وقتی حداقل‌ها هم از کارگران دریغ می شود!

علی اباذری، گروه اقتصادی الف،   4020209030 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
وقتی حداقل‌ها هم از کارگران دریغ می شود!

به جرات می توان گفت هیچ قشری در نظام کسب و کار در ایران امروز مظلوم تر از کارگران نیست. کسبه و کارفرمایان، تولید و توزیع کالا و خدمات خود را با تورم هر ساله متناسب می‌کنند و مزدبگیران دولتی و یا شاغل در نهادهای حاکمیتی نیز دستکم از امنیت شغلی مناسبی برخوردارند و همچنین فرصت های اشتغال جانبی نیز دارند اما این کارگرانند که نه تنها افزایش حداقل دستمزدهایشان همیشه از تورم پایین تر بوده بلکه حتی از امنیت شغلی مناسبی نیز برخوردار نیستند . آنان بسته به اوضاع اقتصادی که در سال های گذشته روز برور بدتر شده در معرض از دست دادن همین شغل ناچیز خود نیز هستند!

اما اگر فکر کردید این تمام ماجرا درباره مظلومیت کارگران است اشتباه کرده اید! اقشار دیگر جامعه که از نظر اقتصادی از کارگران نیز اوضاع بهتری دارند، معمولا صدای بلندتری هم دارند و مطالباتشان، هم بیشتر مطرح و هم بیشتر محل توجه قرار می گیرد. این جامعه کارگری است که حتی صدای کافی برای مطرح کردن مشکلاتشان را ندارد و اعتراضات صنفی و تشکیلاتی شان با حساسیت های زیادی روبروست ! 

کارشناسان اقتصادی و تصمیم گیران اقتصادی کشور بنا بر مشهورات اقتصادی رایج افزایش دستمزد کارگران را باعث افزایش تورم می دانند. نکته ای که از همان زاویه اقتصادی و محاسبات ریاضی نیز معلوم نیست تا چه حد واقعی باشد اما با این حال موضوع این نوشته ورود به این مساله بسیار مهم نیست. مساله مهم تر بی‌اعتنایی و بی توجهی مزمن و عجیبی است که در برخورد با مشکلات معیشتی کارگران وجود دارد.

گیریم که افزایش نقدی دستمزد کارگران اثرات تورمی داشته باشد (نکته ای که چنانکه گفته شد محل تردید بسیار است) اما آیا این تنها راه حل توجه به معیشت کارگران است؟!

کارگران می پرسند آیا نمی توان با راه حل های دیگر نظیر کارت های اعتباری یا انوع و اقسام راه های دیگری که همان کارشناسان اقتصادی یاد شده بهتر از دیگران درباره آن می دانند معیشت کارگران را بهبود بخشید؟ برای کارگران سوال است که آیا سازمان تامین اجتماعی با دارا بودن کارخانه های بزرگ و هلدینگ های معظم که فعالیت های اقتصادی گسترده ای نیز دارند ناتوان از بهره مند کردن هر چند جزئی کارگران زیر مجموعه خود از این سود سرشار است؟

 شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی که با نماد «شستا» در بازار سرمایه شناخته می شود، یکی از بزرگترین هلدینگ های کشور است که هم در نفت و گاز و هم در پتروشیمی یعنی دو حوزه بسیار بزرگ اقتصادی فعالیت دارد. آیا گردانندگان تامین اجتماعی اصلا به این فکر کرده اند که چگونه می شود با اتکا به اعتباری چنین گسترده در تامین معیشت کارگران موثر باشند؟

تصمیمات اقتصادی انقباضی دولت  طی سال های گذشته بیش از همه گلوی کارگران را فشار داده است و شرایط اقتصادی سال های گذشته به طرز بی سابقه ای معیشت کارگران را دشوار ساخته اما متناسب با این فشارها که حتی طبقه متوسط را نیز تحت تاثیر منفی خود قرار داده اقدامات حداقلی نیز صورت نگرفته و کارگران امروز با این پرسش بی جواب روبرو هستند که علیرغم این همه تمجید و تحسین های شعاری درباره نقش کارگران در اقتصاد کشور دقیقا چه کسانی و در کجا باید به این مشکلات روز بروز فزاینده آنان توجه کنند؟!

مطالبه کارگران، زندگی ایده آل نیست بلکه همان حداقل ها را مطالبه می کنند!


دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۱۸۷۵۸۱۰:۲۴:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۹
... فقط دلال‌های و پزشکها و آقازاده‌ها قادر به زندگی هستند بقیه همه باید یا بمیرند یا فرار کنند
ناشناس۳۰۱۸۸۲۷۱۱:۰۸:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۹
به نام محرومان و مستضعفان، به کام سرمایه داران و دوستان!
ناشناس۳۰۱۸۸۳۰۱۱:۱۱:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۹
کارگران ستون فقرات صنعت و تولید را تشکیل می دهند. چطور می توان شعار افزایش تولید، بهره وری و خودکفایی داد، در حالیکه به معاش و کیفیت زندگی این قشر زحمت کش توجه کافی نمی شود؟
ناشناس۳۰۱۸۸۶۵۱۱:۴۷:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۹
مگر به معاش و وضعیت زندگی بقیه قشرها نظیر معلمان، کشاورزان، بازنشستگان، .... توجه می شود؟
ناشناس۳۰۱۸۸۳۴۱۱:۱۵:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۹
متاسفانه کشور ما یک کشور از نوع سرمایه داری آن هم از نوع بی حساب و کتابش شده است.
ناشناس۳۰۱۸۸۴۴۱۱:۲۵:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۹
مشکل آنجا است که با دادن ماهانه مبلغی به عنوان یارانه نقدی (که در طول زمان توسط تورم آب می رود)، فکر می کنند که می توانند سلیقه و تفکر اقتصادی خودشان را در جامعه امتحان و دیکته کنند!
ناشناس۳۰۱۸۸۴۷۱۱:۲۸:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۹
دولت به عنوان بزرگترین کارفرما در تصمیم گیریهای مربوط به کارگرها بیشترین سهم رو داره و از طرفی به عنوان بزرگترین و بیشترین مقصر تورم ، عنوان اول رو در نابود کردن و آب کردن سرمایه مردم داره . بنظرم فقط و فقط دولت هستش که باید دست از سیاست یک بام دو هوا دست بردارد . در این کشور هرچه ضعیف تر باشی بیشتر بهت اجحاف میشه ، نگاهی به سابقه کشور داری سند این ادعا هستش. دولت بعد از پول نفت و معادن چشمش به اینجور حق خوری ها هستش.
ناشناس۳۰۱۸۷۶۳۱۰:۳۱:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۹
نکته مهم اینجاست چرا باید تورم و گرانی اینچنین باشد که عموم مردم مخصوصا کارگران زحمتکش هر روز رنج بیشتری را تحمل کنند ؟ این کشور از نظر ثروت طبیعی چیزی کم ندارد تا به بهانه آن مردم در سختی گذران کنند
ناشناس۳۰۱۸۸۲۴۱۱:۰۷:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۹
برای اینکه میلیونها اتباع اجنبی که تولید بچه فراوان دارندبر سرمان هوار کرده اند تا در بازار کار رقابت وقیمت شکنی شود و دستمزد در حداقل قرار گیرد
ناشناس۳۰۱۸۸۹۴۱۲:۱۵:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۹
این تفکرات رو هم همون سرمایه دار ها بین اقشار کارگر انتشار می‌دن تا با خیال راحت به چپاول ادامه بدن و جنگ و دعوا رو بین همون اقشار ضعیف نگه دارن.
ناشناس۳۰۱۹۱۳۶۱۴:۰۰:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۹
اتباع اجنبی و بیگانه تابعبت کشور دیگری دارند و حق اشغال فرصتهای شغلی ایرانی را ندارند که جنگ و دعوا بین قشر ضعیف باشه یا نباشه
ناشناس۳۰۱۹۴۶۶۱۷:۱۱:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۹
اهالی افغانستان - منظورتون از اجنبی همین بود دیگه؟ - تو بخش های متفاوتی از ایرانی ها کار میکنن. آمار بیکاری ای که سازمان های ایرانی منتشر میکنن نشون میده که مشکل اصلی برای فارغ‌التحصیل هاست و اصولا افرادی که به عنوان کارگر ساده مشغول به کار هستن بیکاری خیلی کمتری رو تجربه میکنن. اهالی افغانستان چه اونهایی که به صورت غیرقانونی تو ایران زندگی میکنن و چه اونهایی که با مدارک معتبر اینجا هستن اجازه‌ی کار تو این بخش ها رو ندارن و کسی هم تو این بخش ها بهشون کار نمیده. داستان اینه که وقتی اوضاع خراب میشه هرکس یکی ضعیف‌تر از خودش رو پیدا میکنه تا هرچی مشکل هست گردن اون بندازه وگرنه باید خوب بدونید که مشکل اقتصاد ما اساسی تر از این حرفاس که با بودن یا نبودن افغانستانی ها حل بشه.
ناشناس۳۰۱۹۱۴۲۱۴:۰۶:۵۵ ۱۴۰۲/۲/۹
نمیدانم ایرانی هستی یا خارجی چون بین قشر ضعیف ایرانی هیچ دعوایی نیست
ناشناس۳۰۱۸۹۷۵۱۲:۵۱:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۹
کارگر خارجی نه مالیات می پردازد و نه هویت واقعیش مشخص است.
ناشناس۳۰۱۹۱۴۸۱۴:۰۸:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۹
ما اذربایجانی ها از اول از لشگر اتباع اجنبی یک نفر هم راه ندادیم
ناشناس۳۰۱۹۴۷۳۱۷:۱۶:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۹
کارگر خارجی اگر با مدارک قانونی اینجا باشه که مالیات میده و از من و شما هم بیشتر میده. اگر بدون مدرک باشه هم از خداشه که بتونه به صورت رسمی حقوق بگیره و مالیاتش رو هم پرداخت کنه. اینکه دولت تمایل یا توانایی مدیریت و بهره‌بری از مهاجرت رو نداره که دیگه تقصیر کارگر نیست. مشکل اصلی همین قسمته و نه وجود کارگر خارجی. ..
ناشناس۳۰۱۸۷۶۷۱۰:۳۷:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۹
چراه شکاف طبقاتی بیشتر و بیشتر میشه ؟
نظام مهندسی۳۰۱۸۷۷۴۱۰:۳۹:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۹
دوست عزیز بهتر است به تعرفه های نظام مهندسی ساختمان هم اشاره کنید که با توجه به تورم وحشتناک و هزینه های دهشتناک ساخت و مسولیت بی پایان مهندسان آن، در این سال ها افزایش ناچیزی داشته است
یک کار آفرین۳۰۱۸۷۷۷۱۰:۴۰:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۹
یکی از اشتباهتی که هر ساله در خصوص افزایش دستمزد کارگران توسط رسانه ها تکرار میشود اینست که جوری برخورد میکند که انگار این دستمزد ها را دارد دولت میدهد برای اطلاع شما افزایش دستمزد کارکنان دولت حتی کمتر از این عدد است دولت حتی از افزایش دستمزد منتفع هم میشود زیرا ۳۰ درصد این اضافه دستمزد به اسم حق بیمه به جیب خودش میرود مشکلی که وجود دارد (اگر چند پتروشیمی و خودرو ساز خصولتی را مستثنی کنیم)اینست که تورم بالا و کم شدن رونق اقتصادی تولید را به کما برده خیلی از واحد ها با همین افزایش ۲۱ درصدی به مشکل خورده اند زیرا یا تقاضا کم شده یا کمبود ارز برای واردات مواد اولیه رخ داده قیمت محصولات را هم که نمیشود تا ابد بالا برد تا اضافه دستمزد ها را جبران کند راهی نمیماند جز تعدیل نیرو به نظر من به جای این مقاله های پوپولیستی دولت باید دستش را از جیب مردم دربیاورد و پول کمتر خلق کند تا تورم ایجاد نشود که مجبور به افزایش دستمزد نباشیم
ناشناس۳۰۱۸۸۳۸۱۱:۱۹:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۹
من نمیدونم این اصطلاح کارآفرین از کجا اختراع شد.اما معنای ان در حال حاضر یعنی استثمار نیروی کار است.
ناشناس۳۰۱۹۰۲۴۱۳:۱۱:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۹
صفت استثمار شامل حال همه نمی شود. مثلا در ساختمان ما اکثریت تصمیم گرفتند تا سرایدار را که رایگان در اتاق سرایداری حضور داشت و نظافت ساختمان و جمع آوری زباله ها و رسیدگی به باغچه را انجام می داد، جواب کنند، اتاق را به مربی یوگا اجاره دهند، اجاره را برای قبض گاز و برق که سر به فلک کشیده (خصوصا در زمستان) و استخدام نیروی نظافت برای هفته ای یکبار هزینه کنند. زباله را هم خودمان ببریم سر کوچه! متاسفانه، یک خانواده دونفره، هم بیکار شدند هم بیخانه!
ناشناس۳۰۱۹۱۵۲۱۴:۱۱:۱۷ ۱۴۰۲/۲/۹
اولا چه نیازی به سرایدار است؟ لابد تشخیص داده اند نیاز نیست
امید یاوری دارانی۳۰۱۸۷۸۸۱۰:۵۲:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۹
همه از مظلومیت کارگر دم می زنند و همه برای مظلومیت کارگر سینه چاک می کنند اما هیچ مرجعی حاضر نیست مسئولیت این ظلم را گردن بگیرد.مگر نه اینکه پیامبر اکرم بر دستان پینه بسته کارگر بوسه می زد و توصیه می کرد مزدش را تا قبل از خشکیدن عرق بر پیشانیش پرداخت کنند؟ امروز برای همه در جامعه روشن و اشکار است که انهایی هم که در رفاه نسبی بودند با فقر و گرانی و تورم دست و پنجه نرم میکنند و به سختی روزگار می گذرانند چه برسد به جامعه کارگری که همیشه برلبه تیز تیغ خط فقر و با حداقل معیشت فقط گذران عمر می کرده و از بهره زندگی بی بهره بوده است.
ناشناس۳۰۱۸۷۹۸۱۰:۵۸:۱۷ ۱۴۰۲/۲/۹
فقط حق الناسه که میمونه و زمانی که دست تصمیم گیرندگان از دنیا کوتاه باشه باید جواب بدن . جای فررای هم نیست
ناشناس۳۰۱۸۸۰۴۱۰:۵۹:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۹
با شعارهای قشنگ قشنگ مشکلات کارگران حل نمی شود. تنها راه حل به رسمیت شناختن سندیکاهای کارگری و به رسمیت شناختن حق اعتصاب بدون برخوردهای امنیتی مرسوم است. دبیرکل خانه کارگر سالهاست این پست را قبضه کرده آیا کسی نیست از ایشان بپرسد خروجی این چند ساله شما برای قشر کارگر چه بوده؟
ناشناس۳۰۱۸۸۷۱۱۱:۵۴:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۹
بیچاره کارگر
علی۳۰۱۸۸۹۰۱۲:۱۲:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۹
چرا یکی از حقوق کارمندان صحبت نمیکنه مگه امروز با ۱۰ میلیون حقوق چیکار میشه کرد بخدا کارگر از من کارمند داره بیشتر میگیره اون وقت همش میگن کارگر حق کارگر خیلی بیشتر از اینه ولی کارمند نابود شده
مهدی۳۰۱۹۰۷۱۱۳:۲۶:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۹
متاسفم برات با این طرز بیانت.آره داداش زندگی کارگر از کارمند خیلی بهتره توام کارگر شو زندگیت بهتر بشه!
ناشناس۳۰۱۹۳۵۰۱۵:۳۸:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۹
آقا مهدی! کامنت را کامل و با دقت بخون بعد پاسخ بده!
ناشناس۳۰۱۹۵۳۷۱۸:۳۲:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۹
فرق کارگران و کارمندان بخش خصوصی با کارمندان دولت اینه که پرداخت حقوق شما حتی یک ساعت هم تاخیر نداره.کلی مزایا مثل بن و ویلا و اماکن اقامتی و خدمات درمانی و... بهتون تعلق میگیره،نوع کارتون هم بسیار آسانتره و ساعات کاری کمتری هم دارید.
ناشناس۳۰۱۹۰۶۳۱۳:۲۴:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۹
چرا طرح ساماندهی استخدام کارکنان هم که چند سال در مجلس کار شده بود، توسط شورای نگهبان رد شد؟
ناشناس۳۰۱۹۱۲۰۱۳:۵۶:۵۵ ۱۴۰۲/۲/۹
چرا سازمان تامین اجتماعی حقوقها را براساس ماده 96قانون تامین اجتماعی وماده 41قانون کارزیادنمیکند؟
ناشناس۳۰۱۹۲۳۹۱۴:۵۶:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۹
مسئولینی که کمترین دریافتیشون چند برابر حقوق کارگر هست و تسهیلاتشون هم بماند یکروز هم حقوقشون عقب نمیفته .
ناشناس۳۰۱۹۲۷۷۱۵:۰۶:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۹
کارمند بازنشستگی داره....کارگر چی داره.فقط کار زیز آفتاب سوزان و سرمای زمستان.کارمند پشت میز زیر باد کولر و گرمای بخاری....بس کنین کارمند کارمند نکن آقا علی
ناشناس۳۰۱۹۳۶۱۱۵:۴۶:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۹
دوست عزیز! یه حرفی بزن یقه ات را نگیرند! کارگر بازنشستگی نداره؟! پس اینهمه تانین اجتماعی حقوق بازنشیتگی میده به کی میده ها؟! عزیزم اگه میخوای از کارگر دفاع کنی، اصولی دفاع کن. .
علی۳۰۱۹۶۵۶۲۰:۳۷:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۹
دوست عزیز کارگر هم بازنشستگی داره من ۱۸ سال درس خوندم . من هم تو گرما و سرما دارم نقشه برداری میکنم اصلا کجای دنیا کارگر و مهندس رو مقایسه میکنن
سلطان۳۰۱۹۵۵۱۱۸:۳۹:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۹
امروز واسه نیروهای شرکتی نامه اومده ک ۴۰ ساعت بیشتر اضافه کاری بهشون ندین یعنی دو میلیون از حقوقا کم کردن ...
ناشناس۳۰۱۹۶۹۹۲۱:۰۹:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۹
کارگر بی پناه است
ناشناس۳۰۱۹۸۱۴۲۲:۳۵:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۹
مسئولینی که کمترین دریافتیشون چند برابر حقوق کارگر هست و تسهیلاتشون هم بماند یکروز هم حقوقشون عقب نمیفته واقعا فکر میکنید به فکر مردمه؟.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  16. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین