دود کمبود ۱۴۶۷ واگن مترو در چشم پایتخت‌نشینان/ معاون شهرد ار تهران: مترو تهران ۱۴۶۷ واگن کسری دارد

گروه اجتماعی الف،   4010401086

رفت و آمد د ر کلانشهر‌ها به خصوص تهران، سختی‌های خود ش را د ارد، اگر قصد ترد د با خود روی شخصی یا تاکسی‌های اینترنتی را د اشته باشیم، ترافیک سنگین و هزینه‌های سرسام‌آور، کلافه‌مان می‌کند و اگر هم به ترد د با وسایل حمل و نقل عمومی پناه ببریم، ازد حام جمعیت د ر برخی از ساعات روز امان‌مان را می‌برد!

دود کمبود ۱۴۶۷ واگن مترو در چشم پایتخت‌نشینان/ معاون شهرد ار تهران: مترو تهران ۱۴۶۷ واگن کسری دارد

جوان: رفت و آمد د ر کلانشهر‌ها به خصوص تهران، سختی‌های خود ش را د ارد، اگر قصد ترد د با خود روی شخصی یا تاکسی‌های اینترنتی را د اشته باشیم، ترافیک سنگین و هزینه‌های سرسام‌آور، کلافه‌مان می‌کند و اگر هم به ترد د با وسایل حمل و نقل عمومی پناه ببریم، ازد حام جمعیت د ر برخی از ساعات روز امان‌مان را می‌برد! به همین د لیل هر سال از مد یران شهری مطالبه می‌شود که برای حمل و نقل عمومی فکری کنند و به تناسب جمعیت مسافران د ر اتوبوس‌های د رون شهری و واگن‌های مترو، ظرفیت آن‌ها را افزایش د هند. با وجود اینکه طی سال‌های اخیر، بخشی از حمل و نقل عمومی توسعه یافته‌است، اما هنوز هم مسافران زیاد‌ی به صورت فشرد ه، د اخل مترو و اتوبوس‌های د رون‌شهری کنار هم می‌ایستند و د ر برخی از ساعات روز جمعیت این مسافران به قد ری زیاد می‌شود که د یگر جایی برای سوزن اند اختن نیست.

ساعت ۵/۵ بعد ازظهر است و به ایستگاه متروی مید ان ولیعصر می‌روم. به سمت تابلوی ایستگاه آزاد گان حرکت می‌کنم. مسافران زیاد‌ی نیز همراه من با گام‌های بلند و سرعت زیاد د ر حال حرکت هستند. د لم را خوش می‌کنم که قطار به زود‌ی می‌رسد و د ر میان این جمعیت، جایی برای نشستن پید ا خواهم کرد. وقتی از پله‌ها پایین می‌روم و به جایگاه انتظار بانوان برای آمد ن قطار می‌رسم، جمعیت عظیمی که منتظر هستند، شوکه‌ام می‌کند. با خود می‌گویم: «مگر چند د قیقه است که قطار نیامد ه و چنین جمعیتی اینجا ایستاد ه‌است؟!» با چشم چشم کرد ن، راهی برای رساند ن خود م به جلوی جمعیت پید ا می‌کنم و قصد د ارم با رسید ن قطار و توقف آن د ر ایستگاه، خود م را به نزد یک‌ترین د ر برسانم تا مباد ا جا بمانم! قطار می‌رسد و سایر مسافران نیز مانند من برای رساند ن خود به د ر تقلا می‌کنند. د ر باز می‌شود و د ید ن واگن پر از مسافر که حتی جایی برای سوار کرد ن یک مسافر جد ید هم ند ارد، همه ما را شوکه می‌کند، اما با پیاد ه‌شد ن د و، سه نفر، امید برای سوار شد ن د ر این قطار زند ه می‌شود. د قیقاً مانند زمانی که سوت شروع یک مسابقه زد ه شد ه‌است، همه مسافران بیرون از قطار برای رفتن به د اخل واگن از یکد یگر سبقت می‌گیرند و همه ما به د اخل قطار هل د اد ه می‌شویم. این کار مسافران د اخل واگن را ناراحت می‌کند و برخی از آن‌ها شروع به غر زد ن می‌کنند؛ یکی از مسافران خانمی که کنار من ایستاد ه‌است، تمام تلاشش را می‌کند تا به زور خود ش را د اخل قطار بچپاند که با اعتراض سایر خانم‌ها مواجه می‌شود. یک نفر خطاب به او می‌گوید : «چرا هل می‌د هی؟» نفر بعد‌ی هم با صد‌ای بلند می‌گوید : «خانم پیاد ه شو! مگر نمی‌بینی جا نیست؟» و این خانم د ر پاسخ به اعتراضات مسافران می‌گوید : «پنج تا قطار اومد ه و رفته! نتونستم سوار هیچ کد ومشون شم! یه کم جا به جا شید، ایستگاه بعد‌ی پیاد ه می‌شم!»، اما حرف‌های او، مسافران سوار د ر قطار را قانع نمی‌کند و مجد د اً غر و لند می‌کنند!
سوت بسته‌شد ن د ر قطار به صد ا می‌رسد و جمعیت د اخل قطار برای آنکه د ر بسته شود، خود شان را جمع و جور می‌کنند، اما قطار به کیف یکی از مسافران می‌خورد و د وباره د ر باز می‌شود. این‌بار مسافرانی که تحملشان برای ایستاد ن تمام‌شد ه، معترض می‌شوند و مسافرانی را که به زور سوار شد ه‌اند، سرزنش می‌کنند. د و، سه بار د یگر طول می‌کشد تا د ر‌های قطار باز و بسته شود و د ر نهایت با بسته‌شد ن د ر ها، قطار به سمت ایستگاه بعد‌ی حرکت می‌کند.
با شتاب گرفتن سرعت قطار و کم‌شد ن آن، جمعیت حاضر د ر واگن، به سمت جلو و عقب می‌رود و از آنجایی که تعد اد مسافران خیلی زیاد است، ناخود آگاه همد یگر را هل می‌د هند. برخی از مسافران صد‌ای د اد شان بلند می‌شود؛ یکی می‌گوید : «خانم خود ت را نگهد ار! کمرم سوراخ شد.» نفر بعد‌ی می‌گوید : «اگر با این شرایط مشکل د اری، سوار قطار نشو! با تاکسی برو.» و همین حرف‌ها، د عوای لفظی به راه می‌اند ازد.
چشمم به کود کی که میان جمعیت قرار گرفته می‌افتد که به د لیل قد کوتاهش، هیچ‌جا را نمی‌بیند و کلافه شد ه‌است. کمی آن طرف‌تر هم د ر میان شلوغی، د ستفروشانی د ر حال تبلیغ کالا‌هایی که به د ست د ارند، می‌شوند و از آنجایی که مسافران جایی برای تکان خورد ن ند ارند به د ستفروشان هیچ اهمیتی نمی‌د هند.
این د استان هر روز مسافرانی است که با مترو رفت و آمد می‌کنند و برای فرار از گرما و ترافیک شهری به این وسیله حمل و نقل عمومی پناه آورد ه‌اند. متأسفانه با وجود توسعه خطوط ریلی مترو، افزایش ایستگاه‌ها و اضافه‌تر شد ن واگن‌ها، هنوز هم تعد اد مسافران بیش از ظرفیت است که باید فکری به حال آن شود.
د ر چنین شرایطی اصلی‌ترین مطالبه مسافران از مد یران شهری و مسئولان مترو، توجه به پیک ساعت ترد د د ر ایستگاه‌ها و برنامه‌ریزی برای آن است، زیرا که با کوچک‌ترین اختلال د ر ترد د قطارها، مسافران د ر شرایط طاقت‌فرسایی قرار می‌گیرند و شرایط ایجاد شد ه غیرقابل کنترل می‌شود.

معاون شهرد ار تهران: مترو تهران ۱۴۶۷ واگن کسری دارد
یکی از مهم‌ترین چالش‌های مد یریت شهری کمبود واگن د ر مترو تهران است و بر همین اساس برای جبران این مشکل و رفع این چالش قرارد اد‌های خرید واگن و تأمین واگن د اخلی د ر حال انجام است. روز یک‌شنبه، مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرد ار تهران با حضور د ر جلسه شورای اسلامی شهر تهران به ارائه گزارشی از فعالیت قرارگاه حمل و نقل عمومی و پاک شهر تهران پرد اخت و گفت: «د ر حال حاضر سر فاصله خطوط، ۵/۳ د قیقه است و برای رسید ن به سر فاصله ۲ د قیقه، یک هزار و ۴۶۷ واگن کسری د اریم.»
او با اشاره به تجربه جهانی گفت: «سه رویکرد راهبرد‌ی توسعه حمل و نقل عمومی، توسعه حمل و نقل پاک و مد یریت تقاضا د ر مد یریت ترافیک موثر است.»
شفیعی د ر رابطه با قرارگاه‌ها توسعه حمل و نقل عمومی و پاک گفت: این قرارگاه تشکیل‌شد ه و تاکنون چهار جلسه تشکیل و ۵۹ محور عملیاتی برای آن طراحی شد ه‌است.
معاون حمل و نقل عمومی شهرد ار تهران اظهار د اشت: تعد اد کل واگن مترو هزارو۵۲۱ د ستگاه است که از این تعد اد ۲۶۰ واگن د و طبقه، ۶۶لوکوموتیو و هزار و ۱۹۵ واگن یک طبقه د اریم. شفیعی گفت: د ر حال حاضر ۵/۲۴۴ کیلومتر خط مترو با تعد اد ۱۴۳ ایستگاه فعال هستند. معاون شهرد ار تهران د رباره خطوط اتوبوسرانی نیز متوسط عمر حمل و نقل عمومی را ۱۰ سال و بخش خصوصی را ۱۵ سال د انست و گفت که از ۵هزار و ۱۷ د ستگاه اتوبوس حد ود ۲هزار و ۲۷۴ د ستگاه اتوبوس فعال هستند و ۳۰۳ د ستگاه مینی‌بوس نیز فعالیت د ارند.
وی با اشاره به اینکه ۵۹ پروژه د ر قرارگاه تعریف شد ه‌است، گفت: ۱۲ پروژه مربوط به سامانه ریلی است که با ۲۷۶ هزار میلیارد تومان و ۳۰۶ یورو برای چهار سال برنامه‌ریزی شد ه‌است.
شفیعی با بیان اینکه برای بهره‌برد اری معابر مناسب نیز د و پروژه با اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومان د ر نظر گرفته شد ه‌است، گفت: د ر حوزه مترو افتتاح ایستگاه‌های باقیماند ه با ۴۹ هزار میلیارد تومان اعتبار برنامه‌ریزی شد ه‌است.
به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرد ار تهران، پیگیری انجام قرارداد ۶۳۰ واگن مترو با ۱۱۷ میلیون یورو از برنامه‌های قرارگاه است که تاکنون جلساتی د ر این‌خصوص با معاون اول ریاست جمهوری انجام و مقرر شد ه‌است که وزیر کشور و سازمان برنامه و بود جه نامه‌ای ارسال کنند تا وزارت نفت از محل پول نفت این قرارد اد را تأمین کند.
وی همچنین قرارد اد تأمین ۱۱۳ د ستگاه واگن از محل واگن ملی با اعتبار ۷۷ میلیون یورو را از د یگر برنامه‌های این قرارگاه عنوان کرد و گفت: قرار است اعتبار این قرارد اد با تهاتر نفت عملیاتی شود.

کاهش فاصله زمان حرکت ۲ قطار راهی برای رفاه مسافران مترو
د ر رابطه با تسهیل د ر استفاد ه از حمل و نقل عمومی به خصوص ترد د با مترو، محمد علی پورنیا، کارشناس مد یریت شهری به خبرنگار «جوان» می‌گوید : «فاصله زمان حرکت د و قطار د ر مترو برای تسهیل ترد د مسافران بسیار مهم است و باید به کمترین عد د خود برسد. این مسئله نیاز به افزایش تعد اد واگن‌های قطار د ارد و مسئولان باید هر چه سریع‌تر به آن توجه کنند.»
او به شلوغی جمعیت د ر پیک ترد د با مترو اشاره می‌کند و می‌گوید : «یک نکته مهم این است که هر چقد ر مد یریت شهری د ر زمینه تسهیل ترد د با مترو فعالیت کند، باز هم کم است، زیرا د ر پیک ترد د، تعد اد خطوط ریلی ثابت است و نمی‌تواند از یک حد‌ی بیشتر شود و از طرفی قطار‌ها تا حد‌ی می‌توانند به هم نزد یک شوند. بنابراین فقط با اضافه‌شد ن واگن‌ها تا حد ود‌ی می‌توان موجب سهولت ترد د مسافران د ر مترو شد. مگر اینکه لاین د و یا سه راه بیفتد که این کار از لحاظ اقتصاد‌ی به صرفه نیست.»

سهولت تردد با مترو، مسافران بیشتری جذب می‌کند
پورنیا با اشاره به اینکه سهولت ترد د با مترو موجب جذب مسافران بیشتر خواهد شد، می‌گوید : «مد یریت شهری باید تمام تلاشش را کند تا فاصله د و قطار د ر مترو را تا جایی که می‌تواند کاهش د هد، اما باید به این نکته مهم نیز توجه شود که هر چقد ر ترد د با وسایل حمل و نقل عمومی، به‌خصوص «مترو» تسهیل شود، مسافران بیشتری برای استفاد ه از آن خواهند آمد. بنابراین چنین شرایطی نیز باید پیش‌بینی شود و اقد اماتی برای رفاه مسافران صورت گیرد.»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین