نامه توکلی به رئیسی: بخشنامه افزایش چند برابری هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی را ابطال کنید

  4020119079 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

احمد توکلی رئیس هیأت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه ای به رئیس جمهور، خواستار ابطال بخشنامه اخیر سازمان امور دانشجویان درباره افزایش ۶ برابری هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی شد. این نامه در پی درخواست ۳۴ هزار دانشجو از دیده بان شفافیت و عدالت، نوشته شد.

بخشنامه افزایش چند برابری هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی را ابطال کنید

به گزارش الف، متن نامه توکلی به رئیس جمهور، به شرح زیر است:

جناب آقای رئیسی

رئیس محترم جمهور

سلام علیکم

باتوجه به گزارش کارگروه آموزش دیده بان شفافیت و عدالت و درخواست ده ها هزار نفر از دانش آموختگان کشور، بنا به گزارش پیوست، سازمان امور دانشجویان در بخشنامه ای هزینه آزادسازی مدارک را 6 برابر کرده است. این کار نه قانونی است نه عاقلانه. قانونی نیست زیرا بخشنامه قانونی وزارت علوم مقرر می دارد که مبلغ هزینه تحصیلی در ابتدای هر سال تحصیلی برآورد و ابلاغ گردد.

طرز دریافت عوارض، مالیات یا هزینه های سازمان های دولتی از مردم بخشی از جواز است و مجری حق ندارد طرز دریافت را تغییر دهد چون در بخش عمومی، مجریان اختیار هیچ کاری را ندارند مگر اینکه در قانون یا مقررات قانونی تصریح شده باشد. شما حاضرید کالایی را که به شما قسطی می فروشند یکجا بهایش را بپردازید؟

عاقلانه نیست به دلیل اینکه به جای افزایش تدریجی قیمتها که آسیب چندانی را به قیمت های نسبی وارد نمی کند، متغیری را یکباره چند برابر کنید زیرا هزینه اش برای اقتصاد ملی بیش از آنی است که به نظر می آید چون دانایی و خیرخواهی خدمت گذاران در دولت را زیر سوال می برد و موجه کننده تغییرات شگفت آور و غیر منطقی اقتصادی در کشور خواهد بود. به همین دلیل و دلایل دیگر، ضمن صدور دستور لغو این بخشنامه، جنابعالی باید از رفتارهایی مشابه این مورد جلوگیری نمایید.

 احمد توکلی

رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد 

دیده بان شفافیت و عدالت

 

*در ادامه متن کامل گزارش کارگروه آموزش یده بان شفافیت و عدالت به دکتر احمد توکلی می آید:

جناب آقای دکتر توکلی

ریاست محترم هیئت مدیره

با سلام و احترام

گزارشی از سوی فارغ التحصیلان و دانشجویان دوره روزانه با ۳۳ هزار و ۹۸۲ امضا وصول شد (در پیوست نامه موجود است). موضوع در جلسات تخصصی کمیسیون آموزش مورد بررسی قرار گرفت و گزارش نهایی خدمت جنابعالی ارسال می شود:

۱- بخشنامه ای خلق الساعه به شماره 112885/4 در تاریخ 07/09/1401 که به امضای رئیس سازمان امور دانشجویان رسیده است، هزینه های آزادسازی مدرک تحصیلی و لغو تعهد خدمت آموزش رایگان در دوره های روزانه را یکباره چندصد درصد افزایش داده است. در بخشنامه جدید هزینه‌های آزادسازی نسبت به بخشنامه قبلی (سال ۱۳۹۲)، به طور متوسط 6 برابر شده است که به دور از انصاف و مدارا با مردم است.

۲- هزینه های اعلام شده در بخشنامه جدید به تمام دانشجویان و فارغ التحصیلان سال های گذشته نیز تسری داده شده است. اثر قانون نسبت به آتیه است و تعمیم دادن مفاد این بخشنامه به دانشجویان و فارغ التحصیلان سال های گذشته خلاف ماده ۴ قانون مدنی است همچنان که تعیین تأثیر قهقرایی قانون، در حیطه صلاحیت های مقنن است و عطف به ماسبق شدن قوانین و مقررات از سوی مقام اداری ممنوع بوده مگر در مواردی که ترتیبات خاصی از سوی قانون گذار تعیین شده باشد. فارغ التحصیلان در زمان آغاز به تحصیل خود در دوره‌های روزانه، با بررسی شرایط لغو تعهد خدمت آموزش رایگان در آن زمان، فرم تعهد مربوطه را که طبق ماده ۱۰ قانون مدنی در حکم یک قرارداد دوطرفه می ماند، امضا کرده‌اند و چه بسا اگر می دانستند برای لغو این تعهد و آزادسازی مدرک خود در آینده باید به نرخ روز هزینه تحصیلشان را بپردازند و این موضوع در دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته کنکور سراسری به اطلاع آنان رسیده بود، از ابتدا اقدام به انتخاب رشته محل‌های دوره‌ نوبت دوم (شبانه) با شهریه‌ای به مراتب کمتر از این هزینه کرده یا در هنگام ثبت نام و پذیرش اولیه، با اعلام عدم تمایل به استفاده از تحصیلات آموزش رایگان، شهریه تحصیلی خود را تا پایان دوره تحصیلی پرداخت می کردند.وزارت علوم می بایست هر ساله هزینه های آزاد سازی مدرک تحصیلی را اعلام می نمود تا نرخ آزادسازی مدارک به صورت معقولانه و با شیب کم افزایش یابد اما بیش از ۸ سال است که هزینه ها به روز نشده و متاسفانه طبق این تصمیم خلق الساعه و عجولانه هزینه های آزادسازی مدرک تحصیلی، امسال یکباره بیش از ۶ برابر افزایش داشته و موجب نارضایتی بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصیلان شده است.

توضیح این که از سال تحصیلی 1392-1393 به بعد، این هزینه‌ها به روزرسانی نشده است و تا پیش از ابلاغ بخشنامه اخیر، هزینه هر سال تحصیل دانشجویان ورودی 1389 به بعد که در سال تحصیلی 1393-1394 الی 1400-1401 در دانشگاه حضور داشته اند، برپایه آخرین جدول هزینه اعلامی که مربوط به سال تحصیلی 1392-1393 بوده است، محاسبه می شده است. آنچه از نظر حقوقی مسلم است، تغییرنکردن هزینه خرید تعهد خدمت دانشجویان و فارغ التحصیلان سالهای گذشته دانشگاه های دولتی با ابلاغ هر بخشنامه یا دستورعمل جدید از سوی وزارتخانه است. به عبارت دیگر این وزارتخانه حق تغییر فرمول محاسبه این هزینه برای دانشجویان و دانش آموختگان قبل از مهر 1401 را ندارد. در خصوص دانشجویان ورودی سال 1389 به بعد صرفاً می تواند براساس آخرین دستورالعمل ابلاغی در تاریخ اسفند 1389 که در زمان ورود آنان به دانشگاه معتبر بوده است و بر محاسبه این هزینه به نرخ زمان تحصیل و نه نرخ زمان پرداخت تاکید می کند، هزینه سال های تحصیلی 1393-1394 الی 1400-1401 را اعلام و در محاسبه هزینه آموزش رایگان افرادی که ورودی سال 1389 به بعد بوده و سال های حضورشان در دانشگاه شامل این سال‌ها می شود، اعمال کند. همچنین برای دانشجویان ورودی سال 1389 به قبل نیز باید مطابق بخشنامه‌های زمان خود عمل شود.

۳- دولت در حدود مصوبات هیئت وزیران حق وضع بخشنامه را دارد ولی مفاد آن نباید با متن و روح قوانین و اسناد بالادستی در تعارض باشد؛ لذا اعتبار بخشنامه منوط است به اینکه در محدوده مصوبات هیئت وزیران، قوانین موضوعه، و آیین نامه های (دستورعمل ها) موضوعِ بخشنامه باشد، در غیر این صورت بخشنامه فاقد اعتبار و وجاهت حقوقی است.

۴- عطف به ماسبق نمودن جداول هزینه های لغو خدمت رایگان به دانشجویان و دانش آموختگان سالهای گذشته برخلاف مضمون مواد ۴۴ و ۴۵ دستورعمل جامع ایفای تعهدآموزش رایگان مورخ 02/11/1396 وضع و سبب تضییع حقوق میلیون ها دانشجو و دانش آموخته پیش از ابلاغ این بخشنامه شده است.به دلالت مواد ۴۴ و ۴۵ دستورعمل مورد اشاره، شهریه و هزینه های تحصیلی افراد در دانشگاه های دولتی جهت محاسبه خرید دوره خدمت آموزش رایگان بر مبنای سال پذیرش دانش آموخته در دانشگاه دولتی تعیین و محاسبه می گردد؛ حال این که برپایه بخشنامه اخیر سازمان امور دانشجویان، جدول هزینه های اعلامی توسط این سازمان با نقض احکام مقرر در مواد یادشده، مبالغ اعلامی را نسبت به تمام دانشجویان و دانش‌آموختگان سالهای گذشته نیز قابل اعمال می داند.

۵- مطابق آیه شریفه «وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِلَّ قَوْمًا بَعْدَ إِذْ هَدَاهُمْ حَتَّىٰ يُبَيِّنَ لَهُمْ مَا يَتَّقُونَ - سوره توبه آیه ۱۱۵» که اصل «قبح عقاب بلابیان» است، نمی توان کسی را مورد عتاب قرار داد در حالی که تکلیفی را قبلا به او اعلام نکرده باشند. دانش اموختگان و دانشجویانی که قبل از مهر ۱۴۰۱ وارد دانشگاه شده‌اند، در زمان تحصیل به هیچ وجه مطلع نبوده اند که قرار است روزی برای خرید تعهد خدمت آموزش رایگان خود به طور ناعادلانه و غیرمنصفانه‌ای به نرخ روز هزینه تحصیلشان را بپردازند. این امر مصداق بارز قبح عقاب بلا بیان است و قبیح بودن آن به تصریح قرآن کریم و نظر قاطبه فقها از مسلمات عقلی و شرعی می باشد.

۶- براساس بند ۹ اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی از وظایف دولت جمهوری اسلامی ایران است و مطابق اصل نوزدهم قانون اساسی، مردم ایران از هر قوم و قبیله‌ای که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند این‌ها سبب امتیاز نخواهد بود. حال برپایه بخشنامه اخیر دانش آموختگان سالهای مختلف، از ابتدای انقلاب تاکنون، که به هیچ عنوان از سطح مشابهی از امکانات رفاهی و تحصیلی در زمان حضور در دانشگاه برخوردار نبوده‌اند، باید با هزینه‌ای یکسان که برپایه سال تحصیلی فعلی، اقدام به خرید تعهد خدمت آموزش رایگان خود و پرداخت هزینه‌های تحصیلشان کنند درحالی که نه تنها چنین مبلغی هیچ تناسبی با تسهیلات و خدمات دریافتی در زمان تحصیلشان در دانشگاه ندارد، بلکه اختلاف قابل توجهی با شهریه دانشجویان شهریه پرداز در زمان تحصیل دانش آموختگان داشته و گویی دو فرد که در دانشگاه واحد و در زمان مشابهی اما در دو دوره روزانه و شهریه پرداز تحصیل کرده‌اند، هزینه تحصیل متفاوتی خواهند داشت! به راستی مگر دانشجویان ما با پرداخت ارز خارجی از سوی دولت بورسیه شده‌اند که حال باید، زمان بازپرداخت هزینه‌های تحصیلشان را با توجه به افزایش نرخ دلار بپردازند؟! برهمین اساس محتوای مصوبه مورد شکایت، مصداق تبعیض ناروا و عدم ایجاد امکانات عادلانه برای آحاد ملت است و از دیدگاه اجتماعی نیز بر خلاف رویه رفق و مدارای حکومت با ملت است و بهتر است در آن تجدید نظر شود.

با احترام

کارگروه آموزش 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۹۸۴۸۰۹۱۴:۳۲:۵۵ ۱۴۰۲/۱/۱۹
نميشود با هزينه مملكت و سوبسيدهايى كه نتيجه و فشار ان بر گردن ملت است تحصيل كنند بعد بروند خارج از ايران كار كنند اتفاقاً بايد هزينه خروج تحصيل كردگان را صدها برابر كرد
ناشناس۲۹۸۵۱۶۹۱۶:۳۵:۳۳ ۱۴۰۲/۱/۱۹
شما کار مرتبط با تحصیلات و دستمزدی که حداقل های زندگی را تامین کند به بچه های مردم ارائه کن، دیگر کسی دنبال آزاد سازی مدرک و رفتن از کشور نمی رود.
ناشناس۲۹۸۵۳۳۱۱۸:۱۵:۳۴ ۱۴۰۲/۱/۱۹
خودی ها بعد از اتمام تحصیلات، مستقیم می روند سرکار. این غیر خودی ها هستند که باید پول آزاد سازی مدرکشان را بدهند تا بتوانند برای ادامه تحصیل یا جستجوی کار از کشور خارج شوند.
ناشناس۲۹۸۵۱۸۲۱۶:۴۱:۲۵ ۱۴۰۲/۱/۱۹
هزینه تحصیل به علاوه سود آن را محاسبه کرده و از فارغ التحصیل می گیرند. او هم برای اینکه از کشور برود، مجبور است آن را بپردازد. به همین سادگی!
ناشناس۲۹۸۵۱۸۶۱۶:۴۳:۰۳ ۱۴۰۲/۱/۱۹
همین کارها را کرده اند که مهاجرت به سنین مدرسه و قبل از دیپلم کشیده شده است.
فرزانه۲۹۸۵۲۴۶۱۷:۲۱:۲۰ ۱۴۰۲/۱/۱۹
طبق قانون افراد موظف به انچه که در قرار داد امضا میکنند هستند.در قرار داد تعهدی که دانشجویان روزانه امضا کردند مبلغ مشخص همان سال ذکر شده است و موظف به پرداخت آن هستند. اینکه به یکباره دولت رقم جدیدی تعیین کند که دانشجو یا فارغ التحصیلان آن را امضا نکرده اند و رقم جدید 6 الی 7 برابر مبلغ تعیین شده باشد کاملا غیرقانونی و مصداق بارز ناحق کردن حق الناس است. بنا به گفته شما مبلغ ازاد سازی را صد برابر کنند ولی برای دانشجویان جدید که بین قبول کردن آن یا رد آن حق انتخاب دارند. بعد شما می مانید و دانشگاه هایی که به موزه تبدیل شده است چون هرکس در دانشگاه دولتی تحصیل کرده است اگاه است به میزان پرداختی دانشجو خدمات شایسته ای ارایه نمیشود و ترجیح افراد دانشگاه خصوصی یا مهاجرت در مقطع کارشناسی میشود
امید۲۹۸۵۳۴۸۱۸:۳۱:۱۸ ۱۴۰۲/۱/۱۹
هر هزینه ای کردن همون هزینه بهشون برمی گردون علاقه هم نداریم پول کشور رو بخوریم و بریم ، ولی این کار ربا و سود گیری هست ، اینجاست که ربا خواری و گروگان گیری اسم اش هست
ناشناس۲۹۸۵۶۹۰۲۲:۲۰:۴۸ ۱۴۰۲/۱/۱۹
مصوبه تاثیر معدل بر کنکور راهم ابطال کنید
حسینی۲۹۸۴۸۹۹۱۵:۰۱:۱۵ ۱۴۰۲/۱/۱۹
اینگونه بخشنامه ها هدفش جز بی وطنی و خشکاندن عرق ملی نیست. طراحان آن جز فراری دادن مغزها هدفی نداشته اند. تصور کنید پروفسور سمیعی چنانچه قرار بود این مبلغ را پرداخته باشد، چرا باید باز هم در خدمت رسانی به هموطنانش عرق ملی داشته باشد؟؟!!! اگر وجه انسانی باشد که همانجا خدمت می کرد و در سایر کشورها ، کشورهای عقب مانده آفریقایی در الویت کشورش بودند.
ناشناس۲۹۸۴۹۰۲۱۵:۰۱:۵۱ ۱۴۰۲/۱/۱۹
افزایش نجومی هزینه آزاد سازی مدارک، صرفاً جهت جلوگیری از مهاجرت فارغ التحصیلان صورت گرفته است. یکی نیست از این آقایان مسئول بپرسد، شما که قادر به ایجاد شغل برای افراد تحصیل کرده نیستید، چرا برای خروج آنان از کشور مانع تراشی می کنید؟ آیا برای شما افتخار است که افراد با داشتن مدارک فوق لیسانس و دکترا بیکار باشند یا مسافرکشی کنند؟؟
ناشناس۲۹۸۵۲۸۶۱۷:۴۷:۴۵ ۱۴۰۲/۱/۱۹
مانند میوه فروشی که قصد فروش میوه هایش را نداشته، به همین منظور، قیمت گرانی را برای آن تعیین کرده! حتی اگر این کار به خراب شدن میوه ها بی انجامد!
ناشناس۲۹۸۴۹۲۰۱۵:۰۵:۳۹ ۱۴۰۲/۱/۱۹
آقای دکتر همانطور که مستحضرید شرکت گاز از سال کذشته پلکانی بشدت قبوض را افزایش داده است و این امر مشکلات بسیاری را برای مردم بخصوص در مناطق سردسیر که مصرف گاز زیاد دارند اگر برای این مهم تدبیر دائمی گرفته نشود در فصل زمستان پیش رو حتما شاهد بروز نا آرامی در زمینه قیمت گزاف گاز خواهیم بود
ناشناس۲۹۸۴۹۲۸۱۵:۰۶:۵۵ ۱۴۰۲/۱/۱۹
جناب دکتر توکلی ریاست محترم دیده بان شفافیت و عدالت لطفا پیگیر تخلف شرکت مخابرات که از سال گذشته علیرغم مخالفت دیوان عدالت خودسرانه از تمام مشترکین تلفن ثابت مبلغ ۲۰هزار تومان به عنوان آبونمان دریافت می کند باشید.
علوی۲۹۸۵۴۰۱۱۹:۱۶:۰۴ ۱۴۰۲/۱/۱۹
دیوان عدالت چگونه میتواند علیه یک شرکت که حداقل بر روی کاغذ خصوصی است رای بدهد. ؟ شکایت باید علیه وزارت ارتباطات که این بی قانونی را رسمیت داده است صورت گیرد.
ناشناس۲۹۸۴۹۴۷۱۵:۱۱:۱۷ ۱۴۰۲/۱/۱۹
بیش از یکسال از تفحص از بورس زمان دکتر روحانی گذشته است ولی هیچ آثاری از نتیجه آن نیست در اینمورد مهم هم پیگیری بفرمایید
ناشناس۲۹۸۴۹۵۳۱۵:۱۴:۰۲ ۱۴۰۲/۱/۱۹
تنها راه نجات کشور و انقلاب و اقتصاد تصویب قانونی جامع و فراگیر مبنی بر مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها می باشد اجرای این قانون مادر تمامی مبارزات با فساد اقتصادی است اگر چنین‌ قانونی را به سرانجام برسانید کاری نموده اید کارستان
ناشناس۲۹۸۴۹۶۰۱۵:۱۷:۰۹ ۱۴۰۲/۱/۱۹
آقای دکتر نامه هایی را که زحمت می کشید به مسولان می دهید رویش می نویسند ملاحظه شد بایگانی شود از مسولان بخواهید پاسخ روشن بدهند
ناشناس۲۹۸۴۹۷۴۱۵:۲۳:۴۴ ۱۴۰۲/۱/۱۹
هدف از تصویب واردات خودرو توسط نمایندگان ایجاد رقابت بین خودروسازان بود که کیفیت و کمیت را بالا ببرند ولی عملا اینکار بدرستی اجرا نشده و نمیشود
ناشناس۲۹۸۵۰۸۱۱۶:۰۱:۴۴ ۱۴۰۲/۱/۱۹
هدف کسب پول بیشتر از هر راهی است فردا و پس فردا نوبت چیزهای دیگه میشه
ناشناس۲۹۸۵۰۸۷۱۶:۰۴:۲۳ ۱۴۰۲/۱/۱۹
آقای توکلی چرا در مورد ظلمی به نام سربازی اجباری چیزی نمیگن؟ بیش از چهار میلیون مشمول غایب از همه خدمات اولیه زندگی محروم شده اند.
ناشناس۲۹۸۵۰۹۳۱۶:۰۶:۰۲ ۱۴۰۲/۱/۱۹
حال که صحبت از آزاد سازی مدارک تحصیلی شد لطف کنند و مدارک تحصیلی دوره متوسطه (دیپلم)را که در گرو انجام خدمت نظام وظیفه است را در ازای مبلغ خاصی آزاد کنند.
حسین رئیس محمدی۲۹۸۵۲۱۳۱۷:۰۰:۳۶ ۱۴۰۲/۱/۱۹
من امسال رشته مدیریت بازرگانی پیام نور قبول شدم و خیلی هم علاقه داشتم اما چون قبلا از تحصیل رشته ریاضی در دانشگاه انصراف داده بودم نتونستم مدرک پیش دانشگاهیم رو از دانشگاه قبلی بگیرم و در دانشگاه جدید ثبت نام کنم و همه چیز رفت روی هوا متاسفانه. واحد مالی دانشگاه من مبلغ 40میلیون تومان از من طلب کرد! در حالی که ما دانشگاه دولتی بودیم و رشته روزانه. حتی زمان ما برای درسی که می افتادیم هم شهریه نداشت ولی با قوانین الان ما رو از تحصیل عقب انداختند.
علی۲۹۸۵۲۹۶۱۷:۵۶:۳۲ ۱۴۰۲/۱/۱۹
برخورد سلیقه ای با قوانین امری است که متاسفانه در گوشه و کنار کشور اتفاق میافتد ..
دکتر سعیدی استاد هنرهای دستی دانشگاه علم و فرهنگ۲۹۸۵۳۲۰۱۸:۰۸:۲۱ ۱۴۰۲/۱/۱۹
درود بر آقای دکتر توکلی. دانشجویی را میشناسم که پس از ابلاغ این دستورالعمل و بر باد رفتن زحمات چندساله اش، متاسفانه اقدام به خودکشی کرد. دانشجویان زیاد دیگری دارم که همگی افسرده شده اند و جالب آنکه کسانی که در فکر مهاجرت نبوده اند نیز پس از این قانون، احساس کرده اند که باید کشور را ترک کنند... افسوس...
ناشناس۲۹۸۵۴۱۹۱۹:۳۱:۴۰ ۱۴۰۲/۱/۱۹
آقای توکلی بنظرم این مصوبه مناسب است و از این پس هم بایستی مطابق تورم سالانه افزایش پیدا کند. پیشنهاد بهتر این است که هزینه دریافت شده صرف بورس داخل دانشجویان دکترا و کارشناسی ارشد بشود.
ناشناس۲۹۸۶۳۸۶۰۹:۲۸:۵۳ ۱۴۰۲/۱/۲۰
خلاف قانون است دوست عزیز ما نباید بی قانونی را ترویج و تشویق کنیم از قانون حمایت کنیم توکلی درست گفته
ناشناس۲۹۸۵۹۱۳۰۰:۴۱:۴۱ ۱۴۰۲/۱/۲۰
آقای توکلی این همه نامه نوشتی به کدومش جواب درست دادن؟
مصطفی۲۹۸۵۹۵۶۰۱:۲۶:۳۶ ۱۴۰۲/۱/۲۰
تاثیر قطعی معدل ظلم آشکار بود نامه زدی واسشون مهم نبود میخوای این هزینه گرفتنه رو لغو کنن دکتر
ناشناس۲۹۸۶۲۰۸۰۷:۵۴:۰۶ ۱۴۰۲/۱/۲۰
وزارت علوم از این قبیل کارها زیاد انجام می دهد الان هم که قانون را عطف به ما سبق کرده و داره تخلف آشکار می کنه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  7. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  11. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  14. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  15. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  16. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  19. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  20. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  21. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  22. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  23. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

آخرین عناوین