واقعیتی بسیار تلخ درباره نظام آموزشی ایران

مهرداد سامانی، گروه اجتماعی الف،   4020318045 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

«نظام آموزشی کشورمان جدای از ضعف های زیرساختی، در حوزه مدیریت و حکمرانی نیز از ساختاری جزیره‌ای رنج می برد و شاهد عدم تداوم و انسجام مدیریتی و حکمرانی در آن هستیم. مساله ای که خود موجب می شود تا امکان کاهش تدریجی مشکلات و چالش ها در قالب آن میسر نباشد.»

واقعیتی بسیار تلخ درباره نظام آموزشی ایران

 به تازگی نتایج آزمون پرلز 2021 منتشر شد و این نکته آشکار گشت که ایران در بحث کیفیت آموزشی و وضعیت علمی مدارس، جز ضعیف ترین ها در سطح منطقه است. در آزمون پرلز 2021، 57 کشور و 8 ایالت حضور داشته اند. آزمون پرلز، پیشرفت و سواد خواندن را می سنجد. این آزمون در فاصله زمانی هر 5 سال یکبار انجام می شود تا روند تغییرات آموزشی و میزان کاهش و افزایش عملکرد دانش آموزانِ کشورهای شرکت‌کننده مشخص شود. 

در طول سال هایی که ایران در آزمون پرلز شرکت کرده، وضعیت کشورمان همواره از وضعیت متوسط، پایین‌تر بوده است و بر اساس آمارها، از هر 3 دانش آموز ایرانی نیز یک نفر به کف یا حداقل یادگیری نمی رسد. ایران در نتیجه آموزن پلز 2021، جز کشورهای قعر جدول بوده و تنها کشورهای اردن، مصر، مراکش و آفریقای جنوبی پس از آن قرار داشته اند. 

در سطح منطقه، کشورهای ترکیه، قطر، امارات، بحرین، عربستان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان و عمان، وضعیت بهتری را در مقایسه با ایران به ثبت رسانده اند. در این راستا، شاید چندان هم نتیجه جدیدترین آزمون پرلز، تعجیب برانگیز نباشد زیرا در مورد ایران همانطور که پیشتر نیز گفته شد، تداوم یک روند کاهشی را نشان داده و البته که در داخل کشورمان نیز کارشناسان نظام آموشی تاکنون بارها و بارها در مورد اُفت شاخص های آموزشی هشدار داده بودند. 

با این همه، شاید بتوان به طور خاص 4 مولفه مهم را در رقم خوردن نتایج ضعیف برای کشورمان در آزمون های اینچنینی که در کلیت خود از ضعف های قابل توجه در نظام آموزشی خبر می دهند، مورد شناسایی قرار داد. 

1: ضعف های زیرساختی نظام آموزشی ایران 

یکی از نکاتی که البته آزمون پرلز نیز مدام به آن اشاره داشته این است که ایران جز معدود کشورهای آسیایی است که سنجشِ ملی ندارد و هیچ سامانه ای برای سنجش ملی در بحث آموزش در کشور وجود ندارد. در عین حال، بر کسی پوشیده نیست که کشورمان، چه در حوزه سخت افزاری و چه نرم افزاریِ حوزه آموزشی، با چالش های عدیده ای رو به رو است و درست به همین دلیل، چندان عجیب نیست که می توان نتایج این مساله را در بروندادهای نهایی نظام آموزشی مشاهده کرد. 

به بیان ساده تر، نظام آموزشی ایران هنوز نتوانسته خود را با سیل قابل توجهِ تقاضا در حوزه آموزشی و ارتقای سطح کیفی در این زمینه، سازگار کند و درست به همین دلیل است که چندان نباید انتظار بروندادهای مثبت و امیدوار کننده را داشت. جدای از این ها، نظام آموزشی کشورمان جدای از ضعف های زیرساختی، در حوزه مدیریت و حکمرانی نیز از ساختاری جزیره ای رنج می برد و شاهد عدم تداوم و انسجام مدیریتی و حکمرانی در آن نیز هستیم. مساله ای که خود موجب می شود تا کاهش تدریجی مشکلات در آن چندان میسر نباشد.  

2: مشکل تاخرِ تاریخی در نظام آموزشی ایران 

یکی دیگر از چالش های جدی که نظام آموزشی کشورمان از آن رنج می برد و خود را در بروندادهای نهایی کیفیت نظام آموزشی نشان می دهد، مساله تاخرِ تاریخی نظام آموزشی ایران است. در این چهارچوب، باید گفت که اساسا نظام آموزشی ما از روند پیشرفت های بین المللی در این حوزه عقب می ماند و این نوعی عدم توازن را در رقابت ایران با دیگر کشورها به ویژه در سطح منطقه در باب ارتقای کیفیتِ نظام آموزشی‌اش ایجاد می کند. 

البته که مشکل تاخر تاریخی صرفا در این معادله قابل مشاهده نیست و می بینیم که میان معلمان و دانش آموزان که دو طیف و نسل متفاوت را نمایندگی می کنند نیز بعضا شکاف های تاریخی و فکری قابل توجهی بروز و ظهور پیدا می‌کند که حتی نوعی عدم درک را در محیط آموزشی سبب می شود. 

به بیان ساده تر، مثلا هر چه در مورد فناوری های روز، دانش آموزان آشنایی بیشتری با این حوزه ها دارند، معلمان دچار تاخر هستند و این موضوع به نوعی شکاف میان آن ها دامن می زند و البته که در کلیت خود، چالش تاخر، سبب حرکت کُند و ضعیب نظام آموزشی ایران به سمت جلو می شود. 

3: چالش ترسیم چشم انداز روشن برای آینده 

یکی از محرک های عمده و مهمی که دانش آموزان در اقصی نقاط جهان را به پیشرفتِ بیشتر آموزشی سوق می‌دهد، وجود چشم اندازهای روشن در آینده برای این طیف ها است. ایران اگرچه کشوری رو به پیشرفت است با این حال، به دلیل مشکلات اقتصادی سال های گذشته و کنونی کشور، تا حد زیادی مساله آموزش و چشم انداز روشنی که دانش آموزان از این طریق می توانند برای آینده خود ترسیم کنند، دچار چالش شده و گویی دانش‌آموزان راه های دیگری غیر از تحصیل(نظیر ورود زودتر از موعد به بازار کار) را در قیاس با تمرکز تلاش های خود بر تحصیلشان، جهت ترسیم چشم انداز روشن برای آیندشان مساعد می بینند. 

مساله و دستورکاری که بایستی در سطح کلان حکمرانی کشورمان به صورت عام و البته حکمرانی آموزشی کشورمان به صورت خاص مورد توجه قرار داشته باشد. 

4: تداوم نابرابری های آموزشی در ایران

در نهایت باید گفت که یکی از چالش های جدی نظام آموزشی ایران که البته خود را در بروندادهای نهایی آن نیز نشان می دهد، بحث تداوم نابرابری و بی عدالتی آموزشی است. در این چهارچوب، شاهد آن هستیم که بخش‌های قابل ملاحظه ای در منظومه نظام آموزشی کشورمان با کمبودهای جدی دست و پنجه نرم می کنند اما طیف های محدودی، از امکانات قابل ملاحظه و حتی مدرنِ آموزشی برخوردارند. 

اهمیت مساله زمانی مشخص می شود که بدانیم در چهارچوب نظامی آموزشی، هر چه عقبه مالی افراد(والدین) قوی تر باشد، فرصت های آن ها نیز بیشتر می شود. موضوعی که نه تنها در بحث انگیزه فردی دانش آموزان در موضوع آموزش، تاثیرات منفی را به همراه دارد بلکه نوعی ناامیدی و سرخوردگی را در میان آن ها نسبت به آینده و البته ماهیت رقابت با همتایان خود در سطح کشور نیز ایجاد می کند. مسائلی که در کلیت خود تاثرگذاری منفی را بر کیفیت آموزش در کشورمان دارند.

البته باید توجه داشته باشیم آموزش در کشورمان در شرایط کنونی، تا حد زیادی به ویژه از منظر دانش آموزان و خانواده های آن ها و حتی بعضا پرسنل نظام آموزشی، مطعوف به کنکور است و این رویکرد، خود، مساله اصلی که همان آموزشِ درست و کیفی است را به دست فراموشی سپرده و در عمل، نوعی دغدغه و چالش ذهنی با نام کنکور را جایگزین آن کرده است. مساله ای که در نوع خود بعضا چالش های قابل توجهی را برای دانش آموزان، به ویژه از حیث روانشناختی به وجود می آورد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۹۲۳۷۲۰۸:۱۲:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۲۳
متاسفانه غیر از نظام اموزشی،در همه زمینه ها این واقعیات تلخ نمود عینی دارد چون کسانی که در راس وزارتخانه ها و ادارات و ارگان ها قرار میگیرند از بدنه همان سازمان نیستند بنابراین با تصمیمات نابخردانه مسبب اوضاع و احوالی شده اند که از نظام اموزش بگیرید تا کوچکترین ادارات از این موضوعات در رنج و عذابند و خیلی غیر طبیعی است که این چرخه مرتب تکرار میشود و با اینکه مضرات ان بر همه اثبات شده میباشد اما تداوم این رفتار غلط بسیار تعجب برانگیز است.
ناشناس۳۰۹۲۶۳۶۱۰:۳۹:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۲۳
نظام آموزش و پرورش مادر تمام بخش‌ها و حوزه‌هاست فرهنگ و اقتصاد و سیاست و مسائل اجتماعی در عرصه‌های داخلی و خارجی بطور مستقیم وابسته به سیستم آموزشی و پرورشی هر کشور است
ناشناس۳۰۹۲۸۹۱۱۳:۰۹:۳۹ ۱۴۰۲/۳/۲۳
همین چند روز پیش اعلام شد که بر اساس یک پژوهش بین المللی، میزان سواد دانش آموزان ایران در رتبه های آخر جهان است.
ناشناس۳۰۹۲۸۹۹۱۳:۱۴:۴۵ ۱۴۰۲/۳/۲۳
دانش آموزان نخبه را شناسایی کرده و یک سال در اردو آموزشی به آنها تعلیم می دهند، بعد آنها را به المپیادهای علمی می فرستند تا کسب مدال کنند.
ناشناس۳۰۹۲۷۹۹۱۲:۲۳:۴۷ ۱۴۰۲/۳/۲۳
باید شایسته سالاری حکمفرما شود تا شاید بعد از یک یا دو دهه به روال صحیح بیفتیم مثل ژاپن، کره جنوبی و چین.
علی۳۰۹۲۳۸۹۰۸:۲۳:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۲۳
تازه حالیتون شده وقتی کارمند آموزش و پروش سهامدار مدرسه غیر انتفاعی چه انتظاری داری
ناشناس۳۰۹۲۴۰۵۰۸:۳۴:۱۴ ۱۴۰۲/۳/۲۳
سلام الف جان روز شما بخیر، من چندین بار گفتم، کار را به دست نخبگان و آدمهای کاربلد و متخصصان واقعی همون موضوع بسپارید، تا وقتی که شایسته سالاری در مدیریت و کارها نباشه همین آش و همين کاسه است.
امیر حسین سلطان/تهران۳۰۹۲۴۵۱۰۹:۰۰:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۲۳
وقتی به هر دلیل موجه یا ناموجه آموزش و پرورش اهمیت خودش را از دست می دهد رقم خوردن چنین نتایج ضعیفی در آزمون های بین المللی نیز پدیده عجیبی نیست. متاسفانه نه تنها اقتصاد بلکه سایر حوزه های اجتماعی نیز در خدمت آموزش و پرورش کشور نبوده و نیستند. نابرابری آموزشی هم با شعاری یا عملکردهای احساسی و شتابزده قابل ترمیم نیستند. متاسفانه تا آنجا که به خاطر دارم از سال 1360 و به انگیزه همین نابرابری آموزشی و دستیابی به عدالت آموزشی مدارس ملی(غیردولتی) آن زمان دولتی شدند اما در فاصله فقط چند سال بعد با شتابزدگی مدارسی نه در حد و اندازه کیفیت مدارس ملی گذشته بلکه بدون رعایت استانداردهای لازم با عنوان غیرانتفاعی رشد و نمو پیدا کردند! در حالی که بنا به نص صریح قانون اساسی تحصیل تا پایان دوره متوسطه رایگان است متاسفانه وجود و ظهور این مدارس باصطلاح غیرانتفاعی هزینه های سرسام آوری را متوجه خانواده ها نموده است و من حیث المجموع هم در افزایش سطح علمی و آموزشی دانش آموزان تاثیر شگرفی نداشته اند. حذف مدارس شناخته شده و باقدمتی بسان دبیرستان البرز و گروه های فرهنگی هدف و خوارزمی و غیره قطعاکار مطالعه شده و قابل دفاعی نبوده است که قطعا بی تاثیر در روند رو به کاهش کیفیت آموزشی کشور درسالها و دهه های بعد نبوده است. ارزشگذاری به کار معلمان ساعی و دلسوز و باسواد و باکفایت می تواند در بهبود آموزش دانش آموزان تاثیرات شگرفی داشته باشد اما افسوس و باز هم افسوس!
حسین۳۰۹۲۴۵۷۰۹:۰۲:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۲۳
نظام آموزشی ما هم مثل نظام اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی ماست اینها باهم درست می شوند و با هم خراب می شوند منتها آثار خرابی یکی فوری آشکار می شود و آن یکی دیرتر اما دردناک تر!
ناشناس۳۰۹۲۴۵۹۰۹:۰۳:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۲۳
بزرگترين مشكل به نظر من برداشتن مسئله مردودي در دبستان و راهنمايي( سابق ) است . الان مورد داريم طرف اول دبيرستان است هنوز سواد خواندن و نوشتن ندارد !
ناشناس۳۰۹۲۴۶۵۰۹:۰۴:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۲۳
با این وزرا ومدیرانی که انتصاب میشه وبا این بودجه جز این انتظاری نباید داشت،میشه بودجه هایی که در قالب بودجه فرهنگی به بعضی از دستگاهها ی غیر مرتبط وکم اثر داده میشه به اموزش پرورش اختصاص داده بشه که حداقل بخشی از مشکلاتش کم بشه
حسن۳۰۹۲۴۷۴۰۹:۰۶:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۲۳
شاید راه حل ، تجمیع اکثر بودجه های فرهنگی کشور در آموزش و پرورش سپس حذف مدارس غیرانتفاعی و نمونه دولتی و تیزهوشان و غیره باشد تا تمام بچه های کشور در یک سطح قابل قبول در کنار هم تحصیل کنند.همان کاری کا در اکثر کشورها انجام میشود.البته این اولین قدم خواهد بود
امیر۳۰۹۲۴۷۶۰۹:۰۷:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۲۳
صد ساله همش تحلیله و نقد کنکور و سیستم آموزشی، هر روزم بدتر از دیروزه هیچکس هم به فکر نیست، اصلا کشور دیگه مدیریت ندارد،.
ناشناس۳۰۹۲۵۰۹۰۹:۲۹:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۲۳
پس رتبه علمی و اختراعات بالای ایران چی می گوید؟ در کشور همین موسسه ای که رتبه بندی کرده مردمشان اطلاعات عمومی جغرافیا در حد صفر هست
ناشناس۳۰۹۳۲۷۵۱۷:۰۱:۵۶ ۱۴۰۲/۳/۲۳
آزمون پرلز سطح عمومی یک کشور را می سنجد اما این رتبه ها توسط افرادی محدود و فردی کسب می شوند .
ناشناس۳۰۹۲۵۱۴۰۹:۳۴:۵۲ ۱۴۰۲/۳/۲۳
ازمعلم غربزده ای که تمام هدفش از زندگی مهاجرت از ایران و مرتبا ازبدبختی ایران وخوشبختی خارج مغز بچه ها را انباشته می‌کنه انتظارتدریس مناسب دارید؟!.....
جمشید مرادی۳۰۹۲۷۵۴۱۲:۰۴:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۲۳
شما کاری مثبت برای این کشور کردین بگوید ما شر منده شویم
ناشناس۳۰۹۳۵۹۵۲۱:۴۸:۳۱ ۱۴۰۲/۳/۲۳
تا کی می‌خواهید این لغت نادرست غرب‌زده را که احتمالا اگر خود آل احمد هم اکنون زنده بودند در این شرایط از کاربرد ان صرف نظر می‌کردند؛ دست بردارید؟؟
ناشناس۳۰۹۲۷۰۷۱۱:۳۲:۵۹ ۱۴۰۲/۳/۲۳
واقعیت تلخ دیگر اینکه اغلب بچه های درسخوان و نخبه فقط به مهاجرت فکر می کنند اینکه یک تیم متبحر و بی تعصب و بدون وابستگی جناحی از روانشناسان و جامعه شناسان و مردم شناسان با فرزندان این مملکت صحبت کنند و بپرسند که درد آنها چیست که می خواهند بروند کار سختی نیست
ناشناس۳۰۹۲۷۵۹۱۲:۰۶:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۲۳
بعضی بچه های دبیرستانی و بخصوص پسران بسیار بد دهان و فحاش و بی ادب هستند.فقط کافی است نیم ساعت با اینها در اتوبوس باشید تا پی ببرید . شوخی شوخی به یکدیگر فحش می دهند.اطمینان دارم این حجم بی تربیتی در خانواده ها جریان ندارد و لی در مدارس و مبادله تربیت و فرهنگ با همسالان این فاجعه رخ می دهد چکار باید کرد ؟؟
ناشناس۳۰۹۲۷۷۱۱۲:۱۲:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۲۳
تو کشورهای پیشرفته، یکی از مهمترین و سخت‌ترین کارها مدیریت آموزشی هستش.
ناشناس۳۰۹۲۸۱۱۱۲:۲۹:۵۹ ۱۴۰۲/۳/۲۳
كلا دانش آموز از بدو ورود به مدرسه فقط نگاه به كنكور سراسري داره و بس و يه مشت مطالب بيهوبده توي مدرسه به دانش آموز ياد داده ميشه كه توي زندگي روزمره هيچ كاربردي نداره 12 سال بهترين عمر فرد براي يادگيري فرمول و... هدر ميره
محمد رضایی۳۰۹۳۰۲۳۱۴:۲۶:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۲۳
مهم ترین عامل کاهش کیفی آموزش شیوه حفظ کردن برای کسب نمره وکنکور است ونه شیوه فهم محوری.
ناشناس۳۰۹۳۰۹۹۱۵:۰۹:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۲۳
یه عده فکر می کنند با پول همه چی حل می شود. چه لزومی دارند در پایه ابتدایی دوم دانش آموزان تست بزنند. این همه کتاب های به اصطلاح کمک آموزشی بويژه در مقاطع ابتدایی برای چیست. تصمیم گیرنده نباید اجراکننده و ذینفع باشد
ناشناس۳۰۹۳۲۵۴۱۶:۴۶:۱۹ ۱۴۰۲/۳/۲۳
نظام آموزش و پرورش ما باید کلا از دولت ها جدا بشه و به طور مستقل با چشم اندازی مشخص برنامه ریزی بشه و پیش بره آنهم توسط کارشناسانی خبره در حیطه ی آموزشی !! بودجه آموزش وپرورش هم باید کلا از دولتها جدا بشه یکی از دلایل عدم پیشرفت اینه که هر بار با تغییر دولت ها آموزش وپرورش هم دست خوش سیاستها و دیدگاهها و اهداف سیاسی اون دولتها میشه و طرح های دولت قبل با وجود صرف هزینه نیمه کاره و بی نتیجه رها میشه !!! مشکل بعدی که در همین مطلب به درستی اشاره شده فاصله بین نسل ها هست، متاسفانه آموزش وپرورش به دلیل مشکلات مالی موجود از استخدام معلمان جوان و تازه نفس و آشنا با تکنولوژی های آموزشی روز خود را محروم کرده!
ناشناس۳۰۹۳۵۸۸۲۱:۴۳:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۲۳
نمونه‌ی آن سند ۲۰۳۰ است. وقتی سند ۲۰۳۰ مطرح شد عده‌ای بی خبر شروع کردند به مخالفت با ان با این ادعا که غرب سعی دارد هویت فرزندان ما را نابود کند و چه و چه. اگر صد سال اخیر را مرور کنیم می‌بینیم که از این نمونه‌ها زیاد است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین