قطار همگرایی عربستان به ایستگاه حزب‌الله رسید؟

علی عباسی، گروه جهان الف،   4020210047 ۵۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

بعد از گام‌های بلند عربستان برای بازنگری در سیاست خارجی و روابط منطقه‌ای خود به ویژه در سطح مناسبات با اعضای محور مقاومت، سیگنال‌هایی درباره تلاش سعودی‌ها جهت همگرایی با حزب‌الله ارسال شده است.

قطار همگرایی عربستان به ایستگاه حزب‌الله رسید؟

به گزارش الف، چرخش 180 درجه‌ای عربستان در سیاست خارجی خود یکی از مهمترین تحولات منطقه در سال جدید میلادی محسوب می‌شود. بارزترین و مهمترین گامی که سعودی‌ها برای اثبات تغییر اساسی در مواضع و سیاست‌های خود انجام دادند، امضای توافق با ایران جهت احیای روابط بعد از 7 سال بود؛ توافقی که بسیاری از پرونده‌های منطقه را تحت تاثیر قرار داده و شاهد تحولات مثبت به ویژه در سطح روابط کشورهای حوزه غرب آسیا هستیم.

توافق تهران و ریاض در شرایطی انجام شد که هنوز مذاکرات هسته‌ای ایران در وضعیتی مبهم و بلاتکلیف قرار دارد و با توجه به اینکه ایران به مواضع مستقل و حاکمیتی خود در پرونده هسته‌ای همچنان پایبند است، آمریکایی‌ها از مسیر این پرونده ناراضی‌اند و تنش میان دوطرف ادامه دارد. بر همین اساس برخی معتقدند که ایالات متحده انتظار داشت دست کم در شرایط فعلی عربستان به سمت همگرایی با تهران حرکت نکند.

از طرف دیگر هم‌زمان با این تحولات، سعودی‌ها ائتلاف خود را با روسیه و چین به شکل قابل توجهی تقویت کرده‌اند و طرح پیوستن عربستان به سازمان همکاری «شانگهای»  که ایران و روسیه نیز عضو آن هستند، چند هفته قبل در اجلاس شورای وزیران عربستان تصویب شد. 

اما تغییر مواضع عربستان تنها به این موارد محدود نمی‌شود؛ بلکه در اتفاقی بی‌سابقه شاهد نزدیکی این کشور به اعضای محور مقاومت منطقه هستیم. در همین چارچوب ریاض که از دو سال قبل تصمیم به احیای روابط دیپلماتیک با دولت سوریه به ریاست بشار اسد گرفته بود، چند هفته قبل گام‌های عملی به این منظور برداشت؛ تا جایی که وزاری خارجه عربستان و سوریه سفرهای متقابلی انجام داده و «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان رسما از بشار اسد برای سفر به ریاض جهت مشارکت در اجلاس سران کشورهای عربی در ماه مه دعوت کرد. همچنین سعودی‌ها در نشست جده که چند هفته قبل برگزار شد بر لزوم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تاکید کردند.

یکی دیگر از شاخص‌های بازنگری ریاض در سیاست خارجی و روابط منطقه‌ای خود، تغییر رویکرد آن در قبال فلسطین و مسئله درگیری فلسطینی-صهیونیستی است. درحالی که پیشتر سیگنال‌های زیادی درباره امضای قریب‌الوقوع توافق سازش میان عربستان و رژیم صهیونیستی وجود داشت؛ اما تفاهم‌نامه ریاض و تهران همه این محاسبات را تغییر داد و شاهد موضع‌گیری‌های بی‌سابقه سعودی‌ها در برابر جنایات رژیم اشغالگر علیه فلسطینیان به ویژه در ماه مبارک رمضان بودیم.

علاوه بر آن مناسبات حماس و عربستان نیز دچار تحولات راهبردی چشمگیری شده است. بعد از یک دوره تنش طولانی میان ریاض و حماس و بازداشت تعداد زیادی از عناصر این جنبش در عربستان، ریاض در مرحله اخیر اقدام به آزادی «محمد الخضری» نماینده ارشد حماس و پسرش «هانی» کرد. سعودی‌ها همچنین در اقدامی جدید قصد دارند 65 تن از بازداشت‌شدگان فلسطینی را آزاد کنند.

در چارچوب ترمیم روابط حماس و ریاض هفته گذشته هیئتی ارشد از این جنبش به ریاست «اسماعیل هنیه» به عربستان سفر کردند که این سفر چند روز طول کشید و دو طرف مسائل فلسطین و پرونده اسرای فلسطینی و نیز روابط عربستان و حماس را مورد بررسی قرار دادند.

اما اطلاعاتی که طی چند روز گذشته توسط منابع لبنانی فاش شده نشان می‌دهد که قطار احیای روابط عربستان با اعضای محور مقاومت، به ایستگاه حزب‌الله رسیده است. در همین چارچوب روز شنبه روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی با اشاره به اهداف اعلام نشده سفر «حسین امبرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران به بیروت اعلام کرد که امیرعبداللهیان و سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله در دیداری که باهم داشتند مسئله احیای روابط عربستان و حزب‌الله را مورد بررسی قرار دادند.

طبق این گزارش، عربستان مذاکراتی را با ایران و دولت سوریه آغاز کرده و به زودی این مذاکرات شامل حزب‌الله نیز می‌شود. برخی اطلاعات غیررسمی در بیروت نیز صحت این امر را تایید می‌کند. بر این اساس خط مذاکره بین عربستان و حزب‌الله به زودی از طریق یک طرف ثالث باز می‌شود. و احتمالا شاهد اتفاقات مثبت در مناسبات دو طرف بعد از 16 سال تنش و اختلاف باشیم.

در سایه اقداماتی که سعودی‌ها در راستای تغییر مواضع و سیاست‌های خارجی خود به ویژه در سطح منطقه انجام داده‌اند، احیای روابط میان ریاض و حزب‌الله مسئله عجیب و دور از انتظاری نیست و احتمالا در روزهای آینده اخبار بیشتری درباره جزئیات تلاش‌ها جهت همگرایی میان این دو طرف منتشر شود.

این تحولات به ویژه همگرایی حزب‌الله و عربستان به همان اندازه که در خدمت ثبات منطقه و به نفع محور مقاومت است، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را نگران می‌کند و تهدیدی جدی برای پروژه اسرائیلی در منطقه محسوب می‌گردد. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر  رژیم صهیونیستی بعد از بازگشت به عرصه قدرت این رژیم و تشکیل یک کابینه راست‌افراطی امیدوار بود، عادی‌سازی با عربستان را به عنوان نخستین دستاورد خود برای اسرائیلی‌ها به ثبت برساند؛ اما معادلات منطقه کاملا برعکس میل و تصورات وی و همه صهیونیست‌ها شد.

احیای مناسبات عربستان و حزب‌الله در سایه تحولات سریع منطقه، یک گام راهبردی و پیشرفته در تاریخ روابط منطقه‌ای به شمار می‌رود و در صورتی که این اتفاق واقعا رخ بدهد شاهد آغاز مرحله‌ای بی‌سابقه در منطقه غرب آسیا خواهیم بود که تا حد زیادی نفوذ ایالات متحده در این منطقه را کمرنگ می‌کند و به تبع آن موجب تشدید انزوای اسرائیل می‌گردد. بازسازی نظام منطقه‌ای در راستای منافع همه کشورهای آن نیازمند اتخاذ یک ابتکار تاکتیکی همگانی است که درحال حاضر شاهد سیگنال‌های مثبتی در این زمینه هستیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۲۱۳۶۱۰۶:۱۴:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۱۱
معنی هر سلام و علیکی دوستی نیست!
ناشناس۳۰۲۱۴۱۵۰۷:۵۶:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۱۱
دوستی و ارتباط با حزب الله چه منفعت سیاسی و اقتصادی برای عربستان دارد؟
ناشناس۳۰۲۱۶۴۴۱۱:۰۹:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۱۱
عربستان بدنبال همگرایی با محور مقاومت یعنی عراق و سوریه و لبنان و فلسطین و ایران و فاصله گرفتن از اسرائیل است.
ناشناس۳۰۲۳۱۵۷۱۰:۰۰:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۱۲
داداش حزب الله پایگاه ایران بغل اسراییل هست این خیلی مهم هست فکر میکنی عاشقمون هستن نمیزنن مارا نه میترسن بله سوریه پایگاه داره فلسطین پایگاه داره عراق لبنان وووویکم فکر کن خیلی مهمه
ناشناس۳۰۲۱۴۶۳۰۸:۴۳:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۱۱
فعلا که مجبور شدن یعنی مجبورشان کردیم
ناشناس۳۰۲۱۷۸۴۱۲:۱۷:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۱۱
مگه شما چین هستید؟
ناشناس۳۰۲۱۷۸۷۱۲:۱۷:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
شما اگر می تونستید مجبورشان کنید که برای پیمان دوستی جلسه در تهران برگزار می شد نه چین!
ناشناس۳۰۲۱۸۱۱۱۲:۲۸:۲۵ ۱۴۰۲/۲/۱۱
از دیه کشته شدگان مراسم حج چه خبر
ناشناس۳۰۲۱۸۴۴۱۲:۴۶:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۱۱
مجبور نشده، عربستان همان موضع قبلی خودش، یعنی استحاله سیاسی حزب الله در نظام سیاسی لبنان وخلع سلاح را دارد، ایران طوری مطرح می کند، گویا این عربستان کوتاه آمده، خیر اینطور نیست
ناشناس۳۰۲۲۱۰۸۱۴:۵۲:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۱۱
یادت رفته بعد از اعلام خبر ارزش پول ایران 25 درصد بالا رفت، تو عربستان، آب از آب تکان نخورد!
سید۳۰۲۱۸۱۳۱۲:۲۸:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۱۱
کسی هم دنبال دوستی نیست. فعلا فقط ترک مخاصمه. تا بعد ببینیم چه منافع مشترک بیشتری داریم.
مسعود۳۰۲۲۵۹۶۲۱:۳۶:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
باسلام آیا میشود در مورد چرخشه 180درجه عربستان وفایده و هدف از این سیاست را بنویسید ممنون
ناشناس۳۰۲۱۳۶۳۰۶:۱۶:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۱۱
برقراری دیالوگ بین عربستان و حزب الله، صرفاً برای رساندن صحبت های مقامات آمریکایی به آنها است.
ناشناس۳۰۲۱۶۳۶۱۱:۰۷:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۱۱
امریکا از معادلات بین المللی حذف شده توافق ایران و عربستان با میانجی گری چین و توافق سوریه و عربستان با میانجی گری روسیه انجام شد.
ناشناس۳۰۲۲۱۱۲۱۴:۵۳:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
آره، ملت تو ایران باید به دلار اجاره خانه بدهند!
ناشناس۳۰۲۱۷۹۰۱۲:۱۸:۳۴ ۱۴۰۲/۲/۱۱
صرفا به دستور چین است برای حفظ منافع سرمایه گذاری چند صد میلیارد دلاری چین در عربستان
ناشناس۳۰۲۲۱۲۰۱۴:۵۵:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
اگر ارتباط چین و عربستان، مدل ارباب رعیتی با ارباب بودن چین بود، رئیس جمهور چین نمی آمد عربستان، قرارداد امضا کند، و علیه منافع ایران نطق کند!
ناشناس۳۰۲۲۲۹۸۱۷:۴۹:۲۴ ۱۴۰۲/۲/۱۱
خبرها را درست بخوان شورای همکاری خلیج فارسی مثل همیشه بیانیه می‌داده اینبار هم دادن و چین مهمان آن شورا بوده و بعدا هم سوءتفاهمات را برطرف کردن
ناشناس۳۰۲۱۳۶۵۰۶:۲۰:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۱۱
حزب الله در لیست تحریم آمریکا و اروپا قرار دارد. در چنین شرایطی، آیا شما فکر می کنید که عربستان با چرخش 180 سیاست خارجی خود علیه منافع اسراییل و غرب عمل خواهد کرد؟
ناشناس۳۰۲۱۹۶۸۱۳:۵۰:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
حماس هم مورد تحریم امریکا هست اما در رویکرد جدید عربستان زندانیهای حماس را ازاد و به سمت برقراری رابطه ای حسنه گام برداشته . پس رابطه با حزب اله و ایران بدون اجازه امریکا هم شدنی است چون هژمونی امریکا درمنطقه دچار چالش فزاینده شده
ناشناس۳۰۲۱۳۶۶۰۶:۲۱:۵۴ ۱۴۰۲/۲/۱۱
عربستان درصدد نرم کردن مواضع حزب الله با دادن وعده های اقتصادی است.
ناشناس۳۰۲۱۴۰۷۰۷:۴۸:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۱۱
سرنوشت پرونده خاشقچی به کجا انجامید؟
اس ام۳۰۲۱۴۷۸۰۹:۰۲:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
دوستان سلام بعدازاون وقایع مکه وچندمدل درگیری عربستان بامحورمقاومت ازجمله جنگ یمن درگیری وانفجاربندربیروت عربستان هیچ راهی جزبرگشت به جمع کشورهای اسلامی اجتناب ناپذیربود چون راهی نداشت دراین میان مقاومت کشورعزیزمان دربرابرامریکاوجهان سرمایه داری باعث به زانودرامدن دنیادربرابرایران شدازسوی دیگراین ال سعود خودرا روبروبا فلسطین که حامی ان بوده قرارمیداد.
ناشناس۳۰۲۱۷۹۳۱۲:۲۰:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۱۱
فقط نمی دانیم چرا رابطه دوستی ایران و عربستان پس از سفر رئیس جهور چین به عربستان و سرمایه گذاری چند صد میلیارد دلاری در این کشور انجام شد؟ نمی دانیم چرا جلسه دوستی دو کشور در چین برگزار شد؟
ناشناس۳۰۲۱۴۹۶۰۹:۲۱:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
خوش خیال، سعودی در حال مذاکره برای عادی سازی روابط با اسرائیل هست!
مصطفی۳۰۲۱۷۰۲۱۱:۳۴:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۱۱
سلام البته برخلاف نظر نویسنده محترم مهمترین علت این تغییر مواضع تغییر موضع ایران است که عقلانیت را سر لوحه برنامه های خود قرار داده که انشاالله گامی باشد در کم شدن تنش‌ها وصلح ثبات بیشتر در منطقه
ناشناس۳۰۲۱۷۳۲۱۱:۵۳:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۱۱
یعنی عربستان گاو شیرده نبوده و مستقله و براساس منافع خودش تصمیم میگیره؟؟
محمودزاده۳۰۲۱۷۷۳۱۲:۱۳:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
اگر سعودی ها برخلاف منافع آمریکا حرکت کنند و آمریکا در خاورمیانه منافع ملی خود را در خطر ببیند پرونده خاشقچی و حوادث ۱۱سپتامبر را که شهروندان سعودی در ان دست داشتن را به جریان خواهد انداخت ان روز نزدیک است .
ناشناس۳۰۲۱۸۶۰۱۲:۵۵:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۱۱
مواظب دام پهن شده باشید
جواد علینژاد۳۰۲۳۷۳۷۱۵:۰۲:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۱۲
شاید که با این چرخش ۱۸۰ درجه عربستان سعودی می خواهد در آینده جاسوس بگذارد در بین نیروهای نیا بتی ایران عزیز دولتمردان باید بیدار باشند من چشم آب نمیخورد شاید این نقشه انگلیس خبیث وامریکای جنایتکار باشد که چون تا حالا نتونستند از برنامه‌ای ایران با طرفدارانش سر در بیارند به هر حال شاید در دهه‌ای آینده که عربستان جایی در دل این نیروهای ایران ونیروهای که با ایران هستند باز کند که از نابودی رژیم غاصب. جلوگیری شود ودر بر نامه‌های ایران مقتدر مختل کند و ایران را در خاور میانه با جاسوس‌هایش ضعیف کند این کارهای عربستان. شاید برای چند سال دیگر بر نامه داشته باشند خصوصا در مورد یمن من آرزو دارم که ایرانم تا ابد پایدار ومقتدر سربلند باشد در آخر برای رهبری عزیز آرزوی سلامتی دارم.
ناشناس۳۰۲۱۸۸۳۱۳:۰۸:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۱۱
سلام. قرارنیست تااخر دنیا همش دعوا ودرگیری.ودشمنی باشه.
ایرانی۳۰۲۱۹۲۲۱۳:۲۲:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۱۱
عربستان به دنبال امتیاز گیری از آمریکا، اروپایی ها و اسرائیل است. در زمینه های هسته ای، حقوق بشر، نظامی ، اقتصادی و... است. این یک دیپلماسی فعال است.
ناشناس۳۰۲۲۰۰۷۱۴:۰۱:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۱۱
این حق عربستان بوده که با رویکرد چرخش به سمت چین دنبال دریافت امتیاز باشد . دقیقا مثل ایران که از اهرم چین و روسیه و کشورهای منطقه دنبال دریافت امتیاز بیشتر می باشد
ناشناس۳۰۲۱۹۹۵۱۳:۵۷:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۱۱
امریکا منافع خودش را در تنش و دوری کشورهای منطقه از همدیگر دنبال میکرد که این باعث ضررهای هنگفت به کشورهای منطقه شده بودو هیچ کشوری درمنطقه از این دشمنیها سودی نمی برد نه عربستان و نه ایران و نه سایر کشورها . اما چین برای سرمایه گذاری در منطقه و کسب منافع رویکردی مخالف با سیاستهای امریکا در پیش گرفته و چین بدنبال سرمایه گذاری در یک منطقه بدون درگیری و چالش می باشد و این رویکردی برد برد برای همه کشورهای منطقه و چین می باشد
ناشناس۳۰۲۲۰۱۴۱۴:۰۴:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۱۱
مواظب احتمال بالای خیانت و جاسوسی آل سعود از حزب الله باید بود.
فرمانده۳۰۲۳۱۴۳۰۹:۴۵:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۱۲
به حساب خود برسید که خداوند به تنهایی به حساب جاسوسان خواهد رسید وکفی باالله
احمد۳۰۲۲۳۵۲۱۸:۲۳:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
عاقبت باید جهان اسلام متحد شوند و دست استعمار و بردگی را کوتاه کنند ...فقط اتحاد بدون حاشیه اسلام اسلام اسلام ...مهربانی ... یکدلی ... بدون تعصب و خرافات فرقه ایی ... اسلام محمدی ... و ...
ناشناس۳۰۲۴۷۴۶۲۳:۵۵:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۱۲
موافقم
ناشناس۳۰۲۲۴۴۰۱۹:۴۲:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۱۱
عربستان به این نتیجه رسیده که آمریکا توانایی حفاظت از اونها رو نداره
ناشناس۳۰۲۲۴۶۱۱۹:۵۷:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۱۱
اتفاق مبارکیست انشاالله
شهرام۳۰۲۲۷۶۳۰۰:۰۶:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۱۲
معلوم نیست چه خوابی برای منطقه دیدن 180 درجه چرخش مگه میشود مگه داریم کی نقره داغ بشیم معلوم نیست
ناشناس۳۰۲۲۷۷۶۰۰:۲۸:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۱۲
میانجی گری را اول بدان چی هست، دوم هم بحث حزب الله هست که برای دانستن هم بدانید که عربستان در سیاست هایش شکست خورد و همکاری با ایران را جای درگیری در پیش گرفت در مورد دلار و.. هم اقتصاد
جفی۳۰۲۲۸۰۰۰۰:۴۸:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۱۲
بیشترین ضرر تخاصم و دشمنی نصیب ملت ایران شد.و سود آن ، نصیب دشمنان ایران . و بیشترین منفعت این همگرایی و دوستی نصیب ملت ایران خواهد شد و ضرر آن ، نصیب دشمنان ایران...
امیر۳۰۲۲۸۸۷۰۴:۱۴:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۱۲
اگر میدونستین وجود و دوستی با عربستان اینقدر مهمه چرا اینقدر تیشه به ریشه ی این دوستی زدین؟ کیه که ندونه چین شما رو مجبور به صلح و دوستی با عربستان کرده چون روابط اقتصادی امنیتی بسیار گسترده ای با عربستان شروع کرده!
ناشناس۳۰۲۲۹۰۱۰۴:۴۱:۲۴ ۱۴۰۲/۲/۱۲
روابط ديپلماتيك با روابط حسنه متفاوت است عربستان در حاليكه با ايران در حال گسترش روابط خودش هست همزمان با اسرائيلي ها هم براي چگونگي روابط در حال مذاكره پنهاني است لذا بعيد نيست كه عربستان سياست اردوغان را پيش گرفته باشد موضع ضد إسرائيلي ميگيرد وهم زمان روابط دوستانه با اسرايبل دارد
نفیسه۳۰۲۳۱۲۷۰۹:۳۵:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۱۲
شایدبرای تروررهبرمقامت نقشه دارند بعیدنیست ازاینها
اهواز۳۰۲۳۱۴۲۰۹:۴۵:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۱۲
هر چی هست فقط دوستی برادری مسلمانان
امین۳۰۲۳۱۵۴۰۹:۵۷:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۱۲
اقاامریکا هیچ وقت بروز ترین پدافندش را به عربستان نمیده بقیه پدافندهاش هم نمیتونه در مقابل موشک های کروز مقاومت کنه . عربستان پولدار هست ولی خودکفا نیست .
ناشناس۳۰۲۳۲۰۵۱۰:۳۶:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۱۲
تا این حد چرخش در نظام های بین المللی معنی دار است!! خیلی باید مواظب بود که پشت این قضیه تله ای در کار نباشد!!!
نتشناس۳۰۲۳۳۹۱۱۲:۴۷:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۱۲
باعقل جوردرنمیاد سعودی هامیلیارهاخرج کردندتامحورمقاومت بشکند دست به هرکاری زدن این همه سال جنگ تویمن به راه انداختن این همه سال باایران دعوا داشتن بعد یک شبه چه اتفاقی افتاده ازاین رو به اون روشدن
ناشناس۳۰۲۳۶۲۴۱۴:۲۶:۵۴ ۱۴۰۲/۲/۱۲
عربستان فقط وفقط به برنامه بلند پروازانه خود ۲۰۳۰فکر میکند .واگر قرار باشد برای رسیدن به این چشم انداز باهمه دشمنان خود دوست خواهد شد.والبته تاحدود زیادی به اهداف خود نزدیک شده است.امروز درخبرها بود که ارامکو بعد از اپل گرانترین شرکت جهان بود. دوستان چه خوشمان بیاید وچه بدمان عربستان در جهان اینده بسیار جلوتر از ما حرکت خواهد کرد.چون قدرت تغییر دارد.
ناشناس۳۰۲۳۹۲۵۱۶:۱۴:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۱۲
زیادخوش بین نباشین،ایناهمش برنامه ریزی شده توسط پیراستعمارگرانگلیسه،فقط می خواست اول خیالش ازامنیت اسرائیل راحت بشه.
محمد سلمانی۳۰۲۴۷۸۸۰۰:۱۳:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۱۳
شرایط و دلایل پذیرش دوستی دو طرف چطور بوده ؟؟؟؟هر کس توضیح داد ما رو روشن میکنه ،ممنونم
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

آخرین عناوین