چرا زودباور می شویم؟!

محمد مهدی اسکندری، گروه سیاسی الف،   4011214104 ۵۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه معتقد است:‌دولت و حاکمیت باید «پاسخ‌گو بودن» به مردم را بپذیرد؛ یعنی در بزنگاه‌های حساس با حضور فراگیر رسانه‌ای سؤالات و شبهات را پاسخ بگوید و سعی کند شبهه و ابهام را به‌جای استفاده از روش‌های مرسوم قضایی و امنیتی از راه اقناع جمعی رفع کند.

چرا زودباور می شویم؟!

 محسن ردادی در این زمینه به الف گفت: رهبری معظم شبهه را نوعی فرصت و بستر برای جبهه انقلاب تعبیر کردند، اما برای تبیین بهتر چگونگی رسیدن به این مکانیسم مثالی را از امام خمینی و بعد از رهبری ارائه می‌دهم تا مقدمه‌ای برای بسط و گسترش موضوع باشد. جمله معروفی است که حضرت امام جنگ را «نعمت» خواندند. طبیعی است که ظاهر این عبارت شاید تعجب‌برانگیز به نظر برسد چرا که جنگ به خودی خود چیزی جز کشته شدن و خرابی و بحران به بار نمی‌آورد. اما مرحوم امام در ادامه چگونگی نعمت بودن جنگ را توضیح دادند و بیان کردند آن همبستگی و اتحاد برآمده از جنگ توانست در دراز مدت دستاورد قابل توجهی برای کشور به ارمغان بیاورد که بعدها در لایه‌های مختلف خودی نشان داد. به عنوان نمونه تهدید نظامی و امنیتی فرصتی شد تا ایران با اتکا به خود و وجوب رفع تهدید در شرایطی قرار بگیرد که به عنوان قدرت‌های اصلی نظامی منطقه محسوب شود. 

وی افزود: رهبری نیز چنین تعبیراتی را در مورد تحریم به کار بردند که بستری برای خودکفایی کشور و خلاصی از وابستگی به فروش نفت است. علی‌رغم برخی دستاوردهای غیرقابل انکار در عصر تحریم اما همچنان ما بیش‌از این‌که از فرصت تحریم بهره‌مند شویم از تهدید آن رنجور شده‌ایم. همچنان مسئولین گشاده‌دستانه ول‌خرجی می‌کنند و برنامه مشخص و مدوّنی برای آن ندارند و  از آن سو فرهنگ صرفه‌جویی در اجتماع نهادینه نشده است و مردم همانطور که مشاهده می‌کنیم از وضع اقتصادی ناراضی هستند. 

ردادی بیان کرد: شبهه هم چنین وضعیتی دارد. ابتدا باید گفت شبهه از دو کانال گسترش پیدا می‌کند، اول از اخبار دروغ و دوم از بیان ناقص موضوعات و نتیجه شبهه در سطح سیاسی و کلان جامعه بدبینی مردم نسبت به حاکمیت و مسئولین است و در همین راستا آنان را زودباور و سطحی‌بین می‌کند. مثلاً درمورد دلار که این روزها بحثش داغ است مردم فقط ناکارآمدی دولت را نگاه می‌کنند، درصورتیکه در کنار این ضعف مدیریتی، تحریم غرب، فشار در ورود دلار و... از سایر عواملی است که وضعیت دلار را به اینجا کشانده است. 

او اشاره کرد: حال حاکمیت باید در راستای بیان واقعیت و بالا بردن سطح فکر و تحلیل مردم وارد میدان شود و پاسخ را به شکل شفاف و به دور از کلیشه‌گویی بگوید. اگر این اتفاق از سوی حاکمیت رخ ندهد تل انبار شدن سؤالات و شبهات عملاً ذهن مردم را تسخیر کرده و با عرض پوزش باید بگویم آنان را به ورطه حماقت می‌کشاند! سر قضیه مسمومیت دختران مدرسه‌ای برخی می‌گویند کار نظام است! به تعبیری جمهوری اسلامی که تازه از بحران پاییز 1401 بیرون‌ آمده است به دنبال بلوای جدید است تا مردم به خیابان‌ها بیایند و بار دیگر فضای کشور امنیتی بشود!

پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی گفت: در وهله اول دولت و حاکمیت باید «پاسخ‌گو بودن» به مردم را بپذیرد؛ یعنی در بزنگاه‌های حساس با حضور فراگیر رسانه‌ای سؤالات و شبهات را پاسخ بگوید و سعی کند شبهه و ابهام را به‌جای استفاده از روش‌های مرسوم قضایی و امنیتی از راه اقناع جمعی رفع کند. مرحله بعد که سطح مردمی است قشرهای مختلف مردمی باید به میدان بیایند. تصوری که معمولاً در بین حزب‌اللهی‌ها رایج است این است که دولت خود سوالات و شبهات را پاسخ می‌گوید و نیازی به ما نیست اما اساساً بستر و نعمت بودن شبهه به همین امر برمی‌گردد که فرصت است تا افراد از تضارب آرا استفاده کنند تا طریق و روش صحیح شناخته شود. به تعبیر امیرالمؤمنین «هر کس از نظرات مختلف استفاده کند خطاها و راه درست را می‌شناسد». 

وی افزود: نمونه‌ای از این سطح را باید در شخصیت مرحوم علامه مصباح دید. بروز شبهات دوم خرداد و اشاعه قرائت‌های خاص از دین مثل روشنفکری و سیاست مثل سکولاریسم، بستر پاسخ‌گویی و تبلور شخصی چون ایشان را فراهم آورد که به برکت این حضور آثار مختلف در حوزه‌های گوناگون شد. 

ردادی در پایان گفت: واقعیت امر این است که ما اصلا و ابدا آن‌طور که باید از این فرصت شبهه در اتفاقات اخیر استفاده نکردیم. بلوای 1401 می‌توانست فرصتی باشد تا رابطه ضعیف مردم با صداوسیما تقویت شود، اما صداوسیما برای پاسخ به شبهات با تقریر ناقص از شبهات و نقد همان چیزی که بیان کرده است نتوانست اعتماد عمومی را به خوبی جلب کند. بهره‌گیری از مغالطه پهلوان پنبه که بعضاً در رسانه‌ها دیده می‌شود اصلا امر مطلوبی نیست، چرا که موجبات کلیشه‌گویی و سطحی‌بینی را فراهم می‌کند. باید گذاشت شبهه کامل تقریر و بیان شود و سپس آن را پاسخ گفت؛ به نظر می‌رسد برخی از مسئولین به حقانیت تفکر انقلاب اعتماد ندارند و نوعی ترس از پاسخ‌گویی وجودشان را گرفته. من می‌گویم به فرض در شبکه ملی ده دقیقه تریبون به برخی چهره های منتقد هم داده شود و آن‌ها حرف خودشان را بزنند، آیا جمهوری اسلامی توان پاسخ‌ گفتن به این ها را ندارد؟ باید فضای طرح سؤال و شبهه ایجاد شود و ترسی از این بابت نداشته باشیم. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۹۳۹۴۴۰۰۹:۱۱:۰۵ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
همبستگی امکان ندارد مگر در شرایط برابر. متاسفانه مملکت ما شده پر از رانت و با این شرایط مردم احساس برابری نخواهند کرد و در نتیجه همبستگی هم بوجود نخواهد آمد. شعار پیامبر اکرم برابری بود و اگر ما میخواهیم پیرو اسلام باشیم باید اولویت اول ما برابری باشد.
ناشناس۲۹۳۹۶۰۸۱۱:۳۵:۴۶ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
تکلیف ما را با این خبر روشن کنید:مسمومیت دانش آموزان واقعیت نداشته، حاصل شیطنت آنها و هیستری است. باور کنیم یا باور نکنیم؟!
ناشناس۲۹۳۹۷۷۷۱۳:۴۰:۱۸ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
اگر هر چه که مسئولان می گویند چشم بسته قبول کنی، فهیم و باهوش هستی وگرنه ساده لوح، زودباور و کم خرد هستی!
ناشناس۲۹۳۹۸۳۴۱۴:۱۸:۲۹ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
اتفاقا از نظر شما هرچه که رسانه های سعودی امریکایی و صهیونیستی گفتند درست است .
ناشناس۲۹۳۹۹۲۶۱۵:۱۱:۴۳ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
نه، همانطور که فیلتر کردن و پارازیت انداختن بر آنها درست نیست. مردم خودشان عقل و فهم دارند. نظرات و خبرها را مقایسه می کنند.
ناشناس۲۹۳۹۸۳۹۱۴:۲۲:۲۵ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
اگر هم هرچیزی که دیگران بگویند و علیه ایران باشد ولو حتی دروغ اوج عقل است!
ناشناس۲۹۳۹۹۳۱۱۵:۱۴:۳۸ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
چه کسی باید دروغ را تشخیص دهد؟ تو یا مردم؟ یعنی تو می توانی، مردم نمی توانند؟!
ناشناس۲۹۴۱۶۱۲۱۴:۴۰:۴۲ ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
فعلا حرف از دشمن بود نه چیز دیگر!!!
ناشناس۲۹۳۹۷۸۱۱۳:۴۳:۴۳ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
وقتی مسئولان سالها است که وعده و وعید سرخرمن می دهند، چرا انتظار دارید که مردم حرفهایشان را باور کنند؟
ناشناس۲۹۳۹۶۱۴۱۱:۴۲:۳۱ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
جالب است انگار مردم باید گمانه زنی کنند که این مسمومیت ها کار کیست!!! مردم قضاوتی نداشتند چون پدیده عجیبی است. اما وقتی حرفهای ضد و نقیض از مرجعی که باید پاسخگو باشد و اقدام کند بشنوند به اولین کسی که شک می کنند خود مرجع است.
ناشناس۲۹۳۹۶۴۴۱۲:۱۱:۲۲ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
برابری مطلقی وجود ندارد همان طوری که خود خدا می گوید به هرکسی بخواهم میدهم و به هرکسی نخواهم بدهم نخواهم داد
ناشناس۲۹۳۹۸۰۲۱۴:۰۰:۳۶ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
حکومتی می تواند ادعای عدالت داشته باشد که در آن همه آحاد مردم در مقابل قانون مساوی باشند.
ناشناس۲۹۳۹۶۹۷۱۲:۵۶:۲۳ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
همبستگی و اتحاد هر گز بوجود نمی آید تا زمانی که عده ای سبک زندگی خود را به بقیه تحمیل می کنند
فربد۲۹۳۹۴۴۳۰۹:۱۵:۱۳ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
متاسفانه بعضی مسئولین اعتبار بیش از حد به اخبار و تبلیغات می‌دهند. طرحواره های انسان به این راحتی شکل نمیگیرند و تغییر نمی‌کند و مسلما تجربه دست اول و طولانی مدت فرد دارای قدرت بیشتری هست.
ناشناس۲۹۳۹۴۴۵۰۹:۱۶:۱۴ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
وقتی دروغگویی و کلام ناراست در رسانه های مرجع سکه رایج می شود، خطوط واقعیات بر هم می خورند.
ناشناس۲۹۳۹۶۴۷۱۲:۱۳:۴۶ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
منظورت از دروغگویی نمی‌دانم چی هست ولی در کل دروغ همیشه بوده اما وقتی شایعه و دروغ از عمد برای زدن آن جامعه باشد دیگر این حرف شما معنایی ندارد
ناشناس۲۹۳۹۷۸۷۱۳:۵۳:۵۴ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
کسی که نمی تواند دروغ را تشخیص دهد، یعنی فاقد قدرت تفکر، منطق،استدلال، تحقیق و ارزیابی است. شایعه زمانی به وجود می آید که راههای خبر رسانی مسدود شده باشند. شایعه در بی خبری مطلق ساخته می شود!
ناشناس۲۹۳۹۹۲۴۱۵:۱۰:۴۰ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
مثلا در مورد اخیر خبر رسانی چی کنند وقتی هنوز تحقیق کامل نیست و علت معلوم نیست؟ اصلا هم وقتی خبرها در مورد جریانات مختلف گفته شود و درست هم هست ولی وقتی افکار شست و شو شده باشد توسط دشمنان توسط رسانه هاشون باز اتهام زده نمی شود که دروغ هست؟!!
ناشناس۲۹۴۱۲۰۶۰۹:۳۲:۱۴ ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
دشمن را مسئول همه بی کفایتیها کردن ساده ترین راه برای فرار از واقعیت و وارو جلو دادن وضع موجود است، اگر دشمن اینقدر بر مردم مسلط است (که اینجور نیست) مقصر ها مسئولین مملکت هستند، دشمن دشمن گفتن این مطلب را میرساند که ما : واقعن چقدر بی عرضه هستیم و دشمن چه نیروی قدرتمندی دارد.
ناشناس۲۹۴۰۰۶۹۱۶:۲۹:۳۵ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
بیشتر وقایع رو ما میبینیم و لمس می کنیم‌مثل این گرانی افسار گسیخته و بیشتر چیزهایی که مسئولان میگن رو ما نمی بینیم مثل امید و پیشرفت و...
ناشناس۲۹۳۹۴۵۰۰۹:۱۹:۲۴ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
اخبار یک طرفه، تبعیض آمیز و فیلتر شده وقتی مسلسل وار مخاطب را هدف قرار می دهند، مانند بومرنگ به طرف گویندگان آن اخبار برگشته و اعتبار و جایگاه آنان را خدشه دار و نابود می کنند.
ناشناس۲۹۳۹۴۵۲۰۹:۲۱:۰۰ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
تعریف از خود را «خود شیفتگی» می نامند. خود شیفتگی مانند بوی گند همه را فراری می دهد.
ناشناس۲۹۳۹۴۵۶۰۹:۲۳:۵۶ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
کار را به جایی رسانده اند که اگر بگویند ماست سفید است، هیچکس باور نمی کند!
ناشناس۲۹۳۹۷۶۳۱۳:۲۹:۳۳ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
نشان از بی سوادی برخی هست که دنبال رو رسانه های دشمن می باشند و نه همه مردم
ناشناس۲۹۳۹۷۸۹۱۳:۵۶:۰۵ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
داستان چوپان دروغگو در کتاب فارسی سوم دبستان را بخوان تا متوجه شوی.
ناشناس۲۹۳۹۹۷۹۱۵:۳۸:۰۹ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
چوپان دروغگویی آن ورابی ها از چیزهای مهمتر به چیز های دم دستی رسیدن به‌خاطر پایین آوردن سطح فکری مخاطب
ناشناس۲۹۴۰۸۷۰۰۱:۰۶:۲۴ ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
این داستان از کتاب ها حذف شده
ناشناس۲۹۳۹۴۵۷۰۹:۲۵:۴۵ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
«تورم در دولت سیزدهم از 60 درصد به 40 درصد کاهش یافته است.» آیا این خبر درست است، نادرست است، جعلی است،......؟
ناشناس۲۹۳۹۸۹۴۱۴:۵۱:۰۲ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
شنونده باید عاقل باشد!
ناشناس۲۹۴۰۱۶۵۱۷:۲۷:۴۱ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
خودت تو ملت هستی و میدونی تورم روز به روز بالا رفته و میره
ناشناس۲۹۴۰۱۷۱۱۷:۳۰:۱۱ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
اگر صحت داشت باید ملت تعریف و تمجید می کردن..مراجعه شود به دل بازار میان ملت
ناشناس۲۹۳۹۴۵۹۰۹:۲۷:۵۱ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
پس بی زحمت شما هم به این شبه مردم پاسخ دهید. چطور ممکنه کسانی که روی دختران اصفهان اسید پاشیدن بعد 7 سال هنوز دستگیر نشدن. یا بعد سه ماه حملات شیمیایی به ده ها مدرسه هنوز کسی دستگیر نشده! مگر مدارس دوربین ندارن؟ مگر اطراف مدارس دوربین نیست؟
ناشناس۲۹۳۹۶۴۰۱۲:۰۸:۴۷ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
همان هایی که می آیند خرابکاری می کنند و بعد اقامت می گیرند از ارباباشان سوال کن
ناشناس۲۹۳۹۷۹۲۱۳:۵۷:۱۳ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
انگ زدن به دیگران راهکار زنگ زده ای برای فرار به جلو است!
ناشناس۲۹۳۹۴۶۵۰۹:۳۱:۳۹ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
اعتبار و آبرو وقتی خدشه دار شود، تقریباً محال است که دوباره ترمیم شود.
ناشناس۲۹۳۹۴۶۸۰۹:۳۵:۱۰ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
اشخاص هر چقدر از حقیقت و صداقت بیشتر دور شوند، در نزد مردم بیشتر مورد ملامت و تنفر قرار می گیرند.
ناشناس۲۹۳۹۴۷۰۰۹:۳۷:۴۷ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
تا موقعی که سانسور برقرار است، امکان شنیدین همه صداها و قضاوت در مورد آنها وجود ندارد.
ناشناس۲۹۳۹۴۷۷۰۹:۴۰:۳۰ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
به جرات می توان گفت که اکثریت مردم اخبار را از طریق رسانه های خارج از کشور پیگیری می کنند.
ناشناس۲۹۳۹۴۸۹۰۹:۴۶:۵۹ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
اخباری که در رسانه های ایران پوشش داده می شوند، دارای نظم خاصی هستند. اولاً همه آنها پاستوریزه هستند. ثانیاً هر چه خبر کم اهمیت تر باشد، بیشتر در صدر قرار گرفته و بر جسته تر می شود.
ناشناس۲۹۳۹۷۶۱۱۳:۲۸:۲۹ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
نه می خواستی خبرهای ضد امنیت ملی باشد؟ هرچند برخی از این رسانه ها... و هنوز با آنها برخورد نشده
ناشناس۲۹۳۹۴۹۹۰۹:۵۰:۰۱ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
ساده لوحی و زودباوری مال زمانی بود که تنها از یک طریق و به صورت انحصاری امکان دروغ به خورد مردم دادن، وجود داشت.
ناشناس۲۹۳۹۵۱۹۱۰:۲۸:۴۶ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
هیچ سازمان مخالفی در ایران نیست که چنین هماهنگ بتواند به چندین مدرسه در کشور آسیب بزند. با نصب دوربین در تمام مدارس ایران می توان از چنین اقدامات ضد امنیتی جلوگیری کرد.حال شما بیایید و رفع شبهه کنید ...
ناشناس۲۹۳۹۵۲۴۱۰:۳۷:۵۱ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
ربطی ندارد وقتی از عمد شایعه سازی شود مانند خوره عمل می کند و عده ای هم در دام
علي هاشمي۲۹۳۹۵۳۲۱۰:۴۲:۰۳ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
من به عنوان يك انسان عادی جامعه با سطح معلومات متوسط دانشگاهی میزان تفکر و تجزیه و تحلیل شخصی خودم رو کمتر از کارگزاران حکومت یا دولت نمی‌دانم. قرار نیست هرچیزی رو که ایشان اعلام کنند را حجت بدانم ،خودم هم با دیدن وضعیت جامعه درک میکنم که بواسطه وعده‌اي به عمل نرسیده مسوولین دیگر حرف راست ایشان هم قابل قبول نیست.
ناشناس۲۹۳۹۵۳۹۱۰:۴۵:۳۸ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
همین جمله آقای ردادی را بیشتر دقت کنید و راجع به آن فکر: «مسئولین به حقانیت تفکر انقلاب اعتماد ندارند و نوعی ترس از پاسخ‌گویی وجودشان را گرفته». اگر این فرضیه درست باشد پس آنرا که حساب پاک است از محاسبه چه باک است؟
ناشناس۲۹۳۹۵۴۳۱۰:۴۷:۱۵ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به صدور قبوض انرژی با ارقام چند میلیونی برای خانوار‌های مناطق محروم، رئیس کمیسیون انرژی را مسئول کرد تا این موضوع را پیگیری کند.
ناشناس۲۹۳۹۵۵۹۱۰:۵۹:۱۳ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
شبهه چیه ؟ دشمن کیه ؟ وقتی بعد از دو ماه یک نفر از مسوولین در تلویزیون رسمی نظری ، حرفی ، حدیثی نمیگه . دوست عزیز ، برای ماست‌مالی کردن برخی از اتفاقات ، نیاز به ماست خیلی زیاده که تولیدش در حد توان شما نیست !
ناشناس۲۹۳۹۵۷۴۱۱:۱۲:۰۳ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها
ناشناس۲۹۳۹۸۲۰۱۴:۱۱:۵۹ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
مردم یا دشمن خودت که حرف آنان را تکرار می کنی؟!!
ناشناس۲۹۳۹۵۷۹۱۱:۱۳:۱۷ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
ایرنا: شمخانی با حکم مخبر از هیئت مدیره منطقه آزاد اروند برکنار شد
ناشناس۲۹۳۹۵۹۸۱۱:۲۵:۰۲ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
اما الان دیگه باور نمی کنیم هیچ چی را از هیچ کس.
عمران۲۹۳۹۶۱۸۱۱:۴۵:۱۳ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
آقای ردادی گفتند :« حاکمیت باید در راستای بیان واقعیت و بالا بردن سطح فکر و تحلیل مردم وارد میدان شود و پاسخ را به شکل شفاف و به دور از کلیشه‌گویی بگوید» نخیر آقا! حاکمیت نباید خود را میزان و معیار حق و حقیقت ببیند. تعیین حق به عهده ی کل جامعه و متاثر از برآیند اندیشمندان، بزرگان، عموم مردم، حاکمیت و حرکت تاریخی جامعه است. حاکمیت صرفا از جانب مردم برای انجام مسئولیت مامور شده نه اینکه تعیین کننده ی مسیر حرکت مردم باشد.
ناشناس۲۹۳۹۶۴۱۱۲:۰۸:۵۹ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
چون در حاکمیت یکدست رسانه ها مردمی نیستند و همه قوا در اختیار منافع یک گروه قرار گرفته !
ناشناس۲۹۳۹۶۶۳۱۲:۲۷:۱۸ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
اول تعیین تکلیف سفره مردم رو مشخص کنید . تا مردم و طبقه ضعیف از حداقل امکانات زندگی بهرمند بشوند . بعد بفکر اعتماد مردم بخودتون باشید وقتی مردم برای یه لقمه نون سگ دو میزنند ولی اقا زاده ها در بلاد غرب مشغول عیش و نوش هستند . ( حتی بپذیریم که دنبال عیش نوش هم نباشند . همینکه توان رفتن و زندگی ممالک خارج را دارند ) و مردم عادی هرچی تلاش دارند باز هم سر نقطه اول هستند . انوقت کسی حرف شما رو باور نمیکنه داداش . از طرفی فکر کن تلویزیون افراد منتقد رو بیاره برنامه . ایا در این 44 سال با منتقدین درست برخورد شده و به رسمیت شناختید که امروز جرات کنند حرف دلشون رو برنند و بعدش امنیت دستگیر نشدن رو داشته باشند ؟ نه داداش شتر سواری دولا دولا نمیشه . باید به جامعه ازادی بیشتری بدی تا مردم بتوانند با فراغت بال نظرشون رو ولی مخالف شماها بگویند و نسبت به دلسوزی افراد مشکلات مطرح شده رو هم سعی در برطرف کردنش باشید . کم کم اعتماد هم بوجود میاد
ناشناس۲۹۳۹۶۸۳۱۲:۴۶:۴۷ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
همیشه توپ به زمین مردم پرت میکنید . تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها.
ناشناس۲۹۳۹۶۹۸۱۲:۵۶:۲۳ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
زمانی که در مواجهه با مسائل و مشکلات جدید جواب قابل قبول به مردم ندید مردم جوابهاشون رو از جای دیگه میگیرن که قطعا برای شما خوشایند نخواهد بود
ناشناس۲۹۳۹۷۲۷۱۳:۱۰:۲۲ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
همین دیشب برنامه ۲۰:۳۰تلویزیون با مراجعه به کودکستانها، مدعی شد که موضوع مسمومیت صحت ندارد و موضوع بی‌حالی و ذهنی است . خوب ، خبر واقعی چیست و مشاهدات عینی در این میان چکاره اند.
ناشناس۲۹۳۹۹۳۴۱۵:۱۵:۴۹ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
اینهایی که من دیدم پیاده نظام دشمن در ایران هستند که می‌گویند کار خودشان هست حال خواسته یا تاخواسته چون هرخطی که آنها می‌گویند این ها طوطی وار می گویند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  21. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  22. یک سیلی برای تنبیه

  23. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  24. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

  25. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

آخرین عناوین