لایحه عفاف و حجاب و نقش فراموش شده مردم

حجت الاسلام احمد اولیائی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گروه سیاسی الف،   4020524117 ۱۰۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
لایحه عفاف و حجاب و نقش فراموش شده مردم

حل مسائل یک جامعه کار دشواری است و این دشواری گاهی ناشی از عوامل محیطی و زمینه ای است و گاهی ناشی از پیچیدگی‌های خود مسأله. مسأله حجاب هر دو را دارد و این، انصافاً کار را برای سیاستگذار و قانونگذار دشوار کرده است. با این نگاه، لایحه حجاب فعلی تلاشی قابل ستایش است.

نقد ناظر به مواد این قانون بحث مورد نظر این یادداشت نیست، اما ناظر به کلیت لایحه یک نکته حائز اهمیت است و آن، باز هم انتخاب روش «بالا به پایین» (Top-Down) در تقنین و اولویت ساختار بر عامل و نادیده گرفتن مردم است.

پس از فصل یک لایحه که‌ فصل کلیات است، فصل دو با عنوان «وظایف عمومی دستگاه‌های اجرائی» آغاز می‌شود. فصل سوم مجددا با عنوان «تکالیف اختصاصی دستگاه‌های اجرائی» ادامه پیدا کرده و به وظایف سازمان‌ها و دستگاه‌ها اشاره می‌کند. فصل چهار نیز با عنوان «وظایف عمومی و مسئولیت اجتماعی» که فقط چهار ماده دارد، علی‌رغم انتظار از عنوان فصل، باز هم به نوعی وظایف سازمانی را متذکر می‌شود و فصل پنجم نیز تخلفات را ذکر می‌کند. هیچ فصلی درباره جایگاه و نقش مردم نیست!

در ساحت فرهنگ، دو بازیگر عمده وجود دارد؛ مردم و حاکمیت یا دولت (state). شاید در اقتصاد به دلیل آنکه منابع در اختیار حاکمیت و دولت است، سازمان‌ها و ساختارها توزیع کننده باشند اما در فرهنگ، انتخاب فرهنگی، ایده، خلاقیت، فکر و هنر و ذوق مردم منابع فرهنگ هستند. در فرهنگ فرد فرد جامعه مسئول ساخت فرهنگ در جامعه هستند و باید با «کار فرهنگی»، وظیفه خود را نسبت به فرهنگ ایفا کنند. این بدین معناست که افراد باید دائما «توانش فرهنگی» (cultural competence) خویش را بالا ببرند تا بتوانند هم در ساخت و هم در مصرف فرهنگ کنشگری مطلوب داشته باشند. توانش فرهنگی به او کمک می کند بتواند کنش معقول و مطلوب فرهنگی را در بزنگاه های عرصه فرهنگ اختیار کند.

تأکید بر نقش مردم در ساخت یا بازسازی فرهنگی مبتنی بر یک رویکرد مردمگرا است تا دولتگرا، مانند آنچه در بسط عدالت می‌گوییم؛ قرآن ذیل عبارت «لیقوم الناس بالقسط» در آیه 25 سوره حدید، مردم را اقامه‌کننده عدالت معرفی می کند. یعنی مردم باید به گونه ای پرورش یافته و ساخته شوند تا خودشان مجری و بسط دهنده عدالت باشند.

مردم با توصیف فوق، در این لایحه دیده نمی شوند. قطعا نباید با انتقادات محتوایی، جامعه و مسائلش را معطل کرد و دائما مانع تصویب لوایح و طرح ها شد اما نباید این لایحه را به مثابه یک قانون جامع حجاب و عفاف نگریست. باید با سیاستگذاری ها و قوانین، مردمی را بسازیم که در بزنگاه بعدی و‌ مسأله بعدی، خودشان فضا را بسازند و این، به تمدن سازی نزدیک تر است؛ مردم به عنوان سوژه و فاعل نه مردمی به مثابه ابژه که دائما متعلق فعل سازمان ها هستند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۸۹۵۶۳۰۰:۱۱:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۲۵
مردم مگه مهم اند فعلا که دست یه عده خاص است.
ناشناس۳۱۸۹۷۸۲۰۹:۱۵:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۲۵
همین که قانون حجاب بصورت مخفیانه و نه در صحن علنی مجلس بلکه در یک کمیسیون خاص در حال تصویب است نشان میده که جامعه و حتی مجلس چقدر حجاب برایشان مهم است!
ناشناس۳۱۸۹۸۰۱۰۹:۳۲:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۲۵
عزیزم قوانین آن نوشته و تصویب شود همکان آن را می‌دانند چی هست
ناشناس۳۱۹۰۰۷۷۱۲:۲۳:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۲۵
پس چرا صدا و سیما را که فیلم بدون حجاب نشون میده پلمپ نمی کنید ؟
ناشناس۳۱۹۰۱۸۹۱۳:۴۴:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۲۵
و همگان موافق این همه هزینه مادی و معنوی و حیثیتی برای حجاب هستند ؟
ناشناس۳۱۸۹۹۹۲۱۱:۳۴:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۲۵
حجاب دغدغه مردم نیست
ناشناس۳۱۹۰۱۴۳۱۳:۱۰:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۲۵
منم کاهش تورم و ثبات اقتصادی رو دوست دارم
ناشناس۳۱۸۹۵۶۸۰۰:۲۲:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۲۵
هر کی حجاب دوست داره برا خودش محترم باشد به دیگران زور نکند
حسین۳۱۸۹۷۷۹۰۹:۱۳:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۲۵
مشکل بزرگ همین است که ما می خواهیم دیگران مطابق عقیده و سلیقه ما زندگی کنند
ناشناس۳۱۹۰۳۴۶۱۵:۵۱:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۲۵
اگر من سلیقه ام این باشه که فحش بدهم آیا سلیقه شخصی من محترم است؟
ناشناس۳۱۹۰۴۲۰۱۶:۵۰:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۲۵
چرا فحش ؟
ناشناس۳۱۹۰۴۶۶۱۷:۲۴:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۲۵
انتخاب پوشش از حقوق اولیه انسان است ولی آیا فحش دادن هم جزو حقوق اولیه است ؟ حجاب در تمام کشورهای مسلمان و غیر مسلمان اختیاری است ولی آیا فحش دادن همه جا آزاده؟؟ این استدلالها را از کجا می آورید
ناشناس۳۱۸۹۷۹۹۰۹:۳۱:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۲۵
مگر کسی خواست به زور بقبولاند؟ رفتار اجتماعی کارکرد خودش دارد
ناشناس۳۱۹۰۱۷۱۱۳:۳۱:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۲۵
حجاب اجباری ممکن است محقق شود اما آیا عفاف اجباری هم قابل اجراست . و قطع به یقین عفاف ارجح است آیا در اجرای حجاب اجباری می‌توان نیت الهی دید در حالی که عفاف جامعه در اثر مشکلات اقتصادی در حال تخریب است و هیچ فکری برای اقتصاد نمیشود
ناشناس۳۱۸۹۸۱۶۰۹:۳۹:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۲۵
هرچی قانون اسلام بگه درسته
ناشناس۳۱۹۰۰۱۲۱۱:۴۸:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۲۵
کجای اسلام گفته حجاب اجباری
ناشناس۳۱۹۰۵۴۵۱۸:۳۸:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۲۵
هیچ جای قران نگفته حجاب اجباریه .و هیچ سند معتبر تاریخی هم وجود نداره که پیامبر یا ائمه با بی حجابی برخورد سختگیرانه یا همراه با جریمه داشته باشند .
ناشناس۳۱۹۰۰۲۱۱۱:۵۱:۲۹ ۱۴۰۲/۵/۲۵
سلام اولا حجاب در دین واجب است دوما امر به معروف و نهی از منکر هم در دین واجب است مرحله سوم امر به معروف و نهی از منکر بنابر نظر تمام مراجع، اعمال قدرت توسط حکومت است. پس لطفا دین خود را درست بشناسیم تا نظر اشتباه ندهیم.
ناشناس۳۱۹۰۲۰۵۱۴:۰۴:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۲۵
واجب با جبر متفاوته. مثلا زن مومن خصوصیاتی داره که اگه اون خصوصیات و شرایط رو داشته باشه و رعایت کنه یعنی اون زن مومن هست. یکیش حجابه که اگه رعایت نکنه دیگه اسم مومن بودن ازش دوره یعنی شرط لازم و واجب بودن؛ این بستگی به خودش داره و هیچ کجای قرآن و دین بهش جبر و زور نمیشه. لا اکراه فی الدین
ناشناس۳۱۹۰۳۸۱۱۶:۲۰:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۲۵
مومن یعنی ایمان آورنده به خدا، این که عمل نشود یک بحث دیگر هست
ناشناس۳۱۹۰۲۱۸۱۴:۱۷:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۲۵
اجبار در حجاب برای همه که در دین اسلام هست را از کدام آیه برداشت کردید؟
ناشناس۳۱۹۰۴۷۰۱۷:۳۱:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۲۵
کجای دین گفته حجاب عمومی واجب هست؟ از سوره نور هم چنین مستفاد نمی شود. کدام مراجع حکم داده‌اند که در امور اعتقادی اجبار دولت معادل ( عدل) دین هست؟ البته فقه اهل سنت حاکم را همان اوالامر می داند و خلیفه را مجاز به اعمال همه‌گونه تعدی. اسلام اما شرط مسلمانی را شهادت گفتن می داند و مراحل بعدی را شامل مسلمانان، ایمان آورندگان، مومنان، متقیان، صالحان می داند اینها را با حکم یک مسلمان کسب نمی کند و البته اعتقادی هستند و حجاب بدون اعتقاد یعنی تخریب مومنان ...
علي هاشمي۳۱۸۹۵۷۵۰۰:۵۳:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۲۵
متاسفانه بحث نقش مردم در جهت اقامه فریضه امر به معروف و نهی از منکر تبدیل به رویارویی با یکدیگر شده است. مردم عادی که گرفتار معیشت و اقتصاد خود هستند طاقت قبول نقد و امر دیگران به خود را ندارند . این دو قطبی سازی باعث رویارویی و دریده شدن احترام مردم نسبت به هم شده و جامعه را به درگیری بیشتری می‌رساند. مردم را به جان هم نیندازیم.
ناشناس۳۱۸۹۷۷۸۰۹:۱۳:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۲۵
شاید هدف هم همینه. که ضعف های اقتصادی و سیاسی دیده نشه و پشت مسئله حجاب مخفی بشن
ناشناس۳۱۸۹۸۰۵۰۹:۳۴:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۲۵
اینکه نقش مردم کمرنگ شود در امربه معروف اتفاقا نفوذ تفکر غربی هست که درآنجا همین کار را انجام دادن و آقایان دارند تقلید می کنند
ناشناس۳۱۸۹۹۶۱۱۱:۱۵:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۲۵
اینکه یکی که اصلا نمی شناسی با تحکم و نگاه از بالا به دیگران دستور بده که چطور بپوش و رفتار کن که من خوشم بیاد کار خوبی نیست ما تنها کشور مسلمان در جهان نیستیم و خدا هم حجاب و امر به معروف به این سبک را فقط به ما ابلاغ نکرده هر کاری که دیگر مسمانان انجام می دهند ما هم انجام بدهیم کی گفته از پیامبر هم مسلمان تر شوید ؟
ناشناس۳۱۹۰۰۷۲۱۲:۱۹:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۲۵
برای ولنگاری توجیه نفرمایید آن هم به اشتباه
ناشناس۳۱۸۹۵۷۸۰۰:۵۷:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۲۵
--- سؤال : پايه عفاف و حجاب چه موقع در جامعه محكم و مستحكم تر خواهد شد و خيال مان از بابت عفاف و حجاب راحت تر خواهد گرديد ؟ -- معلومه برادر ! .... خيلي هم معلومه ... وقتي كه دولتيان و مجلسيان به اين آموزه ديني توجه كافي و وافي بنمايند كه مي فرمايد : « من لا معاش له ، لا معادله » ! و نيز به حديثي كه فرموده : « وقتي فقر از دري وارد شود ، ايمان از در ديگر خارج مي شود » !! آري اين چنين هم هست اي برادر !
ناشناس۳۱۸۹۹۲۴۱۰:۵۱:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۲۵
با این حساب همان چند صد سال قبل مردم بی دین شده بودن از فقر!! راستی چرا الان که جهان شما غرق در بهشت هستند بی دینی و گریز دینی رواج یافته؟!!!
علي۳۱۸۹۵۸۹۰۱:۲۳:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۲۵
فرهنگ سازي و تدوين قانون براي فرهنگسازي به معني ناديده گرفتن مردم است. حكومت است كه بايد تغييرات و تنوع فرهنگي مردم باشد و نه اينكه قانوني بسازد كه فرهنگسازي كند و تازه براي مردم تعيين تكليف كند كه چگونه فرهنگ سازي كنيد. اصطلاح فرهنگ سازي يعني خود را كاملتر دانستن
ناشناس۳۱۸۹۹۲۷۱۰:۵۲:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۲۵
مانند کمربند نبستن که با اجرای محکم قانون مجبور شدید ببندید و فرهنگ آن عوض شد؟!!
ناشناس۳۱۹۰۰۲۰۱۱:۵۱:۱۸ ۱۴۰۲/۵/۲۵
در کل دنیا قوانین رانندگی وجود داره و دزد و قاتل و اخنلاسگر و متجاوز دستگیر و مجازات می شوند
ناشناس۳۱۹۰۱۹۳۱۳:۴۷:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۲۵
شما اول بگو در کدام کشور دنیا حجاب اجباری است و مردم برای نپوشاندن جمجمه خود مجازات می شوند؟
ناشناس۳۱۹۰۲۴۳۱۴:۳۸:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۲۵
در همه جا اجباری هست عزیزم منتهی در ایران حد آن بیشتر
ناشناس۳۱۸۹۵۹۰۰۱:۲۶:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۲۵
چهار تا مسئله وجود دارد ،اول : اگر حجاب را به عنوان یک بحث فرهنگی در نظر گرفته اید ،پس این همه جریمه های عجیب و غریب و رنگارنگ چه ارتباطی با یک بحث فرهنگی دارد؟ دوم: اگر معتقد هستید اکثریت مردم جامعه با حجاب اجباری موافق هستند ،پس اینهمه هزینه های زیاد از شهرداری گرفته تا صدا و سیما و نهادهای دیگر و اینهمه وقت و بحثی که پیرامون این مسئله وجود دارد برای چیست؟ و سوم: اگر به این نتیجه رسیده اید که بخش قابل توجهی از جامعه موافق حجاب اجباری نیستند، آیا وقت آن نرسیده که نرمشی در مقابل خواسته بخشی از جامعه نشان دهید تا کشور به سمت دوقطبی شدن و عواقب احتمالی آن پیش نرود؟؟؟؟ و چهارم: تا چه اندازه به افکار نسل جدید جامعه ایران(دهه هشتادی ها) که در سال‌های آینده ارکان کلی کشور را در دست خواهند گرفت نزدیک هستید؟؟؟؟
ناشناس۳۱۸۹۸۲۱۰۹:۴۳:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۲۵
چون مانند سایر حوزه های فرهنگ جبر هم هست، اینکه اکثرا با حجاب و فلان هستند مانند این هست که اکثرا دزد نیستند ولی چرا پلیس و... اینقدر برای آنان وقت می گذارد و معنی آن نیست که وقتی تبلیغ فراوان می شود برای بی حجابی و حتی برای آن آشوب درست می شود از روی آن به سادگی رد شد در مورد نرمش هم اتفاقا نرمش شود این مانند دومینو هست هی بیشتر و بیشتر خواهد شد و همین الان یک مقدار شل گرفتن در وضعیت خانواده‌ها قابل کتمان نیست
ناشناس۳۱۸۹۶۰۲۰۲:۲۰:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۲۵
حجاب و عفاف یکی از ارکان مهم دین و مذهب و قانون کشور است و اگر اشخاصی تحت هر عنوانی بخواهند آنرا نقض کنند و بر این کار جدیت داشته باشند باید با آنان برخورد کرد.
ناشناس۳۱۸۹۸۰۲۰۹:۳۲:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۲۵
اول از همه حجاب و عفاف ربط خاصی به هم ندارند می شه محجبه بود و بی عفت یا بی حجاب ولی بسیار عفیف و نجیب و با شخصیت مردم در این جامعه زندگی می کنند و همه نوع آدمی می بینند دوما این همه کشور مسلمان در جهان هست که هیچ گونه بحران سازی برای پوشش زنها ندارند و اتفاقا تعداد محجبه های زیادی دارند و مساجد آنها از ما شلوغ تر است
ناشناس۳۱۹۰۲۵۷۱۴:۴۷:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۲۵
بی حجاب قطعا بی حیا هست
ناشناس۳۱۸۹۶۰۸۰۲:۵۱:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۲۵
هیچ یک از موارد لایحه حجاب در ایات قران نیست جهت فهم مطلب به ایه 41 سوره زمر مراجعه شود .
ناشناس۳۱۸۹۸۲۵۰۹:۴۵:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۲۵
در هیچ جای قرآن لخت مادرزاد نیست که گفته باشد مجازات دارد حالا چرا شما و مدینه فاضله قانون برای آن نوشتید و مجازات هست؟!!
ناشناس۳۱۹۰۰۶۴۱۲:۱۰:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۲۵
آفرین هیچ کدوم مجازات نداره و قانونش رو نمایندگان سکولار نوشتن و مورد حمایت اکثریت مردمه
ناشناس۳۱۹۰۲۳۹۱۴:۳۴:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۲۵
حرف از قرآن بود!!!! ولی جهت اطلاع مالیات را سکولار هم نوشتن و اکثرا مخالفند!!
ناشناس۳۱۹۰۱۹۴۱۳:۴۸:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۲۵
از نظر شما لخت مادرزاد با بی روسری یکی است ؟ شما اصلا در طول عمرت یه آدم لخت مادرزاد در خیابان دیده ای ؟ من که ندیدم حتی در اروپا !
ناشناس۳۱۸۹۶۱۱۰۳:۱۴:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۲۵
با شعار زن زندگی آزادی جامعه را به سمت هرزگی ولنگاری بی بند و باری سوق دادند
عمران۳۱۸۹۸۰۶۰۹:۳۴:۱۲ ۱۴۰۲/۵/۲۵
جامعه ایران ولنگار نیست، اتفاقا در دنیا یکی از نرمال ترین جوامع همین جامعه ی ایران است. متاسفانه شما عینک سلطه گری به چشم زده اید که هر چیزی از سلطه ی شما خارج است را «ولنگار» میبینید. وگرنه حکم شرع فقط برای زنان مسلمان و جوان صدق میکند نه برای «همه»، شما مشکلتان شرع نیست، مشکلتان «نداشتن سلطه» است .
ناشناس۳۱۹۰۰۷۵۱۲:۲۱:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۲۵
ول انگار تر شده و شکی در آن نیست
ناشناس۳۱۹۰۵۹۲۱۹:۴۸:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۲۵
طبق نظر بعضی فقها حجاب در زمان پیامبر برای کنیزان حتی مجاز هم نبوده!! وقتی هنوز بین خود فقها سر عمومیت یا عدم عمومیت حجاب بحث هست چه طور می توانیم مردم رو وادار به پذیرش اون بکنیم ؟
ناشناس۳۱۸۹۸۵۵۱۰:۰۷:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۲۵
دوست عزیز جامعه ما ولنگار و هرزه و بی بند و بار نیست ما داریم در این جامعه کار و زندگی می کنیم یک سری افراد اگر در قوطی هم قرار بگیرند فاسد هستند و در هر شرایطی و شغلی و در هر جامعه ای حضور دارند ولی در مملکتی که ما زندگی و کار و تحصیل می کنیم اغلب نجیب و شریف و زحمتکش و خانواده دوست و محترم هستند من نمی دانم شما کجا کار و زندگی می کنی که فقط هرزگی می بینی ولی من به فامیل و همکاران و همسایگان زحمتکش و نجیب و شریفم افتخار می کنم شاید مقید به حجاب و ظواهر دین نباشند ولی : زیر بار مشکلات اقتصادی در حال خم شدن هستند ولی همچنان به خانواده و فرزندان خود وفادار مانده اند
معلم تاریخ۳۱۸۹۶۱۸۰۴:۲۶:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۲۵
باید برای مردم توضیح داده شود که چرا حجاب در اکثر کشور های اسلامی اجباری نیست وهمچنین در مورد نظر حضرت امام ره در مورد حجاب قبل و بعد از پیروزی انقلاب..
ناشناس۳۱۸۹۹۲۲۱۰:۴۹:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۲۵
وقتی منجی بشریت آمد آنها را دیگر نخواهید دید
ناشناس۳۱۹۰۱۹۶۱۳:۵۰:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۲۵
یعنی منکری جز روسری نپوشیدن زنان در عالم وجود ندارد ؟
ناشناس۳۱۹۰۲۴۹۱۴:۴۱:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۲۵
شما دوست داری بی‌حجابی را به به کنی وگرنه موارد دیگر هم هست
ناشناس۳۱۸۹۶۲۵۰۴:۵۴:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۲۵
مردم حق دارند نظرشان را بگویند حال چه حکومت خوشش بیاید چه نیاید. خوبی دیگر آن باعث گردش نخبگان می‌شود و حکومت تبدیل به محل رانت یک عده خواص نمی گردد.
ناشناس۳۱۸۹۶۲۹۰۵:۱۴:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۲۵
شما برای ازبین رفتن یی حجابی هیچ کاری انجام نمیدین.
ناشناس۳۱۸۹۶۳۱۰۵:۴۲:۱۲ ۱۴۰۲/۵/۲۵
با آموزش و پرورش و تربیت درست هر مشکل جامعه حداقل ۹۰% قابل حلِ است.
ناشناس۳۱۸۹۶۳۶۰۵:۴۸:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۲۵
حجاب باید حفظ شود. ولی نه با بجان هم انداختن مردم. تحریک مردم به درگیری در لفافه نقش آفرینی مردم در قوانین کار نادرستی است.
ناشناس۳۱۸۹۶۵۶۰۶:۳۲:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۲۵
حالا اگر در موضوعی نظر مردم با نظر حاکمیت در تضاد باشد تکلیف چیست؟ آیا مردم باید نظر حاکمیت را بپذیرند؟
ناشناس۳۱۸۹۶۵۸۰۶:۳۵:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۲۵
مردم از مسئولان می خواهند جلوی اختلاس ها دزدی ها و مشکلات اقتصادی را بگیرند اما مسئولان به جای آن می گویند حجاب تان را حفظ کنید. انتخاب نوع پوشش از حقوق اولیه هر انسانی است در همه جای دنیا این انتخاب در اختیار مردم گذاشته شده حتی کشور عربستان که از نظر رعایت حقوق بشر رتبه های پایین دارد.مجلس حتی از بررسی شفاف قانونی که می خواهد برای مردم بنویسد هم می ترسد این چه نماینده مردمی است.
صمصام۳۱۸۹۶۸۵۰۷:۴۰:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۲۵
مردم اصلا به این قانون و موضوعات مرتبط به ان فکر نمیکنند دغدغه مردم اصلا حجاب نیست !
علی عسگری۳۱۸۹۶۹۱۰۷:۴۹:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۲۵
هرکس دوست داره با حجاب باشه خب باشه .
ناشناس۳۱۸۹۶۹۶۰۸:۰۰:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۲۵
عکس مورد احترامیست ،هر کس میتواند عقیده ای را دوست داشته باشد و برایش تبلیغ کند ولی اینکه عقیده خودش را به شمشیری برای قلع و قمع افراد غیر همسو تبدیل کند مطلقا سرانجام مورد انتظار را نخواهد داشت
ناشناس۳۱۸۹۶۹۸۰۸:۰۱:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۲۵
قانون حجاب اجباری هیچ مبنای قرآنی و اسلامی ندارد .
ناشناس۳۱۸۹۹۲۰۱۰:۴۸:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۲۵
در کجای قران گفته برهنگی مجازات دارد ولی الان قانون برای آن هست؟!!!
ناشناس۳۱۹۰۱۱۲۱۲:۴۴:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۲۵
در کجای قرآن گفته رباخواری و رانت حلال است؟!
ناشناس۳۱۹۰۲۵۱۱۴:۴۳:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۲۵
رانت درقرآن نیامده و همانطوری که می گویی ربا باشد بگو بی حجابی هم نباشد!
ناشناس۳۱۸۹۷۰۰۰۸:۰۲:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۲۵
با توجه به دو قطبی شدن جامعه نباید با ایجاد قانون مردم را به جان مردم انداخت. چون باعث افزایش درگیری های اجتماعی در سطح جامعه می شود.
ناشناس۳۱۸۹۷۰۷۰۸:۱۲:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۲۵
با سلام واحترام تنها نقش مردم نیست که در این لایجه نادیده گرفته شده (هرچند مقوله حجاب امری اجتماعی وفرهنگی است) بلکه: -نقش کارشناسان ونخبگان علوم اجتماعی کشور هم نادیده گرفته شده -نقش کارشناسان ونخبگان فرهنگی کشور هم نادیده گرفته شده --نقش کارشناسان ونخبگان دانشگاهها هم نادیده گرفته شده -حتی نقش خود مجلس کم رنگ شده زیرا بررسی آن را طبق ماده 85 انجام دادن ،یعنی فقط یک گروه کوچک می خواهد برای 85 میلیون ایرانی تصمیم بگیرد.
ناشناس۳۱۸۹۷۰۸۰۸:۱۳:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۲۵
هر قانون یا لایحه ای بدون حمایت مردمی شکست خواهد خورد. لایحه حجاب اجباری هم همچنین.
ناشناس۳۱۸۹۷۱۴۰۸:۱۸:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۲۵
و خیلی ها حجاب انتخابی را بهتر می پسندند !!!
علی۳۱۸۹۷۱۹۰۸:۳۳:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۲۵
در اسلام چیزی به عنوان حجاب اجباری یافت نمی شود .
ناشناس۳۱۸۹۹۳۳۱۰:۵۳:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۲۵
برای سایر چیزها همین فاز را بدهید!
ناشناس۳۱۹۰۱۵۷۱۳:۲۵:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۲۵
دقیقا.دلیل آنهم اینهمه کشور اسلامی مانند ترکیه،کویت،عراق، امارات و...درهیچکدام حجاب اجباری نداریم
ناشناس۳۱۸۹۷۲۱۰۸:۳۴:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۲۵
سخته ولی کم کم دوستان به شرایط جدید جامعه عادت می‌کنند. بشر در دراز مدت راهی را می رود که خودش انتخاب می کند.
ناشناس۳۱۸۹۷۳۰۰۸:۳۸:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۲۵
در خصوص حجاب دولت در برابر عرف مردم ایستاده است.
ناشناس۳۱۸۹۹۳۵۱۰:۵۵:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۲۵
آفرین پس با عرف مردم که بی حجاب نیستند همراه شوید
ناشناس۳۱۸۹۹۶۸۱۱:۱۸:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۲۵
اگر عرف جامعه حجاب اجباری را پذیرفته پس مشکل شماها چیست که این همه بودجه صرف تحمیل آن می کنید ؟
ناشناس۳۱۹۰۲۵۲۱۴:۴۴:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۲۵
برای اینکه رواج ندهند و بقیه را مانند خود نکنند
ناشناس۳۱۸۹۷۳۴۰۸:۴۰:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۲۵
نكته همين جا هست تو كه حجاب را دوست داري بزار و ان هم كه دوست ندارد نزاره و تمايل دولت به سمت باحجاب هست اشكال نداره براي شما سياستهاي تشويقي بزاره
ناشناس۳۱۸۹۷۳۹۰۸:۴۴:۳۳ ۱۴۰۲/۵/۲۵
تو دوست داری حجاب سرت کن فقط برای بقیه تعیین تکلیف نکن
ناشناس۳۱۸۹۷۸۵۰۹:۱۷:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۲۵
اصل مسئله هم همینجاست که مسئله حجاب برای حاکمیت مهم است ولی مسئله مردم نیست پس حکومت نمیتواند برای اجرای این قانون به مردم تکیه کند و مجبور است با نیروی پلیس و قاضی به مقابله با حجاب اختیاری برود .
ناشناس۳۱۸۹۸۰۳۰۹:۳۳:۱۲ ۱۴۰۲/۵/۲۵
با این شیوه های برخورد می توان تنها یک نتیجه گیری کرد و آن این است که مسئولین برای رفع مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی، مسکن، شغل، تولید ملی ... راهکاری ندارند، بنابراین برای موثر نشان دادن خود، ساده ترین و البته بی اهمیت ترین موضوع در این وضعیت، تنها گیر دادن به روسری زنان است که ساعت های متمادی وقت خود را صرف آن می کنند.
ناشناس۳۱۸۹۸۱۰۰۹:۳۷:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۲۵
اميد وارم كه : هميشه و همه جا به قول خواجه حافظ شيرازي « تنت به ناز طبيبان نيازمند مباد » !! وقتي كه تا كنون دو سه بار عيال را بردم به مطب خانم دكتر سر خيابان ، ديدم آن بانو حجاب دارد ، اما خيلي كافي نيست !! ... اما وقتي كه بعد از مدت ها براي بار سوم رفتيم ديدم كه سيني پراز شيريني روي ميزش قرار داده به مناسبت اين كه فردا روز تولد حضرت زهرا ( س ) است ! و مراجعين دهانشان شيرين كنند ! ... البته اسباب حيرت هم بود ، ... مدتي در اين مقوله تفكر كردم و به نتايجي رسيدم ! و از جمله آن نتايج آن بود كه مسئله « عفاف » بايد خيلي مهمتر و جلوتر از حجاب براي مسئولين باشد ! حال ممكن است خانمي ٥٠ درصد يا ٤٠ درصد حجاب داشته باشد ، اما عفافش ١٠٠ در صد هست ! ... در كامنت بالاتري كه خوشبختانه به زيور طبع آراسته شده است ، عرض كردم كه معصوم فرموده : « من لا معاش له ، لا معادله » ! ...... -- ببخشيد اخوي كه صحبت تان قطع مي كنم ... حالا از اين فرمايشات منظور ؟ -- منظور خاصي ندارم برادر جان ! ، فقط و فقط عرض مي كنم كه : « من از مفصل اين قصه مجملي گفتم تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل » !! .....يا علي !
ناشناس۳۱۸۹۹۸۶۱۱:۲۸:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۲۵
کسانی هم داریم قاچاقچی هستند و همه ساله نذری می دهند
ناشناس۳۱۹۰۴۳۷۱۶:۵۹:۱۲ ۱۴۰۲/۵/۲۵
اگه قاچاقچی می‌شناسی که باید معرفی کنیدشون نیروی انتظامی نه اینکه برید با خوشحالی دو تا ظرف پر نذری ازشون بگیرید
ناشناس۳۱۸۹۸۲۸۰۹:۴۷:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۲۵
بی حیایی جمع نشود در آینده با وضع بدتری.... روبرو خواهید شد
ناشناس۳۱۹۰۲۱۷۱۴:۱۷:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۲۵
بی حجابی بی حیایی نیست
ناشناس۳۱۹۰۳۸۴۱۶:۲۳:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۲۵
خوب بگو حیا یعنی چی
ناشناس۳۱۸۹۸۳۹۰۹:۵۷:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۲۵
من کل صحبت های یکی از طراحان حجاب اجباری در مجلس را در کلاب هاوس برای تحلیل و توجیه حجاب بر کل جامعه را گوش دادم و اصلا قانع کننده نبود کل حرف ایشان این بود که قانونی مثل بستن کمربند یا نکشیدن سیگار در اماکن عمومی با چه روشهایی و آمارهایی در کل دنیا اجرا شده و ایشان و همفکران ایشان در مجلس دارند تلاش می کنند که از علم روز دنیا برای تحمیل حجاب استفاده کنند
حسین۳۱۸۹۸۵۳۱۰:۰۶:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۲۵
بحث حجاب یک تله است شاید کسی آن را نساخته باشد اما بوجود آمده است.
ناشناس۳۱۸۹۸۵۹۱۰:۰۸:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۲۵
نه امروز صد سال دیگه هم نمیتونید در عمل حجاب زوری را به کرسی بنشانید .
ناشناس۳۱۹۰۰۷۸۱۲:۲۳:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۲۵
مثل آب خوردن و فقط با یک کارت ملی قفل کردن
ناشناس۳۱۸۹۸۶۴۱۰:۱۰:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۲۵
من خانم های محجبه بسیاری را می بینم و می شناسم که در پارک و خیابان با زنان بی حجاب می نشینند و قدم می زنند و رفتار محترمانه دارند مگر نمی شود مثل سایر کشورها به عقاید یکدیگر احترام بگذاریم ؟
احمد۳۱۸۹۹۰۲۱۰:۳۸:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۲۵
این جا ایران است کشور ۸۵ میلیونی با عقاید ومذاهب گو ناگون‌ و در کنار هم ملت قرن هاست با صلح وصفا در کنار هم هستن ودرد همدیگر را خوب درک میکنند شما را به خدا دست از سر این مردم بر دارید با مسائل پیش وپا افتاده وضع این کشور را از این بیشتر خراب نکنید.
فنگ۳۱۸۹۹۵۰۱۱:۰۹:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۲۵
ماهواره هم تو ایران قانونا ممنوعه ولی همه دارن. تو ایران معمولا یه کاری می کنن که بگن یه کاری کردیم. اصلا نتیجه و هدف مهم نیست.
سیدجلال الدین رضوی فریمان۳۱۸۹۹۵۴۱۱:۱۱:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۲۵
موضوع حجاب به جایی رسیده که هرچه قانون بنویسند و سختگیری کنند بر تعداد بی حجابها افزوده می شود و از دست حاکمیت کاری ساخته نیست‌ بهتر است مسئولان دست از لجاجت بردارند و به مسائل مهمتر بپردازند مطمئن باشند مردم نیز به وضعیت قبلی برمیگردند .
ناشناس۳۱۸۹۹۷۲۱۱:۱۹:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۲۵
تا دو مقوله حجاب و عفاف را در کنار هم بیاورید و لازم و ملزوم هم بدانید شکست خواهید خورد چون اتهام بی عفتی زدن به جامعه کم گناهی نيست!
ناشناس۳۱۹۰۰۸۷۱۲:۲۶:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۲۵
من هم حجاب را دوست دارم ولی برخی ها هم دوست ندارند.
سینا۳۱۹۰۱۶۰۱۳:۲۶:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۲۵
نگاه نوسینده محترم که ظاهرا عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هستند بسیار عجیب و تامل برانگیز است. به ظاهر از اهمیت نقش مردم در فرهنگ سازی سخن میگویند، اما کمی که در مطلب پیش میرویم، معلوم میشود که منظورشان نقش مردم در اعمال و تحکیم فرهنگ مورد نظر حاکمیت است، نه ساخت و تولید فرهنگ. این دو مقوله کاملا متفاوت هستند و سازو کار ها و نتایج و خروجی متفاوتی دارند.
ناشناس۳۱۹۰۱۶۸۱۳:۳۱:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۲۵
تا جایی که من می‌بینم، حجاب مسئله‌ای سیاسیه.
ناشناس۳۱۹۰۳۹۸۱۶:۳۶:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۲۵
ما حجاب اجباری رو دوست نداریم
ناشناس۳۱۹۰۶۲۷۲۰:۵۳:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۲۵
حجاب آری ، حجاب اجباری نه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. من عجله ندارم!

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  6. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  7. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  8. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  16. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  17. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  18. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  21. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  22. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  23. سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست

  24. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  25. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

آخرین عناوین