ولایتی: در طول تاریخ اسلام میان ایران و عربستان نزاع جدی نبود

  4020411122 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

مشاور مقام معظم رهبری در گفت وگو با یک رسانه عربی به روابط ایران با عربستان، مصر، روسیه و جمهوری آذربایجان پرداخت.

ولایتی: در طول تاریخ اسلام میان ایران و عربستان نزاع جدی نبود

به گزارش ایسنا، علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در گفت وگوی تفصیلی با شبکه قطری الجزیره که بخشی از آن عصر امروز (یکشنبه) منتشر شده بود تاکید کرد: در طول تاریخ اسلام هیچ گاه بین ایران و عرب های عربستان نزاع جدی صورت نگرفت و وجود شهرهای مقدس مکه و مدینه در حجاز، عاملی بسیار مهم در تلاش دو کشور برای حفظ امنیت این مکان های بسیار مقدس بود .مکان های مقدس اسلامی مکه و مدینه مورد احترام و رجوع مسلمانان است و ارتباط مستمر آنها با این دو شهر مقدس عامل اصلی حفظ روابط برادرانه به خصوص حجاز و ایرانیان که محور اصلی و ستون استوار اسلام می باشند بوده است. زمانی از حدود کمتر از یک قرن پیش که انگلیسی ها به داخل جزیرة العرب نفوذ کردند، نفاق را بین عرب های حجاز و ایرانی ها ایجاد و موجب شدند همزیستی بین حجاز و ایران با چالش مواجه شود، در حالی که در طول تاریخ مشترک دو کشور همانطور که در موارد فوق اشاره شد همواره بین دو طرف یعنی ایران و ساکنین جزیرة العرب صلح و همزیسیتی وجود داشته است.

وی گفت: بعد از انقلاب اسلامی ایران تحریکات آمریکا و انگلیس در جزیرة العرب علیه ایران شدت یافت و روابط دو کشور با مشکلاتی روبرو گردید، هر چند  باتلاش دو طرف به تدریج همکاری و تعاملات فیمابین در حال افزایش می باشد و در دوره های مختلفی نیز این شرایط در جهت توسعه و همکاری دنبال می شده است. قرائن حاکی از آن است که این بهبود روابط ان شاءالله پایدار و مستمر خواهد بود. سفارت خانه ها بازگشایی گردید و رفت و آمدها در سطوح مختلف از سر گرفته شده است.بدون تردید ایران و عربستان دو کشور مهم در منطقه هستند و قهر و آشتی دو کشور در کل منطقه تاثیر گذار خواهد بود. ضمن آن که ایران و عربستان دو قطب تاثیرگذار در منطقه راهبردی و حساس خلیج فارس نیز می باشند که هر کدام به نوبه خود در تحولات منطقه نقش چشمگیری دارند. از سوی دیگر شاهد این هستیم که با انجام توافق میان ایران و عربستان یک موج مثبت در منطقه ایجاد شده و روابط بین کشورهای حوزه خلیج فارس و منطقه به سمت ثبات و آرامش بیشتری هدایت شده است. ایران و عربستان به عنوان دو قدرت بزرگ منطقه ای و بین المللی می توانند معادلات منطقه و جهان را در جهتی هدایت کنند که منافع کشورهای مسلمان بیش از پیش تامین گردد. در شرایطی که هم اکنون شاهد تحولات جدی در صحنه بین الملل به خصوص در غرب آسیا (منطقه خاورمیانه) هستیم و توازن و معادلات امروز در حال تغییر می باشد، مصالح کشورها اقتضا می کند که از این فرصت در جهت رفع مشکلات استفاده کرده و محیط جدیدی بر اساس منافع و مصالح کشورهای منطقه ایجاد نمود.مصلحت کشورهای منطقه این است که با یکدیگر تعامل داشته و در مقابل دشمن مشترک یعنی صهیونیست ها متحد باشند.تغییر مشی و مواضع عربستان نسبت به صهیونیستها و حامیان آنها موجب شده که فضای کشورهای همسو با ریاض نیز به تبع آن کشور تغییر کند و عملا طرح های سازش کارانه نظیر طرح ابراهیم تضعیف شود. یکی از علل تغییر رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به عربستان همین واقع بین تر شدن مواضع آن کشور علیه صهیونیست ها است.امیدواریم که این از سرگیری روابط بین دو کشور به نفع کشورهای منطقه و پایدار تر شدن صلح و ثبات در میان کشورهای مسلمان و کل جهان گردد.

ولایتی در پاسخ به این سوال که پیشرفت در روابط ترکیه و سوریه برای سوریه مهم است. به نظر شما این پیشرفت واقعی است؟گفت: امیدواریم که چنین باشد و مشکلات موجود بین سوریه و ترکیه هرچه زودتر به نفع دو کشور و تقویت صلح و امنیت منطقه حل و فصل گردد.

مشکل اصلی بین سوریه و ترکیه ناشی از اقدامات ترکیه علیه سوریه است. ترکیه باید بداند که با اشغال خاک سوریه نمی تواند خواسته ها و اهداف غیر قابل قبول خود علیه سوریه را محقق سازد و توسعه طلبی یک کشور علیه کشور دیگر محقق نمی شود. لذا جمهوری اسلامی ایران با این اقدامات مخالفت دارد و بسیار امیدواریم که اصل حاکم بر روابط کشورهای منطقه بر اساس حسن همجواری دنبال شود.

مشاور مقام معظم رهبری در خصوص روابط ایران و روسیه نیز خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب اسلامی روابط دو کشور رو به پیشرفت رفت و اکنون تبدیل به روابط استراتژیک شده است و شاهدیم که به صورت چشم گیری دو کشور همکاری های خود را توسعه داده اند.آنچه مسلم است به تدریج نوعی روابط استراتژیک سه جانبه میان ایران، روسیه و چین در حال شکل گیری است که این مهم در سیاست خارجی سه کشور بی سابقه است. عضویت سه کشور در پیمان شانگهای بسیار تعیین کننده و تاثیر گذار در موازنه و همبستگی های راهبردی شده است. مانور مشترک نظامی سه کشور به نوعی در دفاع از امنیت آنها در برابر پیمان جدید اوکوسAukus می باشد. این آرایش جدید نیروهای دو طرف یعنی از یک سو آمریکا، انگلیس و استرالیا و در مقابل ایران، روسیه و چین تعیین کننده آینده موازنه دفاعی در آسیا و اقیانوسیه می باشد.

وی افزود: در حال حاضر ایران و روسیه به عنوان شرکای اقتصادی یکدیگر عمل میکنند. در واقع دو کشور شریک راهبردی یکدیگر هستند  (نه متحد راهبردی) زیرا هر دو کشور تحت تحریم امریکا و دیگر کشورهای غربی هستند. علاوه بر این، سیاست های خصمانه آمریکا علیه ایران و روسیه موجب شده که دو کشور همکاری های خود در زمینه های مختلف سیاسی، نظامی و اقتصادی را گسترش دهند. روسیه از توسعه روابط با ایران به ویژه در برابر آمریکا و غرب استقبال می کند متقابلا، رویکرد نگاه به شرق یکی از پایه های اصلی قدرت جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با آمریکا و ناتو است. این رویکرد که در دولت سیزدهم با جدیت دنبال می  شود، عزم روسیه را برای توسعه و تحکیم روابط با ایران تحکیم بخشیده است. روسیه جنگ ترکیبی امریکا و ناتو علیه ایران و تضعیف جمهوری اسلامی ایران را تهدیدی علیه امنیت و منافع ملی خود می داند. اگرچه ممکن است در برخی مسائل با روسیه اختلاف نظر داشته باشیم، ولی این اختلافات لطمه ای به اساس روابط دو کشور به عنوان دو شریک راهبردی نخواهد زد. روابط ایران و روسیه از زمان همکاری دو کشور در سوریه عمق بیشتری پیدا کرده است و از آن زمان تا به امروز به خصوص با مشارکت در سازمان های مهم منطقه ای و بین المللی همچون سازمان همکاری شانگهای دامنه همکاری ها میان کشورهای مهم منطقه و نیز با چین در قبال آسیای غربی، قفقاز جنوبی و منطقه اورآسیا و نیز دیگرمناطق مهم جهان روز به روز گسترده تر و عمیق تر شده است. البته ما بخش مهمی از این نوع روابط دوستانه و راهبردی را مدیون تلاش های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی می دانیم.

علی اکبر ولایتی درخصوص روابط ایران با جمهوری آذربایجان گفت: ما با ملت آذربایجان هیچ مشکلی نداریم و کاملا نسبت به یکدیگر احساس خویشاوندی داریم. کمتر دو ملتی وجود دارد که این همه مشترکات داشته باشند و امیدواریم که مسئولین آن کشور عمق روابط برادرانه و مشترکات دو طرف را درک کنند و بدانند که ایران هیچ گاه تحمیل تشنج در روابط دو کشور همسایه و برادر را نمی پذیرد.

وی درمورد روابط تهران و قاهره نیز تاکید کرد: از سر گیری روابط ایران و مصر از نظر منطقه ای و سیاسی بسیار اهمیت دارد و با وجود توافق با عربستان و  از سر گیری روابط با این کشور میتواند باعث شکل گیری نظمی نوین در منطقه و مناسبات بین المللی گردد. همانطور که روابط ایران و عربستان به عنوان دو کشور قدرتمند منطقه می تواند در نظام بین الملل تاثیرات زیادی داشته باشد روابط ایران و مصر نیز قطعا در توازن منطقه ای و ایجاد یک قطب جدید در خاورمیانه و جهان قابل توجه خواهد بود. ایران و مصر از لحاظ استراتژیکی و ژئوپلیتکی ویژگی های بی نظیری در جهان دارند که می توانند با استفاده از این موقعیت ها در ارتقا سطح ثبات و امنیت منطقه نقش ویژه ای را ایفا کنند . نمونه آن کنترل بر دو تنگه استراتژیک جهان است که تعاملات دو کشور را می تواند در حد وسیعی افزایش دهد. همکاری و تبادل دو کشور به ویژه در زمینه های فکری و فرهنگی می تواندروابط جهان اسلام را نیز تقویت نماید. به صورت اولیه مشکلی در توسعه روابط فی‌مابین وجود ندارد و پیوند های ریشه دار و عمیق دو کشور عامل موثری در این زمینه است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۲۲۴۷۱۲۳:۳۸:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۱۱
اونایی که فکر میکنن علت رفتارهای قبلی عربستان ماجرای حمله به سفارتش در مشهد بود خیلی ساده اندیش هستن
ناشناس۳۱۲۲۶۸۱۰۸:۲۰:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۱۲
آن کسی که چند واحد سیاسی خوانده می‌داند صرفا به خاطر حمله به سفارت حتی اگر توسط دولت ها باشد قطع کامل روابط نمی کنند و برنامه چیز دیگری بود و حتی دو هفته قبل آن اموال هم فروخته بودن جالب هست همین چند روز اخیر سفارت خانه های برخی کشورها در عربستان و عراق مورد حمله قرار گرفت آیا بحرانی شد ارتباط آن کشورها؟!!!
ناشناس۳۱۲۲۸۹۱۱۱:۵۲:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۱۲
فرض که شما درست میگویید پس چرا هیچ مجازاتی برای حمله کنندگان در نظر گرفته نشد.
ناشناس۳۱۲۲۷۳۹۰۹:۲۱:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۱۲
پس چی بود؟
ناشناس۳۱۲۳۳۰۸۱۷:۵۸:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۱۲
عربستان در مشهد سفارت ندارد سفارت در پایتخت است در سایر شهر ها کنسولگری دارند .
ناشناس۳۱۲۲۵۷۷۰۳:۴۱:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۱۲
راستی کشتن ۴۰۰ حاجی ایرانی در مکه هم انگار زیاد از نظر شما جدی نبوده.
ناشناس۳۱۲۲۵۹۳۰۵:۳۹:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۱۲
تا دیروز دشمن خونی امروز دوست شدند!
ناشناس۳۱۲۲۶۰۸۰۶:۲۶:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۱۲
عربستان کشور تازه تاسیسی است جناب ولایتی، قبل از آن اعراب شبه جزیره مشغول تسویه حساب‌های شخصی با یکدیگر و دولت عثمانی بودند
ناشناس۳۱۲۲۶۲۷۰۷:۱۱:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۱۲
عربستان مدت کوتاهی است بوجود امده نه در طول تاریخ .
ناشناس۳۱۲۲۶۲۸۰۷:۱۱:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۱۲
عربستان بمدت چندین قرن تحت سلطه ترکیه عثمانی بوده است همچنین عربستان سعودی کشوری نوظهوری تحت سلطه وهابیت است و وهابیون بارها کربلا و نجف را بخاک و خون کشیده اند عربستان همیشه با ایران چه بر سر نفت و چه مسائل منطقه ای رقابت و دشمنی و چالش جدی داشته و بارها چه در زمان قاجار و چه پهلوی و بعدها در جنگ تحمیلی شاهد بروز تنش های شدید با عثمانی و عربستان و کشتار زایرین ایرانی بوده ایم گزارش ویکی لیس میزان دشمنی و عداوت عربستان و ترکیه با ایران را کاملا مشخص میکند که در شرایط مناسب عریستان و ترکیه در تجزیه و فروپاشی ایران تردید نخواهند کرد البته طرح این موضوعات بمعنای سماجت بر دشمنی و تداوم تنش و استمرارسیاست های غلط و خلاف منافع ملی و منفعلانه دهه های اخیر نمیباشد.
no one۳۱۲۲۶۳۰۰۷:۱۸:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۱۲
با امریکا هم نزاع جدی نداشتیم
ناشناس۳۱۲۲۶۳۵۰۷:۲۷:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۱۲
کشور دکترای روابط بین الملل و استاد متخصص تو این رشته نداره؟ چرا هیچ کس سرجاش ننشسته؟
ناشناس۳۱۲۲۷۰۴۰۸:۵۰:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۱۲
پس این مرگ بر آل سعود در نماز جمعه ها برای چه سر می دادند.
ناشناس۳۱۲۲۷۱۵۰۸:۵۸:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۱۲
سال 67 کلی حاجی ایرانی کشت و زنهای جوان را هم دزدید و برد و کلی جنایات دیگه در حق مردم ایران کرد و پشتیبانی عربستان از صدام و ... اینها همه اسمش نزاع جدی نیست؟
ایرانی۳۱۲۲۸۰۴۱۰:۲۱:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۱۲
چه باید گفت!!! فقط سکوت
ناشناس۳۱۲۲۸۰۶۱۰:۲۳:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۱۲
چرا انسان باید تاریخ را تحریف کند
مصطفی۳۱۲۲۸۰۸۱۰:۳۱:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۱۲
سلام آقای ولایتی مسلماً ایران وعربستان هیچگاه دشمن هم نبوده اند این موضوع را همه می‌دانند بجز بعضی ها که برای منفعت گروهی خودشان منافع کشور را به باد میدهند
ناشناس۳۱۲۳۳۱۲۱۸:۰۲:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۱۲
بله در طول تاریخ با عربستان نزاع جدی نداشتیم چون عربستانی وجود نداشت ....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. من عجله ندارم!

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین