وزیر کشور: دولت اربعینی و حسینی در عراق حاکم است

  4020509084 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر کشور گفت: یک دولت اربعینی و حسینی در عراق حاکم است و هماهنگی ها و توافق های خوبی با طرف عراقی در رابطه با سهولت در تردد زائران صورت گرفته است.

وزیر کشور: دولت اربعینی و حسینی در عراق حاکم است

به گزارش خبرنگار ایرنا ، «احمد وحیدی» روز دوشنبه در نشست بررسی زیرساخت های اربعین با حضور وزیر کشور عراق در محل پایانه مرزی خسروی، افزود: زمان کمی از ملاقات رییس ستاد مرکزی اربعین در مرز زرباطیه می گذرد و امروز به اتفاق هم نیز مرزهای چهارگانه عبوری زائران (خسروی، مهران، چذابه و شلمچه) را بازدید می کنیم تا موضوعات مربوط به تسهیل در تردد زائران با مرور و در خصوص آن ها بحث شود و این نشان از حسن روابط ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق است.

وی اظهار کرد: سال گذشته شاهد حضور روزانه ۳۰ هزار نفر زائر از مرز خسروی بودیم که امسال افزایش تعداد زائران از مرز خسروی تا ۱۰۰ هزار نفر را خواهیم داشت و در این خصوص نیازمند همکاری طرف عراقی خواهیم بود.

وزیر کشور با اشاره به توافق عملیاتی شدن ۲۴ ساعته بودن تردد زائران از مرز خسروی در ایام اربعین خواستار تقویت زیرساخت های طرف عراقی در مرز منذریه و استقرار مواکب، پایگاه جمعیت هلال احمر در پنج کیلومتری مرز، استقرار و نصب سایبان از نقطه صفر مرز منذریه تا محل پارک سوار و تامین اتوبوس ها برای انتقال و جابجایی زائران تا حسینیه عراق شد.

وحیدی گفت: امکانات ۲ طرف جمهوری اسلامی ایران و عراق با یک طرح ریزی خوب باید در خدمت زائران باشد و در تعاملی که استانداران کرمانشاه و دیالی عراق باهم دارند شرایط تسهیل در تردد زائران را داشته باشیم.

او همچنین با تاکید بر ۲۴ ساعته شدن مرز سومار-مندلی با توجه به تردد مواکب و عوامل خدمات رسانی به زائران شد و گفت: این مرز با توجه به تردد مواکب و همچنین بحث تجاری برای ما مهم است.

وی بر ایجاد یک قرارگاه مشترک حمل و نقل برای تسهیل در تردد و جابجایی زائران و حضور تابلوهای راهنما و ایستگاه‌های مسافربری در شهرهای کربلا، نجف و کاظمین و استقرار ایستگاه پایگاه امداد و نجات در پنج کیلومتری مرز برای انتقال مصدومان احتمالی با توجه به گرمای هوا و به منظور امدادرسانی بهتر تاکید کرد.

دولت عراق تمام توان خود را برای اربعین پای کار آورده است

وزیر کشور عراق نیز از پای کار آمدن تمام توان و امکانات مردمی و دولتی این کشور برای برگزاری اربعین خبر داد و گفت: تردد در مرز خسروی ۲۴ ساعته بوده و برای ۲۴ ساعته شدن مرز سومار نیز مشکلی نداریم، راه باز و امنیت کامل در مسیر نیز برقرار است و ما از هر زائری در خاک عراق استقبال کرده و با تمام توان خدمات‌رسانی می‌کنیم.

«عبدالامیر الشمری» با بیان اینکه مراسم عاشورا و تاسوعا امسال با موفقیت کامل در کشور عراق برگزار شد و در ایام محرم اوضاع تحت کنترل بوده و بدون هیچ گونه حادثه ای سپری شد، افزود: دیروز جلسه ای پیرامون اربعین و مقدمه های برگزاری زیارت اربعین از طرف وزارت کشور عراق و با حضور عواملی که در این امر مرتبط و دخیل هستند تشکیل شد.

وی با بیان اینکه امسال اربعین در یک شرایط ویژه با توجه به گرمای شدید و تعداد بی شمار زایران و تهدید های حاشیه ای برگزار می شود، اظهار کرد: وضعیت امنیتی تحت کنترل است.

وزیر کشور عراق با اشاره به مسایل مربوط به نقل و انتقال زوار و ارائه خدمات به آنها ادامه داد: در این رابطه هماهنگی‌های لازم با طرف ایرانی انجام خواهد شد و قرارگاه مشترکی برای حمل و نقل زائران با حضور نمایندگانی از ۲کشور تشکیل می شود.

او ببا بیان اینکه هماهنگی‌های لازم در رابطه با پذیرش هرچه بیشتر شمار زائران ایرانی از مرز خسروی انجام شده است، گفت: ما با داشتن ۱۲۰ گیت گذرنامه امکان ورود و پذیرش ۱۲۰ نفر زائر را در هر دقیقه داریم.

الشمری گفت: پارسال از مرز خسروی ۲۶۳ هزار زائر وارد عراق شدند که امسال با توجه به ۲۴ ساعته شدن فعالیت این گذرگاه و با توجه به گرمای هوا بهتر است ورود زائران به عراق در ساعت اولیه صبح و شب ها صورت گیرد تا سلامت زائران تامین شود.

با تاکید بر فعالیت ۲۴ ساعت شدن مرز خسروی گفت: چون هوا گرم است باید تدابیری اندیشیده شود که تردد بیشتر در صبح و شب صورت گیرد چون گرمای ساعت ۱۲ تا ۱۶ شدید است و ممکن است باعث گرمازدگی زائران شود.

وی ادامه داد: با توجه به حضور ۲۰ میلیون زائر از کشورهای مختلف به عراق مسوولیت این کشور را در اربعین سنگین عنوان کرد و افزود: تامین آب و موضوع حمل و نقل ۲ چالش اصلی ما در خدمات رسانی به زائران است که امیدواریم با همکاری طرف ایرانی مدیریت شود.

«احمد وحیدی» وزیر کشور امروز دوشنبه با هدف بررسی میزان آمادگی و بررسی زیرساخت های مرز بین المللی خسروی برای اربعین حسینی، وارد شهرستان قصرشیرین شد.

در این سفر رییس ستاد مرکزی اربعین، معاون هماهنگ کننده فراجا و رییس قرارگاه اربعین فراجا، معاون عمرانی وزیر کشور و فرمانده مرزبانی کشور وحیدی را در این سفر همراهی کردند و سپس با وزیر کشور عراق و جمعی از همراهان وی آخرین هماهنگی ها در خصوص تسهیل در تردد زائران انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند، همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع) به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

 

 

 
 
  
  

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۶۸۱۰۸۱۸:۳۴:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۹
خوبه خدارو شکر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  8. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  9. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  10. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  15. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  16. برای این عکس شما تیتر بزنید

  17. تضادی عجیب و پر ابهام!

  18. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  23. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  24. سقوط در آغوش پهلوی!

  25. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

پربحث‌های هفته

  1. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  2. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  5. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  6. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  7. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  8. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  9. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  10. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  11. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  12. قوه قضائیه تصاویر و مستندات جدیدی از مرگ نیکا شاکرمی منتشر کرد

  13. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

  14. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

  15. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  16. دولت با نظام بانکی شوخی ندارد

  17. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

  18. جزایر ایرانی به سمت مسکونی شدن خواهند رفت

  19. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  20. وزیر تعاون: تمام دغدغه رییس جمهور معیشت مردم است

  21. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  22. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  23. ۲۳دلیل برای اثبات دروغ بی‌بی‌سی

  24. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

  25. سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست

آخرین عناوین