پیام روشن سفر آیت الله رییسی به آمریکای لاتین حلقه دوستان ایران در جهان قوی تر شد

محمدرضا نادری گیسور، گروه سیاسی الف،   4020328099 ۲۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
حلقه دوستان ایران در جهان قوی تر شد

سفر پنج روزه آیت الله ابراهیم رییسی رییس جمهوری اسلامی ایران به سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوا و کوبا در آمریکای لاتین روز گذشته (جمعه) به پایان رسید و پیام روشنی که رسانه های غربی و امریکای لاتین از آن برداشت کردند، این بود: «حلقه دوستان ایران در جهان قوی تر شد.»

شاید این پیام را منتقدان داخلی و حتی مردم عادی در ایران نشنوند و چنین برداشتی از این سفر را «شعاری» و «اغراق آمیز» تلقی کنند. البته، به چنین نگاهی نمی توان چندان خرده گرفت زیرا از یکسو، متاسفانه به زبان اسپانیولی که زبان رسمی همه کشورهای امریکای لاتین بجز برزیل پرتغالی زبان است و یکی از پنج زبان رسمی سازمان ملل متحد به شمار می رود، در ایران و رسانه های آن توجه چندانی نمی شود و در نتیجه، بسیاری از مطالب مربوط به این منطقه و کشورهای آن در رسانه های بین المللی، بازتاب چندانی در رسانه های داخل ایران ندارد و از سوی دیگر، برخی تحلیلگران و اصحاب رسانه و سیاست در ایران بطور سنتی اصرار دارند به دیگران بقبولانند چون امریکای لاتین دور است و آنها را نمی شناسیم، نمی توانیم با آنها کار کنیم. 

این عده نه حاضرند به تحولات فزاینده بین المللی و تغییرات روزافزون صحنه قدرت در یک جهان در حال نو شدن توجه کنند و نه، می خواهند بپذیرند بسیاری از غذاها و میوه های گرمسیری که هر روز نوش جان می کنند، ازهمان امریکای لاتین می آید. از موز و نارگیل گرفته تا گوشت گوساله، برنج، شکر، گندم، ذرت، کاکائو و بسیاری از محصولاتی که بطور مستقیم یا غیرمستقیم به مصرف ایرانی ها می رسد. منظور از غیرمستقیم، استفاده از گوشت های یخ زده برزیلی در انواع فرآورده های فست فودی و یا تولید انواع خوراک دام با واردات غلات از امریکای لاتین است. در مورد شکر هم که نیازی به گفتن نیست. مگر می توان انواع شیرینی را بدون شکر ، قهوه و کاکائو تولید کرد؟! مگر تولیدات داخلی ما در حوزه کالاهای اساسی چه اندازه است؟! اصلا، آیا توزیع کالاهای اساسی ارزان بدون واردات آن از امریکای لاتین میسر است؟!

ما حتی از قبل از انقلاب از این منطقه واردات داشته ایم و پس از انقلاب و ایجاد سیستم کوپنی، واردات کالاهای اساسی از امریکای لاتین بیشتر هم شده است. با این حال، رسانه های ایرانی دوست دارند فقط از فوتبال و ورزش آنجا برای ما بگویند و سیاستمداران هم اعم از اصلاح طلب، اعتدالی و اصولگرا، بسته به گرایش دولت مستقر، تصاویری سیاه و سفید از آن منطقه برای مردم منعکس می سازند.

اما اگر کسانی مایل هستند ارزیابی دیگر دولتها و کشورها و به ویژه رسانه های مهم بین المللی را از این سفر بدانند و دیدگاه های دولت ها و مردم خود کشورهای امریکای لاتین را در باره ایران بشنوند، پیشنهاد می کنم حتما زبان اسپانیولی را یاد بگیرند. توصیه ای که البته، بیش از مردم، برای سیاستمداران و دولتمردان ما لازم و ضروری است.

خوشبختانه، سفر اخیر رییس جمهوری اسلامی ایران از همان زمان اعلام آن تا امروز که به پایان رسیده، از سوی رسانه های بین المللی و منطقه امریکای لاتین با دقت رصد شده و بازتاب فراوانی داشته است و حتی، افرادی نظیر «جان کربی» سخنگوی کاخ سفید و رسانه هایی همچون «صدای امریکا» را وادار به واکنش و تحلیل و تفسیر آن کرده است.

«جان کربی» در جمع خبرنگاران با وجود آنکه تلاش کرده است در مورد جزییات و برنامه های سفر آیت الله رییسی به سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوا و کوبا سخنی بر زبان نیاورد اما به صراحت گفته است:  دولت جو بایدن نگران «رفتارهای بی ثبات کننده» ایران است و به اقدامات خود برای کاهش و تعدیل چنین رفتارهایی ادامه خواهد داد.

«صدای امریکا» هم در گزارشی به زبان اسپانیولی نوشته است که رییس جمهوری ایران در جریان سفر به کوبا بیشتر بر مسایل تجاری و اقتصادی متمرکز شد تا موضوعات سیاسی.

صدای امریکا نوشت:«بر خلاف دیدار رییسی از ونزوئلا و نیکاراگوا، اظهاراتی که از او و طرف های کوبایی در جریان این سفر منتشر شده، بیش از انتقاد از رفتار امریکا، بر امضای توافقات همکاری و توسعه تجارت با این کشور جزیره ای دریای کارائیب متمرکز بوده است.»

اما در حالی که واشنگتن و رسانه هایش تلاش می کنند پیام ها و دستاوردهای سیاسی نخستین سفر آیت الله رییسی به امریکای لاتین را نادیده بگیرند، بسیاری از رسانه های منطقه و جهان از جمله «خبرگزاری افه» اسپانیا - که قوی ترین خبرگزاری جهان در حوزه امریکای لاتین است -، شبکه خبری «یورونیوز»، شبکه ماهواره ای «تله سور» و بسیاری از رسانه های معتبری که تحولات این منطقه از جهان را رصد و تحلیل می کنند، در جمع بندی سفر رییس جمهوری اسلامی ایران نوشته اند که تحریم های امریکا علیه کشورهای دیگر از جمله ایران، ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوا نتیجه عکس داده و حالا، این کشورهای مخالف سیاست های امپریالیستی ایالات متحده امریکا، در حال تقویت مناسبات خود و تمرکز بر توافقات تجاری برای به زیرکشیدن سلطه دلار در اقتصاد جهان هستند.

خبرگزاری افه در این باره نوشته است:« بسیار فراتر از توافقات متعدد همکاری های مشترک و نمایش مکرر دوستی طرفین در برابر عموم، سفر آیت الله رییسی به مخالفان این سه کشور امریکای لاتین به ویژه ایالات متحده امریکا هشدار داد که دولت های چپگرای این منطقه روی یک متحد قوی حساب می کنند؛ متحدی که آماده دفاع از منافع آنها در هر صحنه و شرایطی است.»

یورونیوز هم در شبکه اسپانیولی خود گزارش داد: ابراهیم رییسی رییس جمهوری ایران در حالی روز جمعه در هاوانا به سفر خود به سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوا و کوبا پایان داد که در آن، بستن صفوف سیاسی در برابر ایالات متحده امریکا به عنوان دشمن مشترک بر توافقات اقتصادی و تجاری بدست آمده برتری داشت.

یورونیوز افزود: این سفر که تهران آن را استراتژیک و راهبردی توصیف کرده و در کشورهای میزبان هم تبلیغات گسترده ای در باره آن انجام شده بود، تلاش کرد مناسبات این کشورها را که همگی از تحریم های واشنگتن رنج می برند، تقویت کند.

رسانه ها نوشته اند: یکی از ثمرات سفر آیت الله رییسی ، همراهی آمریکای لاتین با این ایده تهران بود که به عنوان یکی از مقدمات استقرار نظم جدید بین المللی در جهان، باید راههای جایگزینی را برای استفاده از دلار آمریکا در مبادلات تجاری و بازرگانی بیابند.
به عقیده شماری از رسانه های مطرح اروپایی، اظهارات ضد آمریکایی آیت الله رییسی در جریان این سفر، قوت قلبی به رهبران آمریکای لاتین بود تا از فرصت استفاده کرده و با سینه ای ستبر به همگان اعلام کنند که به رغم توطئه ها و حملات دشمنان، آنها به لطف حمایت متحدان خویش همچنان به مقاومت در برابر امپریالیسم ادامه می دهند.

در همین راستا، «میگل دیاز کانل» رییس جمهوری کوبا هنگام دیدار رییس جمهوری اسلامی ایران از هاوانا گفت:« ونزوئلا، نیکاراگوا، کوبا و ایران کشورهایی هستند که قهرمانانه در برابر تحریم ها، تهدیدها، محاصره ها و دخالت های امپریالیسم یانکی مقاومت کرده اند.»

اما، این سفر فقط پیام های سیاسی نداشته بلکه دستاوردهای اقتصادی مهمی هم برای ایران به همراه داشته ؛ موضوعی که از نگاه تیزبین رسانه های بین المللی و منطقه نیز دور نمانده است.

انعقاد 25 سند همکاری در ونزوئلا در حوزه های مختلف بویژه صنعت نفت، پتروشیمی، معادن و حمل و نقل و توافق سران دو کشور برای ارتقای حجم مبادلات سالانه از سه میلیارد دلار در حال حاضر به 20 میلیارد دلار در آینده نزدیک، امضای سند همکاری های جامع در کوبا و توافقاتی در باره همکاری های مشترک در حوزه فناوری ارتباطات، مسایل گمرکی ، موضوعات قضایی، برق، بیوتکنولوژی و معدن و همچنین، توافق بر سر تعمیق روابط با نیکاراگوا  در «موضوعات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی» به ویژه در حوزه دانش و فناوری از جمله محورهایی است که به عنوان نتایج اقتصادی نخستین سفر آیت الله رییسی به امریکای لاتین برشمرده می شود.

استقبال رییس جمهوری کوبا از دعوت رییسی برای سفر به تهران، پذیرایی گرم ونزوئلا از رییس جمهوی اسلامی ایران و خوشامدگویی همه مقامهای نیکاراگوا به او در میدان آزادی ماناگوا از دیگر نشانه هایی تفسیر شده است که ایران در آمریکای لاتین، محبوبیت و نفوذ فراوان و روزافزونی دارد و کشورهای این منطقه نیز به دوستی با ایران افتخار می کنند.

اگر اینها دستاوردی مهم و نشانه قدرت و جایگاه ایران، انقلاب اسلامی آن و پیشبرد آرمان های این انقلاب در جهان نیست، پس چیست؟! آیا نباید این دوستی ها و دستاوردها را پاس بداریم و برای تقویت آن بکوشیم؟!

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۰۳۳۳۰۱۲:۱۵:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۲۹
نظام نباید اجازه روی کار آمدن اصلاح طلبان را بدهد وگرنه کشور و ملت دوباره به دوران تاریک آن زمان خواهند رفت. آنها اگر روی کار هم بیایند کاری به جز ضربه زدن انجام نمیدهند.
حمید۳۱۰۳۴۶۷۱۴:۰۵:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۲۹
عزیز دل کشور دوست یعنی چی کشورها فقط و فقط بر اساس منافع خودشان عمل میکنند
ناشناس۳۱۰۳۵۳۲۱۴:۲۹:۲۹ ۱۴۰۲/۳/۲۹
در دولت روحانی از طرف امریکا و اروپا تحریم بودیم با چین و روسیه و حتی عربستان و امارات هم رابطه نداشتیم و منزوی بودیم اکنون با عضویت در شانگهای و اوراسیا و بریکس و تعامل با کشورهای همسایه و امریکای لاتین از انزوا خارج شدیم.
ناشناس۳۱۰۳۷۰۰۱۵:۲۳:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۲۹
سلام در زمان روحانی بهترین برنج 45 بود الان 150 نان 800 بود الان 2500 پراید100میلیون بود الان 280 و.....
ناشناس۳۱۰۳۷۹۴۱۶:۰۵:۵۹ ۱۴۰۲/۳/۲۹
در سال 92 دلار 3 هزار تومان برنج 4 هزار تومان و مرغ 5 هزار تومان و گوشت 20 هزار تومان و پراید 17 میلیون بود در دولت روحانی قیمت همه اقلام بیش از 10 برابر شد.
ناشناس۳۱۰۳۸۵۱۱۶:۲۹:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۲۹
افزایش قیمت خودرو بدلیل کاهش تولید و عدم واردات خودرو در دولت قبل بود .
ناشناس۳۱۰۳۹۶۹۱۷:۲۸:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۲۹
پراید در بازار 150 میلیون بود نان هم تغییر نکرده در ضمن قیمت پراید به دلیل سرکوب قیمت کارخانه این مقدار شد وگرنه زیر 100 می بود
ناشناس۳۱۰۳۷۱۹۱۵:۳۱:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۲۹
روحانی چرا در مورد عملکرد فاجعه بار دولتش پاسخگو نیست ؟!
ناشناس۳۱۰۳۹۱۸۱۷:۰۴:۱۷ ۱۴۰۲/۳/۲۹
روحانی 8 سال در توهم و سراب رابطه با امریکا پول و وقت و زندگی میلیون ها ایرانی را به تباهی کشاند و اقتصاد را نابود کرد.
کاظم۳۱۰۴۳۵۹۲۲:۵۰:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۲۹
دولت در مهار تورم ناکام ماند .آقای رئیسی دلار در دولت شما رسید به پنجاه تومن . من کارگرم تورم ۸۰ درصده ولی دولت فقط ۲۷ درصد اضاف کرده برای حقوق کارگر
ناشناس۳۱۰۳۵۳۳۱۴:۲۹:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۲۹
گسترش روابط ایران با کوبا و ونزوئلا..... فقط برای درآوردن لج آمریکا است. وگرنه هیچ بهره اقتصادی و سیاسی برای ایران ندارد.
ناشناس۳۱۰۳۶۲۹۱۴:۵۸:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۲۹
هم لج امریکا را در می اوریم هم از صادرات به این کشورها درامد کسب می کنیم یعنی با یک تیر 2 نشان می زنیم.
ناشناس۳۱۰۴۱۳۰۱۹:۳۹:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۲۹
در ازای صادرات به این کشورهای فوق چه چیزی قراره ازشون بگیریم؟
ناشناس۳۱۰۳۸۲۲۱۶:۱۸:۳۱ ۱۴۰۲/۳/۲۹
خاتمی در زمان ریاست جمهوریش 3 مرتبه به ونزوئلا سفر کرد و این اهمیت رابطه با کشورهای امریکای لاتین را نشان می دهد.
حسین۳۱۰۵۰۳۷۱۲:۵۰:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۳۰
خوب در این صورت شما کدام سنگر را فتح کرده اید؟ این راه را به اعتراف خودتان سی سال پیش اصلاح طلبان رفته بودند
ر.عطایی۳۱۰۳۹۸۵۱۷:۴۲:۱۴ ۱۴۰۲/۳/۲۹
کشورهای آمریکای لاتین از نظر اقتصادی وضع خوبی دارند ونزوئلا دارای نفت و گاز فراوان است کشورهای دیگر هم از نظرمحصولات غذایی و میوجات گرمسیری وضع خوبی دارند اما جرم آنها این است که زیر بار سیاست‌های آمریکا نمی‌روند ولذا تحریم شده اند.
افشین۳۱۰۴۲۳۱۲۱:۰۵:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۲۹
متاسفم برای این درجه از توان درک امثال شما. فکر میکنید دنیا فقط غرب هست. کشورهای آمریکای لاتین بهترین مقصد برای صادرات شرکتهای ایرانی و مخصوصا دانش بنیان ما هستند . بهترین مقصد برای صادرات تسلیحات بومی ما. فراموش کردید که یک هواپیما طلا بجای صادرات پنج کشتی بنزین از ونزوئلا گرفتیم که آمریکا داشت جز و ولز میکرد؟؟ یا فقط اخبار انتراشغال رو نگاه میکنید؟؟ ما نیاز به کالاهای اساسی تولید این منطقه داریم و آنها نیاز به کالاهای دانش بنیان ما و ایضا خدمات مهندسی ما دارند. فهم این مورد خیلی سخت نیست.
ناشناس۳۱۰۳۵۴۴۱۴:۳۳:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۲۹
جوری میگید دوست مثل اینکه ما از اونها منافعی هم میبریم !
ناشناس۳۱۰۳۶۸۸۱۵:۱۹:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۲۹
همکاری ایران و ونزوئلا در زمینه پالایشگاه و صدور و خدمات فنی و مهندسی نفت برد برد است.
ناشناس۳۱۰۳۷۱۷۱۵:۳۰:۲۲ ۱۴۰۲/۳/۲۹
ببخشید عذر می خواهم فروش نفت صادرات فنی مهندسی یا کالای دیگر و به جای آن واردات کالا از آنها منفعت نیست؟ چرا اینقدر خود زنی می کنیدبا خودتان؟
محمودزاده۳۱۰۳۷۷۳۱۵:۵۴:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۲۹
اینجا که در زمان جنگ سرد حیاط خلوت آمریکا نامیده می شد بخاطر اینکه نظام سرمایه‌داری با همکاری کلیسا در استثمار طبقه کارگر نقش عمده‌ای داشت هم تمایلات به سمت کمونیست گرایش پیدا کرد و هم دين گریزی به دلیلی که ذکر شد بعد از فروپاشی شوروی سابق انان به حال خود رهاشدند و یتیم و در این میان جمهوری اسلامی در انجا سرمایه‌گذاری کرد منتها حسن روحانی تا حدودی تقلیل داد و دولت اقای رئیسی در پی سرمایه‌گذاری در آمریکا لاتین است که هیچگونه منافعی برای ایران ندارد اگر داشت روسها بعد از هفتاد سال ان را به حال خود رها نمی کردن
ناشناس۳۱۰۳۸۱۹۱۶:۱۵:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۲۹
روسیه و ترکیه بیشترین میزان سرمایه گذاری را در کشورهای امریکای لاتین دارند.
ناشناس۳۱۰۳۸۳۵۱۶:۲۲:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۲۹
قطع رابطه روحانی با دنیا باعث شد که فشار تحریمها مضاعف شود و رشد اقتصادی کشور در 4 سال دولت قبل منفی شود.
ناشناس۳۱۰۴۵۴۳۰۴:۳۱:۵۶ ۱۴۰۲/۳/۳۰
خواهشاًدوستان کمی تأمل کنندوبادلیل منطقی ومستندنظربدهند.عزیزجان اولاًاین دلیل نمیشودکه چون روسیه درفلان مکان نفوذی ندارد،یاسرمابه گذاری ننموده و...پس یقیناًآنجامنفعتی نداردوماهم نبایدبه آن فکرواقدامی نماییم.ازطرفی دردوـ سه سال‌گذشته مگرهمین روسبه نبودکه دردفاع ازونزوئلا درمقابل امریکا،لشگرکشی نمود؟!پس حتماًامریکای مرکزی وجنوبی برای کشورهایی همچون ایران،روسبه،چبن،کره،شمالی وهمه کشورهایی که بانوع،نگاه وراهبردسیاست ورزی امریکای شیطان صفت مشکل‌دارند،بسبارمهم است.همین سه کشورونزوئلا،نیکاراگوئه وکوبا،یک باراربسیارمناسب برای خدمات ،کالاها وبهره وری برای ابران اسلامی عزیزمان است والبته امیداست روابط ایران بادیگرکشووهای امریکای لاتین و...هرچه بیشتر،محکمتروراهبردی ایجادشود پس همواره دعاگوی یکدیگر،مسؤولین محترم اعم ازنظامی وغیرنظامی باشیم وباتلاش هرچه بیشتردرخدمت دین خدا،ایران ،ایرانیان ودیگربندگان خداوندسبحان‌باشیم،انشاألله.باتشکر
ناشناس۳۱۰۴۱۱۲۱۹:۱۹:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۲۹
از کی با کشور فقیر وبی نوا قوی تر شدیم ؟
افشین۳۱۰۴۲۴۳۲۱:۱۰:۲۹ ۱۴۰۲/۳/۲۹
کشورهای دوست وقتی دوست میشن که منافع مشترک دارند.
ناشناس۳۱۰۳۴۷۳۱۴:۰۸:۰۱ ۱۴۰۲/۳/۲۹
رفاقت با اینگونه کشورها سودی برای این مملکت ندارد.
ناشناس۳۱۰۳۵۲۱۱۴:۲۵:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۲۹
فایده این کشورها فقط این است که در مواقع رای گیری در سازمان ملل به نفع جمهوری اسلامی رای می دهند.
ناشناس۳۱۰۴۲۷۱۲۱:۲۵:۰۲ ۱۴۰۲/۳/۲۹
اونم یه خط در میان
ناشناس۳۱۰۳۵۲۴۱۴:۲۶:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۲۹
صادرات ایران به ونزوئلا در دولت قبل فقط 300 میلیون دلار بود حالا به 3/6 میلیارد دلار افزایش یافت و این همه اش سود است.
حسن۳۱۰۴۱۵۲۲۰:۰۴:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۲۹
باسلام و احترام شاید هم آمار و ارقام برای جلب توجه باشد.
ناشناس۳۱۰۴۶۷۹۰۸:۲۶:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۳۰
میشه از تاثیراتی که به سفره مردم گذاشته مثال بزنید این همه سود کردید چرا وضع مردم روز به روز بدتر میشه
ناشناس۳۱۰۳۵۵۵۱۴:۳۸:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۲۹
این کشورها قبلا با ایران رابطه داشتن کشور جدیدی نیستن که گسترده دامنه ایران را قوی تر کرده باشد این کشورها فقط پول ایران را میخوان احمدی نژاد پول نفت را برد تو این کشورها به اصطلاح سرمایه گذاری کند کارخانه سمند افتتاح کرد در ونزوئلا خانه ساخت و یک ریال آن به ایران برنگشت یک جوری میگن که ارتباط با این کشورها ایران را قوی تر کرده که انگار تاکنون با اینها رابطه نداشته ثانیا انگار با کشورهای غول اقتصادی ارتباط برقرار کردن نه عزیزم با چهار کشور گرسنه آمریکای جنوبی ارتباط برقرار کرده
ناشناس۳۱۰۳۶۴۴۱۵:۰۱:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۲۹
هزینه سرمایه گذاری در این کشورها دوره احمدی نژاد به کشور برگشت و رشد اقتصادی بالای سال 90 موید این ادعاست در دوره روحانی با دنیا قطع رابطه کردیم و همه ی شاخص های اقتصادی منفی شدند.
ناخدای جنوب۳۱۰۳۶۳۶۱۴:۵۹:۵۵ ۱۴۰۲/۳/۲۹
سلام به چه علت این کشورها منافع ندارند؟؟ این دولت شروع خوبی کرده. وامید است تا ساله اینده چاره ای برای ملت شود
بی نام۳۱۰۴۶۸۳۰۸:۲۹:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۳۰
دوساله فقط گرونی و تورم می بینیم.
ناشناس۳۱۰۳۴۷۸۱۴:۱۰:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۲۹
روابط ایران با کوبا، ونزئولا، نیکاراگوئه، بولیوی...... یک طرفه است. یعنی ایران در این کشورها سرمایه گذاری می کند!
ناشناس۳۱۰۳۵۲۰۱۴:۲۴:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۲۹
سود سرمایه گذاری و صادرات به این کشورها به ایران بر می گردد.
ناشناس۳۱۰۳۸۷۴۱۶:۴۱:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۲۹
پس چرا تاثیری از بازگشت در مردم دیده نمیشه
ناشناس۳۱۰۳۹۰۰۱۶:۵۱:۳۱ ۱۴۰۲/۳/۲۹
عجله نکن در اینده نزدیک اثرات اون در سفره مردم مشاهده خواهد شد.
بازنشیته کشوری۳۱۰۴۳۷۴۲۳:۰۰:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۲۹
چرا من باز نشسته چیزی از سود ادعایی شما در سفره ام نمی بینم؟!
ناشناس۳۱۰۳۵۸۶۱۴:۴۶:۱۴ ۱۴۰۲/۳/۲۹
روی کار آمدن اصلاح طلبان برابر است با اوکراین شدن ایران .
ناشناس۳۱۰۳۷۱۶۱۵:۳۰:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۲۹
اصلاح طلبان بزرگترین مانع پیشرفت کشورند دولت روحانی بجز قرض و بدهکاری و بی اعتباری در صحنه بین المللی چیزی بجای نگذاشت.
ناشناس۳۱۰۴۲۵۳۲۱:۱۷:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۲۹
مطمئناتاریخ گواهی خواهد داد که اصلاح طلب ها درمان این کشورند
ناشناس۳۱۰۴۴۶۷۰۰:۴۳:۵۲ ۱۴۰۲/۳/۳۰
چند وقته دنبال همون برجام روحانی هستیم که آقایون حال قبولش نداشتن .کاغذ پاره بود.
ناشناس۳۱۰۴۱۶۸۲۰:۱۲:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۲۹
یعنی روسیه به ایران هم حمله میکنه؟!
محمد۳۱۰۴۴۴۶۰۰:۱۱:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۳۰
جمع کنید بساط اصلاح طلب واصولگرایی رو..
ناشناس۳۱۰۳۸۷۹۱۶:۴۲:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۲۹
همچنان می گویی دوران تاریک ان زمان که گویی الان در بهشت برین زندگی می کنند حتما در رفاه واسایش زندگی می کنی که وضع مسکن ومعیشت ازدواج و و و ونمی بینی
افسین۳۱۰۴۲۲۱۲۱:۰۰:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۲۹
همه اینها نتیجه افتضاحات همان زمان هست مشتی بدهی و بسیاری کار نکرده.نمونش همین مسکن که گفتید.
محمد۳۱۰۴۵۰۶۰۱:۳۴:۴۵ ۱۴۰۲/۳/۳۰
دولت روحانی چون با اقتصاد نابود و کیسه خالی روبرو بود نتوانسته مسکن بسازد وقول هم نداد ولی این دولت که قول داد سالی یک میلیون مسکن بسازد چکار کرده تفاوت این دولت و دولت قبلی فقط تو قول الکی هست.
ناشناس۳۱۰۴۳۵۵۲۲:۵۰:۰۱ ۱۴۰۲/۳/۲۹
روغن را ۳۰۰در صد گران کردین لوازم خانگی چندین برابر گران شد در همین مدت ۲سال.مسکن چندین برابر شد .شما فقط در گرانی کالا و اجناس و مسکن در همین ۲ سال خیلی پبشرفت کردین .واقعان صد رحمت به حسن روحانی .
ناشناس۳۱۰۴۳۹۰۲۳:۱۷:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۲۹
الان روشنایی دقیقآ کجاست که تو می بینی و ما نه؟!!!
سینا۳۱۰۴۶۷۴۰۸:۲۲:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۳۰
حکومت و کشور ارث بابای کسی یا منحصرا مال جریان یا طیف خاصی نیست . همین تفکرات متحجرانه ودگم اندیشانه سال های سال است برای کشور هزینه درست کرده برجام را همین اصولگرایان مدعی نابود کردند .الان که دولت خودشان سر کار اومده شده دستاورد بزرگ .
ناشناس۳۱۰۴۹۶۳۱۲:۰۴:۵۶ ۱۴۰۲/۳/۳۰
هزاررحمت به اصلاح طلبان، لااقل یه گوشت. وروغن نباتی میشد خرید،، ولی از روزی که این‌‌ دولت اومده همه چیز آرزوشده.
ناشناس۳۱۰۳۳۳۱۱۲:۱۶:۰۵ ۱۴۰۲/۳/۲۹
در دنیا 200 کشور وجود داره میشه بی زحمت بگین این حلقه دوستان شما شامل چند کشور هستند
ناشناس۳۱۰۳۴۶۰۱۴:۰۳:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۲۹
غیر از حلقه 20 الی 25 کشور که شبکه های دوستانشان را می بینی!!
ناشناس۳۱۰۳۷۴۸۱۵:۴۲:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۲۹
یعنی همون 25 تا کشوری که بیشتر از 90 درصد اقتصاد دنیا رو دستشون دارن؟
ناشناس۳۱۰۳۸۳۸۱۶:۲۴:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۲۹
90 درصد اقتصاد دنیا دست چین است چین بزرگترین قدرت نظامی و اقتصادی دنیاست.
ناشناس۳۱۰۳۶۰۸۱۴:۵۱:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۲۹
ایران بجز 3 کشور خبیث اروپایی و امریکا و اسرائیل با همه ی کشورهای دنیا تعامل دارد.
ناشناس۳۱۰۴۶۹۲۰۸:۳۳:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۳۰
کل اقتصاد دنیا هم دست همون کشورهای اروپایی و آمریکاست
ناشناس۳۱۰۵۲۰۶۱۴:۱۳:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۳۰
پس سازمان شانگهای و بریکس رو خوردی؟
تامل۳۱۰۳۶۵۴۱۵:۰۵:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۲۹
فقط چین وهند و روسیه وبرزیل نزدیک به نیمی از جمعیت جهان هستند
تحریم۳۱۰۴۶۱۶۰۷:۳۸:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۳۰
همه اینها که نام بردی از تحریم های امریکا تبعیت میکنن و پول نفت ما رو نقدی نمیدن و تهاتر میکنن که میشه ضرر برای کشور هر وقت پول نفت رو دادن نقد بدان دوست واقعی هستن
ناشناس۳۱۰۳۹۵۰۱۷:۱۵:۴۷ ۱۴۰۲/۳/۲۹
کافیه اخبار و چند روز نگاه کنی خواهی دید این روزها کشورهای عربی واسه اشتی با ایران چه برنامه هایی دارند.
علی۳۱۰۳۳۳۵۱۲:۱۷:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۲۹
از وضعیت معیشت، اجاره ی مسکن، گوشت و مرغ، خودرو، اقتصاد، سفره ی مردم، و ... بگویید که چه گشایشی حاصل شده؟ وگرنه که محمود 15 سال پیش این کارایی که شما می کنید، انجام داد و در آخر دید که از این کشورها آبی گرم نمیشه. با گفتار درمانی و تعریف و تمجید هم اقتصاد درست نمیشود. بقول شاعر دو 100 گفته چون نیم کردار نیست.
ناشناس۳۱۰۳۴۷۴۱۴:۰۸:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۲۹
اصلأ این کوبا با آن کاسترو چه گلی بسر مردمش زد یا ونزویلا ویا نیکاراگویه کشورهای فقیر وضعیف عقب مانده.
ناشناس۳۱۰۳۵۹۵۱۴:۴۸:۳۹ ۱۴۰۲/۳/۲۹
مراوده تجاری و سیاسی چه ربطی به مشکلات داخلی شما و آنها دارد؟!
بینام۳۱۰۵۹۰۴۲۳:۲۴:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۳۰
کوبا با همه گرسنگی در دوران اپیدمی کرونا به فرانسه، آلمان، انگلیس، اسپانیا و خیلی کشور های دیگه پزشک صادر میکرده. افزون بر این، سیاست چین هم درقبال آفریقا همینه، کشور بدهکار پول نداشته باشه در ازای بدهی مجبور میشه تهش یه امتیاز توی کشورش بده که آخرین راه برای این کشور ها هم همینه. از این گذشته هم ونزوئلا بزرگترین ذخیره نفت رو داره، از لحاظ نظامی کوبا چند کیلومتری فلوریداست و نیکاراگوئه از لحاظ مواد غذایی میتونه نیاز ما رو برطرف کنه
ناشناس۳۱۰۳۵۳۷۱۴:۳۱:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۲۹
عملکرد دولت احمدی نژاد از دولت روحانی 100 درصد بهتر بود در دوران محمود نرخ دلار 3 برابر شد اما در دولت فریدون 10 برابر شد و اقتصاد مملکت ته دره رفت.
ناشناس۳۱۰۳۷۴۰۱۵:۳۸:۲۲ ۱۴۰۲/۳/۲۹
دلار زیر هزار تحویل گرفت بالای 6 تحویل داد
ناشناس۳۱۰۳۸۰۴۱۶:۰۸:۰۵ ۱۴۰۲/۳/۲۹
دلار 1000 تحویل گرفت و 3000 تحویل داد.
ناشناس۳۱۰۳۳۶۱۱۲:۳۸:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۲۹
واقعا نقش این سه کشور در اقتصاد، سیاست و تولید علم و فن آوری در دنیای امروز چه اندازه است؟
ناشناس۳۱۰۳۵۸۳۱۴:۴۵:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۲۹
قرار شد که ایران به این 3 کشور تجهیزات فنی و مهندسی در زمینه نفت و ساختمان صادر کند که برای کشور درامد ارزی خوبی دارد.
ناشناس۳۱۰۳۷۶۷۱۵:۵۱:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۲۹
عزیز من، ما در سوریه که آن همه کمک کردیم، در زمینه ی بازسازی و قراردادهای اقتصادی و سرمایه گذاری از ترکیه که درست در جبهه ی مخالفان حکومت سوریه بود، بسیار عقب تر هستیم. آن وقت می خواهید از راه مراودات اقتصادی با آن سه کشور آن سوی دنیا، برای ما درآمد زایی کنید؟! بروید و آمار همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری ترکبه در سوریه را با آنچه ما می کنیم مقایسه کنید. تعجب خواهید کرد...
ناشناس۳۱۰۳۸۴۱۱۶:۲۵:۵۵ ۱۴۰۲/۳/۲۹
دولت روحانی در ایجاد رابطه اقتصادی و تجاری با سوریه فرصت سوزی کرد دولت رئیسی بدنبال افزایش همکاری های تجاری با سوریه و جبران خسارات گذشته است.
ناشناس۳۱۰۴۰۰۴۱۷:۵۱:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۲۹
معدن فسفات که برای چند دهه در دست گرفتیم سود ان خیلی بالاتر هست و این نمونه ای هست از کار اقتصادی ما در سوریه
ناشناس۳۱۰۳۳۷۱۱۲:۵۱:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۲۹
در دوران روحانی منزوی بودیم الحمدلله اکنون با تعامل با همسایگان و امریکای لاتین و چین و روسیه و اندونزی از انزوا خارج شدیم.
ناشناس۳۱۰۳۴۶۲۱۴:۰۴:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۲۹
تفاوت رابطه با آمریکا و روسیه و چین میدونی چیه؟ تمام زیرساخت ایران 60 و 70 سال قبل توسط آمریکا ساخته شده. صنعت مخابرات، صنعت خودرو سازی، سایر صنایع، دانشگاه، بیمارستان ها، تصفیه خانه ها، جاده ها، فرودگاه ها و... اما روسیه و چین چی؟ 20 ساله که در ظاهر متحد ایران هستن اما تا حالا این دو کشور در ایران حتی یک کارگاه تولید میخ تاسیس نکردن
ناشناس۳۱۰۳۵۴۵۱۴:۳۳:۱۴ ۱۴۰۲/۳/۲۹
تاریخ ایران از کودتای 28 مرداد 32 تا ترور سردار سلیمانی خباثت و شیطنت امریکا را نشان می دهد.
ناشناس۳۱۰۳۵۴۶۱۴:۳۴:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۲۹
ذوب اهن اصفهان و نیروگاه اتمی بوشهر توسط روسیه ساخته شدند.
حمید۳۱۰۴۰۷۲۱۸:۳۸:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۲۹
پس نمیدونی ب رو بخوون ببین چی بوده بوشهر
ناشناس۳۱۰۳۵۷۷۱۴:۴۳:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۲۹
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره و تعامل با دولتهای بدعهد و خبیث دلخوش کنیم.
ناشناس۳۱۰۳۵۸۲۱۴:۴۵:۱۷ ۱۴۰۲/۳/۲۹
آفرین درست گفتی اما این رو هم در نظر بگیر که اونها ده برابر کارهایی که در ایران می کردند رو از نفت و گاز ایران و معادن و ... برمی داشتند و رایگان این کار رو می کردن چون عاشق چشم و ابرو ما نیستند
ناشناس۳۱۰۳۶۱۵۱۴:۵۳:۰۲ ۱۴۰۲/۳/۲۹
چین 150 میلیون دوز واکسن کرونا به ایران صادر کرد در حالیکه امریکایی ها ایران را تحریم کرده اند و حتی داروی کودکان پروانه ای را به ایران نمی دهند.
ناشناس۳۱۰۵۲۴۹۱۴:۳۶:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۳۰
چین فقط باعث خرابی اقتصاد کشورها شده وخودش بازار را در دست گرفته آنهم جنس های بنجل
ناشناس۳۱۰۳۳۷۷۱۲:۵۲:۵۵ ۱۴۰۲/۳/۲۹
ایران امروز به قدری قوی شده است که هم موشک هایپرسونیک فوق پیشرفته رونمایی و ازمایش می کند هم مذاکره می کند و هم پولهای بلوکه شده را ازاد می کند.
ناشناس۳۱۰۳۹۳۸۱۷:۱۲:۰۱ ۱۴۰۲/۳/۲۹
به لحاظ نظامی دفاعی موشکی، و صنایع اتمی با شما موافقم بله دستاوردهای نظامی عالی بوده ، ولی راجب آزاد سازی پول های بلوکه شده ایران گفتید که چنین چیزی نیست دوست گرامی، پول های بلوکه شده ایران با مجوز آمریکا از عراق به بانک های عمان و قطر منتقل شدن و فقط با مجوز و اجازه دولت آمریکا می‌توان صرف خرید موارد بشردوستانه که آمریکا موافقت کند
بنا۳۱۰۴۶۴۸۰۸:۰۵:۱۹ ۱۴۰۲/۳/۳۰
و همزمان ملتش در صف مرغ و شكر و گوشت منجمد وارداتي هستند و دستمزد يك روز كارگرش پول يك سطل ماست است
ناشناس۳۱۰۳۳۸۲۱۲:۵۵:۱۴ ۱۴۰۲/۳/۲۹
روحانی زبان گفتگو با دنیا را بلد نبود دیپلماسی فعال وتعامل با دنیا را باید از رئیسی یاد بگیرد.
ایرانی۳۱۰۳۶۰۲۱۴:۴۹:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۲۹
روحانی و ظریف دیپلماسی التماسی و تحقیر رو خوب بلدند
حسین۳۱۰۴۳۳۳۲۲:۲۲:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۲۹
چین ایران و عربستان را آشتی داد. کدام تعامل؟ کدام زبان؟ کدام مذاکره؟
ناشناس۳۱۰۴۷۴۷۰۹:۳۳:۵۶ ۱۴۰۲/۳/۳۰
چرا تو زمان روحانی آشتی نداد؟
ناشناس۳۱۰۳۳۸۵۱۲:۵۷:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۲۹
با دیپلماسی دولت انقلابی حلقه دوستان ایران در جهان قوی تر و دشمنان ضعیف تر می شوند و تحریمها دچار فروپاشی شدند.
جانان۳۱۰۴۳۷۲۲۲:۵۸:۲۵ ۱۴۰۲/۳/۲۹
در سیاست حکومت ها تنها دوست منافع ملی است این که بگویید ما دوستانمان را در هرشرایطی محافطت میکنیم این برخلاف منافع ملی ماهست ومنافع ملی طرف مقابل چون موقع نیاز متوجه میشوی دوست عزیز از پشت نه از روبرو برای منافع ملی ومردمش خنجر میزند
ناشناس۳۱۰۳۳۸۸۱۳:۰۰:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۲۹
این حلقه دوستان همون حلقه دولت باصطلاح بهار هست که اونموقع هم نه تنها باعث هیچ خیری نشد، بلکه سرمایه های ایران هم رفت و خوابید اونجا (کارخانه تراکتور در ونزوئلا) بدون بازدهی! (برنامه ثریا تلویزیون ج.ا.ا)
ناشناس۳۱۰۳۵۵۷۱۴:۳۹:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۲۹
طبق امار موثق میزان سرمایه گذاری خارجی در دولت نهم و دهم بسیار بیشتر از در دولت یازدهم و دوازدهم بود در دولت سیزدهم هم سرمایه گذاری خارجی در مقایسه با مدت مشابه فعالیت دولت قبل حدود 85 درصد رشد داشته یعنی 2 برابر اوج دوران برجام در کشور سرمایه گذاری خارجی جذب شده است.
حامد۳۱۰۴۳۲۷۲۲:۱۸:۰۲ ۱۴۰۲/۳/۲۹
دوست عزیز من تعجب می‌کنم مبنای امارتان چیست من دیروز سوپرمارکت محلمان مینالید که۸میلیون مالیات برام زدن وامروزنوشابه ۲۵ تومانی را۳۰تومان به مردم داد .
ناشناس۳۱۰۳۴۰۳۱۳:۱۳:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۲۹
خروجی این کارها برای ما مردم چیست؟ چه اثری رو زندگی ما گذاشته؟
ناشناس۳۱۰۳۵۷۱۱۴:۴۲:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۲۹
رکورد صادرات غیرنفتی در سال گذشته با رقم بی سابقه 53 میلیارد دلار شکسته شد و ارز حاصله به کشور اومد کاری که روحانی با وجود برجام نتوانست بکند.
هدی۳۱۰۳۴۰۴۱۳:۱۶:۱۹ ۱۴۰۲/۳/۲۹
توهم اگر خبر می شد همین بود
ناشناس۳۱۰۳۵۸۸۱۴:۴۶:۱۷ ۱۴۰۲/۳/۲۹
35 سند همکاری تجاری و اقتصادی امضاء شد این توهم نبود بلکه واقعیت بود.
ناشناس۳۱۰۳۷۵۲۱۵:۴۵:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۲۹
ببین خود من در مورد آن عکس و تغییر محل موضع محکمی گرفتم یا در مورد برجام ولی این دلیل نمی شود کارهای خوب را خدشه دار کنم و منافع ملی کشور را تخریب کنم، باشد که درس بگیریم همه و جناح بازی و یا در زمین دشمن بازی نکنیم
ناشناس۳۱۰۳۴۰۸۱۳:۲۲:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۲۹
در دوران روحانی هر روز حلقه محاصره تنگ تر و تحریمها تشدید می شدند حالا هر روز با کشورهای مختلف رابطه برقرار می شود و تحریمها بی اثرتر و خنثی می شوند.
ناشناس۳۱۰۳۵۳۸۱۴:۳۱:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۲۹
بخاطر همین همه چی داخل کشور گرون میشه و کسی هم جلوشو نمیگیره . از اون قلعه ها بیایید بیرون بین مردم . و بین مردم زندگی بکنید . هر روز می بینی گرون شده هر مغازه با سلیقه خودش قیمت میده .
ناشناس۳۱۰۳۶۳۹۱۵:۰۰:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۲۹
حلقه ای که قبلی به ارث گذاشت زمان بر هست تا مانند قبل آن شود و قبل آن هم چندین دهه هست تورم زمینه ای دارید! و اگر به همان شیوه قبلی اداره می شد حلقه فشارها بیشترمی شد!
ناشناس۳۱۰۳۶۵۵۱۵:۰۵:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۲۹
تورم کنونی بخاطر بدهی های انباشته دولت قبل است همتی خودش اعتراف کرد که بجای 5 میلیارد دلار بلوکه شده در کره جنوبی 60 هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه چاپ کردند که عامل اصلی تورم است.
ناشناس۳۱۰۳۶۷۹۱۵:۱۵:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۲۹
تورم بدلیل افزایش پایه پولی در دولت قبل است خود جناب همتی 2 شب پیش به این موضوع اذعان کرد.
ناشناس۳۱۰۳۴۱۵۱۳:۲۹:۲۹ ۱۴۰۲/۳/۲۹
غرب گداها چون فقط مدینه فاضله را نگاه می کنند در کمال بی شرمی مسائل حاشیه این سفر ها را پر رنگ می کنند
ناشناس۳۱۰۳۴۱۷۱۳:۳۲:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۲۹
چندین سفر هم به جهان و هم به تهران که بعضی از انها 20 سال بود انجام نمی گرفت و برخی چیزهای مهم که رخ داد نشان از دولت قدرتمند در سرکار هست
ناشناس۳۱۰۳۸۵۷۱۶:۳۲:۰۱ ۱۴۰۲/۳/۲۹
هر چه روحانی وظریف با دولت های دیگر رابطه بر قرار کردند انگ سازشکار بهشون زدن من از دولت قبل دفاع نمی کنم اما امروز هرچه دولت رییسی انجام دهد هیچکس چوب لای چرخش نمی گذارد.
ناشناس۳۱۰۳۹۴۵۱۷:۱۵:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۲۹
روحانی و ظریف با هیچ کشوری رابطه برقرار نکردند و کشور را در انزوا قرار دادند.
ناشناس۳۱۰۳۹۷۸۱۷:۳۳:۲۳ ۱۴۰۲/۳/۲۹
مثال بزن لطفا
ناشناس۳۱۰۳۴۲۸۱۳:۴۰:۴۵ ۱۴۰۲/۳/۲۹
از کوبا و نیکاراگوا و ونزوئلا آبی برای ما گرم نمیشود. قبلا هم ایران با آنها رابطه داشت. آنها همه دست بگیر دارند! منتظرند که ایران کمکشان کند. همین!
ناشناس۳۱۰۳۵۹۴۱۴:۴۸:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۲۹
بر مبنای استدلال شما امریکا و اروپا هم نباید با ایران رابطه تجاری برقرار کنند چون ما فقیر هستیم ! ما به کشورهای فقیر و کمتر توسعه یافته صادرات غیرنفتی و صادرات فنی و مهندسی داریم که برای کشور سود سرشاری دارد.
کرمشاه ب۳۱۰۳۵۹۷۱۴:۴۹:۱۴ ۱۴۰۲/۳/۲۹
دقیقا همینطور است که کاربر عزیز نظر داده اند.رئیسی غیر از اینها سفر کند مثلا آرژانتین و کلمبیا.
ناشناس۳۱۰۳۴۳۱۱۳:۴۸:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۲۹
دیپلماسی دولت رئیسی در طول 50 سال گذشته بی سابقه بوده است در هیچ دوره ای اینقدر با کشورهای دنیا تعامل نداشتیم.
ناشناس۳۱۰۳۶۰۰۱۴:۴۹:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۲۹
از نرخ تورمش معلومه و سفره خالی ما
ناشناس۳۱۰۳۶۷۱۱۵:۱۱:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۲۹
هنوز از قبلی بدتر نکرده درآمد ماهانه در سال 99 83 دلار ناقابل الان 106 دلار ناقابل!! تازه اگر هم سرکوب ارزی نکند تازه باز مقداری بیشتر از آن سال می شود!
بازنشیته کشوری۳۱۰۴۳۹۳۲۳:۱۷:۳۱ ۱۴۰۲/۳/۲۹
دوست عزیز این آمارها را از کجا در میاری؟! راه دوری نمیرم از خودم مثال میزنم‌. حقوق من امثال ۲۰ درصد افزایش یافت ولی تورم بالای ۵۰ درصد است. یعنی در حقیقت حقوق امثال بنده بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته.
ناشناس۳۱۰۳۶۷۶۱۵:۱۴:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۲۹
تورم کنونی نتیجه 10 برابر شدن حجم نقدینگی و چاپ پول بدون پشتوانه در دولت قبل است.
ناشناس۳۱۰۳۴۳۴۱۳:۵۲:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۲۹
اعتدالیون ترمز کشور هستن در دولت قبل با همه کشورها قطع رابطه کرده بودند و در دهه 90 همه ی شاخص اقتصادی منفی و کشور در تمام زمینه ها دچار عقب ماندگی شد.
تربتی۳۱۰۳۴۳۷۱۳:۵۴:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۲۹
آقای تحلیل گر سالهای زیادی است که حاکمیت در ایران خیز بلندش شده امریکای جنوبی فقیر،که باز اونها اویزون ایران هستند،سفری دستاورد دارد که رئیس جمهور بتواند مسئولان آن کشور را مجاب به سرمایه‌گذاری در ایران کند نه اینکه ایران به آنها قول سرمایه گذاری بدهد،ایرانی که اقتصادش درجا میزند.
ناشناس۳۱۰۳۶۱۴۱۴:۵۳:۰۱ ۱۴۰۲/۳/۲۹
عجب، چین در ایران سرمایه گذاری کند مصداق فروش کشور هست اما ایران سرمایه گذاری در آنجا کند مصداق خیانت و آویزان ! می بینی چقدر سطحی حرف می زنید و اصلا سرمایه گذاری هیچ واردات و صادرات را هم حتما از نظر شما محل اشکال هست!
ناشناس۳۱۰۴۹۵۳۱۱:۵۸:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۳۰
احسنت
ناشناس۳۱۰۳۶۲۵۱۴:۵۶:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۲۹
به کشورهای فوق کالای مصرفی و خدمات صادر می کنیم و درامد ارزی کسب می کنیم همین کاری که امریکا و اروپا انجام می دهند.
ناشناس۳۱۰۳۴۴۳۱۳:۵۶:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۲۹
دیپلماسی التماسی دولت روحانی در تراز جمهوری اسلامی و تامین کننده منافع ملی ما نبود زیرا میانگین رشد اقتصادی کشور در 8 سال گذشته صفر بود و 4 سال پیاپی تورم 65 درصدی داشتیم و قیمت ارز و طلا و مسکن خودرو 10 برابر شد و اقتصاد ته دره رفت اکنون رشد اقتصادی کشور 5 درصد و تراز تجاری کشور 50 میلیارد دلار مثبت شده است.
ناشناس۳۱۰۳۴۹۸۱۴:۱۵:۲۳ ۱۴۰۲/۳/۲۹
من نه اصلاح طلب هستم نه اصولگرا هیچکدام برای مردم کاری نکردند امروزمردم نسبت به گذشته در بدترین شرایط اقتصادی هستند
ناشناس۳۱۰۳۵۶۵۱۴:۴۱:۰۱ ۱۴۰۲/۳/۲۹
اصلاح طلبان قیمت ارز را 10 برابر کردند یعنی مردم 10 برابر فقیر شدند در هیچ دولت دیگری این تراژدی غمناک اتفاق نیفتاد.
ناشناس۳۱۰۳۶۳۷۱۵:۰۰:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۲۹
در هیچ دولتی قیمت ارز یکساله دوبرابر نشد که این هم حتما تقصیر دولت قبل هست!
ناشناس۳۱۰۳۷۲۷۱۵:۳۴:۳۱ ۱۴۰۲/۳/۲۹
یعنی در سال 97 دلار که 5 تومان بود شد 19 هزار تومان و در نهایت 14 هزار تومان سراب بود؟!!
ناشناس۳۱۰۳۷۴۳۱۵:۴۰:۲۵ ۱۴۰۲/۳/۲۹
دولتهای هاشمی و روحانی رکورددار جهش ارز و شاخص فلاکت در تمام دولت ها بودند.
ناشناس۳۱۰۳۹۸۰۱۷:۳۷:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۲۹
در ضمن دلار واقعی هم 7 هزار تومان بود و نه 14 هزار تومان که به خاطر ارز4200 آن رقم ایجاد شد
ناشناس۳۱۰۳۴۵۱۱۳:۵۹:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۲۹
سیاست گذاری غلط نتایج خوبی در پی نخواهد داشت. هیچ مزیت واقعی در شراکت ایران با امریکای جنوبی وجود ندارد تمام تعریفها و تمجیدها صرفا مصرف داخلی داشته و برای خوشایند خودیهاست
محسن۳۱۰۳۶۱۱۱۴:۵۲:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۲۹
این ها رو خودت گفتی یا از شبکه های معاند و یا سایت های اصلاح طلب غربزده برداشت کردی ؟
ناشناس۳۱۰۳۴۷۶۱۴:۰۸:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۲۹
نتیجه این کارها چیه؟
ناشناس۳۱۰۳۵۹۹۱۴:۴۹:۲۲ ۱۴۰۲/۳/۲۹
نتیجه این شده که تراز تجاری کشور 50 میلیارد دلار مثبت شد.
ناشناس۳۱۰۳۴۸۰۱۴:۱۰:۲۲ ۱۴۰۲/۳/۲۹
خیلی خوب است با تمام دنیا رابطه داشته باشید که تمام حلقه ها برداشته شود و مردم هم از این مشکلات نجات پیدا کنند
امیر۳۱۰۳۵۰۲۱۴:۱۷:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۲۹
ته داستان مهمه اینکه رفتن چند تا کشور ملاک نیست باید مردم ببینند خروجی این رفت و آمدها چه براشون داره
ناشناس۳۱۰۳۵۱۹۱۴:۲۴:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۲۹
هر کجا فقیر هست دستش تو دست ماست .
ناشناس۳۱۰۳۵۴۱۱۴:۳۲:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۲۹
من نمی‌دونم بین این همه کشور چرا با کشورهایی که زیر مجموعه کمونیست هستند و تحت سیطره شوروی سابق و چین کمونیست هستند و همه شأن فقیر هستند باید رابطه داشته باشیم چرا با کشورهایی مانند دانمارک فنلاند سوئد آلمان سویس فرانسه ایتالیا اسپانیا کانادا هلند ژاپن و سنگاپور و کشورهای ثروتمند دیگر رابطه بهتری برقرار نمی کنیم لااقل اگر این کشورها منفعتی از ما میبرند در مقابل منفعت هم به ما می‌رسانند.
ناشناس۳۱۰۳۶۶۱۱۵:۰۷:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۲۹
ژاپن و هلند و کانادا زیر بلیط امریکا هستن و در تحریمهای ضد ایرانی با امریکا همکاری می کنند.
فرناز۳۱۰۳۵۵۱۱۴:۳۷:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۲۹
این حلقه دوستان که می فرمایید فقط،به نفع اون کشورهاست پشیزی هم ارزش،نداره اگر ایران را اباد کردید اون مهمه
ناشناس۳۱۰۳۶۶۴۱۵:۰۸:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۲۹
روابط تجاری اقتصادی ایران با کشورهای مختلف برد برد است و منافع هر دو طرف تامین می شود.
ناشناس۳۱۰۳۵۶۲۱۴:۴۰:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۲۹
اگر هنر ارتباط و تعامل با تمام دنیا از نقطه قوت و سربلندی در همه زمینه ها را بر اساس منافع کشور و مردم پیدا کردید اونوقت هیجان زده بشید !
ناشناس۳۱۰۳۷۱۰۱۵:۲۸:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۲۹
روحانی چرا با همه ی کشورها قهر بود و با دنیا تعامل نکرد ؟!
ع۳۱۰۳۵۶۳۱۴:۴۰:۲۵ ۱۴۰۲/۳/۲۹
با تمام جهان بجز اسراییل درزمان اقای خاتمی ارتباط داشتیم،ارتباط اقتصادی با کشورهای عربی دوست بودیم ،رابطه ایران واعراب بعد از قضیه سفارت عربستان قطع شد.
ناشناس۳۱۰۳۶۶۶۱۵:۰۹:۵۹ ۱۴۰۲/۳/۲۹
دولت روحانی چرا از سال 93 تا 1400 موفق به احیای رابطه با عربستان نشد ؟!
ناشناس۳۱۰۳۷۰۹۱۵:۲۷:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۲۹
در دوران خاتمی سهم 50 درصدی ایران از دریای خزر به 9 درصد تقلیل یافت و خیلی متضرر شدیم.
ناشناس۳۱۰۳۷۷۲۱۵:۵۴:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۲۹
تحریم هسته ای زیر سر آن دولت بود
ناشناس۳۱۰۳۵۶۸۱۴:۴۲:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۲۹
دهها میلیارد دلار ثروت ایران در این کشورها در زمان احمدی نژاد خرج شد و تعداد زیادی کارخانه مانند خودروسازی و دوچرخه سازی و تراکتورسازی در ونزیلا و کوبا و ... تاسیس شد که هیچ عایدی برای ملت ایران نداشت .
ناشناس۳۱۰۳۶۷۴۱۵:۱۳:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۲۹
از سرمایه گذاری خارجی در کوبا و ونزوئلا و غیره سود سرشاری نصیب ایران شد.
محمد رضا۳۱۰۳۵۷۵۱۴:۴۳:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۲۹
نگارنده محترم ، آیا وزن سیاسی ، وزن اقتصادی و .... هر سه کشور یاد شده به اندازه کشور عمان یا امارات متحده عربی هست ؟ یادآور می شوم این سه کشور متحدان کشور شوروی سابق در دوران جنگ سرد هستند و نمی دانم که چرا آقای احمدی نژاد و آقای رئیسی و کلا جریان اصولگرا به این سه کشور ارادت دارند !!!!!!
ناشناس۳۱۰۳۶۰۳۱۴:۴۹:۵۶ ۱۴۰۲/۳/۲۹
همه میدانند که چگونه عرصه کار رابه روحانی ومسو لا نش تنگ کردند فکر می کنید در عصر حجر مردم زندگی میکنند وهیچ نمی فهمند چگونه سفارت عربستان را به آتش کشیدید وحا لا رابطه دوستانه بر قرار می کنی عربستان همان عربستان است یا یه سفر به فقیر ترین کشور دنیا اینقدر برایتان با ارزش شده واقعا جای تاسف است .
ناشناس۳۱۰۳۶۶۹۱۵:۱۱:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۲۹
ضعف و انفعال دولت روحانی در قضیه منا که باعث شهادت 500 نفر از حجاج ایرانی شد باعث تسخیر سفارت عربستان شد.
ب۳۱۰۳۷۸۸۱۶:۰۲:۴۵ ۱۴۰۲/۳/۲۹
این تعاملات باجهان خیلی دیر انجام شده. درعالم سیاست دوست ودشمن دائم وجودندارد روحانی خودش بایدپاسخ بدهند وگرنه امثال ما براساس آنچه می‌شنویم قضاوت میکنیم
ناشناس۳۱۰۳۶۷۷۱۵:۱۵:۳۷ ۱۴۰۲/۳/۲۹
آره چنان تنگ شد که آب خوردن را هم به خارجی ها گره زد و حتی می گفت چون تحریم هستیم واکسن نمی توانیم وارد کنیم و اینقدر فضا برای او تنگ کردن که با اینکه آمریکا از برجام خارج شده بود باز توازن ایحاد نمی کرد و تحریم ها با جان ودل قبول می کرد و 2 سال منتطر کانتل مالی اروپا بود! و اینقدر فضا تنگ را باز کرد که فقط با خلق ارز4200 قدرت خرید مردم برای چند دهه عقب برد و هنوز هم جبران نشده
محسن - از ایران۳۱۰۳۶۲۱۱۴:۵۵:۲۲ ۱۴۰۲/۳/۲۹
بنظر میرسه که بعضی از اظهار نظر ها متاثر از تفسیر شبکه های معاند مخالف ایران هستش و یا سایت های اصلاح طلبان غربزده . خیلی سعی میکنن که این سفرهارو کم اهمیت نشون بدن و بیفایده .اما بر عکس بسیار مهم و پر درآمد خواهد بود
محمدی۳۱۰۳۶۴۷۱۵:۰۲:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۲۹
این کشورها، غرق در مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هستند، چطور می توانند به ایران کمک کنند؟
ناشناس۳۱۰۳۷۰۴۱۵:۲۶:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۲۹
با افزایش صادرات کالاهای مصرفی به این کشورها به اقتصاد ایران کمک می شود.
ناشناس۳۱۰۳۶۸۰۱۵:۱۵:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۲۹
این کشورها که رئیسی رفته از نظر سیاسی و اقتصادی به مراتب خیلی خیلی ضعیف تر از ایران هستند و هیچ دستاورد و نتیجه ای برای ملت ایران ندارد.
ناشناس۳۱۰۳۷۳۶۱۵:۳۶:۵۸ ۱۴۰۲/۳/۲۹
رشد اقتصادی کشور در سال گذشته 5 درصد مثبت شد و این نتیجه تعامل و همکاری اقتصادی با کشورهای مختلف است.
ناشناس۳۱۰۳۷۱۸۱۵:۳۱:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۲۹
مشکل اصلی ایران اختلافات با امریکا و غرب است وگرنه داشتن ارتباط کاغذی با سایرین هنر نیست خواسته ملت ایران عادی سازی روابط با غرب و متوازن سازی روابط با شرق است
ناشناس۳۱۰۳۷۴۱۱۵:۳۹:۱۴ ۱۴۰۲/۳/۲۹
متاسفانه ایشان با کشورهای دوست شده اند که بدبختراز کشورما هستن باید مردم ایران اماده تورم شدیدی هم باشند از این ور تمام محصولات کشورما به این کشورها خواهد رفت ودوباره تورم شدید که اقایان چندماه پیش گفتن منظورشان همین روزهاست خوب پیش بینی کرده بودند ریسی باید باکشورهای بروز دنیا دوست میشد تا کشورمان تگانی به خودش بدهد تا مردم هم در رفاه وهم از این تورم کمرشکین نجات پیدا میکرد نه اینکه تورم شدیدی هم دوباره به ایران وارد کند اخه این ۳ کشور چه داره که به سودکشور و ملت ما باشه
ناشناس۳۱۰۳۸۱۴۱۶:۱۳:۲۵ ۱۴۰۲/۳/۲۹
ان شاءالله تا پایان سال اواربرداری کامل می شود و نرخ تورم کاهشی می شود.
سعید۳۱۰۳۷۴۹۱۵:۴۲:۵۹ ۱۴۰۲/۳/۲۹
این کشورها غرق در تحریم و بیچارگی هستند
ناشناس۳۱۰۳۸۱۵۱۶:۱۴:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۲۹
خاتمی چرا چندین مرتبه به این کشورها سفر کرد ؟!
احمد۳۱۰۳۷۶۸۱۵:۵۱:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۲۹
اصلاح طلبان نباید به هیچ وجه در راس کار باشند الان هم خرابکاری میکنند که دولت متوقف بشود
ناشناس۳۱۰۳۷۶۹۱۵:۵۲:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۲۹
بله : وقتی ایران جایگاه اقتصادی خودش رو در منطقه از دست بده....طبیعتاً مجبوره به کشورهای فقیر نزدیک بشه تا آنجا کالاهای خود را بفروشه....متاسفانه بعضی تاجران کشور ما بارها کالاهای بی کیفیت به کشورهای همسایه فرستادند تا اینکه آن کشورها به جای ایران به سمت ترکیه و ازبکستان و .... روی آوردند....البته سفر رئیسی رو میشه مثبت تلقی کرد‌‌...این سفر و توافقنامه ها با این کشورها باعث میشه از فشار تحریمها کاسته بشه....
صمد۳۱۰۳۷۸۴۱۶:۰۰:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۲۹
هرجور بود تو دولتهای قبل تورم خیلی کمتر بود ولی تو این دو سال تورم رکورد شکست
ناشناس۳۱۰۳۸۱۱۱۶:۱۱:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۲۹
رکورد تورم در 75 سال اخیر در دولت قبل شکسته شد.
ناشناس۳۱۰۳۹۹۹۱۷:۴۷:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۲۹
خرداد سال قبل تورم بالاتر رفت که این هم به خاطر ارث آن قبلی بود که اگر برداشته نمی شد بله الان رکورد تورم در تاریخ جابه جا می شد و بالای 100 درصد می بود به دلیل افزایش هزینه تامین آن ارز و تورم جهانی . و رکورد 103 درصد دهه 20 شکسته می شد در ضمن تورم نقطه به نقطه در شهریور 1400 60 درصد بود و الان بالاتر از 55 درصد هم نرفته
M.V۳۱۰۳۷۸۵۱۶:۰۰:۲۳ ۱۴۰۲/۳/۲۹
رفاقت با اینگونه کشورها سودی برای مملکت ایران ندارد.
ناشناس۳۱۰۳۸۱۲۱۶:۱۲:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۲۹
هزینه فایده برجام چی بود ؟! چرا تحریمها بیش 2 برابر و قیمت ارز 10 برابر شد ؟!
M.V۳۱۰۳۷۹۲۱۶:۰۴:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۲۹
ایران با کشورهای دوست شده اند که بدبختراز کشورما هستن این کشور ها تورم شدیدی دارند انچه نصیب ایران می شود هم دوباره به ایران وارد چرخه تند تر تورم جدید با شتاب و سرعت بیشتر شود.
ناشناس۳۱۰۳۸۸۶۱۶:۴۶:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۲۹
در 8 سال دولت قبل که با این کشورها رابطه نداشتیم چرا دچار تورم افسارگسیخته شدیم ؟!
امیر آشفته۳۱۰۳۸۰۵۱۶:۰۸:۱۴ ۱۴۰۲/۳/۲۹
کشوری که اقتصاد و سیاست خارجی خود را بر اساس مواضع مشترک ضد امپریالیستی آمریکا انتخاب نماید محکوم به شکست است اگر چه ظاهر آن نشان از موفقیت داشته باشد.
ناشناس۳۱۰۳۸۸۷۱۶:۴۷:۱۴ ۱۴۰۲/۳/۲۹
امپریالیسم همچون سوسیالیسم محکوم به شکست است.
ناشناس۳۱۰۳۸۱۰۱۶:۱۱:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۲۹
ونزویلا حتی نمیتونه نفت خودشم بفروشه.
ناشناس۳۱۰۳۸۸۳۱۶:۴۵:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۲۹
ونزوئلا نفت خام به ایران می فروشد ایران پالایش می کند و صادر می کند.
ت۳۱۰۳۸۴۸۱۶:۲۸:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۲۹
تا کی مردم باید چوب اصلاح طلب و اصول گرا را بخورند. دست از این جناح و جناح بازی بردارید.
ایرانی بازنشسته۳۱۰۳۸۴۹۱۶:۲۹:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۲۹
باسلام.خداراشکر.بعضی از مخالفان داخلی که طرفداری غرب بخصوص امریکا میکنندنمیدانم چراانقدرلج بازی باکشورخو دمان میکنند؟
ناشناس۳۱۰۳۸۷۱۱۶:۳۸:۱۴ ۱۴۰۲/۳/۲۹
متاسفانه وقتی ارکان اصلی حکومت ومملکت جناح بازی وباندبازی دارند و زدوخوردشان سر ملت بیچاره خالی میشودوجلوی پیشرفت مملکت رامی گیرنددیگرهمه چیز ناگفته پیداست
ناشناس۳۱۰۳۸۷۲۱۶:۳۸:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۲۹
حالا چرا ما چسبیدیم به کمونیست ها واز کشورهای مذهبی دوری می کنیم
ناشناس۳۱۰۳۸۹۱۱۶:۴۹:۱۹ ۱۴۰۲/۳/۲۹
دولت انقلابی بدنبال روابط عزتمندانه با همه ی کشورهای دنیاست و فرصت سوزی نمی کند.
ناشناس۳۱۰۳۸۷۷۱۶:۴۱:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۲۹
خدا را شکر که توسعه روابط با کشورهای همسایه و کشورهای قاره های دیگر توسعه یافته که اثرات مثبت ان رانیز انشالا ببینیم
احمد۳۱۰۳۸۸۰۱۶:۴۳:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۲۹
آقای ریسی رفته باچه کشورهای پیمان اقتصادی ببنده خودشون هشتشون گرو نهشونه
ناشناس۳۱۰۳۹۳۴۱۷:۱۰:۳۱ ۱۴۰۲/۳/۲۹
ما ملت کشوری هستیم که باعث شدیم کشوری که ادعای ابرقدرتی دارد اینک در سوریه مشغول نفت دزدی با تانکر است
ناشناس۳۱۰۳۹۴۸۱۷:۱۵:۲۵ ۱۴۰۲/۳/۲۹
کشورهای آمریکای لاتین کشورهای قدرتمند با نفوذ و تاثیر گذاری در جهان کنونی نیستند،
ناشناس۳۱۰۳۹۷۰۱۷:۲۹:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۲۹
آقا اسمش هر چی میخواد باشه باشه برید با کسی رابطه برقرار کنید که سرمایه بیاره واسه انبوه پروژه های تعطیل شده ، با کسی دوست بشید که تکنولوژی روز و پربازده بتونه بیاره واسه مملکت وگرنه داشتن تکنولوژی قدیمی باعث عقب افتادن از رقبا میشه، بتونه با سیستم بانکی ایران کار کنه، کشوری که بتونه مشکلات تحریمی مملکت رو حل کنه حالا میخواد اسمش ونزوئلا باشه یا امریکا باشه یا عربستان یا چین
ناشناس۳۱۰۴۰۱۲۱۷:۵۸:۰۲ ۱۴۰۲/۳/۲۹
جز اینکه باید نفت وبنزین خوراک تجهیزات بهشون بدیم به چه دردی میخورن ؟
ناشناس۳۱۰۴۰۱۳۱۷:۵۸:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۲۹
سنت خوب و ماندگار دکتر احمدی نژاد در گسترش ارتباط با آمریکای لاتین و جنوبی
ابی۳۱۰۴۰۴۷۱۸:۲۱:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۲۹
تعامل باکشورهای تحریم باتورم انفجاری چه سودی داره .
ناشناس۳۱۰۴۰۵۵۱۸:۲۶:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۲۹
ببینیم این دولت با دوستانش میتونه قدمی برای رفاه مردم ایران برداره یا نه!!؟
اکبر اسدی۳۱۰۴۱۱۳۱۹:۱۹:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۲۹
دوستی با کشورهای ًضعیف و بحران زده چه سودی برای ما دارد؟؟؟!!!
ناشناس۳۱۰۴۱۲۴۱۹:۳۰:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۲۹
بله کشورهای کمتر توسعه یافته میتونن نیازهای هم رو تامین بکنند هر چند مسافت زیادی بین آنها باشه
Javix۳۱۰۴۱۲۵۱۹:۳۲:۰۲ ۱۴۰۲/۳/۲۹
سلام ..آخه این کشور ها هستن به درد ایران نمیخوره همه آنها تحریم هستن چه سود.اقتصادی برای ایران ندارد .
ناشناس۳۱۰۴۱۶۶۲۰:۱۱:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۲۹
ایران بایدباتمام کشورهای دنیاتعامل داشته باشه مث عربستان برای مردمش رفاه آسایش بهمراه داشته باش.ن
ناشناس۳۱۰۴۳۴۲۲۲:۳۴:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۲۹
البته داشتن روابط با تمام کشورها خوب است ولی آیا این روابط میتواند بهبودی در اوضاع وخیم امروزی داشته باشد بعید میدانم زیرا امریکا تمام کشورهای جهان بین دو راهی انتخاب بین ایران و خودش قرار داده و با توجه حجم اقتصاد آمریکا که چند صد برابر ایران است لاجرم این کشورها آمریکا را انتخاب میکنند و نمونه اش عراق که ما نمیتوانیم پولهایمان را از این کشور دوست و برادر و همسایه بگیریم .پس بهتر است ما در سیاست خارجی یک تصمیم مهم و‌راهبردی بگیریم و با امریکا مذاکره کنیم و سطح تنش ها را کمتر کنیم.
سعید۳۱۰۴۳۴۴۲۲:۳۸:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۲۹
این سه کشور جز بدبختی تورم اقتصاد خراب حکومت بسته کمونیستی ضد دموکراسی چیزی ندارند بما بدهند .
ناشناس۳۱۰۴۳۹۵۲۳:۱۸:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۲۹
چه تاثیر بر زندگی ما مردم داره؟؟؟؟؟ که هر فشار تورم برای ما مضاعف تر میشه.
ف۳۱۰۴۴۱۱۲۳:۳۳:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۲۹
این کشورها هیچ کمکی به ما نمیتوانند بکنند
ارژنگ۳۱۰۴۴۱۸۲۳:۴۰:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۲۹
با این گرانی این دولت کدوم میوه رامردم نوش جان میکنند .!
حسین۳۱۰۴۴۲۱۲۳:۴۱:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۲۹
تمام کمونیستها پشت ما ودوست ما هستند دم بلوک شرق گرم.
مرتضی۳۱۰۴۵۲۴۰۲:۴۹:۵۸ ۱۴۰۲/۳/۳۰
صبورباشیدوتاشهریور۴۰۳،
محمد۳۱۰۴۵۶۵۰۵:۲۶:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۳۰
ایران نیاز دارد کشورهای قوی و سرمایه دار ، درایران سرمایه گذاری کنند،،،،، نه کشورهای ضعیف،،، ایران پول گاز و برق خودش را از عراق ضعیف نمی تواند بگیرد و از چین قوی هم نمی تواند،،، کدام حلقه.
عبدالسلام کریم زاده۳۱۰۴۷۷۷۱۰:۰۰:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۳۰
مبادله با این سه کشور یعنی تبادل با یک سوم جهان هم از نظر سیاسی وهم اقتصادی که جنبه اقتصادی آن با مراتب بیشتر وسود آورتر است.
حمید امیری۳۱۰۴۷۹۶۱۰:۱۲:۲۳ ۱۴۰۲/۳/۳۰
چگونه چهار کشوری که وضع اقتصادی نابسامانی دارند و محتاج نان شب... و از نظر سیاسی نیز منزوی شده اند میتوانند یک تشکل قوی در برابر دلار یا آمریکا تشکیل دهند؟
رزمنده 8 سال دفاع مقدس۳۱۰۴۸۶۵۱۱:۱۳:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۳۰
لطفا خودمان را گول نزنیم آیا دوستیمان با کشورهای آمریکای لاتین آنور دنیا مستحکمتر از عراق همسایه خواهد بود که سالهاست میلیاردها دلار را به دستور آمریکا بلوکه کرده بود.
ناشناس۳۱۰۴۹۴۹۱۱:۵۶:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۳۰
آینده از آن ماست
محمودبنده خدا۳۱۰۵۰۷۶۱۳:۰۸:۲۲ ۱۴۰۲/۳/۳۰
بنام خدا۱_رییسی نشان داد که از سیاسیون هم نباشی اگر کاردان باشی وتیم سالم وفربه انتخاب کنی موفق میشوی۲بهترین راه زمین زدن امریکا ودلار بظاهر قدرتمندش اتحاد ملل ودول ازاده است که از دست اوسیلی خورده اند۳داار بزودی به بدترین وضع خود نزول میکند چون پشتوانه اش زور است۴اسراییل تا۲۰۲۶ بقدرت الهی ومردم مسلمان سقوط میکند۵ایران بهترین راه رابرای شکستن امریکا وغرب برگزیده یعنی دوستی با شانگهای ،بریکس،امریکاب لاتین،عربستان وکشورهای عربی وافریقایی۶امریکا واروپا تا۲۰۳۰ فقط۳۰ درصد اقتصاد دنیا را دردست خواهند داشت بنابراین دست دوستی بسمت بلوک شرق دراز خواهند کرد۷اگر چین با کمک ایران وافغانستان وعراق وسوریه راه کانال شیری را احداث کند هم این ۴کشور رشد میکنند هم ایران محور مبادلات اقتصادی دنیا میشودوسالی صد میلیارد دلار درامد خواهد داشت۸حذف رابطه پولهای ملی وایران با دلار بهترین راه ذلت دلار است ۹اصلاح طلبان بدلیل خیانت به مملکت بایستی از حضور در قدرت سیاسی ممنوع شوند۱۰جوانگرایی وازدوج اسان وکمک به محرومین ۳ اصل مردمداری است
ایرانی۳۱۰۵۴۵۷۱۷:۰۲:۳۷ ۱۴۰۲/۳/۳۰
این حلقه دوستان چه نفعی برای مردم داره.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  6. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  7. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  8. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  9. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  10. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  13. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  14. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  15. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  16. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  17. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  18. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  21. سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست

  22. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  23. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  24. من یک پروفسور هستم

  25. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

آخرین عناوین