هشدار چندباره دیده بان شفافیت و عدالت : احمد توکلی: ۱۵ میلیون ایرانی گرفتار معضلات مصوبه کنکوری شورا می شوند

گروه اجتماعی الف،   4010805054 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در نامه ای به رئیسی ؛ رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برای چندمین بار نسبت به مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی هشدارداد و نوشت:این مصوبه باعث تشویش و عسر و حرج یک میلیون داوطلب کنکور شده است و تا سال ۱۴۰۵، پانزده میلیون ایرانی گرفتار عوارض و معضلات این مصوبه خواهند شد.

احمد توکلی: ۱۵ میلیون ایرانی گرفتار معضلات مصوبه کنکوری شورا می شوند

به گزارش الف متن این نامه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

برادر ارجمند جناب آقای رئیسی

رئیس محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی

دیده­بان شفافیت و عدالت در نامه شماره 712-100- د مورخ 27/7/1400 نشان داد که مصوبه جلسه شماره 843 شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاحیه های بعدی آن با دلائل روشن، خلاف قانون اساسی، خلاف سیاست­های کلی ابلاغی رهبری و در تعارض با مصالح ملی است، حسادت اجتماعی را برمی­انگیزد و این، همراه با شکاف طبقاتی رو به فزونی، سرمایه اجتماعی را تحلیل میبرد، بینوایان را نحیف­تر و ثروتمندان را چاق­تر می­سازد و موجب تداوم و تعمیق چرخه فقر می­گردد. جنابعالی، با حسن استقبال از این گزارش متکی بر مطالعات علمی، آن را به دفتر ویژه ارجاع فرمودید تا دعاوی دیده­بان را ارزیابی کند، که دستیاران شما نیز به همان نتایج و مشابه آن­ها رسیدند که همین نتیجه را خدمت­تان گزارش دادند. با کمال شگفتی، این مصوبه در کمیته­ای متشکل از پنج نماینده مجلس شورای اسلامی و پنج نفر از اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مذاکره پیرامون اعتراضات گسترده به مصوبه گرد هم آمدند و بدون حصول هیچ نتیجه ای کمیته به پایان رسید ولی شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ اعتنایی به اعتراضات جوانان ذینفع نکرد و هیچ توضیحی درباره این اقدام عجیب و غریبش نداد. 

 
نقش آموزش عالی در امر توسعه کشور بی‌بدیل است. اگر در گوگل تحقیقاتی عبارت role of education in economic development را جستجو کنید با نشانی بیش از 16،170،000مقاله و پژوهش علمی روبه‌رو خواهید شد. همچنین اگر عبارتrole of education in efficiency را جستجو کنید به رقم شگفت­آور 357 میلیون مقاله و پژوهش علمی می‌رسیم که نشانه نقش برجسته آموزش عالی در کارایی فردی و پیشرفت جوامع امروزی در حوزه‌های گوناگون است. هر یک از این حوزه‌ها به شرایط احراز شغل و ارتقاء اجتماعی افراد در آینده مربوط می‌شود و ورود به دانشگاه، راه‌یابی به این حوزه‌ها را ممکن می‌نماید.

یکی از مهم‌ترین این گروه مسائل کارآفرینی است که امکان نوآوری و سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای جدید و ابداع را فراهم می‌سازد و راهی جز ورود به دانشگاه ندارد و همین‌طور تأسیس و ورود به شرکت‌های دانش‌بنیان که اساس رشد و توسعه کشور را تشکیل می‌دهند، بدون ورود به دانشگاه ممکن نیست.

پس بدانید که با معضلات ناشی از مصوبه کنکوری این شورا جوانان ایران و آینده کشور را از چه فرصت‌های گران‌قدری محروم می‌کنید. 

2) یکی از مهم‌ترین دلایل توسعه‌نایافتگی ایران ثروتمند که خیل عظیمی از جوانان مستعد را دارد، همین بی‌اعتنایی به ارتقای علمی واقعی آنان است و چون نقش بی‌بدیل آموزش دانشگاهی در توسعه کشور، از منظر اقتصاد سیاسی و اقتصاد توسعه کاملاً پذیرفته شده است، با این کار، راه سنگلاخ جدیدی در برابر رشد و عدالت نهاده می‌شود.

3) وزیر آموزش و پرورش در نامه مورخ 19/2/1401 خطاب به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در فهرست مشکلات، آخرین مشکلی را که در اجرای این مصوبه پیش‌روی او است، نداشتن بودجه اعلام کرده است.

قانون اساسی و قوانین مادر ذی ربط، دستگاه‌های دولتی را ملزم می‌کنند که ابتدا اعتبار قابل حصول و مصوب داشته باشند تا بتوانند هزینه مصوب را در امور مربوط به‌کار گیرند. اصول 52 و 53 قانون اساسی دولت را ملزم می‌کند که این احتمالات و هزینه‌ها را در لایحه بودجه سالانه بگنجاند و به تصویب مجلس برسانند. این مصوبه به کدام یک از ردیف‌های مصوب بودجه سال 1401 اتکا دارد؟

4) شما اعلام کرده‌اید که از مشمولین این تصمیم بی‌اساس برای ترمیم سوابق تحصیلی‌شان هزینه دریافت شود و تعیین رقم هزینه‌ها را به شکل سیال در اختیار ادارات استانی قرار دادید. طبق قانون دریافت هر نوع هزینه‌ای از طریق دستگاه‌های دولتی منوط به تصویب جواز آن در قوانین پیشین و انعکاس کمّی آن در قانون بودجه سالانه است. آیا در مورد گروه‌های مختلف مشمول ترمیم سوابق تحصیلی چنین جوازی در لایحه بودجه امسال به شما داده شده است؟

5) شما و دیگر اعضای شورا در جلسه843 مورخ 15/4/1400 مصوبه‌ای ناقص را به امضای رئیس جمهور وقت رساندید و از آن زمان تاکنون دو بار در آن اصلاحیه اعمال کردید به گونه‌ای که در نامه مورخ 19/2/1401 وزیر آموزش و پرورش ابهامات خود را در موارد زیر برای اجرای این مصوبه اعلام می‌دارد:

- امکان تهیه سوابق تحصیلی برای تمام فارغ‌التحصیلان نظام آموزشی سالی ـ واحدی و ترمی ـ واحدی در سال 1402 ممکن نیست و امکان تهیه این سوابق برای دانش‌آموزان شاخه فنی و حرفه‌ای متقاضی شرکت در گروه‌های آزمایشی در سال 1402 و بعد از آن وجود ندارد.

- نحوه تأمین منابع مالی تولید سوابق تحصیلی استاندارد و کیفی که بر عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شده است، در مصوبه مشخص نیست.

همچنین شیوه ترمیم سوابق تحصیلی برای دیپلمه‌های نظام قدیم آموزشی در پرده‌ای از ابهام است و شما می‌خواهید پنج روز دیگر داوطلبان در چنین آزمون مبهم و کارشناسی نشده‌ای ثبت‌نام به عمل آورند، در‌حالی‌که بسیاری از سؤالات و ابهامات بدون پاسخ مانده است. پاسخ حیرانی و سرگردانی میلیونها جوان را چه کسی خواهد داد؟ 

6) تا این‌جا مشخص شد که شما به‌طور غیرقانونی، غیرمنطقی و معارض با هر نوع مدیریت معقول با سرنوشت حداقل 500 هزار نفر در سال پیش‌رو بازی میکنید که در سال 1405 براساس این مصوبه تعدادشان به چند میلیون نفر افزایش خواهد یافت. در حال حاضر به مدیران وزارت آموزش و پرورش اجازه داده‌اید که برای ترمیم معدل داوطلبان به هر نحوی و با هر هزینه‌ای که خود صلاح می‌دانند، امتحان ترمیمی برگزار کنند. تأمین این هزینه‌های غیرقانونی و زیان‌بار برای بسیاری از داوطلبان ممکن نیست و به همین سادگی از گردونه رقابت در کنکور 1402 بیرون می‌افتند. قطعاً اگر فرزندان خودتان در این شرایط بودند، چنین تصمیماتی نمی‌گرفتید.

7) اگر خدای ناخواسته عدالت‌طلبان نتوانند در این میدان حق مردم را استیفا کنند، هزینه‌ای که بر مشمولین این مصوبه غیرقانونی سربار می‌شود، از 2 میلیون تا 6 میلیون تومان تخمین زده می‌شود؛ به شرح زیر:

- هزینه خرید کتاب‌های درسی در بازار آزاد: هر درس حداقل 50 هزار تومان

- هزینه خرید کتاب‌های آموزش و حل‌المسائل برای هر کتاب درسی: هر درس حداقل 100 هزار تومان

- هزینه ثبت‌نام برای ترمیم معدل در مراکز بزرگسالان: هر واحد درسی حداقل 20 هزار تومان (درسی مانند زیست‌شناسی 4 واحد است.)

- هزینه رفت‌وآمد به مراکز بزرگسالان که معمولاً فقط در شهرهای بزرگ مستقر هستند

توجه: در سال 1405 که براساس این مصوبه باید سابقه تحصیلی در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به‌طور کامل برای هر داوطلب وجود داشته باشد، هزینه‌ها سه برابر سال جاری خواهد بود.

توجه: اگر دانش‌آموز برای فهم عمیق کتاب درسی و تسلط کامل جهت گرفتن نمره 20 به کلاس عمومی نیاز داشته باشد، هزینه هر درس حدود 1 میلیون تومان است و هزینه کلاس‌های خصوصی چندین برابر کلاس‌های عمومی تمام می‌شود.

هیچ فکر کرده‌اید که در این وانفسای تورم کمرشکن و فقر و بیچارگی عده کثیری از مردم کشور چنین مبالغی افزون بر آن‌چه برای کنکور لازم بود، چگونه باید توسط خانواده‌ها فراهم شود؟ این بلا چه قشری از مردم را مبتلای خود خواهد کرد. اغنیا یا تهی‌دستان را؟

8) میزان کسب درآمد به عوامل مختلفی وابسته است که تحصیلات عالی، خلاقیت و امکان سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین آن‌هاست. با این مصوبه تهی‌دستان و مستضعفان از گردونه رقابت و ورود به مراکز آموزش عالی معتبر بیرون می‌مانند و چرخه فقر خود را بازتولید می‌کند. اگر چنین شرایطی به‌وجود آید مردمی که به انقلابی بودن این دولت اطمینان داشتند در آن تردید می‌کنند و آن‌ها که تردید داشتند به معترض تبدیل می‌شوند. در خبرها از قول مراجع رسمی گفته شده است عده کثیری از جوانان کم‌سن و سال فریب اغتشاش‌گران را خوردند. آیا این کار شما بر تعداد معترضان و جوزدگان می‌افزاید یا بر تعداد کسانی که به صداقت قول و عدالت شما اطمینان دارند؟

9) خلاصه حرف شما چیست؟ مردم می‌دانند؟ ما خطاب به مردم عرض می‌کنیم:

کسانی که در سال‌های گذشته بدون آگاهی از چنین مصوبه ظالمانه‌ای دیپلم گرفته‌اند، براساس این مصوبه باید بیایند و پول بدهند و نمره خود را ترمیم کنند. کسی که سال 83 دیپلم گرفته است، الان در دهه چهارم زندگی خود است و احتمالاً عائله‌مند و به احتمال زیاد مستأجر است و با احتمال زیادتر با اضافه‌کاری، زندگی خود و خانواده‌اش را می‌گرداند. حال او باید برای کسب آموزش عالی در جهت ارتقای وضعیت اجتماعی و اقتصادی خود به شما درخواست دهد تا در کمیسیونی آن را بررسی کنید، از او وجه مطالبه کنید تا بتواند کنکور دهد و وارد دانشگاه شود؟ شما را در این جایگاه گذاشته‌اند تا از جلوی پای مردم سنگ‌ها را بردارید نه این‌که در مقابل آنان سد سکندر سازید.

10) در تمام این مشکلات ثروتمندان برای شما کف می‌زنند و هورا می‌کشند، چون هم پول معلم خصوصی دارند تا از پایه تحصیلی دهم نمره 20 فرزندانشان را تضمین کنند، هم پول کلاس کنکور دارند و هم با این مصوبه بسیاری از رقیبان مستعد اما فقیرشان را از چرخه رقابت خارج کرده‌اید. تا پیش از این مصوبه، کسی که معدل پایین داشت و پول نداشت احتمال قبولی در دانشگاه‌های دولتی را داشت، اما این مصوبه این احتمال را به صفر رسانده است.

آیا پیامبر بین غنی و فقیر فرق می‌گذاشت؟ بله، اما به نفع فقیر.

اما شما این کار را نمی‌کنید. شما با این راه‌های بی‌فرجامی که پیش پای جوانان تهی‌دست می‌گذارید شعار بر حق رئیس جمهور را که عدالت‌خواهی بوده است، ذبح می‌کنید.

آقای رئیس جمهور چرا جلوی اجرای این مصوبه را نگرفتید؟ ما نمی‌گوییم که رئیس جمهور نباید مصوبه قانونی را ابلاغ کند، می‌گوییم این مصوبه غیر قانونی است و ضد قانون اساسی، احکام رهبری و وجدان پاک تمام انسان‌هاست.

آقای رئیس‌ جمهور امسال این مصوبه باعث تشویش و عسر و حرج یک میلیون داوطلب کنکور شده است که اگر متوسط خانوار را چهار نفر بدانیم، چهار میلیون نفر را مشوش کرده است. اما تا سال 1405، پانزده میلیون ایرانی گرفتار عوارض و معضلات این مصوبه خواهند شد که حل این معضلات برای خانواده‌های تهی‌دست و فقیر ناممکن است. ما از پیامبرمان شنیده­ایم که نزدیک است فقر به کفر بینجامد. بترسید!

 

 

احمد توکلی

عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام

و رئیس هیئت مدیره سازمان مردم­نهاد

دیده­بان شفافیت و عدالت

 

 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

محدثه۲۷۴۱۷۲۰۱۳:۲۶:۴۸ ۱۴۰۱/۸/۵
درود بر شیر پاکی که خوردی آقای دکتر توکلی
نازنین۲۷۴۱۷۲۸۱۳:۳۷:۲۷ ۱۴۰۱/۸/۵
دمتون گرم دکتر توکلی ، کاش همه مسئولین اینقدر به فکر مردم و مشکلات شون بودن
ناشناس۲۷۴۱۷۳۵۱۳:۴۳:۱۶ ۱۴۰۱/۸/۵
آقای توکلی این شمایید که وجدان دارید و درس خوندید و میدونید همه چی رو...
ناشناس۲۷۴۱۹۲۴۱۶:۲۶:۱۶ ۱۴۰۱/۸/۵
از جناب دکتر توکلی درخواست داریم تحلیل و موضع خودشان راجع به مسائل اخیر بیان بفرمایند
محمد۲۷۴۱۷۳۶۱۳:۴۳:۴۹ ۱۴۰۱/۸/۵
این مصوبه فقط باعث بیشتر شدن شکاف و اختلاف طبقاتی می شود. ولی ذینفعان این مصوبه که از اقشار مرفه جامعه هستند نگران این موضوع نخواهند بود چرا که با این مصوبه روز به روز متمول تر می شوند.
ali۲۷۴۱۷۵۰۱۳:۴۸:۵۸ ۱۴۰۱/۸/۵
مهارت محوری مهمترین عنصر پذیرش در اکثر دانشگاههای دنیاست. این مصوبه برمبنای نمره محوریست و اثرات مخرب آن طی سالهای آتی نمایان میگردد. سیستم آموزش حساس ترین نهاد هر کشور است.
ناشناس۲۷۴۱۷۶۳۱۳:۵۷:۲۰ ۱۴۰۱/۸/۵
استاد بزرگوار جناب آقای دکتر توکلی ، در این سال ها برای حل مشکلات و معضلات و .....،، موجود در مملکت بارها و بارها به آقایان هشدار داده اید اما بعضی هاهمواره مانع شنیده شدن هشدارهای شما شده و می شود !
علیرضا۲۷۴۱۷۷۰۱۴:۰۵:۰۸ ۱۴۰۱/۸/۵
مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ناعادلانه ترین و ظالمانه ترین مصوبه است که باید لغو بشود. ملاک سنجش آموزش کشور باید تلاش دانش آموزان باشد نه سرمایه و مقام اجتماعی پدر. خواهش میکنم به داد ما محرومان و بچه کشاورزان برسید.
ناشناس۲۷۴۱۷۷۷۱۴:۱۸:۳۱ ۱۴۰۱/۸/۵
فاصله مناطق برخوردار بامحروم در امتحانات نهایی کمتره تا کنکور.احتمال گرفتن نمره بالا تو امتحانات نهایی بیشتر ازکنکوره .تعدیل تاثیرکنکور به نظرم به عدالت نزدیکتره
ناشناس۲۷۴۱۷۸۰۱۴:۲۴:۲۵ ۱۴۰۱/۸/۵
ای کاش همه وجدان شما رو داشتن آقای توکلی بزرگوار ... خسته شدیم دیگه ما ... امید ما کنکور بود اونم دارن ازمون میگیرن
ناشناس۲۷۴۱۷۸۲۱۴:۲۹:۰۳ ۱۴۰۱/۸/۵
ان شاءالله به حق۱۴معصوم مسئولین کاری بکنن اقای توکلی عمرتان باعزت طولانی خدا خیرتان دهد
ناشناس۲۷۴۱۷۸۵۱۴:۳۰:۴۵ ۱۴۰۱/۸/۵
درود بر اقای توکلی عدالت طلب..کاش مسوولین گوش شنوایی داشته باشند و این مصوبه ظالمانه را لغو کنند
بنده خدا۲۷۴۱۷۸۷۱۴:۳۴:۲۳ ۱۴۰۱/۸/۵
بی هیچ حرفی و تعارفی فقط از ته دل گریه کردم بحال خودم و بچه هایم و مردمم
حمیده۲۷۴۱۸۷۰۱۵:۴۰:۲۴ ۱۴۰۱/۸/۵
درود بر شرافت و انسانیت و‌منطق و آگاهی و سوادتون . خیر ببینید . یه نفر هست که درد ما رو بدونه
Saman۲۷۴۱۸۸۲۱۵:۴۸:۵۷ ۱۴۰۱/۸/۵
مصوبه باید اجرا بشه. دانش آموزان رسما یک ماه سال تحصیلی و ۳ ماه تابستان رو پشت سر گذاشتن و وقت برای جبران عمومی ها نیست. و اینکه به نظر میاد همه مخالف مصوبه هستن هم درست نیست. شخصا داخل سمپاد شهید بهشتی درس می‌خونم و طبق نظرسنجی گرفته شد از ما ۸۰ درصد موافق تغییرات کنکور بودند که میشه این درصد رو به کل مدارس کشور نیز تعمیم داد.
ناشناس۲۷۴۲۰۱۳۱۷:۱۳:۳۷ ۱۴۰۱/۸/۵
دیگه سمپادی ها راضی نباشن پس کی راضی باشه
رسولی۲۷۴۱۹۰۷۱۶:۰۹:۳۵ ۱۴۰۱/۸/۵
وزیر آموزش و پرورش، هم میداند مصوبه قابلیت اجرا ندارد.
شهروند۲۷۴۱۹۰۹۱۶:۰۹:۵۴ ۱۴۰۱/۸/۵
درود بر شما دکتر توکلی
سجاد۲۷۴۱۹۳۳۱۶:۳۰:۴۹ ۱۴۰۱/۸/۵
درد رو از خط به خط این نامه میشه حس کرد.
ناشناس۲۷۴۱۹۳۶۱۶:۳۲:۲۴ ۱۴۰۱/۸/۵
درود بر شما انشاالله که مسئولین ما توجه بیشتری به مشکلات کنکور داشته باشن وبیشتر به فکردانش آموزهای محروم وفقیر باشن
میلاد۲۷۴۱۹۴۷۱۶:۳۵:۵۷ ۱۴۰۱/۸/۵
امیدوارم با تاثیر باشه
مریم۲۷۴۱۹۶۲۱۶:۴۶:۵۵ ۱۴۰۱/۸/۵
بعد خدا امیدمون ب شماست درود به شرف و انسانیتتون
حمید۲۷۴۱۹۸۶۱۷:۰۳:۳۶ ۱۴۰۱/۸/۵
سلام آفای دکتر توکلي درود بر شما که به فکر بچه‌های بی بضاعت هستید ممنون خداوند نگهدارتان
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین