نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس: رانت در فروش فرآورده‌های نفتی در دولت روحانی وجود داشت

  4020529007 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت‌‌:به نظر می‌رسد تغییر در ارکان قرادادها و افزودن الحاقیه های متعدد به آن در فروش صادراتی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ، احتمالا برای عده‌ای ذینفع، رانت ایجاد کرده است.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس: رانت در فروش فرآورده‌های نفتی در دولت روحانی وجود داشت

هادی بیگی‌نژاد نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، در مورد فروش فرآورده های نفتی به شرکت های خارجی که امروز چک شان نقد نمی‌شود، گفت: در گزارشی که به کمیسیون انرژی داده شده ، فقط شرکت های خارجی نیستند بلکه در دولت روحانی، چند شرکت داخلی نیز، بدون داشتن توانایی پرداخت پول و بدون ارائه ضمانت نامه کافی، از شرکت ملی فرآورده‌های پخش، محصولات نفتی را خریداری کردند و امروز توانایی بازپرداخت آن را ندارند.

وی اذعان داشت: دیوان محاسبات، اشکالات متعددی به مدل قراردادها با موضوع فروش صادراتی در شرکت ملی پخش فرآورده های نفت وارد کرده است که اسامی شرکت های متخلف با جزئیات کامل مشخص است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور، قراردادهای فروش، طبق ضوابط بالا دستی، اجرا نشده و متأسفانه بعضی قراردادها با شرکت هایی منعقد شده که دارای صلاحیت نبوده و یا علی رغم ارائه در بورس، مدل قرارداد تغییرکرده است.

 بیگی نژاد گفت: با توجه به این که قراردادهایی که در بورس ارائه می شوند، طبق ضوابط، دارای ارکان مشخص و معینی هستند، ولی قراردادهای مذکور بعد از اراِئه در بورس، الحاقیه های متعددی به آنها اضافه شده است‌، در بعضی از آنها طبق گزارش مستند دیوان محاسبات کشور‌، حتی ۹ الحاقیه شامل تغییرات مبدأ، مقصد، جنس فرآورده و یا قیمت است افزوده شده است.

وی اظهار کرد: در سال های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ ، در زمان دولت روحانی از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار فروش فرآینده‌های نفتی، در یک و دو دهم میلیارد دلار، الحاقیه بر قراردادهای فروش فرآورده‌های نفتی وضع شده است که شرایط قراردادی و شرایط معامله و اطلاعیه عرضه در بورس را تغییر داده است.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: به نظرمی‌رسد این حجم از تغییرات در ارکان قرادادها و افزودن الحاقیه های متعدد، احتمالاً برای عده‌ای ذینفع، رانت ایجاد کرده است که قوه قضائیه به آن رسیدگی خواهد کرد.

نمایندگان در نشست علنی ۱۶فروردین سال ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی با ۱۸۹ رأی موافق با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در دولت گذشته موافقت کردند و در نهایت با جمع‌بندی گزارش‌های واصله، نمایندگان از پاسخ‌ها و گزارش‌های ارائه شده قانع نشده و ۵۱ نماینده خواستار انجام این تحقیق و تفحص شدند.

مصطفی نخعی نیز به‌عنوان سخنگوی کمیسیون انرژی درباره این تحقیق و تفحص گفت: نخستین و مهم‌ترین محور در تحقیق و تفحص از این شرکت مربوط به صادرات فرآورده‌های نفتی است. ابهام‌های فراوانی در این موضوع وجود دارد، هرچند نهادهای امنیتی و دستگاه‌های قضایی به این موضوع ورود و عده‌ای را در این زمینه بازداشت کرده‌اند، اما عمق مباحث مربوطه در این زمینه و تخصیص بی‌ضابطه فرآورده در برخی موارد باید توسط یک تیم کارشناسی مطلع و کارآزموده مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۹۴۰۴۸۰۸:۳۹:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۲۹
گفتن این موارد چه سودی داره؟ وقتی در کشور ما آقایون مسئولین مصونیت دارند و هر کاری دوست داشته باشند انجام میدن و هیچکسی نمیتونه بهشون بگه بالای چشمت ابرو هست پس فایده ای نداره
ناشناس۳۱۹۴۱۷۷۰۹:۳۸:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۲۹
چرا اون موقع جلو این رانت را نگرفتید؟!
ناشناس۳۱۹۵۱۴۳۱۷:۰۱:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۲۹
نمیدونم چرا نمیتونم باور کنم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین