روایت وزیر اطلاعات از برنامه دشمن برای ترویج بی‌حجابی/ تاکید کدخدایی بر تحول در شورای نگهبان/ توضیح خاندوزی درباره تشکیل وزارت بازرگانی

گروه سیاسی الف،   4010504073 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

روایت وزیر اطلاعات از برنامه دشمن برای ترویج بی‌حجابی/ تاکید کدخدایی بر تحول در شورای نگهبان/ توضیح خاندوزی درباره تشکیل وزارت بازرگانی

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۴ مردادماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱۰۳۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۵۳۳ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۱ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۷۵۸ نفر رسید.

همچنین در حال حاضر ۵۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۸۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۹۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، آمار تزریق واکسن کرونا نیز در شبانه روز گذشته افزایشی بوده است؛ به طوری که تا کنون ۶۴ میلیون و ۷۶۰ هزار و ۱۸۷ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۲۰۸ نفر دُز دوم و ۲۹ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۱۸۴ نفر نیز دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

در شبانه روز گذشته ۱۱۰ هزار و ۶۶۷ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

به این ترتیب مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۲ میلیون و ۸۷۲ هزار و ۵۷۹ دُز رسید.


روایت وزیر اطلاعات از برنامه دشمن برای ترویج بی‌حجابی

سید اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات در دهمین دوره مسابقات قرآنی جامعه اطلاعاتی کشور که به میزبانی سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع و باحضور مسئولین دستگاه‌های اطلاعاتی و حفاظتی برگزار شد، با  تسلیت به بازماندگان حادثه سیل اخیر استهبان گفت: هر چه بیشتر برای ترویج قرآن در جامعه تلاش کنیم، بر اقتدار جامعه اطلاعاتی و نظامی افزوده خواهد شد و قرآن قدرت نرم ماست، برنامه‌ها، سیاست‌ها و راهبردهای ما را تعیین می کند، چون کلام الهی است و عظمتی که امروز نظام جمهوری اسلامی در دنیا دارد به واسطه قرآن است.
رئیس شورای هماهنگی اطلاعات گفت: دشمن در تلاش است که به ارزش‌ها، هنجارهای قرآنی و معنویت جامعه آسیب بزند و ترویج بی‌حجابی از برنامه‌های دشمن است که جامعه را از ارزش‌های قرآن جدا کند.

***

3 حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند

در روزهای اخیر زمان عضویت شش‌ساله ۳ نفر از اعضای حقوقدان شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی، سیامک ره پیک و فضل الله موسوی به پایان رسید. هفته گذشته رئیس قوه قضائیه در نامه ای به مجلس شش نفر را برای جایگزینی اسن سه جایگاه معرفی کرد که مجلس در جلسه امروز در این زمینه رای‌گیری کرد.

مطابق آرای نمایندگان از مجموع 254 رأی ،  عباسعلی کدخدایی با 182 رأی، خیرالله پروین با 149  رأی و سیامک ره پیک با 116 رأی به عضویت شورای نگهبان درآمدند.

تاکید کدخدایی بر تحول در شورای نگهبان

به گزارش فارس، عباسعلی کدخدایی که امروز مجددا با رای مجلس در جایگاه حقوقدان شورای نگهبان ابقا شد در نطق خود در مجلس با تاکید بر نکاتی درباره تغییر و تحول در شورای نگهبان مطرح کرد: یک تحول در ساختار است که نیازمند بحث های بیشتری است و دوم اینکه تحول در قوانین را نیاز داریم، قوانینی مانند قوانین انتخابات و دیگری تحول در رویکردها بسیار مهم است، در این حوزه باید از نیروهای جوان، نخبه، مستعد و علاقمند به نظام استفاده کنیم که این کار به خصوص در پژوهشکده شورای نگهبان چند سالی است که شروع شده است که حضور این افراد را در کمیسیون های تخصصی مجلس شاهدیم.

وی با بیان اینکه در موضوع شفافیت شورای نگهبان کارهای علمی بسیار مهمی انجام شده است، اظهار کرد: درباره چشم انداز شورای نگهبان می توانم سه نکته را مطرح کنم؛ اول اینکه باید دقت کنیم که شورای نگهبان استقلال و بی طرفی خود را حفظ کند، چرا که اعتبار این شورا به حفظ این دو مهم است. ازطرفی اعضای شورای نگهبان فقط و فقط باید قانون و مستندات را در نظر بگیرند و اگر اینگونه باشد، می توانیم بگوییم که از این شورا صیانت کرده و اعتبار و شأن و جایگاه آن را حفظ کرده ایم.

این کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: همه نهادهای کشور از جمله شورای نگهبان فقط نیازمند داشتن تخصص نیست. شورای نگهبان فقط یک حقوقدان محض نمی خواهد و حقوقدانی می خواهد که درک عمیقی از مسائل حکمرانی و حاکمیت نظام داشته باشد و نسبت به مسائل روز تحلیل کند و بتواند چشم انداز آینده کشور را رصد کند.

خیرالله پروین که از سوی رئیس قوه قضائیه به قوه مقننه معرفی و با رای مجلس به عضویت شورای نگهبان درآمد، در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه های خود، گفت: عملکرد شورای نگهبان در حوزه نظارت بر انتخابات و بررسی صلاحیت نامزدها و کاندیداها می تواند به مشارکت پر شور مردم و همچنین حضور افراد کارآمد، نخبه و دارای صلاحیت کمک شایانی کند.

حقوقدان شورای نگهبان خاطرنشان کرد: جلوگیری از تضییع حقوق افراد کارآمد در بررسی صلاحیت نامزدها جهت شرکت در انتخابات نیازمند رعایت قوانین است و این موضوع در شرایطی آرام و به دور از حواشی رخ خواهد داد.

***

توضیح خاندوزی درباره  تشکیل وزارت بازرگانی

به گزارش ایرنا، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری گفت: با توجه به افزایش صادرات نفتی و نرخ تبدیل ارزی در قانون  بودجه سال ۱۴۰۱، شاهد افزایش ۵۸۰ درصدی وصول درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات به خزانه در ۴ ماهه نخست امسال بودیم و این موارد از موارد ذیل تبصره ۱۴ بود و این باعث شد دولت با تنخواه کمتری وضعیت مالی خود را سامان دهد.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره احتمال افزایش قیمت بنزین و طرح آزمایشی بنزین در جزیره کیش، تاکید کرد: مکررا عرض می کنم دستور کاری برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری وجود ندارد.

خاندوزی اضافه کرد: ۵ ماه است که طرح آزمایشی بنزین اجرا و درحال حاضر متوقف شده. قرار است این طرح انجام شده بررسی شود و اگر نیاز به اصلاحات یا توسعه دارد صورت پذیرد، هنوز تصمیماتی اتخاذ نشده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: اگر هر تصمیمی هم گرفته شود، برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری نداریم‌.

خاندوزی درباره تشکیل وزارت بازرگانی و اینکه چرا زمانی که نماینده مجلس بود مخالف این موضوع بود و الان موافق، گفت: بله زمانی که نماینده مجلس بودم مخالف بودم اما وزرا ممکن است در موضوعات مختلف نظرات شخصی و فردی داشته باشند در نهایت ما پیگیر جمع‌بندی دولت هستیم.

وزارتخانه‌ها نباید در زمان «جراحی اقتصادی» تفکیک شوند

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با مهر، در رابطه با تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و همچنین شنیده‌های اخیر درباره تفکیک وزارت راه و شهرسازی، گفت: حتی اگر فرض کنیم تفکیک وزارت‌خانه‌هایی همچون صمت و راه و شهرسازی فکر خوب و به جایی باشد، به نظر می‌رسد شرایط فعلی وقت مناسبی برای این اقدام نیست چراکه این تصمیم باعث از دست رفتن زمان بسیار زیادی خواهد شد.

وی با بیان اینکه تفکیک وزارت‌خانه‌ها و بازگشت به حالت گذشته هزینه هنگفت و زمان زیادی را به مجموعه حکمرانی تحمیل خواهد کرد، تأکید کرد: در زمان جراحی اقتصادی هستیم و اینکه بخواهیم در چنین شرایطی وقت دولت، مجلس و وزارت‌خانه‌ها را صرف چنین تصمیمات و مسائلی کنیم به هیچ به وجه به صلاح نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: برخی اقدامات و تصمیمات باید در زمان آرامش صورت بگیرد، زمانی که تورم پایین و کنترل شده باشد، ثبات اقتصادی وجود داشته باشد و نگرانی حادی درباره اوضاع نداشته باشیم. در این صورت می‌توان برای چنین مسائلی زمان گذاشت، فکر کرد و تصمیم گرفت؛ اما در حال حاضر با تفکیک وزارت‌خانه‌ها مخالفت دارم.

تشکیل وزارت بازرگانی مشکل گرانی را حل نمی‌کند

افخمی راد، رئیس اسبق سازمان توسعه تجارت در گفت و گو با مهر در مورد تشکیل وزارت بازرگانی، گفت: دلایل دولت برای تفکیک دو وزارتخانه در شرح وظایف وزارت صمت موجود است و نمی‌توانیم بگوییم که خلأ قانونی وجود دارد. برای اینکه نظارت بر بازار صورت گیرد نمی‌توانیم بگوییم که وزارتخانه جدید تشکیل بدهیم. مشکل جای دیگری است. مشکل این است که قیمت را نمی‌شود به شکل دستوری به بازار اعلام کرد و از آنها خواست اینگونه کالا و خدمات را عرضه‌کنند.

وی ادامه داد: در ۵۰ سال گذشته، از زمان رژیم سابق تا الان، مشکلی به نام قیمت‌گذاری داشتیم؛ زیرا همواره دولت‌ها تلاش‌کردند تا بر قیمت‌ها نظارت کنند و برای آن سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده، سازمان بازرسی، تعزیرات حکومتی و غیره تشکیل دادند. هیچکدام جواب نداده است و علتی دارد. ما از اصل عرضه و تقاضا غفلت کردیم، قیمت گذاری بر اساس عرضه و تقاضا که در همه بازارها جواب می‌دهد را کنار گذاشته و خواستیم قیمت را به صورت دستوری ابلاغ کنیم. لذا بدون شک و تردید می‌گویم تشکیل وزارت بازرگانی نه تنها مشکلی را در مورد قیمت‌گذاری‌ها و نظارت در بازار حل نخواهد کرد بلکه این مسئله را تشدید خواهدکرد و گرفتاری کماکان استمرار خواهد داشت.

***

مردم را در برابر مردم قرار دادن کار خطرناکی است

حجت‌الاسلام علی نوری معاون سازماندهی و سخنگوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در گفت‌وگو با ایلنا درباره این‌که حرف‌های برخی ائمه جمعه درباره برخورد با بی‌حجابی، دوچرخه‌سواری بانوان، یا اینکه گفتند دشمن می‌خواهد با کنار زدن حجاب حرام‌زاده بوجود بیاورد باعث ایجاد حواشی می‌شود در این خصوص چقدر لازم است برخی تذکرها داده شود، گفت: دشمن راهبردی که در حال حاضر پیش گرفته و در سال‌های گذشته هم از این امر بهره جسته؛ دوگانه‌سازی‌ است. هرگونه دوگانه‌سازی قطعا دودش به چشم نظام، مردم، امت و ملت می‌رود. چه در مسئله حجاب و چه در مسائل دیگر حقیقتا این دوگانه‌سازی‌ها خظرناک است.

نوری تاکید کرد: مردم را در برابر مردم قرار دادن کار بسیار خطرناکی است. مومنین را در برابر مومنین قرار دادن کار بدی است. ایرانی را در برابر ایرانی قرار دادن کار ناپسندی است و ما باید مواظب باشیم. ما باید در اظهارنظرها و در بیان فرضیه‌های فقهی و نکات اخلاقی مواظب کنیم در جملات و کلمات احیانا به این دوگانه‌سازی دامن نزنیم و به افکار عمومی و عواطف جامعه زنان و بانوان ایرانی خدشه وارد نشود و جریجه‌دارشان نکنیم؛ زیرا التهابات بالاست و حساسیت‌ها زیاد شده است. قطعا می‌طلبد فصاحت و بلاغت را رعایت کنیم. البته از آن چه که حق است و باید رعایت شود، نمی‌توانیم پرهیز کنیم اما نسبت به نوع ارائه و چگونگی پیش‌برد مسئله باید دقت کافی را داشته باشیم. 

معاون سازماندهی و سخنگوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در پاسخ به این سوال که چقدر ضرورت دارد ائمه جمعه با طرح مسائل ملی به دور از طرفداری یا تخریب جناح‌ها به طرح دغدغه‌ها بپردازند، بیان کرد: قطعا همین است. آن‌چه که مورد پسند و زیبنده است این است که امام جمعه پدر همه طیف‌ها و جریانات است که در محور انقلاب حرکت می‌کند. 

***

روش‌های سلبی در زمینه حجاب نتیجه مناسبی ندارد

عماد افروغ، جامعه شناس درباه موضوع حجاب به جماران گفت: «نمی شود صرفاً با روش های سلبی و تنبیهی و اجتناب از روش های ترمیمی و تربیتی و ایجابی نشر دهنده حجاب بود؛ به روش های ایجابی هم نیاز داریم. روش های ایجابی ما روش های تربیتی، اخلاقی و آموزشی مناسب، قانون مد و لباس و تسهیل ازدواج جوانان است؛ ما تا چه اندازه به این روش های ایجابی توجه کرده ایم که حالا صرفاً با روش سلبی بگوییم قانون داریم که بانوان ما باید حجاب داشته باشند و اگر نداشته باشند باید با آنها برخورد شود؟! ما کجا به روش های اخلاقی و تربیتی چنگ زده ایم؟! ما کجا به لوازم اقتصادی طرح های فرهنگی و اخلاقی توجه داشته ایم؟!...

اصول دینی را صرفا نباید انتزاعی ببینید و باید وجوه انضمامی و عینی و زمینه ها و بسترهای آن را هم ببینید. یعنی الآن چون شرایط خاص است شاید آدم به این نتیجه برسد که نتیجه نمی دهد. اتفاقاً یکی از شروط امر به معروف و نهی از منکر هم این است که احتمال تأثیر بدهی؛ اگر احتمال تأثیر ندهی و خطر جانی تو را تهدید کند وظیفه نداری. من نمی خواهم وارد این مقولات شوم که حکمی صادر کنم؛ چون اطلاع ندارم. ولی می خواهم بگویم که همه اینها را باید لحاظ کرد...

حاکمیت از وظایف ایجابی خودش کوتاهی کرده، فاصله گرفته و صرفا به برخورد سلبی اکتفا کرده و یا دیگران را به اسم امر به معروف و نهی از منکر به تقابل با یکدیگر انداخته است. در حالی که ما می گوییم این یک سطح امر به معروف است. اگر حاکم نسبت به سستی ها و کاستی های مجموعه خودش کوتاه آمد یا غفلت کرد چه می شود؟ اگر منظومه ای ببینیم بهتر به نتیجه می رسیم.

مشکل اینجا است که ما برخورد منظومه ای و همه جانبه نداریم و یک سویه و یک جانبه برخورد می کنیم و در این برخورد یک جانبه هم معمولاً سعی می کنیم مسائل را به گونه ای پیش ببریم که کمتر خودمان آسیب ببینیم و مورد نقد واقع شویم؛ یعنی باز هم مردم مقصر اصلی می شوند.»

***

ارزیابی سلیمی نمین از عملکرد دولت رئیسی

عباس سلیمی نمین، تحلیلگر سیاسی اصولگرا در گفتگو با نامه نیوز درباره عملکرد دولت سیزدهم گفت: علی رغم همه مشکلات، این دولت توفیقات خوبی را از آن خود ساخته است. البته این صحبت به آن معنا نیست که دولت سیزدهم هیچ ضعف جدی نداشته است اما در مجموع معتقدم میزان توفیقات دولت نسبت به ضعف هایش بسیار بارزتر و چشمگیرتر بود.

وی با اشاره به آمارهای داخلی و خارجی افزود: دولت سیزدهم کشور را از بحران خارج کرد و توانست شرایط را رو به بهبود ببرد. این دولت بخش قابل توجهی از ترک فعل های دولت گذشته را به خوبی توانست مدیریت کند. لازم به یادآوری است که هر کدام از این ترک فعل های دولت گذشته بخشی از مدیریت کشور را به سوی بحران پیش می برد.

وی افزود: البته دولت آقای رئیسی ضعف هایی هم دارد چون این دولت تلاش داشت راهبرد جوانگرایی را دنبال کند، طبیعتا در این مسیر برخی افراد توانایی های شان ناشناخته است چون پیش از این در سطوح عالی مدیریتی مورد آزمون قرار نگرفتند. امروز مشخص شده برخی افراد که مورد آزمون قرار گرفتند سرجای خودشان نیستند باید دولت در این زمینه تصمیم گیری کند تا خودش را چالاک تر و چابک تر بسازد.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: برخی وزرا نشان دادند که نتوانستند در مدت یک سال در جایگاهی که قرار گرفتند مسلط شوند و تدابیر خوبی را اتخاذ کنند و عملیاتی بسازند بنابراین دولت بهتر است هر چه زودتر نواقص خودش را که ناشی از آفات جوانگرایی برطرف سازد.

 

دیدگاه کاربران

بهزاد۲۶۰۰۷۸۳۰۰:۰۰:۲۹ ۱۴۰۱/۵/۶
الان دقیقا دشمن در مورد حجاب چه کاری انجام می دهد و چه سودی برایش دارد ؟!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین