بررسی بازار کار شغل حسابدار

گزارش بازرگانی،   4010309017

یکی از مشاغلی که وجود آن در هر شرکت، کارخانه، اداره و ... ضروری و واجب است، حسابداری می‌باشد. تمامی کارهای مربوط به امور مالی، مالیاتی، حقوق کارکنان، میزان دخل و خرج، برنامه‌های اقتصادی و ... بر عهده‌ی وی بوده و حسابدار باید بتواند با بررسی و تحلیل دقیق، آمار و ارقام درستی را به کارفرما تحویل و گزارش دهد. البته امروزه اغلب جوانان با اهمیت این رشته آشنا بوده و در دانشگاه‌های دولتی و آزاد مشغول به ادامه تحصیل در این رشته می‌باشند. به همین دلیل نیز همواره تعداد ورودی‌های رشته حسابداری در هر دانشگاه نسبت به سایر رشته‌های مشابه بیشتر می‌باشد.

چگونه حسابدار شویم؟

حسابداری بر خلاف برخی رشته‌های دیگر، به کسب مهارت‌های تجربی نیاز کمتری داشته و مهم‌ترین عامل موفقیت در این رشته، توانایی و استعداد در ریاضیات، آمار و ارقام و نمودارها می‌باشد. پس تنها با گذراندن یک دوره نمی‌توان مسیر شغلی حسابداری را طی نمود و بهتر است که افراد حتماً در دانشگاه تمامی دروس خود را طی کنند. البته حسابداری جز رشته‌های شناور بوده و افراد می‌توانند از سه رشته اصلی و فنی دبیرستان، وارد رشته دانشگاهی حسابداری شوند. مسیرهای شغلی که برای حسابدار بودن لازم هستند، عبارتند از:

  • علاقه و استعداد در این رشته
  • کسب مدرک کاردانی و یا کارشناسی
  • کارآموزی و کسب مهارت‌های تجربی
  • کسب مدرک کارشناسی ارشد در یکی از زیر شاخه‌های حسابداری
  • استخدام در یک موقعیت شغلی خوب و عالی

معرفی رشته حسابداری

دستیابی به یک موقعیت شغلی و کار ایده آل در رشته حسابداری کار سختی نبوده و افراد می‌توانند پس از طی مسیرهای شغلی مشخص به آن دست یابند. البته استخدام در تهران برای این رشته جز اهداف بسیاری از افراد است چرا که فرصتهای شغلی حسابدار در تهران نسبت به سایر شهرها بسیار عالی می‌باشد. حسابداری نیز همانند برخی از رشته‌های دیگر تنها یک بخش نبوده و شامل قسمت‌های مختلفی می‌باشد که هر کدام نسبت به انجام برخی از امور حسابداری می‌پردازند. برخی از زیر شاخه‌های رشته حسابداری عبارتند از:

  • حسابداری عمومی
  • حسابدرای خصوصی
  • حسابداری مالی
  • حسابداری دولتی
  • حسابداری حقوقی
  • حسابداری مالیاتی

این شاخه‌ها تفاوت‌های جزئی با یکدیگر داشته و در اصل یک کار انجام می‌دهند. تمامی افراد می‌توانند باتوجه به علاقمندی‌های خود در هر یک از زیرشاخه‌های مطرح شده مشغول به کار شوند.

مهارت ها و توانایی های حسابدار

تمامی شرکت‌های دنیا هر چند که بزرگ و کوچک باشند، نیاز به حسابداری با مهارت‌های خوب و حرفه‌ای دارند. اگر فردی هیچ یک از این مهارت‌ها را نداشته باشد، نمی‌تواند این حرفه را ادامه دهد چرا که کوچک‌ترین اشتباه در امور مالی می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری را به شرکت وارد کند. حسابداری نیز همانند سایر رشته‌ها نیازمند برخی توانایی‌هایی است که در ادامه به معرفی این مهارت‌ها و توانایی‌ها می‌پردازیم.

  • توانایی و استعداد تحلیل داده‌ها و آمار و ارقام
  • داشتن اطلاعات و دانش زیاد در رابطه با ریاضیات
  • مهارت ارائه گزارش دقیق به کارفرما
  • توانایی کار با نرم افزارهای حسابداری
  • مهارت مدیریت زمان و رساندن به موقع امور مالی
  • توانایی ارتباطی خوب با بقیه
  • داشتن تسلط به قوانین مالی و مالیاتی
  • مهارت داشتن تمرکز و دقت بالا در حین کار
  • یادگیری مستمر

وظایف حسابدار

در شاخه‌های حسابداری که در مطالب قبلی بدان اشاره شد، جزئیات وظایف هر کدام متفاوت می‌باشد اما در حالت کلی وظیفه‌های یکسانی داشته و به انجام امور مالی و اقتصادی یک شرکت می‌پردازند. برای موفقیت در هر شغل از جمله حسابداری، در ابتدا فرد باید با تمامی وظایف خود آشنا شود تا بتواند کارها را به نحو احسنت انجام دهد. برای آشنایی با وظایف جزئی و کلی تمامی حسابدارها در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • تحلیل و بررسی وضعیت مالی و اقتصادی شرکت
  • انجام امور مالی و حسابداری به صورت ماهانه و سالیانه
  • ارائه گزارش‌های مالی به کارفرماها
  • انجام کارهای اداری، مالیاتی و ثبت اسناد
  • بررسی درآمدها و هزینه‌های شرکت و تحلیل آن‌ها
  • محاسبه حقوق و امور مالی تمام کارکنان
  • ارائه روش‌های اقتصادی به صرفه برای شرکت

بررسی بازار کار و آینده شغلی

حسابداری در کشور ما همواره بازار کار خوبی داشته و در تمامی سایت‌های کاریابی کارفرماها با درج آگهی استخدام، به دنبال استخدام حسابدار حرفه‌ای برای امور مالی خود هستند. اگر فرد حسابدار مهارت‌های لازم و تجربه کافی در کار خود داشته باشد، به راحتی می‌تواند شغل مورد نظر خود را از طریق مراجعه به کاریابی های مجازی همچون ایران استخدام و.. پیدا کند. حسابداری جز شغل‌هایی می‌باشد که به مرور زمان فرد می‌تواند در کار خود پیشرفت کرده و آینده شغلی خود را تضمین کند. به عنوان مثال یک حسابدار پس از مدتی می‌تواند به عنوان رئیس یک تیم حسابداری فعالیت کرده و یا برای خود یک شرکت حسابداری تاسیس کند.

حقوق و درآمد حسابدار

حقوق حسابداری نیز همانند اغلب مشاغل به عوامل متعددی بستگی داشته و نمی‌توان حقوق معینی را برای تمامی حسابدارها در نظر گرفت. به عنوان مثال حقوق حسابداری که در یک کارخانه بزرگ کار کرده و حجم کاری زیادی نیز دارد، مسلماً از حقوق حسابدار یک شرکت کوچک بیشتر خواهد بود. عواملی از قبیل حجم کاری، شرکت دولتی یا خصوصی، نوع حسابداری، میزان سابقه کاری و ... می‌توانند در میزان حقوق یک حسابدار موثر باشند. البته برخی از افراد حرفه‌ای نیز اقدام به تاسیس شرکت‌های حسابداری کرده و به صورت پروژه‌ای کار می‌کنند که مسلماً حقوق‌های متغیر و وابسته به پروژه‌های کار شده دریافت خواهند کرد.

بررسی وضعیت استخدام حسابدار در کشور

اغلب کارفرماها در ایران به دنبال حسابداری با سابقه و با مهارت‌های بیان شده هستند و به همین دلیل نیز اگر در کار خود حرفه‌ای باشید، می‌توانید به راحتی صاحب شغلی خوب در ایران شوید. حسابداری در ایران از جمله شغل‌های محبوب بوده و گاهاً در برخی از شرکت‌های بزرگ نیز دیده می‌شود که برای انجام امور مالی، یک تیم حسابداری استخدام می‌کنند.

سخن پایانی

با اینکه در حسابداری مهارت‌های فنی بیشتر از مهارت‌های تجربی مد نظر هستند اما داشتن سابقه کار شانس استخدام شما در شرکت‌های معتبر را افزایش می‌دهد. به همین دلیل نیز بهتر است برای کسب تجربه و سابقه کاری در ابتدا دوره‌های کارآموزی بگذرانید. با توجه به مطالب بیان شده در رابطه با معرفی حسابداری، می‌توان نتیجه گرفت که حسابداری از جمله شغل‌های پرطرفدار بوده و اگر مسیرهای شغلی آن را به خوبی طی کنید، می‌توانید شغل ایده آلی پیدا کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  4. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  5. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  6. فردا دیر است...

  7. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  11. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  12. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  13. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  14. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  15. مأمور خاطی بازداشت شد

  16. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  17. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  18. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  19. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  20. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  21. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  22. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  23. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  24. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  25. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

آخرین عناوین