحمدالله تکلیف بودجه کل کشور معلوم شد!! 

بودجه نفتی، مشکل ساختاری دیگری است که بودجه دولت و اقتصاد ملی را تابع متغیرهای برون‌زا می‌کند و هنگام حدوث بیماری هلندی (Dutch Disease) رکود تورمی را بر اقتصاد تحمیل می‌کند. و امان از دروغ نویسی و بیش نمایی درامد و کم برآوردی هزینه‌ها که عامدانه و آگاهانه صورت می‌گیرد و به‌طورقطع کسری بودجه را پایدار می‌سازد. کدام‌یک از این بیماری‌های ساختاری را فروش زمین و طرح‌های عمرانی چاره می‌کند؟!

ب) رد دعوی افزایش بهره‌وری و رشد اقتصادی

ادعای بعدی، کمک مصوبه به افزایش بهره‌وری است باید پرسید: آیا فروش زمین با سازوکار غیر کارشناسی و اختصاص منابع به‌دست‌آمده، و اختصاص به بودجه جاری، سبب افزایش بهره‌وری می‌شود؟ بهره‌وری تابع اعدادی نیست که ما فرض می‌کنیم؛ بلکه تابع نهادهایی است که در این موضوع اثر می‌گذارند تا از مجموعه‌ای از عوامل بتوانیم بیش از گذشته بهره‌برداری کنیم. ولی واقعیت این است که ما اقتصاد نا بهره‌وری داریم. برای اینکه معلوم شود منابع هنگفت در بودجه، چه ارز، چه ریال، چاره‌ساز نیست، نمودار زیر را تقدیم شما می‌کنم.

ملاحظه می‌کنید که نه 5 برابر شدن قیمت نفت در سال 1973، شامل چهار سال پایانی تفاخر آمیز رژیم شاه، همچنین چند برابر شدن بودجه جاری و عمرانی در سال 1354، نتوانست از سقوط حیرت­آور بهره­وری کل عوامل جلوگیری کند. به‌طور مشابه، نه درآمد ارزی هنگفت سال‌های 1384 تا 1392، دوره آقای احمدی‌نژاد (منعکس‌شده در سال‌های 2005 تا 2013 نمودار بالا) همراه با افزایش 43 درصدی بودجه  جاری و57 درصدی بودجه عمرانی در سال نخست صدارت آقای احمدی‌نژاد نیز نتوانست روند کاهنده بهره­وری کل عوامل را تغییر دهد. درحالی‌که آقای احمدی­نژاد 119هزار میلیارد تومان شرکت دولتی را نیز فروخت و صرف بودجه کرد! در شرایط فعلی نیز سرازیر کردن ارز و ریال در چاه ویل بودجه پیش از اصلاحات واقعی ساختار بودجه دردی را دوا نمی‌کند. شاخص بهره‌وری کل عوامل در پایان دهه 1960 میلادی سقوط خود را آغاز کرد. با پیروزی انقلاب بهبود اندکی رخ داد ولی جنگ و سوء تدابیر و مدل‌های نامناسب اقتصادی و فساد و تحریم به اثر خود برای کاهش شاخص بهره‌وری کل ادامه داد گرچه با شیب خیلی ملایم. موانع رشد اقتصادی نیز سخت­تر و سنگین­تر از آن­اند که بتوان با واگذاری چند قطعه زمین و طرح نیمه­تمام، رشد پایدار را شاهد باشیم. چنان­که بارها آزمودیم و نشد. پذیرش ادعای ما که مصوبه، فساد، به‌ویژه فساد قانونی را گسترش می‌دهد چندان مشکل نیست زیرا؛1) اگر مصوبه‌ای، با نقض مکرر در مکرر قانون شکل بگیرد، پس عام‌ترین ویژگی فساد خیزی(یعنی قانون‌شکنی) را دارد؛ 2) اگر در اجرای آن، اصرار غریبی دیده شود که تمام اصول مالی قانون اساسی و مواد ذی‌ربط قوانین مالی مادر _ که از اساس برای پرهیز از فساد وضع شده‌اند _ به بهانه‌های بی‌اساس کنار گذاشته شوند، 3) تنها اصول و احکام قانونی زیر پا گذاشته نمی‌شود؛ بلکه قواعد علمی نیز به سخره گرفته می‌شود، مثال: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران درباره تصمیمات وزارت اقتصاد در تغییر کاربری­، حق اظهارنظر دارد، ولی نظرش نباید مخالف باشد! مثال دیگر: مصوبه به هفت روئین­تن اجازه داده است تعیین قیمت کارشناسی را نادیده بگیرند و اگر دلشان خواست، خود قیمت بگذارند! 4) وقتی متصدیان آن مصوبه برای تصمیم‌گیری حدومرزی نداشته باشند، 5) اگر از هیئت عالی هفت‌نفره مولدسازی(مـعـاون اول، وزرای اقتصاد، کـشـور و راه، رئیس سازمان برنامه، نماینده رئیس مجلس و نماینده رئیس قوه قضاییه) هر تخلف، جرم یا خیانتی سر بزند، هیچ مرجعی، مجاز به هیچ نوع بازخواستی از آنان نباشد، 5) در عوض مخالفت با  این هفت روئین­تن جرم انگاری شود، 7) تمام مقررات حافظ سلامت سیستم، اگر مزاحم تلقی شوند تعطیل می‌گردند، 8) فرایندهای فساد ساز و فساد افزا لباس قانون در بر کنند، 9) هر اصلی از قانون اساسی یا حکمی از قوانین عادی را مانع کار خویش، یا حتی فقط موجب طولانی شدن اجرای منویات خویش تلقی کنند، مجاز باشند آن‌ها را متوقف سازند ولی شورای نگهبان مجاز نباشد لب باز کند، 10) اگر هرچه دلشان خواست، به نام آئین­نامه وضع کنند، رئیس مجلس، دیوان عدالت اداری و بازرسی کل کشور، حق انجام‌وظیفه نظارتی خود را ندارند! با این اوصاف اگر من بگویم روئین­تنان هفتگانه در دژ مستحکمِ کاپیتولاسیون، بناشده در مصوبه، غنوده­اند و هر کار صلاح ببینند، می‌کنند، گزافه گفته­ام؟! باز کسی هست، که بتواند مدعی شود از این سازوکار خیروصلاح برای ملت زائیده می‌شود، نه شروفساد؟! 

شگفت‌آور آنکه مصوبه، برای زحمات طاقت­فرسایی که در پایمال کردن اصول قانون اساسی، سلب حقوق اساسی ملت و بی‌اعتنایی به مقامات و نهادهای کشور و شکایت از همه منتقدان خود، برای خود دستخوشی در نظر می‌گیرند. مصوبه‌ این حق­الزحمه را تا 5 درصد از منابع حاصل از زمین فروشی تعیین کرده است. مثلاً امسال که طبق قانون بودجه قرار است 108 هزار میلیارد تومان از زمین فروشی حاصل شود، هیئت می‌تواند برای خود و امربران خود تا 5400 میلیارد تومان حق­الزحمه تعیین کند! فرض را بر این می‌گذاریم که روئین­تنان، مدیران ضعیف‌نواز هستند و 90 درصد این حق­الزحمه را  به امربران می‌دهند و خود فقط 10 درصد آن را می‌گیرند. در این صورت؛ به هر یک از7 صاحب‌منصب عضو هیئت برای، 24 جلسه در  کل سال 1402، مبلغ 8 میلیارد تومان حق­الزحمه می‌دهند!! به نظر شما اندکی زیاد نیست؟! از این هفت نفر می‌پرسم، چگونه می‌خواهید نزد مردمی که برای پولِ پیشِ خانه این­در و آن­در می‌زنند و ناامید بازمی‌گردند از این تصمیمات بی‌اساس و غیرعلمی و ظالمانه که فقیران را فقیرتر و اغنیا را غنی‌تر می‌سازد دفاع کنید؟

چنانچه گفتیم چون هدف، جبران کسری بودجه اعلام شده است، پس هرچه گران­تر بفروشند، بهتر است. به‌ویژه آن­که هیئت هفت نفره، و مجریان اوامرشان، حق­الزحمه خود را به‌صورت درصدی از منابع حاصل از فروش زمین دریافت می‌کنند، دچار تعارض منافع هستند. طبیعی است که قیمت زمین افزایش پیدا کند و در دسترس افراد بی پس‌انداز دورتر می‌گردد این فرایند تورم شدیدتر و بیشتر را در پی دارد. تورم بر پرهزینه­ترین شخص اقتصادی، مؤثرتر است تا دیگران و دولت عیال‌وارترین واحد اقتصادی و پرهزینه‌ترین شخص اقتصادی است بنابراین باید انتظار داشت که دره مالی بعد اگر دولت بخواهد کالا و خدمات بیشتری را بخرد باید بیشتر هزینه کند این فرایند کسری بودجه را ناپایدار و تشدیدت می‌کند. حالا که تمام اصول مالی قانون اساسی و قوانین مادر مالی در مصوبه خط می‌خورد اژدهای هفت‌سر، چند سر می‌شود؟

مطالعات اقتصادسنجی از 134 کشور طی دو دهه نشان می‌دهد که فساد سهم فعالیت‌های اجتماعی از بودجه را کاهش می‌دهد[6] فساد همچنین هزینه‌های عمومی را از بهداشت و آموزش به بخش‌هایی با شفافیت کمتر در مخارج سوق می‌دهد.[7] و اثرات منفی بلندمدت قابل‌توجهی بر تولید دارد.[8] 

طبق آمارهای بین‌المللی فساد به­طور متوسط، باعث اتلاف 20 تا 25 درصد بودجه دولت می‌شود. با توجه به میزان بودجه کشور در سال 1402 به مبلغ 5000 هزار میلیارد تومان اگر 20 درصدش را در نظر بگیریم، می‌شود 1000 هزار میلیارد تومان. چرا به‌جای ابزارفروشی و خلع سلاح دولت، با فساد مبارزه نمی‌کنیم؟ اگر مبارزه با فساد رواج یابد و توفیق ما در مبارزه با فساد 50 درصد باشد ما 500 هزار میلیارد تومان را از حلقوم مفسدان بیرون می‌کشیم. مبلغی که تقریباً پنج برابر منبع حاصل‌شده از فروش زمین در سال 1402 خواهد بود. فساد یک معضل بسیار مهم در همه جوامع است. اقتصاددانان و محققان در سال‌های اخیر علاقه فزاینده‌ای به مطالعه پدیده فساد و تأثیر آن بر رشد اقتصادی نشان می‌دهند و نتیجه می‌گیرند که فساد سرمایه‌گذاری خارجی را می‌رماند، آن مقدار هزینه‌های عمومی که پس از اتلاف مستقیم بخشی از بودجه که از بین می‌برد، بقیه هزینه عمومی را نا بهره‌ور می‌سازد تخصیص منابع را به نفع پروژه‌های سنگین که از شفافیت کمتری برخوردارند و به ضرر بخش هزینه‌های عمومی(آموزش و بهداشت) تغییر می‌دهد و عامل رشد نرخ اقتصادی پایین است. این‌ها نتایج حاصل از 22 کشور طی سال‌های 2001 تا 2012 است. پس اگر طرحی مستلزم افزایش فساد باشد، رشد و بهره‌وری را کاهش می‌دهد. 

نمایندگان محترم، خواهران و برادران عزیز!

سرپناه حتی نان نیست که بشود سر در ظرف خاکروبه کرد و آن را از میان آشغال‌ها جست و بچه‌ها را از گرسنگی رهاند. شما یک‌شب هم نمی‌توانید با همسر و فرزندان خود در خیابان بیتوته کنید. و اگر مانند مردم مجبور می‌شدید تأثیر سوء بعضی منش‌های حکمرانان و بعضی روش‌های حکمرانی را بر دوش داشته باشید فریاد شما هم به آسمان می‌رسید.  

با توجه به تورم شدید اخیر، عامه مردم توانایی خرید زمین عرضه‌شده دولتی را ندارند. ثروتمندان، مشتری هستند. باتوجه به اینکه چهاردهم درصد(4/0درصد) حساب های سپرده های بانکی 58 درصد موجودی سپرده ها را در بر دارد و 99.6%  حساب های سپرده اشخاص حقیقی 42 درصد (این آمار سال 1397 بانک مرکزی) است، پس اغنیا با تملک عامل تولید کمیاب، در بازار حاکم می‌گردند و همه متوسطان و ضعیفان را از دایره متقاضیان مؤثر بیرون می‌کنند پیش از آنها دولت را خلع سلاح و از بازار خارج کرده اند. شما فکر می‌کنید مردم تا کجا این فشار باورنکردنی و ستم کوبنده را تحمل می‌کنند؟ حضرت امیر فرمود: اسْتَعْمِلِ الْعَدْلَ، وَ احْذَرِ الْعَسْفَ وَ الْحَيْفَ؛ فَإِنَّ الْعَسْفَ يَعُودُ بِالْجَلَاءِ، وَ الْحَيْفَ يَدْعُو إِلَى السَّيْف. به دادگری حکومت کنید و از سختگیری و تندی بر مردم حذر کنید و از ستمگری نیز بپرهیزید چرا که سختگیری مردم را به مهاجرت وامی‌دارد و ستمگری پای شمشیر را به میان می‌آورد. شما که در صحت قول علی تردید ندارید، آیا نشانه‌های آن را نمی‌بینید؟ 

با درج مصوبه در لا‌به‌لای لایحه برنامه هفتم، همه اقدامات فساد خیز و فسادآلود لباس قانون خواهند پوشید. آن‌هم قانونی که اصلاحش به دوسوم رأی نمایندگان حاضر در مجلس محتاج است. معاذ الله! سلمان فارسی را هم در این جایگاه قرار دهید معلوم نیست چند هفته طول بکشد تا وی را در اوین ملاقات کنیم!!

نمایندگان محترم!

موضوع مصوبه زمین فروشی باید تغییر ویژه‌ای کرده باشد که آن را تصویب ناشده تلقی کرده­اید و برای استفاده از آن به تصویب مجلس نیازمند شده اید. کار شما دچار تناقض است. برای روشن شدن مطلب باید به این دو سؤال دیده‌بان شفافیت و عدالت پاسخ بدهید تا تفاهم آسان‌تر ‌شود.

1- اگر رهبری بر اساس اصل 110 قانون اساسی جوازی صادر‌کند هر چند با بعضی از اصول سازگار نباشد. آیا مجلس می‌تواند این جواز را به رأی بگذارد؟ با استناد به همان اصل 110جواب قطعاً منفی است.

2- اگر حکمی از اصول قانون اساسی در لایحه یا طرحی بیاید یا در پیشنهادی ذکر شود آیا مجلس می‌تواند آن را به رأی بگذارد؟ جواب قطعاً منفی است.

چرا شما این مصوبه را در جوف موادی از برنامه هفتم گنجاندید؟ یا این مصوبه هنوز اعتبار دارد. با این وجود رأیی که گرفته شده است چه در دولت و چه در کمیسیون تلفیق، نامشروع و غیرقانونی است. اگر اعتبار ندارد علی القاعده باید رهبری تأیید خود را پس گرفته باشد در این صورت شما امری که رهبری تاییدش را پس گرفته باشد چگونه به رای می­گذارید. بر فرض استمرار اعتبار جواز مدت آن را حتی یک روز نمیتوانید اضافه کنید و مثلاً آن را به دوسال و یک روز برسانید چه برسد که به آن 5 سال بیفزایید و با گنجاندن آن در برنامه پنج ساله اصلاح آن را نیز در سخت ترین حالت یعنی کسب دوسوم آرای نمایندگان حاضر منوط کنید.

پس در هر دو حالت، دولت و مجلس در واقع آقای رئیسی نمی بایست این مصوبه ویرانگر که به نهادهای جامعه ضربه مهلک می زند را در لایحه ذکر می نمود. و آقای عزیزی رئیس کمیسیون نیز که آدم با سابقه ای در این زمینه است باید مواد مربوط به این مصوبه را از لایحه خارج کند. 

 به یاد داشته باشید که برای تنظیم و تأدیب مالی حکامی که با روش‌های استبدادی مأنوس‌تر بودند تا با روش‌های مردم‌سالار، صدها انسان شریف به خاک و خون غلتیدند. حالا می‌خواهند مصوبه‌ای را بر مردم تحمیل کنند که بیش از یک‌صد اصل از قانون اساسی و احکام قوانین مالی مادر را نقض می‌کند. می‌خواهند بر تن ناهمگون فساد لباس قانون بپوشانند. ما می‌گوییم فساد رسواتر از آن است که اگر چنین لباسی هم بر تنش بکنند، کسانی نباشند که آن را بشناسند و آن‌ را افشا کنند و شما برادران و خواهران عزیز در موقعیت تاریخی بسیار حساسی قرار گرفته‌اید. شما می‌توانید با تصمیم تاریخی خود در رد کامل مصوبه مذکور و ملحقات آن، برگ زرینی در تاریخ تقنین جمهوری اسلامی بیفزایید. برادران و خواهران عزیز اگر شما این وظیفه را بدرستی انجام دهید فرصت گرانقدری را برای مستضعفان حفظ می­کنید و نشان می‌دهید که هم مستضعفان را می‌شناسید و هم مستکبران را.

 احمد توکلی

 رئیس هیأت مدیره سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت

 
[1] سجاد خسروآبادی کارشناس حوزه زمین و مسکن در گفتگو با خبرگزاری فارس کد خبر 14011005000478


[2] Tian, L., & Ma, W. (2009). Government intervention in city development of China: A tool of land supply. Land Use Policy, 26, 599-609. https://doi.org/10.1016/J.LANDUSEPOL.2008.08.012.


[3] توکلی، احمد(1380)،"بازار، دولت، کامیابی‌ها و ناکامی‌ها"، تهران، انتشارات سمت، این کتاب در سال 1382 به‌عنوان کتاب سال درسی اقتصاد در دانشگاه تهران برگزیده شد.


[4] توکلی، احمد(1382)، "مالیه عمومی"، تهران، انتشارات سمت


[5] «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ » (قطعاً براى شما پيامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است‏ شما در رنج بيفتيد به [هدايت] شما حريص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است) سوره 9, آیه 128


[6] Swaleheen, M., Ali, M., & Temimi, A. (2019). Corruption and public spending on education and health. Applied Economics Letters, 26, 321 - 325. https://doi.org/10.1080/13504851.2018.1468549.


[7] Schneider, F. (2015). Does corruption promote emigration. The IZA World of Labor, 192-192. https://doi.org/10.15185/IZAWOL.192.

 
[8] d’Agostino, G., Dunne, J., Lorusso, M., & Pieroni, L. (2020). Military Spending, Corruption, Persistence and Long Run Growth. Defence and Peace Economics, 31, 423 - 433. https://doi.org/10.1080/10242694.2020.1751503.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۱۷۴۲۵۱۷:۴۵:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۱۷
آقای دکتر توکلی عزیز خدا شما را حفظ کند. اینها که حرف مردم و کارشناسان را جدی نمی‌گیرند شاید حرف شما را به پذیرند و این لایحه را رد کنند و اموال ملت را حراج نکنند
ناشناس۳۲۱۷۶۳۶۲۰:۳۲:۰۹ ۱۴۰۲/۶/۱۷
احتمالا منافع شخصی نامشروع در کار است
ناشناس۳۲۱۸۰۹۶۰۷:۱۱:۵۶ ۱۴۰۲/۶/۱۸
دکتر جان لطفا به مسله ویژه خواری مدیران بانکی که سالیان درازی بوده صورت گرفته و میگیرد هم ورود کنید مدیران بانکی علاوه بر ویژه خواری خود با خلق نقدینگی و بنگاه داری اقتصاد کشور را نیز ویران کرده اند
ناشناس۳۲۱۷۸۷۷۲۳:۴۸:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۱۷
ایشان بهتر است به جای این نامه نوشتن که مولد سازی یعنی مشارکت مردم در پروژه ها و اقتصاد نامه بنویسد که مالیات بر دلالی کاذب اجرا شود که جلوی تورم بالا گرفته شود!
ناشناس۳۲۱۸۱۲۰۰۷:۳۵:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۱۸
از ریاست مجلس انقلابی برادر غیور جناب دکتر قالیباف می خواهیم در این مدت کوتاه فرصت که تکرار شدنی نیست تکلیف ۴ درصدی ها را که بر ۹۶ درصد مستولی هستند معلوم کند.
ناشناس۳۲۱۸۳۵۲۰۹:۴۸:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۱۸
کدام مولد سازی منظورتان حیف و میل اموال عمومی با قوانین فسادزا آنهم با هفت نفر که از مصونیت اعمال خود از قانون مستثنی شده اند این عین فساد است
ناشناس۳۲۱۸۳۵۰۰۹:۴۶:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۱۸
ما اینجا نیازمند واحد نظارت بر قانونگذاری آنهم خارج از مجلس هستیم نظارت با واحد درون سازمانی نتیجه ای ندارد ، نمونه اش تخلفات دریافت شاسی بلند توسط برخی کدام فرد تنبیه و یا مجازات شد
عباس۳۲۱۸۵۷۸۱۲:۵۹:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۱۸
مافیای مسکن از ترس ریزش قیمت مسکن و زمین حسابی با این طرح مخالف هستند...چه اشکالی دارد دولت زمینهای مازاد و احتکاری را بفروشد...هم قیمت زمین افت می کند...هم نقدینگی سرگردان از بازار مسکن جمع می شود و هم کسری بودجه دولت جبران می شود و دیگر مجبور نیست پول چاپ کند و تورم ایجاد شود...
ناشناس۳۲۱۷۴۵۰۱۸:۰۸:۵۶ ۱۴۰۲/۶/۱۷
با درود به جناب آقای توکلی و ادله متقن ایشان در فساد زایی مصوبه فوق ،انشالله مقام معظم رهبری و نمایندگان مجلس مانع اجرایی شدن این طرح فساد زا که موجب حیف و میل اموال ملت میشود گردند ضمنا از خداوند آرزوی سلامت و طول عمر برای آقای دکتر توکلی در جهت شفاف سازی برخی تلاشهای فسادزا را خواستارم در پناه حق باشید و استوار
ناشناس۳۲۱۷۷۶۶۲۲:۳۰:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۱۷
از جناب دکتر توکلی ریاست سمن دیده بان شفافیت و عدالت که هیچ صنمی با هیچ یاسمنی ندارند درخواست میشود صریح و واضح موضع خود را در مقابل رانت خودرویی صورت گرفته در مجلس پس از تحقیق و تفحص دقیق اعلام فرمایند . لطفا دیده بان جهت تنویر افکار عمومی با توجه به انتخابات مجلس پیش رو نتیجه تحقیق و بررسی خود را اعلام فرمایند
ناشناس۳۲۱۸۱۰۹۰۷:۲۷:۱۵ ۱۴۰۲/۶/۱۸
آقای توکلی با سلام صلوات و تحیت همانگونه که مستحضر می باشید در بورس دولت قبل فسادهای بسیار گسترده ای صورت گرفت و جیب بسیاری از مردم خالی شد و بر همین اساس ریزش مردمی وسیعی داشتیم الان بیش از دوسال است که تفحص از بورس به ریاست آقای موسوی لارگانی در حال انجام بوده ولی هیچ گزارشی از آن منتشر نشده است و بیم فساد و تبانی در این موضوع مانند چند تبانی دیگر مجلسیان که قبلا صورت گرفته میرود لطفا ورود فرمایید
ناشناس۳۲۱۷۴۶۵۱۸:۲۳:۱۹ ۱۴۰۲/۶/۱۷
آقای قالیباف و نمایندگان محترم شما مخاطب این حرفها هستید
ناشناس۳۲۱۷۴۶۸۱۸:۲۴:۰۵ ۱۴۰۲/۶/۱۷
تایید رهبری را که توی بوق و کرنا گذاشتید چرا پس گرفتن تایید توسط رهبری را به گوش و اطلاع مردم نمیرسانید؟ اگر مقام معظم رهبری تاییدیه خودشونو پس گرفتند جای هیچگونه اقدامی از طرف دولت و هیچ نهادی نیست.. والسلام
ناشناس۳۲۱۷۴۶۹۱۸:۲۴:۲۳ ۱۴۰۲/۶/۱۷
باید از تلاشهای دکتر توکلی برای مبارزه با فساد تقدیر و پشتیبانی شود.
ناشناس۳۲۱۷۴۷۱۱۸:۲۶:۴۵ ۱۴۰۲/۶/۱۷
آقای دکتر اگر سیستم قضایی ما به وظایف اش آنطوری که باید عمل میکرد حالا با فساد سیستماتیک به قول شما ما مواجه نبودیم....
ناشناس۳۲۱۷۷۷۷۲۲:۴۳:۵۲ ۱۴۰۲/۶/۱۷
جناب دکتر توکلی عزیز و گرامی شما زحمات زیادی برای نوشتن این نامه ها میکشید لطفا تیمی را مامور کنید تا پیگیر شوند تمامی نامه هایی را که در زمینه های مختلف طی این سالها داده اید جواب بگیرند ظاهرا دیدگاه مسولان به نامه های شما اینگونه است .ملاحظه شد بایگانی شود و یا اینکه در کشوی میز خود میگذارند تا مشمول مرور زمان شود و کهنه شود و از یاد برود
ناشناس۳۲۱۷۹۱۹۰۰:۳۱:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۱۸
قوه قضیه نباید اجازه قانون گریزی بدهد.
ناشناس۳۲۱۷۴۸۷۱۸:۳۶:۳۷ ۱۴۰۲/۶/۱۷
بخشی از فرمایشات امام امام خمینی ره،صحیفه امام خمینی » جلد 14 » صفحه 380 : ... همه روی قانون عمل بکنید قانون اساسی را باز کنید، و هرکس مرز و حد خودش را تعیین کند. به ملت هم بگویند که قانون اساسی ما برای دولت این را وظیفه کرده است؛ برای رئیس جمهور این را؛ برای مجلس این را؛ برای فرض کنید فلان کار برای ارتش این را. برای همه وظیفه معین کرده است. به مردم بگویند در قانون اساسی که شما رأی دادید برایش، وظیفه ما این است. در لفظ فقط نباشد، و در واقع خلاف. واقعاً سرفرود بیاورید به قانون؛ و واقعاً سر فرود بیاورید به اسلام. لفظ را همه می‌گویند. شاید شیطان را هم ازش بپرسند، می‌گوید من انقلابی هستم! امروز همه انقلابی هستند! امروز همه دلسوز برای ملت هستند! امروز دعوای اینکه ما همه جنگ هم رفته‌ایم - و شما دیدید که یک دسته نوشته‌اند که ما از اول در جنگ چه بودیم - گفته‌اند. خوب، من هم می‌توانم بگویم من در صفِ اول جنگ دارم جنگ می‌کنم، ولی اینجا افتادم همینطور. باید به حسب واقع، به حسب انصاف، به حسب وجدان، این مردمی که شماها را روی کار آورده‌اند، این مردم زاغه نشین که شماها را روی مسند نشانده‌اند ملاحظه آنها را بکنید، و این جمهوری را تضعیفش نکنید. بترسید از آن روزی که مردم بفهمند در باطن ذات شما چیست، و یک انفجار حاصل بشود. از آن روز بترسید که ممکن است یکی از «ایام الله» - خدای نخواسته - باز پیدا بشود. و آن روز دیگر قضیه این نیست که برگردیم به 22 بهمن. قضیه [این‌] است که فاتحه همه ما را می‌خوانند! من از خدای تبارک و تعالی امید این را دارم که به ما عنایت بفرماید و ما را هدایت کند به یک راهی که مرضی اوست؛ و قلمهای ما را هدایت کند به یک نوشته‌هایی که مورد رضای اوست. و بر زبانهای ما جاری کند یک چیزهایی را که مورد رضای اوست.
ناشناس۳۲۱۷۸۲۶۲۳:۱۲:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۱۷
بجای چوب حراج زدن به مال ملت ثروت های حرام و نامشروع و باد آورده را ملی کنید
ناشناس۳۲۱۷۴۹۰۱۸:۳۹:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۱۷
آقاى دكتر توكلى بسيارى از قوانين خودش مفسده ساز و تورم ساز هستند سپردن اختیار فروش اموال یک کشور و یک دولت به دست هفت نفر با مصونیت عدم‌پیگرد اعمال ...این اگر فساد نیست پس چیست
ناشناس۳۲۱۷۸۰۵۲۲:۵۷:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۱۷
با آزاد شدن پول های بلوکه شده اصلا دیگر نیازی به اجرای این مصوبه نیست
ناشناس۳۲۱۸۲۴۴۰۸:۴۳:۱۸ ۱۴۰۲/۶/۱۸
پول آزاد شده ربطی به این چیزها ندارد در ضمن مصونیتی هم وجود ندارد و تخلفی در واگذاری باشد قوه قضائیه وارد می شود
ناشناس۳۲۱۸۳۶۴۰۹:۵۷:۳۳ ۱۴۰۲/۶/۱۸
عوامل باقیمانده طبری داخل قوه قضائیه را پیگیری کنید
ناشناس۳۲۱۷۴۹۵۱۸:۴۳:۲۱ ۱۴۰۲/۶/۱۷
پیامبر اسلام(ص) فرموده‌اند که دو چیز هر حکومتی را ساقط می‌کند یکی فقر است و دیگری عالم فاسد. در جامعه ما نیزباید با فساد و هم با مفسده مبارزه کنیم. برای این مبارزه نیاز است که بعضی از آیین نامه‌ها و قوانین تغییر کند. زیرا مفسدها آنقدر قوی شده اند که نمی‌توانیم با قوانین جاری با آنها مبارزه کنیم. ولی آنها می‌توانند جلوی اصلاحات ساختاری را بگیرند.
ناشناس۳۲۱۷۴۹۷۱۸:۴۵:۵۳ ۱۴۰۲/۶/۱۷
امام علي(ع) توسط نیروهای اطلاعاتی خود از قصد «زیاد بن ابیه» براي خيانت در بيت المال آگاه شد و در نامه شدید اللحن به او نوشت: «صادقانه به خداوند سوگند ياد مى كنم اگر به من گزارش رسد كه از بيت المال مسلمين چيزى كم يا زياد به خيانت برداشته اى آنچنان بر تو سخت مى گيرم كه در زندگى تو را كم بهره، سنگين بار و حقير و ذليل سازد». صريح نفرمودن امام(ع) براي اين بود كه «زیاد» در عمل مجرمانه جسور نشود.
ناشناس۳۲۱۷۵۰۳۱۸:۵۰:۴۸ ۱۴۰۲/۶/۱۷
در هر جایی که گزارش فسادی دریافت شد و این گزارش مستند بود و مورد تایید قرار گرفت اما مسکوت ماند ظلم به مردم و ظلم به گزارش گران فساد بوده
ناشناس۳۲۱۷۹۴۶۰۰:۴۸:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۱۸
فساد به خودی خود وجود ندارد. همین قوانین ما اگر بدون دست بردن در آن و بدون تفسیر شخصی از آن اجرا بشوند، بساط فساد برچیده میشود.
محمد محمدی۳۲۱۷۵۱۷۱۹:۱۳:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۱۷
بسیار کامل وجامع ،اثرات این طرح در وضعیت اسفناک کنونی جامعه وآثار سو آن را براین وضعیت تشریح نموده بودند واگر نمایندگان با مطالعه این نامه باز هم چنین طرحی را تایید کنند جای هیچ شبهه ای نیست وباید در مقابل مردم ووجدان خود پاسخگو باشند .
ناشناس۳۲۱۷۵۲۰۱۹:۱۹:۱۹ ۱۴۰۲/۶/۱۷
درود بر دکتر توکلی
ناشناس۳۲۱۷۵۴۰۱۹:۳۷:۰۹ ۱۴۰۲/۶/۱۷
حضرت علی به محض رسیدن به خلافت، تمام امتیازات و رانت‌هایی را که برخی از سرشناسان (به ظاهر به صورت قانونی) در دوران خلفای پیشین برخوردار بودند، گرفت و نه تنها اینگونه موارد را قطع کرد بلکه فرمود هر آنچه که خلفای پیشین به ناحق از اموال خدا و مردم به شما دادند، من باز پس می‌گیرم و به بیت المال برمی‌گردانم. این یک شعار نبود و در مقام عمل هم اجرایی شد. حضرت علی (ع) به اصطلاح حقوق‌های نجومی آن زمان را قطع کردند و در صدد بازگرداندن آن‌ها بود. گروهی از اصحاب با سابقه پیامبراکرم (ص) که اسم و رسمی داشتند و جزء نخبگان و خواص جامعه و آلوده به فساد شده بودند، در برابر حضرت علی (ع) موضع گرفتند و فتنه جمل را به پا کردند...مفسدان در هر زمانی فعال بودند و هستند و باید جلدی آنها گرفته شود با روشن سازی و شفافیت اعمالی که در صدد ارتکاب آن هستند
ناشناس۳۲۱۷۵۴۴۱۹:۳۹:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۱۷
حضرت علی (ع) با روحیه اشرافی‌گری و رانتخواری و فرهنگ فساد و ضد اسلامی که در نخبگان و خواص جامعه که از زمان قبل از ایشان به وجود آمده و در جامعه نهادینه و قانونی شده بود، مقابله کرد و البته هزینه‌های فراوانی در این راه متحمل شد. همچنین ایشان مدیران و مسئولینی را منصوب کرد که آلودگی به مسائل مالی و اقتصادی و دنیاطلبی نداشته باشند؛ و در نهایت به این ویژگی‌ها اکتفا نکردند و روش بسیار دقیق و موثری برای تحت نظر قرار دادن مدیران و مسئولان خود ابلاغ کردند که متاسفانه ما از جزئیات آن اطلاعی نداریم، اما می‌دانیم که حضرت علی (ع) «عیونی» را منصوب کرده بود. «عیون» به معنی چشم‌هاست و این اصطلاح به ماموران مخفی اطلاق می شد. ایشان ماموران مخفی برای نظارت بر عملکرد مدیران، مسئولان، فرماندهان و فرمانروایان منصوب کرده بود ( نه مردم و شهروندان) و بسیاری از آن‌ها نمی‌دانستند که تحت نظر هستند. آن‌ها به محض اینکه حتی در معرض تخلف مالی و اقتصادی یا کوتاهی در رفتار با مردم یا ضعف در مدیریت از خود نشان می‌دادند، عیون و ماموران مخفی به حضرت علی (ع) گزارش می‌دادند و حضرت فوراً و قاطعانه برخورد می‌کرد. در ابتدای بسیاری از نامه‌های حضرت علی (ع) به فرمانروایان و کارگزاران آمده است «بلغتُ بلغنی» یعنی به تحقیق به من خبر رسیده است که تو این کار را کردی یا می‌خواهی این کار را انجام دهی و حتی اگر در معرض فساد باشد و هنوز مرتکب فسادی نشده باشد، حضرت علی (ع) متوجه می‌شد و می‌گویند اگر ثابت شود تو کاری کردی، با تو برخوردی سخت و پشیمان‌کننده خواهم داشت. این روش حضرت علی (ع) در برخورد با فساد است. معدودی از مدیرانی که به فساد اقتصادی کشیده شده بودند، تصور می‌کردند ایشان گرفتار بحران‌ها و فتنه‌هاست و متوجه کار آن‌ها نمی‌شود، اما وقتی دیدند حضرت در اوج مشکلات حکومت بازهم آن‌ها را زیر نظر داشته است از خوف این که ایشان برخورد قاطع و سخت داشته باشد، فرار می‌کردند. حضرت در برابر فرار آن‌ها یا دستور به مصادره اموال آن‌ها یا دستور به تخریب خانه‌های آن‌ها می‌دادند و اگر چیزی از آن‌ها در دسترس نبود، آن‌ها را لعن و نفرین می‌کرد و آن‌ها هیچ سنخیتی با حکومت علوی نداشته و نخواهند داشت.
ناشناس۳۲۱۷۵۴۹۱۹:۴۰:۴۹ ۱۴۰۲/۶/۱۷
در عهدنامه مالک اشتر نسبت به کارگزاران خائن چنین دستور می‌دهند: «.. اگر یکی از آنان دست به خیانت زد و گزارش بازرسان تو هم آن خیانت را تأیید کردند، به همین مقدار گواهی قناعت کرده، او را با تازیانه کیفر کن، و آنچه را که از اموال در اختیار دارد از او باز پس گیر، سپس او را خوار دار و خیانت کار بشمار و قلاده بدنامی به گردنش بیفکن.»
ناشناس۳۲۱۷۵۵۲۱۹:۴۱:۵۸ ۱۴۰۲/۶/۱۷
حضرت علی (ع) با روحیه اشرافی‌گری و رانتخواری و فرهنگ فساد و ضد اسلامی که در نخبگان و خواص جامعه که از زمان قبل از ایشان به وجود آمده و در جامعه نهادینه و قانونی شده بود، مقابله کرد و البته هزینه‌های فراوانی در این راه متحمل شد. همچنین ایشان مدیران و مسئولینی را منصوب کرد که آلودگی به مسائل مالی و اقتصادی و دنیاطلبی نداشته باشند؛ و در نهایت به این ویژگی‌ها اکتفا نکردند و روش بسیار دقیق و موثری برای تحت نظر قرار دادن مدیران و مسئولان خود ابلاغ کردند که متاسفانه ما از جزئیات آن اطلاعی نداریم، اما می‌دانیم که حضرت علی (ع) «عیونی» را منصوب کرده بود. «عیون» به معنی چشم‌هاست و این اصطلاح به ماموران مخفی اطلاق می شد. ایشان ماموران مخفی برای نظارت بر عملکرد مدیران، مسئولان، فرماندهان و فرمانروایان منصوب کرده بود ( نه مردم و شهروندان) و بسیاری از آن‌ها نمی‌دانستند که تحت نظر هستند. آن‌ها به محض اینکه حتی در معرض تخلف مالی و اقتصادی یا کوتاهی در رفتار با مردم یا ضعف در مدیریت از خود نشان می‌دادند، عیون و ماموران مخفی به حضرت علی (ع) گزارش می‌دادند و حضرت فوراً و قاطعانه برخورد می‌کرد. در ابتدای بسیاری از نامه‌های حضرت علی (ع) به فرمانروایان و کارگزاران آمده است «بلغتُ بلغنی» یعنی به تحقیق به من خبر رسیده است که تو این کار را کردی یا می‌خواهی این کار را انجام دهی و حتی اگر در معرض فساد باشد و هنوز مرتکب فسادی نشده باشد، حضرت علی (ع) متوجه می‌شد و می‌گویند اگر ثابت شود تو کاری کردی، با تو برخوردی سخت و پشیمان‌کننده خواهم داشت. این روش حضرت علی (ع) در برخورد با فساد است. معدودی از مدیرانی که به فساد اقتصادی کشیده شده بودند، تصور می‌کردند ایشان گرفتار بحران‌ها و فتنه‌هاست و متوجه کار آن‌ها نمی‌شود، اما وقتی دیدند حضرت در اوج مشکلات حکومت بازهم آن‌ها را زیر نظر داشته است از خوف این که ایشان برخورد قاطع و سخت داشته باشد، فرار می‌کردند
ناشناس۳۲۱۷۵۵۵۱۹:۴۳:۱۳ ۱۴۰۲/۶/۱۷
هنگامى که امیر مومنان علی علیه السلام از خیانت ابن هَرمَه (مأمور بازار اهواز) اطلاع پیدا کرد، به رفاعه (حاکم اهواز) نوشت: وقتى که نامه ام به دستت رسید، فورا ابن هرمه را از مسئولیت بازار عزل کن، به خاطر حقوق مردم، او را زندانى کن و همه را از این کار با خبر نما تا اگر شکایتى دارند، بگویند. این حکم را به همه کارمندان زیر دستت، گزارش کن تا نظر مرا بدانند. در این کار، نسبت به ابن هرمه نباید غفلت و کوتاه شود و الاّ نزد خدا هلاک خواهى شد و من هم به بدترین وجه تو را از کار برکنار مى کنم، و تو را به خدا پناه مى دهم از این که در این کار، کوتاهى کنى.اى رفاعه! همه زندانیان را براى تفریح به حیاط زندان بیاور غیر از ابن هرمه را، مگر آن که براى جانش، بیمناک باشى که در این صورت او را با زندانیان دیگر به صحن زندان مى آورى، اگر قدرت بدنى دارد هر سى روز، سى و پنج شلاّق بر بدنش مى زنى و قضیه را براى من بنویس و نام جانشین او را هم گزارش کن و حقوقش را قطع کن. همان طور که ملاحظه می‌شود، علی علیه السلام، بر خلاف زندانیان دیگر که افرادی عادی بوده اند، بر کارگزار متخلف خود محدودیت‌هایی جدی حتی در زندان اعمال می‌کند، زیرا وقتی مسوولان نظام به حقوق مردم تعدی می‌کنند، تنها یک مجرم معمولی نیستند بلکه علیه کلیت جامعه مرتکب جنایت شده اند و باید به گونه‌ای مجازات شوند که دیگر مسوولان جرأت خیانت و اختلاس و سوء استفاده نداشته باشند.
ناشناس۳۲۱۷۵۵۶۱۹:۴۴:۲۳ ۱۴۰۲/۶/۱۷
«یزید بن حجیه» حاکم ری بود و در بیت‌المال این شهر اختلاس کرده بود. وقتی حضرت علی (ع) متوجه شدند او را احضار کردند. او در آغاز نمی‌دانست که احضارش از چه بابت است و وقتی به کوفه آمد و حضرت او را بازخواست کرد، تازه آنجا متوجه شد برای چه احضار شده است، اما از آنجایی که دفاعی از خود نداشت، حضرت او را زندانی کرد
ناشناس۳۲۱۷۵۵۸۱۹:۴۵:۱۴ ۱۴۰۲/۶/۱۷
امام على (ع) انگیزه خود را از پذیرفتن حکومت، برقرارى قسط و عدل و امنیت و دفاع از مظلومان و ستمدیدگان و مقابله با ظالمان و ستمگران و تقسیم عادلانه بیت المال در میان مسلمانان و ایجاد زمینه هاى لازم براى رشد و پویایى و عزت و سربلندى جامعه اسلامى و ... عنوان کرده و شهادتش نیز براى تحقق چنین اهداف بلندى بوده است.در فرهنگ علوی، گناهان و گناهکاران به دو دسته گناهان و گناهکاران فردی، «حق الله»؛ و گناهان و گناهکاران اجتماعی، «حق الناس» تقسیم می‌شوند. در میان گناهان و گناهکاران اجتماعی، شاخه‌ای وجود دارد به نام گناهان و گناهکاران حکومتی- دولتی. رویکرد امام با این گروه ها، گناه شان و عقاب کردن شان بسیار درس آموز است.
ناشناس۳۲۱۷۵۶۷۱۹:۴۹:۱۱ ۱۴۰۲/۶/۱۷
اموال عمومی ثروت ملی یک کشور محسوب می‌شود و به ‌تمامی نسل‌ها تعلق دارد. ارزش اقتصادی این اموال در درجه‌ی نخست سبب‌ساز حمایت و نگهداری ویژه از این اموال است. برای جلوگیری از دست‌اندازی‌های اشخاص خصوصی به اموال عمومی و جلوگیری از تعدیات دولت و اشخاص عمومی نسبت به این اموال، راهکارهای متعددی مانند استفاده از فناوری‌های نوین، تقویت نهادهای نظارتی و... مطرح است. اما از مهم‌ترین شیوه‌ها در این زمینه، ارائه‌ی راهکارهای حقوقی به‌عنوان روشی برای حل ریشه‌ای معضلات است. ظرفیت‌های قانونی برای حمایت از اموال عمومی به‌نحو کارامدی می­باید به‌کار گرفته شود و در صورت وجود خلأ یا نقصان قانونی ضروری است با استفاده از تجارب سایر کشورها اقدامات تقنینی مناسب صورت پذیرد
ناشناس۳۲۱۷۵۸۱۱۹:۵۸:۴۵ ۱۴۰۲/۶/۱۷
خیلی خنده دار با طرح مولدسازی سراغ ساختمانهایی که بانکها با پول مردم برای خودشون مال اندوزی کردند نمیرن ولی به بهانه این طرح....
ناشناس۳۲۱۷۵۸۷۲۰:۰۲:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۱۷
برای همه هشدارهای اقتصادی واخلاقی ازجناب توکلی تشکر میکنم انشالله رهبری ورود خواهد کرد
ایرانی۳۲۱۷۵۹۷۲۰:۰۹:۱۹ ۱۴۰۲/۶/۱۷
واقعا در شرایط بحرانی قرار داریم این چه تدبیری است
ناشناس۳۲۱۷۶۳۷۲۰:۳۲:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۱۷
فروش دولت راه جبران کسری بودجه نیست ...گازوئیل چند سال ثابت مانده و نمی گویم یکباره تکان زیادی دهند اما واقعا هزار کارتی و دو هزار ازاد مناسب است و راه جبران کسری این است...گرفتن ۵۰درصد از سوداگران خانه مالیات...اولین خانه بدون مالیات دومین خرید و فروش ۱۰درصد و سومی پنجاه درصد...گرفتن مالیات ... در ایران پزشکان و دندانپزشکان و ارتوپدها و ازمایشگاهها و داروخانه داران و لوازم یدکی فروش خودرو و ارایشگاههای زنانه مالیات درست نمی دهند و شاید به جرات میشه گفت زیر یک درصد درامد را مالیات پرداخت می کنند چرا باید یک پزشک دارای مطب که روزی دهها میلیون درامد دارد مالیات درست ندهد .خنده ام می گیرد وقتی می بینم دندانپزشک پنج میلیون مالیات داده وی باید پانصد میلیون مالیات دهد که باز کم است
فرهنگی۳۲۱۷۶۶۴۲۱:۰۸:۴۵ ۱۴۰۲/۶/۱۷
شاید نظرات ارزشمند آقای دکتر توکلی برای برخی نمایندگان ، قابل درک نباشد
ناشناس۳۲۱۷۶۶۶۲۱:۱۲:۳۳ ۱۴۰۲/۶/۱۷
درود بر دکتر توکلی عزیز
ناشناس۳۲۱۷۶۶۹۲۱:۱۳:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۱۷
باسلام و احترام خدمت جناب آقای دکتر توکلی لطفا نامه ای به مقام معظم رهبری بنویسید فقط و فقط انعکاس موضوع به رهبری و درخواست اعلام نظر از ایشان چاره کار است نظر ایشان فصل الخطاب است.ارادتمند
رضا پیشرو۳۲۱۷۷۲۸۲۲:۰۷:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۱۷
لطفا بدون تعارف این& ;حامیان مصوبه‌& ; را اگر شخص یا نهاد هستند نام ببرید.
ناشناس۳۲۱۷۷۵۴۲۲:۲۵:۴۵ ۱۴۰۲/۶/۱۷
نام ببرند؟؟؟ الان ماههاست موضوع مطرحه پدرجان
ناشناس۳۲۱۷۷۳۹۲۲:۱۶:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۱۷
لطفا یک مناظره بگذارید
ناشناس۳۲۱۸۶۶۱۱۴:۱۶:۰۱ ۱۴۰۲/۶/۱۸
از کی اعمال غیر قانونی فسادزا بجای دادگاه به مناظره می‌گذارند
ناشناس۳۲۱۷۹۵۴۰۰:۵۳:۵۵ ۱۴۰۲/۶/۱۸
جناب توکلی اگر من امروز از این رفتار قوه مجریه یا مجلس شاکی باشم؛ شکایتم را به کحا باید ببرم؟؟. یعنی همین مشکلی که امروز شما با آن رو در روئید. نمایندگان خلاف قانون اساسی نمیتوانند قانون وضع کنند. اما چشمشان را بر تخلف از قوانین توسط نهادها می بندند و همین زمینه فساد را فراهم کرده است.
ناشناس۳۲۱۷۹۵۶۰۰:۵۸:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۱۸
جناب توکلی! نماینده ای که شاسی بلندمیگیره و دولتی که از آن باخبره اما روشو برمی گردونه و مجلسی که اجازه تحقیق از این موضوع را نمیده گمان میکنید مشکلی در همدستی باهم برای فسادهای کلانتر دارند.!؟؟
ناشناس۳۲۱۸۰۳۳۰۴:۱۴:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۱۸
دولت همه منابع را می بلعد و روز بروز فربه تر و ناکارامدتر میشود. اگر مسئولین خیانت کنند، عزل و زندانی نمیشود، و اگر موردی نادری نیز باشد کسی با خبر نمیشود تا اگر شکایتى دارد مطرح کند، کارمندان، از حکم مسئول خاطی عبرت نمی گیرند و غفلت و کوتاهی حاکم است. و در زندان به مسئول خاطی سخت گرفته نمیشود در مجموع قوانین بازدارنده و جدی در مورد حاکمان تصویب نشده است. در سراسر کشور دادگاه و دادسرا برای مجازات عموم مردم وجود دارد لیکن تخلف کارمندان و کارکنان و حاکمان دولتی فقط در تهران مورد رسیدگی قرار میگیرد. عملکرد مسئولین بعد از مدت پایان ماموریتشان مورد تجزیه و تحلیل نظام قرار نمیگیرد. و مجازاتی برای آن پیش بینی نشده است.
صمصام۳۲۱۸۰۹۵۰۷:۱۱:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۱۸
اقای دکتر توکلی برادر بزرگوار فرمایشات حضرت عالی کاملا بی عیب و نقص و در عین حال کارشناسی شده بود خداوند سلامتی توام با عمر با عزت به شما ببخشد
ناشناس۳۲۱۸۳۳۸۰۹:۳۲:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۱۸
گمشده این کشور قانون است و تا وقتی که قانونمداری در این کشور حاکم نباشد وضع همین است
ناشناس۳۲۱۸۳۵۵۰۹:۴۹:۰۹ ۱۴۰۲/۶/۱۸
فکر نکنم نمایندگان حوصله خواندن این نامه را داشته باشند ...
امید یاوری دارانی۳۲۱۸۳۶۹۰۹:۵۹:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۱۸
تا زمانیکه شفافیت نباشد تحت هر نام و عنوانی فساد وجود خواهد داشت .در مولد سازی بدون شک فساد عظیمی خواهد بود و در ان انهایی که ثروتمند هستند ثروتمند تر و فقرا و ضعفا فقیر تر و بیچاره تر می شوند. شفافیت در کنار رسانه ازاد و نظارت مردمی می تواند راهگشای مبارزه با فساد و البته جلوگیری از بروز فساد باشد. #شفافیت #نظارت_مردمی #رسانه_ازاد
ناشناس۳۲۱۸۴۶۷۱۱:۲۳:۲۳ ۱۴۰۲/۶/۱۸
با این مصوبه یعنی باقی مانده اموال مردم که در مالکیت دولت هست غارت می شود و سهمی هم به نمایندگان دولت و سر سفره نشستگان می رسد گمان می کنند با اینکارها طبقه وفادار را توسعه می دهند اما نمی بینند.
ناشناس۳۲۱۸۴۸۲۱۱:۳۳:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۱۸
جناب دکتر توکلی یه ورودی هم به کسر مبالغ از کارت های بانکی داشته باشید مشخص نیست چرا بابت هر جابجایی یا خرید یا دريافت وجه مبالغی کسر میشه حتی در پرداخت قسط وام ازدواج هم با کارت مبلغی توسط بانک برداشت میشه یعنی دارم قرض بانک را می‌دهیم مبلغی کسر می‌گردد .که این مبالغ در طول یکماه یا یکسال مبالغ هنگفتی میشه که بی دلیل و غیرموجه از جیب مردم برداشت میشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  10. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  11. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  14. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  15. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  16. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  17. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  18. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  20. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  23. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

آخرین عناوین