فرماندهِ «سلام فرمانده» کیست؟!          

مهدی نورمحمدزاده،   4010301011 ۶۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
فرماندهِ «سلام فرمانده» کیست؟!          

با وجود همه نقدهای طرح شده بر موسیقی، شعر و اجرای سرود «سلام فرمانده»، انصاف نیست شور و شوق و هیجان انگیزی این سرود در میان کودکان و نوجوانان کشورمان را منکر شویم.

 آمیختگی لحن حماسی سرود با حرکات فیزیکی و مشارکت فعالانه در اجرا، متن هویت بخش شعر به شخصیت دهه نودی ها و محتوای آرمانی و اعتلاطلب برآمده از فرهنگ مهدویت، از زیرمتن های جذاب این سرود است که به گمانم در جلب نظر کودکان و نوجوانان که ذاتا قرابت بیشتری با فطرت سالم و پاک خود دارند، موثر افتاده است. آنقدر که دختر چهار ساله ام هم موقع ورودم به خانه، احترام نظامی می کند و «سلام فرمانده» می گوید!

مهمترین اشکال برخی منتقدان بر محتوا و نحوه اجرای سرود است که به زعم آنان ماهیت ایدئولوژیک دارد. دامنه بحث در خصوص این اشکال و حواشی آن گسترده است، اما باید دقت کرد که ایدئولوژی با فرهنگ متفاوت است. 

به نظر می رسد آنچه در محتوای این سرود نمود یافته بیشتر از جنس فرهنگ است تا ایدئولوژی!

 توضیح اینکه اصل مهدویت و انتظار هرچند یک اعتقاد شیعی است، اما در طول قرنها به عمیق ترین لایه های فرهنگی جامعه ایران نفوذ کرده و به راحتی نمی توان آن را به یک امر سیاسی و ایدئولوژیک برآمده از انقلاب اسلامی تقلیل داد. 

متاثر از مفهوم تاریخی و فرهنگی «انتظار» است که امیدواری به آینده و باور به پایان همه مصائب و رنجها در ادبیات و فرهنگ عمومی ما به شکل جدی انعکاس یافته است.

 مفهوم «امام زمان» نیز در فرهنگ ایرانی به عنوان یک پناهگاه مقدس شناخته شده است و ربط چندانی به مذهبی و انقلابی بودن ندارد، حتی خلافکارانی هم که از نماز و مذهب فرسنگ ها دور هستند، گاه برای اثبات سخنشان قسم امام زمان می خورند!

در کنار محتوای غالب فرهنگی، آمدن برخی واژگان و عبارات از قبیل، «پای کار نظام بودن» و «سربازان گمنام» در متن شعر و نحوه اجرای سرود شامل شخصیت تکخوان، تاکید بر نمایش اطاعت نظامی و حتی چادر پوشیدن همه دختران، جنبه هایی از سیاست نیز به محتوای سرود بخشیده است. 

خلط این مفاهیم خاص در شبکه معانی فرهنگی و عام سرود «سلام فرمانده»، هرچند موجب رضایت بخشی از مخاطبان انقلابی و حزب اللهی شده، اما می تواند مانع فراگیری و عمومیت گستره مخاطبان نیز محسوب شود. همچنین بخشی از این مفاهیم خاص، با مبانی منطقی هویت بخشی برای کودکان امروز نیز سازگاری ندارد. واقعا جامعه آرمانی ما یعنی چادر پوشیدن همه دختران؟! بدون توجه به رنگ و قومیت و تنوع پوشش؟! آیا شخصیت های الگوساز و تراز جامعه هدف ما، فقط حاج قاسم، میرزا کوچک و آیت الله بهجت است؟! پس جایگاه سعدی و حافظ و بوعلی کجاست؟!

شاید برای مخاطب این یادداشت سئوال پیش بیاید که آیا یک سرود کودکانه و معمولی ملزم به رعایت همه این نکات دقیق است؟! البته که خیر، اما به  این شرط که سرود به عنوان سرود تراز در سطح ملی طرح نشود و برای اجرای آن به زبانهای مختلف برنامه ریزی و تلاش نشود.

اگر قرار است سرود «سلام فرمانده»، به عنوان الگوی رسانه ای و موسیقایی در سطح ملی و حتی بین المللی مطرح شود، باید به این ظرایف هم دقت می شد. اینکه برخی مخاطبان علی رغم محتوای شعر، مصداق فرمانده را به جای امام زمان(عج)، رهبر انقلاب تشخیص داده اند و بر اساس همین تشخیص اشتباه کلی حاشیه سازی و شیطنت در فضای مجازی شکل گرفته، ناشی از عدم توجه به همین نکته های ظریف در متن و اجرای سرود است.

اتفاق قابل نقد دیگر در خصوص این سرود، ورود بخشنامه ای و رقابت بی معنای نهادها و سازمانهای فرهنگی در عرصه تبلیغ و بازتولیدهای مکرر آن است که ماهیت فرهنگی، اعتقادی و مردمی سرود را  میتواند خدشه دار کند. یک محصول فرهنگی اگر اصیل و مردمی باشد و محتوای آن بر پایه ریشه های عمیق فرهنگی شکل گرفته باشد، نیازی به دوپینگ ندارد و جایگاه خود را خواهد یافت. همچنانکه اذان موذن زاده و «ای ایران» بنان یافته است!.

با وجود همه این ضعف ها و نقدها، تولید و پخش این سرود را در مجموع می توان اتفاقی مثبت در فضای فرهنگی کشور دانست که به شرط عدم دخالت نهادهای غیرفرهنگی می تواند امتداد پیدا کند. هر چه باشد، طعم رضایت بخشی دارد اینکه بچه هامان به احترام امام زمان قیام کنند و هیجان و خنده و فریادشان را به اسامی زیبای حاج قاسم و میرزا کوچک و بهجت مزین کنند، تا اینکه خدای ناکرده اراجیف ساسی مانکن و تتلو را تکرار کنند!

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۱۰۰۱۲۰۸:۰۲:۴۲ ۱۴۰۱/۳/۱
بله فرمانده امام زمان است اما سعی شده حمایت وپیروی از امام را در مسیر یک خط فکری خاص تایید کند .
ناشناس۲۵۱۰۲۱۴۱۰:۲۳:۱۹ ۱۴۰۱/۳/۱
دین، مرام و ایدئولوژی که آزادانه و از روی مطالعه پذیرفته نشده باشد، مانند دیواری که پی و پایه نداشته، عاقبت فرو می ریزد.
ناشناس۲۵۱۰۲۶۱۱۰:۴۰:۴۰ ۱۴۰۱/۳/۱
فرمانده امام زمان عج الله است و قطعا"مدافعان حرم و همفکران و دوستان و یاران انها زیر بلیط امام زمان(ع) هستن و لاغیر.
ناشناس۲۵۱۰۷۴۶۱۵:۱۹:۳۲ ۱۴۰۱/۳/۱
بلی فرمانده امام زمان است و همگی منتظران ظهور حضرتش اما مدافعان حرم جزوی از این همگی هستند نه تمامی این منتظران ظهور. لطفأ امام خوبان،امامی که چشم انتظارش هستیم،امامی که برای ظهورش هر لحظه دست به دعا هستیم، انحصاریش نکنیم.الهی آمین
ناشناس۲۵۱۰۳۴۸۱۱:۳۱:۴۰ ۱۴۰۱/۳/۱
نه خط فکری رو باید رو ریل جماعتی گذاشت که منکر وجود امام زمان هستند بر علیه خدا میتوانند تظاهرات کنند امام حسین هم خشونت طلب بود و....
ناشناس۲۵۱۰۷۴۰۱۵:۱۵:۳۱ ۱۴۰۱/۳/۱
دمت گرم خوب گفتی
نجیب۲۵۱۰۷۳۵۱۵:۱۳:۴۹ ۱۴۰۱/۳/۱
منظور شما اینه که خاتمی و موسوی و رفسنجانی که فحشا و بی بند و باری و بی حجابی و ... را برای جمع کردن دو تا دونه رای آزاد کردند در خط امام زمان (عج) هستند؟
ناشناس۲۵۱۱۳۱۵۰۰:۰۵:۳۸ ۱۴۰۱/۳/۲
فرمانده اصلی خدا هست
مدنا۲۵۱۱۷۳۷۱۱:۲۰:۲۹ ۱۴۰۱/۳/۲
من موندم اینهمه تحلیل برای یک سرود مردمی یعنی چی دولت که اینارو راه نیانداخته یک گروه خودجوشن پس اقای محترم به ظاهر دلسوز این سرود رو بپذیر وبرای بهتر و کامل شدن شعارهای هویت بخش کاری ارائه بده فقط حرف....
حسین۲۵۱۲۳۶۰۱۹:۵۸:۰۶ ۱۴۰۱/۳/۲
درست
dayani۲۵۱۰۰۱۴۰۸:۰۴:۲۳ ۱۴۰۱/۳/۱
سلام دینی و ارادت به ائمه دست روی سینه گذاشتن و دولا شدن است
ناشناس۲۵۱۰۱۱۸۰۹:۳۰:۳۱ ۱۴۰۱/۳/۱
شعار تنها بیان آرزو است. اگر زیاد تکرار شود تبدیل به باور می شود.
ناشناس۲۵۱۰۱۷۷۱۰:۰۳:۲۴ ۱۴۰۱/۳/۱
اگر حضور مربیان پرورشی در مدارس تاثیری بر بچه های مردم داشت، اجرای چنین سرودهایی هم تاثیر گذار خواهند بود!
ناشناس۲۵۱۰۳۹۸۱۲:۰۵:۴۶ ۱۴۰۱/۳/۱
منی که چهل سالم روم تاثیر گذاشته وطن پرست تر شدم
ناشناس۲۵۱۰۰۲۸۰۸:۱۷:۵۲ ۱۴۰۱/۳/۱
سلام فرمانده سلام فرمانده فرمان بده فرمانده فرمان بده فرمانده تا بر کنیم ریشه مفسدین اقتصادی را که دارند ریشه های انقلاب و کشور و مردم را میجوند
ناشناس۲۵۱۰۲۵۳۱۰:۳۷:۳۷ ۱۴۰۱/۳/۱
بارها فرمان داده اند ولی انجام نشده
مهدی۲۵۱۱۴۱۶۰۳:۵۶:۴۸ ۱۴۰۱/۳/۲
اگر تبعیض و بیکاری و ریا و رانتخواری و احتکار را ریشه کن کنیم و در وظایف و کارها بیشتر دقت کنیم که حق الناس خدشه دار نشود و با هم مهربان باشیم آنگاه به فرمان امام(ع) عمل کرده ایم و باعث خشنودی حق تعالی خواهد بود.
ناشناس۲۵۱۰۰۶۱۰۸:۵۱:۵۰ ۱۴۰۱/۳/۱
کودک و نوجوان چیه من ۳۳ سالمه روزی ده بار سلام فرمانده رو اجرا میکنم... دنیا بدون توووووووو معنایی ندددددددداااااارههههه
محمد رضا۲۵۱۰۱۷۵۱۰:۰۲:۱۲ ۱۴۰۱/۳/۱
من متوجه ذات و نیت اونایی که منفی میدن نمی شم... برا امام زمانه این شعره...مگه اینکه با ایشون هم مشکل داشته باشین
ناشناس۲۵۱۰۲۰۸۱۰:۲۱:۲۵ ۱۴۰۱/۳/۱
امام زمان گول ظاهر افراد و سلام های الکی را نمی خورند
احسان۲۵۱۰۴۱۵۱۲:۱۳:۰۰ ۱۴۰۱/۳/۱
شما از کجا تشخیص میدی الکی یا واقعی بودن سلام هارو؟؟؟ به جای امام زمان هم تصمیم میگیری؟؟؟؟
ناشناس۲۵۱۰۷۵۸۱۵:۲۵:۲۲ ۱۴۰۱/۳/۱
شما از کجا تشخیص دادی منظور شاعر از فرمانده در این شعر امام زمان هست؟
ناشناس۲۵۱۱۲۰۰۲۱:۴۸:۱۹ ۱۴۰۱/۳/۱
عجب خودت تنها فهمیدی . احتمالا سلام واقعی رو اونایی میدن که به مدافعین حرم تهمت میزدن نماز نمیخونن و...
ناشناس۲۵۱۲۶۱۲۲۳:۵۷:۳۴ ۱۴۰۱/۳/۲
شما تو دل مردم هستید که فکر می‌کنید کی الکی سلام داده یا واقعی؟ لطفا قضاوت کنید
ناشناس۲۵۱۰۶۹۵۱۴:۴۹:۴۷ ۱۴۰۱/۳/۱
با امام زمان كسي مشكل ندارد مشكل سو استفاده از دين است كه يك مورد آن كليه اختلاسگران ابزارشان چفيه انگشتر وريش انبوه واينگونه رفتارها بوده
ناشناس۲۵۱۰۱۰۳۰۹:۱۷:۲۰ ۱۴۰۱/۳/۱
آیا پذیرفتن ایدئولوژی جزو الزامات زندگی در ایران است ؟ آیا یک شخص نمیتواند تصمیم بگیرد که طرز فکری متفاوت از ایده حاکم داشته باشد ؟
ناشناس۲۵۱۰۳۹۷۱۲:۰۵:۲۲ ۱۴۰۱/۳/۱
هر حکومتی ایدئولوژیک دارد و بوده و خواهد بود ساعت خواب جناب
ناشناس۲۵۱۰۴۰۱۱۲:۰۷:۳۸ ۱۴۰۱/۳/۱
ساختن جامعه پاک به دور از فساد ایدئولوژی نیست وظیفه هر انسان آزاده ای هستش
امین۲۵۱۱۸۱۵۱۲:۱۹:۳۱ ۱۴۰۱/۳/۲
قطعا میتواند اما بازنشر و توهین به عقیده حاکم همه جای دنیا وجود دارد . شما برو در المان به مسیحیت در یک جمع عمومی ورسانه ای توهین کن ببین چه بلایی سرت میارن . پس الکی خودتحقیری و بیچاره بودن رو با روشنفکری قاطی نکنید .
ناشناس۲۵۱۰۱۷۸۱۰:۰۳:۵۳ ۱۴۰۱/۳/۱
منظور از فرمانده اقا امام الزمان عجه الله تعالی فرجه است که با ظهور خود ریش ظلم و بیعدالتی را بخشکاند
ناشناس۲۵۱۰۵۳۳۱۳:۱۵:۴۱ ۱۴۰۱/۳/۱
اره ولی امام زمان مطمئنا فرق متظاهرین رو از افراد معتقد تشخیص میده
ناشناس۲۵۱۱۲۰۳۲۱:۵۰:۴۸ ۱۴۰۱/۳/۱
هرکس نماز بخونه حجاب داشته باشه خمس بده و.... متظاهره وامام زمان ازش بدش میاد . چقدر به مغزتذفشار اوردی تا به همچنین دینی رسیدی
ناشناس۲۵۱۲۶۵۴۰۰:۵۰:۵۶ ۱۴۰۱/۳/۳
درسته
ناشناس۲۵۱۰۷۱۲۱۵:۰۳:۵۳ ۱۴۰۱/۳/۱
کدوم جمله یا کلمه نشون میده که منظور از فرمانده امام زمانه؟
ناشناس۲۵۱۱۲۰۶۲۱:۵۲:۰۹ ۱۴۰۱/۳/۱
اولا خدا شفات بده تو کلا رد دادی . ثانیا بفرض اصلا منظورش رهبریست به تو چه کسی به اجبار نمیخونه
بنده ی خدا۲۵۱۱۴۰۸۰۳:۳۱:۳۲ ۱۴۰۱/۳/۲
اول شعر ، لطفا متن شعر رو بخونید
ناشناس۲۵۱۱۴۵۵۰۶:۱۰:۴۶ ۱۴۰۱/۳/۲
از کلمات آغازین متن سرود مشخص است که سرود خطاب به امام زمان علیه السلام بیان شده. " عشق جانم امام زمانم"
ناشناس۲۵۱۰۱۹۳۱۰:۱۱:۱۹ ۱۴۰۱/۳/۱
بله شاید بتوان گفت آنچه در متن این سرود است بیشتر از جنس فرهنگ شیعی چند صد ساله ایرانی است اما سوال مهم این است که چرا و چطور این فرهنگ طولانی در عرض ۴۰ سال امروز فقطبه صورت شعارهایی ایدئولوژیک فهم می شود؟!
ناشناس۲۵۱۱۲۱۰۲۱:۵۷:۳۷ ۱۴۰۱/۳/۱
اولا قدمت شیعه به رسول اکرم میرسد هزاروچهرصد سال به خانه سوخته و تن زخمی فاطمه زهرا به سربریده حسین . ثانیا هرمرامی بایددر شعارهاش نیز نمایان باشد . ثالثا ارائه یک سرود چراباید انقدرشماروبهم بریزه
ناشناس۲۵۱۰۲۲۹۱۰:۲۹:۱۳ ۱۴۰۱/۳/۱
من یک جوان ۱۲ ساله هستم و خیلی علاقمندم این را بخوانم. شنیده ام آقای روحی خواندن این سرود را آموزش میدهد. در صورت امکان آدرس بدهید زیارتشان برویم.
ناشناس۲۵۱۰۳۶۸۱۱:۴۷:۱۶ ۱۴۰۱/۳/۱
نام مبارک رهبری در این سرود ذکر می شود بعد می گویید سرود برای امام زمان است؟
ناشناس۲۵۱۱۲۰۷۲۱:۵۳:۵۱ ۱۴۰۱/۳/۱
رهبری نایب امام زمان است بعدم وقتی میگه بیا خب به کی میگه منتظر اومدن کیه رهبری که هست
ناشناس۲۵۱۱۴۵۴۰۶:۰۷:۱۸ ۱۴۰۱/۳/۲
ابتدای سرود را اگر دقت فرمایید مشخص است که کلا این سرود خطاب به حضرت امام زمان علیه السلام است. " عشق جانم امام زمانم" و خطاب به حضرت بیان می‌کند که سید علی ( رهبر) ما دهه نودی ها رو فراخوان نموده.
Hamed۲۵۱۰۳۸۳۱۱:۵۶:۲۳ ۱۴۰۱/۳/۱
کلیپ های جالبی هم از اونور آب برای این شعر اومده !!!
ناشناس۲۵۱۱۲۸۴۲۳:۲۳:۱۶ ۱۴۰۱/۳/۱
خودت میگی اون ور آبی! غیرت داشته باش
lpl۲۵۱۰۴۴۲۱۲:۳۱:۰۸ ۱۴۰۱/۳/۱
شگفتا !!!!!! دهه 60و 70 که نیروهای فعال اجتماع هستند را پا در هوا رها کرده اید و چسبیدید به نو نهالان دهد90
ناشناس۲۵۱۰۶۱۴۱۳:۵۹:۰۴ ۱۴۰۱/۳/۱
سرود زیبای سلام فرمانده نه تنها دهه نودی ها بلکه تمام مردم ایران را سر شور و شوق اورد.
ناشناس۲۵۱۱۲۱۲۲۲:۰۰:۱۶ ۱۴۰۱/۳/۱
یه جوری میگی انگار بانک مرکزی و وزارت اقتصاد اینکارو کردن داداش یه مداح خونده بچه هام تکرار میکنن مشکل چیه اینهمه نفرت
ناشناس۲۵۱۰۵۲۲۱۳:۰۹:۱۲ ۱۴۰۱/۳/۱
این آهنگ منی که هیچ دین و ایمانی ندارم رو عاشق امام زمان کرد چون اگه عشق واقعی تو این آهنگ نبود انقدر آرامش بخش و زیبا نبود
ناشناس۲۵۱۰۵۲۴۱۳:۱۰:۲۴ ۱۴۰۱/۳/۱
اجرای اصفهانش فقط فوق العاده بود
ناشناس۲۵۱۰۵۲۶۱۳:۱۱:۵۷ ۱۴۰۱/۳/۱
ممنون از نقد به جای شما.
ناشناس۲۵۱۰۶۰۲۱۳:۵۰:۵۵ ۱۴۰۱/۳/۱
یک امام زمان را بگذارید برای مردم بماند وبه این وآن وصلش نکنید !!
ناشناس۲۵۱۰۷۰۰۱۴:۵۳:۵۳ ۱۴۰۱/۳/۱
ائمه هميشه مظلوم بوده اند از جمله در همين زمان كه هرچه كارورفتار غلط وبي محتوا است به نام آنان ميشود
ناشناس۲۵۱۱۲۱۴۲۲:۰۱:۴۹ ۱۴۰۱/۳/۱
ائمه همیشه مظلوم بودن ازجمله الان که مخالفینشون تحمل شنیدن یه سرود لطیف کودکانه رو ندارن
محمد۲۵۱۰۷۲۱۱۵:۰۸:۳۹ ۱۴۰۱/۳/۱
چقدر زیبا با قلبتان حس کردید میبینید خیلی راحت می‌توانیم مشکلات مملکت را بی سر و صدا با هم حل کنیم
ناشناس۲۵۱۱۴۲۱۰۴:۰۸:۵۲ ۱۴۰۱/۳/۲
بعمل کار برآید به سخندانی نیست.
ناشناس۲۵۱۰۸۳۴۱۶:۱۵:۲۹ ۱۴۰۱/۳/۱
میشه این نوا رو شنید و عاشق نشد؟ مگه میشه؟
ناشناس۲۵۱۱۱۹۶۲۱:۴۵:۲۸ ۱۴۰۱/۳/۱
ببینید شیاطین از یک سرود چقدر ترسیده اند از کامنت ها ببینید
ناشناس۲۵۱۱۴۲۲۰۴:۱۴:۳۹ ۱۴۰۱/۳/۲
خواندن سرود خوب است ولی سعی کنید بدعتگذاری نشود و بعدا به مراسم مذهبی واجب یا مستحب اضافه شود.
ناشناس۲۵۱۱۵۶۸۰۹:۱۶:۱۰ ۱۴۰۱/۳/۲
"همچنانکه اذان موذن زاده و «ای ایران» بنان یافته است..." ربنای شجریان را از قلم انداختی!
ناشناس۲۵۱۱۸۸۰۱۳:۱۱:۴۱ ۱۴۰۱/۳/۲
البته موسیقی اخه اما هر وقت بشه ازش استفاده ی ابزاری کرد خیلی هم خوبه
ناشناس۲۵۱۱۹۷۸۱۴:۱۰:۵۳ ۱۴۰۱/۳/۲
ای بابا خدا اصل کار رو درست کنه انشاالله
سادات۲۵۱۲۶۵۲۰۰:۴۹:۱۰ ۱۴۰۱/۳/۳
سلام فرمانده، فرمانده ظهور کن اللهم عجل لولیک الفرج ان شاءالله یک مدت کلیپ میساختن، دخترا و پسرای دهه هشتادیا و نودیا، عجبوبه هستند فشن و پاچه پاره این کلیپ نشون داد بچه شیعه، هر دهه ایی که باشه، منتظر فرمانده می ماند
سعید۲۵۱۳۰۸۱۱۱:۲۲:۵۶ ۱۴۰۱/۳/۳
فرمانده مقام معظم رهبری است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین