مخبر: یارانه نان و دارو به هیچ‌وجه حذف نمی‌شود

گروه سیاسی الف،   4010217009 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون اول رئیس جمهوری اظهار کرد: یارانه نان و دارو به هیچ‌وجه و برای هیچکدام از اقشار مردم قطع نمی‌شود و یارانه‌شان سرجای خودشان باقی می‌مانند.

مخبر: یارانه نان و دارو به هیچ‌وجه حذف نمی‌شود

به گزارش ایسنا، محمد مخبر با حضور در شبکه خبر در گفت‌وگویی با اشاره به شرایط جنگ اوکراین و روسیه و کمبود مواد غذایی که به دنبال این جنگ پدید آمده است، گفت: اینکه شرایط منطقه چگونه خواهد شد و چند سال با این وضعیت در منطقه روبرو خواهیم بود که عرضه مواد غذایی را دچار مشکل کرده است، هنوز اطلاع دقیقی نداریم.

وی افزود: معتقدم اگر پنجاه درصد شعارهایی که رهبری مشخص کرده بودند اجرا شده بود، اینهمه مشکل نداشتیم. این دولت یکی از کارها و وظایف جدی خود را عمل به شعارهای حضرت آقا قرار داده است. اینکه مقام معظم رهبری این موضوع اقتصاد را مورد تاکید خود در چند سال اخیر قرار داده‌اند، اهمیت فراوانی دارد و به دلیل درگیری مضاعف و همه‌گیری که در جنگ اقتصادی برای همه مردم پیش می‌آید، آن را با جنگ نظامی متفاوت می‌کند و به همین دلیل هم رهبری بر موضوع جنگ اقتصادی تاکید داشته‌اند.

معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: تا الان هم هر موفقیتی که داشته‌ایم مدیون توجه به سخنان رهبری بوده است. رهبری انقلاب بر خنثی‌سازی تحریم‌ها و مقاوم‌سازی اقتصاد تاکید داشته‌اند. ما البته به آنچه از اقتصاد مقاومتی در نظر داشته‌ایم هنوز نرسیده‌ایم اما تا همین حدی که عمل شده است، منجر به کاهش تاثیر اقدامات آمریکا علیه ما بوده است.

مخبر با یادآوری شرایط اقتصادی نامطلوبی که دولت سیزدهم با آن‌ها آغاز به کار کرد، افزود: ما در دولت سیزدهم موفق شدیم کالاهای اساسی را به نقطه مناسبی برسانیم و از پول نفت خودمان کشور را اداره کنیم نه با استقراض. در مذاکرات هم اینها (طرف مقابل) فهمیدند که ما محتاج مذاکرات یا نتیجه آن نیستیم و البته هم رهبری و هم دولت به دنبال به نتیجه رسیدن مذاکرات ولی با حفظ عزت و اقتدار ملی است.

وی یادآور شد: دولت وقتی آغاز به کار کرد تورم در ۵۰ درصد بود اما الان به ۳۵ درصد رسیده است.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه یارانه نان و دارو به هیچ وجه حذف نمی‌شود، اظهار کرد: برای نان سنتی یارانه‌ای در نظر ‌گرفته شده که طبق مصوبه مجلس باید به صورت کالابرگ‌ الکترونیکی پرداخت شود ‌و برای کالاهای اساسی دیگر نیز مبلغی ماهانه در نظر گرفته شده تا افزایش قیمت‌ها جبران شود.

وی افزود: اقشار با درآمد بالاتر بخشی از هزینه تأمین این کالاها را پرداخت می‌کنند اما اقشار نیازمند و کم‌درآمد جامعه به‌طور کامل از این کمک‌هزینه‌ها بهره می‌برند و پولی که به آنها تعلق می‌گیرد، آرامش آنها را تأمین می‌کند.

مخبر با بیان اینکه این کمک‌هزینه‌ها قبل از آزادسازی قیمت‌ها به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد، اظهار کرد: در کنار این تمهیدات برای دهک‌های پایین جامعه سبد سهام نیز در نظر گرفته شده است.

مخبر با تاکید بر اینکه افزایش قیمت برخی اقلام در هفته اخیر، اظهار کرد: منشأ گرانی برخی کالاها الزامات قانونی بودجه و طرح موضوع حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی است. دولت بر اساس الزام قانونی باید از اول فروردین ۱۴۰۱ اقدام به حذف ارز ترجیحی می‌کرد ولی برای آنکه در ایام نوروز و ماه رمضان مردم متحمل سختی نشوند، این کار در آن مقطع صورت نگرفت.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: از سویی دیگر با اجرای قانون به دلیل گرانی آب، برق و گاز و افزایش ارزش افزوده کالاها و نیمایی شدن عوارض گمرکی، به‌طور طبیعی تورم و گرانی به بازار تحمیل می‌شد.

وی تاکید کرد: افزایش قیمت کالاهای اساسی در دنیا هم شرایط را به‌گونه‌ای کرده بود که حتی برخی کشورهای اروپایی برای اولین بار برخی کالاها را سهمیه‌بندی کردند. دولت در این شرایط بر اساس الزامات قانونی و برای جلوگیری از کمبود کالاهای اساسی و همچنین مقابله با قاچاق و صدور این کالاها، جهت‌دهی به ارز ترجیحی را در دستور کار قرار داد.

مخبر افزود: اینکه در بخش تولید، یک شرکت ۵۰ هزار میلیارد تومان در یک سال سود می‌کند، ناشی از فعالیتش‌ نبوده بلکه به‌خاطر آن بوده که مواد اولیه و خدمات ارزان دریافت می‌کرد و آن را به صورت آزاد می‌فروخت یا صادر می‌کرد.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: بهره‌مندی از رانت باعث درآمدهای کلان برای واردکنندگان‌ و برخی شرکت‌ها شده اما بخش عمده مردم در مضیقه قرار دارند.

وی با اشاره به تأثیر گرانی‌ها بر اقشار کم‌درآمد تصریح کرد: گرچه گرانی‌ها به همه آحاد ملت فشار می‌آورد اما دهک‌های پایین و بسیار کم‌درآمد بیشترین آسیب را می‌بینند.

مخبر با تاکید بر لزوم ساماندهی ارز ۴۲۰۰ تومانی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، گفت: جراحی اقتصادی باعث فضاسازی از سوی کسانی می‌شود که رانت‌های کلان می‌برند و به همین دلیل برای دولت‌ها هزینه داشته است. اگر ارز ترجیحی‌ در مقطعی که نرخ ارز ۱۲ هزار تومان بود حذف می‌شد هزینه‌های کمتری داشت اما امروز به دلیل افزایش نرخ ارز تبعاتی جدی دارد و باید برای آن از آبرو گذشت‌.

معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: از همه دلسوزان و نخبگان می‌خواهیم که در این اصلاح اقتصادی، دولت را یاری دهند و برای آحاد جامعه تبیین کنند که ارز ۴۲۰۰ تومانی مغایر عدالت بود و تولید کشور را با چالش مواجه کرد و هیچ سودی برای مردم نداشت.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد هزینه‌ سبد خانوار را هزینه مسکن تشکیل می‌دهد، افزود: دولت تمهیداتی برای کاهش این هزینه دارد و این اقدامات موجب افزایش توان اقتصادی خانوارها می‌شود. از جمله این اقدامات‌ تعیین مالیات برای ۵۶۰ هزار خانه خالی شناسایی شده، پرداخت کمک‌ ودیعه مسکن‌ برای اقشار کم درآمد، تکمیل مسکن مهر و مسکن نیمه‌تمام‌ طرح اقدام ملی و اجرای‌ نهضت ملی مسکن است.

مخبر با بیان اینکه یکی از مواردی که تولید نقدینگی می‌کند، استقراض دولت از بانک مرکزی است، اظهار کرد: همیشه دولت‌ها بدهکار بانک مرکزی بودند اما امروز نه‌تنها دولت سیزدهم استقراض نکرده بلکه از بانک مرکزی بستانکار است. دولت مصمم به جهت‌دهی نقدینگی در تولید و جلوگیری از خلق پول توسط بانک‌هاست که قطعاً آثار خوبی برای جامعه خواهد داشت.

معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار کرد: دولت به دنبال آن است که با تهیه طرحی جدید مردم را در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام برزمین مانده مشارکت دهد.

وی درباره وضعیت ذخایر کالاهای اساسی راهبردی کشور، اظهار کرد: از مردم می‌خواهیم که مطلقاً نگران ذخایر کالاهای اساسی نباشند. رئیس جمهوری نیز طی دو سه شب آینده خبرهای خوبی برای مردم درباره اصلاح نحوه تخصیص ارز ترجیحی خواهد داشت. دولت سیزدهم مصر است همه‌ منابع عادلانه توزیع شود و همه عزتمندانه زندگی کنند و کسی محتاج و ناتوان در تأمین معیشت نباشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۹۱۷۳۵۰۹:۰۹:۲۳ ۱۴۰۱/۲/۱۷
دلار ۳۰ هزار تومانی حسن فریدون حالا حالاها گریبان مارو گرفته رها نمیکنه آخه کجای دنیا حتی با جنگ هسته ای ارزش پولش ۱۰ برابر سقوط میکنه که حسن فریدون دلارو کرد ۳۰ هزار تومان؟
ناشناس۲۴۹۱۷۵۸۰۹:۳۰:۵۴ ۱۴۰۱/۲/۱۷
یارانه نان حذف و قیمتش ده برابر شده جناب مخبر !! گذاشتن اسم ؛فانتزی ؛بر روی قوت لایموت مردم از مفهوم ؛نان؛بودن آن کم نمی کند !!
ناشناس۲۴۹۱۹۲۱۱۱:۳۰:۱۹ ۱۴۰۱/۲/۱۷
این هنوز فکر می کند موفقیت داشته اند. داداش بیا جنوب تهران یا خوزستان یا سیستان بعد بگو موفقیت
ناشناس۲۴۹۱۹۵۸۱۱:۴۹:۳۶ ۱۴۰۱/۲/۱۷
یعنی الان دارو گران نشده نان صنعتی گران نشده ؟
ali۲۴۹۲۰۶۷۱۲:۵۳:۵۸ ۱۴۰۱/۲/۱۷
دیگه نگوئیم یارانه ، بگوئیم جیره بندی
ناشناس۲۴۹۲۱۰۷۱۳:۱۲:۵۹ ۱۴۰۱/۲/۱۷
معاون اول: دولت وقتی آغاز به کار کرد تورم در ۵۰ درصد بود اما الان به ۳۵ درصد رسیده است. آقای معاون گمان کنم برعکس گفتی. یک مروری در آمارها و خاطرات بفرما.
محمد۲۴۹۲۱۸۹۱۴:۰۶:۳۸ ۱۴۰۱/۲/۱۷
پس این گرانی سه برابر دارو نتیجه چیه اقای مخبر
ناشناس۲۴۹۲۲۵۲۱۴:۳۵:۱۷ ۱۴۰۱/۲/۱۷
هیچ چیز گران و بها دار نشد ارزش پول ملی ما کم شده تا این ريال به قدرت خود بر نگردد تمام حرف کوچکترین اثری ندارد
عبدالله۲۴۹۲۳۶۸۱۵:۴۳:۲۹ ۱۴۰۱/۲/۱۷
منحنی گرانی با این مسکن‌ها قطعاادامه خواهد داشت مگر اینکه مکتب سرمایه‌دار و سرمایه داری از بین برود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین