هشدار یا ترس موهوم؟!

سعید ونکی، گروه سیاسی الف،   4020405109 ۲۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
هشدار یا ترس موهوم؟!

هر فردی بر اساس طرح‌واره‌های ذهنی خود و چهارچوب‌های بناشده‌ و ترسیم‌ شده‌اش، واقعیات پیرامونی را تفسیر می‌کند و حتی تنفس در فضای سیاست و کنش سیاسی که یکی از لوازم اصلی آن، حرکت در مسیر واقع‌گرایی است و غلبه آن بر تمایلات ذهنی ضرورت دارد هم از این امر مستثنی نیست. 

با این مقدمه کوتاه به بررسی و نقد اظهارات اخیر علی مطهری می‌پردازیم. مطهری حادثه شورش واگنر‌ها علیه دولت روسیه را هشداری به روس‌گراهای درون‌نظام می‌داند و تاکید دارد که منافع مردم ایران را به منافع روسیه گره نزنند و خود را از ماجرای اوکراین کنار بکشند. او هشدار داده که روسیه تکیه‌گاه محکمی نیست و توصیه کرده که این افراد به سیاست «نه شرقی، نه غربی» بازگردند.

و اما چند نکته مختصر:

1- از علی مطهری به عنوان فردی که همواره در دامان افراط و تفریط نیفتاده و سعی بر اتخاذ مواضع عقلانی داشته، این اظهارات کمی عجیب است. او به عنوان سیاست‌مدار قطعاً می‌داند که ایران هیچ‌گاه برای تامین منافع خود، متوسل به دیگر کشورها نشده و آنان را تکیه‌گاه قرار نداده؛ چه شرق و چه غرب.

ایران سعی در بهره‌برداری از تحولات‌جهانی برای کسب منافع خود داشته و این دقیقاً مصداق واقع‌گرایی و عقلانیت در نظام بین‌الملل است. حتی در مقاطعی و در خلال تحولات منطقه، موارد متعددی بوده که ایدئولوژیک‌ترین بخش‌های نظام برای رسیدن به مقاصد مشترکی که با آمریکا وجود داشته، به همکاری با این کشور روی‌ آورده‌اند. پس واضح است که از قضا بر خلاف تبلیغات منفی در خصوص غلبه ایدئولوژی بر مسائل دیگر در سیاست‌خارجی کشورمان، ایران نگاهی پراگماتیک به تحولات بین‌الملل دارد.

۲- ایران در دامان خود نه روس‌گرا پرورش داده و نه چین‌گرا؛ گفتمان نگاه به شرق هم که در سال‌های اخیر در فضای سیاسی کشور رواج یافته، ناشی از تحولات و نظم محتملی است که در دهه‌های آینده و با محوریت شرق پدیدار خواهد شد و فرصتی است برای ایفای نقش ایران و کسب جایگاه در نظم احتمالی آینده و این هیچ‌گونه ارتباطی با شیفتگی به روسیه و چین ندارد.

بر خلاف دیدگاه ایشان در خصوص دست برتر روس‌گراها -که اساساً این طیف وجود خارجی ندارد- این هژمونی غرب‌گراهای ایرانی است که جلوه پررنگی در فضای سیاسی و اجتماعی کشور دارد؛ نارسیست‌های وطنی که ساعتشان به وقت واشنگتن تنظیم می‌شود و رویای زعامت کدخدای جهانی بر این کشور را دارند.

۳- پرواضح است که ایران فعالیتی در جنگ اوکراین ندارد که اگر این‌گونه بود شکست قطعی زلنسکی و ناتو، زودتر از آنچه که شاهد خواهیم بود، به وقوع می‌پیوست. اما با فرض صحت ادعای علی مطهری و تصور دخالت ایران در جنگ اوکراین، این اقدام کاملاً در راستای تامین ‌امنیت و منافع ملی است. هم به لحاظ وابسته‌کردن قدرتی چون روسیه به ایران، هم به لحاظ مقابله با نفوذ ناتو در منطقه و هم عرض‌اندام مقابل غرب برای پشتوانه‌سازی در مذاکرات.

این واقعیتی غیرقابل انکار و حتی منطق نهفته روابط بین‌الملل است که کشورها با پشتوانه و قدرت موجود در میز مذاکره موفق می‌شوند که اگر غیر از این باشد، فرجام مذاکرات به توافقات یک‌طرفه‌ای چون برجام تبدیل خواهد شد؛ همان برجامی که از قضا او علاقه وافری به آن دارد و همچنان احیایش را با تصوراتی انتزاعی چون تنش‌زدایی انتظار دارد. باید مراقب بود که نگاه مثبت مطهری و سیاسیون دیگر به آمریکا، آنان را به «پارانویا» مبتلا نکند. او باید پرده‌های حجاب را کنار بزند و واقعیات عینی را بر تمایلات ذهنی خود دیکته کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۱۴۶۹۹۰۸:۲۱:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۶
روسیه کشوری است که نشان داده به مردم خودش هم رحم نمی کند چه برسه به ما .در زمان حکمرانی استالین اگر مرور کنید آنچه را که خود روس‌ها نوشتند می بینید که چند ده میلیون انسان چطور قتل عام شدند توسط استالین...کشوری که فروپاشیده .اقتصاد مافیایی دارد.علم روی کاغذ دارد.نارضایتی عمومی دارد.سربازهایش همه فراری هستند و آنها که سرباز هستند یا مزدور هستند و یا زندانی های وعده داده شده.
ناشناس۳۱۱۴۷۸۵۰۹:۲۱:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۶
خیلی تحلیل آبکی بود - کمی مطالعه کن - اقتصاد مافیایی ؟ علم روی کاغذ ؟
ناشناس۳۱۱۵۰۷۸۱۱:۴۳:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۶
متاسفانه فضای مجازی فرصت مطالعه رو کم کرده!!
ناشناس۳۱۱۵۱۷۵۱۲:۲۹:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۶
اتفاقا فضای مجاری مطالب را بدون سانسور و حذفیات در اختیار شما قرار می دهد.
ناشناس۳۱۱۵۲۲۹۱۲:۵۱:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۶
افرادی که وارد فضای مجازی می شوند باید قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشند تا دروغ های منتشر شده در فضای مجازی را به راحتی باور نکنند.
ناشناس۳۱۱۵۲۲۶۱۲:۵۰:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۶
يعني اگه بجاي خوندن از روي كاغذ از روي مانيتور بخوني اسمش ديگه مطالعه نيست؟ همين جايي كه الان كامنت گذاشتي چه فضائيه؟
ناشناس۳۱۱۵۷۰۰۱۹:۲۸:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۶
منظور متن های بدون منبع، فیلم های تقطیع شده و ... هست
ناشناس۳۱۱۵۳۴۳۱۳:۵۹:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۶
اسم رمز عملیات دشمنان کار فرهنگی با عفاف و حجاب مانند اسم رمز زن زندگی آزادی که هرزگی ولنگاری بی بند باری بود
ناشناس۳۱۱۵۱۲۸۱۲:۰۲:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۶
در دوران روحانی از طرف امریکا و اروپا تحریم بودیم با چین و روسیه و حتی امارات و عربستان هم رابطه نداشتیم و منزوی بودیم حالا با عضویت در شانگهای و اوراسیا و بریکس از انزوا خارج شدیم.
ناشناس۳۱۱۵۳۶۴۱۴:۰۸:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۶
لطفا کمی مطالعه کنین بعد نظر بدهید ممنون
ناشناس۳۱۱۵۱۹۴۱۲:۳۸:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۶
واگنرها شورش کردند افساد طلبان وطنی چرا جوگیر شدند ؟!
ناشناس۳۱۱۵۲۰۱۱۲:۴۰:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۶
واگنرهای روسی بعد از 24 ساعت تسلیم شدند اما واگنرهای ایرانی در سال 88 مملکت را 8 ماه به اشوب کشیدند و زمینه تحریم کشور را فراهم کردند و میلیاردها دلار به اموال عمومی و خصوصی خسارت وارد کردند.
ناشناس۳۱۱۵۳۸۴۱۴:۲۵:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۶
بمب هسته ای را پاکستان هم دارد.اینکه نشد علم مدام بگویی می زنم می زنم..اگر دانشمندی هم دارد در اروپا و آمریکا مقیم هستند نه در روسیه..
ناشناس۳۱۱۴۷۸۸۰۹:۲۳:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۶
مگه کامپیوتر های شمارو پلیس آلبانی ضبط نکرد
ناشناس۳۱۱۴۸۷۵۱۰:۱۲:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۶
اونایی که شما ازشون حرف می زنی اتفاقا قبل از شما طرفدار روسیه بودند ولی روسیه به همونا هم خیانت کرد از تاریخ عبرت بگیرر
ناشناس۳۱۱۴۹۲۱۱۰:۴۴:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۶
تاریخ ایران از کودتای 28 مرداد 32 تا ترور سردار سلیمانی خباثت و شیطنت امریکا را نشان می دهد.
حسین۳۱۱۵۱۸۱۱۲:۳۰:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۶
به توپ بستن صحن امام رضا توسط روس را فاکتور می گیرید؟ چند وجب از خاک ایران را آمریکا تصاحب کرده؟ و چند هزار هزار کیلومتر را روس؟؟
ناشناس۳۱۱۵۲۲۷۱۲:۵۱:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۶
امریکا از آن موقع تا الان دارد دشمنی می کند، در ضمن طبق خاورمیانه بزرگ آمریکا ایران تجزیه می شود که اجازه به او ندادیم
ناشناس۳۱۱۵۲۳۶۱۲:۵۵:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۶
به توپ بستن صحن امام رضا(ع) توسط روسیه تزاری صورت گرفت روسیه کنونی از مدافعان حرم در سوریه در جنگ با داعش قاطعانه حمایت کرد.
ناشناس۳۱۱۵۲۴۴۱۲:۵۹:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۶
امریکای هواپیمای مسافربری ایران را با 290 سرنشین بر فراز خلیج فارس ساقط کرد و به فرمانده ناوش مدال افتخار داد ! امریکا سکوهای نفتی ایران را در زمان جنگ منهدم می کرد امریکا در 44 سال گذشته همواره مردم ایران را مورد تهدید و تحریم و ترور قرار داده است.
ناشناس۳۱۱۴۹۲۲۱۰:۴۵:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۶
زلنسکی پیشنهاد تحریم 50 ساله ایران را داد غربگدایان چرا سکوت اختیار کردند ؟!
ناشناس۳۱۱۴۹۳۲۱۰:۴۸:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۶
اونایی که در ایران به عنوان غربگرا معروف هستن هزار و یک دلیل از صحبتها و موضع‌گیری‌هاشون وجود داره که غربگرایی‌شون رو ثابت کنه اما همونا برای دفاع از خودشون به بقیه انگ روسگرایی می‌زنن و یه عده مثل شما هم بدون دقت تکرار می‌کنن!!! شما اول یه دلیل بیار که اصلا روسگرایی در ایران هست بعد توصیه به عبرت گرفتن کن!!!
ناشناس۳۱۱۵۰۱۱۱۱:۲۰:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۶
ویتنام 8 سال با آمریکا جنگ کرد و چند برابر بیشتر از ما در جنگ تحمیلی کشته داد ولی الان بزرگترین کارخانه تولید تراشه آمریکا در ویتنام ساخته شده است و رشد اقتصادی شون را نگاه کن که دو رقمی شده است .ولی شما معیشت 85 میلیون نفر را در گرو شعار های خودتون قرار داده اید .مگر ادعا نمی کنید که با شرق روابط تون از روی وابستگی نیست؟ خب بسم الله بگذارید اقتصاد راه خودش را برود و معیشت مردم هر سال دریغ از پارسال نباشد.
ناشناس۳۱۱۵۰۸۱۱۱:۴۴:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۶
معیشت مردم از وقتی دچار مشکل شد که اقتصاد را معطل لبخند کدخدا کردند الحمدلله در 22 ماه گذشته که اقتصاد معطل کدخدا نیست صادرات نفت به 1/7 میلیون بشکه و صادرات غیر نفتی به رقم بی سابقه 53 میلیارد دلار افزایش یافت و ارز حاصله به کشور اومد کاری که روحانی با وجود برجام نتوانست بکنه.
ناشناس۳۱۱۵۱۲۷۱۲:۰۲:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۶
شما اگر همان از سال 92 به جای گدایی از دشمن اقتصاد را درست می کردید و اصلاح ساختاری آن الان برای ما از ویتنام حرف نمی زدی!
ناشناس۳۱۱۵۲۰۵۱۲:۴۲:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۶
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریمهای ضد ایرانی فرو ریخته بود.
ناشناس۳۱۱۴۹۳۶۱۰:۵۰:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۶
چرا مدعیان اصلاحات از شورش گروه واگنر اینقدر ذوق زده شده بودند و بعد از عقب نشینی اش عصبانی شدند ؟!
ناشناس۳۱۱۵۶۰۳۱۷:۴۳:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۶
گروه واگنر یک کروه اوباش آدمکش و حقوق بگیر و مزدور هستند.نیروی مردمی روسیه نیستند
ناشناس۳۱۱۴۹۵۵۱۰:۵۵:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۶
غربگدایان داخلی که از شورش گروه واگنر ذوق زده شده بودند بدجوری سنگ روی یخ شدند.
ناشناس۳۱۱۴۹۶۰۱۰:۵۸:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۶
منافقین تیرانا طرفدار امریکا و اروپا هستن اما حالا از پشت خنجر خوردند دولت فرانسه اجازه تجمع بهشون نداد و دولت البانی بهشون حمله و تار و مارشون کرد.
ناشناس۳۱۱۵۰۷۴۱۱:۴۲:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۶
اونایی که شما ازشون حرف می‌زن الان پادویی آمریکا رو می‌کردن اما آمریکا به‌شون خیانت کرد و از اقدام آلبانی حمایت کرد!!
ناشناس۳۱۱۵۱۵۷۱۲:۲۳:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۶
گسترش ناتو به شرق و اصرار بر ادامه‌ی تجاوز به رغم تعهداتشان آتش جنگ را برافروخت پوتین اما بعنوان مردی مقتدر و فهیم و سیاس سدّی محکم در برابر درندگان و متجاوزان یانکی و غربی تا امروز توانسته از تمامیت روسیه و شرق دفاع کند _____ امروز منافع و مصالح ملی و منطقه‌ای و اقتصادیِ ایران ایجاب میکند روسیه را تا حد معقول یاری کند اگر اقتضائات اقتصادی سیاسی امنیتی نظامی امروز و آینده‌ی ایران را فارغ از تعصبات غربگدایانه و نامعقول در نظر بگیریم باید فاصله‌مان را با شرق از جمله با چین و روسیه کمتر و نزدیکتر کنیم کوریدور شمال جنوب نمونه‌ای از ضرورت‌هاست
ناشناس۳۱۱۵۲۷۳۱۳:۱۳:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۶
اون بدبخت‌ها مشکل از خودشونه!! آمریکا هم بهشون خیانت کرد! جان بولتون چند سال پیش رفت توی گردهمایی‌شون گفت سال دیگه توی تهران جشن می‌گیریم چند روز پیش آمریکا از اقدام آلبانی حمایت کرد!
ناشناس۳۱۱۵۰۶۸۱۱:۴۰:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۶
اگر به ستاره سرخ بالای آرم آلبانی نشین ها نگاه کنی و تاریخشان را بخوانی می فهمی که آنها از ابتدا و زمان جنگ سرد توسط روسها درست شدن تا با شاه نوکر آمریکا مقابله کنن
ناشناس۳۱۱۵۱۸۰۱۲:۳۰:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۶
این نقشه بوده که فقط یک نفر بشه رهبر اپوزیسیون و حذف این گروه به نفع مردم بوده نه حکومت ما..
ناشناس۳۱۱۵۴۴۷۱۴:۵۴:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۶
این جمله و اتهام خیلی نخ نما و بی مزه شده .
ناشناس۳۱۱۴۸۰۰۰۹:۳۳:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۶
پوتین سیاست مدار بسیار باهوشی می باشد درگیری با واگنر ها یک سناریو بود تا روسیه نحوه و دیدگاه واقعی کشورهای دیگر را بفهمد به همین راحتی و به همین سادگی
ناشناس۳۱۱۴۸۰۷۰۹:۳۶:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۶
مگر علی مطهری سمتی در این کشور دارد
ناشناس۳۱۱۴۸۸۳۱۰:۱۵:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۶
علی مطهری 12 سال توی مجلس بود اما هیچ کاری برای بهبود معیشت مردم و اقتصاد کشور نکرد حالا نظریه پردازی می کند !
ناشناس۳۱۱۴۹۸۹۱۱:۱۰:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۶
این که رئیس جمهوره هیچ کاری نمیتونه بکنه اون که یه نماینده بود فقط!!!
ناشناس۳۱۱۵۰۸۹۱۱:۴۷:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۶
روحانی چرا برای بهبود معیشت مردم و اقتصاد کشور هیچ کاری نکرد و نرخ دلار و سکه و مسکن و خودرو و موبایل و غیره را 10 برابر کرد ؟!
ناشناس۳۱۱۵۱۱۹۱۱:۵۸:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۶
مشکلات کنونی کشور نتیجه 10 برابر شدن حجم نقدینگی و چاپ پول بدون پشتوانه در دولت قبل است.
ناشناس۳۱۱۵۲۳۴۱۲:۵۳:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۶
با سیاست هایی که رئیس جمهور و تیم آن اتخاذ کردن تورم 100 درصد نشد بلکه در همان کانال 40 درصدی ماند اگر بنا بود روش قبلی ادامه دار می شد
ناشناس۳۱۱۵۴۲۹۱۴:۴۶:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۶
هر کی از رئیسی انتقاد کرد مگه طرفدار روحانیه؟ در دوره روحانی طی سالهای 97 تا 400 نقدینگی چند برابر شد و در 400 تا 402 چند برابر؟ در ضمن اگر سیاست های دولت سیزده نبود تورم میشد 100 درصد! از این اگرها در تاریخ زیاد است و بی منطق البته! در ضمن همین الان تورم مواد عذایی بالای 70 درصده! وقتی سایبری ها این حقایق ابتدایی رو نمیدونن بلد نیستن درست دفاع کنن و در نتیجه هرچی جواب هم بنویسن هیچ تاثیری -تاکید میکنم هیچ تاثیری- بر مخاطب ندارد زیرا مخاطب واقعیت را با گوشت و استخوانش لمس میکند.
ناشناس۳۱۱۵۴۹۸۱۵:۵۸:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۶
با بودن ارز 4200 چاپ پول بیشتر به دلیل اختلاف بیشتر با بازار آزاد و تورم جهانی بالاتر می شود تورم بالای 100 درصدی
ناشناس۳۱۱۵۰۱۷۱۱:۲۲:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۶
برجامیون 8 سال در توهم و سراب رابطه با امریکا وقت و پول و زندگی میلیون ها ایرانی را به تباهی کشاندند حالا منتقد دیگران شدند !!!
ناشناس۳۱۱۵۲۲۴۱۲:۴۹:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۶
عمده مشکلات کشور زیر سر برجامیون و نجومیون و اختلاسیون است.
ناشناس۳۱۱۵۲۹۷۱۳:۳۲:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۶
شما چی؟! اگه از دیدگاه شما فقط مسئولان مجاز به حرف زدن هستند پس خود شما هم نباید حرف بزنی!
ناشناس۳۱۱۵۲۹۸۱۳:۳۳:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۶
مگه سعید ونکی دارد؟!
ناشناس۳۱۱۴۸۳۱۰۹:۵۱:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۶
اصولا در سیاست خارجی دوست و دشمن نداریم و باید با همه کشورها با منطق ارتباط داشته باشیم
ناشناس۳۱۱۴۹۴۳۱۰:۵۳:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۶
سیاست خارجی دولت روحانی در رابطه با امریکا و 3 کشور اروپایی خلاصه شده بود که موفق هم نبود الان دولت بدنبال روابط عزتمندانه با همه ی کشورهای دنیاست و نتیجه اون این شد که سال گذشته تراز تجاری کشور 50 میلیارد دلار مثبت شد.
ناشناس۳۱۱۵۴۸۵۱۵:۳۴:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۶
در مورد تراز مثبتی که جنابعالی فرمودید، برای بنده و اکثریت که عامه هستیم مثبت شدن ترازی که نتواند چیزی به سفره من و خانواده ام اضافه کند، با منفی شدنش هیچ توفیری ندارد.
ناشناس۳۱۱۵۰۱۲۱۱:۲۰:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۶
دار و دسته روحانی و مطهری 8 سال اقتصاد کشور و معیشت مردمو معطل مذاکره و برجام کردند و نتیجه اون افزایش بیش از 2 برابری تحریمها و افزایش 10 برابری نرخ ارز شد حالا باید سکوت کنند.
ناشناس۳۱۱۴۸۶۳۱۰:۰۷:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۶
برجام به معنای عدول از سیاست نه شرقی و نه غربی بود علی مطهری چرا هرگز منتقد برجام نشد ؟!
ناشناس۳۱۱۴۹۶۲۱۱:۰۰:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۶
برجام به معنای تسلیم شدن در مقابل استکبار جهانی و مغایر منافع ملی ما بود.
ناشناس۳۱۱۵۰۹۲۱۱:۴۸:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۶
اروپایی ها با بومی های امریکاواسترالیا وسایر مستعمراتشان چه کردن! امریکایی ها با مردم ژاپن وویتنام وخاورمیانه چه کردن! اقتصاد مافیایی برای کشوری نیست که اقتصادش بر دشمن تراشی برای دیگران وفروش اسلحه استواره؟ میخوای روسیه رو بزنی بزن اما منشاء شر درزمانه خودمون رو سفیدشویی نکن.
ناشناس۳۱۱۵۵۸۳۱۷:۲۶:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۶
از قضا امریکا هم چنین است ، چطور است که اگر نگران آمریکا باشیم که قدرت انجام کارهای بسیار بیشتری از روسیه دارد ، می شویم دلواپس؟
ناشناس۳۱۱۵۶۲۴۱۷:۵۵:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۶
دقت شود که استالین رهبر نظام شوروی بود. نظامی که از هم پاشید و تمام شد. پوتین رییس جمهور روسیه است. روسیه کشوری جدید است با ایدئولوژی متفاوت از شوروی. هرچند رسوبات فکری سوسیالیستی شوروی هنوز هم در بسیاری از مسوولان و مردم روسیه وجود دارد، اما پذیرفته اند که روش شوروی شکست خورده و سیستم دموکراسی غربی و اقتصاد لیبرال غربی و همگامی و همکاری با غرب را در دهه های گذشته جایگزین کردند. اتفاقا رابطه شان با امریکا هم تا ده سال پیش عالی بود. اختلاف جدی آن ها با غرب از زمان همکاری نظامی آن ها با ایران در سوریه آغاز شد و روابطشان طی زمان رو به وخامت رفت. بله هر کشوری چه شوروی یا امریکا یا روسیه و دیگران دنبال منفعت خودشان هستتد. ولی سیاست خارجی موضوعی خاله زنکی نیست که بگوییم استالین چنین کرد و هیتلر چنان کرد و امریکا فلان، پس ما هم باید دقِ این کشورها را دربیاوریم. بپذیریم روابط خارجی یک کار مفصل و تخصصی است. اگر اطلاع کافی نداریم، اظهار نظر نکنیم.
ناشناس۳۱۱۴۷۰۵۰۸:۲۸:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۶
آقای علی مطهری تا زمانی که پستی در کشور ندارند حق اظهار نظر در مسائل کلان کشوری را ندارند این مهم را آویزه گوششان کنند منبعد تکرار نشود
ناشناس۳۱۱۴۹۷۵۱۱:۰۵:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۶
علی مطهری : 70 درصد مردم حجاب اجباری را قبول دارند.
پبرمرد ۷۲ ساله بازنشسته۳۱۱۵۳۰۶۱۳:۳۷:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۶
هر ایرانی حق اظهار نظر در همه مسایل کشور را دارد.
ناشناس۳۱۱۴۷۰۸۰۸:۲۹:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۶
علی مطهری و حسن مصطفوی در یک امتداد هستند
ناشناس۳۱۱۴۹۷۱۱۱:۰۴:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۶
علی مطهری ترس موهوم داره.
ناشناس۳۱۱۴۷۱۱۰۸:۳۱:۱۵ ۱۴۰۲/۴/۶
جناب ونکی واقعیت را که مثل روز روشن است انکار می کند وبا آسمان ریسمان وشعار مخاطب را کودکی دانسته که حافظه ندارد یادش نیست برجام را چه کسانی به باد دادند وفقط نتیجه را باز گو می کند بله از مکافات عمل غافل نشو . متاسفانه افتادن در چاه روسیه را تدبیر می دانند روسیه وچین و آمریکا واروپا همواره منافع خود را به ما ترجیح می دهند واگر سیاست خارجی درستی در این کشور بود ما باید با میانه بین دوبلوک قدرت نه رفتن به یک سو منافع ایران را بدست می آوردیم .
امیر حسین سلطان/تهران۳۱۱۴۷۸۷۰۹:۲۲:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۶
متاسفانه نویسنده گرامی با ساده انگاری و ظاهرا برای رفع و رجوع دغدغه های کاملا جدی افراد دلسوزی بسان جناب آقای دکتر علی مطهری بیشتر در پی پاک کردن صورت مساله می باشند! واقعا یادش بخیر در بحبوحه جنگ تحمیلی که اکثر قدرت ها همراه با کشور متخاصم بودند یکی از شب ها و در برنامه زنده راه شب پیامم قریب به این مضمون پخش شد: همانطور که امام خمینی فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند شوروی هم هیچ غلطی نخواهد توانست بکند. جناب ونکی با این توجیهات خالی از منطق هیچگاه نخواهید توانست ذهنیت صد در صد منفی ملت ایران نسبت به روسیه و امثال روسیه را بهبود ببخشید و دوری از غرب بهیچوجه توجیه کننده نزدیکی به شرق نباید به حساب آید. و من الله التوفیق
ناشناس۳۱۱۴۸۴۵۰۹:۵۹:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۶
اتحاد جماهیر شوروی فرو پاشید روسیه کنونی متحد استراتژیک ایران در جنگ سوریه و مبارزه با داعش بود.
ناشناس۳۱۱۵۰۱۹۱۱:۲۲:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۶
اتفاقا روسیه فقط دنبال منافع خودش است و یک درصد هم برای منافع شما تره هم خورد نمی کند.
ناشناس۳۱۱۵۰۹۵۱۱:۴۹:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۶
در جنگ سوریه و مبارزه با داعش روسیه تمام قد از نیروهای مقاومت حمایت کرد.
ناشناس۳۱۱۴۹۲۳۱۰:۴۶:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۶
این ذهنیت صدر در صد رو از کجا آوردید؟ چرا درباره دیگران تصمیم میگیرید؟ چرا هرچی تراوش ذهنتون هست رو به مردم نسبت میدید؟
ناشناس۳۱۱۴۹۲۴۱۰:۴۶:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۶
اتفاقا آن شورشی ها در روسیه مانند کار منافقین در ایران هست ولی آن شورشیان به تاریخ پیوستند آن هم با درایت روس ها اما منافقین هنوز هستند با پشتیبانی غرب
ناشناس۳۱۱۴۹۴۹۱۰:۵۴:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۶
متاسفانه سیاست شترمرغی شما با ساده انگاری و ظاهرا برای رفع و رجوع اشتباهات مهلک غربگرایان بیشتر در پی پاک کردن صورت مساله می باشند. بالاخره تکلیف خودتون رو مشخص کنین که روسیه باعث از بین رفتن برجام شد یا پرتاب موشک یا کاسبان تحریم، یا اصلا ترامپ دیوانه!؟ هر جا که منافع شما حکم کنه یکی رو انتخاب می‌کنین و توی سر طرف مقابل می‌زنین، دریغ از اینکه فکر می‌کنین حافظه بقیه هم مثل شماست!!!!!
امیر حسین سلطان/تهران۳۱۱۵۰۷۱۱۱:۴۱:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۶
وقتی پاسخ قانع کننده ای ندارید ضرورتی به الگوبرداری از کامنت هم نیست! ضمنا آنانی حافظه دیگران را دست کم گرفته اند که می خواهند رویکرد افراط گرایانه شان را توجیه نمایند! و آنهم رویکردی که دقیقا تا به حال به قیمت از دست رفتن ارزش پول ملی(همراه با همه آثار و تبعات آن) تمام شده است. والله اعلم
ناشناس۳۱۱۵۱۳۳۱۲:۰۵:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۶
در دولت روحانی ارزش پول ملی به یک دهم تقلیل یافت.
ناشناس۳۱۱۵۲۹۹۱۳:۳۳:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۶
جواب شما در نظرات هست ولی بدان روی دیوار دشمن تکیه دادن که با یک امضا تا به بهشت رفتن می شود عاقبت برجام و سعد اباد
ناشناس۳۱۱۵۱۶۹۱۲:۲۷:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۶
روسیه همیشه به فکر منافع خودش بوده و هست ،بحث این هست والا بی درایتی های داخلی و کاسبان تحریم و بدقولی آمریکا ریشه برجام را زد.
ناشناس۳۱۱۴۸۰۱۰۹:۳۳:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۶
البته برباد دهندگان برجام به توفیقات خوبی دست یافته اند. از جمله دریافت پول گاز از کشور همسایه عراق بصورت گاز و برق در برابر دارو و غذا!!!!
ناشناس۳۱۱۴۸۴۹۱۰:۰۱:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۶
بانیان برجام چرا توانایی ازاد سازی پولهای بلوکه شده را نداشتند ؟! و میگفتن بدون برجام و FATF نمی توانیم پولها را ازاد کنیم !!!
ناشناس۳۱۱۵۰۳۰۱۱:۲۶:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۶
حتی یک سوال ساده کردیم چرا در زمان احمدی نژاد با اینکه در لیست سیاه بودیم و قبل تحریم با بانک های دنیا از جمله آمریکا و اروپا کار می کردیم ولی در زمان روحانی با بودن fatf و لو دادن اطلاعات صرافی ها و برجام نمی توانستیم پول با بانک های دنیا رد و بدل کنیم هیچ پول نفت هم نمی تواست به ایران بیاید و از طریق همان بانک ها خرید می شد ولی دریغ از یک پاسخ و اینگونه منافع ملی را فدای دشمنان می کردن ولی با تبلیغ و وارونه سازی....
ناشناس۳۱۱۵۱۰۱۱۱:۵۱:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۶
دولت روحانی با برجام و FATF سیاسی کاری می کرد اما دولتهای احمدی نژاد و رئیسی سیاسی کاری نمی کنند و کار می کنند.
ناشناس۳۱۱۴۸۷۲۱۰:۱۱:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۶
در دولت قبل میگفتن چرا موشک پرتاب کردید تا برجام بهم بخورد !!! حالا هم موشک هایپرسونیک رونمایی و پرتاب کردیم هم مذاکره می کنیم و هم اموال بلوکه شده ازاد شد و ثابت کردیم که موشک هیچ ربطی به برجام ندارد.
ناشناس۳۱۱۴۹۰۵۱۰:۳۵:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۶
ببین برجام و هایپرسونیک رو ول کن ماست شده 90 هزار تومن این مهمه ! حالا موشک هایپر و پوشک مای بیبی باشه نباشه برجام زنده باشه یا مرده مهم این هست که عمر ما داره میگذره و هر روز غصه فردا رو داریم که چه کنیم.
ناشناس۳۱۱۴۹۹۰۱۱:۱۱:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۶
تورم نتیجه بدهی های انباشته دولت قبل است دولت هنوز ماهیانه حدود 15 هزار میلیارد تومان بدهی های دولت قبل را پرداخت می کند.
ناشناس۳۱۱۵۰۰۴۱۱:۱۷:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۶
اگر موشک نبود امنیت هم نبود و به سرنوشت اوکراین و لیبی و عراق و افغانستان دچار می شدیم.
ناشناس۳۱۱۴۹۶۳۱۱:۰۰:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۶
کدام پول !؟به جای پول با موافقت آمریکا ،کالا میدن !
ناشناس۳۱۱۵۰۳۳۱۱:۲۶:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۶
7 میلیارد دلار نقدی ازاد شد در ضمن دولت قبل بدنبال اینستکس یا همان نفت در برابر غذا بود اما موفق نشد.
ناشناس۳۱۱۵۳۱۳۱۳:۴۳:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۶
دوست عزیز! بحث بر سر شعار روی موشک بود نه خود موشک!
ناشناس۳۱۱۵۳۴۸۱۴:۰۲:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۶
کدوم اموال بلوکه آزاد شده؟ حرفش زیاد زده شد اما هر جا فقط آمریکا اجازه داد، یه مختصری به دستمون رسید اون هم در قالب دارو و غذا و نهایت پول حجاج پرداخت شد.
ناشناس۳۱۱۴۸۸۱۱۰:۱۴:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۶
دولت روحانی که مدعی بود زبان دنیا را بلد است چرا از این توفیقات نداشت و حتی نتوانست یک دلار از پولهای ایران را وصول کند ؟!
ناشناس۳۱۱۴۸۴۲۰۹:۵۷:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۶
اون کسانی که میگفتن امضاء جان کری تضمین است ! باعث نابودی برجام شدند زیرا برجام ضمانت اجرایی نداشت.
ناشناس۳۱۱۴۹۲۷۱۰:۴۷:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۶
اصل برجام هم خیانت بود و واگذاری منافع ملی و حتی تحریم ها را بیشتر کرد
ناشناس۳۱۱۴۸۷۴۱۰:۱۲:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۶
روحانی و ظریف باید پاسخگو باشند چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریمها را تشدید کرد ؟!
ناشناس۳۱۱۴۸۷۸۱۰:۱۳:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۶
یادم نبود ترامپ با شعار پاره کردن برجام انجام توافقی بهتر به کارزار انتخابات وارد شد وبعد هم عین یه تیکه کاغذ بی ارزش نابودش کرد!
ناشناس۳۱۱۴۹۶۸۱۱:۰۲:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۶
برجام یک کاغذ پاره بی ارزش بود زیرا تضامین اجرایی لازم را نداشت.
ناشناس۳۱۱۴۷۱۸۰۸:۳۷:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۶
از نویسنده سئوال دارم؟ در بند 1 و ادعای نگاه پراگماتیک در سیاست خارجه می شود نویسنده تشریح نماید این نگاه پراگماتیک به زعم بیننده چه سودی به ویژه در بعد اقتصادی برای مردم داشته است ؟ از کدام تحول جهانی مردم ایران و کشور ایران سود برد ؟ مثلا از جنگ اوکراین به جز تورم و گرانی کالاهای اساسی و تحریم بیشتر پراگاتیست های وزارت خارجه چه بهره برداری نموند؟ 2- همواره شعار نه شرقی و نه غربی سر داده شده است ؟ نویسنده ادعا دارد چون شرق در حال قدرت گرفن است پس باید به شرق چسبید از نویسنده این سوال را دارم چرا در زمانی که غرب در اوج قدرت بود به غرب نپیوستید ؟ اگر احیانان شرق به قدرت نرسید و از غرب شکست خورد این سیاست غیر متوازن تجویزی چه سودی برای کشور دارد؟ 3- نویسنده ادعا می نماید، ایران در جنگ اوکراین نیست ولی هر روز تحریم هایش به ایران می رسد از طرف دیگر برخی رسانه های داخلی پهبادهای روسی را نشانه قدرت پهبادی ایران می دانند!! واقعا این تناقض گویی را چگونه توجیه می کنید
ناشناس۳۱۱۴۷۹۵۰۹:۲۵:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۶
اقای ونکی اگر به قول خودتان برنامه واقع بینانه و عمل گرایانه ای دارید خیلی هم خوب است. چرا آن را در سطح جامعه مطرح نمی کنید؟ هر چند ما عمل گرایی هم ندیدیم چون تا کنون سودی عاید کشور نکردید.
ناشناس۳۱۱۵۰۰۷۱۱:۱۸:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۶
درود بر اقای ونکی که حرف دل مردمو میزنه.
ناشناس۳۱۱۵۶۳۴۱۸:۰۵:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۶
اتفاقا برعکس نظر مردم،حرف میزنه
ناشناس۳۱۱۴۹۵۳۱۰:۵۵:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۶
مثل اینکه هنوز نفهمیدید بعد این همه مدت جریان غرب گرا در ایران دنبال این هستند منافع ملی ایران را واگذار کنند آن هم بنا به در خواست غرب به رهبری آمریکا که آخرش می شود همین اوکراین اما در مواجه با شرق که اتفاقا شرق گرا نداریم در ایران، شما کدام واگذاری منافع ملی را دیده اید؟ نمونه آن برجام هست که غرب و شرق دخیل هستند منتهی عقبه دارد آن هم سعد آباد که غرب را در امور داخلی ایران دخالت داده شد و پای شرق را هم باز کرد به این ماجرا با این حال هیچ وقت مانند غرب خواستار برچیدن منافع ملی ایران هم نبودن
ناشناس۳۱۱۵۱۴۷۱۲:۱۷:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۶
تو سیاست اعتماد معنی ندارد چین اگر خواستار برچیدن منافع ایران نبود با اعراب بر سر جزایر ایران توافق نمی کرد نفت را ارزان نمی خرید پولهای ایران ا به دلار یا ارز معتبر می داد نه کالا اعتماد به شرق همانند روسیه که تاکنون چهار جنگ بزرگ داشتیم و 2 عهدنامه ترکمانچای و گلستان را تحمیل نموده خطای بزرگی است و ناشی از تفکرات کوته بینانه در روابط بین الملل فقط قدرت و وجود نیاز حرف اول را می زند نه احترام و اعتبار و توهم
ناشناس۳۱۱۵۲۴۳۱۲:۵۸:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۶
عزیزم آن بیانیه همیشگی اتحادیه عرب بود و چین مهمان آنان بود، وقتی امریکا تحریم می کند معلوم هست آنها با ترس می خرن و با تخفیف می خرن در مورد صادرات و واردات هم اطلاع خود را بیشتر کنید در ضمن چه ربطی داشت به واگذاری منافع ملی؟ منافع ملی میدانی چی هست؟ در مورد روسیه هم همین طور
ناشناس۳۱۱۵۴۰۴۱۴:۳۳:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۶
منافع ملی چیست؟احتمالا مقصودتون بیانیه شورای خلیج فارس در خصوص جزایر نیست! احتمالا تخفیف نفت نیست! چین جلوی آمریکا در خصوص تحریم ایران سر خم میکنه نیست! روسیه به ما به خاطر آمریکا s300 نمیده نیست .روسیه به خاطر اسرئیل جنگنده پیشرفته نمیده نیست !
ناشناس۳۱۱۵۴۰۷۱۴:۳۵:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۶
بله بیانیه بود! قرارداد 20 ساله هم منوط به رضایت و صلح با عربستانه و اعرابه اونم بیانیه است ! در زمینه صادرات هم چون کارمه می دونم ما با هزینه بسیار زیادی داریم از چین خرید می کنیم ! من مثل شما حرفهای یک عده دیگه را منتشر نمی کنم خودم دارم کار می کنم !!
ناشناس۳۱۱۵۵۱۰۱۶:۰۸:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۶
تجارت آن هم تخفیف دادن و گرفتن چه ربطی به منافع ملی دارد؟ آن کرسنت بود که مفت فروشی و کار چاق کنی و رشوه... بود می شود واگذاری منافع ملی، 20 ساله چه ربطی داشت؟ !! که همکاری هست و نه واگذاری منافع و تحریم بودن و ندادن باز چه ربطی به منافع ملی داشت؟! منافع ملی یعنی بتن بریزی تا نفت خودت را بفروشی این می شود واگذاری منافع یعنی دخالت آشکار دیگران در امور داخلی ایران
ناشناس۳۱۱۵۱۵۲۱۲:۲۰:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۶
عذرخواهی می کنم روسیه به خاطر تحریم به ایران هواپیما و s300 نداد! هلکوپتر نداد ! اقلام ایران با تخفیف بالا میخریدن
ناشناس۳۱۱۵۴۱۹۱۴:۴۰:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۶
بله به ایران هواپیما سوخو 100 را به خاطر ساخت موتور توسط انگلیس نداد ! S300 را اگر برجام نبود نمی داد و در تحویلش به خاطر آمریکا و اسرائیل تعلل کرد ! به خاطر اسرائیل به ایران هلکوپتتر جنگی نداد ! الان هم در دادن سوخو 30 به خاطر اسرائئیل تعلل می کنه ! اگر داده میشه بگید چه چیزهایی داده . کالاهای ایرانی منجمله پسته و زعفران به بهانه آلوده بودن با تخفیف و. جریمه می خره.
ناشناس۳۱۱۵۴۲۶۱۴:۴۴:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۶
اگر برجامی که شما باهاش مشکل دارید نبود s300 نمیداد برید بخونید ببینید روسیه چقدر با تاخیر به ما s300 داد و تازه به ما s400 و س500 نمیده ولی به ترکیه میده ! هیچ هواپیمای نظامی در 20 سال گذشته به ایران نداده و در تحویل سوخو 30 های خریداری شده هم به خاطر سرائیل داره تعلل می کنه ! میگ 29 هایی که در دهه 70 داد بدون هیچ گونه راهنمای فنی و با حداقل امکانات داد ! هیچ هلکوپتر جنگی به ایران تحویل نداد! هواپیمای مسافربری سوخو 100 را به دلیل تحریمی بودن موتور به ایران تحویل نداد !
ناشناس۳۱۱۵۵۴۷۱۶:۴۱:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۶
شما حاضری یک تکه زمین خونه خودت را به زورگو بدهی تا او اجازه عبور و مرور به شما بدهد؟ و وقتی آن را انجام دادی باز می گوید آن بخش دیگر را هم بده
ناشناس۳۱۱۵۴۷۲۱۵:۱۶:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۶
عزیزم چرا دقت نمی کنید؟ مقاله نگفته به شرق بچسبیم گفته رابطه منطقی داشته باشیم دوما مگه ما با غرب در برجام به توافق نرسیدیم؟ اون ها بودن که بد عهدی کردن و یکیشون هم که از اساس خارج شد
علی۳۱۱۴۷۲۳۰۸:۳۹:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۶
زیبا نیست وقتی کسی روسیه را نقد میکند در اسرع وقت جوابیش را حاضر و منتشر میکنید و از اون زیباتر زمانی صحبت از دیپلماسی موثر می کنید که قرار است به جای طلبمان از عراق کالا دریافت کنیم یا بهتر بگویم عراق با پول خودمان به ما کالا صادر کند
ناشناس۳۱۱۴۷۶۴۰۹:۰۶:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۶
چرا دروغ میگین ؟ البته شاید هم از بس کانالهای زرد خبری میخونید فکر میکنید این حرفا درسته !!! نه جناب ؛ حداقل از یه کشوری میگفتی که کالای بدرد بخوری برای صادر کردن به ایران داشته باشه نه عراق ......منابع خبری جنابعالی روی بی اطلاعی مخاطبانشون حساب ویژه باز کردند
علی۳۱۱۴۸۲۷۰۹:۴۷:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۶
نخیر برادر کالای عراقی صادر نمیشه ، کالا های بین المللی فقط کالا هایی که در عراق قبلا وارد شده و ترخیص شده ، مذاکرات غیر مستقیم ، واردات غیر مستقیم
ناشناس۳۱۱۴۹۰۷۱۰:۳۵:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۶
بدهی 2 میلیارد دلاری دولت روحانی به ترکمنستان اکنون از منابع بلوکه شده در عراق پرداخت شد و 7 میلیارد دلار بصورت نقدی ازاد شد کاری که روحانی با وجود برجام نتوانست بکند.
ناشناس۳۱۱۴۸۵۲۱۰:۰۳:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۶
روحانی و ظریف بعد از خروج ترامپ از برجام بدنبال اینستکس یا همان نفت در برابر غذا بودند اما اروپایی ها حتی حاضر به پذیرش نفت در برابر غذا نشدند.
ناشناس۳۱۱۴۹۵۸۱۰:۵۷:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۶
جهت اطلاع دوستان بخش خصوصی هم صادر می کند و هم وارد وهم پول رد و بدل از عراق، بخش دولتی چون با دولت آن کشور قرارداد گازی و برق دارد آن هم با دلار به مشکل برخورده
ناشناس۳۱۱۴۷۲۴۰۸:۴۰:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۶
اخیرا باب شده کسانی که بدنبال آرا و رای بیشتر برای آینده سیاسی خود هستند دم از شعار کار فرهنگی کردن برای عفاف و حجاب میزنند باید توجه داشت که شعار کارفرهنگی اسم رمزی است مانند شعار زن زندگی آزادی که در عمل بی بند باری بود ما برای عفاف و حجاب در جامعه از قبل قوانین و احکام تصویب شده لازم را داریم و نیاز به این همه وقت کشی برای تصویب قوانین جدید نبوده که جامعه یله و رها و افسار گسیخته به شکل موجود شود قوای مردمی بسیج باید بر علیه شبیخون فرهنگی گسترده به میدان بیاید و هنجار شکنان با اشد برخورد قلع و قمع گردند
ناشناس۳۱۱۴۸۸۵۱۰:۱۸:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۶
شما نمي خواهيد بيدار بشيد؟ ي چرخي تو شهر بزن، شايد بيدارشديد.
ناشناس۳۱۱۴۹۰۳۱۰:۳۳:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۶
زن زندگی ازادی ! اشوب ترور ناامنی
ناشناس۳۱۱۵۰۰۰۱۱:۱۵:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۶
هرزگی ولنگاری بی بندباری اسم رمز زن زندگی آزادی
فرهاد۳۱۱۴۷۳۵۰۸:۴۵:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۶
صحبت های اقای ونکی سراسر مغلطه است
ناشناس۳۱۱۴۷۹۰۰۹:۲۳:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۶
اینکه مثلا عده ای به قول شما غربگرا باشند وقتی که تاثیری در سیاست کشور ندارند چه ربطی به ماجرا دارد؟ اگر هم مردم جبهه می گیرند این جبهه در قبال سیاست های نامتوازن و یا تخاصم با غرب است که سعی دارد غرب را موجودی شیطانی و دشمن فطری ترسیم کند. این نگاه دوست و دشمن در عرصه بین المللی بی معنی است.
ناشناس۳۱۱۴۹۶۴۱۱:۰۰:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۶
جواب شما یک خط هست و نه بیشتر غرب دست از خیره سری بردارد و تحریم و دشمنی خود خواسته را کنار بگذارد و با ایران کار کند تا شما هم آرامش بگیرید از آمدن غرب!
ناشناس۳۱۱۵۲۵۸۱۳:۰۶:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۶
روابط کشورها حول منافع است و اگر بتوانی منافع متقابل داشته باشی که هنر کردی. حالا فرض کنیم غرب بدون دلیل قصد نابودی شما را دارد!‌ شما چکار می تونی بکنی؟ آیا آنها نیازی به تو دارند؟ ضرری می کنند؟ اگر آن فرضیه درست باشد شما کاری نمی توانید بکنید. نهایتا دفاع کنید اما باز کشور نیاز به تعامل دارد. پس هر جور حساب کنید برای پیشرفت نیاز به تعامل و نقشه و راهبرد و حساب و کتاب کار کردن.
ناشناس۳۱۱۵۶۱۲۱۷:۴۶:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۶
تعامل مورد نظر شما همین اوکراین و لیبی و عراق هست در ضمن بله دفاع می کنیم و هم ضربه هم می زنیم همان طوری که قدرت آمریکا الان نسبت به چند دهه قبل را کمتر کردیم در ضمن آن نظر را با دقت تر بخوان غرب خود خواسته از ایران دور کرده
ناشناس۳۱۱۴۸۵۶۱۰:۰۴:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۶
صحبت های علی مطهری مغلطه است.
ناشناس۳۱۱۴۹۷۲۱۱:۰۴:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۶
کاش یکی از مغلطه‌ها رو بیان می‌کردین!!!!
ناشناس۳۱۱۵۰۷۶۱۱:۴۳:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۶
یک نمونه اینکه ادعا می کنند شعار بر روی موشک باعث شد برجام اجرا نشود! این مضحک نیست؟ البته از نظر ساده لوحان، واقعی است!!!
ناشناس۳۱۱۵۴۶۹۱۵:۱۴:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۶
چرا مضحک باشه؟ اگر منظور جدی نداشتید، چرا کار بیهوده و تحریک آمیز کردید و یا حداقل در افکار عمومی بهانه دستشان دادید؟ اگر هم منظور داشتید چرا نباید منظور شما را جدی بگیرند؟ هرجور حساب کنید کار نابخردانه ای است.
ناشناس۳۱۱۵۶۱۶۱۷:۴۸:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۶
برای شما که به طرف غرب غش می کنید هر کاری شود بد هست و نیازی هم به ت. جبهات نیست و محض اطلاع شما همان روز اول برجام اوباما تحریم تازه را شروع کرده بود که خلاف برجام بود ولی موشک و شعار هیچ نقضی نبود
ناشناس۳۱۱۴۷۳۶۰۸:۴۶:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۶
یک کشور بگین که از قبل ارتباط با روسیه نفعی برده باشه؟
علی اصغر۳۱۱۴۷۵۷۰۹:۰۱:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۶
سلام می شه یه کشور بگین که از قبل ارتباط با کدخدا نفع برده باشه؟
ناشناس۳۱۱۴۸۳۵۰۹:۵۲:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۶
خیلی از کشورها....ویتنام، تایوان، هنگ کنگ....
ناشناس۳۱۱۴۹۰۸۱۰:۳۶:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۶
ویتنام از جنگ با امریکا اسیب فراوان دید اما امریکا را شکست داد.
ناشناس۳۱۱۴۸۴۱۰۹:۵۶:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۶
یعنی نمی دونی؟ ژاپن،‌کره جنوبی،‌کشورهای اروپایی، کشورهای عربی حوزه خیلیج فارس،‌ هند، و خیلی کشورهای دیگر
ناشناس۳۱۱۴۹۱۴۱۰:۴۰:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۶
جنگهای افغانستان و عراق و سوریه و لیبی و ویتنام و بمباران هیروشیما و ناکازاکی توسط شیطان بزرگ نشان داد که امریکای جنایتکار دشمن بشریت است.
ناشناس۳۱۱۴۹۵۷۱۰:۵۶:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۶
یعنی نمی‌دونی؟ اونا بخاطر تلاش خودشون به منافع‌شون رسیدن، اگه شما هم به اندازه ژاپنی‌ها کار کنی حتما پیشرفت می‌کنی!!
ناشناس۳۱۱۴۸۴۴۰۹:۵۸:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۶
کانادا, استرالیا, ژاپن, کره جنوبی, اتجادیه اروپا, چین ...
ناشناس۳۱۱۴۸۵۱۱۰:۰۲:۲۰ ۱۴۰۲/۴/۶
امارات -عربستان-کره جنوبی و.............
ناشناس۳۱۱۴۹۱۰۱۰:۳۷:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۶
امارات و عربستان اکنون از امریکا فاصله گرفتن و به چین و روسیه نزدیک شدند.
ناشناس۳۱۱۴۸۶۲۱۰:۰۶:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۶
کره جنوبی ویتنام ژاپن عربستان امارات چین کویت نروژ آلمان اندونزی لهستان استونی و بزودی سریلانکا عراق رواندا
ناشناس۳۱۱۴۹۵۹۱۰:۵۸:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۶
اینکه عربستان که تا چند سال پیش عرب ملخ‌خور بود و امثال شما مخالف حج رفتن بودین که مبادا پولش به اونا برسه، الان یهو شده کشور پیشرفته، از عجایب روزگاره .
حافظی۳۱۱۴۹۰۶۱۰:۳۵:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۶
اروپای شرقی منهای یوگسلاوی سابق، کره جنوبی، امارات و بحرین و کویت و عمان. ترکیه، شیلی، سنگاپور، تایوان، و حتی ژاپن بعد از جنگ دوم جهانی.
ناشناس۳۱۱۴۸۸۴۱۰:۱۷:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۶
چین و روسیه تهدید و تحریم و ترور نمی کنند دشمن اصلی ما امریکاست.
ناشناس۳۱۱۴۹۷۰۱۱:۰۳:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۶
عزیزم همه با روسیه همکاری می کنند ازجمله آمریکا و کشورهایی هم که برد کردن خودشان را از درون درست کردن مانند ژاپن .
ناشناس۳۱۱۵۰۴۲۱۱:۲۹:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۶
ژاپن قبل و بعد جنگ با آمریکا از 300 سال قبل رو به جلو بود ولی با جنگ مقداری کند شد و بعد دوباره رو به روال قبلی هرچند بعد جنگ شد نوکر آمریکا
ناشناس۳۱۱۴۷۳۸۰۸:۴۶:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۶
ایشون اصلا سیاستمدار نیست
ناشناس۳۱۱۴۷۴۷۰۸:۵۱:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۶
پوتین و پوتینی ها در تمام دنیا خیلی جالبند. پوتین حالا میگه واگنر خائنه. دشمنان ! می خواستند جنگ داخلی راه بیاندازند.... عده ای خودفروخته تو طئه کرده بودند... خلاصه همه احتمالات را بیان میکنند ولی پوتین و امثال پوتین هرگز نمیگن شاید من هم اشتباهی کردم. شاید من هم در حمله به اکراین محاسباتم اشتباه بود.. شاید منهم روی نفت و گاز و زمستان سخت اروپا زیادی حساب باز کردم. شاید من هم نادانی کردم که عوض دلسوزان تحصیلگرده روسی بودجه و امکانات ملت روسیه را در اختیار تبهکارانی مانند واگنری ها قرار دادم. شاید من اشتباه کردم که به یک خلافکار اعتماد کردم و با این همه ادعا از او رودست خوردم...... شاید زمان بازنشستگی و دادن جایم به یک فرد شایسته منتخب مردم روسبه هست و...
ناشناس۳۱۱۴۹۶۹۱۱:۰۲:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۶
اگر آمریکا در مورد القاعده و طالبان و داعش و صدام و منافقین و جبهه‌النصره و بوکوحرام و ... از این فکرها کرده بود الان خاورمیانه و جهان چقدر امن بود و لازم نبود آمریکا اینهمه از جیب مردمش برای از بین بردن ظاهری اونا هزینه کنه و آخرش اونطوری از دست طالبان فرار کنه و ...
ناشناس۳۱۱۴۷۴۸۰۸:۵۱:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۶
سال ۱۹۴۹ که مائو با حمایت استالین و روسیه و وعده سه وعده غذا و مساوات و رفاه و ذغال سنگ مجانی میلیونها نفر از سادگان چینی را علیه دولت و ارتش ملی گرای چین شوراند انها چاره ای نداشتند تا با دو میلیون نفر از سربازان ملی گرا به جزیره تایوان عقب نشینی کنند. مائو وقتی به ساحل رسید میخواست به تایوان بره جریان را بکسره کنند. ولی دستیارانش گفتند رئیس! کشتی نداریم از تنگه عبور کنیم! بعد از ۷۵ سال که چین اینقدر ثروتمند و قوی شده و می تواند حتی ۱۰۰ مبلیون سرباز بسیج کند ولی باز ارتش چین حتی نمی تواند تضمین کند که قادر هست صد هزار سرباز مجهز را امن و سالم در ساحل تایوان تخلیه کند. حالا جریان پوتین هست. روی کاغذ از جمعیت ۱۴۰ میلیونی روسیه می تواند چهار میلیون سرباز اجباری را فرا بخواند. اما چگونه می تواند انها را تجهیز و اموزش دهد و از همه مهمتر سه وعده غذا روزانه برای انها تامین کند. دنیا جای توهم و ارزو نیست بلکه جای واقعیت هست. همین هست که پوتین حتی صد هرار نیرو نداشت که جلوی سقوط شهرهای روسبه و حرکت واگنر بسوی مسکو را بگیرد و مجبور شد واگنر دیدی ندیدی راه بباندازد و همه چیز را ببازد. چین بسیار عاقل تر هست. می داند که در برابر تایوان شانسی ندارد پس فقط ژست میگیرد و مشت خود را باز نمیکند تا همه دنیا بدانند که مانند مشت پوتین چیزی درش نیست.
ناشناس۳۱۱۴۸۹۱۱۰:۲۲:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۶
چین بزرگترین قدرت اقتصادی و نظامی دنیاست چین تایپه( تایوان) بخش جدایی ناپذیر از خاک چین است و روسیه همین که 17 ماه در مقابل اوکراین با حمایت های تسلیحاتی و صدها میلیارد دلاری امریکا و ناتو جنگیده یعنی ابر قدرت است.
ناشناس۳۱۱۵۴۴۸۱۴:۵۴:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۶
عالیه ولی چین به آمریکا بد و بیراه نمیگه با آمریکا سر شاخ نمیشه نمیگه تحریم نعمته به روسیه هم مثل شما اعتماد نداره !
مهرگان۳۱۱۴۷۴۹۰۸:۵۲:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۶
پرواضح است که ایران فعالیتی در جنگ اوکراین ندارد که اگر این‌گونه بود شکست قطعی زلنسکی و ناتو، زودتر از آنچه که شاهد خواهیم بود، به وقوع می‌پیوست البته آنچه رسانه ها خودشان میگویند و آنچه از حقایق بر میاید به آنچه شرق دوستان و شرق گرایان میگویند تفاوت دارد !
ناشناس۳۱۱۴۹۸۲۱۱:۰۸:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۶
اگر دنبال وقعیت هستی، واقعیت اینه که بخاطر عقاید یک دلقک اوکراینی که مثل همه غربگراها به وعده‌های پوچ آمریکا و انگلیس اعتماد کرده الان ۲۰ درصد کوچکتر شده، کلی از زیرساخت‌هاش نابود شده، کلی از سربازانش کشته شدن، کلی از مردمش آواره شدن، اقتصادش نابود شده و هیچ آینده روشنی براش وجود نداره!!!! البته دستاورد بزرگ اون دلقک اینه که الان قهرمان رسانه‌های همون غربی‌هاست!!! فقط همین
ناشناس۳۱۱۴۷۵۰۰۸:۵۲:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۶
آقای مطهری کاملاٌ حق گفته اند. سیاست امروز ما کاملاٌ مغایر با اصل نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی است. به فرض در آینده شرق قدرت بگیرد هیچ دلیل نیست که ما هم پیمان یک کشور دیکتاتوری با افکار تزاری و یک کشور کمونیست قرار بگیریم.
ناشناس۳۱۱۴۹۷۷۱۱:۰۶:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۶
لطف کنید بفرمایید کدام مورد مغایر به نه شرقی و نه غربی هست در حال حاضر
محمد۳۱۱۴۷۵۵۰۹:۰۰:۲۰ ۱۴۰۲/۴/۶
الان ما چه سودی از طرفداری از روسیه برده ایم که شما از اون از بهره برداری از فرصت ها نام می برید؟ غیر از این شده که تمام دنیا روبروی ما قرار گرفته؟ جالبی این است که کسی به روسیه که تجاوز مستقیم کرده کاری نداره، اما همه ما رو تحریم کرده اند.
ناشناس۳۱۱۴۸۶۱۱۰:۰۶:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۶
قطع نامه 1929 که بسترساز تحریمهای بانکی و نفتی شد نتیجه فتنه و اشوب اصلاح طلبان در سال 88 بود.
ناشناس۳۱۱۴۷۵۶۰۹:۰۰:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۶
بسیار تحلیل جانبدارانه بود مطهری کاملا درست گفته اند ما البته یعنی ایران بایدهمانند دیگر ملت ها به نفع ملت خود فکر کنیم نه به روس و چین وآمریکا اعتماد کنیم آقای محترم آیا نیروگاه اتمی بوشهر برق خودش را تامین می کند شما چطوری به آینده روس امیدوارید؟
ناشناس۳۱۱۴۸۹۴۱۰:۲۴:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۶
نیروگاه اتمی بوشهر 1000 مگاوات تولید برق دارد باید با کمک روسیه 20 نیروگاه 1000 مگاواتی بسازیم تا برق کشور تامین بشود.
ناشناس۳۱۱۴۷۶۰۰۹:۰۲:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۶
جناب ونکی خودت میگی نظم احتمالی آینده. اولا که تغییر نظم جهانی همونطور که خودت هم نوشتی فقط یک احتماله، دوما شواهد و قرائن کاملا حاکی از محبوبیت نظامات دمکراتیک در قیاس با نظامات غیردمکراتیک در افکار عمومی جهان داره و حرکت کلی دنیا عقلا به سمت افزایش دمکراسی خواهد بود نه کاهش اون، سوما روسیه هیچکدام از پیش نیازهای بدل شدن به یک قدرت جریان ساز رو نداره یعنی نه تولید ثروت و حجم اقتصاد، نه خلق تکنولوژیهای جدید، نه قدرت رسانه ای، نه نفوذ زبان روسی هیچکدوم پیش نیازهای تغییر نظام جهانی رو نداره این موارد با شدت کمتری در مورد چین هم مصداق داره. با تمام این حرفها همه مخالفان روس گرایی را که شما اساسا وجودش را انکار میکنی با یک چوب نرانید بسیاری از این مخالفان حرفشون اینه که در شرایط حاضر حوزه نفوذ غرب در همه عرصه های کلان جهانی بسیار بیشتر از شرقه و سیاست ما نباید بر دوستی با شرق و دشمنی با غرب استوار باشه. در مقاطع مختلف تاریخی ایران هم از غرب و هم از شرق دشمنی دیده باید به طرف عادی سازی روابط با هر دو طرف حرکت کرد اما به هیچ طرفی نباید اعتماد کرد و اصرار بر دشمنی با هیچ طرفی هم نباید داشت. ما نباید خودمون رو به یک کشور استثنا در جهان بدل کنیم این خطرات، مضرات و آسیبهای جبران ناپذیری داره و مهمترین اون آسیبها عقب ماندگیست که شما با نگاه به عرصه خودرو سازی، محیط زیست، امکانات ورزش حرفه ای و صنایع مادر مثل فولاد و نفت و گاز و پتروشیمی به وضوح این عقب ماندگی رو حس میکنید.
ناشناس۳۱۱۴۸۶۷۱۰:۰۹:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۶
بسیار عالی فرمودید. ولی افسوس کو گوش شنوا و مرد عمل و تدبیر
ناشناس۳۱۱۴۷۶۱۰۹:۰۴:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۶
از علی مطهری به عنوان فردی که همواره در دامان افراط و تفریط نیفتاده و سعی بر اتخاذ مواضع عقلانی داشته، این اظهارات کمی عجیب است علی مطهری در دامن افراط و تفریط نیفتاده ؟؟!!!! علی مطهری تنها کاری که بهتره انجام نده اظهار نظر در خصوص مسائل کلان سیاسی بخصوص سیاست خارجیه .....
ناشناس۳۱۱۴۷۶۷۰۹:۱۰:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۶
جناب ونکی، روسیه به لحاظ اقتصادی، یکی از مهم ترین رقبای ماست؛ چرا که اساس اقتصادش بر نفت و گاز و پتروشیمی یعنی همان منابعی که بنیاد اقتصاد ماست، استوار است. روسیه البته در زمینه نظامی می تواند در مقابلِ غرب، همراه و یار ما باشد، اما در زمینه ی تکنولوژی در حوزه های مختلف و سرمایه گذاری در ایران و پیشرفت به صنایع زیر ساختی ما، حتی نمی تواند نقش کشوری مانند ایتالیا را هم ایفا کند. با چنین دیدگاهی، روسیه اساسا نمی تواند خواهان ایرانی قدرتمند در زمینه ی صدور نفت و گاز و مشتقات این محصولات و پیشرفت ایران در این زمینه ها باشد. چقدر طول کشید که روس ها به ایران موشک S300 را دادند!؟ در حالی که با شرایطی خیلی آسان تر و البته سریع تر، موشک S400 را به ترکیه_عضو ناتو!!!- تحویل دادند. کار ساختن راکتور اتمی بوشهر چند سال به درازا کشید!؟ در سوریه نیز ، سیاست روسیه با اسراییل کاملا هماهنگ و هم سواست. همه ی حملات اسراییل به نیروهای ایرانی در سوریه، با چراغ سبز روسیه انجام می شود. بنابراین در همکاری ما با روس ها، به شکل وضعیت موجود که علی مطهری به درستی آن را نقد می کنند، این روسیه است که منافع بسیار زیادتری عایدش می شود و نه ما!!!
ناشناس۳۱۱۴۹۰۰۱۰:۲۸:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۶
امریکا و اسرائیل داعش را برای تجزیه سوریه و عراق و ایران تاسیس کرده بودند نیروی هوایی روسیه در جنگ با داعش در سوریه پشتیبان نیروی های مقاومت بود با حمایت روسیه داعش نابود شد.
ناشناس۳۱۱۴۷۷۸۰۹:۱۷:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۶
حرفهای مطهری واقعیت جامعه هست.ایران از زمان قاجار تا باحال غیر از ضرر و زیان خیری از روس‌ها ندیده.
ناشناس۳۱۱۴۹۰۱۱۰:۲۹:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۶
مگر از امریکا خیری دیدیم ؟! مطهری چرا حامی ترکمنچای برجام بود ؟!
ناشناس۳۱۱۴۷۸۱۰۹:۱۹:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۶
چرا همین نگاه پراگماتیسم را به غرب نداشتید؟ چرا همیشه فرضیه شما در بحث ها نگاه تخاصم آمیز کشورها به یکدیگر است،‌ در حالیکه روابط بین الملل حول منافع است؟ چرا نتوانستید منافع مشترکی با کشورهای مختلف دنیا ایجاد کنید؟‌
ناشناس۳۱۱۵۰۸۳۱۱:۴۶:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۶
مگر نداریم؟شاخک هایتان روی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی هست
ناشناس۳۱۱۴۷۹۷۰۹:۲۶:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۶
چندتا از راهبردها و سیاستهای گذشته که منجر به منفعت ملی شده باشد را نام ببرید. پس تا زمانی که چنین کارنامه ای نداشتید ادعا نکنید.
ناشناس۳۱۱۴۷۹۸۰۹:۲۷:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۶
اقای ونکی شما از زمانی که در الف شروع به نوشتن کردید،واضحات و بدیهیات این زمانه را منکر میشوید و تمام سعی و تلاشتان وارونه جلوه دادن اوضاع موجود است.بخدا که ماست سفید و شب سیاه است و برعکس نشان دادن ان جز گمراهی و بیراهه روی سودی ندارد.
ناشناس۳۱۱۵۰۰۳۱۱:۱۷:۱۵ ۱۴۰۲/۴/۶
چه جالب فرمودید، من درمورد دکتر ظریف همچین تصوری دارم، آنجایی که بر سردار سلیمانی تاخت و اخیرا که از عهدنامه ترکمنچای دفاع کرد!
ناشناس۳۱۱۵۰۱۴۱۱:۲۱:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۶
شما چرا به جای جواب دادن، خود نویسنده رو زیر سوال می‌برین!؟بدتر اینکه به جای اینکه بگین کجای حرف اشتباهه فقط می‌گین اشتباهه!!!
نوری۳۱۱۴۸۱۲۰۹:۳۷:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۶
احسنت به آقای ونکی.آقای مطهری درفهم مسایل سیاسی کلان کند ذهن هست.ضمناآنانیکه ذهنشان راشبکه های وابسته به آمریکا پرورش داده است،قطعا تحلیل شما را نخواهند فهمید
ناشناس۳۱۱۴۸۳۴۰۹:۵۱:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۶
به نظرم همین که روسیه انقدر بی قادعده هست که یک نفر از زندان میاد بیرون میره آشپز پوتین میشه و از آشپزی میلیاردر میشه و چند رستوران زنجیره ای میزنه بعد شرکت نظامی خصوصی تاسیس میکنه بعد یهو قاطی میکنه همه کشور رو تشویق به شورش میکنه بعد یهو یادش می افته مثل اینکه قرصاشو نخورده از همه تشکر میکنه و میره ... به خودی خود نشون میده که تصمیمات در روسیه روی چه پایه ای میچرخه و به نظرم به اندازه کافی درس عبرت توش هست.
عمران۳۱۱۴۸۴۳۰۹:۵۸:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۶
اگر روسیه در اوکراین شکست بخورد و پوتین از قدرت کناره گیری کند آیا اتفاق بدی برای ایران نیست؟ اگر هست پس باید برای آن سناریوی محتمل برنامه ریزی کرد. احتمال شکست روسیه در باتلاق اوکراین اصلا کم نیست، و همین حالا هم خیلی ها نادانسته سرنوشت ایران را به روسیه گره میزنند.
ناشناس۳۱۱۴۹۱۸۱۰:۴۲:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۶
سرنوشت روسیه هیچ ربطی به ایران ندارد البته پیروزی روسیه در جنگ به نفع ایران است.
عمران۳۱۱۵۰۶۵۱۱:۳۸:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۶
هیچ ربطی ندارد؟ اگر یک فرد غربگرا در روسیه بر سرکار بیاید مثل ناوالنی به حال ایران هیچ فرقی نمیکند؟ اگر روسیه مجبور شود نیروهایش را از سوریه جمع کند به حال ایران فرقی نمیکند؟
ناشناس۳۱۱۵۱۱۰۱۱:۵۴:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۶
مردم روسیه به پوتین اعتماد دارند هرگز یک غربگدا در روسیه قدرت پیدا نمی کند.
ناشناس۳۱۱۴۸۵۰۱۰:۰۱:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۶
در پس ذهنیت شما که این یادداشت را نوشته اید، روس گرایی موج می زند وابسته‌کردن قدرتی چون روسیه به ایران، محوریت شرق و فرصتی است برای ایفای نقش ایران و کسب جایگاه در نظم احتمالی آینده، شکست قطعی زلنسکی و ناتو نمونه هایی از این ذهنیت است.
حسن بک۳۱۱۴۸۵۵۱۰:۰۴:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۶
این تحلیل تماما بر پیش فرض های ثابت نشده و توجیه گرانه است !!
خیلی شناس۳۱۱۴۸۵۷۱۰:۰۴:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۶
پیام بنده را مانند دفعات گذشته منتشر نخواهید کرد و اشکالی هم ندارد ! اما به نویسنده محترمتان بفرمایید که آنکس را که خواب است بتوان بیدار کرد ولی آنکس که خود را به خواب زده هرگز !
ناشناس۳۱۱۴۸۶۹۱۰:۰۹:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۶
مطالب کامنت گذاران را میخوانم از بی اطلاعی و کم سوادی متاسف میشوم و از اینکه دستی بر قدرت ندارند خوشحال .کشوری که ملت ایران رو تحریم کرده ،برای براندازی بودجه و رسانه تدارک میبیند و روز روشن مقام عالی رتبه نظامی رو ترور میکند بدون شک دشمن است و دشمن دشمن ما دوست ماست. خداوند کشتیبان با درایت و قدرتمند این نظام را حفظ نمایند. ان شاءالله
ناشناس۳۱۱۴۹۴۴۱۰:۵۳:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۶
با کلیت حرف شما موافقم ولی دشمنِ دشمن، ضرورتاً دوست نیست؛ ممکن است دوست باشد یا دشمن.
ناشناس۳۱۱۴۹۸۱۱۱:۰۸:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۶
همان غرب گداهای معروف هستند که از طریق رسانه های دشمن شست و شوی مغزی شدن
ناشناس۳۱۱۵۰۷۰۱۱:۴۰:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۶
لطفا یکبار امتحان کنید سفارت روسیه را اشغال کنید هر روز از تریبونهای رسمی مرگ بر روسیه بگویید روابط خود را با روسیه قطع کنید تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم کنید رای روسیه به ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت را محکوم کنید خوشحالی مقام رسمی روسها از تحریم ایران را محکوم کنید. عکس یادگاری از اشغال ایران توسط سفیر روسیه را محکوم کنید و آنوقت منتظر عکس العمل روسها باشید تا در شرایط برابر مقایسه کنیم ببینیم روسیه بدتر است یا امریکا
ناشناس۳۱۱۵۱۵۱۱۲:۱۹:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۶
اونوقت که هیچکدوم اینکارها رو نکرده بودیم آمریکا در ایران کودتا کرد و دولت دکتر مصدق را برکنار کرد و دیکتاتوری را به کشور برگرداند!! پس مرگ بر آمریکا
ناشناس۳۱۱۵۳۸۶۱۴:۲۵:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۶
مگر ما کاری کرده بودیم که ۱۹ تا از شهرهامون رو روسها در جنگ گلستان جدا کردن؟ باز ترکمنچای رو بگی میشه گفت عباس میرزا خودش حمله به روسیه رو بدون در نظر گرفتن توان و امکانات شروع کرد اما زورش نرسید و نخجوان و ارمنستان رو هم روسها از ایران جدا کردن.
ناشناس۳۱۱۵۶۰۱۱۷:۴۲:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۶
با دیدگاه شما الان با یونان ایتالیا هم دنبال درگیری باشید چون بک روزی سرزمین هم جدا کردن توسط آنان! چرا فقط چسبیدی به روسیه؟!!
ناشناس۳۱۱۵۲۵۹۱۳:۰۷:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۶
چین و روسیه تحریم و تهدید و ترور نمی کنند اما امریکا و غرب چنین می کنند.
ناشناس۳۱۱۵۳۸۹۱۴:۲۹:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۶
نکنه گروه واگنر که مخالفین رو با پتک اعدام میکنن آمریکا درست کرده؟ نکنه اینی که کریمه و باخموت و دونتسک اوکراین رو اشغال کرده امریکاست نه روسیه؟
ناشناس۳۱۱۵۲۹۶۱۳:۳۰:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۶
هر وقت روسیه خودش همانند آمریکا این کارها را کرد و نه به دلیل رفتارهای آمریکا بیا تز روشنفکری بده و حتی نمیدانی در همین ماجرای سفارت و عکس برخود لازمه انجام گرفت
ناشناس۳۱۱۵۳۵۴۱۴:۰۵:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۶
روسیه این کارها را قبلا کرده! قبل از تشکیل شوروی، روسیه بود و انگلیس هم بود. این دو کشور ایران را سه قسمت کرده بودند: شمال، جنوب و مرکز.
ناشناس۳۱۱۵۵۹۶۱۷:۴۰:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۶
چه ربطی به ‌الان روسیه دارد؟
ناشناس۳۱۱۵۱۴۴۱۲:۱۶:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۶
حرف شما و خیلی های دیگه که کامنت گذاشتن و طرفداری روس را می کنند مانند این است که بر علیه معاویه(امریکا) برویم با عمروعاص (روسیه) و عبدالملک مروان (چین) و ... هم پیمان بشویم در ضمن اگر حکومت بر مبنای اصول دینی بنا شده کنش سیاسی آنهم باید کلا بر این مبنا باشد و از متجاوز به کشور دیگر به هر عنوان نباید دفاع کند .
ناشناس۳۱۱۵۲۹۳۱۳:۲۶:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۶
تجاوزی نیست جنگ روسیه و آمریکا هست و در پوشش اوکراین به رهبری آن دلقک
ناشناس۳۱۱۵۲۷۲۱۳:۱۳:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۶
صحبت مردم سر برنامه است!‌ اینکه راه حل چیست؟ به هر حال اقتصاد و سیاست دنیا دست این کشورهاست. چطور همین کشورهای عربی توانستند با قدرتهای مختلف رابطه برقرار کنند. شما نمی توانید؟
ناشناس۳۱۱۴۸۷۷۱۰:۱۳:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۶
چه روز سیاهی بود آنروزی ثقه الاسلام در تبریز توسط حاکم همه کاره روسی به دار آویخته شد جای خوشوقتی شد که انقلاب روسیه باعث شد که روس‌ها از قزوین و تبریز و شمال ایران خارج شوند
ناشناس۳۱۱۴۹۹۶۱۱:۱۴:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۶
مرحوم جلال آل‌احمد در کتاب خدمت و خیانت روشن‌فکران در مورد شیخ فضل‌ا... نوری می‌نویسد: «من نعش آن بزرگوار را بر سردار همچون پرچمی می‌دانم که به علامت استیلای غرب‌زدگی پس از 200 سال کشمکش بر بام سرای این مملکت افراشته شد».
ناشناس۳۱۱۴۹۱۳۱۰:۳۹:۱۵ ۱۴۰۲/۴/۶
بهتر نیست سخن امیرالمومنین علی علیه السلام را آویزه گوش کنیم و بیخود در هر مسئله طرفداری شرق یا غرب را نکنیم. حضرتش فرموده اند: دوستان تو سه گروهند 1) دوست تو 2) دوستِ دوستِ تو 3) دشمنِ دشمنِ تو . ( حوادث دنیا و بی ثباتی آن گاه دوست را دشمن و گاه دشمن را میتواند دوست کند. ) فتامل یا اولی الباب. . . .
ناشناس۳۱۱۴۹۲۸۱۰:۴۷:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۶
مبنای نظر نویسنده «ایران سعی در بهره‌برداری از تحولات‌جهانی برای کسب منافع خود داشته» است. دعوا هم دقیقا بر همین اساس هست. قطعا اگر یک ایرانی سیاستی را در این راستا تشخیص دهد مخالفتی نخواهد داشت.
ناشناس۳۱۱۵۰۵۸۱۱:۳۴:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۶
متاسفانه تشخیص بعضی‌ها دست خودشون نیست و دیگران براشون تشخیص می‌دن، بخاطر همین ممکنه تصور کنن در انتخابات تقلب شده یا روحانی فرشته نجاته یا برجام فتح‌الفتوحه یا ایرا ن خودش رو انداخته به دامن روسیه یا زلنسکی قهرمانه یا ...
ناشناس۳۱۱۵۰۶۰۱۱:۳۵:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۶
متاسفانه تشخیص بعضی‌ها دست خودشون نیست و دیگران براشون تشخیص می‌دن، بخاطر همین ممکنه تصور کنن در انتخابات تقلب شده یا روحانی فرشته نجاته یا برجام فتح‌الفتوحه یا ایرا خودش رو انداخته به دامن روسیه یا زلنسکی قهرمانه یا ...
ناشناس۳۱۱۴۹۳۴۱۰:۴۸:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۶
اگر طبق تفسیر جناب سعید ونکی حاکمیت و نظام در این چهل و چند سال سعی در بهره‌برداری از تحولات‌جهانی برای کسب منافع ملی ایران بر اساس واقع‌گرایی و عقلانیت در نظام بین‌الملل داشته و وسیاست‌خارجی کشورمان، منبعث از نگاه پراگماتیک به تحولات بین‌الملل است چرا محصول سیاست های اتخاذ شده همواره تلخ و ناامیده کننده و فاقد ارزش افرینی و اعتبارو مزیت اقتصادی و سیاسی بوده و همیشه ومستمرا دچار خسران و محدویت وچالش و بحران وجنگ و تحریم و اصطکاک با تمامی جهان منجمله همسایگان هستیم؟ جرا از اقتدار لازم برای دفاع از حقوق و منافع خود حتی در برابر طالبان و جمهوری باکو و عراق و بحرین وامارات نیز برخودار نیستیم؟چرا قادر نیستیم غرامت جنگ هشت ساله را علیرغم ان همه خسارات و گذشت دهه ها از پایان جنگ از عراق مطالبه کنیم؟ چرا از دریافت مطالبات حاصل از فروش نفت و گاز و برق عاجزیم؟چرا چندین دهه مشکل حق ابه را علیرغم میزبانی از ده میلیون مهاجر نتوانستیم حل کنیم؟ چرا پول ملی و پاسپورت ایران در رده بی ارزش ترین و نامعتبرین اشل های جهانی است؟چرا از جذب سرمایه گذار خارجی عاجزیم ؟
ناشناس۳۱۱۴۹۳۷۱۰:۵۱:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۶
جناب نویسنده شاید شما به حکم ادب گفته‌اید مطهری اهل افراط و تفریط نیست، اما چیزی که ما سالهاست در حرف‌های ایشان میبینیم اتفاقا در اغلب موارد یا در افراط است یا تفریط و یا حرفِ درستی را به بدترین شکل ممکن مطرح می‌کند.
علیجانی۳۱۱۴۹۳۸۱۰:۵۱:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۶
من از اقای مطهری که چندین سال است در درون حاکمیت کار میکند و از همه جریانات جهانی مطلع است این اظهار نظر بچه گانه را تعجب می کنم، آمریکایی ها و غربی ها به کمتر از نابود ما راضی نیستند و حداقل الان چین و روسیه طرف ما هستند و فقط کافی است از این رابطه به نفع منافع ملی استفاده کنیم.
ناشناس۳۱۱۴۹۹۲۱۱:۱۱:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۶
این نه سیاست سرش می شود و نه می‌داند چی بگوید چه قبلا که در مجلس بود و چه الان ایشان فقط در زمینه فرهنگی تا حدودی درست می گوید چون در آن زمینه بیشتر دانش دارد و بقیه رشته ها حرف های آبکی می زند خصوصا در در جبهه اصلاح طلب که قرار می گیرد اصلاح طلبی هم که امال و آرزویش مشخص هست چی هست
ناشناس۳۱۱۵۰۲۰۱۱:۲۲:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۶
کاملا موافقم که باید واقعیات عینی را بر تمایلات ذهنی ارجحیت داد اما چند نکته: 1- سهم ما از شناخت همه واقعیت چقدر است؟ 2- اعتبار فرضیه ها یا نظریه هایی که برای تحلیل و تفسیر واقعیت استفاده میکنیم چقدر است؟ 3- تفسیر ما از منافع ملی چیست؟
ش۳۱۱۵۰۲۶۱۱:۲۵:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۶
آیا هدف وسیله را توجیه می کند؟
ناشناس۳۱۱۵۰۶۳۱۱:۳۶:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۶
آیا منافع اندک غیر قطعی، چشم بستن بر جنایات اسرائیل را توجیه می‌کند!؟
ناشناس۳۱۱۵۰۵۱۱۱:۳۲:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۶
با دیدگاهی که در این مقاله در صدد توجیه آن هستند محکومیت تجاوز به یک کشور مستقل اصلا جایگاهی ندارد و روسیه در تجاوز به اوکراین محق است و بخاطر منافع کوتاه مدت باید از او حمایت کرد.
ناشناس۳۱۱۵۰۹۹۱۱:۵۰:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۶
از علی مطهری به عنوان فردی که همواره در دامان افراط و تفریط نیفتاده و سعی بر اتخاذ مواضع عقلانی داشته، این اظهارات کمی عجیب است. برخلاف نظر نويسنده ايشان خيلي مواضع و حرف هاي غير عقلاني مي زند حتي در شرايطي كه عصباني مي شود به مردم زننده مي كند.
ناشناس۳۱۱۵۱۲۶۱۲:۰۱:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۶
شرق وغرب دولبه یک قیچی هستند.
ناشناس۳۱۱۵۱۳۱۱۲:۰۳:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۶
در قرن حاضر و براساس منافع ملی کشورها در تعاملات بین المللی چیزی بعنوان نه شرق نه غرب یا شمال و‌ جنوب وجود ندارد بلکه هم افزایی وجود دارد یعنی با تفکر «همه» کارایی بیشتری وجود دارد پس عاقلانه نیست تمام توپ در یک سبد چیده شود و یا اصلا در سبدی چیده نشودغرب یا شرق براساس منافع خودشان با همه رفتار میکنند پس هر دو جبهه کارایی و تنوع بیشتری دارد
ناشناس۳۱۱۵۱۶۷۱۲:۲۷:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۶
نویسنده تو این تیکه از متنش نشون میده کلا نمیدونه با خودش و وضعیتی که ایران داخلش قرار داره چند چنده پرواضح است که ایران فعالیتی در جنگ اوکراین ندارد که اگر این‌گونه بود شکست قطعی زلنسکی و ناتو، زودتر از آنچه که شاهد خواهیم بود، به وقوع می‌پیوست. اما با فرض صحت ادعای علی مطهری و تصور دخالت ایران در جنگ اوکراین، این اقدام کاملاً در راستای تامین ‌امنیت و منافع ملی است. هم به لحاظ وابسته‌کردن قدرتی چون روسیه به ایران، هم به لحاظ مقابله با نفوذ ناتو در منطقه و هم عرض‌اندام مقابل غرب برای پشتوانه‌سازی در مذاکرات.
حسین۳۱۱۵۱۶۸۱۲:۲۷:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۶
می گویند فلانی دهان باز کند من می فهمم چه می خواهد بگوید... نویسنده محترم جملات نقدش را با علی مطهری شروع کرد و نظرش درباره علی مطهری نه نظر و سخن علی مطهری و این بیراهه رفتن است که ما در جواب نظر کسی خودش را نقد کنیم.
ناشناس۳۱۱۵۲۲۱۱۲:۴۷:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۶
بیشتر از این فیلسوف همه چیز دان توجیه کننده مطلب بگذارید.!!
مهدی۳۱۱۵۲۶۱۱۳:۰۸:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۶
جناب ونکی‌خیلی خوب هستن بیشتر ازشون مطلب بزارین .
ناشناس۳۱۱۵۲۶۷۱۳:۱۱:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۶
این شکست قطعی اوکراین را جناب نویسنده از کدامین تحلیل نظامی استخراج فرموده اند؟ و درعین حال بخاطر داشته باشید روسیه به اوکراین تجاوز نمود، آنهم به بهانه ایجاد فاصله با ناتو. حال که مناطقی از اوکراین را بخود ملحق نموده مجددا در همسایگی ناتو قرارگرفته. در مورد پیشرفت نیز واقعیت روی زمین قابل انکارنیست. کره شمالی درحال حاضر موشکهایی بمراتب پیشرفته تر اما در اختیار دارد. بمب اتمی هم دارد. پاکستان هم بمب اتم دارد. هند هم دارد. و در پیشرفت آنها همین بس که بیش از پنجاه درصد مردم هند توالت ندارند .
ناشناس۳۱۱۵۲۸۹۱۳:۲۳:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۶
ونکی:«پرواضح است که ایران فعالیتی در جنگ اوکراین ندارد که اگر این‌گونه بود شکست قطعی زلنسکی و ناتو، زودتر از آنچه که شاهد خواهیم بود، به وقوع می‌پیوست.» اقای ونکی شما با بیان این جمله مشخص است که دچار توهم شدید هستید چرا که قدرت دفاعی ایران را در تقابل با گروه تروریستی طالبان اگر بیاد باورید مشخص می شود که میزان توهم شما چقدر است.
ناشناس۳۱۱۵۵۲۷۱۶:۲۸:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۶
منظورت از طالبان همونایی هستن که آمریکا رو با اون افتضاح فراری دادن!؟!؟
ناشناس۳۱۱۵۵۳۳۱۶:۳۱:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۶
من بیشتر پایان حکومت داعش بر این کره خاکی یادم میاد، مخصوصا بعد از اینکه بیش از نصف عراق و سوریه رو گرفته بود و همه غرب و خیلی از اعراب کمکش می‌کردن.
ناشناس۳۱۱۵۵۳۵۱۶:۳۱:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۶
می‌گن شاهد ۱۳۶ خیلی خطرناکه!! شما چیزی نشنیدی؟
ناشناس۳۱۱۵۵۴۴۱۶:۳۹:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۶
ایران سعی در بهره‌برداری از تحولات‌جهانی برای کسب منافع خود داشته؟واقعاِّ!واقعیات اقتصادی اجتماعی سیاسی و... جامعه چیز دیگری نشان میدهد.
ناشناس۳۱۱۶۴۳۶۱۱:۳۴:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۷
...همواره دردامان افراط وتفریط نیفتاده...؟؟؟؟!!!!!!!!!!! مواضع عقلانی....؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!! دوربین مخفیه؟؟؟؟؟!! خندوانه است..؟؟؟!!!!
حامد۳۱۱۶۹۷۵۱۸:۰۸:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۷
علی مطهری فردیه که توانایی ضعیفی در عالم سیاست داره اما حرف هایی عجیب می زنه. حرف های اون در حد ساده ترین اقشار جامعه که صبح تا شب در تاکسی ها کله مردم رو می خورن بوده و فاقد هر گونه ارزش در دنیا منطق ، سیاست و جامعه شناسی است. شورش و خیانت عناصر حقیر در هر کشوری ممکنه رخ بده. در ایران شورش ها و خیانت های بسیار بزرگ تری نسبت به شورش یک روزه واگنر رخ داده. بارها. خیانت رئیس جمهور اول انقلاب. خیانت نخست وزیر انقلاب. خیانت رئیس مجلس. خیانت منتظری جانشین امام. خیانت گروه تروریستی منافقین. خیانت های عناصر فاسد اصلاح طلب. خیانت مجلس اصلاح طلبان. وطن فروشی ها خیانت ها و شورش ها و یاغی گری های مخالفان این نظام ده ها برابر بزرگ تر از خیانت واگنره در روسیه بود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  2. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

  3. دستور بسیج همه امکانات برای یافتن دختر ۲۴ ساله در میامی

  4. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  5. دستورالعمل دادستانی کل کشور درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

  6. ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر متوقف شد

  7. ماجرای روغن‌های خام آفتابگردان/ خط قرمز سازمان غذا و دارو سلامت مردم است

  8. وزارت بهداشت: محموله روغن آلوده به سموم مجوز مصرف ندارد

  9. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم

  10. مصرف انرژی کشور دو برابر استاندارد مصرف جهانی است

  11. دولت‌های غربی به دنبال ربایش نخبگان جوان هستند 

  12. سفیدشویان غرب  مشغول کارند

  13. بازگشت شاخص‌های پولی به پیش از تحریم

  14. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  15. دختربچه ۱۰ ساله همبازی‌اش را سلاخی کرد

  16. بهادری: دولت در حوزه تسهیلات تکلیفی با کسی شوخی ندارد

  17. غربی‌ها قبل‌از عملیات وعدهٔ صادق به ما گفتند اگر می‌زنید، محکم نزنید!

  18. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : حج به صحنه برائت از طواغیت تبدیل می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. درباره توبه تتلو

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  10. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  12. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  13. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  14. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  15. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  16. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  17. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  18. تنوری که هنوز سرد است...

  19. ایثارگران را بدنام نکنید !

  20. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  21. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  22. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  23. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  24. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  25. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

پربحث‌های هفته

  1. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  2. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  3. چرا این همه بد اخلاقی؟

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  5. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  6. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  7. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  8. تنوری که هنوز سرد است...

  9. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  10. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  11. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  12. پاسخ طحان‌نظیف به انتقادات روحانی از شورای نگهبان/ رقیب جدید قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم

  13. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  14. قوه قضائیه تصاویر و مستندات جدیدی از مرگ نیکا شاکرمی منتشر کرد

  15. دولت با نظام بانکی شوخی ندارد

  16. درخواست مهم ایران از طالبان درباره مهاجران افغان

  17. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  18. شناور سپاه از خط استوا عبور کرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی

  19. دیوید کامرون: اوکراین مجاز است با سلاح‌های انگلیسی، روسیه را بزند!

  20. ۲۳دلیل برای اثبات دروغ بی‌بی‌سی

  21. رئیسی: «وعده صادق» از نقاط عطف اجماع‌ساز میان مردم بود/ هیچوقت میز مذاکره را ترک نکردیم

  22. راستی‌آزمایی گزارش بی‌بی‌سی در مورد جزئیات مرگ نیکا شاکرمی

  23. "مصلحت قطعی" همچنان در انتظار تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام

  24. رئیسی: مردم با حضورشان انتخابات باشکوه را رقم بزنند

  25. تاییدتشکیل سازمان «سپند»/ ایرادات شورای نگهبان به لایحه حجاب پابرجاست

آخرین عناوین