منافع اکثریت مردم کجاست، آقای پورابراهیمی؟!

گروه اقتصادی الف،   4020502066 ۱۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

اقداماتی که این روزها کمیسیون‌اقتصادی مجلس انجام می‌دهد، این پیام را به جامعه مخابره می‌کند که برای این کمیسیون منافع عموم مردمی که نیازمند چترحمایتی گسترده در این فشارهای تحریمی و تورمی هستند، کوچکترین اهمیتی ندارد!

منافع اکثریت مردم کجاست، آقای پورابراهیمی؟!

به گزارش الف، مجلس و در راس آن کمیسیون‌اقتصادی که سمت‌وسوی اقتصادی مجلس را مشخص می‌کند، در هفته‌های اخیر دو اقدام  مرتکب شده که تهدید‌کننده منفعت عمومی است؛ اولین آن مخالفت با سیاست تثبیت‌ ارز بانک‌مرکزی و دولت و همچنین تلاش برای عدم افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها.

کمیسیون اقتصادی‌مجلس و علی‌الخصوص محمدرضا پورابراهیمی معتقدند که هم نرخ ارز باید شناور شود و هم تصمیم افزایش نرخ خوراک و سوخت گاز برای پتروشیمی‌ها ملغی شود؛ اقداماتی که به‌نظر می‌رسد نتیجه آن چیزی جز متضرر شدن مردم  در پی نداشته باشد.

خلاف قانون است!

محمدرضا پورابراهیمی در این خصوص نامه‌ای را به رئیس‌مجلس نوشته و مدعی شده که اقدام دولت برای افزایش نرخ خوراک خلاف قانون است.

در نامه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به محمدباقر قالیباف آمده است:  « احتراما، پیرو مکاتبه شماره 23449 مورخ 27/4/1402 این کمیسیون به جنابعالی در خصوص اثرات مصوبه شماره 16850 مات مورخ 29/3/1402هیئت وزیران در افزایش نرخ خوراک و سوخت گاز) صنایع در ریزش شاخص بورس که موجب ضرر و زیان سهامداران کاهش اعتماد جامعه، زیان و کاهش سود صندوقهای بازنشستگی کشوری و لشکرى وسهام عدالت شده و اثر منفی قابل توجه بر صنایع پتروشیمی کشور گذاشته است طبق بررسی های انجام شده محورهای ذیل به عنوان مغایرت های قانونی مصوبه مزبور اعلام میگردد.

1- طبق بند الف ماده (1) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت الحاق (2) تعیین نرخ گاز خوراک صنایع تابع معیارهای مشخص از جمله معدل وزنی درآمد صادراتی وارداتی و فروش داخلی گاز با حفظ قابلیت رقابت پذیری قیمت محصولات تولیدی بهبود متغیرهای کلان اقتصادی ایجاد انگیزش و امکان جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی به عهده وزیر نفت و خارج از اختیار هیات وزیران بوده و معیارهای مورد نظر قانونگذار رعایت نشده است.

2- دولت در لایحه بودجه سال 1402 کل کشور پیشنهاد تعیین نرخ مشخص و ثابت خوراک گاز صنایع موسوم به نرخ 7 هزار تومانی را داده بود اما مجلس در تصویب بند الف تبصره (14) قانون مزبور نه تنها آن را نپذیرفت بلکه مقرر نمود که دولت نرخ مورد نظر وزارت نفت موضوع بند 1 (فوق را با هدف حمایت از صنایع تعدیل نموده و کاهش دهد در حالیکه هیات وزیران به جای وزیر نفت به تعیین نرخ پرداخته و مضافا دولت که صرفا اختیار تعدیل کاهشی نرخ را داشته آنرا خارج از حدود اختیار قانونی افزایش داده است.

3- طبق مواد (2) و (3) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار دولت موظف به اخذ نظرات اتاقها و تشکلهای ذیربط خارج از اتاقها میباشد در حالیکه در این مصوبه دولت نظرات تشکلهای مزبور را مورد توجه قرار نداده است.

با شرح فوق و جمع دو حکم قانونی بند الف ماده (1) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت الحاق (2) و بند الف تبصره (14) قانون بودجه سال 1402 کل کشور وزارت نفت بایستی ترخ خوراک گاز صنایع را با رعایت معیارهای قانونی تعیین نموده و در صورت نیاز به تعدیل و کاهش آن مصوبه هیئت وزیران را اخذ نماید اما دولت طی مصوبه فوق الذکر با نرخگذاری و تعیین نرخ 7 هزار تومانی که قبلا نیز در فرایند رسیدگی به لایحه بودجه سال 1402 رد شده است، عملاً دو حکم قانونی مزبور را نقض نموده است لذا خواهشمند است در راستای اصول (85) و (138) قانون اساسی و نظارت رئیس مجلس شورای اسلامی بر تصمیمات هیئت وزیران دستور فرمایید موضوع بررسی و اقدام لازم برای لغو مصوبه مذکور معمول گردد. »

پیام این اقدامات چیست؟

انتظار می‌رود مجلسی که عنوان «انقلابی» را یدک می‌کشد، پیش‌قراول و پرچمدار دفاع از حقوق مردمی باشد که در میانه فشارهای تحریمی و البته سیاست‌گذاری‌های غلط اقتصادی، توانی برای تحمل فشارهای تورمی بیشتر ندارند؛ آنانی که نیازمند سیاست‌های حمایتی‌اند.

اقدامات کمیسیون‌اقتصادی مجلس و رئیس آن در خصوص شناورسازی نرخ ارز و عدم افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تهدید کننده منافع اکثریت مردم است. آزادسازی و دست‌کشیدن از سیاست تثبیت به‌معنای جهش‌های ارزی و فشارهای تورمی بیشتر است و عدم افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، نتیجه‌ای جز ناترازی منابع تبصره 14 بودجه – که مقدار منابع و هزینه‌های یارانه‌ها در آن مشخص شده - و مشکل در پرداخت یارانه‌های نقدی ندارد.

بر اساس برآوردهای مرکز پژوهش‌های مجلس، به ازای هر هزار تومان کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که در قانون بودجه ۷ هزار تومان پیش‌بینی شده است، شاهد کسری معادل ۳۷ هزار میلیارد تومان در تبصره ۱۴ خواهیم بود و بدین ترتیب اتخاذ سیاست‌های حمایتی برای طبقات پایین جامعه به‌مشکل خواهد خورد.

این نوع اقدامات که مغایر با منفعت عمومی جامعه است، این پیام را به جامعه مخابره می‌کند که در نهادهای تصمیم‌گیر و سیاست‌گذار آن‌چیزی که ارجحیت دارد، منافع صاحبان‌سرمایه است نه عموم مردمی که نیازمند چترحمایتی گسترده در این فشارهای تحریمی و تورمی هستند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۶۰۴۰۴۱۱:۲۵:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۳
متاسفانه سر خودرو هم همین بازی را ایشان پارسال درآود و برنامه های دولت در صنعت خودرو را از بین برد
ناشناس۳۱۶۰۵۲۱۱۲:۲۶:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۳
ایشان پس از چندین دوره حضور در مجلس و ریاست کمیسیون اقتصادی باید به خانه خودش بازگردد.
moslagain.kamali95@yahoo.com۳۱۶۰۵۷۲۱۳:۰۷:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۳
قانونی باید برای نمایندگان هم باشد که بیش از دو دوره نتوانند نماینده شوند.
ناشناس۳۱۶۰۷۴۴۱۵:۱۷:۱۲ ۱۴۰۲/۵/۳
محاله مجلس محدودیت بگذاره برای نماینده شدن !! نون خودشون رو آجر نمیکنند .
ناشناس۳۱۶۰۸۵۱۱۶:۲۰:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۳
خوب کی به ایشون رای میده ؟؟ ایشون یا نماینده مردمیست که در حوزه انتخاباتی خودش بهش رای دادن و بالا اومده و با رای های .... اومده سر کار در هر دو صورت باید تحملش کرد
ناشناس۳۱۶۰۹۷۲۱۷:۴۸:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۳
می خواستند تصویب کنند که نگذاشتند .
ایرانی۳۱۶۰۸۶۷۱۶:۲۷:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۳
آقای پور ابراهیمی!! چرا از شرکتهایی حمایت می کنی که بیشترین عامل گرانی همه چیز در کشور هستند. مواد اولیه تولید اعم از مواد پتروشیمی و فولاد و سیمان و ... را بالاتر از نرخ جهانی به خریدار داخلی می فروشند .به بهانه حمایت از بورس آیا باید عموم مردم ایران تحمل تورم بالای 50 درصدی در 10 تا 15 سال اخیر را ادامه بدهند؟
باباحسین۳۱۶۱۰۷۰۱۹:۳۹:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۳
این پورابراهیمی مثل اینکه مجلس وکمیسیون اقتصادی ملک شخصی اش است!
ناشناس۳۱۶۰۹۳۴۱۷:۲۰:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۳
مطلب خوبی بود الف متشکرم امیدوارم مجلس یار دولت باشد در کنترل تورم نه ترمز
ناشناس۳۱۶۱۰۱۹۱۸:۴۲:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۳
اسامی نمایندگانی که بنام خود و دیگران خودروی رانتی گرفته اند باید مشخص شود و تفاوت قیمت روزی که گرفته اند با بازار آنروز باید محاسبه و به حساب کمیته امداد واریز شود
احمد۳۱۶۱۱۱۵۲۰:۲۵:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۳
افزایش قیمت خوراک پتروشیمی یعنی گران شدن روغن موتور، روغن ترمز و روغن گیربکس و گریس. تثبیت قیمت ارز در چه حد و چگونه؟ تثبیت قیمت ارز با شرایط تحریم و خشکسالی و شرایط اقتصادی ما به نفع طبقه مرفه هست و به نفع عموم مردم نیست
ناشناس۳۱۶۱۳۷۳۰۰:۵۹:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۴
دولت از طرفی نرخ خوراک پتروشیمی ها رو ۴۰ درصد و سوخت رو ۱۰۰ درصد بالا برده و از طرف دیگه میخواد با قیمت گذاری دستوری قیمت محصولات اونها رو ثابت نگه داره
ناشناس۳۱۶۰۴۴۹۱۱:۵۰:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۳
در هر صورت دارید بالا پایین میکنید که چه در بورس چه در غیر بورس مردم رو بدبخت کنید.همه بدبختی ها و پولشویی ها و همه همه کار همین اقتصادیون است.
ناشناس۳۱۶۰۵۸۰۱۳:۱۳:۲۹ ۱۴۰۲/۵/۳
خیانتی که در بورس روحانی انجام شد در دولت فعلی هم تکرار شد الان بیش از دوسال است از تفحص بورس دولت قبل گذشته ولی گزارشی منتشر نشده است آقای موسوی لارگانی باید توضیح بدهند چه اتفاقی افتاده است .
محمد۳۱۶۱۰۴۲۱۹:۰۴:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۳
هیچ اقدامی در هیچ دولتی انجام نگرفته و نخواهد گرفت مگر با همت و قدرت حاکمیت.
ناشناس۳۱۶۱۵۸۶۰۹:۱۵:۲۹ ۱۴۰۲/۵/۴
عزیزم بورس الان از وقتی این دولت آمده همگی در سود هستند
ناشناس۳۱۶۰۴۵۲۱۱:۵۰:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۳
با تصمیمات یک شبه بورس را بالا پایین می کنند و با رانت اطلاعاتی نوسان می گیرند. دیگه چه اعتمادی به چنین بورسی می مونه...
ناشناس۳۱۶۰۴۶۸۱۱:۵۸:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۳
مردم می‌دانند که مدتهاست که در محاسبات آقایان جایی ندارند
ناشناس۳۱۶۰۸۶۲۱۶:۲۵:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۳
علم الهدی گفت که منظورشان از مردم چیست. دیگه تعارف هم ندارند و بطور علنی گفتن که فقط کسانی را مردم میدانند که در مدار حکومت باشند
ناشناس۳۱۶۱۵۷۸۰۹:۰۸:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۴
نه پس بی بندو بار آزاد باشند و هرکاری بخواهند بکنند
ناشناس۳۱۶۰۴۷۳۱۲:۰۰:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۳
شما یک قانون نشون بده که به نفع مردم بوده .. باعث شده وضع اقتصادی مردم بهتر بشه ...
علی۳۱۶۰۴۹۷۱۲:۱۲:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۳
نمایندگان عزیز مجلس اکثرا از رجال دولتی بوده اند و خبر از زندگی مردم عادی ندارند و همچنین چون رجال دیدی هم از دنیای کسب کار و سرمایه ندارن و تصمیماتشان مبنای سیاسی دارد نه اقتصادی
ناشناس۳۱۶۱۱۷۷۲۱:۳۰:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۳
هرکسی سیاست درست بگه باید مورد هجمه فضای مجازی قرار بگیرد
ناشناس۳۱۶۱۶۰۰۰۹:۳۱:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۴
یک‌جایی این نماینده مخالف سرکوب هست این سایت می شود مخالف نظر این نماینده یک‌جایی برعکس!! در حالی که اصلا نباید سرکوب شود که بعدا پدر اقتصاد را در بیاورید در مورد پتروشیمی یا باید قیمت ها بر اساس قیمت داخلی باشد چه خوراک انها و چه محصول نهایی آنها یا کلا بر اساس قیمت جهانی، این نمی شود که قیمت خوراک انها داخلی باشد ولی محصول نهایی آنان به قیمت جهانی عرضه کنند در خودرو و مواد اولیه و قیمت نهایی ماشین هم الان همین طوری هست منتهی برعکس قیمت مواد اولیه برای خودرو با قیمت جهانی محاسبه می کنند ولی قیمت نهایی کارخانه داخلی ولی بازار از کدام تبعیت می کند؟!!!!!!
ناشناس۳۱۶۰۵۰۳۱۲:۱۷:۴۲ ۱۴۰۲/۵/۳
یکی از مسببین وضع موجود همین آقای پور ابراهیمی است که سالها بر کرسی ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس تکیه زده
ناشناس۳۱۶۰۹۸۲۱۷:۵۹:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۳
در این موضوع بنده خدا داره برای مردم احقاق حق میکنه.
رضا۳۱۶۰۵۱۹۱۲:۲۴:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۳
نرخ گذاري دستوري دودش به چشم همين مردمي مي رود كه از آنان دفاع مي كنيد . نرخ خوراك پتروشيمي ها كه دولت تعيين كرده از تمام كشورهاي منطقه و حتي آمريكا بالاتر است !! كاهش حاشيه سود شركتهاي پتروشيمي نهايتا ضررش براي كيست ؟ وضعيت فاجعه بورس فقط به خاطر اين قيمت گذاريهاي دستوري است . در تمام دنيا نرخ خوراك فرمول دارد و يك شبه دولت آنرا كم و زياد نمي كند . مطلب اقتصادي را بدهيد تحليلگران اقتصادي بنويسند .
ناشناس۳۱۶۰۶۰۰۱۳:۲۹:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۳
اول نرخ گذاری برای محصولات پتروشمی را به ریال محاسبه کنند و نه دلار و هر قیمتی برای خوراک انها محاسبه کنند باز هم سود ده هستند الان که ماشالله سود آنچنانی می برند از این اختلاف ها در قیمتی که می‌گیرند برای خوراکشان و قیمتی که بیرون می‌دهند برای محصولاتشان!
ناشناس۳۱۶۰۹۲۷۱۷:۱۲:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۳
وقتی پتروشیمی ها و پالایشی ها به عاقبت خودرو سازان دچار شدند متوجه می شوید که نرخ گذاری دستوری چه بلایی بر سر تولید می اورد.
ناشناس۳۱۶۰۵۲۲۱۲:۲۷:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۳
متاسفانه همواره دولت ها وقتی ببینند شرکتی سودده است بلافاصله قیمت مواد اوليه را افزایش می‌دهند آن هم از مدت ها قبلش!!! در حالی که نباید این موضوع عطف به ماسبق شود.این موضوع باعث افت سهام می‌شود و همه سود آن شرکت یه جا به دولت می‌رسد سهامداران متضرر می‌شوند. در نهایت این اقتصاد کشور است که صدمه می‌بیند چون سهامدار بعد از این ضرر سهامش را فروخته و از بورس خارج شده به طرف ارز و طلا و مسکن می‌رود که نقش دولت کمتر است
ناشناس۳۱۶۰۵۳۵۱۲:۳۶:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۳
هربلایی بر سر اقتصاد ایران آمده به خاطر همین سرکوب ها بوده که بعدا چند برابر می شود و شوک به اقتصاد برای اینکه در مدت کوتاه یکی دوساله چند واحد تورم کمتر باشد! این در حالی هست که اگر سرکوب نشود حتی از آن تورم یکی دوساله هم کمتر می شود
ناشناس۳۱۶۱۰۴۳۱۹:۰۸:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۳
نرخ ارز سرکوب نشده است دی ماه سال قبل دلار ۸۰‌ درصد یعنی تقریبا دوبرابر تورم افزایش قیمت داشت یعنی دلار افزایش قیمت دوسال خود را پیش خور کرده است بنابراین امسال قیمتش افزایش نیابد
ناشناس۳۱۶۱۱۴۲۲۰:۵۱:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۳
نویسنده مقاله آیا واقعا نمی دانند و ندیده اند که سیاست های تثبیت ارز در دولت های مختلف چه بلایی بر سر اقتصاد و مردم آورده و چه رانت هایی ایجاد کرده است!!!
ناشناس۳۱۶۱۶۰۸۰۹:۳۶:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۴
در حالت کلی بله ولی در مورد پتروشیمی این صنعت دارند سو استفاده می کنند در کالایی که به بازار می دهند یعنی قیمت ها چند برابر می کنند رسما و قانونی و آقایان چیری به آنها نمی گویند و فرق دارد با قیمتی که در بازار سیاه باشد
امیر۳۱۶۰۵۴۷۱۲:۵۰:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۳
چیزی از بدهی ۵۰ همتی دولت به اوره ساز ها شنیدی که چندین ساله پرداخت نمیکنه، میدونی ورشکستگی صندوق بازنشستگی یعنی چی، میدونی عدم سرمایه گذاری در صنعت یعنی چی، میدونی نرخ گاز ایران از تمام منطقه و حتی آمریکا بالاتره؟ اینم مثل داستان مرغ، الان خوبه که قیمت بالای صد هزار تومنه؟
ناشناس۳۱۶۰۵۵۷۱۲:۵۹:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۳
پول هایی که از بورس خارج شد و یا نیامد آیا به زودی در تولید خرج خواهد شد!!
ناشناس۳۱۶۰۶۱۴۱۳:۳۸:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۳
کاملا با نظر نویسنده مخالفم. سیاست تثبیت نرخ ارز در شعار زیباست اما در عمل خلاف منافع عمومی است و اولا مطلبی که در قانون امده نرخ شناور مدیریت شده است یعنی نوسان براساس عرضه و تقاضا و نه بر اساس دستکاری که هر چند سال شاهد جهش قیمت ارز و همه چیز باشیم . 1-مخالف شناوری نرخ ارز قصد دارد نرخ را تا سال دیگر ثابت نگه دارد و بعد از انتخابات ریاست جمهوری دوباره فنر را رها کند. 2- چرا شرکتها منابع ارزی شان را ارزان بفروشند و سود ان در جیب عده ی خاص برود 3- الان مگر با نرخ 28500 خوراک دام به مرغداری ها ندادید چرا قیمتها افزایش داشته وبا کمبود مرغ مواجه ایم چون به دست تولید کننده نمی رسد. نرخ گاز 7000 تومانی از نرخ جهانی ان بالاتر است. مالیات ارز افزوده هم از تولید کننده می گیرید عملا مزیت رقابتی در شرایط تحریم را از تولید کننده می گیرد.
علی۳۱۶۰۷۶۰۱۵:۲۶:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۳
نرخ ارز ثابت دستوری فقط برای رانت خواران و دلالان نفع داره .
ناشناس۳۱۶۰۸۸۳۱۶:۳۶:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۳
چرا الان که خوراک پتروشیمی ها یارانه ای هست تولیدات آنها به قیمت آزاد ان می‌دهند به بازار؟
میلاد۳۱۶۰۶۱۶۱۳:۴۰:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۳
ولی نویسندگان این «مقاله دستوری» از توجیه اینکه چرا شناور شدن ارز به ضرر مردم است هم طفره رفتن و فقط هی گفتن مردم مردم.... تو ماده ۲۰ احکام دائمی اومده نزخ ارز شناور مدیریت شده بعد شما به چه عنوان میاین رو حرف قانون ،حرف میزنید؟
ناشناس۳۱۶۰۶۲۴۱۳:۵۰:۴۲ ۱۴۰۲/۵/۳
قیمت گذاری دستوری چه در خصوص خودرو چه در خصوص دلار چه در خصوص نرخ سوخت و خوراک صنایع در تمام موارد نه تنها عامل کاهش قیمت نشد بلکه عامل افزایش قیمت و رها شدن فنر گرانی و رانت و فساد و اشتغال کاذب و سو استفاده تعدادی فرصت طلب و دلال شده .
ناشناس۳۱۶۱۱۰۴۲۰:۱۳:۱۲ ۱۴۰۲/۵/۳
قیمت گذاری آزاد در اقتصاد رقابتی و شفاف جوابگو است نه در اقتصاد انحصاری و غیرشفاف ایران. در کشور ایران هر کالایی که قیمتش را آزاد کرده اند دو یا سه برابر گران شده است
مسعود۳۱۶۰۶۲۵۱۳:۵۲:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۳
زمان روحانی هم این آقا سبب ریزش بورس شد.
صمصام۳۱۶۰۶۴۰۱۴:۰۳:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۳
واقعا تفهیم بفرمایید که دستاورد این آقا به عنوان چندین دوره رییس کمیسیون اقتصادی مجلس برای مردم چه بوده است ؟؟؟
ناشناس۳۱۶۰۷۲۹۱۵:۰۷:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۳
اگر عملکرد را در مقایسه با اختیارات در نظر بگیرید به نظر می رسد که پور ابراهیمی دارای عملکردی بسیار بهتر از سایرین بوده است.
ناشناس۳۱۶۰۶۴۲۱۴:۰۵:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۳
دولت باید از تجارت خارجی پول در بیاره. گاز را در کشوری که دومین منابع گازی جهان را دارد گرون تر از خارجی ها به صنایع داخلی فروختن که اسمش حمایت از مردم نیست.
ناشناس۳۱۶۰۹۱۲۱۷:۰۳:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۳
اولا درحال حاضر فروش گاز به صنایع یارانه ای است ولی فروش محصولات آن صنایع چندین برابر آن قیمت گاز قیمت گذاری شده این نماینده می گوید مدیریت ارزی شناور باید باشد و در جای دیگر می‌گوید باید قیمت گاز پتروشیمی سرکوب شود ولی سایت الف هم برعکس می‌گوید قیمت ارز سرکوب شود ولی قیمت گاز پتروشیمی سرکوب نشود!! باید عرض شود که سرکوب قیمتی نباید در هیچ کدام این دو انجام گیرد بعد اگر خیلی نگران هستید باید قیمت محصولی که پتروشیمی ها ارائه می کنند بر اساس قیمت گاز یارانه ای باشد که الان دارند آن را دریافت می کنند و نه قیمت سرکوب نشده و جهانی چیزی که در صنعت فولاد هم هست و قیمت تمام شده فولاد ریالی هست ولی به قیمت دلاری و جهانی محاسبه می کنند و با قیمت چندین برابر به صنایع مختلف می دهند
ناشناس۳۱۶۰۶۶۳۱۴:۲۲:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۳
این یک موردی هست واضح هست که نشان می دهد که مجلس به زیان مردم کار میکند.و موردهایی دیگری هم هست که به همین صورت به ضرر مردم عادی است .
ناشناس۳۱۶۰۶۸۲۱۴:۳۷:۱۲ ۱۴۰۲/۵/۳
تاتحریم هاازبین نرود وضع همین است بدترین هم می شود.
ناشناس۳۱۶۰۸۱۹۱۶:۰۵:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۳
ریشه اصلی بدبختی مردم یعنی تحریم رو ول کردن چسبیدن به سیاستهای غلط که تابحال جز گرونی و کوچک کردن سفره مردم نداشته .
ناشناس۳۱۶۰۶۸۳۱۴:۳۷:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۳
چرا تولید کننده باید کالای تولیدی را با توجه به شرایط تحریم و قیمت سوخت بالاتر از منطقه و جهان دریافت کنه و تولید اوره مفت به کشاورز بده در جایی که بعضی مدیران میگن چندین هزار میلیارد از دولت طلب دارند و چون دولتی هستند اگر طلب کنند اخراج خواهند شد ،و یا تولیدات تو بورس کالا مفت در اختیار دلال بزاره .این معنی حمایت از مردم هست ؟خوب از کجا معلوم بدست کشاورز برسه ‌.خوب گیریم که رسید کو تولید کشاورز مگه اب داره اکثر مناطق کشور خشکسالی است اکثر امدن تهران و شدن مسافر کش اسنپ و موتوری ،اینم شده مثل بهانه حمایت از مردم و اشتغال در مورد خصوصی سازی شرکتهای دولتی فشل با مدیران ناکارامد .
ناشناس۳۱۶۰۷۰۹۱۴:۴۷:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۳
خوب الان شرکتهای اوره ای داران سی درصد تولیدات باارزش از جیب سهامدار به کشاورز میدن که بعید میدونم به دست کشاورز برسه شاید اندکی دلال ها چه کیفی میکنند با پول مردم ،خوب گیریم که برسه میوه از میدون تره بار چرا اینقدر گرانه سیب میخرم کیلیوی بیست و پنج تومن چرا محصولات ارزون نیست مگه اوره مفت نمیگیرند ،
علی۳۱۶۰۷۲۴۱۵:۰۲:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۳
هر دستگاهی که کارائی ، و بهره دهی ندارد از اختصاص بودجه با ید حذف شود / تنها راه نجات اقتصاد ایران بعدش هم تعامل با کل دنیا
ایمان.۳۱۶۰۷۳۰۱۵:۰۸:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۳
اقای نویسنده وقتی که قبمت گازی که به صنایع میدهتد بیشتر از گازی است که به ترکیه میدهند در این شرایط تحریمی چگونه میتوان با رقبا رقابت کرد.
ناشناس۳۱۶۰۷۳۵۱۵:۱۳:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۳
دولت با گران کردن نرخ خوراک که بسیار بالاتر از نرخ جهانی است فقط به کسر بودجه خودش فکر می کنه و تبعات این اقام نسنجیده را که در نیمه دوم سال رخ می دهد ندیده گرفته است. در مورد خودرو هم گران فروشی نسبت به قیمت های جهانی وجود دارد. اگر مردم و شرکت ها آزاد باشند که خوراک را با نرخ جهانی بخرند و محصول را با نرخ جهانی بفروشند وضع بهتر خواهد شد. دولت خوراک را می خواهد با نرخ دلار 70 هزار تومانی بفروشد و از طرف دیگر شرکت ها را وادار می کند دلار صادرات را با نرخ 38 هزار تومانی تحویل دهد. بدیهی است که نتیجه این امر در سال مهار تورم و رشد تولید کاملا بر خلاف شعار سال خواهد بود و شرکت ها را به تعطیلی می کشاند.
ناشناس۳۱۶۰۷۳۹۱۵:۱۵:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۳
سر چشمه نشستن وتشنه بودن هم از عجایب است شرکتهای پتروشیمی کشوری که رده های دوم یا سوم منابع گازی ونفتی جهان را یدک میکشد باید برای گاز مصرفی خود هزینه ای حدود دو تا سه برابر قیمت گاز جهانی را پرداخت نماید.
علی حمزوی۳۱۶۰۷۵۶۱۵:۲۴:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۳
کجا نرخ ارز دستوری هست که اینجا دستوری بشه ؟ نرخ گاز باید بر اساس قیمت‌های جهانی باشه و فرمول داشته باشه. الان نرخ گاز در کشورهای حاشیه خلیج فارس زیر ۱۰سنت هست ،بعد دولت میخواد با نرخ ۳۸ سنت بده به پتروشیمی بعد دلارشون هم با نرخ دستوری مفت ازشون بگیره ، آخه با این فرمون چند سال دیگه صنعتی نمیمونه که بخواد ارز بیاره و اشتغال درست کنه.
حمید۳۱۶۰۷۶۳۱۵:۲۹:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۳
نظر آقای پورابراهیمی کاملا درست است. بخش اعظم سهام پتروشیمی ها مربوط به صندوقهای بازنشستگی و سهام عدالت است. دولت با افزایش قیمت خوراک پتروشیمی ها بالاتر از همه جهان، دست کرده تو جیب بازنشته ها. چرا کسری بودجه را مدیریت نمیکند؟ بجای تعطیلی، ضرر امثال بانکهای آینده و سرمایه را چرا دولت باید پرداخت کنه تا کسری بیاره؟ اینقدر قیمت خوراک بالا رفته که پتروشممیهای خصوصی تعطیل کردند.
ناشناس۳۱۶۰۷۶۵۱۵:۳۰:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۳
درود بر پور ابراهیمی
ناشناس۳۱۶۰۸۲۱۱۶:۰۵:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۳
متاسفانه هم دولت هم مجلس سنگ ملت را به سینه میزنند درحالیکه مشترکا با تصمیمات ضدمردمی عرصه رابرمردم تنگ میکنند
ناشناس۳۱۶۰۸۲۴۱۶:۰۶:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۳
آیا کمیسیون اقتصادی مجلس خبر دارد که بانک ها حتی وام خرد هم نمی دهند مردم برای گرفتن یک وام ۵۰ میلیونی چند ماه در صف انتظار هستند چرا بانک مرکزی از دادن وام فوری وخرد به مردم ممانعت به عمل می آورد با این شرایط بد مردم از کجا پول سپرده کنن چرا برای دادن یک وام خرد اینقدر شرط وشروط میزارن
ناشناس۳۱۶۰۸۳۳۱۶:۱۰:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۳
آقای پور ابراهیمی چند سال است حقوق نجومی می گیرید آن حقوقی که یک کارمند می‌گیرد با حقوقی نجومی جنابعالی همخوانی ندارد تورم برای جنابعالی عالی معنی ندارد
ناشناس۳۱۶۱۰۷۵۱۹:۵۰:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۳
بجز یک لقمه نان خالی چیزی در سفره مردم نمانده تا دیر نشده فکری بحال مردم بکنید
ناشناس۳۱۶۰۸۴۰۱۶:۱۶:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۳
اکثر مردم اومدن در بورس و سهام خریدند و الان با افزایش نرخ خوراک (واقعی سازی نرخ) مخالف هستند. ولی واقعیت ماجرا اینه که باید پذیرفت که این خوراک متعلق به یک قشر خاص کشور پول به دست که اومدن سهام خریدند و یا مالک پتروشیمی شدند نیست. این خوراک سهم بچه های سیستان و بلوچستان و کردستان محروم هم است. قیمت باید واقعی باشه نه رانتی. بعد هر چه سود گیرشون آمد نوش جانشون. اما مهم اینه که حق مردم نباید در جیب یک عده خاص بره. همین
ناشناس۳۱۶۱۰۲۶۱۸:۴۹:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۳
نرخ گازکارخانه که گران می شود بلافاصله قیمت محصولاتش را گرانترمی کندپس اولین دودش به چشم مردم می رود
ناشناس۳۱۶۱۰۳۳۱۸:۵۷:۳۳ ۱۴۰۲/۵/۳
الحمدالله این استانهامحروم نیستندوهمه چیزشون ارزونتراز تهران است من خودم هروقت راهم بیفتدپنیروروغن وحبوبات وگوشت و......راازاونجا می خرم
ج۳۱۶۰۸۸۷۱۶:۳۹:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۳
اشکال سیاسیون ما اینه که منافع ملی را فدای منفعت جناحی میکنن من در سال ۸۲ گوشت گوساله را به سازمان دادم کیلوی۲۵۰۰ تومان وحالا گوشت شده نزدیک ۴۰۰ هزارتومان !!حالا بهتره وضع مردم یا اونسال ؟چرا اینقدر جناحی فکر میکنند؟ازهمه نیروهای مخلص باید استفاده کرد.
ناشناس۳۱۶۰۹۱۷۱۷:۰۶:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۳
مثل اینکه 50میلیون سهامدار داریم قربان
شیبانی۳۱۶۰۹۲۶۱۷:۱۲:۱۸ ۱۴۰۲/۵/۳
آقای پورابراهیمی شما در راس رئیس اقتصادی مجلس آیا تا بحال در باره گرانی ها از خودرو گرفته تا مسکن و بیکاری و تورم و ارزاق مردم کاری مثبت و در خور وظیفه انجام داده ای ؟ بنظرم کارایی شما در مقامی که هستید در حد صفر است و دلیل انتخاب شما در چنین سمتی برای مردم ناشناخته است.
دیدبان۳۱۶۰۹۳۵۱۷:۲۱:۳۳ ۱۴۰۲/۵/۳
از این پور ابراهیمی چه انتظار اقتصادی دارید بفرمایید ایشان چقدر سواد داشته که وارد مجلس شده و تا کنون جا خوش کرده چه کار مثبتی انجام داده است؟
سعید۳۱۶۰۹۴۳۱۷:۲۶:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۳
با نظر جناب دکتر پور ابراهیمی موافق هستم ولی چون دولت اعتقادی به بورس ندارد و به هر شکل نادرستی به فکر جبران کسری بودجه هست چه می‌شود گفت، اگر از تولید حمایت میشد امروز 90 درصد سرمایه های مردم به سمت دلال بازی نمی رفت،. خدایی با این تصمیمات دم به دقیقه تان ما را خسته کردید، ان وقت یک مشت آدم ساده لوح از افزایش نرخ خوراک حمایت می‌کنند.
موسی۳۱۶۰۹۴۵۱۷:۲۶:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۳
من فکر میکردم که آقای رئیسی حد اقل چاله چولهای آقای روحانی پر میکند وکشور از چاله چوله نجات میده . اما هیچ چاله را که پر نکرد بلکه چاله گرانی را که همه اجناس چندبرابر کرده وبا هچ شکل در آمد ما با این گرانی هم خوانی ندارد هرچه قناعت میکنیم باز یک جای زندگی لنگ میزند.
داودی۳۱۶۰۹۵۳۱۷:۳۳:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۳
آقای پور ابراهیمی که سالهاست برمسندریاست کمیسیون اقتصادی تکیه زده ایدوبرای مردم کاری انجام نداده آید ایکاش دکترحسینی که درقامت وزیرخدمات بسیاری برای مردم کرد در جایگاه شما بود و نامه به رئیسی برای معیشت مردم میزدید
وحید۳۱۶۰۹۶۸۱۷:۴۶:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۳
با سلام ، من پیشنهاد دارم شما بعنوان یک رسانه حداقل کمی بیطرف وارد ماجرا بشید و بررسی کنید آیا پتروشیمی ها درست میگن یا نه ، آیا برای درآمد 70 همت ارزش داره 1700 همت ارزش صندوق ها های بازنشستگی و صندوق های دولت از بین بره ، آیا به بمب ساعتی که دولت نهم و دهم روشن کرده و در چند سال آینده منفجر میشه (صندوق های بازنشستگی ) خبر دارید ، تمنا دارم بررسی کنید
ناشناس۳۱۶۰۹۸۰۱۷:۵۷:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۳
نرخ گذاري دستوري باعث نابودی کارخانجات خصوصی می شود. تولید کننده خصوصی اگر زیانده شود، کارخانه را تعطیل می کند و بیکاری بیشتر می گردد. نرخ خوراك پتروشيمي ها كه دولت تعيين كرده باید بر اساس قیمت جهانی باشد، نه اینکه از تمام كشورهاي منطقه بالاتر باشد.نمیشه که گازی که به عراق و ترکیه می فروشند ارزانتر از نرخ خوراك پتروشيمي باشد! پس اجازه بدهند این پتروشیمی ها با پول صادراتی که دارند، گاز را از قطر و یا کشورهای دیگر وارد کنند!
ناشناس۳۱۶۰۹۸۹۱۸:۰۸:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۳
حرف پورابراهیمی درست است گرانی ،گرانی می آورد به شرطی همه چیز با دلار سنجیده شود نه هزینه به دلار حقوق به ریال
ناشناس۳۱۶۰۹۹۱۱۸:۱۱:۱۲ ۱۴۰۲/۵/۳
خلاصه مقاله این است که ما از سود صنایعی که صندوقهای بازنشستگی بحران زده سهامدار آنند برداریم و به عنوان یارانه بدهیم به یارانه بگیران! بعد از ورشکستگی این چندتا صنعت میخواهید چیکار کنید؟ پول بازنشسته ها را چطور جور میکنید؟ این کلاه اون کلاه که نشد راه حل.
خ۳۱۶۱۰۰۳۱۸:۲۶:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۳
صندوقهای بازنشتگی ورشکست خواهند شد.
ناشناس۳۱۶۱۰۰۸۱۸:۳۳:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۳
مجلس کارایی ندارد.
ناشناس۳۱۶۱۰۲۷۱۸:۴۹:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۳
چراهیچ اتفاقی درزمینه مهار گرانی وکنترل ان وپایین آمدن قیمتها، صورت نمی گیره ؟؟ مگر نه اینکه مردم مهمتر اند؟!؟ واین دَم دستگاه برای آسان شدن زندگی مردم وآسایش انها، تشکیل شده!؟ چرا برعکس شده وراحتی وآسایش برای مسؤلین فراهم شده است؟!
ناشناس۳۱۶۱۰۲۹۱۸:۵۴:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۳
اقای پور ابراهیمی چندین سال در کمسیون اقتصادی مجلس چکار شاق برا مردم انجام دادی .چیزی جز روز مرگی نداری تازه دولت تنها مقصر نیست ۵۰ درصد مجلس مقصر.
امیرحسین۳۱۶۱۰۳۸۱۹:۰۰:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۳
مجلس بدون کارآیی درشو باید تخته کرد.بیشتر مردم ناراضی هستن.
ناشناس۳۱۶۱۰۴۶۱۹:۱۶:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۳
من از اقتصاد سر در نمیارم ولی عجیبه هر زمان مسئولین به نفعشون باشه (انتخابات)قیمتا مدتی متعادل میشه و بعد دوباره شعله ورش میکنن بعد میگن تقصیر تحریمه بنام تحریم خودشون سود میبرن بعد کی بود کی بود تحریم بود
ناشناس۳۱۶۱۰۵۱۱۹:۱۸:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۳
قیمت های شناورواقتصاد آزاد خوب این اعتقاد نولیبرالیست است ،شماهایی که هم خودتان انقلابی جامیزنید رئیس جمهورومجلستان قراره انقلابیه وازخط رهبره چطوراین سیاستهارو پیاده می کنین حداقل درحکومتتان سیاستهای دیگری انجام بدهید وهروقت نولیبرالها یااصلاحاتچی ها اومدند سره کاربزارید خودشان انجام بدهند.
ناشناس۳۱۶۱۰۵۳۱۹:۱۸:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۳
این آقایان برای حفظ منافع پترو شیمی ها و فولادیها که قشر اندکی از مردم سهامدار ان این شرکتها هستند منافع اکثریت مردم را نادیده می گیرند و از سهامداران این شرکتها و صاحبان آنان که عمدتا از خودشان هستند بعنوان سپر بلای منافع خودشان استفاده می کنند .
ناشناس۳۱۶۱۸۹۹۱۳:۵۵:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۴
این قشر اندک شما ۵۰ میلیون سهامدار بورس و بازنشسته هایی هستند که چندر غاز از صندوقهای بازنشستگی سهامدار و از سود همین شرکتها حقوق میگیرن.
فضلعلی کریمی۳۱۶۱۰۵۵۱۹:۲۱:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۳
مجلسی که شاسی بلند می گیرد و مردم را گدا می نامد...
ناشناس۳۱۶۱۰۵۸۱۹:۲۴:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۳
منافع اکثریت مردم کجاست، آقای پورابراهیمی؟! مسلما منافع اکثریت مردم ایران در تضاد با منافع اکثر مسئولین، اعم از نمایندگان مجلس و وزرا و استانداران و فرمانداران و شهرداران و غیره هست. مسئولین ما قبول مسئولیت میکنند تا بار خود و خانواده و نزدیکان خود را ببندند.
ناشناس۳۱۶۱۰۶۱۱۹:۲۹:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۳
اقای پور ابراهیمی قبلا می گفتید مشکلات را دولت های اصلاح‌طلب بوجود می اورند حالا چه جوابی دارید که همه قوا دست خودتان است ؟؟؟
حسین ذبیحی۳۱۶۱۰۶۵۱۹:۳۵:۱۲ ۱۴۰۲/۵/۳
این جناب پورابراهیمی سالهای سال است دراموراقتصادی فعال است مثلا!چه کارمثبتی کرده است؟اقتصادازهم‌پاشیده وزجرمردم نتیجه کارامثال پورابراهیمی هااست.
ناشناس۳۱۶۱۰۷۶۱۹:۵۳:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۳
در واقع حرفهای دیروز اعلم الهدی نگاه واقعی به مردم بود. مردم سالاری در ایران به پایان رسید.
ناشناس۳۱۶۱۰۸۰۱۹:۵۷:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۳
مشکل مردم اینه که سیستم قسم خورده نفت رو از اقتصاد بذاره کنار و از جیب مردم هزینه کنه!چجوری؟مالیات کمرشکن، از همه مهم تر افزایش قیمت دلار
ناشناس۳۱۶۱۰۹۶۲۰:۰۸:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۳
نرخ خوراک باید حساب وکتاب داشته باشه..مفت نمیشه...سودش رو مدیران میل کنند..من بازنشسته ام..هیچ خیری از خوراک مفت پتروشیمی ها ندیدم...
ناشناس۳۱۶۱۰۹۸۲۰:۰۹:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۳
کسانی که به قیمت گذاری دستوری ایراد گرفته اند الفبای اقتصاد را خوب بلد نیستند خود آدام اسمیت پدر اقتصاد کلاسیک گفته است که سیستم قیمت گذاری آزاد در بازار رقابتی و شفاف جواب خواهد داد در حالی که اکثر اقتصاد ایران انحصاری و غیر شفاف است و در اقتصاد انحصاری یا دولت قیمت گذاری خواهد کرد یا صاحبان صنایع انحصارگر و در این شرایط قیمت گذاری دولتی بهتر است از قیمت گذاری عده ایی سرمایه دار انحصارگر چون صاحبان صنایع انحصاری فقط به فکر پرکردن جیب خود و افزایش قیمت هستند و به فکر منافع عموم مردم نیستند نمونه اش صنایع پتروشیمی و فولادی ها که هزینه شان ریالی است و درآمدهایشان دلاری و جهانی .
محمد۳۱۶۱۱۰۳۲۰:۱۲:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۳
تحریم داخلی اثرش بیشتراز تحریم‌های خارجی است
ناشناس۳۱۶۱۱۲۳۲۰:۳۰:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۳
مگر دولت انقلابی با تثبیت ارز 4200تومنی مخالفت نکرد گفت رانت و فساد درست می‌کنه الان تثبیت ارز 28500 رانت درست نمیکنه . همین چند تا شرکت ارز آور رو هم تعطیل کنید ببینیم فقر ریشه کن میشه
معلم۳۱۶۱۱۲۸۲۰:۴۰:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۳
بنظر می رشد اقای پور ابراهیمی حرف درستی می زند .اولا اگه خوراک پتروشیمی ها بالا بره کود شیمیایی و مخلفات تابع پتروشیمی سر به فلک می کشه و کشاورزی تعطیل میشه .دوما هرچی ارز ثابت باشه نرخ ها ثابت نمی مونه و سر خود با لا می برن . پس بهتره که نرخ ارز شناور باشه گاهی بالا وپایین بیاد تا بازار جهت خودش را نشون بده .
ایرانی۳۱۶۱۱۳۳۲۰:۴۴:۱۲ ۱۴۰۲/۵/۳
آقای پور ابراهیمی چندین دوره است که عضو کمسیون اقتصاد هست ، ولی هر سال تورم ما رشد بیشتری نسبت به قبل دارد و قدرت خرید مردم کم می شود . بیش از چهل سال است که نمایندگان با عدم تصویب به موقع مالیات بر عایدی سرمایه و خانه های خالی باعث این شدند .
ناشناس۳۱۶۱۱۳۴۲۰:۴۶:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۳
سلام منافع مردم فقط در یارانه است که منابع غیر مطمئن آن نباید گزند ببیند؟! منافع مردم در سود سهام عدالت شرکت های بورسی که دیگر احتمالا همچون قبل هم پرداخت نخواهد شد، نیست؟! منافع مردم در شرکت های وابسته به صندوق های بازنشستگی که با این تصمیمات به ورطه ی ضرر و ورشکستگی می رسند، نیست؟! منافع مردم در ارزی که دیگر مثل قبل از طریق این شرکت ها به بازار تزریق نخواهد شد و تورمی که از آن حاصل خواهد شد، نیست؟! تا کی باید این شرکت های وابسته به دولت در ابتدا و بقیه ی بازار در ادامه ضررده باشند؟! تا کی باید به خاطر یارانه ی اعانه ای به مردم، بخش تولید کشور ضعیف و ضعیف تر شود؟! تا کی باید بخشی از شما رسانه ها بدیهیات اقتصادی را این گونه نادیده بگیرید؟! چرا باید منابع یارانه ها به قیمت ضرردهی و تعطیلی بسیاری از صنایع تأمین شود؟! چرا اگر کسی هم در بدنه ی حاکمیت بخواهد به این سؤالات پاسخی دهد و چاره ای اندیشد، او را این گونه بایکوت می کنید؟! افلا تعقلون ...
ناشناس۳۱۶۱۱۴۹۲۰:۵۴:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۳
ابراهیمی باید جواب بده که بیمه ساختمانی که 10 برابر مصوب کرده به نفع کدام مردم است.
مجید۳۱۶۱۱۵۴۲۰:۵۹:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۳
همان افرادی که شماازشون نام میبریداکثرادارای سهام عدالتندوهم سهامداراین شدکتهابنظرشماکاراشتباه دولت وزیان حاصله روجه کسی بایدبده ودوم اینکه ایااین اضافه واسه همین مردم سودهست یاضررکه قطعاضرره پس کاراقای نماینده کاملا صحینه
شاهین۳۱۶۱۱۵۸۲۱:۰۴:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۳
الان دلار چقدر هست نرخ تمام اقلام خوراکی سوخت ملک خودرو همه همه با دلار محاسبه میشود به نرخ روز و به نرخ روز همون روز با قیمت دلار همون روز فروخته میشود پس نتیجه اینکه اگر با نرخ دلار ۴۷ تومان طرف خرید کند میتواند با دلار ۴۵ تومان بفروش نمیتواندر چون سرمایه از دست رفته این یک هرج مرج خیلی بد ایجاد میشود. پس بیاییم به روز باشیم الان که دلار مبنا شده است حقوق ها را هم با دلار برابری کنیم تا لطمه به ملت نخورد بدرود پاینده ایران سربلند ایران ایرانی
مالباخته۳۱۶۱۱۶۵۲۱:۰۹:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۳
درود بر پور ابراهیمی با این وضعیتی که درست کردند عملا تولید تعطیل میشه ما که چند سال است در بورس بدبخت شدیم باید دلالی ارز وخودرو میکردیم بزرگترین اشتباه عمرم ورود به بازار سرمایه بود
ناشناس۳۱۶۱۱۷۲۲۱:۱۶:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۳
آقای پور ابراهیمی درست میگه و آدم بسیار فعال و پرکار هست ولی دولت برای بالا بردن ارزش پول ملی ناتوان هست به همین دلیل مشکلات کشور حل نمی شود
خان داداش۳۱۶۱۱۷۳۲۱:۱۸:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۳
متاسفانه همیشه دیدگاه سیاسی و حزبی بر منافع اقتصادی و حتی منافع جامعه اولویت داشته و این وسط مردم عادی بیشترین صدمه رو میبینند گرچه شناور شدن نرخ ارز باعث ثبات در تصمیم‌گیری درنتیجه امنیت سرمایه‌گذاری میشه، کاری که تقریبا در تمام دنیا درحال انجامه اما افزایش خوراک پتروشیمی‌ها باعث افزایش درآمد دولت، کاهش کسری بودجه و در نتیجه کاهش تورم و به نفع مردم عادی است
سینا۳۱۶۱۲۳۶۲۲:۲۲:۲۹ ۱۴۰۲/۵/۳
همه مباحث به کنار، درخواست دارم که رسانه ها، به ویژه رسانه های اصولگرا، تکلیفشان را با شرایط تحریمی و فشارهای تحریمی مشخص کنند. یکی از شعار های اصلی دولت فعلی، جدا کردن بحث تحریم از معیشت مردم است. فروش نفت هم که ادعا میشود به شرایط عادی برگشته و پول آن هم کم و بیش بر میگردد... واقعا بعد از گذشت دو سال، حتی به زبان آوردن تحریم بیشتر شبیه به بهانه ای برای به نتیجه نرسیدن کارها میماند. مسئولین همچنان از تحریم مینالند، شما همچنان از فشارهای تحریمی حرف میزنید... خب اگر بالاخره تحریم اینقدر برای ما در حال حاضر مشکل آفرین است، چرا برای رفعش اقدامی انجام نمیشود، اگر هم بی اثر شده، چرا همه جا نامش هنوز حضور دارد؟
ناشناس۳۱۶۱۲۵۳۲۲:۳۸:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۳
تا امروز که همه عمل‌ها ی این کمیسیون در حد حرف بوده و مردم هیچ نتیجه ملموسی از این کمیسیون ندیده‌اند.
ناشناس۳۱۶۱۲۵۴۲۲:۳۸:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۳
دولت باید کسری بودجه اش را از طریق کنترل مصارف بودجه . تغییر در نرخ سوخت انجام دهد
سلطان۳۱۶۱۲۶۱۲۲:۵۱:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۳
سیاست های کلان مملکت را باید بزرگان تحلیل کنند ما از این کارها فقط ظاهرش را می بینم پس یا قضاوت نکنید یا اگر قضاوتی دارید با علم
ناشناس۳۱۶۱۲۶۲۲۲:۵۲:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۳
من دقت کردم تا رهبر عزیز امری را گوشزد می کند کسانی پیدا می شوند که رندانه بر خلاف ان در کشور حرکت می کنند حال می خواهد مساله فرهنگی مانند حجاب باشد یا توجه به شعار سال مهار تورم و افزایش تولید . ببینید اینها چه کسانی هستند . معیار ظاهر افراد نباشد.
محمدعلی احراری۳۱۶۱۲۷۲۲۳:۰۵:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۳
بهتر است حداکثر نمایندگی ۲ دوره باشد.که بعضی نمایندگان مجلس را قرق نکنند
قاسم۳۱۶۱۳۱۰۲۳:۳۸:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۳
ایشان همیشه فیگور مردمی بودن میگیره ولی هیچکاری نکرده براشون
ناشناس۳۱۶۱۳۳۶۰۰:۰۲:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۴
این آقا هر جا کاری به نفع عموم مردم باشد مخالفت میکند من نمی‌دونم اینا کی می‌خوام دست از سر این مردم بردارند.
سعید۳۱۶۱۳۴۲۰۰:۱۱:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۴
کدام کشور ثروتمند دنیا با سیستم قیمت گذاری دستوری اداره میشه؟در تمام دنیا قیمت تمام کالا ها و محصولات وحتی مواد اولیه از طریق بورس قیمت گذاری میشه حتی قیمت گاز،بی انصافیست که نویسنده با دید نکوهش به حمایت از سرمایه گذار نگاه میکنه،فرار پول از بورس یعنی نابودی کشور،نابودی تامین اجتماعی،کسری شدید دولت و صندوق های بازنشستگی،حمایت از بورس یعنی حمایت از تمام ارکان اقتصادی کشور،دولت حتی اگر یارانه ها رو صرف ساخت شرکت های بورسی کند سود نهایی در جیب مردم و کارگران است،کمبود عرضه باعث تورم است،تحقیر بورس و تولید تحقیر کارگر است،دست بردارید از حرف های غیر کارشناسی زدن،چرا کشور ایران که باید صادر کننده گاز باشد بالاترین قیمت گاز رو به شرکت های داخلی بفروشد،این یعنی نابودی خود دولت.
رضا بیطرف۳۱۶۱۳۴۵۰۰:۱۷:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۴
یک تقاضای عاجزانه از دولت و مجلس داریم،لطف کنید شما که کارشناس های خبره و تیم اقتصادی دارید ،مردم رو راهنمایی و کمک کنید که برای پرکردن چاله ها و چاه های زندگی شون از کجای سفره هاشون میتونن بزنن.
ناشناس۳۱۶۱۳۵۱۰۰:۲۹:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۴
این از عجایب است که رئیس کمسیون اقتصادی یکماه پس از مصوبه هئیت وزیران در مورد نرخ خوراک وسقوط بورس تازه شروع به نامه نگاری بارئیس مجلس میکند!
امیر۳۱۶۱۳۵۶۰۰:۳۲:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۴
دکتر پور ابراهیمی .بسیار دقیق و درست و دلسوزانه و انقلابی فرموده اند .من با نظر این بزرگوار موافقم .عزیزی که مطلب بالا رو بر علیه ایشان نوشتی لطفا بیشتر در خصوص تبعات افزایش نرخ خوراک تحقیق کنید
عمید۳۱۶۱۳۸۳۰۱:۱۶:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۴
دم انتخابات شد اینها دوباره آمدن قول وعده به مردم بدن .
علی۳۱۶۱۳۸۶۰۱:۱۹:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۴
هر تصمیمی که دولت و مجلس میگیره به ضرر مردم عام تمام میشه دولت که به فکر خودشه مجلس هم که نمایندگان از سفره مردم عادی خبر ندارند و هیچ وقت یک نماینده نمی تونه یک خانواده کارگر رو درک کنه چون فاصله اقتصادی بین مردم عادی و دولتی‌ها زیاد شده به قول معروف سوارها از پیاده خبر نداره.
ناشناس۳۱۶۱۳۹۲۰۱:۲۸:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۴
اینا که میگن نرخ خوراک نباید گرون شه مگه برای کاهش نرخ ارز کاری کردن؟نرخ ارز مگه شناور نیست؟خوب قیمت ارز رو با دلارهای صادراتی پتروشیمی چرا کاهش نمیدن؟وقتی دو تا پتروشیمی دو تا فولاد میتونه با دلارهای صادراتی که داره نرخ ارز رو کاهش بده اما نرخ رو افزایش میده و عامل تورمه باید تعطیل بشه خوراک با نرخ هفت هزار تومن هم از سرش هم زیاده
ناشناس۳۱۶۱۳۹۴۰۱:۳۰:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۴
باسلام و احترام کارهای دولت اشتباه وبه ضرر تولید کننده ومردم است البته باپشتیبانی مجلس و درنهایت به گردن هم انداختن خدا به مردم رحم کند.
ناشناس۳۱۶۱۳۹۵۰۱:۳۲:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۴
وقتی نرخ سود بانکی دستوریه پس انداز ریالی من نوعی دستوری داره ارزشش کم میشه و ضرر میدم چرا نرخ خوراک پتروشیمی دستوری نباشه ؟چرا نرخ ارز ثابت نباشه؟
ناشناس۳۱۶۱۳۹۸۰۱:۳۶:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۴
پورابراهیمی میگه نرخ ارز شناور باشه نمیگه صعودی باشه،خوب بانک مرکزی نرخ ارز رو به جای ۲۸۵۰۰ در گام اول برسونه به ۲۵۵۰۰ و در گام های بعدی هر ماه هزار تومن از نرخ ارز کم کنه ،نرخ ارز به گفته پورابراهیمی طبق قانون شناور دیگه؟ صعودی که نیست،در عوض نرخ خوراک هم بشه ۶۵۰۰ بعد ازون هر ماه صد تومن ارزون شه
ناشناس۳۱۶۱۴۳۱۰۴:۳۴:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۴
به اقتصاد بخشی نگاه میکنند این غلط است یا باید طبق نرخ تورم قیمت همه چیز از حقوق کارمندان دستمزد کارگران تا اجناس کالاهای مصرفی ملک متناسب بالا برود یا همه چیز باهم هماهنگ پایین بماند . در تورم ۵۰٪ افزایش حقوق دستمزد ۲۰٪ غلط است
ناشناس۳۱۶۱۵۰۷۰۷:۴۸:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۴
اقای ابراهیمی هر جا شرکتی سود ده باشد. خوصلتی میشود به نعفع دولتها شما هم دلت برای کسی نسوخته با این تورم 50 درصد
ناشناس۳۱۶۱۷۰۴۱۱:۱۹:۳۳ ۱۴۰۲/۵/۴
متاسفانه مسير آقاي پورابراهيمي مسير غلطي است و ظاهرا نظارتي هم بر اعمال و اقدامات شون نيست.
پیراسته فر۳۱۶۱۷۱۲۱۱:۲۷:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۴
۲۸ تیر ۱۴۰۲پورابراهیمی(رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس):رئیس جمهور دولت سیزدهم(آیت الله رئیسی) سندی تحت عنوان« سند تحول مردمی» ابلاغ کرد که در آن بخش‌های مهم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی لحاظ شده است، درآن سندآمده که سیاست‌های ارزی کشور باید براساس «نرخ ارز شناور »اعمال شود در سرفصل مباحث اقتصادی « سند تحول مردمی» آمده است:«سیاست‌های ارزی در کشور براساس نرخ ارز شناور مدیریت شده است و ما موضوعی تحت عنوان نرخ ثابت نداریم» لذا اگر فردی اطلاع ندارد حداقل یکبار سند تحول مردمی دولت سیزدهم را مطالعه کند، تصمیمات مغایر با اسناد دولت خیلی جای حرف دارد. وی گفت: قانون احکام دائمی، قوانین بودجه و نگاه علمی و تخصصی و رویکردی که دولت در سند تحول مردمی انتخاب کرده(نرخ ارزشناور) سیاست ارزی را مشخص کرده است، لذا هرگونه تصمیم بانک مرکزی، دولت و وزارت امور اقتصاد مغایر با این قوانین قطعاً پیگیری خواهد شد.
اسکندر۳۱۶۱۷۴۶۱۱:۵۱:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۴
آیا 50 میلیون نفر با کد بورسی مردم هستند یا خیر؟
استاد دانشگاه تهران۳۱۶۱۷۷۷۱۲:۲۴:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۴
سیاست اقتصادی کشور کپی از اقتصاد کشور ونزوئلا است.مردم نتایج انرا هر روز می بینند.
ناشناس۳۱۶۱۷۸۶۱۲:۳۲:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۴
افزایش نرخ خوراک با توجه به قیمتهای جهانی اشتباه محضه .
ناشناس۳۱۶۱۷۹۱۱۲:۳۵:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۴
این دولت انقلابی به بهانه حمایت از فقرا کارهاشو انجام میده آخرش هم دودش تو چشم همون فقرا می‌ره نتیجه جراحی اقتصادی و برداشتن دلار 4200تومنی چی شد مرغ کیلو 25هزار تومن شد 100هزار تومن حالا با تثبیت ارز 28500 چه نتایجی خواهیم دید
ناشناس۳۱۶۱۹۹۱۱۵:۰۳:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۴
فقط وقتی برجام امضا شد تحولی اساسی انجام میشود
ناشناس۳۱۶۳۲۵۷۲۲:۰۴:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۵
تا به حال دولت ها اگر چه که ضعیف بودند، ولی از مجلس خیلی متخصص تر و قوی تر بودند. متاسفانه دولت فعلی کاملا مسیر را معکوس نمود و با آوردن خیل انبوهی از افراد غیر متخصص کاری کرد که مجلس خیلی از دولت متخصص تر شده است. ضمنا با آن همه انتقاداتی که به دولت قبل می کردند، روی دولت روحانی را سفید کردند.
کارشناس۳۱۶۳۳۶۸۰۰:۵۶:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۶
بهترین راه کار دولتی و ساختاری برای اقتصاد دولتی و نیمه دولتی در ایران اینه که مردم و سیاستمداران و نمایندگان مردم آگاه باشند که اقتصاد کلان هیچگاه نباید بازیچه اغراض حزبی،جریانی ویا عوامل خارجی و بیگانه و پدیده های مرتبط ونامرتبط بشه،مثلا همین اتباع افغان که باعث گرانی کرایه مسکن و مسکن شدن یا بحث صادرات محصولات کشاورزی و منابع و مواد اولیه ی خام،صادرات و واردات دام و برنج و برند سازی زعفران و خاویار،ساماندهی به تولید صنعتی و حمایت مستقیم و غیرمستقیم عشایر تولید کننده وووو اینها باید فراحزبی در مجلس بررسی بشن که فردا آقایون روی زندگی را در میان مردمی که به وکالت آنها در مجلس بودند،داشته باشند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین