همین آش است و همین کاسه، مگر آنکه...

گروه تعاملی الف،   4020102009 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
همین آش است و همین کاسه، مگر آنکه...

گروه تعاملی الف - جلال محسنی:

بنده چیزی از اقتصاد، تورم و تولید نمی‌‎دانم ولی تردیدی ندارم تا زمانی که مفسدان اقتصادی نفس راحت می‌‎کشند و برخی قانون‎گذاران و قضات هم خواسته یا ناخواسته به کام آن‌ها تصمیم می‌گیرند و عمل می‎‌کنند نه تورم مهار خواهد شد و نه تولید، رشد قابل توجهی خواهد کرد.

در حکومت اسلامی مفسد اقتصادی باید خوار و حقیر شود ولی در کشور ما، احترامی که یک سفته‌باز و واردکننده اقتصادی دارد، هرگز یک تولیدکننده‌‎ی بینوا‎ ندارد. تولیدکننده‌‎ای که دارد با چنگ و دندان، چرخ‌های کارخانه‌‎ خودش را می‎‌چرخاند و با تمام وجود رو به روی حرص و ولع بی‌پایان واردکننده‌‌های صاحب نفوذ، قاچاقچی‌های خُرد و کلان، بخشنامه‌های متعدد و متناقص دست و پاگیر و نوسانات شدید اقتصادی، ایستادگی می‎‌کند. تولیدکننده‌‎ای که گاهی حتی باید خودروی زیر پایش را بفروشد تا بتواند حقوق کارگرانش را پرداخت کند!

نامه ۲۰ نهج‌‎البلاغه، نامه‌‎ای است که حضرت علی علیه‌‎السلام به زیاد بن ابیه جانشین فرماندارش، عبدالله بن عباس در بصره نوشته است. ببینید در این نامه حضرت چگونه به کسی که به بیت‌‎المال دست‎‌درازی کرده است نهیب می‌‎زند:

«به خدا سوگند مى‌خورم، سوگندى راست كه اگر به من خبر رسد كه در غنايم مسلمانان به اندك يا بسيار خيانت كرده‌اى، چنان بر تو سخت گيرم كه كم‌مايه مانى و بار هزينه عيال بر دوشت سنگينى كند و حقير و خوار شوى. و السلام.»

آری، حضرت علی علیه‎‌السلام وقتی پای بیت‌‎المال به میان می‌‎آید، دوست و فامیل و غریب و آشنا نمی‎‌شناسد. سفت و سخت رو به روی فساد می‌‎ایستد. حضرت در برابر هیچ شخص فاسدی مسامحه به خرج نمی‌‎داد. نامه ۴۱ نهج‌‎البلاغه، نامه‎‌ای است که حضرت به یکی از کارگزارانش که به بیت‌‎المال خیانت کرده نوشته است. در بخشی از این نامه آمده است که: سوگند به خدا اگر حسن و حسين چنان مى‌كردند كه تو انجام دادى، از من روى خوش نمی‌ديدند: « اگر چنين نكنى و خدا مرا فرصت دهد تا بر تو دست يابم، تو را كيفر خواهم كرد، كه نزد خدا عذرخواه من باشد، و با شمشيرى تو را مى‌زنم كه به هر كس زدم وارد دوزخ گرديد. سوگند به خدا اگر حسن و حسين چنان مى‌كردند كه تو انجام دادى، از من روى خوش نمى‌ديدند و به آرزو نمى‌رسيدند تا آن كه حق را از آنان باز پس ستانم، و باطلى را كه به دستم پديد آمده نابود سازم.»

در حکومت اسلامی، قوانین به نفع دزد و کلاهبردار نیستند. قوانین جوری نیستند که کمر پابرهنگان را بشکنند و گردن سرمایه‌‎داران را آن‌قدر کلفت کنند که تبر نزند! در حکومت اسلامی، قاضی برای اعاده‎‌ی حق مال‎‌باختگان، تقاضای رشوه در قالب سکّه، دلار و یورو (برای این‎که دستش رو نشود!) نمی‎‌کند!

در بخشی از نامه ۵۳ نهج‎‌البلاغه، همان نامه‎‌ی جامع و معروفی که حضرت علی علیه‌‎السلام به مالک اشتر نوشته است، درباره‌‎ی قضات چنین می‎‌خوانیم: «سپس از ميان مردم، برترين فرد نزد خود را براى قضاوت انتخاب كن، كسانى كه مراجعه‌ی فراوان، آن‌ها را به ستوه نياورد، و برخورد مخالفان با يكديگر او را خشمناك نسازد، در اشتباهاتش پافشارى نكند، و بازگشت به حق پس از آگاهى براى او دشوار نباشد، طمع را از دل ريشه‌‎كن كند، و در شناخت مطالب با تحقيقى اندك رضايت ندهد، و در شبهات از همه با احتياط‌تر عمل كند، و در يافتن دليل اصرار او از همه بيشتر باشد، و در مراجعه پياپى شاكيان خسته نشود. در كشف امور از همه شكيباتر، و پس از آشكار شدن حقيقت، در فصل خصومت از همه برنده‌تر باشد، كسى كه ستايش فراوان او را فريب ندهد، و چرب‌زبانى او را منحرف نسازد و چنين كسانى بسيار اندكند. پس از انتخاب قاضى، هر چه بيشتر در قضاوت‌هاى او بينديش، و آنقدر به او ببخش كه نيازهاى او بر طرف گردد، و به مردم نيازمند نباشد، و از نظر مقام و منزلت آن‌قدر او را گرامى دار كه نزديكان تو، به نفوذ در او طمع نكنند، تا از توطئه‌ آنان در نزد تو در امان باشد. در دستوراتى كه دادم نيك بنگر كه همانا اين دين در دست بدكاران اسير گشته بود، كه با نام دين به هواپرستى پرداخته، و دنياى خود را به دست مى‌آوردند.»

لُب کلام
تا زمانی که فساد و مفسد، در هر شکل، لباس و در هر رتبه‎، درجه و مقامی، راحت جولان بدهند و با وقاحت تمام به پاکان جامعه زبان‎‌درازی کنند، اتّفاقی برای اقتصاد این کشور نخواهد افتاد. نه تورمی مهار خواهد شد و نه تولید رشد خواهد کرد. وقتی کتاب «خاطرات حاجی سیاح» را که روایت ۱۵۰ سال پیش بود می‌‎خواندم رسیدم به جایی که ایشان در یکی از بازارهای معروف ایران گشت می‌‎زد و از این‌‎که قالب کالاهای بازار، وارداتی و ساخت روس بودند، شکوه و گلایه می‌‎کرد. با خودم گفتم یک قرن و نیم گذشته است و همین الان هم اگر حاج سیاح به آن بازار برود، با وضعیتی تقریباً مشابه با همان سال، مواجه خواهد شد. مستند پرتره‎‌ «امین الضرب» ساخته‌ی خوب و قابل تامل آقای "جمشید بیات ترک" را هم که می‌‎دیدم به این نتیجه رسیدم که تولیدکنندگان داخلی ما همین امروز هم دارند با مشکلاتی که حاج محمدحسن امین‌‎الضرب، بیش از یک قرن پیش با آن‌‎ها دست و پنجه نرم کرد، دست و پنجه نرم می‌‎کنند.

چه می‌‎خواهم بگویم؟
می‎‌خواهم بگویم تا اقتصاد ایران یک بار، برای همیشه، به صورت اصولی و نه به صورت دستوری، سلیقه‌‎ای، من‌درآوردی و با تجویز مسکن‌‎های موقتی، درمان نشود، همین آش است و همین کاسه و اتّفاق مبارکی نخواهد افتاد. باید فکری اساسی و اصولی کرد. همان چیزی که گویا کمتر مسئولی حاضر است از سدّ تعارض منافع حزبی، گروهی و شخصی‌اش بگذرد و به آن تن دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۹۶۰۷۸۵۰۹:۱۷:۱۶ ۱۴۰۲/۱/۴
قانون مداری، شایسته سالاری، عدالت اجتماعی، عدم برخورداری حق ویژه توسط افراد خاص، مشارکت مردم در تصمیم گیری امور کشور، انتخابات بدون اگر و اما و احترام به نظر اکثریت، لازمه پیشرفت یک کشور است.
ناشناس۲۹۶۰۹۰۱۱۱:۲۵:۴۳ ۱۴۰۲/۱/۴
برای اصلاح اصولی و اساسی اقتصاد کشور در درجه اول باید تعادل و توازن اقتصادی ایجاد نمود و توزیع ثروت در کشور و در دست افراد منطقی نمود در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از ثروت کشور در دست ۱۰ درصد جامعه است ...
ناشناس۲۹۶۰۹۳۴۱۱:۵۶:۱۶ ۱۴۰۲/۱/۴
مشکل خود دولت است دولت یزرگی که بهره وری ندارد فقط دنبال منابعی است که سریع وصول می شوند تا بتواند حقوق به کارکنانش پرداخت کند برای درست شدن مسائل اقتصادی نیاز به انقلاب در رویکرد اقتصاد کلان کشور هست ولی متاسفانه این دولت این قدرت را ندارد
ناشناس۲۹۶۱۱۰۶۱۵:۰۳:۲۹ ۱۴۰۲/۱/۴
و جالب اینکه شب عیدی از پرداخت حقوق معلمان عاجز است! درحالیکه ادعای درآمد زایی هم دارد!
ناشناس۲۹۶۰۷۸۹۰۹:۱۹:۲۰ ۱۴۰۲/۱/۴
تا موقعی که علم اقتصاد در این کشور فرقی با داستان «حسین کرد» نداشته باشد، آش همین آش و کاسه هم همین کاسه خواهد بود.
ناشناس۲۹۶۰۷۹۰۰۹:۲۰:۳۶ ۱۴۰۲/۱/۴
برای حصول منظور شما، باید تغییرات و اصلاحات اساسی و ریشه ای صورت گیرد.
ناشناس۲۹۶۰۹۷۳۱۲:۴۹:۱۸ ۱۴۰۲/۱/۴
فاعل این کار کیه؟ چه کسی باید این کار را انجام دهد؟ بابا این را توضیح دهید حرف کلی نزنید
ناشناس۲۹۶۱۲۶۰۱۷:۱۶:۱۷ ۱۴۰۲/۱/۴
توضیح بدن ..
ناشناس۲۹۶۰۷۹۳۰۹:۲۳:۲۸ ۱۴۰۲/۱/۴
کشورهایی موفق هستند که دشمنان خیلی کمی داشته باشند.
ناشناس۲۹۶۱۱۵۷۱۵:۴۶:۵۰ ۱۴۰۲/۱/۴
یکبار هم که شده فهرستی از کشورهائی که به نظر خودت موفق هستند و تعداد دشمنان هرکدام تهیه کن و بعد صحت ادعای خودت را با فهرستی که تهیه کرده‌ای بسنج.
ناشناس۲۹۶۰۸۰۵۰۹:۴۰:۳۵ ۱۴۰۲/۱/۴
با سلام سوالاتی برای من ایجاد شد با این مقاله مخاطب این سخنان کیست؟ چه کسی باید این مواردی که گفته شده را حل کنه؟ فاعل کار کیست؟ چرا کسی که باید این کارها را انجام دهد ترک فعل کرده و انجام نمی دهد؟
تهرانی۲۹۶۰۸۱۹۱۰:۰۵:۵۶ ۱۴۰۲/۱/۴
متن خوبی بود. فکر میکنم اشکالی که در نظام تصمیمگیری کشور وجود دارد آن است که ذینفعان و افراد صاحب نظر در تصمیمگیریها شرکت ندارند.
ناشناس۲۹۶۰۸۴۴۱۰:۳۴:۱۳ ۱۴۰۲/۱/۴
تا زمانی که رانت ، فساد ، ضد و بند ، ریخت و پاش ، واردات بی رویه ، قاچاق کالا و کاغذبازی هست ، تولید ، تولید کننده و کارگران آنها روز خوش نخواهند دید حمایت از تولید و تولید کننده لازم است الیته نه به سبک حمایت از خودروسازان که نتیجه ای جز خسران و ضرر به مال ، جان و محیط زیست چیز دیگری نبود
ناشناس۲۹۶۰۹۰۴۱۱:۳۰:۰۸ ۱۴۰۲/۱/۴
از وزیر محترم اقتصاد درخواست میشود قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها را برای تمامی مدیران بانکی که از اول انقلاب تا حالا پست و سمت و مسولیت داشته اند اجرایی نمایند ..
ناشناس۲۹۶۱۷۷۱۰۸:۰۹:۰۸ ۱۴۰۲/۱/۵
سر جدت این متن را که همه جا می گذاری ..... یه کم تغییر بده ... تکرار و تکرار..
ناشناس۲۹۶۰۸۶۴۱۰:۵۲:۱۳ ۱۴۰۲/۱/۴
دلالی کردن فساد اقتصادی نیست منتهی با وضع مالیات بر آن باید جلوی تورم گرفت چون افزایش نقدینگی بدون پشتوانه وجود دارد و سال ها هست در ایران و جهان دیگر پشتوانه مانند طلا یا چیزهای دیگر اعمال نمی شود برای پول
ناشناس۲۹۶۰۸۸۷۱۱:۱۳:۳۲ ۱۴۰۲/۱/۴
سیستم نظارت باید اصلاح شود... تاجر فقط یک چیز دارد آن هم کارت بازر گانی که قابل کنترل ورصد است
ناشناس۲۹۶۰۸۹۷۱۱:۲۳:۳۷ ۱۴۰۲/۱/۴
همان طور که دکتر روحانی می گفت از موازی کاری باید دست برداشت ،مثلا ما هم بهزیستی داریم و هم کمیته امداد ،آن وقت سپاه مثلا می رود در سیستان خانه برای مستصعفان می سازد ...
سعید۲۹۶۰۹۱۸۱۱:۳۷:۰۷ ۱۴۰۲/۱/۴
اقتصاد علم است و از درون ایات و روایات قابل برنامه ریزی و اجرا نیست.
ناشناس۲۹۶۰۹۵۷۱۲:۳۱:۲۰ ۱۴۰۲/۱/۴
توسعه اقتصادی محصول توسعه سیاسی است.
ناشناس۲۹۶۰۹۶۸۱۲:۴۴:۲۰ ۱۴۰۲/۱/۴
مواردی که فرمودید صحیح است ولی اجرای این موارد با کدام نهاد است ؟ کدام فرد باید اینها را اجرا نماید؟ این مورد در مطلب مغفول مانده که شما دارید با چه کسی صحبت مینمایید؟ الان سالها همین حرفها زده میشود
ناشناس۲۹۶۰۹۹۳۱۳:۰۸:۴۷ ۱۴۰۲/۱/۴
مقاله بسیار خوبی است مخصوصاً قسمت چه می خواهم بگویم ؟ 《 ..... اگر تا روز قیامت شعار هر سال را شعار اقتصادی بگذاریم اتفاق مبارکی نخواهد افتاد کار دیگر از مقام شعار گذشته است ...... 》 !
ناشناس۲۹۶۰۹۹۶۱۳:۱۰:۲۹ ۱۴۰۲/۱/۴
خوب مطلب خوبی بود که رانت و رانت‌خواری باید از بین برود ولی پیشنهاد مشخصی ارایه نشد که چرا ازبین نمی رود ویا راهکاری ارائه نشد چطور و توسط کی باید از بین برود قانون که کم نداریم خوبش داریم زیاد هم داریم چرا اجرا نمی‌شود یا ضعیف اجرا می‌شود مسئله اصلی است
ناشناس۲۹۶۱۰۶۴۱۴:۲۴:۲۴ ۱۴۰۲/۱/۴
چرا با این همه زحمت بانک مرکزی برای کاهش دلار دوباره در این ایام بالا رفته
ناشناس۲۹۶۱۲۴۱۱۷:۰۲:۱۴ ۱۴۰۲/۱/۴
الان به بهانه جوانگرایی وتعهد مدیران ضعیف و ناتوان اکثر پست ها رو اشغال کردن!
ناشناس۲۹۶۱۲۶۳۱۷:۱۶:۵۰ ۱۴۰۲/۱/۴
اسکناس یک چک صادر شده از سوی دولت است که ما به اعتبار همان دولت ، به جای اشیاء ارزشمند مانند طلا ، از آن استفاده می کنیم . وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی روی آن امضا و ارزش آن را تضمین کرده اند . حال اگر این اسکناسی که در دست ماست ، هر روز از ارزشش کاسته شود ، نشانه چیست ؟ آیا اینکار خیانت در امانت نیست ؟ گناه ما چیست که به جای خرید دلار و طلا ؛ پول با زحمت به دست آمده مان را در بانک ها می گذاریم ؟
ناشناس۲۹۶۱۳۵۱۱۹:۲۲:۰۳ ۱۴۰۲/۱/۴
باید بشود ها را گفته اند، تکرارش تنها اصل موضوع را بی اثر می کند ...... به نظر میاد جلوگیری از گستردگی فساد و منافع طلبی روباید از بودجه شروع کرد، اگر دیدید نمی شود یا حتی برعکس است بدانید که نمی خواهند .....
ناشناس۲۹۶۱۴۱۵۲۱:۲۲:۲۰ ۱۴۰۲/۱/۴
میگید باید این شود باید اون شود اما چطور وچگونه وتوسط کی الله واعلم. ........
ناشناس۲۹۶۱۵۵۸۰۰:۳۴:۵۰ ۱۴۰۲/۱/۵
کشور گران اداره میشود سازمانهای موازی باید در اسرع وقت ادغام شوند ...... ایا سایر کشور ها این همه کارمند دارند .
ناشناس۲۹۶۱۷۶۹۰۸:۰۵:۵۱ ۱۴۰۲/۱/۵
...فعلا که مسائل و ابر مشکلات ما مانند یک کلاف سردرگم شده که تازه برای پیدا کردن سر آن باید تلاش نمود...
ناشناس۲۹۶۱۹۹۱۱۳:۲۱:۲۳ ۱۴۰۲/۱/۵
بدنه دولت چیزی جدای از مردم نیست اینگونه فکر نکنیم که دولت فاسد و مردم راستگو و درستکار هستند از خودمان شروع کنیم تا زمانی که ابن الوقت و سواستفاده چی هستیم در به روی همین پاشنه خواهد چرخید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین