برای تروریسم آبی آماده ایم؟!

گروه اقتصادی الف،   4020302081 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

تحولات فراسرزمینی در مناطق غربی و شمال‌غربی کشور و اقدامات کشور ترکیه در خصوص احداث سدهای فراوان بر سرشاخه ارس، حاکی از آن است که در آینده ایران درگیر یک تروریسم آبی همه‌جانبه خواهد شد و ضرورت دارد از همین حالا در اندیشه یافتن چاره برای حل این معضل بزرگ باشیم.

 برای تروریسم آبی آماده ایم؟!

به گزارش الف، سال‌های پیش رو برای کشور با توجه به بحران آبی نهادینه‌شده، بسیار پرچالش خواهد بود و آن طور که به نظر می‌رسد واقعه‌ای که در شرق کشور رخ داده، در سمت غرب و شمال غرب کشور هم به وقوع خواهد پیوست. هر چند تنش‌ آبی در استان‌های شرقی بسیار حاد و اساساً قابل مقایسه با مناطق غربی نیست اما اقدامات ترکیه و سدسازی‌های بی‌رویه بر رود ارس، جریان‌ آب در غرب کشور را با اختلال مواجه خواهد کرد و ضروری است که هر چه زودتر و برای بحرانی‌نشدن شرایط دست به اقدامات پیش‌دستانه زد.

۹۰ سد ترکیه بر سرشاخه‌های ارس!

کشور ترکیه از سال‌ها قبل طرحی را تحت عنوان «داپ» در دست داشت که به موجب آن سدهای مختلفی روی سر شاخه‌های ارس ساخته خواهد شد. آن‌طور که کارشناسان ذکر می‌کنند، پروژه «داپ» در آناتولی شرقی است که بخش عمده آن روی حوضه ارس و کورا ساخته می‌شود. 

از جمله سدهای در حال ساخت در قالب پروژه داپ می‌توان به سدهای کاراکورت، سویلمز و نارین قلعه اشاره کرد. اجرای این پروژه به‌طور مستقیم بر ایران، ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاثیرگذار است.

بر اساس برآورد کارشناسان، ادامه سدسازی ترکیه روی ارس به کاهش حقابه زیست محیطی، شرب (شهری)، کشاورزی و صنعتی و پیامدهای بسیار شدید بر شمال غرب ایران می‌انجامد. اگر داپ به طور کامل اجرایی شود، در عمل «تروریسم آبی» علیه مناطق شمال‌غرب ایران در یک بازه زمانی ۱۰ تا ۳۰ ساله رقم خواهد خورد.

در انتظار خشک‌شدن آذربایجان‌شرقی، غربی و اردبیل!

عضو انجمن هیدروپلیتک ایران معتقد است که در پروژه "داپ" قرار است ۹۰ تا ۱۲۰ سد روی ارس ساخته شود که در صورت تکمیل این سدها، استان آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل خشک خواهند شد.

مراد دلالت، مدرس دانشگاه و عضو انجمن هیدروپلیتک ایران در نشست «بررسی طرح‌های داپ و گاپ ترکیه از منظر حقوق بین‌الملل» اظهار کرد: ترکیه در دو حوضه ارس و دجله و فرات، کشور ما را درگیر کرده است. در حوضه دجله و فرات، پروژه "گاپ" را داریم که مشکلات زیست محیطی را در عراق و سوریه رقم زده است. ترکیه در زمینه آب در هیچ کنوانسیون بین‌المللی در خصوص آب عضویت ندارد و به هیچکس جوابگو نیست.

وی ادامه داد: در حالی که سدسازی‌های بیشمار ترکیه روی دجله و فرات باعث خشکی عراق شده اما رسانه‌های ترکیه طوری فضاسازی کرده‌اند که عراقی‌ها، ایران را مقصر خشکی کشور خود می‌دانند! این سدسازی‌ها در کشور ما تأثیر مستقیمی بر استان خوزستان دارد و این استان را که در واقع آب و نان کشور ما را تأمین می‌کند دچار طوفان‌های گرد و غبار کرده و احتمال مهاجرت‌های اقلیمی مردم خوزستان را محتمل کرده است.

عضو انجمن هیدروپلیتک ایران در رابطه با پروژه "داپ" ترکیه بر رود ارس گفت: این پروژه، کشور ما را مستقیماً درگیر می‌کند و دقیقاً بر سرشاخه اصلی ارس ساخته شده است. غفلت اصلی در این خصوص به دوره پهلوی برمی‌گردد که در آن زمان، حکومت شاه، سرشاخه اصلی ارس را به ترکیه بخشید و ما را در پایین دست قرار داد. هدف پروژه داپ این است که کشورهای پایین‌دست را به شدت تحت فشار قرار دهد و مشکلات سیاسی، اقتصای، اجتماعی و امنیتی را در این کشورها دامن بزند.

دلالت متذکر شد: در این پروژه قرار است که ۹۰ تا ۱۲۰ سد روی ارس ساخته شود که در حال حاضر سد "کاراکورت" که یکی از بزرگترین سدهای تعریف شده در این طرح است، ساخته شده و آورده ارس را ۳۰ درصد کاهش داده است. سد بزرگ دیگری به نام "سورمیز" هم در دست ساخت است که آورده ارس را از این هم کمتر می‌کند. سهم ما از رود ارس بر اساس توافقی که پیش از فروپاشی شوروی داشتیم ۵۰ درصد است که کاهش پیدا کرده و خشکسالی شمال غرب کشور را فراگرفته است.

وی ادامه داد: پروژه داپ ترکیه ۳ استان آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل را دچار مشکل می‌کند و اگر آب ارس به دریای خزر نریزد، تعادل اکولوژیک دریای خزر نیز به هم می‌ریزد. این موضوع استان‌های شمالی کشور را نیز درگیر خواهد کرد. منطقه آزاد ماکو و منطقه آزاد ارس نیز بیشترین کشت گلخانه‌‌ای کشور را دارند که با ادامه سدسازی‌ها از بین می‌روند و امنیت غذایی کشور نیز با تهدیدی بسیار جدی مواجه خواهد شد.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: مسئله آب و به‌ویژه آب‌های مرزی باید مسئله اول کشور باشد. اگر به این موضوع توجه نشود کشور با مشکل مهاجرت‌های اقلیمی و در نتیجه مشکلات امنیتی روبه‌ور خواهد شد. زمانی که سدهای ترکیه بر ارس تکمیل شود، معیشت مردم در استان‌ها شمال غربی کشور در آستانه نابودی قرار می‌گیرد و در آینده مشکلات عمده واگرایی قومی، تنش‌های بین استانی، مشکلات امنیتی، سلامتی و بهداشت و...، را خواهیم داشت.

دلالت گفت: رسانه‌ها ترکیه درخصوص پروژه داپ، بایکوت رسانه‌ای را در پیش گرفته‌اند و حتی در داخل کشور نیز عده‌ای منافع ملی را نادیده می‌گیرند و دوست ندارند این مباحث بیان شود! پروژه داپ ترکیه، تهدیدات زیست محیطی، امنیتی، اقتصادی، بهداشتی و... را برای ما به ارمغان می‌آورد و نیاز است که هرچه زودتر مسئولان ما این موضوع را با جدیت پیگیری کنند.

عضو انجمن هیدروپلیتک ایران خاطرنشان کرد: وضعیت ما در هیرمند به شدت بد است اما اگر ارس را رها کنیم شرایط ما در شمال غرب کشور ۱۰ برابر بدتر از هیرمند خواهد شد.

چه باید کرد؟

واضح است که علی‌رغم خواست و اراده ما، بحران آب و سیاست‌هایی که آن‌سوی مرزها اعمال می‌شود، امنیت‌ملی ما را به مخاطره خواهد انداخت و راهی جز فکر چاره برای حل این معضل بزرگ نیست.

در مسئله هیرمند تعلل‌هایی صورت گرفت و با علم به اقلیم خشک سیستان‌وبلوچستان و کمبود آب در آن منطقه، تحرک چندانی برای دریافت حقابه از افغانستان انجام نشد، کار به نزاع و چالش کنونی رسید و ضرورت دارد که این بحران درسی برای سیاست‌ورزی درست در غرب و شمال‌غرب کشور باشد.

از مدت‌ها قبل هشدارهای لازم و فراوانی از سوی کارشناسان محیط‌زیست داده شده و در صورت وقوع بحران مناطق غربی دیگر هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفته نیست. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۶۲۹۳۳۰۹:۴۱:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۵
راه مشخص است .کمی از سایر چالش ها کم کنیم تا انرژی و تمرکز لازم برای چالشهای مهمتر ، داشته باشیم . والله بالله راهش همین است و لاغیر . هر چقدر بیشتر در جامعه ی جهانی وجه و نفوذ داشته باشیم ، به همان اندازه بهتر و بیشتر می توانیم پاسخ زورگویی ها را بدهیم . یک تنه راه به جایی نمی بریم .
ناشناس۳۰۶۳۲۱۳۱۴:۳۲:۰۵ ۱۴۰۲/۳/۵
ما معمولا مشکلات را با بی توجهی تبدیل به فوق بحران میکنیم اینهم روی آنها
ناشناس۳۰۶۳۲۵۳۱۵:۰۸:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۵
من در ماکو ۱۰۰ هکتار زمین کشاورزی دارم که از ارس ابیاری می شود برای اطلاع دوستان چون کشور ما عضو کنوانسیونهای بین الماللی در مورد رودخانه های و سرشاخه های مشترک نیست و قراردادهای بین المللی لازم را امضا نکرده این مشکلات از طریق مراجع بین المللی قابل پیگیری نیست
1۳۰۶۳۵۸۲۲۰:۴۳:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۵
حل معادله های پیچیده ی دیپلماسی و بده بستان های اقتصادی و سیاسی تنها راه حل موضوع آب و ... است که هیچکدام از این راه حل ها جز مسیر حل منازعات با اروپا و آمریکا حل شدنی نیست .
ناشناس۳۰۶۲۹۵۴۱۰:۰۲:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۵
بخش چه باید کرد در مقاله خیلی لاغر است چاره چیست یعنی باید سدها را با موشک تخریب کرد؟ چاره و راه حل منطقی چیست الان ما بخایم یک جنگ هم با طالبان انجام دهیم ممکنه فرسایشی شود راه حل منطقی چیست؟ پیشنهادی در مطلب داده نشده
ناشناس۳۰۶۳۲۱۵۱۴:۳۴:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۵
باید ایران ،عراق ،سوریه و اردن به سازمان ملل شکایت تسلیم نمایند چرا که ترکیه با قطع آب و ریزگرد موجبات تخریب اکوسیستم و امکانات زندگی شده است و تا احقاق حقابه به این شکواییه ا آنها دهند
ناشناس۳۰۶۳۵۳۰۱۹:۴۵:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۵
بعد اینکه به سازمان ملل شکایت کردن چی میشه؟
ناشناس۳۰۶۳۳۷۴۱۷:۲۰:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۵
کاملا درست گفتید حدود ۱۰ مقاله در این رابطه مطالعه کردم که هیچ کدام راه کار عملی و منطقی نداشتند
ناشناس۳۰۶۲۹۷۵۱۰:۱۸:۲۳ ۱۴۰۲/۳/۵
تا زمانی که بحران پیش نیاید دنبال درمان نمی رویم و اینچنین عاقبتی بهتر از این انتظارمان نیست
ناشناس۳۰۶۳۰۶۴۱۲:۰۵:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۵
در داخل ایران هم باید انصاف و عدالت را در بحث آب رعایت کنیم... رودهایی را از خوزستان و لرستان و چهارمحال به اصفهان و یزد و قم منتقل شده و در آنجا کارخانه ذوب آهن و کاشی و ... هست و برنج کاشتند! و بعد پایین دست دچار خشکسالی شده است.
ناشناس۳۰۶۳۷۳۲۲۳:۴۲:۵۸ ۱۴۰۲/۳/۵
زاینده رود با سابقه چند هزار ساله از خوزستان و چهارمحال به اصفهان منتقل شده؟!
ناشناس۳۰۶۳۷۳۷۲۳:۴۷:۲۹ ۱۴۰۲/۳/۵
افغانها هم همین را میگویند. سرزمین ما سرچشمه آب رودخانه هیرمند است و دلیلی ندارد آب به دریاچه هامون برسد. چهارمحال سرچشمه زاینده رود است و دلیلی ندارد آب به گاوخونی برسد! واقعا این دو استدلال کاملا مشابه نیست.
ناشناس۳۰۶۳۱۰۸۱۲:۴۳:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۵
سینه چاکان اردوغان توجه کنند.
ناشناس۳۰۶۳۱۴۸۱۳:۲۱:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۵
عملگرا باشید همین کافی هست
ناشناس۳۰۶۳۱۶۳۱۳:۴۴:۲۳ ۱۴۰۲/۳/۵
بهتر است دوست و دشمن خود را بهتر بشناسیم. مشکلات اصلی ما با کشورهایی است که ظاهرا با آنها دوستیم و راه حل اصلی در دست کشورهایی است که ظاهرا با آنها دشمنیم.
علی۳۰۶۳۱۷۰۱۳:۵۰:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۵
با موشک نقطه زن بزنید سدهایشان را
ناشناس۳۰۶۳۱۷۱۱۳:۵۰:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۵
راه حل سیاست خارجی است.
ناشناس۳۰۶۳۶۸۷۲۲:۴۶:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۵
این هایی که الان در وزارت خارجه مستقر هستند آیا میتوانند امور به این مهمی را سر و سامان بدهند.
ناشناس۳۰۶۳۱۸۶۱۴:۰۲:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۵
بحرانهای محیط زیستی در آینده نزدیک بزرگترین چالشهای اجتماعی را برای کشورهای خاورمیانه بوجود خواهند آورد. آیا مسئولان و حاکمان کشور عزیز ما با روند فعلی حکمرانی بدنبال راه چاره ای برای این معضلات که حیات ایرانیان را با مخاطره مواجه میکنه هستند واقعا؟!!
ناشناس۳۰۶۳۱۹۷۱۴:۰۸:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۵
اسدالله اسدی آزادشد
ناشناس۳۰۶۳۲۴۶۱۵:۰۵:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۵
راه حلش در دست کردهای غیور است.
ناشناس۳۰۶۳۲۸۴۱۵:۵۳:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۵
ترکیه و اردوغان، مهره اسرائیل و انگلستان هستند. اما چون خیلی هوشمندانه و منافقانه عمل میکنند که ذهن ها به این سمت کشیده نشود. هدف اصلی صهیونیست ها و بریتانیا، جنگ میان ترکیه و ایران است. همان اتفاقاتی که در دوران عثمانی و صفوی بوجود می آمد.
سعید۳۰۶۳۳۲۵۱۶:۲۵:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۵
در کشور ما مسائل ریشه ای بررسی و مشکل یابی نمی شود ... زیرساخت لازم برای کشاورزی صنعتی و مدرن باید در کشور فراهم شود. ترکیه هم این کا را نکند، خشکسالی طبیعی در همه دنیا رخ خواهد داد .. یا در صنعت خودرو ... بجای اینکه ما به سمت تولید خودروهای هیبریدی یا کاملا الکتریکی حرکت کنیم، درهای کشور رو بستیم با شدت و حدت مشغول تولید خودروهای تاریخ مصرف کذشته رفتیم که پس از چند سال میشیم خودروسازی که ماشین های کلاسیک تولید می کند.
ناشناس۳۰۶۳۳۲۶۱۶:۲۶:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۵
تروریست ؟ یک سر به خوزستان بزنید و ببینید چطور به بهانه استخراج نفت ، تالاب ها را خشک کرده اند . یا به دعوای همیشگی یزد و اصفهان بر سر زاینده رود توجه کنید
گام اول۳۰۶۳۳۵۶۱۶:۵۸:۰۲ ۱۴۰۲/۳/۵
برای مقابله با تروریسم آبی اول باید به ویروس قوم گرایی توجه شود که از جانب کشور های به اصطلاح دوست مانند ترکیه و کشور های عربی تزریق میشود و در مواقع حساس و سرنوشت ساز بحران ایجاد میکند به نظر من امروز نفوذ پانترکیسم و پان عربیسم بسیار خطرناک و مقدمه هر بحرانی است
dayani۳۰۶۳۳۶۳۱۷:۱۱:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۵
مگر کسی برای خطاهایی که طی همه سالها شده است ، عذرخواهی کرده است که حالا نگران باشیم عذر و بهانه میاورند. اتفاق می افتد آنچه که دیگران بر ما تحمیل کنند.
ناشناس۳۰۶۳۳۹۰۱۷:۳۲:۱۹ ۱۴۰۲/۳/۵
با سیاست و قربونت برم و فدات بشم کار پیش نخواهد رفت.
کاوه۳۰۶۳۴۶۲۱۸:۳۴:۵۶ ۱۴۰۲/۳/۵
خدا رحمت کند دکتر پرویز کردوانی پدر کویر شناسی ایران را که دائما پیرامون سد سازیهای بی رویه و هدر رفتن منابع آب با حفر چاههای عمیق هشدار می داد. حالا می بینیم که عدم رعایت مقرارات محیط زیست چه فاجعه ای را برای ایران رقم زده است.
ناشناس۳۰۶۳۵۰۶۱۹:۱۶:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۵
بحران آب، منشأ تعدادی از جنگهای آینده خواهد بود.
ناشناس۳۰۶۳۵۱۰۱۹:۲۴:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۵
باید یک تیم حقوق بین المللی برای شکایت در جوامع بین المللی ایجاد کنیم و از الان طرح دعوی نمایم و از الان باید درصدد فکر انتقال آب از دریاهای عمان و خزر به داخل کشور بود و همچنین کشور ترکیه برای گسترش قلمرو خود به افغانستان در احداث سد بروی آب هیرمند کمک کرده و متاسفانه آهن و میلگرد و سیمان از کشور ما بردن و در سرزمین خودش درصدد ساخت سدهای مختلف است لذا یک دشمنی خاص با ایران پیدا کرده لذا مسولین بجای بکار بردن لفظ برادر به فکر مقابله با این حیله و دشمنی باشند
ناشناس۳۰۶۳۵۹۶۲۱:۰۲:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۵
اگه آمادگیتون مثل مقابله با تروریسم اقتصادی باشه فاتحه ملت خوانده است
ناشناس۳۰۶۳۶۳۰۲۱:۳۷:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۵
ما صدها سال درگیر این بی آبی و تنش آبی خواهیم بود. درایت بلند مدت لازم است.
سعید۳۰۶۳۶۹۳۲۲:۵۶:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۵
در داخل ایران هم سد سازی های وحشتناک باعث خشکی مملکت شده نمونه اش روی دریاچه اورمیه بیش از 70 سد زده شده و عملا بزرگترین بحران محیط زیستی که مارو تهدید میکنه خشک شدن دریاچه اورمیه و بحران های امنیتی بعدش هست
ناشناس۳۰۶۴۱۱۸۱۰:۰۷:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۶
آب این سدها صرف توسعه باغداری و کشاورزی در همان منطقه شده
داریوش۳۰۶۳۷۳۸۲۳:۴۹:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۵
درود....اول یک کاری برای شرق کشور بکنید...این موشکهای نقطه زن شما چکار می کنند....دوم وقتی قاطعانه در شرق عمل کردید...طرف غرب کشور حساب دستش می آید...
ناشناس۳۰۶۳۸۱۱۰۰:۵۸:۱۹ ۱۴۰۲/۳/۶
سدهای این تروریست ها رو باید منفجر کرد
ناشناس۳۰۶۳۸۹۳۰۴:۵۹:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۶
با این حساب میشه گفت شمال غرب عملا توسط ترکیه نابود خواهد شد و بیابان میشه
بهروز۳۰۶۴۰۰۹۰۸:۳۲:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۶
بابا اينقدر شلوغش نكنيد وبه مردم استرس ندين اولاً:خدابزرگه شما غصه كم آبي رو نخوريد. ثانياً:باتكنولوژي هاي جديد البته براي ما جديد اين مشكل حل شده ثالثا بيابان هم چيز بدي نيست كه اينقدر مي ترسيد./
ناشناس۳۰۶۴۲۳۴۱۱:۲۵:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۶
کمی هم به تصمیمات نماینده های مجلس در این سالها هم قلم زده شود تا بینید این نماینده ها که افکار استانی داشتند چه بلایی سر محیط زیست آوردند. نمونش سد گتوند که باعث نابودی تمدن خوزستان شده و هیچکس هم به گردن نگفت!!. چرا پروژه های پتروشیمی ها در جاهایی که بندر نیست احداث میشود و باعث نابودی زمین های کشاورزی و محیط زیست میشود. چرا این همه سال بر کارهای این نماینده ها کسی نظارتی نمیکند. ترکیه هم همین کارها را میکند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین