نماینده مجلس در گفت و گو با الف مطرح کرد مجلس تخلف را تحمل نمی کند!؛ چه از کانون وکلا چه از مرکز وکلا

گروه اجتماعی الف،   4020426059 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

نماینده مجلس یازدهم شورای اسلامی با اشاره به سنگ اندازی برخی مجموعه ها در مسیر اجرای قانون صدور مجوزهای کسب و کار گفت: در صورت تشخیص ترک فعل یا تخلف از اجرای این قانون مجلس از ابزارهای نظارتی خود استفاده می کند. 

مجلس تخلف را تحمل نمی کند!؛ چه از کانون وکلا چه از مرکز وکلا

احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در خصوص تصویب طرح تحقیق و تفحص از کانون وکلای دادگستری در مجلس و چرایی آن به الف گفت : تحقیق و تفحص یکی از ابزارهای نظارتی مجلس است. طبعاً یکی از اهداف اصلی طراحان و پیگیری کنندگان تحقیق و تقحص از کانون وکلا، پیگیری روند اجرایی قانون تسهیل صدور مجوز های کسب و کار در حوزه وکالت بوده است. این اقدام از جهت شناسایی عوامل سنگ اندازی در اجرای کامل این قانون بسیار موثر است. 

وی افزود: در بحث تبعات عدم اجرای قانون، کمیسیون جهش تولید، کمیسیون اقتصادی، وزارت کار و مرکز ملی صدور مجوزها می توانند با اهرم قانونی که دارند به این مسئله ورود کنند. چنانچه ممانعت ها و محدودیت های ایجاد شده در مسیر ورود پذیرفته شدگان آزمون وکالت به این شغل خلاف قانون باشد، این نهاد ها نسبت به پیگیری حقوقی تخلفات اقدام میکنند.  

ارکانی با بیان اینکه وزارت اقتصاد اهرم هایی برای تضمین اجرای درست قانون صدور مجوزهای کسب و کار در اختیار دارد و حسن اجرای قانون بستگی به عزم واراده این وزارتخانه دارد، عنوان کرد: البته مجموعه وزارت اقتصاد پس از ابلاغ و لازم الاجرا شدن قانون تسهیل صدور مجوزها، جدیت خوبی در رابطه با نظارت بر حسن اجرای این قانون از سوی دستگاه های مرتبط و تحت شمول قانون تسهیل داشته است.  

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه اجرایی شدن کامل این قانون بستر بسیاری از مفسده های اداری که در مراحل صدور مجوزها در سالهای گذشته وجود داشته را از بین می برد، خاطرنشان کرد: به هر حال برخی مجموعه ها در مسیر اجرای این قانون سنگ اندازی می کنند. همین مسئله ایجاب می کند که علاوه بر همت و اراده وزارت اقتصاد، مجلس نیز پشتیبانی مناسبی در حوزه نظارتی برای مجاب کردن دستگاه ها برای تمکین به قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار داشته باشد. 

وی در واکنش به تاخیر مرکز وکلای قوه قضاییه و عدم عملکرد مناسب آن در مسیر کارآموزی پذیرفته شدگان آزمون وکالت سال 1401 و عدم تمکین به اجرای کامل قانون تسهیل صدور مجوزها گفت: در خصوص عملکرد مرکز وکلای قوه قضاییه نیز مجلس بر اساس همان رویه‌ای که در رابطه با کانون وکلا داشت، عمل خواهد کرد. در صورت تشخیص ترک فعل یا تخلف از قانون، با محوریت کمیسیون اقتصادی از ابزارهای نظارتی خود استفاده می کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۵۰۸۸۷۱۰:۵۴:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۲۸
لیست دریافت کنندگان‌شاسی بلند چی شد؟؟؟
ناشناس۳۱۵۱۵۶۲۱۶:۴۸:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۲۸
مجلس اقدامات مربوط به خودشو نه تنها راحت تحمل میکنه بلکه طلبکار هم هست.
ناشناس۳۱۵۲۱۶۴۲۳:۱۸:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۲۸
کاش تخلفات خودشون رو هم تحمل نمی کردن .
ناشناس۳۱۵۰۸۹۷۱۱:۰۱:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۲۸
به زودی پی خواهید برد که مثل خیلی از قوانین آبکی دیگه، این هم کارآمد نیست و باید ملغی بشه!
رضا۳۱۵۱۲۲۷۱۴:۰۰:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۲۸
این قانون سرجاش هست.
ماهی۳۱۵۱۲۳۸۱۴:۰۶:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۲۸
قانون تسهیل صدور مجوز کسب وکار برای اصناف و کسبه و بازاریان معنی میده نه برای شغل حساس وکالت!!! وکالت مگه کسب و کاره؟؟؟ به جای اینکه در گزینش وکیل سخت‌گیری بشه تا وکلای باسوادتر و توانمندتر پروانه بگیرند،میارید قانون تسهیل می‌ذارید؟!!!
ناشناس۳۱۵۱۳۹۳۱۵:۱۷:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۲۸
آقاجان کشور هیچ مشکلی به جز وکلا وجود ندارد
ی۳۱۵۱۴۴۸۱۵:۴۶:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۲۸
شما نگران حساسیت شغل هستی یا زیاد شدن دست!
ناشناس۳۱۵۱۷۲۶۱۸:۰۸:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۲۸
برای هیچ شغلی جواب نمیده فقط میخواهند اتحادیه ها را نابود کنند و تخصص از بین بره و دادگاه ها پر از شاکی بشه
ناشناس۳۱۵۲۳۷۰۰۳:۰۴:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۲۹
وکالت مگر کسب و کار یا کار و کاسبی نیست؟ مانند طبابت یا ... دفاع غلط حقانیت موضوع را هم تحت الشعاع قرار میدهد.
ناشناس۳۱۵۲۹۲۲۱۳:۳۶:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۲۹
اگر وکالت کسب و کار نبود شما خودتون رو برای اینکه انحصار اون حفظ بشه، تیکه پاره نمیکردید
ناشناس۳۱۵۱۲۹۷۱۴:۳۵:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۲۸
ولی برای تخلف خودشان در شاسی بلند ها همچنان اصرار دارند .
ناشناس۳۱۵۱۳۰۳۱۴:۳۹:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۲۸
تخلف؟ تقلب در کنکور چی؟
ناشناس۳۱۵۱۶۹۶۱۷:۵۳:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۲۸
فرشهای مسروقه دوره روحانی چی؟؟؟
ناشناس۳۱۵۱۳۱۲۱۴:۴۲:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۲۸
مجلس انقلابی و جهادی که منافع شخصی شان را در چاه عمیقی دفن کرده باشند می توانند کشور را از بسیاری از مشکلات خلاص کنند .
ناشناس۳۱۵۱۴۰۲۱۵:۲۴:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۲۸
نمایندگان امور مهم کشور مانند مشکلات معیشتی مردم را رها کردن وچسبیدن به کانون وکلا که برای مردم امری اختیاری است و اصلا کانون وکلا برای مردم اهمیتی ندارد اولویت مردم سفره کوچک و وجود فساد و اقتصاد ورشکسته است نمایندگان نا کارآمد بخاطر ناتوانی خود گاهی موضوع حجاب و گاهی کانون وکلا را علم میکنند و به موضوعات فرعی می پردازن که ذهن مردم را از موضوعات اصلی منحرف کنند موضوع اصلی مردم معیشت است اقتصاد است نه کانون وکلا
ناشناس۳۱۵۱۸۰۳۱۸:۵۸:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۲۸
دوست عزیز فساد و انحصار در این کانون می‌تواند دامن گیر خیلی از افراد شد اتفاقا بحث حقوق و وکالت مربوط به آحاد جامعه هست
ناشناس۳۱۵۱۵۱۹۱۶:۲۱:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۲۸
فارغ التحصیل حقوق همانند پزشک باید به محض فارغ التحصیلی بایک دوره کارآموزی بتواند درحوزه وکالت یا مشاوره حقوقی فعالیت نماید.انحصار صرفا خسارت به کشور و قاطبه ملت است تاکنون که وکالت مجموعه ای بسته بوده آیا مشکلات قضایی و حقوقی کم شده است یا اینکه هرروزه شاهد افزایش ورودی پرونده ها به حوزه قضایی می شویم برای چند سال هم روش ورود بدون آزمون به حرفه وکالت را تجربه قطعا مشکلات کم خواهد شد..
وحید۳۱۵۱۵۶۵۱۶:۵۱:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۲۸
در کفه ترازو معایب طرح تسهیل خیلی بیشتر از مزایای اون هست که در عمل خودش را نشان خواهد داد البته مزایا عبارتند از بالا بردن آمار ایجاد شغل اخذ مالیات از وکلای بیکار درآمد زایی برای دولت و ... و اما معایب که همش دودش به چشم مردم میره چون آموزش وکلا بسیار هزینه بر خواهد بود و امکانات کم هست به هر حال به زودی نمایان خواهد شد
رحیم۳۱۵۱۶۳۰۱۷:۲۳:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۲۸
مجلس تصویب کرده ،باید به مصوبات مجلس ارزش قایل باشید و از قوانین مصوب تمکین کنید وباید تمام مشاغلی که گفته ،یکی هم وکالت ،باید طرح تسهیل را در چهار چوب تعیین شده رعایت نمود سنگ اندازی کار درستی نیست مگه چه اشکالی دارد وکیل در جامعه بیشتر شود و از طریقی حمایت شده تمام افراد برای خود شون وکیل داشته باشن در این صورت جلو رانت هم گرفته میشه،یک عده از قانون تمکین نمی کنن
ناشناس۳۱۵۱۸۸۲۱۹:۵۸:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۲۸
من هرچه وکیل گرفته ام خیانت در امانت و کلاهبردای کردند درحق موکل که من باشم هیچ کسی هم پاسخگو نیست .
ناشناس۳۱۵۲۰۴۷۲۱:۴۱:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۲۸
عمرا مجلس زورش به کانون وکلا برسه مثل ازمون ۱۴۰۰که هنوزم برگزار نکرده
ناشناس۳۱۵۲۱۰۹۲۲:۳۵:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۲۸
فساد را چرا تحمل می کنید؟
محمد۳۱۵۲۵۰۲۰۸:۳۰:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۲۹
سلام، کانون­های وکلا دارند آیین نامه قوه قضائیه را که بر اساس قانون تسهیل تنظیم و تصویب شده اجرا میکنند و چنانچه اجرا نکنند تخلف کرده اند !!
ناشناس۳۱۵۲۵۵۵۰۹:۳۲:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۲۹
شایسته است جهت پایان دادن به مناقشات مکرر و دائمی مرکز وکلا و کانون وکلا و جلوگیری از تبعیضات و انحصار زدائی و قانون گریزی هردوی آنها منحل و نهاد وکالت جدید درون سازمانی در وزارت دادگستری تاسیس شود تا ملاحظه شودحرفه وکالت کسب و کار است یا رابطه موکل با وکیل تبرعی می باشد؟؟؟
ناشناس۳۱۵۲۵۵۹۰۹:۳۴:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۲۹
آزمون وکالت که سئوالات آن در قالب مسئله طرح می گردد دارای ایراد قابل توجه بالقوه و فاحش می باشد زیرا بیان مسئله در سئوالات آزمون برای شخصی است که بصورت عملی قبلا در حرفه وکالت اشتغال داشته و دارای تجربه حرفه ای و مسبوق به سابقه عملی می باشد، نه شخصی که فقط درس حقوق را خوانده است و صرفا فارغ التحصیل گردیده و هیچگونه کارآموزی و تجربه عملی و حرفه ای را بصورت کاربردی کسب نکرده است و این شگرد با شعار سنجش علمی نباید سرلوحه در رمز انحصار قرار بگیرد..
ناشناس۳۱۵۲۵۷۰۰۹:۳۸:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۲۹
قانون وکالت مصوب ۱۳۱۵ بموجب ماده ۲۲ و ۲۴ لایحه قانونی استقلال وکلای دادگستری مصوب سال ۱۳۳۳ و آئین نامه اجرائی استقلال وکلای مصوب سال ۱۳۳۴ مشتمل بر ۸۹ ماده و مواد ۹۸ و ۹۹ آخرین آئین نامه مصوب سال ۱۳۸۸ در ۹۹ ماده و ۱۲ تبصره در اجرای ماده ۲۲ لابحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ نسخ و ملغی الاثر گردیده است. همچنین ماده ۵۵ قانون وکالت مصوب ۱۳۱۵( تظاهر و مداخله در وکالت )در مبحث تخلفات ومجازات انتظامی وکلای دادگستری را نمی توان با واژه بطور کلی به عموم مردم جامعه تسری داد. ولیکن با وجود منسوخ شدن قانون وکالت مصوب ۱۳۱۵ با توجه به اینکه اساسا جرائم کیفری در ساختار تخلفات انتظامی در آئین نامه داخلی نهادهای خصوصی برای اشخاص عموم جامعه قرار نمی گیرد ولی مراجع قضائی با وجود نسخ ماده قانونی در حال استفاده غیر قانونی از آن به عنوان جرم و مجازات اشخاص قرار می نمایند.
علی سامی۳۱۵۳۳۴۴۱۹:۲۷:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۲۹
اجرا بشه بهتره هرکس میخاد وکیل بشه مجبوره اطلاعاتشو بالا ببره بعضیا نگران سواد نباشن مجلس طرحش درسته
عماد۳۱۵۴۱۱۴۰۹:۴۵:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۳۰
قانون تسهیل بسیار بجا و کارآمد برای بیرون کشیدن نظام حقوقی انحصاری فعلی ایران از منجلاب رانت و فساد است و بس. متاسفانه این قانون نیز مانند موارد دیگر مشابه باندبازی و نفوذ موثر عده‌ای باعث شده که عملا اجرایی نگردد. زیرا ماحصل اجرای قانون تسهیل در امر وکالت، جز برچیدن بساط تجارتخانه‌های بزرگ آمادگی آزمون‌ها و جمع آوری دکان فروش سالانه سوالات و نهایتا کاهش درآمد چند هزار میلیاردی برخی وکلای رابطه باز چیز دیگری نخواهد بود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  18. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین