بن‌بست بزرگ اسرائیل در پرونده هسته‌ای ایران

گروه جهان الف،   4020323068 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

ارزیابی کارشناسان و مراکز امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که این رژیم نه جرات اتخاذ گزینه نظامی علیه ایران دارد و نه می‌تواند مانع پیشرفت برنامه هسته‌ای کشورمان شود.

بن‌بست بزرگ اسرائیل در پرونده هسته‌ای ایران

به گزارش الف، طی روزهای گذشته رسانه‌های عبری زبان اخبار متعددی درباره مذاکرات غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن در سلطان‌نشین عمان منتشر و اعلام کرده‌اند که این مذاکرات تقریبا در سطح پیشرفته‌ای قرار دارد و انتظار می‌رود که توافق هسته‌ای ایران احیا شود.

هم‌زمان با آن منابع صهونیستی از دیدار قریب الوقوع «یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم با «لوید آستون» وزیر دفاع آمریکا در چند روز آینده خبر داده و تاکید کردند که این دیدار در چارچوب آخرین تلاش‌های اسرائیل برای تاثیرگذاری بر پرونده هسته‌ای ایران است.  نگرانی اسرائیلی‌ها درباره پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران و نیز احیای توافق هسته‌ای بعد از سفر  سلطان عمان به تهران طی چند هفته گذشته بیشتر شد و آنها معتقدند که مسقط قصد میانجیگری بین ایران و آمریکا را دارد.

البته هنوز رسما مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن در عمان درباره پرونده هسته‌ای تایید نشده و هنوز پرونده‌های زیادی چون تبادل زندانیان و رفع تحریم‌ها و ... وجود دارد که نیازمند رسیدگی است، اما رفتار و گفته‌های اسرائیلی‌ها نشان می‌دهد که از نظر آنها همه‌چیز تمام شده و به زودی توافق هسته‌ای احیا می‌شود. اما بیشتر نگرانی اسرائیلی‌ها ناشی از آن است که طبق برآوردهای این رژیم، تل‌آویو دیگر قدرت تاثیرگذاری بر پرونده هسته‌ای ایران را ندارد.
در این زمینه «عاموس هرئیل» تحلیلگر امور نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی در روزنامه عبری هاآرتص اعلام کرد که دیگر قدرتی برای اسرائیل جهت تاثیرگذاری بر آمریکا در زمینه مذاکرات با ایران نمانده است.

روزنامه عبری معاریو  نیز به نقل از «طال لیو رام» تحلیلگر امور نظامی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که مقامات اسرائیلی متوجه شده‌اند که یک توافق مرحله‌ای بین تهران و واشنگتن درحال انجام است و این درحالی است که آمریکایی‌ها اسرائیل را از مذاکرات خود با ایران مطلع نکرده‌اند. در این وضعیت توانایی تل‌آویو برای تاثیرگذاری بر پرونده هسته‌ای ایران به کمترین حد ممکن رسیده است.

هم‌زمان با آن  اداره اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی (امان) نیز با انتشار گزارشی درباره بهبود وضعیت ایران در پرونده‌های مختلف ابراز نگرانی کرد. امان که در گزارش سالانه خود در سال 2023 مدعی شده بود ایران در سال جدید با توجه به بحران‌هایی که سال گذشته از سرگذرانده بود، وارد مرحله‌ای دشوار و پیچیده خواهد شد، چند روز قبل با نقض ادعای مذکور خود اعلام کرد که شرایط استراتژیک ایران به شکل شگفت‌آوری پیشرفت کرده و این اصلا خبر خوبی برای اسرائیل نیست.

طبق این ارزیابی‌ها چند عامل اصلی موجب بهبود وضعیت راهبردی ایران در سال جدید شده است. از جمله اینکه محاسبات برای تشدید اغتشاشات در ایران شکست خورد و به نتیجه نرسید.  از سوی دیگر ایران ائتلاف خود را با قدرت‌های بزرگ همچون روسیه و چین تقویت کرده و قصد دارد هواپیماهای جنگی و سامانه‌های پدافند هوایی مدرن و پیشرفته برای بهبود محافظت از تاسیسات هسته‌ای خود، از روسیه بخرد.
طبق برآوردهای امان و مراکز امنیتی رژیم صهیونیستی، عامل مهم دیگری که موجب تقویت جایگاه ایران در منطقه و بهبود شرایط راهبردی آن شده، احیای مناسبات با کشورهای عربی از جمله عربستان و سپس همگرایی این کشورها با دولت سوریه به عنوان متحد اصلی و قدیمی ایران و بازگشت دمشق به اتحادیه عرب است.

روزنامه اسرائیلی ماکور ریشون با انتشار گزارشی در این زمینه اعلام کرد که ایران بعد از گذشته یک دهه از انزوا و محاصره شدید علیه آن اکنون تبدیل به یک ابرقدرت منطقه‌ای قدرتمند شده و ائتلاف‌هایی که این کشور با قدرت‌های جهانی همچون روسیه و چین و نیز برخی کشورهای عربی ایجاد کرده، برای اسرائیل بسیار نگران‌کننده است.

این رسانه صهیونیستی با اشاره به اینکه اسرائیل توان مقابله با ایران را ندارد و صرفا برای حمله به ایران مانور رسانه‌ای می‌دهد به نقل از «آور یساخر» رئیس شعبه مطالعات امنیتی رژیم اشغالگر اعلام کرد که ایرانِ هسته‌ای یک تهدید موجودیتی برای اسرائیل است و اساسا نمی‌توان علیه یک کشور هسته‌ای اقدام کرد. بنابراین  اسرائیل مقابل ایران با دو گزینه بد و بدتر مواجه است؛ به طوری که هرگونه اقدام نظامی علیه ایران یک گزینه بد و تبدیل شدن این کشور به قدرت هسته‌ای، گزینه‌ای بدتر برای تل‌آویو است.

البته نگرانی صهیونیست‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران مسئله جدیدی نیست و از دو دهه گذشته، اسرائیلی‌ها بارها در این مسیر سنگ‌اندازی کرده‌اند. فشارهای «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا در سال 2018 یکی از عوامل خروج این کشور از توافق هسته‌ای بود. اما طبق اعترافات محافل و رسانه‌های عبری، خودِ صهیونیست‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که ظرفیت تاثیرگذاری بر پرونده هسته‌ای ایران را ندارند و حتی اگر توافق هسته‌ای نیز هرگز احیا نشود، تاثیری بر پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران نخواهد داشت. به ویژه اینکه کشورمان غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالا را همچنان ادامه می‌دهد.
اما علاوه بر برنامه هسته‌ای، کشف ذخایر عظیم «لیتیوم» در همدان نیز که اسفندماه گذشته اعلام شد، تبدیل به منبع جدید نگرانی اسرائیلی‌ها شده است.  طبق گفته مسئولان مربوطه در ایران مساحت دو معدن لیتیوم که اخیرا در دشت «قهاوند» همدان کشف شده 5 تا 6 کیلومتر مربع بوده و میزان ذخایر لیتیوم در این معادن 8 میلیون و 500 هزار تن تخمین زده شده است. 

در سایه تحریم‌های گسترده آمریکا و غرب علیه ایران طی یک دهه گذشته، کشف این حجم از ماده کاربردی لیتیوم برای کشورمان بسیار حائز اهمیت بوده و موجب خودکفایی در بسیاری از صنایع پیشرفته می‌شود. لیتیوم  در حوزه هوافضا، صنایع الکترونیکی دقیق مثل ساخت تراشه‌ها، قطعات محاسباتی ابرکامپیوترها و صنایع با دمای بالا بسیار کاربردی  است.

 از همین رو اسرائیلی‌ها نگران بهره‌برداری ایران از این ماده ارزشمند در خدمت صنایع و فناوری پیشرفته هستند که نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی ایران و نیز تقویت جایگاه جهانی آن دارد. «آنات هوخبرگ ماروم» کارشناس مسائل ژئوپلیتیک رژیم صهیوینستی در این زمینه اعلام کرد: «کشف منابع لیتیوم در ایران می‌تواند به تغییر موازنه قدرت منطقه‌ای منجر شود و یک موقعیت بی‌سابقه ژئوپلیتیکی و اقتصادی را به تهران بدهد».

در پایان نکته مسلم آن است که با توجه به متغیرهای اخیر جهانی و منطقه‌ای، صهیونیست‌ها نه جرات اقدام نظامی علیه ایران را دارند و نه می‌توانند مانع پیشرفت برنامه هسته‌ای کشورمان شوند. روزنامه عبری اسرائیل هیوم در این زمینه اعلام کرد که ایران یک تهدید دائمی و همیشگی برای اسرائیل است اما در هرصورت تبدیل شدن ایران به یک کشور هسته‌ای بهتر از آن است که اسرائیل وارد جنگی تمام عیار و همه‌جانبه شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۹۳۷۸۷۰۱:۰۹:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۲۴
اسرائیل یه ایران ضعیف ونحیف رو می پسنده بهترین جواب قوی شدنه
ناشناس۳۰۹۳۹۲۷۰۸:۲۷:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۲۴
حالا اگر تحریم بردارند دوباره بتن ریزی و پلمب کردید چی؟!!!! هرچند این ها به کم راضی نیستند و دوباره دبه کنند !!!
محمودزاده۳۰۹۳۹۵۱۰۸:۴۶:۳۷ ۱۴۰۲/۳/۲۴
همه این فشارها و استرس ها ناشی از ان است که اقا گفتن اسرائیل بیست و پنج سال آینده را نخواهد دید و او این پیشگویی اقا را مانند پیشگویی کتاب مقدس قبول کرده
صادق۳۰۹۳۹۸۲۰۸:۵۷:۴۷ ۱۴۰۲/۳/۲۴
تحلیلی درست ودقیق بود.
شیبانیان۳۰۹۴۰۰۹۰۹:۳۱:۳۱ ۱۴۰۲/۳/۲۴
سلام همه ی دنیا می دانند که ایران هسته ای بزرگترین قدرت جهان است و باید بپذیرند که ایران در دنیا حرف اول و می زنه
ناشناس۳۰۹۴۱۴۸۱۱:۱۹:۳۹ ۱۴۰۲/۳/۲۴
تو دوره و زمونه اینترنت این حرفها واقعا بعیده.
محمود مجنون کن۳۰۹۴۰۳۵۰۹:۵۷:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۲۴
بنام خدا اسراییل دیوانه میشودتیتر کنونی همه رسانه های دنیاست چاهی که اسراییل برای ایران تعبیه کرده بودمدخل سقوط خودش شده است مساله اتمی ،لیتیوم ،مس،وغیره نیست مساله بزرگ شدن ایران وپروبال زدن اسراییل است سقوط اسراییل نزدیک است صدای خرد شدن هیمنه صهیونیستها از ایران میاید خبرهای خوش برای ایران وخبرهای بد برای بیبی...
مجید۳۰۹۴۰۶۱۱۰:۱۹:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۲۴
نتیجه دروغگویی های نتانیاهو کثیف کودک کش است
خان عبدلی۳۰۹۴۱۳۶۱۱:۱۲:۲۳ ۱۴۰۲/۳/۲۴
با سلام خدمت تمامی هم میهنان عزیزم ساده ترین راه وعاقلانه ترین راه برای اسرائیل با احترام پذيرش وبه رسمیت شناختن دو دولت ودو ملت فلسطین و اسرائیل است وغیر از این نابودی و حذف کشور اسرائیل یا تبدیل شدن به کشورکی زواردر رفته درمقابل محور مقاومت خواهد شد.
امین۳۰۹۴۳۳۴۱۳:۳۰:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۲۴
نتانیاهو فکر کرده ایرانی ها هم مثل کشورهای عربی بی عرضه ان.
خلج۳۰۹۴۴۳۵۱۴:۱۹:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۲۴
به لطف خداوند متعال هیچ قدرتی را توان مقابله با برنامه هسته‌ای ایران نیست .
حسین شرافت۳۰۹۴۴۶۷۱۴:۵۰:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۲۴
اسرائیل هرگز توان و جرات حمله به ایران را نداره و تمام اون رجز خوانی ها فقط بخاطر ایجاد ترس و شک در افراد و مسئولان ترسو و دنیازده هستش اسرائیل اویل فکر میکرد میتواند مثل عراق و سوریه. نیروگاه های هسته ای ایران را هم در یک حمله محدود و مقطعی از بین ببرد ولی وقتی فکرش درگیره این میشد که خوب عراق و سوریه توانی برا پاسخگویی انتقام نداشتند ولی ایران خیلی فرق داره و اگر حمله ای به ایران بشه مخصوصا از سوی اسرائیل ایران بشدت و تمام عیار پاسخ خواهد داد و انها بخوبی متوجه بودند که هرگونه حمله به خاک ایران کشیدن طناب دار خوده اسرائیل است .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین