یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با الف مطرح کرد: واردات خودرو معجزه نمی‌کند/ کنترل بازار ارز،‌ راه‌حل کاهش قیمت خودرو

سعید ونکی، گروه اقتصادی الف،   4020211055 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به برجسته شدن مسئله واردات خودرو برای سامان‌بخشی به بازار گفت: « با توجه به اینکه حدود ۱۵ خودروساز در کشور فعالیت می‌کنند، واردات خودرو اولویت کشور نیست. راه حل اصلی آرامش بازار خودرو و کاستن از تلاطم‌های قیمتی، مدیریت بازار ارز و کنترل نرخ آن است.»

واردات خودرو معجزه نمی‌کند/ کنترل بازار ارز،‌ راه‌حل کاهش قیمت خودرو

رضا غلامی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با الف، در خصوص طرح واردات خودروهای کارکرده خارجی به کشور اظهار داشت: «وقتی قرار است خودرو به هر شکلی وارد شود، باید در نظر گرفت که وارد کننده نفع خود را در نظر می‌گیرد و با واردات خودرو باز هم به دنبال تبدیل درآمد حاصل از فروش خودروی وارداتی به ارز و خارج کردن آن از کشور است؛ حتی اگر واردکننده‌ای هم برای واردات به دنبال دریافت ارز نباشد و منابعی را در خارج کشور در اختیار داشته باشد.نباید تصور کرد که غالب واردکننده‌ها بخش اعظم سودی که از این طریق به دست می‌آید را در کشور نگه می‌دارند. وارد کننده بعد از فروش خودرو وارد بازار آزاد ارز خواهد شد و با تبدیل آن، ارز را از کشور خارج خواهد کرد و همچنین موجب دامن زدن به تقاضا در این بازار خواهد شد.»

وی خاطرنشان کرد:‌ «اگر درآمد حاصل از فروش خودروی خارجی، در کشور سرمایه‌گذاری شود و خارج نشود و این اطمینان وجود داشته باشد وارد کننده وارد بازار ارز نشود، این منطقی است. یا اینکه تحت عنوان سرمایه‌گذاری خارجی وارد کشور شود و این تضمین وجود داشته باشد که تا زمانی که وضعیت ارز به صورت نرمال و یا درآمدهای نفتی به صورت مطلوب نشود، به این سرمایه اجازه خروج از کشور داده نخواهد شد.»

غلامی در خصوص ادعای وزارت صمت که ارز مورد نظر برای واردات خودرو از منابع خارجی تامین خواهد شد تصریح کرد: «اگر این ادعا صحت داشته باشد و منابع در دسترس و ارز موجود است، باید پرسید که چرا چندین هفته است که به مواد اولیه تولید دارو ارز تخصیص داده نمی‌شود؟ اگر موجود است چرا قطعات و مواد اولیه تولید خودرو را وارد نمی‌کنید و دنبال ورود کامل خودرو هستید؟ چرا به دنبال مونتاژ همان خودروهای خارجی در داخل کشور نیستید که حداقل برای نیروی کار شغل ایجاد شود؟ اگر ارز در دسترس است چرا بسیاری از ثبت‌سفارش‌ها توسط واردکننده کالاهای مختلف معطل مانده؟»

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا در شرایطی که با تورم کالاهای اساسی مواجهیم و بسیاری از تولیدکنندگان با مشکل واردات مواد اولیه روبرو هستند، ضرورت اولویت‌بخشی به بازار خودرو در شرایط فعلی وجود دارد یا نه؟ خاطرنشان کرد: «وقتی ۱۵ خودروساز داخلی در کشور هستند، قطعاً واردات خودرو اولویت کشور نیست. ما در کالایی چون موبایل مجبور به واردات هستیم چون اساساً هیچ سازنده و تولیدکننده موبایلی نداریم و واردات اجتناب ناپذیر است. به عنوان مثال اگر قرار باشد ۱ میلیاد دلار برای ۱۰۰ هزار خودرو تخصیص داده شود، با این مبلغ برای ۲۰۰ هزار خودرو یا بیشتر قطعه وارد تا برای خط تولید استفاده و یا برای مونتاژ به کار برده شود.»

غلامی با اشاره به راه‌حل موجود برای بازار خودرو و تلاطم‌های قیمتی آن اظهار داشت: «مدیریت بازار ارز بهترین راه برای کنترل بازار خودرو است. باید بازار ارز را کوچک و تقاضاها را در آن مدیریت کنیم. الان با شرایطی روبرو هستیم که تقاضاهای متفاوت و متنوع وجود دارد و ضرورت دارد تک تک این‌ها مدیریت و تفکیک شوند. اگر این کار صورت پذیرد، روند ریزشی دلار را شاهد خواهیم بود و به تبع آن بازار خودرو رنگ آرامش را خواهد دید. توصیه اصلی‌ من در برهه فعلی به دولت این است که به جای دخالت در بازارهای مختلف، فقط در بازار ارز دخالت کند و همه انرژی و توان خود را برای این بازار بگذارد.»

او خاطرنشان کرد: «البته این مسئله تنها منوط به بانک مرکزی نیست و ضروری است که دیگر دستگاه‌ها و نهادها هم پای کار بیایند. الان ۷۰ درصد ارز کشور مربوط تجارت و بخش عمده آن مربوط به وزارت صمت است. همچنین حوزه سلامت و به خصوص دارو که بخش زیادی از درآمد و یا مصارف ارزی به آن مربوط است. حتی حوزه ورزش که تقاضاهای زیادی را روانه بازار آزاد ارز می‌کند و یا گردشگران که ضرورت دارد تمامی این‌ها مدیریت شوند. هنوز اطلاع دقیقی از میزان ورود و خروج ارز در کشور دقیق و قابل استناد نیست و باید بازار ارز را تحت نظارت و انحصار قرار دهیم. البته اقدامات محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی حاکی از آن است که در حال رصد و شناسایی خلاهای موجود است که باید همه دستگاه‌ها برای این هدف همکاری کنند.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۲۲۲۲۴۱۶:۵۸:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۱۱
اتفاقا واردات خودرو زیاد باشه قطعا معجزه ارزونی برای خودروها و با کیفیت شدن خودروها میشه
ناشناس۳۰۲۲۴۲۴۱۹:۲۸:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۱۱
خودروهایی در حد i20 مناسب ایران است
ناشناس۳۰۲۲۴۶۹۲۰:۰۰:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۱۱
از لحاظ سایز و ابعاد و مصرف سوخت
ناشناس۳۰۲۲۶۱۸۲۲:۰۲:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۱۱
ایشان بزرگترین نیروی اقتصاد و دلیل پیشرفت و توسعه تمام کشورهای توسعه یافته یعنی رقابت را تعطیل اعلام می کند ..
ناشناس۳۰۲۲۹۱۴۰۵:۲۵:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۱۲
در عین حال کارشناس اقتصاد هم هستند شاید عامل و نمایندگی خودروسازها
ناشناس۳۰۲۲۸۵۱۰۱:۴۰:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۱۲
البته منظور از واردات خودرو ، خودرو با كيفيت و متوسط و استانداردجهانى كه با مقتضيات ايران و مصرف كننده ايرانى همخوانى داشته باشد ، مانند خودرو تويوتا كرولا و يا سوارى ميتسوبيشى لنسر و يا سونوتا هيوندايى … … معجزات بشرح زير ميباشند ١- معجزه اول !! مصرف بنزين خودروهاى فوق تقريباً نصف خودروهاى داخلى و كمتر ميباشند پس معجزه اول كاهش مصرف بنزين است خود اين كاهش مصرف در دراز مدت ارز مورد نياز واردات خو درو را بنوعى تامين ميكند … ٢- معجزه دوم !!هواى شهرها پاك تر و تميز تر ميگردد ، خودروهاى فوق بمراتب خيلى بيشتر استانداردهاى زيست محيطى را دارند … ٣- معجزه سوم !! ميزان حوادث جاده اى و مرگ و مير و جراحت ها ى ناشى از تصادفات ، اين خودروها بمراتب و خيلى زياد كمتر از خودروهاى بسيار خطرناك داخلى هستند ، اين تصادفات هزينه هاى سنگينى از نظر پزشكى و درمان و از دست دادن سر پرستان خانواده و گرفتاريهاى ناشى از ان و همينطور هزينه هاى بيمه و خسارتهاى شركتهاى بيمه و ديه ها را بر كل كشور تحميل مينمايد و حالا بماند احياناً معلوليتها و عواقب آن و احياناً كاهش پرونده هاى تصادفات در ادارات راهنمايى و رانندگى و كاهش پرونده ها. تصادفات مرگ و جرح در دادگسترى و كاهش زندانيان ناشى از آن چه مبالغ عظيمى از هزينه هاى كشور ميكاهد … ٤ معجزه چهارم - واردات اين خودروهاى استاندارد علاوه بر معجزات فوق ، معجزه درامد زايى براى دولت با دريافت گمرگ و سود بازرگانى دارد و همينطور با ماليات ارزش افزوده اى كه دولت عزيز ميگيرد درامدهاى مالياتى عالى كسب ميكند و حالا ادارات نمره گزارى و حق شهردارى و ساير پولهايى كه ميگيرند بجاى خود . … ٥- معجزه پنجم - اگر بصورت منطقى و با حساب و كتاب و حرفه اى البته بدون رانت و ويژه خوارى و خداى نكرده رشوه و پارتى و قرارگاه و ستاد اجرايى ووو اين كار واردات توسط خبره هاى صالح و مردم و مردمى انجام پذيرد ، قيمت خودرو بشدت پايين خواهد امد و بخصوص حباب خودروهاى داخلى خواهد شكست و حتى با سياست دقيق تر ميتوان كار را به فروش خودروها با اقساط مدت دار و بدون بهره رساند كارى كه حدود ١٠ سال پيش داشت اتفاق مى افتاد . … ٦- معجزه ششم - با واردات خودروهاى خارجى متوسط قيمت و با كيفيت كه نام برده شد خواه و ناخواه خودرو سازهاى داخلى فهم و شعور و دركى از واقعيتهاى خودرويى جهان امروز و رقابتها و استانداردهاى جهانى آن پيدا خواهند كرد و انشاء الله تلاش ميكنند كه كيفيت خودروهايشان را بالا برده و قيمتهايشان را رقابت پذير و ارزان سازى نمايند و اين به نفع مردم ايران و مصرف كننده ميباشد
ناشناس۳۰۲۳۹۴۱۱۶:۲۰:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۱۲
اون مورد اولت یقینا معجزه نیست چون بنزین رایگانه کاهش مصرف رخ نخواهد داد بقیه هم جای بحث داره
ناشناس۳۰۲۷۰۹۳۱۵:۰۶:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۱۴
دقت كنيد بنده خدا گفته خود خودرو مصرف بنزينش كمتر است نگفته مردم كم مصرف ميكنند ، صحبت و بحث مصرف بنزين خود خودرو و نه مصرف بنزين توسط اشخاص است خودرو هاى ايران. بيش از دو برابر يك خود روى هم طراز اروپايى. يا ژاپنى و كره اى خود مصرف بنزين دارند
ناشناس۳۰۲۳۰۴۵۰۸:۳۵:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۱۲
واردات خودرو، اگر کاملا حساب شده و با برنامه صورت نگیرد: ۱- پیشرفت هایی را که چند سال اخیر در این صنعت داشتیم را نابود میکند. ۲- تراز تجاری را به شدت به هم میزند و کفه واردات را سنگین میکند ۳- ایران را به کشوری وابسته در واردات لوازم یدکی تبدیل میکند ۴- قیمت دلار به خاطر نیاز به واردات لوازم یدکی، بالا میرود و در نتیجه سلطه دلار ادامه خواهد یافت ۵- فشار به دولت برای تامین خودرو باز بیشتر میشود، زیرا عطش داشتن خودرو به خصوص با بنزین ارزان بسیار بالاست. ۶- مصرف بنزین به قدری زیاد میشود که دولت مجبور به واردات و گران کردن بنزین خواهد شد. بنابراین فکر میکنم متاسفانه کشور به جای حل معضل تولید خودرو در حال ایجاد مشکل بزرگتری به نام واردات خودرو است.
ناشناس۳۰۲۳۲۶۶۱۱:۱۳:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۱۲
اگر به همین راحتی بود هیچ دولتی اینقدرنادان نیست کارخانه به دست مردم میرسید اینقدر گران نبود.خود قیمت کارخانه هم امسال به خاطر ارز افزایش پیدا کرد. در بازار ازاد هم اگر قانون مالیات بر عایدی سرمایه تصویب و اجرا میشد جلوی دلال بازی گرفته میشد.خودتون دور و برتون ببینید کیا ماشین میخرن مصرف کننده ی واقعی یا دلال ها
ناشناس۳۰۲۲۲۲۷۱۷:۰۵:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
همه میدونیم از سال ۹۷ بعد از خروج ترامپ از برجام کشور با این همه مشکل درگیر شد ومتاسفانه دلار ۳۵۰۰تومنی امروز رسیده به ۵۳تومن .. بهتر نیست یکبار برای همیشه مشکل مذاکره با آمریکا رو حل کنند امتیاز بدن امتیاز بگیرن .......درهای کشور رو باز کنین بذارین توریست بیاد اینجا مگه شما از ترکیه چی کم دارید ..... برای رفاه مردم ایران باید کار کنید
ناشناس۳۰۲۲۴۴۸۱۹:۵۰:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۱۱
امتیازی که شما می‌دهید چی هست؟ و آمریکا چه امتیازی می دهد؟ آیا برابر هست؟ حال دوباره دبه شد چی؟
ناشناس۳۰۲۲۸۴۵۰۱:۳۶:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۱۲
مذاکره کردیم زدن زیرش تو خودت باشی با کسی که سرت کلاه گذاشته دوباره مذاکره میکنی
ناشناس۳۰۲۲۲۴۳۱۷:۱۴:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۱۱
راه حل ارتباط کاری و تعامل با تمام دنیا بر اساس منافع کشور و مردم و توجه به خواست اکثریت مردم است ...
ناشناس۳۰۲۲۲۷۶۱۷:۳۲:۲۴ ۱۴۰۲/۲/۱۱
بزرگ‌ترین معجزه واردات خودرو حفظ جان و مال مردم و جلوگیری از مصرف بنزین و استهلاک بالا ودر نتیجه هدر رفت سرمایه است.
احمد۳۰۲۲۳۱۶۱۸:۰۱:۳۴ ۱۴۰۲/۲/۱۱
آیا قیمت فعلی خودروها متناسب با قیمت ارز است؟
ناشناس۳۰۲۲۳۴۷۱۸:۲۱:۵۵ ۱۴۰۲/۲/۱۱
راهکار اساسی و اصولی این است که برای کنترل هوای پاک و ترافیک کم و کاهش مصرف بنزین و هزینه اصطهلاک و انواع دیگر مزایا در درجه اول دولت باید سرمایه‌گذاری وسیعی برای حمل نقل درون شهری و برون شهری کند و فرهنگ دوچرخه سواری را هم گسترش دهددر عوض به هیچ وجه اجازه ندهد هر خانوار بیش از یک خودرو بتواند داشته باشد با اینکار بحث خودرویی هم بخودی خود حل شده می باشد
ناشناس۳۰۲۲۳۵۱۱۸:۲۳:۲۴ ۱۴۰۲/۲/۱۱
هر خانواده فقط یک خودرو آنهم به شرط ارائه پارکینگ مناسب
ناشناس۳۰۲۲۳۶۸۱۸:۳۵:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۱۱
قیمت کارخانه را نزدیک بازار آزاد ببرید ببینید چطوری آن قیمت بازار ازاد کاهش قابل ملاحضه رخ خواهد داد و دیگر صف خریدار هم تمام می شود ، ولی در کل بله قیمت ارز کنترل شود آن هم کنترل می شود البته کنترل ارز هم مربوط به کنترل تورم هست و تورم هم مربوط پول سرگردان هست و پول سرگردان هم با اجرای مالیات بر دلالی آن هم با رقم درست و محکم قابل حل هست و جلوی تورم بالا را می گیرد
نادر۳۰۳۰۲۱۲۱۰:۴۶:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۱۶
شیره را خورد و گفت شیرین است. با هوش جان مگر چندین بار افزایش قیمت کارخانه ای با همین استدلال و همچنین افزایش کیفیت خودرو صورت نگرفت؟ کدامیک محقق شد؟ تا می خواهند خودرو را به قیمت بازار نزدیک کنند خودروسازها تزریق قطره چکانی خودرو را انجام میدهند و قیمت بازار بشدت بالا میرود و قس علیهذا، شما مثل اینکه متوجه مافیا نیستید. راهکار نزدیک کردن قیمت کارخانه بارها انجام شده و این کار برای مدت خیلی کوتاه جواب می دهد ولی بعنوان یک راه حل اساسی اصلاً جوبگو نیست.
شیخ حسنعلی سبد سبددگل یاس۳۰۲۲۳۷۴۱۸:۴۱:۲۵ ۱۴۰۲/۲/۱۱
تنها راه حل معضل خودرو و هزاران مزیت دیگر این راهکار اساسی و اصولی است که هر خانوار ایرانی تنها یک خودرو ‌والسلام
ناشناس۳۰۲۲۳۷۷۱۸:۴۳:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
بنزین ارزان و بسیاری از خدمات تنها به یک خودرو در یک خانواده تعلق گیرد مازاد یک خودرو هزینه های بسیار سنگین که افراد تمایل به داشتن خودرو دوم پیدا نکنند
ناشناس۳۰۲۲۳۸۰۱۸:۴۷:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
دولت واردات خودرو را با قیمت واقعی بنزین ازاد کند ان وقت متوجه میشوید .
ناشناس۳۰۲۲۳۹۸۱۹:۰۵:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۱۱
ایرانی ها به خودشون هم رحم نمیکنن چرا دلار میخرید که بازار غیر رسمی به وجود بیاد و قیمت همه چیز رو با اون بسنجن؟ سکه بخرید یا هرچیزی اما خودتون و هم وطنانتون خیانت نکنید
ناشناس۳۰۲۲۴۹۰۲۰:۱۷:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۱۱
واردات خودروی دست دوم کمر قیمت کاذب را میشکند قطعا
ناشناس۳۰۲۲۴۹۲۲۰:۱۷:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۱۱
اتفاقا تنها راه ناکام کردن مافیای خودرو وارداته.
ناشناس۳۰۲۲۵۰۱۲۰:۲۵:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۱۱
اگر واردات خودرو قطره چكاني وبا عوارض بالا باشد قطعا مشكل بازار خودرو را حل نمي كند ولي اگر واردات واقعي شود وعوارض واردات هم منطقي شود خيلي خيلي در كاهش قيمت خودرو موثر است حتي با قيمت ارز بازارازاد
ناشناس۳۰۲۲۵۱۰۲۰:۳۱:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۱۱
واردات خودرو معجزه نمی کند ولی عدم واردات گاها منجر به احتکار و گرانی می شود ، شما بازار را از خودرو لبریز کنید ، آنوقت نتیجه اش را ببینید. گرانی فعلی خودرو بیش از آنکه به دلار و تورم ربط داشته باشد ناشی از احتکار خودرو است .
ناشناس۳۰۲۲۵۳۵۲۰:۵۱:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۱۱
بنظرم اما در یک بازار غیر رقابتی و عدم توازن عرضه با تقاضا خیلی از مشکل خودرو با واردات حل میشه
ناشناس۳۰۲۲۵۴۱۲۰:۵۳:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۱۱
خودرو را در خارج به پول و دلار خواهند داد و این واردات خودرو به ضرر اکثریت مردم خواهد شد چون با واردات خودرو تقاضای ارز در این شرایط تحریم و کمبود منابع ارزی بیشتر خواهد شد و قیمت دلار و به تبع آن اکثر کالاها بالا خواهد رفت و از طرفی قیمت یک دستگاه خودروی کرلای تقریبا ۱۲ هزار دلار است که اگر با دلار ۵۰ هزار تومانی حساب کنی تقریبا ۶۰۰ میلیون تومان خواهد شد که با عوارض و مالیات به ۸۰۰ میلیون تومان خواهد رسید کدام قشر فقیر این مقدار پول برای خرید خودرو را دارد این واردات خودروی خارجی به نفع ثروتمندان خواهد بود یعنی این موضوع واردات خودرو در شرایط کمبود ارزی به نام فقرا ولی به کام ثروتمندان خواهد بود
ناشناس۳۰۲۲۶۱۱۲۱:۵۲:۵۴ ۱۴۰۲/۲/۱۱
درخارج مگر بنزین را به چی خواهند داد انجا هم بنزین را به دلار خواهند داد که درحال حاضر نزدیک ۳۰ میلیارد دلار در چهارچرخهای پرمصرف سوزانده‌میشود بی شک ارزش بنزین از واردات خودرو بیشتره
احمد۳۰۲۲۵۴۷۲۰:۵۷:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۱۱
اتفاقا اگر واردات آزاد بشه و از طرف دیگر خودرو ساز اجازه افزایش قیمت را داشته باشد نظام عرضه و تقاضا مشکل را برطرف می‌کند بشرط ادامه دادن این کار
ناشناس۳۰۲۲۶۰۹۲۱:۵۲:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۱۱
واردات خودرو برای به تعادل رساندن بازار ضروری است‌. .
ناشناس۳۰۲۲۶۵۲۲۲:۳۲:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۱۱
این مطلب یعنی قیمت خودرو متاثر از دلار است. خوب باید وزیر اقتصاد استیضاح می شد یا صمت رو استیضاح کردن. اصلا وقتی برای جلوگیری از خروج ارز بازار خودرو انحصاری شده چرا باید وزیر صمت رو استیضاح کنند در حالی که مهمترین عامل بحران خودرو در کشور اساسا ارتباطی با صمت نداره
ناشناس۳۰۲۲۷۹۰۰۰:۴۲:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۱۲
آخه کدام 15 خودرو ساز؟! شرکت‌های مثلا تولیدی که زمانی حرف اول رو در منطقه و آسیا میزدن، الان مونتاژ کارهایی بی صاحبند که فقط از این وضعیت نبود رقیب پرقدرت، چند برابر قیمت واقعی می‌فروشند و با تراکم نیروهای سفارشی 90 درصد پرسنل مازاد دارند. مافیایی که حتی دولت و مجلس هم قدرت برخورد با آنها را ندارند.
ناشناس۳۰۲۲۹۲۱۰۵:۴۷:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۱۲
چرا کشورهای همسایه مشکل قیمت خودرو ندارند؟ زیرا به جای اینکه دولت یک بار با مالیات سنگین خودرو از مردم پول بگیرند به صورت دائمی از طریق بیمه و بنزین دولت کسب درآمد میکند و در مصرف بنزین و خرید و احتکار خودرو هم صرفه جویی میشود و هم دولت و ملت یک بازی برد برد دارند.مافیا نیز تشکیل نمیشود.
ناشناس۳۰۲۳۰۴۶۰۸:۳۵:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۱۲
واردات خودرو، اگر کاملا حساب شده و با برنامه صورت نگیرد: ۱- پیشرفت هایی را که چند سال اخیر در این صنعت داشتیم را نابود میکند. ۲- تراز تجاری را به شدت به هم میزند و کفه واردات را سنگین میکند ۳- ایران را به کشوری وابسته در واردات لوازم یدکی تبدیل میکند ۴- قیمت دلار به خاطر نیاز به واردات لوازم یدکی، بالا میرود و در نتیجه سلطه دلار ادامه خواهد یافت ۵- فشار به دولت برای تامین خودرو باز بیشتر میشود، زیرا عطش داشتن خودرو به خصوص با بنزین ارزان بسیار بالاست. ۶- مصرف بنزین به قدری زیاد میشود که دولت مجبور به واردات و گران کردن بنزین خواهد شد. بنابراین فکر میکنم متاسفانه کشور به جای حل معضل تولید خودرو در حال ایجاد مشکل بزرگتری به نام واردات خودرو است.
ناشناس۳۰۲۳۰۸۰۰۸:۵۶:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۱۲
کنترل بازار ارز هم یک نسخه کاملا تکراریست و بر همگان روشن است که معجزه نمیکند
آشنا۳۰۲۳۹۶۹۱۶:۳۰:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۱۲
نه قیمت دلار نه سکه ونه خودرو وهرچیز دیگری معجزه نجات کشور نیست اما شکستن قیمت زمین تو کشور آن چیزی است که بامعجزه همراه خواهد شد و درصورت تحقق کمر تورم رو خواهد شکست و رانت بوجود آمده دراین باره را که اثر گذار تو تمام اجناس هست رو تارومار خواهد کرد
رسول۳۰۲۵۳۶۸۱۰:۱۸:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۱۳
ابتدایی ترین اصل اقتصاد، عرضه و تقاضاست، اتفاقا واردات حتی دست دوم، میتواند معجزه ای بزرگ را رقم بزند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین