دوزینگ پمپ چیست؟ انواع، کاربردها و بهترین برندهای تولیدکننده

گزارش بازرگانی،   4010527014

آیا به دنبال ابزاری می‌گردید که با استفاده از آن بتوانید مقدار کلر واردشده به آب را تعیین کنید؟ آیا برای پمپاژ مقدار مشخصی سیال با مشکل مواجه شده‌اید؟ پس کلید حل مشکل شما در این مقاله قرار دارد. با استفاده از دوزینگ پمپ نه‌تنها می‌توانید این مسئله را حل کنید؛ بلکه امکان تزریق مایع با نسبت متغیر را هم دارید. پس با ما همراه شوید تا این وسیله پرکاربرد را به شما معرفی کنیم.

پمپ مترینگ یا دوزینگ چیست؟

پمپ دوزینگ یکی از ابزارهای پرکاربرد در صنعت است که می‌تواند مقدار مشخصی از یک وسایل را از نقطه‌ای به نقطه دیگر برده یا تزریق کند. این نوع از پمپ‌ها به نام‌های دیگری مانند مترینگ پمپ یا پمپ تزریق هم شناخته می‌شوند. ویژگی جالب‌توجه در دوزینگ پمپ این است که در آن‌ها می‌توان عمل تزریق را با در نظر گرفتن فشار خط انجام داد؛ به این معنا که دبی قابلیت تنظیم دارد.

مهم‌ترین ویژگی‌های پمپ تزریق

  • دارای نرخ تخلیه قابل‌کنترل
  • قابل‌استفاده برای انواع مواد شیمیایی با ویسکوزیته مختلف
  • ساخته‌شده از پلاستیک، استیل ضدزنگ یا ترموپلاستیک
  • دارای کنترلر الکترونیکی برای کنترل تزریق مایع
  • دارای دبی 1 تا 1000 لیتر بر دقیقه و فشار 10 تا 2000 بار

کاربرد دوزینگ پمپ چیست؟

پمپ‌های مترینگ به‌عنوان یک وسیله برای اندازه‌گیری شیمیایی شناخته می‌شوند؛ در نتیجه می‌توان از آن‌ها در همه کارخانه‌های صنعتی، صنایع فعال در حوزه کشاورزی، آزمایشگاه‌های پزشکی، تاسیسات تولیدی استفاده کرد. علاوه بر این شما می‌توانید از این نوع پمپ‌های تزریق در مواردی مانند استخرها، تصفیه آب و صنایع غذایی استفاده کنید. کاربرد اصلی انواع دوزینگ پمپ برای اضافه کردن کلر به‌منظور از بین بردن باکتری‌ها است؛ به‌علاوه می‌توان آن‌ها را در محیط‌هایی با دما یا فشار بالا هم به کار گرفت.

انواع پمپ‌های دوزینگ بر اساس نحوه تامین انرژی

پمپ‌های تزریق بر اساس روشی که برای تامین نیروی محرکه موردنیاز و انرژی مصرفی خود استفاده می‌کنند، در گروه‌های مختلفی قرار می‌گیرند که مهم‌ترین آن‌ها از قرار زیر هستند:

  1. پمپ مترینگ برقی

مترینگ پمپ‌های برقی که به نام الکتروموتور هم شناخته می‌شوند، انرژی موردنیاز خود را از الکتریسیته می‌گیرند. اساس کار در این الکتروموتورها، انتقال انرژی الکتریکی به جعبه‌دنده است که باعث ایجاد حرکت رفت و برگشتی در شفت و تزریق مواد شیمیایی می‌شود.

  1. دوزینگ پمپ سلونوئیدی

در پمپ‌های تزریق سلونوئیدی یا الکترومغناطیسی، انرژی موردنیاز از امواج EM گرفته می‌شود. به عبارت بهتر یک آهنربا در ساختار این نوع از وسایل قرار گرفته که با عبور جریان الکتریسیته، یک میدان مغناطیسی را تولید می‌کند. این میدان می‌تواند شفت را به چپ و راست جابجا کرده و به این ترتیب فرایند تزریق مواد را پیش ببرد. باید بدانید که پمپ‌های الکترومغناطیسی در مقایسه با نمونه‌های برقی، دبی کمتری دارند.

  1. پمپ تزریق بادی

یکی دیگر از راه‌های تامین انرژی در پمپ‌های تزریق، استفاده از هوای فشرده‌شده است. در این نوع از مترینگ‌ها که به‌عنوان پنوماتیکی هم شناخته می‌شوند، فشار هوا باعث حرکت دادن پمپ شده و تزریق انجام می‌شود.

انواع پمپ‌های تزریق بر اساس مکانیسم تراکم سیال

یکی دیگر از معیارها برای طبقه‌بندی پمپ‌های مترینگ، مکانیسمی است که برای تراکم سیال از آن استفاده می‌شود. بر این اساس دوزینگ پمپ به سه دسته تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

  • پمپ‌های تزریق دیافراگمی

در این نوع از دوزینگ‌ها، شفت به یک دیافراگم متصل شده و با حرکت رفت و برگشتی، آن را منبسط و منقبض می‌کند. این نوع از پمپ‌ها بیشتر در استخرها، تزریق مواد شیمیایی و تصفیه آب کاربرد دارند. نکته مهم اینجا است که در مدل دیافراگمی، هیچ تماسی بین قطعات مکانیکی و سیال وجود ندارد. در نتیجه می‌توانید با خیال راحت برای تزریق مواد شیمیایی خورنده از این مدل پمپ‌ها کمک بگیرید.

  • مترینگ پمپ پیستونی

همان‌طور که از نام این پمپ پیدا است، مکانیسم مکش و تزریق در آن تنها به‌وسیله حرکت خطی سیال انجام می‌شود که انرژی خود را از موتور الکتریکی می‌گیرد. به همین دلیل باید دقت کنید که شیر خروجی پمپ بسته نباشد تا سیستم لوله‌کشی دچار آسیب نشود. مدل پیستونی دوزینگ‌ها بیشتر برای سیستم‌های تصفیه فاضلاب، صنایع غذایی و داروسازی استفاده می‌شوند.

  • پمپ مترینگ پلانجری

اساس عملکرد مدل پلانجری با پیستونی مشابه است؛ اما قطر این نوع از پمپ‌ها باریک‌تر بوده و پیستون بلندتری دارند. شما می‌توانید با استفاده از تغییر کورس رفت و برگشت، دبی را در این محصولات کنترل کنید. از مدل پلانجری بیشتر برای تزریق مواد شیمیایی به‌طور دقیق یا روغن‌کاری قطعات مکانیکی استفاده می‌شود.

بهترین برندهای تولیدکننده

یکی از موارد بسیار مهمی که باید در زمان خرید و انتخاب پمپ‌های تزریق در نظر داشته باشید، برند سازنده آن است. در حال حاضر برندهای آنتک و اینجکتا به‌عنوان بهترین سازندگان این نوع از محصولات در ایران فعالیت می‌کنند که در ادامه به معرفی مختصر آن‌ها می‌پردازیم.

  • پمپ مترینگ آنتک Antech

آنتک یک برند ترکیه‌ای است که انواع پمپ‌های دوزینگ را در چهار مدل EMD، LARA، Optima و NOVA روانه بازار می‌کند. هریک از انواع پمپ Antech دارای مشخصات فنی متفاوتی هستند که آن‌ها را برای کاربردهای مختلفی مناسب می‌کند. بهترین ویژگی دوزینگ پمپ Antech این است که سیستم‌های مختلفی برای تنظیم و تغییر دبی، بهبود عملکرد و کار با مواد شیمیایی مختلف بر روی آن‌ها قرار گرفته است.

  • پمپ دوزینگ اینجکتا Injecta

دوزینگ پمپ اینجکتا Injecta یکی از محصولات کشور ایتالیا است که در دو نوع موتوری و سلونوئیدی آن‌ها را روانه بازار می‌کند. پمپ‌های اینجکتا برای کار در محیط‌های مرطوب بسیار مناسب هستند و قطعات آن‌ها استهلاک کمی دارد.

سخن پایانی

دوزینگ پمپ یکی از مهم‌ترین وسایل در صنایع تزریقی است که به‌نوعی بر روی دقت کار تاثیر مستقیم دارد. به همین دلیل باید این محصول را از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید. صنعت پلاس یکی از بهترین عرضه‌کنندگان انواع پمپ تزریق است که حدود یک دهه از آغاز فعالیت آن در راستای فروش و عرضه انواع تجهیزات صنعتی می‌گذرد. شما می‌توانید برای خرید انواع پمپ مترینگ، به‌صورت آنلاین با مشاوران صنعت پلاس ارتباط برقرار کرده و بهترین گزینه را متناسب با نیازتان خریداری کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین