پاسخ طالبان به هشدار رئیسی: آب کافی نداریم/ خواست مکرر ایران برای آب و اظهارات نامناسب در رسانه‌ها زیان آور است + واکنش امیرعبدالهیان

  4020229009 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

امارت اسلامی افغانستان در اطلاعیه‌ای در واکنش به اظهارات رئیس جمهور کشورمان درباره حقآبه هیرمند تاکید کرد: امارت اسلامی یکبار دیگر تعهد می دهد که با در نظر داشتن موافقت نامه آب هلمند(هیرمند) تمام تلاش خویش را انجام می دهد که آب تعهد شده به مردم ایران برسد.

پاسخ طالبان به هشدار رئیسی: آب کافی نداریم/ خواست مکرر ایران برای آب و اظهارات نامناسب در رسانه‌ها زیان آور است + واکنش امیرعبدالهیان
 

به گزارش ایسنا، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی اعلامیه طالبان در مورد اظهارت رئیس جمهور کشورمان درباره حقآبه هیرمند را منتشر کرد

در این بیانیه آمده است: روز گذشته رئیس جمهور ایران در مورد آب هلمند یک سلسله اظهارات داشت که وضاحت(توضیح) ما در مورد آن قرار ذیل است:

موافقتنامه آب که میان افغانستان و ایران نیم قرن قبل در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی به امضا رسیده تا هنوز پابرجاست و امارت اسلامی متعهد است که به تعهدات انجام شده عمل نماید.

در این بیانیه با بیان این که از این که در سال‌های اخیر در افغانستان و منطقه خشکسالی رخ داده و سطح آب پایین آمده است به شمول دریای هلمند تعداد زیادی از ولایات و مناطق کشور از خشکسالی رنج می برند و آب کافی وجود ندارد، خواست مکرر ایران برای آب و آن چه اظهارات نا مناسب در رسانه‌ها عنوان شده، زیان‌آور خوانده شده است.

امارت اسلامی همچنین با فرافکنی و با این ادعا که مقامات ایرانی ابتدا باید معلومات خود را در مورد آب هلمند تکمیل نمایند، از ایران خواسته درخواستش را با الفاظ به زعم آنها مناسب مطرح کند.

در ادامه این بیانیه ادعا شده است که اگر واقعیت درست مطالعه نشود و چنین اظهارات مطرح گردد، می‌تواند فضای سیاسی میان مردم و کشورهای دو ملت مسلمان را آسیب بزند که با نفع هیچ طرفی نیست و باید تکرار نگردد.

در بخش دیگری این بیانیه آمده است که امارت اسلامی یکبار دیگر تعهد می‌سپارد که با در نظرداشت موافقتنامه آب هلمند تمام تلاش خویش را به خرج می‌دهد که آب تعهد شده به مردم ایران برسد، اما این اقدام را به این شرط دانسته که ذخایر آب آنها به اندازه‌ای برسد که اگر آن را به ایران جاری بسازند و در دریای خشک هلمند صدها کیلومتر مسیر را طی کند، به آن کشور برسد.

طالبان در ادامه مدعی شده که این در حالی است که اکنون در بند کمال خان هیچ آبی وجود ندارد و اگر آب‌بند کجکی در آن جاری گردد تا آنجا نمی‌رسد، بنابراین نیاز است تا جانب ایرانی این حقایق را درک نماید.

پاسخ طالبان به هشدار رئیسی: آب کافی نداریم/ خواست مکرر ایران برای آب و اظهارات نامناسب در رسانه‌ها زیان آور است

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در جریان سفر به سیستان و بلوچستان با اشاره به سابقه تاریخی و توافقات و معاهدات دو کشور ایران و افغانستان درباره حق‌آبه هیرمند تاکید کرد: می‌خواهم به حاکمان افغانستان عرض کنم که این سخن بنده را مطلب عادی تلقی نکنند، بسیار جدی بگیرند؛ به مسئولین و حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم که حق مردم و منطقه سیستان و بلوچستان را سریعا بدهند.

امیرعبداللهیان: ملاک بود و‌ نبود آب هیرمند، بازدید فنی و عینی است و‌ نه صدور بیانیه سیاسی

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در ماه‌های اخیر مکررا از ملامتقی خواستم طبق عهدنامه هیرمند،به تعهداتشان عمل کرده و امکان بازدید هیأت‌های فنی و سنجش میزان آب را فراهم کنند، که نکردند، گفت: ملاک بود و‌ نبود آب، بازدید فنی و عینی است و‌ نه صدور بیانیه سیاسی

به گزارش فارس، در پی طرح اظهاراتی از سوی مقامات هیأت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان درباره حق‌آبه هیرمند و صدور بیانیه‌ای در این خصوص، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب ۲۸ اردیبهشت ماه در توئیتی در واکنش به این اظهارات نوشت: در ماه‌های اخیر مکررا از ملامتقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان خواستم طبق عهدنامه هیرمند،به تعهدات خودشان عمل کنند و امکان بازدید هیأت‌های فنی و سنجش میزان آب را فراهم کنند، که نکردند.

امیرعبداللهیان که پنجشنبه شب بدین منظور سفری به چابهار داشت و در نشستی درباره حق‌آبه هیرمند شرکت کرد، در این توئیت افزود: سیستان از خشکسالی رنج می برد. ملاک بود و‌ نبود آب، بازدید فنی و عینی است و‌ نه صدور بیانیه سیاسی.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ۲۷ اردییبهشت ماه در گفت‌وگوی تلفنی با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان تامین حق‌آبه ایران از هیرمند به صورت عملی را مطالبه جدی جمهوری اسلامی ایران خواند.

وزیر خارجه همچنین در چابهار در اظهاراتی گفت: مسئله آب رودخانه هیرمند از چهار ماه قبل به این وزارتخانه و وزارت نیرو محول شده و تاکنون در این زمینه اقدامات و کارهای خوبی انجام شده است. 

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور هم روز پنجشنبه در سفر به سیستان و بلوچستان درباره حق‌آبه هیرمند گفت: به حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم، حق‌آبه مردم سیستان و بلوچستان را به فوریت بدهند.اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند، حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود و این مسئله چیزی نیست که مشمول مرور زمان شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در دیدار امیرخان متقی در سمرقند و در حاشیه سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در فروردین ماه سالجاری بار دیگر به موضوع حق‌آبه ایران از هیرمند اشاره کرد و اقدامات به عمل آمده از سوی افغانستان درباره حق‌آبه هیرمند را لازم اما غیرکافی خواند و تصریح کرد: ملاک اصلی برای ایران، دریافت عینی و ملموس حق‌آبه است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۵۰۱۰۳۰۹:۴۷:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۲۹
اقای امیر عبدالهیان مواظب باش و تا اخر پیگیری کن
ناشناس۳۰۵۰۲۷۶۱۲:۲۷:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۲۹
... چرا سرچشمه ارس پس پیگیری نمیشه؟
ناشناس۳۰۵۰۱۲۷۱۰:۱۵:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۲۹
حالا ميخواين چكار كنيد طرف ميگه آب نيست گرچه طالبان فقط زبان تهديد مي فهمه ولي اظهاراتي كه اقدام به دنبال آن نباشد موجب تحقير ملت ايران ميشود لطفا كوتاه نياييد
ناشناس۳۰۵۰۱۴۲۱۰:۳۲:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۲۹
شاخ شدن باید این شاخ رو شکوند تا بفهمند آب داره یا نداره
ناشناس۳۰۵۰۲۷۸۱۲:۲۷:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۲۹
تو حاضری بری بجنگی؟ یا کنار گود و لنگش کن؟
ناشناس۳۰۵۰۵۱۱۱۵:۳۸:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۲۹
عزیزم من نظامی نیستم اگر بودم بله
ناشناس۳۰۵۰۷۲۷۱۸:۲۹:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۲۹
هیچ نیازی به جنگ نیست. تمامی اتباع افغانی اخراج بشن. مرزهای زمینی و هوایی هم بسته بشن. نصف واردات افغانستان از ترکیه است و از مسیر ایران
ناشناس۳۰۵۰۱۶۷۱۰:۴۸:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۲۹
به احتمال زیاد منطقه آبستن حوادث جدیدی است
ناشناس۳۰۵۰۷۲۹۱۸:۳۰:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۲۹
نگران نباش. ... به آنجا نمیرسه
ناشناس۳۰۵۰۱۷۵۱۰:۵۸:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۲۹
این هم از برخورد کشور ضعیفی مثل افغانستان
ناشناس۳۰۵۰۳۸۰۱۴:۰۴:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۲۹
چه ربطی داشت؟
پور تراب۳۰۵۰۴۹۳۱۵:۳۰:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۲۹
ما زورمان به آمریکا هم رسیده. ........... افغانستان کیلوئی چند!!!!؟
ناشناس۳۰۵۰۱۹۸۱۱:۱۶:۴۶ ۱۴۰۲/۲/۲۹
بکش شمشیر مینایی، که موش از بیشه بگریزد
ناشناس۳۰۵۰۲۰۰۱۱:۱۸:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۲۹
حرفهایی خیلی منطقی زده حالا یه جا گفته تهدید نکنید تا غرور ملیشون حفظ بشه مشکلی نیست باید مذاکره کرد باهاشون
ناشناس۳۰۵۰۲۲۰۱۱:۴۰:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۲۹
ما طالبان را نماینده مردم افغانستان نمی دانیم.
ناشناس۳۰۵۰۳۵۹۱۳:۴۶:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۲۹
نه پس یانکی ها با مهره غربگداشون اشرف غنی خوبن؟
ناشناس۳۰۵۰۲۴۱۱۱:۵۸:۱۷ ۱۴۰۲/۲/۲۹
تنها راهش اخراج ده میلیون افغانی است این رو صد بار مردم گفتن
ناشناس۳۰۵۰۲۴۶۱۲:۰۴:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۲۹
افغانی ها رو برگردونید مملکت خودشون. ملت ایران خودش آب کافی ندارد و تحت فشار هست. من مترو اشرفی اصفهانی سوار میشم پر افغانیه اینا پول تهران زندگی کردن رو از کجا میارن ؟؟ما خودمون کم آوردیم!!!
ناشناس۳۰۵۰۲۸۶۱۲:۳۰:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۲۹
در عصر فضا و تکنولوژی ماهواره ای میزان دقیق ذخایر به راحتی قابل محاسبه است به شرط آنکه طرف مقابل از علم بیزار و با آن دشمن نباشد
ناشناس۳۰۵۰۳۰۵۱۲:۴۸:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۲۹
مطالبه مردم اخراج افغانها از کشور از خونه تا وسایل حمل و نقل عمومی تا نان و آب وشغل و فروشندگی همه و همه رو گرفتن بیشتر مواقع تو خیابون راه میرم احساس میکنم تو افغانستانم مدارا و هزینه تا کی به علاوه مشکلاتی امنیتی که دارن و بهدها بدتر خواهند داشت
خجندی۳۰۵۰۵۱۰۱۵:۳۸:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۲۹
اخراج افغانها رفتاری خلاف فرهنگ ایرانی است. راه های مناسب دیگری هم هست. از ایران و از طریق ایران اقلام مورد نیاز حکومت طالبان تامین و حمل میشود. همینطور بنزین و سوخت هواپیما. باید از آن جلوگیری کرد
ناشناس۳۰۵۰۷۶۰۱۸:۵۳:۵۳ ۱۴۰۲/۲/۲۹
ما به نیروی کار افغانی‌ها نیاز داريم
ناشناس۳۰۵۰۶۳۴۱۷:۰۸:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۲۹
افغانیها رو بفرستین به خاک خودشون مصرف آب کمتر میشه سد رو هم بایدمنفجر کنن چاهه های عمیق بزنید
ناشناس۳۰۵۰۷۴۲۱۸:۳۵:۲۴ ۱۴۰۲/۲/۲۹
باید تمام کاربری های اراضی و احداث سد و بند و کانال و سازه های آبی کنترل و انتقال آب از زمان معاهده 1351 با ایران مورد بررسی قرار گرفته و هرکدام بدون اطلاع و موافقت ایران بوده و باعث لطمه خوردن به حقابه ایران شده است در مورد امحاء آنها و همینطور جبران خسارات وارده در این مدت 50 سال در اثر آن به ایران توسط امارت اسلامی افغانستان مورد تعهد قرار گیرد. ضمنا باید طرف ایرانی جهت تامین حقابه خود سازه های مورد نیاز را در محل سد کجکی و ککال خان طراحی و اجرا نموده و بر عملکرد آنها نظارت کامل داشته باشد. ضمنا به منظور حفظ حیات تالاب بین المللی هامون، حتما باید سیلاب های سه تا 5 ساله بدون انحراف آنها در مسیر بصورت هدایت شده در داخل رودخانه جریان یافته و مشابه زمانهائی که سد کمال خان و سازه های دیگر نبوده اکوسیستم و رژیم کل تالاب که نیازمند این سیلاب ها می باشد مطابق کنوانسیون رامسر، احیا گردد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  2. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  3. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  4. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  5. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  6. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  7. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  8. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  9. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  10. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  11. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  12. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  13. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  14. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  15. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  16. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  17. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  16. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  21. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  22. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  23. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  24. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  25. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

آخرین عناوین