در انتصابات، علی وار باشیم

گروه تعاملی الف،   4020426011 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

امیرالمؤمنین(ع) در نامه به مالک اشتر، يكي از شرایط واگذاری مسئولیت‌ها را «كفايت» مي‌داند و مي‌فرمايد: «اي مالك در بكارگيري کارمندان و كارگزاراني كه بايد زير نظر تو كار كنند هیچ گونه واسطه و شفاعتي را نپذير مگر شفاعت «كفايت» و امانت را.

در انتصابات، علی وار باشیم

گروه تعاملی الف - سعید باقری‌فر:

انتصاب و انتخاب مدیران و استخدام افراد در دولت و حکومت همواره حساس بوده و همبستگی زیادی با حق الناس دارد. همه دولت‌ها ادعای شایسته سالاری و انتصاب بر اساس توانایی افراد بدون نگاه سیاسی دارند اما آنچه در عمل اتفاق می‌افتد غلبه نگاه سیاسی و حزبی در انتصابات است. دولت‌ها هم تحت فشار گروه‌های حامی قرار گرفته و عمده انتصابات از این جهت صورت می‌گیرد. این رویه نادرست در شرع و عقل جایگاهی ندارد و متاسفانه خسارات فراوانی بر سیستم اداری و نیروی انسانی و حقوق مردم وارد نموده است. چند نمونه از روش انتصاب در اسلام عزیز در ادامه آورده شده است:

قرآن کریم آیه 55 سوره یوسف: حضرت یوسف(ع) در انتصاب خود دو عامل حفیظ و علیم را نام می‌برد اولی به معنای نگهبان است بطوری که در موضوع نگهبانی هیچگونه تغییر یا دگرگونی ایجاد نگردد. و دومی به معنی علم و آگاهی است. بنابر این دو ویژگی مدیر بویژه در مواقع بحران و افزایش مشکلات مردم، اساسی هستند و باید در هر مدیری وجود  داشته باشند. در واقع حفیظ و مراقبت بر اموال که معنای امانت داری و ممانعت از دستبرد و سوء برداشت(مقابله با فساد مدیران و کارگزاران) را دارد.

در کنار آن، علم و آگاهی از شرایط و سازوکار مجموعه تحت مدیریت، از اهمیت بسزایی برخوردار اند. اگر دولت‌ها و حکومت به همین یک آیه از قرآن عزیز عمل کنند کشور در مسیر پیشرفت قرار می‌گیرد. از این دو صفت به روشنی می‌توان دریافت صرف دست پاکی بدون علم و تخصص راهگشا نیست همچنان که علم و تخصص نیز بدون دست پاکی و امانت داری بی فایده است. دولت‌ها با رعایت همین دو ویژگی باعث حذف انبوه تصمیمات نادرست و اتخاذ تصمیمات درست می‌شوند.

امیرالمؤمنین(ع) در نامه به مالک اشتر، يكي از شرایط واگذاری مسئولیت‌ها را «كفايت» مي‌داند و مي‌فرمايد: «اي مالك در بكارگيري کارمندان و كارگزاراني كه بايد زير نظر تو كار كنند هیچ گونه واسطه و شفاعتي را نپذير مگر شفاعت «كفايت» و امانت را. تطابق سخن بسیار پر معنای حضرت علی(ع) در بکارگیری مدیران و کارگزاران بر اساس امانتداری و کفایت(شایستگی که حتما مشتمل بر علم و تخصص  ) بر آیه قرآنی فوق آشکار است. بجز شفاعت کفایت و امانت سایر شفاعت ها از جمله هم حزبی، فامیل، عضو ستاد انتخابات، دوست، ظاهرسازی و .... از اعتبار ساقط است.

آنچه در عمل و در انتصابات ریز و درشت اتفاق می افتد با این دو معیار کفایت و امانت فاصله دارد و متاسفانه هر سال نیز این فاصله بیشتر می‌شود. ضروری‌ترین اقدام در اصلاح وضعیت موجود بازگشت به اصل کفایت و امانت در آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌ها و تدوین سازوکار روشن در شناسایی این دو ویژگی در افراد مختلف متناسب با فعالیت سازمان و دستگاه است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۴۷۵۲۰۰۸:۳۳:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۲۶
حضرت علی علیه السلام ابزارهای امروز را نداشت و صد البته مشکلات امروز هم نداشت. در این روزگار علم و فناوری کافیست برای انتخاب مدیران شایستگی را مبنا قرار دهیم و از ابزار روز استفاده کنیم. چرا باید همه مدیران و مسوولان انقدر پرونده فساد داشته باشند؟
ناشناس۳۱۴۷۹۴۱۱۲:۴۷:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۲۶
اگر بخواهید علی وار عمل کنید شاید درصد کمی مسول سالم داشته باشیم.
ناشناس۳۱۴۷۹۷۵۱۳:۰۶:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۲۶
اگر بخواهید به تاسی از امام علی ع عمل کنید باید قانون جامع مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها را بدون هیچ خط قرمزی برای همه آحاد جامعه اجرا نمایید آنجا که امام علی ع فرمودند ثروت های حرام را اگر کابین زنانشان کرده باشند به بیت المال باز میگردانم
ناشناس۳۱۴۷۵۲۴۰۸:۳۶:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۲۶
متاسفانه مردم را به 2 دسته خودی و غیرخودی تقسیم کردند و در ادامه بین خودی ها نیز 2 دسه اصولگرایان و اصلاح طلبان به وجود آوردند. معلوم نیست تا کی این تقسیم ایرانیان ادامه دارد؟ و مسوولیت ها به افراد همپالکی می‌رسد.!!
ناشناس۳۱۴۷۵۸۳۰۹:۲۲:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۲۶
می دانید چرا هر سال فاصله بیشتر میشود ،دلیلش این است افراد بی کفایت که از دانشگا ههای کوچه پس کوچه من در آوردی مدرک گرفتن و به منصب رسیدند و با سو استفاده شروع کردن به استخدام فک و فامیل و آشنایان خود.
ناشناس۳۱۴۷۵۸۷۰۹:۲۴:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۲۶
چرافاصله می افتد ،زمانی که نخبه دانشگاه شریف بیکار ، اما دانشگاه نامعتبر افرادش با پارتی می روند سر کار فاصله روز به روز بیشتر می شود
عبدالله۳۱۴۷۶۰۳۰۹:۴۱:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۲۶
متاسفانه و علیرغم خوشبینی که در ابتدا بر اساس شخصیت رئیس جمهور به دولت داشتم اما اکنون با گذشت دو سال و مشاهده انتصابات ، فقط شعار عوض شده و مسیر انتصاب غیر علمی و نامرتبط کماکان ادامه دارد. نمونه آثار چنین انتصاباتی هم زیادند مثل اشکال در پرداخت حقوق و رتبه بندی فرهنگیان، تغییر ساعت کار، حذف ارز ترجیحی، عدم پیشرفت در مذاکرات سیاسی و رفع تحریم ها و ...
ناشناس۳۱۴۷۶۸۹۱۰:۴۰:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۲۶
چرا فاصله و چرا کم کاری ،دلیلش این است کسی که باسهمیه و پارتی می رود سر کار ترسی از اخراجی و کار نکردن ندارد ،علاوه بر اینکه هر روز هر روز ادعا می کند نیرو ندارد و دولت بنده خدا مجبور به استخدام دوباره نیروی کار نکن می شود ، وبه همین دلیل الان دولت این همه بزرگ شده
ناشناس۳۱۴۷۷۲۸۱۱:۰۰:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۲۶
در موضوع انتصاب افراد با صلاحیت باید از بالا به پایین اقدام شود تا نتیجه بهتری داشته باشد، مثلا یک وزیر با کفایت باعث نصب افراد با کفایت زیادی است.
ناشناس۳۱۴۷۷۹۴۱۱:۲۷:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۲۶
قبل از هر انتصاب حتما یا علی میگویند
ناشناس۳۱۴۷۸۳۵۱۱:۴۴:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۲۶
با شعار که نمیشه. معدود دستگاهی حتی مدل شایستگی کارکنان خود را تدوین کرده. نمیشه زیر سایه سنگین سیاست نظام اداری حرفه ای ساخت. هم قواعد هست، هم ناظر. مماشات و جرات اجرا نیست چون وصل بودن مهم تر از اصل بودنه. این ماحصل اقتصاد رانتی و تفکر نخبگان سیاسی است. با نصیحت هم درست نمیشه.
ناشناس۳۱۴۸۰۲۳۱۳:۳۰:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۲۶
شایسته ها در کنج عزلت نشسته اند ؟
ناشناس۳۱۴۸۲۱۱۱۵:۳۴:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۲۶
سلام،شاخص ها و معیارهای انتخاب و انتصاب باید کاملا مشخص و روشن باشد.صداقت و تخصص و وطن دوستی و از خود گذشتگی، از جمله اهم گزینش قرار گیرد.
ناشناس۳۱۴۸۳۲۶۱۶:۳۸:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۲۶
مثلا در سازمان سرمایه گذاری خارجی می توانید ببینید. معاون وزیری آمده که سال ها در وزارت خارجه کار کرده و حتی نتوانسته مدیر کل یا معاون مدیر کل شود. مدرک تحصلی مناسبی ندارد. هیچ تخصصی در امور اقتصادی ندارد ولی فعلا به عنوان اقتصاددان معاون وزیر اقتصاد شده است. بدیهی است که چنین مدیری نمی تواند با افراد کار بلد و متخصص آن دستگاه کار کند ........................................... خوب است سازمان بازرسی و یا بازرسی مورد اعتماد آقای رئیسی به طور نا محسوس این سازمان را زیر نظر بگیرند. ..
کاوه۳۱۴۸۳۸۳۱۷:۰۵:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۲۶
امان از فرآیند ارتباطات و روابط انسانی که باعث شده یک نفر که به سمتی می رسد یک لشگر آدم را با خود بیاورد .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. برای این عکس شما تیتر بزنید

  4. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  5. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  6. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  7. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  8. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

  9. مدرسه یا بازار؟!

  10. نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

  11. حمایت زاکانی از طرح نور پلیس

  12. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  13. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  14. پلیس آمریکا حجاب معترضین را به زور برداشت

  15. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  16. شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق

  17. دستگیری سارقین زورگیر باهوشیاری واحد گشت عملیات

  18. آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌خ»

  19. نهنگ سواری یک آبادانی

  20. وقتی در بزرگراه سرعت خود را بی دلیل کم می کنید

  21. قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

  22. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

  23. تغییر نام استقلال در حال بررسی است/ واگذاری سرخابی‌ها این هفته نهایی می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. من عجله ندارم!

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. برای این عکس شما تیتر بزنید

  15. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  16. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  20. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  21. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  22. تضادی عجیب و پر ابهام!

  23. سقوط در آغوش پهلوی!

  24. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  25. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

آخرین عناوین