پنج پیشنهاد برای حل مشکل مسکن در ایران

گروه تعاملی الف،   4020524027 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

مسکن گرانترین کالای اساسی مردم و فقط در تهران بیش از ۷۰ درصد هزینه خانوار را تشکیل می‌دهد. این امر مهم باید به متخصص امین و باسواد سپرده شود نه بیکارانی که به منظور کسب منفعت بی دردسر و زیاد به این صنف هجوم بیاورند.

پنج پیشنهاد برای حل مشکل مسکن در ایران

گروه تعاملی الف - سید محمدصادق میرمحمدی:

از قدیم گفتند ملک هیچ موقع زمینت نمی‌زنه. ملک دوستی هم در فرهنگ ما ایرانی‌ها سبقه طولانی دارد و هم از نظر اقتصادی بازار بسیار جذابی بوده، هست و خواهد بود. همین موضوع باعث شده خانه دار شدن تبدیل به آرزویی دست نیافتنی برای قشر زیادی از مردم شود. ۴۲ سال طول می‌کشد یک نفر در تهران با نرخ دستمزد کنونی و چنانچه کل دستمزد خود را پس انداز کند، مسکن مناسب تهیه کند. مسکن و خوراک و پوشاک از جمله نیازهای اولیه بشر می‌باشد. یکی از وظایف اصلی حکومت‌ها ایجاد بستر مناسب برای سکونت  مناسب مردم خود می‌باشد. در اصل ۴۳ قانون اساسی هم یکی از وظایف اصلی جمهوری اسلامی تهیه مسکن مناسب برای مردم می‌باشد.

-حدود ۶۰ درصد از جمعیت ایران صاحب‌خانه هستند(متوسط منابع مختلف آماری) و الباقی مستاجرند. بیش از ۵۰درصد جمعیت شهری مستاجرند و افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن و اجاره مسکن باعث نارضایتی عمومی و بروز معضلات فراوان اجتماعی و فرهنگی می‌شود. در ادامه به ۵ راه حل صرفا پیشنهادی می‌پردازیم. چرا که حل این ابر مشکل بوجود آمده در کشورمان، نیازمند اندیشه‌ورزی و مشارکت همگان برای حل آن است. صد البته که ممکن است هرکدام از پیشنهادها، تصمیم درست و قطعی نباشد.

1. محدودیت برای مالکیت خصوصی هم تعداد و هم متراژ:
کمتر از ۵۰ درصد مساحت یک میلیون و ششصد و چهل و هشت کیلومتر مربعی ایران قابل سکونت است (باکسر کوه‌ها، بیابان‌ها، جنگل‌ها و سایر مناطق غیرقابل زیست). با یک حساب سرانگشتی به هر ایرانی حدود ۱۰ متر زمین می‌رسد. این عدد را در ۳.۵ متوسط تعداد خانوار ضرب کنیم، به هر خانوار ۳۵ متر زمین می‌رسد. این عدد را در ۷۰درصد امکان ساخت بنا از منظر شهرسازی بخواهیم در نظر بگیریم و بطور عادلانه اگر بخواهیم یک منزل ویلایی دو طبقه برای هر خانواده در نظر بگیریم، حدودا ۵۰ متر بنا به هر خانواده به طور متوسط و مساوی در کشور می‌رسد.به نظر می‌رسد فرسنگ‌ها با این اعداد فاصله داریم. پس اگر شخصی بیش از این متراژ بنا در مالکیت خود داشته باشد به حق دیگر مردم ظلم می‌کند. به نظر می‌رسد باید در سیاست‌های مالکیت خصوصی تجدید نظر کنیم و اجازه تملک بیش از یک متراژ یا تعداد مشخصی را برای اعمال عدالت اجتماعی به کسی ندهیم.

2. بی اعتبار کردن قراردادهای عادی و تشکیل مشاورین املاک تخصصی و محدود با امکان نوشتن قرارداد:
مسکن گرانترین کالای اساسی مردم و فقط در تهران بیش از ۷۰ درصد هزینه خانوار را تشکیل می‌دهد. این امر مهم باید به متخصص امین و باسواد سپرده شود نه بیکارانی که به منظور کسب منفعت بی دردسر و زیاد به این صنف هجوم بیاورند. تعداد محدودی(به تعداد دفاتر اسناد رسمی) متخصص آموزش دیده و ارزیابی شده همانند فرایند دفاتر اسناد رسمی با مدرک پی اچ دی امکان نوشتن قرارداد رسمی و بازاریابی املاک مردم را داشته باشند.

3. مالیات بر عایدی سرمایه:
از بهترین قوانین مجلس می‌توان به این موضوع اشاره کرد. قانونی که بیش از ۱۹۰ کشور جهان آنرا اجرا کرده و در برخی کشورها سابقه‌ای ۱۲۰ ساله دارد. این قانون چنانچه صحیح اجرا شود می‌تواند مسکن را از بحث سرمایه‌ای خارج کند و کمک فراوانی به شفافیت اقتصادی بکند. جذابیت سوداگری در مسکن را از بین می‌برد و عدالت اجتماعی افزایش می‌دهد.

4. برداشتن محدودیت زمانی با شرط رسیدگی قضایی به حداقل سه سال اجاره و حمایت واقعی و عملی از مستاجر:
بیشتر از 50 درصد جمعیت شهری کشور مستاجر هستند و همچنان قوانین جاری کشور کمکی به مستأجران نمی‌کند. به عنوان مثال یکی از رایج‌ترین پرونده‌های قضایی مربوط به تخلیه ملک و اخذ ودیعه توسط مستاجر می‌باشد که همواره حقوقدانان راه حلی برای اجرای عادلانه این کار نیافته‌اند. حقوقدانان تخلیه را همزمان با تحویل ودیعه می‌دانند. در صورتی که اگر موجر از عودت ودیعه استنکاف کند، مستاجر باید با طرح دعوی قضایی و بعد از پروسه دادگاه‌های بدوی و تجدید نظر و اجرای احکام و بعد از گذشتن زمان زیادی امکان رسیدن به پول خود را دارد. البته ماده ۴ قانون موجر مستاجر امکان حق حبس را به مستاجر تا زمان دریافت ودیعه می‌دهد اما جالب اینجا است که این زمان تا دریافت ودیعه رایگان نخواهد بود و دادگاه پول اقامت مستاجر را با او حساب می‌کند. در نتیجه ارزش پول مستاجر کاهش یافته و ارزش ملک موجر افزایش می‌یابد. قطعا شما هم واقف آید با حرف کار درست نمی‌شود. همچنین دربسیاری از کشورها مدت زمان اجازه ها چند ساله است و قوانین سفت و سختی  برای بلند کردن مستاجر وضع می‌کنند.

5. معافیت مالیاتی بر املاک استیجاری و مستاجر و موجر:
معافیت مالیاتی کمک می‌کند املاک خالی از سکنه اجاره داده شوند و با این کار عرضه ملک تسریع می‌شود. همچنین شفافیت مالی برای ابراز املاک افزایش یافته و قرار دادهای سوری کاهش می‌یابد. درست انجام دادن مجموع کارهای عنوان شده می‌تواند در دراز مدت ملک را از سبد سرمایه گذاری مردم خارج کند هرچند که تغییر فرهنگ کار پیچیده‌ای است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۸۸۸۸۰۱۴:۰۱:۲۹ ۱۴۰۲/۵/۲۴
تنها راهکار این است که کل وسعت زمین کشور ملی گردد بدین معنی که مالکیت زمین چه برای اشخاص حقیقی و چه حقوقی معنی و مفهومی نداشته باشد و تنها اعیانی ملاک عمل باشد
ناشناس۳۱۸۹۰۷۵۱۵:۴۲:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۲۴
باید از ظرفیت شرکت های خارجی استفاده کرد. چینی ها و ژاپنی ها در حوزه ساخت شهرک های مسکونی با ظرفیت 100 تا 300 هزار نفر دعوت شوند. صفر تا صد طراحی، اجر و ساخت به آنها واگذار شود تا در کوتاه ترین زمان ممکن مسکن ارزان قیمت تحویل دهند. البته پی کیفیت که باشد شرکت های اروپایی از منظر زیبایی شناسی و طراحی محیط شهری از همه بهتر هستند، ولی چون دولت بنای همکاری با اروپا را ندارد از شرکت های ژاپنی که در ساخت مسکن های سبک و ارزان و ضد زلزله متخصص هستند باید استفاده کند. از چینی ها هم می توان استفاده کرد که این قرارداد همکاری 25 ساله بالاخره بعد از 2 سال یک نتیجه ای داشته باشد.
ناشناس۳۱۸۹۶۳۲۰۵:۴۴:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۲۵
چرا متوجه تحریم نیستی . دیگه هیچ کشوری در ایران کار نمیکنه . بخصوص چینی ها .
ناشناس۳۱۸۹۶۷۸۰۷:۲۰:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۲۵
نفری بیش از 8 هزار متر مربع می رسد
ناشناس۳۱۹۰۱۰۴۱۲:۳۹:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۲۵
تنها راهکار اینه که عاقلانه فکر کنیم تا اقتصاد اصلاح بشه تورم کاهش پیدا کنه توان مردم از لحاظ اقتصادی افزایش پیدا کنه
ناشناس۳۱۸۸۸۹۱۱۴:۰۵:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۲۴
تمام این مشکلات از تورم وبی ارزشی پول سر چشمه می گیرد وحقوق کارمند وکارگر که باید با تورم خودساخته دولت بالا برود نمی رود خوب انتظار دارید معجزه بشود معلوم است ما از زندگی عقب می مانیم
ناشناس۳۱۸۸۹۲۶۱۴:۱۵:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۲۴
تورم به خاطر همین دلال بازی هست از جمله در مسکن
ناشناس۳۱۸۹۶۱۰۰۳:۰۶:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۲۵
به نظرمن هم فقط مورد ۳، جای کار داره و بقیه راهکار نیست و کوتاه بینانه است. در ضمن اجاره به شرط تملیک برای خانه هایی که نهادهای بزرگ خصولتی دارند هم مشکل گشا خواهد بود
ناشناس۳۱۸۸۹۴۴۱۴:۱۹:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۲۴
اکثر این پیشنهادهایی که داده اید در درازمدت تولید مسکن را کاهش میده شما حتما یه اقتصاد خردی چیزی مطالعه کنید هر چه بیشتر رو چیزی محدودیت بذاری سرمایه گذار بیشتر ازش فرار میکنه راه حل اینه که نرخ دلار بیاد پایین ارتباط با جهان برقرار بشه سرمایه گذاری بشه
ناشناس۳۱۸۸۹۵۷۱۴:۲۳:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۲۴
هر موبایل یا رایانه یا ماشین حساب یک امکان دارد به نام مبدل واحدها. با استفاده از آن و بر فرض درستی ادعای شما، سهم هر ایرانی از نصف پهنه قابل سکونت میشود حدود 0.01 کیلومتر مربع و به عبارت دیگر 10000 متر مربع. یک خانواده سه نفره میتواند 30 هزار متر مربع زمین داشته باشد و از این مقدار اگر فقط 300 مترش (یعنی یک صدم) را به آن خانواده اختصاص دهند و مابقی را بخشی برای تاسیسات شهری و جاده و فضای سبز و بخشی را برای آیندگان بگذارند، مشکل مسکن در ایران برای چند دهه آینده کامل حل میشود. ضمن آنکه در این زمینهای 300 متری امکان ساخت طبقاتی اگر پیش بینی شود برای نسلهای بعدی هم فضای زندگی مناسب خواهد بود تا سقف سه برابر جمعیت کنونی کشور. همچنین وظیفه دولت این است که آن مقدار از پهنه کشور که برای سکونت مناسب نیست را به طرق علمی برای منظورهای دیگر مورد بهره برداری قرار دهد. چطور است که در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بیابان را قابل سکونت میکنند یا در آبهای سواحل خود جزیره مصنوعی ایجاد میکنند؟
ناشناس۳۱۸۹۲۱۶۱۷:۳۸:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۲۴
شما هم اشتباه کردی نصفٍ یک میلیون و ششصد هزار کیلومتر مربع میشود هشتصدهزار کیلومتر مربع (۸۰۰۰۰۰) و با تبدیل به متر مربع (یعنی ضرب در ده هزار) میشود هشت میلیارد متر مربع (۸۰۰۰۰۰۰۰۰۰) و تقسیم بر هشتاد میلیون نفر می‌شود هر نفر ۱۰۰ متر مربع
ناشناس۳۱۸۹۲۷۱۱۸:۲۰:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۲۴
هر کیلومتر مربع میشه یک میلیون متر مربع نه ده هزار متر مربع
ناشناس۳۱۸۹۳۰۱۱۸:۵۲:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۲۴
هر کیلومتر مربع ، یک ملیون متر مربع هست نه ده هزار، یک مربع با ضلع هزار متری ۱۰۰۰×۱۰۰۰=۱۰۰۰,۰۰۰
ناشناس۳۱۸۹۳۲۷۱۹:۳۷:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۲۴
شما هم اشتباه کردی . هر کیلومتر مربع حاصل ضرب یکهزار در یکهزار است که می‌شود یک میلیون متر مربع و به هر ایرانی ۲۰ هزار متر می‌رسد که نصف آن می‌شود ده هزار متر مربع . البته اساسا ما کمبود زمین نداریم بلکه با کمبود زیر ساخت های شهری اعم از آب و فاضلاب و برق و مدرسه و .... مواجهیم
ناشناس۳۱۸۹۴۹۲۲۲:۴۳:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۲۴
شما بیشتر اشتباه کردی ۸۰۰ هزار کیلومتر مربع را باید ضربدر ۱ میلیون متر مربع کنید تقسیم بر ۸۹ میلیون کنید نی شود هر نفر ۱۰ هزار مترمربع!
ناشناس۳۱۸۸۹۸۹۱۴:۴۲:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۲۴
فقط مالیات بر خرید وفروش مسکن وکم کردن دفاتراملاک ودخالت دولت درقیمت گذاری ملک وارزش اجاره وودیعه ملک
ناشناس۳۱۸۹۰۳۱۱۵:۰۷:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۲۴
لازم به دخالت دولت نیست در قیمتگذاری. اگر تورم وحشتناک بالای 50 درصد که برای چندین سال در کشور وجود داشته و دارد، مهار و نرخ تورم به زیر 10 درصد برسد مشکل مسکن هم به تدریج برطرف خواهد شد. در سالهای 93 تا 96 تقریبا وضعیت با ثباتی در مسکن وجود داشت و قیمتها متناسب با درآمد مردم بود اما الان هیچ تناسبی میان درآمد و هزینه وجود ندارد که ناشی از تورم مذکور است.
ناشناس۳۱۸۹۰۴۲۱۵:۱۶:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۲۴
پیشنهاد دهنده محترم خطای فاحشی در محاسبات بند ۱ مرتکب شده اند، اگر ۵۰ درصد مساحت اعلامی رو به متر مربع تبدیل کنیم تقریبا معادل ۸۰۰ میلیارد متر مربع می شود که با فرض جمعیت ۸۰ میلیون نفری کشور، سرانه هر شخص ایرانی ۱۰۰۰۰ متر مربع زمین می باشد.
مهدی۳۱۸۹۰۹۵۱۵:۴۹:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۲۴
تنها راهکار واگذاری زمین به کسانی که مسکن ندارند. با این کار هم ساخت و ساز سرعت میگیرد هم دست پیمانکاران کوتاه می شود هم قیمت تمام شده مسکن کاهش میابد. مثل دهه شصت زمین واگذار کنید مشکل حل می‌شود.
ناشناس۳۱۸۹۱۴۹۱۶:۳۰:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۲۴
محاسبه شما از زمین فکر کنم اشتباه باشد و مقدار قابل سکونت بیشتر هست
ناشناس۳۱۸۹۱۶۱۱۶:۵۳:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۲۴
به هر ایران یک هکتار( 10000 متر مربع) می رسد نه ۱۰ متر
ناشناس۳۱۸۹۱۹۹۱۷:۳۰:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۲۴
دولت و بانکها پول چاپ نکنند خیلی از مشکلات حل میشود..
صمصام۳۱۸۹۲۲۳۱۷:۴۸:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۲۴
به نظر من با توجه به دو راه فقط برای حل مشکل مسکن وجود دارد راه اول حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده مسکن است البته با توجه به تبعات ان به تدریج باید انجام شود راه دوم این است که فقط به متقاضیان واقعی زمین داده شود به رایگان اما بدون اینکه مالک زمین باشند و فقط هزینه ساخت را تقبل کنند و قبل از فروش ان باید تمامی عواض و هزینه متعلقه را بپردازند
ناشناس۳۱۸۹۴۳۹۲۲:۰۰:۴۲ ۱۴۰۲/۵/۲۴
تمام این پیشنهادها باعث کاهش سرمایه گذاری و ساخت مسکن میشه ، فرار سرمایه و گران تر شدن مسکن در آینده ! اقتصاد کمونیستی سال ها پیش نابود شده
ناشناس۳۱۸۹۵۵۶۲۳:۵۶:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۲۴
ببخشید همین آوردن سرمایه سرمایه دار در بخش است که این بلا را سر مسکن آورده زمین بدهند مردم خودشان سرمایه ساختش را جور میکنند. نیازی هم به ورود سرمایداران سود محور نیست
ناشناس۳۱۸۹۴۹۱۲۲:۴۲:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۲۴
مشکلات پیچیده تر است.
ناشناس۳۱۸۹۵۶۶۰۰:۱۹:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۲۵
مشکل مسکن که نمی کذارند حل شود سرمایه دارن هستند که راحت در ویلاها ومسکن های انچنانی زندکی می کنند .
ناشناس۳۱۸۹۶۰۴۰۲:۳۲:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۲۵
طرح هایی که ارائه میشود باعث خروج سرمایه گذاری در مسکن شده و قشر ضعیف جامعه لطمه میزند ، عدم سرمایه گذاری باعث عدم ساخت مسکن شده است. سرمایه همانند غزال تیز پا هر جا احساس خطر کند فرار میکند.
ناشناس۳۱۸۹۶۱۷۰۴:۰۵:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۲۵
شما بیشتر پیشنهاد بدید گرونتر کنید آخه توی این ۶ سال اگه واقعا به فکر ملت بودید نباید پراید ۴۰ میلیونی را برسونید به ۳۵۰ میلیون که این قضیه بخواد روی مسکن تاثیر بزاره
ناشناس۳۱۸۹۶۶۵۰۶:۵۶:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۲۵
مگر نمی گفتید مملکت ما راحت 150 میلیون نفر جمعیت می خواهد پس چی شد. حالا می گویید زمین کم است؟ در ژاپن مگر با آن جمعیت بالا زمین دارند؟ بلند مرتبه سازی و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا شهر های بزرگ را قابل سکونت کرده اما در کشور ما چون مسئولان اغلب تخصص ندارند فقط به فکر منافع شخصی خود هستند.
ناشناس۳۱۸۹۷۰۲۰۸:۰۴:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۲۵
با یک راهکار نمیشه بحران مسکن رو حل کرد.یکی از راهکارهای مهم هم کوتاه کردن دست بانکها از بنگاهداری و سرمایه گذاری در بخش املاک است.
ناشناس۳۱۸۹۸۸۹۱۰:۲۶:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۲۵
اگر دولت بتواند این دلال بازی و املاکی هارا در کشور ریشه کن کند و خودش وارد معامله شود و ارزش گذاری عرصه براساس موقعیت منطقه تعیین شود مشکل حل میگردد. اعیانی(ساخت) زیاد بر قیمت ملک اثر ی نخواهد گذاشت.
محمد۳۱۸۹۹۳۰۱۰:۵۲:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۲۵
چرا باید همه فضاهای طبیعی رو خانه کنیم دیگه کشور بدرد زندگی نمی خوره، بهترین کار اینکه هر کس در محل تولد خودش زندگی کنه.
ناشناس۳۱۹۰۰۲۷۱۱:۵۴:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۲۵
اکثر شهر هاخانه هارو کردن سویت منزل اگر دولت اول این افراد را که خانه رو به صورت دوشب سه شب به مسافر میدن جمع کنه که کردن منبع درامدبه نظر بنده همین عامل گرانی مسکن ومستاجر بیچاره نمیتونه خونه اجاره کنه
رضا۳۱۹۰۰۷۱۱۲:۱۸:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۲۵
تقریبا چنین پیشنهادی هایی را عملی کردیم که کارمان به اینجا کشیده راه حل مشکل مسکن در زمین راه حل مشکل مدرسه در مدرسه واموزش پرورش باید مسایل را به صورت سیستمی ببینی چاره 80 درصد مسایل ارتباط با دنیا وتجارت با دنیا واستفاده از خلاقیت سرکوب شده مردم وجوانان است واستفاده از مدیران موفق واقعی ایران ودنیا.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  6. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین