جدیدترین ابزار تروریستی آمریکا در سوریه

گروه جهان الف،   4020431046 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

آمریکا برای اجرای توطئه جدید خود در سوریه دست به دامان گروه‌های تروریستی و افراطی در شمال این کشور شده و در صدد هماهنگ کردن آنهاست.

جدیدترین ابزار تروریستی آمریکا در سوریه

به گزارش الف، درحالی که بیش از یک دهه از توطئه جهانی آمریکا علیه سوریه با ابزار «تروریسم» می‌گذرد و برنامه‌های فشرده واشنگتن-از جنگ نظامی و تروریستی تا جنگ نرم- از خلال تحریم‌های ناعادلانه در قالب «قانون سزار» نتوانست اهداف ایالات متحده و هم‌پیمانانش را علیه دولت دمشق و ملت سوریه محقق کند؛ اما آمریکایی‌ها هنوز هم دست از پروژه‌های خرابکارانه خود در سوریه برنداشته و امیدوار به اجرای این پروژه‌ها هستند.

تحرکاتی که آمریکا طی هفته‌های گذشته در شمال و شرق سوریه انجام داده نشان می‌دهد که ایالات متحده این بار هم سعی دارد برنامه‌های مخرب خود در سوریه را با کارت «تروریسم» پیش ببرد اما تنها ابزار تروریستی آن متفاوت از سال‌های قبل است. گروه تروریستی-تکفیری داعش پیش از این ابزار سنتی واشنگتن برای تحقق اهداف خود در منطقه و مشخصا سوریه و عراق بود اما در مرحله کنونی آمریکایی‌ها قصد دارند شانس خود را با دیگر گروه‌های مسلح و افراطی در شمال و شرق سوریه امتحان کنند.

اطلاعاتِ منتشر شده در رسانه‌های منطقه نشان می‌دهد که آمریکا برنامه جدیدی را برای تسلط کامل بر مناطق مرزی سوریه و عراق طراحی کرده؛ به این صورت که با کمک گروه‌های شبه‌نظامی مسلح وابسته به «قسد» (نیروهای دموکراتیک سوریه) و برخی دیگر از گروه‌های افراطی و تروریستی همچون ارتش آزاد سوریه و هیئت تحریرالشام و ... قصد دارد کنترل این مناطق را به دست گرفته و گذرگاه‌های عراق و سوریه را ببندد.

بر اساس این اطلاعات، واشنگتن در صدد کاهش اختلافات میان گروه‌های افراطی در شمال و شرق سوریه و متحد کردن آنها در چارچوب اهداف توسعه‌طلبانه خود می‌باشد تا پایگاه‌های آمریکا در مناطق نفت‌خیز شمال شرق سوریه را به پایگاه التنف متصل کند.

ایالات متحده برای تحقق این هدف خود بیشتر متمرکز بر عشایر عربی سوریه و تحریک آنها علیه دولت این کشور است. ارتش آزاد سوریه به فرماندهی «فرید القاسم»  متشکل از عناصر عشایر عربی و باقی‌مانده‌های عناصر تروریستی داعش یکی از ابزارهای آمریکا برای سیطره بر مناطق مرزی عراق و سوریه بوده و این گروه تروریستی مسئولیت محافظت از پایگاه التنف آمریکا را بر عهده دارد. 

هیئت تحریرالشام که از نتایج آشتی احتمالی ترکیه و سوریه به شدت هراس دارد و نگران از دست دادن کنترل خود بر بسیاری از مناطق تحت سیطره‌اش در مرز سوریه و ترکیه می‌باشد، نیز از دیگر ابزارهای بارز ایالات متحده برای تسلط بر مرز سوریه و عراق است. 

اما با وجود اختلافاتی که اخیرا میان متحد قدیمی آمریکا در سوریه یعنی قسد و واشنگتن بر سر پرونده‌هایی همچون حمله احتمالی آنکارا به شمال سوریه به وجود آمده بود؛ نیروهای قسد هنوز هم مهمترین ابزار ایالات متحده در سوریه به شمار می‌روند. در همین زمینه آمریکا از شبه نظامیان موسوم به گروه «الصنادید» وابسته به قسد خواسته تا با هماهنگی ارتش آزاد سوریه در منطقه التنف واقع در مثلث مرزی سوریه و عراق و اردن، ماموریت‌هایی را در رابطه با مقابله با نیروهای ارتش عربی سوریه و متحدان آن بر عهده بگیرد.

منابع رسانه‌ای گزارش دادند که در راستای دستور آمریکا، 200 تن از عناصر گروه الصنادید در اوایل ماه جاری میلادی به دیرالزور  منتقل شده‌ و در مواضع نظامی وابسته به قسد و اشغالگران آمریکایی استقرار یافته‌اند. اما نیروهای الصنادید چه کسانی هستند؟

بارزترین اطلاعاتی که درباره شبه نظامیان الصنادید وجود دارد به شکل زیر است:

-گروه الصنادید در سال 2013 توسط برخی فرزندان قبیله عربی «شمر» تشکیل شد و برخی عناصر آن در مناطق تل حمیس و تل کوجر در حومه حسکه مستقر شدند. اغلب عناصر این گروه بر مناطق مرزی عراق و سوریه سیطره یافتند و از این طریق روند قاچاق کالا و به ویژه سوخت از سوریه به عراق و بالعکس را تسهیل کردند.

-این گروه شبه نظامی در سال 2015 به نیروهای دموکراتیک سوریه موسوم به قسد که وابسته به آمریکاست پیوسته و در بسیاری از عملیات‌های آن شرکت کرد. 

-موسس گروه الصنادید فردی به نام «حمیدی دهام الجربا» است که یکی از بارزترین سران عشایر در استان حسکه بوده و از سال‌ها قبل آرزو داشت امارتی برای خود بنا کرده و با تکیه بر نفت تبدیل به قدرتمندترین رهبر قبیله‌ای در سوریه شود. 

-تعداد عناصر گروه الصنادید بین 2500 تا 7 هزار تن است که شامل نیروهای اصلی و ذخیره می‌شوند و ماموریت اصلی این نیروها محافظت از انبارهای نفتی در منطقه مرزی با عراق در شرق فرات است.

- در اوایل سال 2018 بعد از اینکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده ادعا کرد قصد بیرون کشیدن نظامیان آمریکایی از سوریه را دارد، مقامات سعودی با گروه الصنادید مذاکراتی انجام دادند. هدف عربستان از این مذاکرات تشکیل یک گروه قدرتمند عربی وابسته به ریاض در سوریه بود تا جایگزین نیروهای آمریکایی شود.

- استراتژی اصلی گروه الصنادید تبعیت از سیاست‌های آمریکا در سوریه بوده و برای همکاری با واشنگتن در این کشور اعلام آمادگی کرده است؛ مشروط به اینکه آمریکا بدون واسطه و به طور مستقیم با این گروه ارتباط داشته و از آن حمایت نظامی کند.

همانطور که اطلاعات نشان می‌دهد، اقدامات آمریکا در چارچوب هماهنگ‌سازی گروه‌های افراطی در شمال سوریه با هدف آماده کردن آنها برای جنگ نیابتی با محور مقاومت در این کشور است؛ به طوری که هیچ خطری متوجه نیروهای آمریکایی نباشد و جان آنها به خطر نیفتد.

اما با همه این وجود هماهنگی میان گروه‌های افراطی در شمال سوریه بسیار دشوار است؛ به ویژه اینکه آنها اختلافات زیادی باهم دارند و حتی در موضع دشمنی با یکدیگر قرار دارند. مهمتر از همه اینکه قسد به هیچ یک از گروه‌های مسلح در شمال و شرق سوریه اجازه مانور در مناطق مرزی این کشور را نمی‌دهد و حاضر به تقسیم قدرت با آنها نیست. همچنین در صورتی که روند آشتی دمشق و آنکارا به نتیجه برسد، گروه‌های افراطیِ مستقر در شمال و شرق سوریه که تحت حمایت ترکیه قرار دارند تا حد زیادی متلاشی خواهند شد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۵۷۰۹۳۰۷:۱۱:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۱
مردم سوریه اگر حکومت و تمامیت ارضی خودشون رو میخوان باید خودشون با تروریستها بجنگند !
ناشناس۳۱۵۷۰۹۷۰۷:۱۵:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۱
اکثر این مطالب سایت وزین الف در مورد سیاست خارجه کشورهای دیگر است گرانی زیاد شده راجع به آن مطلب بزنید.
ناشناس۳۱۵۷۲۰۸۰۹:۳۴:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۱
شاید شما فقط مطالب سیاست خارجی رو می‌خونی!!
ناشناس۳۱۵۷۲۱۱۰۹:۳۵:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۱
یعنی یه سایت خبری حق نداره مطالبش رو خودش انتخاب کنه؟
ناشناس۳۱۵۷۲۶۸۱۰:۰۵:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۱
یکی دو ماهی هست دیگر از گرانی ها بالا خبری نیست
ناشناس۳۱۵۷۱۰۴۰۷:۲۵:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۱
لعنت بر انگلیس و آمریکا
ناشناس۳۱۵۷۱۱۰۰۷:۳۰:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۱
چرا همیشه مسلمانان ابزار غربی ها می شوند. چرا علمای اسلام علیه گروه های تروریستی و ترورهایشان موضع شفاف نمی گیرند مثلا تا بحال نشندیده ایم که یک مرجع تقلید تروریست های طالبان و داعش را ملحد اعلام کنند.
ناشناس۳۱۵۷۲۶۶۱۰:۰۴:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۱
امریکا دنبال تجزیه کشورهای منطقه هست باید این مکر را به خودشان بازگرداند در سرزمین سرخپوستان تا فتنه درست نکند برای ملل دیگر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  8. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  9. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  10. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. تضادی عجیب و پر ابهام!

  16. برای این عکس شما تیتر بزنید

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  23. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  24. سقوط در آغوش پهلوی!

  25. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

      2. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

      3. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

      4. نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

      5. پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها

      6. تاکید بر اهمیت احترام اروپا به نیروهای مسلح ایران

      7. واکنش تند حماس و جهاداسلامی به جنایت خائنانه تشکیلات ابومازن

      8. طرح رژیم اسرائیل برای حمله به رفح اعلام شد

      9. آزادی بیان به سبک آمریکایی/ بازداشت بیش از ۹۰۰ دانشجو

      10. بن‌گویر: نتانیاهو به من قول حمله به رفح داد!

      11. آیا آتش‌بس در غزه از کانال مصر برقرار می شود؟

      12. دانشجویان معترض در آمریکا، آقازاده هستند

      13. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

      14. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

      15. لشکرکشی پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا/ دانشجویان بازداشت شدند

      16. بعد از دنده «بن گویر » قلم پای «گانتز» هم شکست !

      17. تهدید هسته‌ای دوباره مکرون علیه روسیه

      18. عذاب الهی گریبان بن گویر را گرفت/ وزیر امنیت اسرائيل با سه دنده شکسته مرخص شد

      آخرین عناوین