اصرار بر یک سیاست اقتصادی شکست خورده/ هشدارها را بشنوید!

گروه اقتصادی الف،   4020428094 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

علیرغم تبعات تورمی حذف ارز ۴۲۰۰، ظاهرا این تصمیم برای برخی سیاست‌گذاران اقتصادی به اندازه کافی درس آموز نبوده و به‌دنبال تکرار تجربه سیاست‌های گذشته هستند.

اصرار بر یک سیاست اقتصادی شکست خورده/ هشدارها را بشنوید!

به گزارش الف، گذشت 14 ماه از پروژه حذف ارز ترجیحی که تصمیم مشترک دولت و مجلس در بودجه 1401 بود، نشان داد این تصمیم علاوه بر اثر تورمی وحشتناکی که روی تمامی کالا بر جای گذاشت، تولیدکنندگان را هم با مشکل مواجه کرده؛ به‌خصوص در حوزه مرغ و بخش دارو.

امروز قیمت مرغ به‌دلیل قیمت بالای نهاده‌ها و بیرون‌رفتن بسیاری از تولیدکنندگان از چرخه تولید، سر به فلک کشیده که ریشه اصلی آن به حذف ارز ترجیحی باز می‌گردد. در حوزه دارو هم نقدینگی مورد نیار تولید‌کنندگان که عمده نهاده‌های تولیدشان وارداتی است، تامین نشده و مسئله دارو همچون سال گذشته یکی از چالش‌های اصلی کشور در ماه‌های پیش‌رو خواهد بود. 

در زمستان سال گذشته و پس از مشاهده اثرات وحشتناک حذف ارز ترجیحی و همچنین ترکتازی قیمت ارز در بازار آزاد، دولت و بانک‌مرکزی تصمیم به تامین ارز برای واردات کالاهای ضروری با نرخ 28 هزار و 500 گرفتند که این اقدام به سیاست تثبیت شهره گشت؛ سیاستی که تا حدی توانست به ثبات بازار کمک کند اما همین اقدام هم به مذاق برخی افراد و جریان‌ها خوش نیامده و آن‌ها به‌دنبال بازگشت به مسیر گذشته و آزادسازی نرخ ارز هستند.

کمیسیون اقتصادی مجلس، سردمدار رهاسازی نرخ ارز

با وجود این تجربه ناخوشایند سال گذشته، مجلس و در صدر آن محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون‌اقتصادی، به‌دنبال شناورسازی نرخ ارز هستند و آن را در قالب قانون و الزامات قانونی، عرضه می‌کنند.

پورابراهیمی در پاسخ به اظهارات مدافعین سیاست تثبیت اظهار داشت: «آنچه در موضوع سیاست های ارزی باید مبنای عمل ما در کشور باشد، قانون است. در قوانین متعدد، سیاست ارزی تعریف شده و مجلس تنظیم و نظارت بر قانون را برعهده دارد و دولت نیز مکلف است آن را اجرا کند. اگر فردی در کشور نظر مغایری با این قانون دارد یا باید از طریق قانونی اقدام کند و از طرف دولت با ارائه لایحه یا از طریق ارائه طرح از سوی نمایندگان اصلاح موضوع را پیگیری کند، تا موضوع بررسی و رای مجلس، مبنای قانون قرار گیرد.»

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر به استناد ماده 20 قانون احکام دائمی در کشور، نرخ ارز در اقتصاد، شناور مدیریت شده است، ادامه داد: «من تعجب می‌کنم و تاسف می‌خورم برای کسانی که حتی قانون را مبنای خود قرار نمی‌دهند و اظهارنظر می‌کنند.»

وی با بیان اینکه مردم رفتارهای پوپولیستی را تشخیص می‌دهند، این رفتارها بارها و بارها تکرار شده و مردم نیز به خوبی آن را از رفتار علمی و تخصصی تشخیص می‌دهند، افزود: «با ادبیات پوپولیستی نمی‌شود کشور را اداره کرد، دوران آن گذشته است.»

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه مبنای عمل ما قانون است، اضافه کرد: «در قانون، نرخ ارز شناور مدیریت شده است، بدین معنا که مبنای نرخ ثابت اساساً هیچ جایگاه قانونی در کشور ندارد. اگر در یک دولت یا یک مدیریت بانک مرکزی یا در شرایطی، فردی رفتار مغایر با این قانون اعلام کرد، طبیعتاً آن فرد باید پاسخگو باشد؛ تشخیص این رفتار مغایر نیز براساس قانون با مجلس است، لذا ورود مجلس به دلیل صیانت از قانون است.»

پورابراهیمی گفت: «به جز احکام دائمی، در قوانین بودجه سنواتی بارها به این موضوع مهم اشاره و هر سال تعیین شده که مبنای نرخ تسویه تعهدات ارزی حتی برای دولت و غیردولت تعریف شده است، کما اینکه دولت بخش عمده‌ای از تصمیمات فعلی خود را براساس همین سیاست اعمال می‌کند، لذا پاسخگو کردن بانک مرکزی درباره اجرای قانون، از وظایف ما است و ما ذره‌ای از مواضع خود کوتاه نمی‌آییم؛ ما تحت تاثیر حرف های عَوام‌گرایانه قرار نمی‌گیریم و مجلس کار کارشناسی و قانونی خود را انجام می‌دهد. بنابراین اظهارنظر هر فرد برای خودش ارزش دارد.»

نماینده مردم کرمان در مجلس یازدهم تصریح کرد: «افرادی که به ادعای حمایت از دولت و بانک مرکزی اظهارنظر می‌کنند، کافی است یکبار گزارش دولت درباره سیاست‌های ارزی را مطالعه کرده باشند؛ نیمه دوم سال 1400 رئیس جمهور دولت سیزدهم سندی تحت عنوان سند تحول مردمی ابلاغ کرد که در آن بخش‌های مهم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی لحاظ شده است، در سرفصل مباحث اقتصادی این سند آمده است که سیاست‌های ارزی در کشور براساس نرخ ارز شناور مدیریت شده است و ما موضوعی تحت عنوان نرخ ثابت نداریم، لذا اگر فردی اطلاع ندارد حداقل یکبار سند تحول مردمی دولت سیزدهم را مطالعه کند، تصمیمات مغایر با اسناد دولت خیلی جای حرف دارد.»

وی گفت: «قانون احکام دائمی، قوانین بودجه و نگاه علمی و تخصصی و رویکردی که دولت در سند تحول مردمی انتخاب کرده، سیاست ارزی را مشخص کرده است، لذا هرگونه تصمیم بانک مرکزی، دولت و وزارت امور اقتصاد مغایر با این قوانین قطعاً پیگیری خواهد شد.»

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مبنای مجلس، قانون و نگاه علمی و تخصصی است، تصریح کرد: «اگر فردی بخواهد با این اظهارنظرها مجلس و کمیسیون اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد، در اشتباه محض است؛ حرف‌های علمی و حرف‌های پوپولیستی کاملاً مشخص است و باید گفت دوران حرف های پوپولیستی تمام شده است.»

وی با بیان اینکه سیاست نرخ تثبیت فسادزا  و رانتی بوده و مردم انتفاعی از این سیاست نمی‌برند، ادامه داد: «پرسش من این است که چرا نرخ ارز ترجیحی 4200 تومانی در دولت آقای رئیسی حذف شد؟ تمام گزارش‌ها بر این مبنا بود که این نرخ منجر به ایجاد فساد شده و تولید در کشور را از بین برده است، بنابراین به دلیل مبارزه با فساد این اقدام انجام شد تا مردم منتفع شوند. همان دلایلی که در دولت آقای رئیسی منجر به حذف ارز 4200 تومانی شد، برای حذف ارز 28 هزار و 500 تومانی کفایت می‌کند و افرادی که اظهارنظر غیرعلمی می‌کنند و یکبار مباحث علمی مطالعه نکرده‌اند و از مباحث تجربی نیز اطلاعی ندارند، به همین منابع مراجعه کنند.»

پورابراهیمی گفت: «اگر قرار است سیاستی که برخی اعلام می‌کنند، اثر مثبت داشته باشد و بیان می‌کنند با تثبیت نرخ ارز می‌توان (به معیشت)کمک کرد، باید پرسید که با توجه به اینکه در حال حاضر چند ماه از زمان استفاده دولت از سیاست نرخ ارز ترجیحی دوم که هیچ تفاوتی با نرخ ارز ترجیحی دولت قبل ندارد، می‌گذرد و با توجه به اینکه تمامی کالاهای اساسی با نرخ ارز 28 هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده و چه ارتباطی بین مرغ کیلویی 110هزار تومان و گوشت کیلوی 400 هزار تومانی با نرخ ارز ترجیحی 28هزار 500 تومانی وجود دارد؟»

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: «افراد پوپولیست باید به مردم جواب دهند که این وضعیت که به اسم ارز ترجیحی کلاه سر مردم گذاشته و جیب مردم را خالی می‌کنند به نفع مردم است یا سیاستی که بتوان بر اساس آن از تولید حمایت و نرخ متوازن ایجاد و از فساد جلوگیری کرد؟ افرادی که به دنبال این هستند، باید پاسخگوی مردم باشند.»

نماینده مردم کرمان در مجلس یازدهم اظهار کرد: «کمیسیون اقتصادی براساس قانون، ماده 234 آیین نامه داخلی مجلس  را مبنا قرار می‌دهد و موضوع را پیگیری می‌کند.»

همان بهانه‌های تکراری

توجیهات محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون‌اقتصادی مجلس به عنوان اصلی‌ترین مدافع شناورسازی نرخ ارز، عیناً همان دلایلی است که در مخالفت با تخصیص ارز چهارهزار و 200 ابراز می‌کرد: به‌هدف اصابت نکردن، هدررفت منابع ارزی، فسادزا بودن و ... حالا دوباره او و برخی جریان‌ها در حال تکرار و تاکید بر اجرای نسخه‌های گذشته هستند.

پورابراهیمی و همفکرانش باید به افکار عمومی توضیح دهند که از بازه اردیبهشت تا دی‌ماه 1401 که ارز چهار هزار و 200 حذف و واردات با نرخ‌های آزاد صورت گرفت، چگونه تورم به شکل بی‌سابقه‌ای اوج گرفت و اقلام مصرفی خانوارها با افزایش قیمت‌های چند برابری مواجه شد؟ چگونه تولیدکنندگان اساسی‌ترین کالاها یکی‌یکی با مشکل مواجه شده و به‌دلیل افزایش چند برابری هزینه‌های تولید از میدان به‌در شدند؟ آنها چگونه و در حالی که کشور همچنان درگیر تبعات حذف ارز چهارهزار و 200 است، خواهان شناورسازی نرخ ارز و حذف ارز 28 هزار و 500 هستند؟

به اعتقاد مدافعان سیاست های تثبیت نرخ ارز حتی به‌فرض فسادزا بودن تخصیص ارز ترجیحی – که نیازمند بحث مفصلی است –تورمی که آزادسازی نرخ ارز به دوش مردم تحمیل می‌کند، فسادزاتر و مامن اقسام مشکلات است.

حاکمیت زدایی مشکوک! 

دکتر فرشاد مومنی اقتصاددان در نشست «چشم انداز اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۲» که در ابتدای امسال بر گزار شد با اشاره به نمونه هایی از سیاست های ارزی ذکرشده درقانون بودجه ۱۴۰۲ ونقد آن گفته بود: یکی از نمونه های خطرناک که در قلب هشدارهای ما راجع به احتمال تکرار فاجعه های سال ۱۴۰۱ وجود دارد و انتظار می رود از آن پیشگیری کنند، بند ۶ الحاقی به تبصره یک بودجه است. آنچه که از این مصوبه می آید، نشانگر این است که عزیزان قادر نبودند هیچ درسی از تجربه بازی با نرخ ارز در سال ۱۴۰۱ بگیرند و می خواهند با یک ابعاد فلاکت بار تری آن را استمرار دهند.

مومنی ادامه داد : خلاصه ماجرا این است که یک حاکمیت زدایی مشکوک در خصوص نرخ ارز صورت گرفته و گفته شده دولت ارز را از رقم تعیین شده ارزان تر نفروشد اما اگر جهش ایجاد شد، اهمیتی ندارد. این عضو هیات علمی دانشگاه علامه تصریح کرد: از آن طرف، امسال اولین سالی است که نرخ ارز در بودجه مشخص نشده است. یعنی همه ارقام بودجه را به ریال ذکر کرده اند، در حالی که منبع آن ارزی است که نمی دانیم قیمتش چیست. تمام مبادلات شما بر اساس نرخ ارز است، چطور می خواهید با این کار دنبال ثبات باشید؟

وی به موضوع کسری بودجه و شوک های ارزی اشاره و خاطرنشان کرد: بدون استثنا طی سی سال گذشته، هر بار که دولت خواسته از طریق شوک قیمت ارز کسری خود را جبران کند، کسری سال بعد خود را تشدید کرده است.

مومنی ادامه داد: تجربه کسب درآمد از نرخ ارز نشان می دهد به ازای هر یک واحد اضافه درآمد از محل فروش ارز گران، هزینه های جاری مصرفی حکومت ۳/۵ برابر افزایش یافته است. ریشه اینکه حکومت از مسئولیت های خود در قبال سطوح زندگی مردم طفره می رود، این است که خودش بیشتراز محل کسب درآمد ناشی از افزایش دادن نرخ ارز ضربه می بیند و این را سندی که خود دولت منتشر کرده،می گوید.

وی گفت: مطالعات وزارت کار نشان می دهد افزایش هر ۱۰۰ درصد دستمزدکارگران، حداکثر ۳ درصد افزایش در قیمت ها ایجاد می کند. آن وقت این ماجرا که ۵۵ تا ۷۰ درصد هزینه بنگاه های تولیدی صرف مواداولیه، کالاهای واسطه ای و تجهیزات می شود، مسکوت گذاشته می شود؛ چون بازی با نرخ ارز منافع مافیاهای واردکننده همین اقلام را تامین می کند؛ ولو با قیمت نابودی مردم.»

در مجموع توصیه کارشناسان اقتصادی مخالف با سیاست های ارزی درپیش گرفته شده در دولت این است که تصمیم سازان موثر اقتصادی برای یک‌بار هم که شده از درس‌های گذشته عبرت بگیرند و با سیاست‌های شکست خورده قبلی، برای کشور هزینه‌تراشی نکنند. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۵۲۵۷۱۰۹:۳۹:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۲۹
صدا و سیما و برخی رسانه‌ها یکصدا فریاد زدند که این رانت است و فقط 4 کالا نرخش تغییر می‌کند و تو مش حداکثر 7%است چه شد؟ اکنون باز چه شده؟ چرا دچار خودزنی شده اید؟ به خودتان و مردم رحم کنید
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۱۵۲۷۷۹۱۲:۰۷:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۲۹
رییس کنیسیون اقتصادی مجلس که سالیان درازی است در این پست است و فقط در طی این سال ها حرف زده و عملی انجام نداده و همیشه گلایه مند بود در صورتی که خودش هم جزو مقصرین وضعیت اقتصادی کشور است ....
ناشناس۳۱۵۲۷۹۶۱۲:۱۷:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۲۹
از ریاست مجلس انقلابی سردار قالیباف درخواست میشود اسامی نمایندگان غیر انقلابی که بنام خود و دیگران خودروی رانتی گرفته اند را منتشر نمایند این از حقوق مردم است تا برای انتخاب مجلس بعد نمایندگان صالح و بهتری را انتخاب نمایند
ناشناس۳۱۵۲۸۱۰۱۲:۳۰:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۲۹
دو نوع تورم بود یکی بابت حذف این و یکی هم تورم عمومی که بوده یعنی 7 الی 8 درصد تورم حذف این و 2 الی 3 درصد هم تورم که ماه به ماه وجود داشته دوم هم در این مقاله فقط گلایه گفته ولی چند سوال هست تا چه زمانی این ارز باید باشد اگر دلار در بازار 100 هزار تومان شود این ارز باید باشد؟ آیا تبعاتی دارد یا نه و اگر دارد می ارزد یا نه؟ چرا دلار یا کلا ارزها بالا می رود؟!! اگر ارز پایین باشد و تورم بالا آیا تولیدداخل ضربه نمی خورد و واردات به صرفه نمی شود و اقتصاد رکودی نمی شود؟
ناشناس۳۱۵۲۸۵۴۱۳:۰۰:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۲۹
مشکل خود حق پنداری برخی در همه چیز باعث گرفتاری است.کسانی که سیاست گذاری می کنند خود را در همه چیز بر حق و تایید شده می دانند برای همین به مسیری که گمان می کنند حق و درست است ادامه می دهند و اگر مشکلات پیش آمد بقیه را مقصر می دانند.
ناشناس۳۱۵۳۱۸۸۱۷:۱۶:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۲۹
مشکل اصلی دولتی بودن اقتصاد است.
ناشناس۳۱۵۲۵۸۹۰۹:۴۸:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۲۹
تا زمانی که تحریم ها وجود دارد امکان شکوفا شدن اقتصاد فراهم نیست . ...
ناشناس۳۱۵۲۸۰۳۱۲:۲۱:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۲۹
شکوفا شدن منظورت چی هست؟ رشد اقتصادی؟ خوب الان هم رشد اقتصاد هست و فقط چند سال اول تحریم باعث رشد اقتصادی نشد که آن هم در اصل بر می گردد به دستکاری اقتصاد در سال های قبل که تحریم بزرگ به نظر می آید
الاحقر شیخ حسنعلی سبد سبدگل یاس۳۱۵۲۸۴۸۱۲:۵۶:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۲۹
تنها راه نجات کشور و انقلاب و اقتصاد اجرای قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها از نمایندگان تمامی ادوار مجلس و مدیران بانکی و تمامی مدیران از اول انقلاب تا حال با انضمام بستگان آنها و وراث آنها و افراد در سایه آنها و سپس تعمیم قانون برای تمامی آحاد جامعه می باشد
ناشناس۳۱۵۲۵۹۱۰۹:۵۱:۲۰ ۱۴۰۲/۴/۲۹
ارز 4200 تومانی منشاء رانت و فساد بود و باید برچیده می شد.
ناشناس۳۱۵۲۸۸۶۱۳:۱۷:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۲۹
ارز به تنهایی عامل هیچ چیز نیست. ...
ناشناس۳۱۵۳۰۹۱۱۵:۳۰:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۲۹
رانت که الانم هست اقلا قشر ضعیف به بد بختی نمی افتادند کاش دولت همان سیاست که حامی محرومان جامعه بود را ادامه دهد و در مقابل کالاهای خیلی لوکس را چندین برابر گران کند
ناشناس۳۱۵۲۵۹۶۰۹:۵۵:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۲۹
توزیع ارز 4200 در همان دولت قبل باید متوقف می شود از سال 97 تا 1400 بیش از 100 میلیارد دلار 4200 تومانی را به جیب دلالان ریختن اون پول نداشتن ظرفیت نیروگاهی را افزایش بدهند و روزانه 6 ساعت قطعی برق داشتیم و کشور را با 22 هزار مگاوات ناترازی برق و خزانه را بدهکار و صندوق توسعه ملی را خالی تحویل دادند.
ناشناس۳۱۵۲۶۲۱۱۰:۳۰:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۲۹
شناور شدن قیمت ارز یعنی اینکه ما اجازه می دهیم دست های خارج از کشور ، نرخ ارز را برایمان تعیین کنند و ما نیز تسلیم محض دشمنیم.
ناشناس۳۱۵۲۶۶۳۱۰:۵۸:۱۵ ۱۴۰۲/۴/۲۹
مشکل از چاپ و خلق پول بی پشتوانه است شما تا چاپ پول را متوقف نکنید همین وضع ادامه پیدا خواهد کرد الان فقط حجم نقدینگی را با دو سال قبل مقایسه کنید ببینید چه حجمی از پول خلق شده
ناشناس۳۱۵۲۸۱۴۱۲:۳۴:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۲۹
چند برابر نقدینگی الان هم بشود و برود به تولید هم تورم کم می شود و هم می شوید اقتصاد نوظهور در دنیا آن هم در عرض 10 سال چیزی که برخی کشورها در 20 سال تجربه کردن
ناشناس۳۱۵۲۶۷۲۱۱:۰۵:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۲۹
ارز چند نرخی ام الفساد اقتصاد ایران است. ارز تک نرخی یعنی شفافیت یعنی پایان سو استفاده ارزی . ..
ناشناس۳۱۵۲۶۹۴۱۱:۱۴:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۲۹
عزیزم آن ارز 4200 حذف نمی شد تورم الان دو برابر رقم فعلی می بود چون به دلیل اختلاف ایجاد شده بین آن ارز و بازار آزاد نیاز به چاپ پول بیشتر و همزمان جنگ روسیه و اوکراین که تورم جهانی دو برابر شد
ناشناس۳۱۵۲۷۰۳۱۱:۱۹:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۲۹
جهت اطلاع اگر ارز رانتی 4200 ایجاد نمی شد نرخ دلار 50 هزار تومان نمی بود بلکه زیر 30 هزار تومان می بود یعنی دولت فعلی ارز را با رقم 15 الی 17 هزار تومان تحویل می گرفت و با تورم این دوسال که اگر آن ارز درست نمی شد به 40 درصد هم نمی رسید برای چند سال متوالی، حال بر فرض همین تورم 40 درصدی این دوسال نرخ دلار 30 هزار تومان می شد و نه 50 هزار تومان در نتیجه قدرت خرید هم بیشتر می بود
ناشناس۳۱۵۲۷۱۲۱۱:۲۴:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۲۹
مدیریت ارزی شناور یعنی علم اقتصاد یعنی وقتی شما تورم بالا داری ولی تورم دیگر کشورها کمتر باشد باید هر سال به مقدار لازم افزایش نرخ ارز بدهی تا اقتصاد درجا نزند و بعدا بخواهی فنر جمع شده آن را رها کنی و گرانی و تورم بالا ایجاد کنی تا اقتصاد به حالت تعادل برسد بابت آن فنر جمع شده این فرمول اصلی هست برای مثال تورم شما 47 درصد هست و تورم کشور آمریکا 7 درصد شما در طول یکسال باید 40 درصد افزایش نرخ دلار بدهی ولی مثلا تورم ترکیه 60 درصد برعکس 13 درصد ارزش لیر کمتر می شود در بازار ایران مگر ترکیه سرکوب ارزی کند و فنر جمع کند و بعدا رها
ناشناس۳۱۵۲۹۷۷۱۴:۰۷:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۲۹
مدیریت ارزی به معنای شناوری باز خوبه اما چند نرخی بودن بد هست یعنی باز ۲۸۵۰۰ رو برسونی به ۴۲۰۰۰ تومان و در بازار آزاد ۴۹۰۰۰ باشه دوباره روز از نو روزی از نو بازار آزاد بال میره، تورم بالاتر، اختلاف بیشتر باز میگن ۴۲۰۰۰ رو بکنیمش ۴۹۰۰۰ و ...
ناشناس۳۱۵۲۷۱۵۱۱:۲۵:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۲۹
یه غیر از خرداد که آن حذف شد و طبیعی بود بقیه ماه ها بی سابقه نبود
ناشناس۳۱۵۲۸۹۰۱۳:۲۰:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۲۹
ولی افزایش روزانه کالاها بی سابقه است.
ناشناس۳۱۵۲۷۱۹۱۱:۲۹:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۲۹
باید قبول کنید با تحریم دولت توان تهیه ارز ارزان را ندارد، هم باعث قاچاق شده و با قیمت بالاتر به دست مردم می‌رسد و ... مشکل اصلی ساختارهای غلط و ضعیف داخلی و تحریم است نه وجود یا عدم وجود ارز ترجیحی... قبل پرداخت یارانه مگر تورم ما تک رقمی بود؟!
ناشناس۳۱۵۲۷۳۱۱۱:۳۵:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۲۹
آقای پور ابراهیمی معاش 85 میلیون ایرانی، ابزار تجربه آموزی و سعی و خطایتان نیست، این همه کمیسیون و تبصره و لایحه و قانون و... برای من شهروند نان و آب نشده، دست بردارید...
سلام۳۱۵۲۷۹۹۱۲:۱۹:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۲۹
چند تا سوال و اگه مسولی بتونه پاسخ بده خوبه روسیه از سال ۲۰۱۴ تحریماش شروع شده ولی اوج تحریم‌ها بعد شروع جنگ اوکراین و روسیه هستش تحریم های روسیه خیلی شدید تر از تحریم های ايرانه یعنی حتی ورزشکاران و هنرمندان روسیه هم تحریم هستن چطور تو روسیه ارزش پولش و تورم زیاد تغییر نکرده ولی تو ایران ها هر روز نرخها میره بالا
علی۳۱۵۲۸۰۱۱۲:۲۰:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۲۹
از نظر سرانه درامد ما در حال حاضر بر اساس آمار و ارقام دولتی کشور ۸۴ هستیم و درامد یک ماه کارگری خیلی از کشورها با درامد سالانه من برابری داره در حالی که برای خرید یک گوشی مبایل باید پول بیشتری بدم ، کارگر امریکایی با درامد چند برابر بیشتر ایفون را ۶۰۰ دلار میخرد من باید بالای ۱۰۰۰ دلار بخرم ، ماشین و مسکن و لباس ورزشی و خیلی چیزا هم به این لیست اضافه میشه ، وقتی دولت میاد ارز ترجیحی را حذف میکنه چرا گمرک را زیاد میکنه ؟ واقعا در یک کشور نفتی دولت لازمه اینطوری کسب درامد کنه ؟
ناشناس۳۱۵۲۸۹۱۱۳:۲۰:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۲۹
برای اینکه مشکلات اقتصادی ایران را درست درک کنیم باید به 2 سوال ساده پاسخ دهیم: 1- چرا تورم کشور افغانستان از ایران کمتر است؟ 2- آیا کیفیت زندگی (خوراک ، پوشاک ، مسکن و از این دست) یک کارگر ساده مانند یک پزشک است؟ پاسخ سوال یک ما را به این نکته مهم رهنمون میکند که تورم ناشی از هزینه های بیشتر از درآمد دولت است. پس ابتدا باید دولت را کوچک و متناسب کرد. کوچک کردن به معنای کاهش هزینه است. پاسخ سوال دوم که بدیهی است بیانگر این است که در جامعه ای که اقتصاد به هر دلیلی ضعیف است یا ضعیف شده است نمیتوان به صورت ظاهری وانمود کرد که اینطور نیست و باید پذیرفت که اقتصاد ضعیف یعنی قدرت خرید پایین تر و کیفیت زندگی پایینتر. پس اگر این واقعیت را بپذیریم شانس این را داریم که درستش کنیم و نه اینکه با سیاست های انبساطی و پوپولیستی وانمود کنیم که قدرت خرید مردم میتواند حفظ شود. باید قبول کنیم که برای ارتقا سطح کیفیت مردم راهی نیست جز تلاش مضاعف دولت و مردم به شیوه صحیح و امتحان شده جهانی
ناشناس۳۱۵۲۹۷۱۱۴:۰۵:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۲۹
یعنی ارز جهانگیری درست بود. خخخخخخخ
ناشناس۳۱۵۲۹۷۶۱۴:۰۷:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۲۹
با سلام در یکجای متن بالا آورده اید که « نیازمند بحث مفصلی است » خوب این بحت مفصل را کی می خواهید انجام دهید، این دومین بار است که این مقاله را انعکاس می دهید(احتمالا) چون درک صحیح مطلب بالا يعنی ارز ترجیحی، بحث مفصلی را می طلبد تا تمام جنبه های آن روشن شود(حداقل برای مردم و خواننده) هی می گوئیم سیاست نئولیبرالی و چه و چه، خب سیاست جایگزین آن چیست، چون افکار عمومی و مردم بخصوص هیچ آگاهی در این مورد ندارند تا لااقل بتوانند همراهی کنند، این مطلب یکی از مهم‌ترین چیز هایی است که نیاز به جهاد تبیین دارد، پس لطف کرده و تسامح نکنید٠ در ضمن یک مطلب عجیبی که پارسال پس از اصلاح ارز ترجیحی اتفاق افتاد گرانی بی سابقه بعد از آن بود، چرا که قاعدتا اصلاح ۴ قلم کالا نمی بایست همچنان تورمی ايجاد کند که بسیار مشکوک بود باید در ابعاد آن بررسی مخصوصی صورت گیرد ٠ ممنون و متشکرم
سینا۳۱۵۳۰۶۰۱۵:۱۷:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۲۹
... دوستان، عزیزان ، تغییر قیمت نهاده و دارو، به واسطه تغییر نرخ ارز، یکبار اتفاق میافته و تاثیر قیمیش رو روی قیمت تمام شده میگذاره. یعنی افزایش نرخ ارز از 4200 به 28000 تومان، یکبار خودش رو در یک جهش قیمتی (کاملا قابل محاسبه) نشون میده و بعد از اون، افزایش های تدریجی قیمت به واسطه عوامل اقتصادی دیگری هست که همون تورم کلی در اقتصاد ما هست. به عبارت دیگه، افزایش قیمت مرغ به واسطه تورم هست، رابطه تورم با ارز ترجیحی هم اونطور که شما فکر میکنید نیست، یعنی ارز ترجیحی و در نتیجه چند نرخی، ممکن هست باعث ایجاد تورم باشه ولی قطعا تغییر قیمت اون یا حذف اون باعث ایجاد تورم نیست، بلکه یکبار در یک مقطع افزایش قیمت ایجاد میکنه. در نگاه دیگه، لطفا در یک بازه معنا دار مثلا 5 ساله، قیمت مرغ در بازار رو با قیمت دلار آزاد و نرخ ارز ترجیحی مقایسه کنید تا ببینید ارز ترجیحی اونقدر ها هم در قیمت مرغ تاثیری نداشته و قیمت مرغ کم و بیش بین 1.5 تا دو دلار آزاد در نوسان بوده و این قیمت دلار بازار آزاد هست که قیمت مرغ رو تعیین میکنه.
ناشناس۳۱۵۳۰۷۴۱۵:۲۲:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۲۹
پاسخ مسئله نویسنده محترم مقاله در خود مقاله هست. بله میتوان با تثبیت نرخ ارز، قیمت گذاری دستوری، چند نرخی کردن ارز و استفاده از ارز ارزان برای کالاهای اساسی یا ترجیهی (که قطعا رانت خواهد داشت)، کاهش قدرت خرید عمومی و ... تورم را موقت کنترل کرد. اما سوال اساسی این است تا کی و به چه قیمتی؟ با توجه به وابسته بودن زنجیره تولید به واردات نهاده های تولید، در کنار رشد نسبت نقدینگی به گردش کالا و خدمات، با سرکوب قیمتها کم کم واحدهای تولیدی از سودهی خارج شده و دست از فعالیت برخواهند داشت و یا باید تن به همان تورمی بدهیم که از آن فرار کردیم یا واردات را جایگزین کنیم. در حالت دوم مصرف منابع ارزی از درامد ارزی پیش خواهد افتاد و ذخایر ارزی تمام میشود و دوباره تورم اینبار در غیاب تولید داخلی جایگزین با شدت بالاتری بر میگردد. لاجرم پذیرش تورم متناسب مصرف ارزی و کسری درامد ارزی اتفاقی که قرار است با تاخیر خود را نشان دهد به تدریج و با شفافیت خود را نشان خواهد داد. چاره مسئله تورم در دراز مدت فرار موقت از آن نیست بلکه بالابردن توان تولید رقابتی و درامد ارزی است که باید لوازم اقتصادی و غیر اقتصادی آن فراهم شود. اگر به راستی ادعای بالارفتن صادرات و درامد ارزی صحیح است نباید نگرانی از مکانیسمهای بازار و شناوری قیمت وجود داشته باشد.
ناشناس۳۱۵۳۳۴۶۱۹:۲۹:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۲۹
با سلام. قرآن ام الکتاب و کتاب قوانین مادر است و اصلی ترین هدف از بعثت پیامبران برقراری قسط به معنای عدالت اجتماعی است و خدا به عدل و احسان حتی در زندگی فردی امر فرموده است پس قانونی که عادلانه نباشد مغایر و ناقض قانون مادر است و جامعه را به انحطاط می کشد. ارز ثابت و شناور و ... همه لایه سطحی ماجرا است و عدالت غایب بزرگ همه اینهاست چرا که می بینیم با سیاستهای مختلف ارزی نتیجه یکی بوده است فقر روز افزون اکثریت مردم و ثروتهای انباشته و محبوس در دست اقلیتی .......
ناشناس۳۱۵۳۳۹۴۲۰:۲۹:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۲۹
اصرار یا اجبار ؟ تورم بعد از نفت ، مهمترین کالایی است که دولت ها با فروش آن کسب درآمد می کند. همه راهها بسته است ، یک چوب کبیرت هم که بخواهید وارد کنید گرفتار سامانه ارزی می شود که هیچ دلاری در آن وجود ندارد ، اقتصاد ایران اسیر صراف های دبی شده و آنها هم فقط با دلار کار می کنند و تمام شعار های دلار زدایی کارساز نیست . و تا زمانی هم که بانک های ایران تحریم هستند ، هیچ قدمی نمی توان برداشت جز افزایش تورم یا به عبارت بهتر افزایش قیمت دلار
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  18. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین