صندوق «اعتماد ملی» را دریابید

گروه تعاملی الف،   4011005018 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
صندوق «اعتماد ملی» را دریابید

گروه تعاملی الف - سجاد به‌پسند:

مردم هوشمندانه نسبت خود را با اهالی بلوا و آشوب معلوم کرده‌اند و آرامشی نسبی در جامعه حاکم شده؛ و حالا لازم است طیف‌های مختلف به رسالت خود عمل کرده و چرایی حوادث پیش آمده را مورد بررسی قرار دهند. رهبر معظم انقلاب در تحلیل اغتشاشات سال ۹۶ فرمودند "این‌جوری نیست که ما هیچ اشکالی نداریم، فقط دشمن خارجی است که دارد [مشکل ایجاد می‌کند]؛ نه، مگس روی زخم می‌نشیند؛ زخم را خوب کنید، زخم را نگذارید به وجود بیاید. ما اگر مشکل داخلی نداشته باشیم، نه این شبکه‌ها می‌توانند اثر بگذارند، نه آمریکا می‌تواند هیچ غلطی بکند" به همین تعبیر در سال 1401 نیز اگر ما مشکل نداشتیم و زخمی وجود نداشت، شاهد این حجم از حوادث تلخ نمی‌بودیم. شاید اگر به توصیه رهبری در سال 96 عمل می‌شد حوادث تاسف بار سال جاری رخ نمی‌داد..

در مفاهیم حکمرانی ما عنوانی وجود دارد به نام "صندوق توسعه ملی"، که کارکرد آن تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش منابع به ثروت‌های ماندگار و مولد با رویکرد حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع است. میزان موفقیت و قدرت دولت‌ها ربط مستقیم دارد به میزان تقویت منابع این صندوق و چگونگی خرج کرد از آن. از این عنوان می‌شود وام گرفت و تسامحا گفت ما در حکمرانی صندوقی نانوشته و معنوی داریم به نام "صندوق اعتماد ملی" . این صندوق را می‌شود از جهاتی به صندوق توسعه ملی شبیه دانست. از این جهت که در نهایت میزان مقبولیت دولت ها در گرو بالا بردن اعتماد ملی است. از این حیث که منابع آن نمی‌بایست خرج شود مگر برای اموری که ماندگار است و مولد. 

به نظر گزاره‌ اعتماد در این سال‌ها آنقدر که باید و شاید برای مسئولین موضوعیت نداشته. دولت‌ها عمدتا رای خود را در دور اول مدیون نه گفتن مردم به رقیبشان بودند و نه اعتماد به خود آنها. در چهار سال دوم هم، شاید از آن جهت که خرشان را از پل گذشته فرض می‌کردند، معمولا به نقدهای مردم بی اعتنا بودند. مجلسی‌ها نیز معمولا تا سه سال اول یادشان می‌رود از چه کسی رای گرفته اند! نهادهای نظامی نیز در بعضی موارد نشان داده‌اند که برای سوال های ایجاد شده در افکار عمومی اعتباری قائل نیستند. سال‌ها است در مورد سربازی اجباری سوال پرسیدن هم ممنوع شده! ما اساسا عذرخواهی و قبول و قصور و استعفا را از طرف مسئولین خیلی تجربه نکرده‌ایم. ممکن است برخی از شما با مصادیقی که عرض کردم همراه نباشید، اما کاهش مشارکت مردم در انتخابات را که دیگر نمی‌شود انکار کرد! نمی‌شود برای روند کاهشی مشارکت های عمومی دلیلی بزرگتر از کاهش اعتماد عمومی فرض کرد.

خروجی برخی تصمیم ها نشان می‌دهد که علی الظاهر اولویت مسئولین امنیت است ولاغیر. بزرگواران در بیشتر موارد وقتی بین امنیت و اعتماد عمومی مخیر می‌شوند، انتخاب‌شان امنیت است. بمب و حمله‌های تروریستی را برای مکدر نشدن خاطر مردم آنقدر بی سر و ‌صدا خنثی می‌کنند که افکار عمومی تاب کوچکترین اتفاق تروریستی را ندارد و ابهام‌های طرح شده در مورد حوادث تروریستی را باور می‌کند! آنقدر با خطای آقازاده‌ها و منسوبین مسئولین بر اساس مصلحت و مخفیانه برخورد شده، که گویی هیچ برخوردی صورت نگرفته است! درست است که اگر حاکمیتی بر اساس صداقت و ایجاد اعتماد رفتار کند گاهی ناگزیر خواهد بود که چشم روی کاهش احساس امنیت ببندد، اما مگر قابل تردید است که حکومت‌ها بیش از ایجاد امنیت به اعتماد مردم نیاز دارند. مگر نه این است که اگر امنیت به هر دلیلی دچار اشکال شود این اعتماد است که بکار می‌آید و می‌تواند کمبود امنیت را جبران نماید. غیر از این است که ما شرایط جنگی را "یعنی پایین ترین سطح امنیتی که هر کشوری می تواند تجربه کند" تنها با تکیه بر اعتماد عمومی توانستیم بگذرانیم و مقابل همه‌ی ابر قدرت‌های دنیا بایستیم؟! حال ما را چه شده که اعتماد را مذبوح همه چیز کرده ایم و اینقدر راحت از کنار دارایی‌های در حال هدر رفتنش می‌گذریم؟!

صندوق اعتماد ملی چگونه پر می‌شود؟!
دارایی صندوق اعتماد ملی امری مادی نیست که با افزایش درآمدها به راحتی قابل تقویت باشد. گاهی برای ایجاد ذره‌ای اعتماد عمومی سال‌ها اشخاص و ارگان‌ها باید خون دل بخورند  و حتی خون خویش را فدا کنند که اعتماد مردم رو به ازدیاد برود. حاج قاسم‌هایی باید خون جگر بخوردند، کمتر از همه طلب کنند، بیشتر از همه کار کنند، نمک در چشم بریزند که وقت نوکری برای مردم خواب سراغشان نیاد و خونشان را فدا کنند. حججی ها باید فدا شوند و گروه های جهادی باید بروند و کنار درد مردم عرق بریزند تا شاید کمی ... بی‌اعتمادی‌ها التیام بیابد.

به اعتقاد حقیر وقتی مردم رنج کشیده از وضع نامطلوب اقتصادی، می‌شنوند که فرزند مسئولی در خارج از کشور مشغول فعالیت تجاری است و تا همایش گرگ‌های وال استریت پیش رفته. وقتی می‌شنوند که آقازاده ای به مجرد اتمام دوران دانشجویی عضو هیئت مدیره فلان شرکت شده و یا در فلان سازمان مهم حکم مدیر کلی گرفته. وقتی مردم در مورد سفر خانواده مسئولی به ترکیه سوال دارند و سوالشان به هیچ انگاشته می‌شود. وقتی از مستعان رونمایی می‌شود و بدون آنکه در موردش توضیح دهند مردم را با سوال‌هایشان تنها می‌گذارند. وقتی وعده‌ای به مردم می‌دهند و بر خلاف توصیه موکد رهبری دلایل عدم تحقق عده را به مردم توضیح نمی‌دهند. وقتی اغلب مسئولین در مناطق شمالی تهران زندگی سکونت دارند، وقتی بر خلاف وعده‌های داده شده می‌بینند انتصاب‌ها بیش از آنکه به ضابطه و شایستگی ربط داشته باشد به روابط متکی است. طبیعی است که اعتمادشان به حاکمیت تحلیل رود. اعتمادی که برای ایجادش خون دل‌ها خورده شده و فداکاری های بسیاری صورت گرفته! 

و سوال اینجا است که آیا کسی به هدر دهندگان دارایی‌های صندوق اعتماد ملی تذکر می‌دهد که آقایان دارید چه چیز را فدای مقاصدتان می کنید؟! مگر اصلا این دارایی مال شخصی شما است که اینقدر راحت آن را هدر دهید؟! ولله که بیت المال فقط ریال نیست و ماشین و مسکن نیست. اعتماد مردم اگر بیش از بیش المال به حق الناس مربوط نباشد کمتر از آن نیست. ولله که مهیج  و مشوق اغتشاشگران فقط امثال علی کریمی نیستند، زخم هایی که آقایان با رفتارشان به روح و روان مردم ایجاد می‌کنند صدها مرتبه بدتر از رسانه های بوقچی بیرون مرز اثر دارد!

حاکمیت بیش از هرکس نیاز به این صندوق دارد. برای ایجاد امنیت و اصلاح مملکت در بسیاری از بخش‌ها ما نیاز به همراهی مردم داریم. همراهی که گرچه با هیچ ثروتی قابل قیاس نیست اما می‌تواند مبداء و منشاء ثروت‌های کلانی نیز باشد. فی‌المثل اگر ما اعتماد عمومی اوایل انقلاب را داشتیم. اعتمادهایی از جنس همان بذل دارایی برای بنیاد مسکن و جبهه و .. . امروز اساسا با پدیده‌ای مثل تلاطم ارزی و غذایی و امثالهم روبرو می‌شدیم؟ آیا اینقدر شاهد هدر رفت منابع و انرژی بودیم؟ آیا شاهد روند فزاینده فرار مغزهایمان بخاطر ناامیدی خود و خانواده از آینده‌ای درخور و در شان بودیم؟

خدا بعد از سال‌ها به ما مجال استقرار حکوت شیعه را عنایت کرده، و ما هر کدام در هر جایگاهی که هستیم میراث دار خون دل‌هایی چند صد ساله‌ایم. چک سفید امضا هم به ما نداده که اگر به وظیفه مان (در هر سطحی) عمل نکردیم باز این امانت دست ما باقی خواهد ماند! پس انقلابی لازم است برای احیای ارزش‌های انقلاب مترقی سال 57. ضروری است هر کدام ما در حد بضاعت و وسع، ادای تکلیف کنیم و جلوی هدر رفت منابع ذی قیمت صندوق اعتماد ملی را بگیریم. حیاتی است که مسئولین امر به تقویت صندوق اعتماد ملی اهتمام جدی داشته باشند. چراکه اگر روزی خدایی نکرده این صندوق خالی از داریی شود، به فرموده حضرت امام یوم الله می‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۲۸۵۵۳۰۹:۵۱:۱۸ ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
با تشكر از مطالب نويسنده محترم . آيا اعتماد ملى توسط همين مسئولين از قبيل شهردار و وزرا و صاحب منصبان كه همه تريبونها نيز در اختيار آنان ميباشد و هر حرف نسنجيده هم بر زبان ميآورند قابل احيا ميباشد . نكند همين ها باز ميخواهند پيش قراولان احيا اعتماد ملى باشند . بهترين راه جلب اعتماد ملى صداقت ميباشد كه رخت بربسته است ، خداوند ما را هدايت و عاقبت بخير نمايد .
ناشناس۲۸۲۸۵۸۶۱۰:۱۰:۴۲ ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
جهت اطلاع قدرت خرید الان با 20 سال قبل یا قبل تر آن فرقی نکرده و فقط برخی بالاتر برخی پایین تر و برخی برابر هست و بیشتر به خاطر تورم بالا فشار روانی درست می کند در ضمن اول انقلاب هم تجربه خشونت منافقین را داشتیم! الان که با آمدن فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای راحت تر ذهن را شست و شو می دهند و ربطی هم به ایران ندارد هر کشوری اینگونه زوم کنند همین می شود
ناشناس۲۸۲۹۱۳۴۱۳:۵۴:۱۳ ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
سال 88 یک پرس کباب کوبیده در رستوران بیرون بر مرکز تهران 2500 تومان قمیت داشت و حقوق کارمند یک میلیون تومان. الان حقوق همان کارمند 15 میلیون تومان است و همان پرس کباب کوبیده 100 هزار تومان. حقوق 15 برابر شده اما هزینه 40 برابر!
ناشناس۲۸۲۹۲۰۳۱۴:۱۷:۰۸ ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
اگر دقت کرده باشی گفتم برخی بیشتر و برخی کمتر و برخی برابر و اصلا روی عدد و یا اقلام خاصی متمرکز نشدم ولی جهت اطلاع کف حقوق ماهی 260 هزار تومان بود آن سال الان 4200 در ضمن در سال 88 دلار هم دستکاری شده بود و با نرخ تورم بالاتر نبرده بودن شما باید سال 92 را محاسبه کنید مانند سال 84 دستکاری نشده بود دلار و نرخ واقعی بود
ناشناس۲۸۲۹۲۸۲۱۴:۳۶:۳۷ ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
بعد از فتنه 88 بانک مرکزی تحریم شد و ملت ایران تا به امروز روی اسایش و رفاه ندیدند.
ناشناس۲۸۲۸۶۲۹۱۰:۳۳:۲۵ ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
مطلب درخور توجه و تدبریست بخصوص برای اهل قدرت و سیاست که ما معمولیها را در آن بحر راه ندادند و نمیدهند... شاه بیت مطلب آنجاست که بسیار بیشتر از پمپاژ خارجی و سلبریتیها عملکرد اهل قدرت و سیاست است که موجب از دست رفتن اعتماد ملی میشود. اما چند نکته از نظر این حقیر، اول اینکه متوقف ماندن و راکد بودن موجب پوسیدن و فاسد شدن است لذا حفظ دستاوردها یک موضوع است و دستیابی به قله ها و پیشرفت موضوعی دیگر که فراموشی هر یک ویرانگر است و دستیابی به هریک ابزار خاص خودش را میطلبد. دیگر اینکه از نظر این حقیر آنچه میتواند با سرعت شگفت انگیزی اعتماد ملی را بازسازی کرده و حتی به بیش از اوایل انقلاب ارتقا دهد بازگشت به تعالیم متعالی شیعه است من جمله اینکه هیچ حجابی بین مردم و حاکم نباشد مسئولین بدون ترس از خطر ترور و انتقاد درست وسط ملت زندگی کنند مگر نه اینکه مولای ما به دلیل مجاز و مصلحت ندانستن جدایی از مردم ترور شد و چه خونی ارزشمندتر از خون مولا؟ بیت المال صرف مردم شود و از پرداخت پول از بیت المال برای پیشبرد سیاستهای مورد پسند قدرت پرهیز گردد تا مانع از گسترش ریا در جامعه شویم و اگر کسی قدم صحیحی برمیدارد صرفا برای خدا بردارد که مولا فرمود اجرهم عندالله غداً و از پرداخت بیشتر بیت المال به چهار گروه خاص ممانعت بعمل آورد. بر اجرای روح اسلام متمرکز شویم روح اسلام مداراجو، مردم دار و مهرورز است مثلا در حکم قصاص روح اسلام با وجود به رسمیت شناختن حق قصاص توصیه به بخشش میکند و جنبه بازدارندگی را بر جنبه تربیتی ارجحیت نمیبخشد. از ائمه و اولیا تشیع بتهایی دست نیافتنی نسازیم و حال که بعد از صدها سال موفق به تشکیل حکومت شیعه شده ایم احکام شیعه را تا حد امکان اجرا و آنها را فدای مصلحت اندیشی و عافیت طلبی نکنیم و حال که یک نمونه عملی روشن و شفاف از حکومت شیعه در دوران حاکمیت مولا پیش چشم ماست انحرافات از رویه ایشان را به حداقل برسانیم آنگاه خواهیم دید اعتماد با چه سرعتی بازیابی خواهد شد و حتی به بیش از میزان خود در سالهای اول انقلاب ارتقا خواهد یافت.
ناشناس۲۸۲۸۶۷۹۱۰:۵۴:۵۱ ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
بستن چشمان بر روی حقیقت مثل این میمونه که سر خود را زیر برف بکنی مثل کبک و بگویی همه جا آرام است. اگر همه چی آرومه پس چرا مسابقات فوتبال بدون تماشاچی برگزار میشه. برای چی اینستاگرام و واتساپ هنوز فیلتره. فراموش نکنید .
ناشناس۲۸۲۸۶۸۳۱۰:۵۷:۵۶ ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
روزی صندوق اعتماد ملی غارت شد که روحانی با قهقه توی روی مردم عصبانی میگه منم روز جمعه متوجه شدم بنزین گرون شد!
ناشناس۲۸۲۸۷۶۹۱۱:۴۱:۱۷ ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
مردم هوشمندانه نسبت خود را با اهالی بلوا و آشوب معلوم کرده‌اند و دولت هم هوشمندانه نسبت خود را با اهالی ایران معلوم کرد که در این بلوا تا آنجایی که جا داشت قیمت دلار را افزایش داد
مصطفی۲۸۲۸۹۶۲۱۳:۰۱:۴۵ ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
سلام آیا فکر می‌کنید چیزی از اعتماد ملی باقی مانده که شما بفکرتقویت این صندوق افتاده اید
فربد۲۸۲۹۰۱۶۱۳:۲۲:۰۳ ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
به شخصه نمیدانم که نویسنده این مقاله چه قدر صداقت داره اما انگار هنوز متوجه نشده که بهشت را به بها میدهند نه بهانه.
ناشناس۲۸۲۹۴۸۰۱۵:۴۶:۳۲ ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
اعتماد ملی مشکلی نداره همه به نظام جمهوری اسلامی اعتماد کامل دارند و از این بابت مطمئن اند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین