رانندگی زنان بهتر است یا مردان؟

  4020419069 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ توضیحاتی را درباره نحوه رانندگی مردان و زنان و میزان قصور هر یک در وقوع تصادفات جرحی و خسارتی ارائه کرد.

رانندگی زنان بهتر است یا مردان؟

 به گزارش ایسنا، سرهنگ رابعه جوانبخت به تشریح وضعیت تصادفات رانندگی رخ داده در پایتخت در بهار امسال پرداخت و گفت:‌ نتایج آمارها و بررسی‌های پلیس راهور نشان می‌دهد که رانندگان زن در رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی محتاط‌تر و مقیدتر هستند. اثبات این قضیه هم به آمارها بازمی‌گردد که در تصادفات جرحی  سه ماهه سال ۱۴۰۲ در  تصادفات جرحی ۸۸ درصد آقایان و تنها ۱۲ درصد خانم ها مقصر  هستند.

وی با بیان اینکه تصادفات جرحی به آن دسته از تصادفاتی گفته می‌شود که در آن حداقل یک نفر مجروح شود، گفت:‌ در مقابل نیز تصادفات خسارتی قرار دارد که در جریان آن فقط به خودرو آسیب وارد می‌شود و هیچگونه آسیب جسمی به راننده، سرنشین و عابر پیاده وارد نمی‌شود. در این تصادف نیز آمارهای ما نشان می‌دهد که۸۲ درصد از  افرادی  که در تصادفات خسارتی  مقصر  بودند آقا و ۱۸ درصد نیز خانم بودند.

جوانبخت افزود:‌ در تصادفاتی که خانم‌ها در  آن مقصرند، ضعف مهارت آنان در مدیریت لحظات پر ریسک یکی از دلایل عمده است. مثلا وقتی یک راننده مرد با خودرو لایی می‌کشد و از محل در اینجا خانم‌ها باید صحنه را مدیریت و از وقوع تصادف جلوگیری کنند.  

به گفته رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با توجه به نسبت زنان و مردان دارای گواهینامه رانندگی، آمار ۱۸ درصد قصور از سوی خانم‌ها در تصادفات خسارتی، نسبت به ۸۲ درصد سهم تقصیر  آقایان دارای نسبت بیشتری است و این نشان می‌دهد که زنان در تصادفات خسارتی بیشتر مقصرند.  

رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد : آقایان بیشتر  ریسک‌پذیر و رفتارهای خطرپذیر را در حین رانندگی انجام می‌دهند.

وی اضافه‌کرد:‌ همچنین آمارهای ما نشان می‌دهد که تنها در ۱۰ درصد از تصادفات جرحی که رانندگی آن برعهده خانم‌ها بوده است، رانندگان فاقد گواهینامه بوده یا آن را به همراه نداشتند. این نشان می‌دهد که خانم‌ها افرادی هستند کمتر بدون دریافت گواهینامه پشت فرمان می‌نشینند و در اکثر مواقع نیز گواهینامه همراشان است. در بحث تصادفات خسارتی نیز تنها سه درصد از رانندگان خانم فاقد گواهینامه بودند که موضوع نیز نشان‌دهنده همین نکته است.

جوانبخت درباره سن دریافت گواهینامه رانندگی از سوی زنان نیز گفت: در بحث تصادفات جرحی  وقتی که بر سن افراد تمرکز می‌کنیم و رده‌بندی را می‌بینیم درمی‌یابیم که بیشترین زمانی که خانم‌ها تمایل به دریافت گواهینامه  دارند بین ۳۰ تا ۴۰ سال است.

وی درباره فراوانی مقصر بودن زنان در تصادفات رانندگی نیز گفت:‌عمده این افراد نیز بین ۳۰ تا ۴۰ سال سن دارند و در سنین بالای  ۵۰ سال این عدد افت کاهش پیدا می‌کند. دلیل این موضوع این است که وقتی سن خانم ها بالا می‌ رود تمایل کمتری به رانندگی دارند و تعداد رانندگان زنی که از خودرو استفاده می‌کنند کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت:‌ به عبارتی دیگر می‌توان گفت که دریافت گواهینامه برای زنان جزو اولویت‌های اول نیست، درحالی که مردان در این حوزه پیشگام هستند  و عمدتا بعد از ۱۸ سالگی برای دریافت آن اقدام می‌کنند. به طوری که تنها پنج درصد از خانم‌های زیر  ۲۰ سال، برای  اخذ گواهینامه اقدام کرده‌اند. فراوانی دریافت گواهینامه در خانم‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ سال است.

جوانبخت با بیان اینکه در مجموع می‌توان گفت که خانم‌ها خیلی خوب  رانندگی می‌کنند و قانونمدارند، گفت: رانندگی زنان به الگوهای ایده‌آلی پلیس شباهت بیشتری دارد. اما موضوعی که هست این است که با بررسی تصادف خانم‌ها به این نتیجه رسیدیم که وقتی آنها تصادف می‌کنند، مهارت مدیریت صحنه را کمتر دارند. گاهی اوقات خانم ها بعد از  تصادف  به اصطلاح هول و دستپاچه می‌شوند و حتی گاهی گریه می‌کنند و دقیقا نمی‌دانند که چگونه شرایط را مدیریت کنند.

وی ادامه داد:‌ خانم ها حواسشان باشد که  خیلی وقت برخی  از رانندگان از  این شرایط سوء استفاده می‌کنند و به‌دلیل به هم ریختگی شرایط  روحی آنان می‌خواهند که شرایط  را به نفع خودشان تغییر بدهند. در این شرایط اولین اقدام بعد از  تصادف و مخصوصا برای خانم‌ها این است که اگر  می‌ترسند از خودرو پیاده شوند و در شرایط تاریکی هوا قرار دارند، با پلیس ۱۱۰ تماس گرفته و تا زمان حضور ماموران از خودرو پیاده نشوند. اما در  این مدت نباید بیکار  باشند و از  پلاک و خودرویی که با آنان تصادف کرده، عکس و فیلم بگیرند. متاسفانه برخی اوقات این اتفاق  می‌افتد که خودرویی پس از تصادف از محل  متواری می شود. نیازی  نیست که اقدام به تعقیب و گریز  آن خودرو کنند تنها برداشتن شماره پلاک خودرو کافی است.  

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۳۴۹۱۲۱۵:۴۹:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۱۹
رانندگی زنان ۱۰ سال قبل بهتر از مردان بود.
ناشناس۳۱۳۵۰۵۸۱۷:۰۹:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۱۹
تجربه در رانندگی مهارتی است ک بر اثر رانندگی زیاد در شرایط مختلف، آن هم با خودروی شخصی بدست میاد. وگرنه رانندگی هنر خاصی نیست. کار شاقی نیست. انجامش شق القمر هم نیست. بی انصافی نکنیم، خانما در طی سالیان گذشته پیشرفت های چشمگیری در رانندگی داشته اند.
بیطرف۳۱۳۵۰۷۱۱۷:۱۶:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۱۹
بعضی از مردان، علی الخصوص از نوعِ سنتی تا یک زن پشت فرمون میبینن ، فشاری میشن ، میخوان هولشون کنن که البته رانندگان زن حرفه ای و مسلط هول نمیشن .... در هرحال بعضی از اقایون از زن مستقل و قوی بیزارند...اینها توی دوران خاصی از زندگیشون جا موندن پس حق بدهیم بهشون چون هنوز نتونستن بابعضی چیزا کنار بیان مثل رانندگی بانوان! اما بعضی از آقایون خودشون پله میشن برای موفقیت های بیشتر خانومشون، اینا خیلی ماهن.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین