چطور از سیتروئن به پراید رسیدیم؟!

سارامرادخانی،   4010214013 ۷۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
چطور از سیتروئن به پراید رسیدیم؟!

چند روز پیش سردار تیمور حسینی در اظهاراتی انتقادات تندی را متوجه خودروسازهای داخلی کرد وگفت : «با یک حساب دو دو تا چهارتا، ایران‌خودرو و سایپا اگر تعطیل شوند، ما با واردات خودرو خارجی تنها با صرفه‌جویی مصرف سوخت این خودروها حقوق تمام کارکنان آنان را می دهیم. تعطیلی این دو شرکت به نفع کشور است.» آنقدر این اظهارات تند و صریح بود که برخی او را ژنرال سلبریتی نامیدند، در حالی که به زعم موافقان سخنان وی واقعیت تلخی بود که قطعا به مذاق بسیاری که از این وضعیت برخوردار می شوند خوشایند نیست.

کیفیت خودروهای ایرانی سال هاست که به یک دغدغه و اکنون به یک بحران تبدیل شده است. باز نشدن ایربگ، بریدن ترمز، آتش گرفتن خودرو و دیگر اتفاقاتی که سال هاست خسارات جانی و مالی بسیاری را به کشور وارد می کند. 

پیش از انقلاب اولین خودروها از کشورهای اروپایی با ساخت اولین جاده ها به ایران روانه شد. دهه 20 و  30سال هایی بود که اتومبیل به ایران آمد. به تدریج در دهه 40 کارخانه «مرتب»، ساخت خودرو در ایران را اغاز کرد اما به صورت مونتاژ. خودروهای ایرانی با قطعات خارجی در کشور مونتاژ شده و در اختیار مردم قرارداده می شد و عمدتا از کیفیت بالایی درآن زمان برخوردار بود.

به ترتیب با افزایش درخواست خودرو و جاذبه اقتصادی این صنعت خودروسازی های دیگری در کشور تاسیس شدند و به جای واردات به ساخت مبادرت کردند. «ایران ناسیونال» که بعد ازانقلاب به ایران خودرو و «سیتروئن ایران» به سایپا تغییر نام دادند از جمله این شرکت ها بودند. در واقع در این دوره یعنی دهه 40 شرکت های خودرو سازی متعددی برای ساخت خودرو تاسیس شدند اما این روند سبب ایجاد مشکلاتی برای این صنعت و اقتصاد کشور شد. در این دوره خودرویی ساخته نمی شد بلکه قطعات با خروج ارز وارد کشور شده و این کارخانه ها این قطعات را مونتاژ می کردند. در واقع در این زمان واردات خودرو ممنوع بود. این روند شرایط بدی را برای اقتصاد و این صنعت فراهم کرد.

علینقی عالیخانی، وزیر اقتصاد سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۸ در خاطراتش در این باره می نویسد: «مثلا اتومبیل، برای اینکه ممنوع کردن ورود اتومبیل در عمل باعث آن چیزی شده بود که به نام مونتاژ اتومبیل در ایران انجام می‌دادند. تمام قطعات را از بیرون وارد می‌کردند و همان ارز اتومبیل و شاید بیشتر هم خرج می‌شد و عده به‌خصوصی بدون هیچ جهتی پولدار می‌شدند. بدون اینکه در داخل کشور یک کار درست و حسابی انجام بدهند. مونتاژی که به آن صورت وجود داشت یکی از بلا‌های کشور بود... بدون اینکه ارزش افزوده‌ای در داخل کشور به‌دست بیاید یک چیز‌هایی را بردارند و بیاورند. مثلا فیات را در ایران مونتاژ می‌کردند و علامت ساخت ایران هم پشتش بود، ولی حتی این علامت «ساخت ایران» را هم در ایتالیا ساخته و آورده بودند!»

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دو کارخانه بزرگ سایپا و ایران خودرو که همانطور که در بالا گفته شد تغییر نام داده بودند به دو قطب بزرگ تولید خودرو تبدیل شدند. شروع جنگ و تحریم های ایران عملا این صنعت را به اغما برد. پیکان همان نوستالژی امروز به علاوه خودروهای آمریکایی، روسی و اروپایی که از پیش از انقلاب دست مردم مانده بود صاحب خیابان های کشور بودند.

با پایان جنگ و تلاش برای شکوفایی صنعتی، خودرو سازی هم در راس این برنامه قرار گرفت. به تدریج خوردوهای خارجی جدید از جمله میتسوبیشی و هیوندای وارد ایران شدند و خودروسازی در دهه 70 و 80 تصمیم به تولید خودرو داخلی گرفت که نتیجه این تصمیم پراید، سمند، و انواع پژو بود که باز هم بسیاری از قطعات آن از خارج از کشور وارد می شد اما حال این صنعت از همان زمان خوب نبود. خودروهای تولید شده از نظر ظاهر و کیفیت قابل قبول نبود.

به تدریج تحریم ها یقه خودروسازی را نیز گرفت و خودروسازها به قطعات چینی روی آوردند و خودروهای بی کیفیت «ایرانی» وارد بازار شد. از دهه 80 با کاهش کیفیت خودروها و در نهایت نیز به تدریج ممنوعیت واردات خودروهای خارجی خیابان های ایران برای شهروندان چه سواره و پیاده ناامن شد و اکنون درآغاز قرن جدید با فاجعه ای به نامه خودرو بی کیفیت و گران ایرانی مواجهیم که سبب شد تا رییس پلیس راهور ناجا پیشنهاد تعطیلی دو خودور ساز بزرگ کشور و واردات خودرو  را بدهد تا شاید قدری امنیت به جاده ها بازگردد.

تعطیلی این دو خودروساز هرچند غیر قابل اجراست اما این صنعت نیازمند یک انقلاب است. یک فعال دانش بنیان که در حوزه تولید قطعات خودروفعالیت می کند در این خصوص به خبرگزاری میزان گفته است : «باید برای رسیدن به یک استاندارد در قیمت و کیفیت در بخش خودرو سازی یک تحول اساسی در این صنعت ایجاد شود. اول اینکه حداقل دو سوم پرسنل و 90 درصد مدیران شرکت های خودروسازی مازاد ظرفیت هستند و با خروج این پرسنل خللی در کار ایجاد نمی شود. هزینه های بی رویه و البته استخدام های خارج از ضابطه نیز متوقف شود. وقتی این اتفاقات در این بخش بیفتد هزینه های جانبی کاهش یافته و این شرکت ها مجبور نیستند تا هزینه های مازاد را روی قیمت خودرو سرشکن کنند. برای مثال اگر دایره مدیران ایران خودرو را کوچک کنند و چند مدیر از کره، سنگاپور و یا ترکیه برای همکاری دعوت کنند،مطمئن باشید خودروهای ایرانی  با نصف یا حتی یک سوم قیمت کنونی  و با کیفیت بهتر تولید می شود.»

اگر اظهارات این قبیل کارشناسان منتقد صنعت خودرو درست و دقیق باشد باید گفت تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۸۸۹۵۷۱۰:۱۵:۱۱ ۱۴۰۱/۲/۱۴
بگو چطور از کادیلاک و شرولت و بنز و بی ام دبلیو به سیتروئن و ماشین های کره ای و چینی رسیدیم و بعدش به پراید؟!که حال پراید رو هم برای مردم تبدیل به محالات و آرزو شد
dayani۲۴۸۸۹۷۰۱۰:۳۶:۳۱ ۱۴۰۱/۲/۱۴
در محدوده سالهای 1325-1327 برای خرید نان جو مقابل نانوایی جمعیتی بیشتر از توان نانوایی جمع می شد و تهیه نان جو نعمتی برای مردم بود، اکنون نگرانم که داریم به همان زمان بر میگردیم . پراید نمونه ای از بازگشت به آن وضعیت است
ناشناس۲۴۸۹۱۶۳۱۶:۵۱:۰۶ ۱۴۰۱/۲/۱۴
قابل توجه مسولان کشور و مسولان حمل و نقل با توجه به محدویت خیابان ها و کمبود پارکینگ و تقاضای روز افزون برای خودرو بایستی طی طرحی مدون ساخت و وارادات خودرو را به خودروهای با کیفیت و حجم کوچک اختصاص دهید اگر تنها ۵۰ سانتیمتر از طول و ۲۹ سانتیمتر از عرض خودرو ها کاهش یابد در تیراژ کلان حجم بسیار قابل توجهی از ترافیک کم میشود و یا به عبارتی ظرفیت خیابان ها بیشتر
سید۲۴۹۰۲۴۷۲۲:۱۲:۴۵ ۱۴۰۱/۲/۱۵
اونوقت باید سرنشینان هم به همین ابعاد کم شوند که خوشا بحال پزشکان.......
احسان کرمی۲۴۹۱۹۹۳۱۲:۱۴:۲۵ ۱۴۰۱/۲/۱۷
از ارتفاع چی استاد ؟ نیاز نیست کم بشه عایا
ناشناس۲۴۸۹۲۰۲۱۸:۴۵:۰۴ ۱۴۰۱/۲/۱۴
صد رحمت به ژیان ساخت 60 سال پیش. یک چرخش به کل دنا پلاس توربو می ارزد.
ناشناس۲۴۸۹۲۰۳۱۸:۴۸:۱۱ ۱۴۰۱/۲/۱۴
آیا بیشتر از این می توان به قول ها و وعده و وعیدهای مسئولان نسبت به ارتقاء کیفیت و ثبات قیمت کالاها اطمینان و دل خوش کرد؟
ناشناس۲۴۸۹۲۰۴۱۸:۵۰:۲۷ ۱۴۰۱/۲/۱۴
در مقایسه صنعت خودروسازی ما با آلمان و ژاپن و آمریکا، باید گفت ما دُرشکه می سازیم.
ناشناس۲۴۸۹۲۱۱۱۸:۵۶:۰۱ ۱۴۰۱/۲/۱۴
تنها 8 کشور در دنیا صنعت ملی ساخت خودرو دارند: ژاپن، آلمان، انگلیس، آمریکا، فرانسه، ایتالیا، کره جنوبی و سوئد. بقیه کشورها یا لیسانس مونتاژ تولیدات آنها را دارند. یا مستقیماً از آنها وارد می کنند. کانادا، سوییس، اسپانیا، فنلاند، نروژ، هلند..... خودشان صنعت خودروسازی ملی ندارند. ایران می خواهد به زور وارد آن باشگاه 8 نفره شود!!!!
ناشناس۲۴۸۹۲۶۸۲۲:۴۱:۵۴ ۱۴۰۱/۲/۱۴
زبان تولید ایران افتخار می کرد کسی نمی تواند آن را واژگون کند ولی حالا ارابه مرگ تولید می کنند . این نشانه عملکرد فاجعه بار مدیران نالایق است.
ناشناس۲۴۸۹۳۱۲۰۰:۰۵:۲۷ ۱۴۰۱/۲/۱۵
تا زمانی که مردم خریدار این ماشینها هستند وضع همین خواهد بود و این حرفها غصه شبانه است واسه خواب مردم
ناشناس۲۴۹۱۰۷۷۱۷:۲۸:۲۱ ۱۴۰۱/۲/۱۶
چون چاره دیگری برای مردم نگذاشته اند
ناشناس۲۴۹۰۶۰۶۰۹:۳۰:۱۰ ۱۴۰۱/۲/۱۶
در مورد احتکار و گرانفروشی تک ماکارون لطفاً تحقیق کنید.
ناشناس۲۴۸۸۹۷۱۱۰:۳۶:۵۵ ۱۴۰۱/۲/۱۴
چرا تعطیلی غیر ممکنه این همه کارخانجات بزرک از کار افتادن چع اتفاقی اقتاد مگر در دنیا کمپانی های بزرگ خرید و فروش نمیشن همین الان سرمایه دارهای عربی در کشورهای ثروتمند اروپا باشگاهی معتبر و میخرن این دو خودرو ساز هم فروخته شوند نخیر شدنی نیست چون دست مافیا روشه کسی جرات نزدیک شدن و نداره
ناشناس۲۴۸۸۹۹۱۱۰:۵۳:۲۰ ۱۴۰۱/۲/۱۴
پراید با کیفیت بالای کره ای بهترین ماشین برای خیابان های پر ترافیک ما می باشد منتهی کیفیت ساخت پراید بشدت کم شد
ناشناس۲۴۸۹۱۹۲۱۸:۱۵:۱۵ ۱۴۰۱/۲/۱۴
کلمه پراید و کیفیت متضاد هم هستن. خود کره پراید رو ۳۰ سال پیش از تولید خارج کرد
ناشناس۲۴۹۱۰۶۵۱۷:۱۶:۰۹ ۱۴۰۱/۲/۱۶
نباید اصلا خودمان را با کره جنوبی مقایسه کنیم
ناشناس۲۴۸۹۲۲۱۱۹:۳۳:۳۵ ۱۴۰۱/۲/۱۴
پراید 20 سال است که در کره جنوبی تولید نمی شود. یک دستگاه پراید هم شما نمی توانید الان در کره پیدا کنید.
تبریزی۲۴۸۸۹۹۶۱۰:۵۹:۱۲ ۱۴۰۱/۲/۱۴
"چطور از سیتروئن به پراید رسیدیم؟" با حرکت خلاف جهت نظریه تکامل داروین.
ناشناس۲۴۸۹۰۰۷۱۱:۱۰:۲۸ ۱۴۰۱/۲/۱۴
خخخه خرید و فروش با تعطیلی چه تفاوتی دارد؟ اول این را توضیح بده
ناشناس۲۴۸۹۰۲۷۱۱:۴۷:۰۱ ۱۴۰۱/۲/۱۴
پراید با کیفیت کره ای را می گذارید کنار این حلبی سازی های بی کیفیت
ناشناس۲۴۸۹۰۳۵۱۱:۵۷:۲۷ ۱۴۰۱/۲/۱۴
در 8 سال دولت بی تدبیر بیش از 5000 کارخانه تعطیل شدند و هیچ اتفاق خاصی هم نیفتاد !
ناشناس۲۴۸۹۰۷۹۱۳:۰۰:۱۱ ۱۴۰۱/۲/۱۴
غیر ممکنه چون چاقو دسته اش را نمیبره
ناشناس۲۴۸۹۰۸۸۱۳:۱۹:۰۱ ۱۴۰۱/۲/۱۴
ارابه مرگ پراید در دولتی هاشمی به کشور وارد شد و تاکنون جان هزاران ایرانی بیگناه را گرفته است.
ناشناس۲۴۸۹۱۰۷۱۴:۲۴:۰۳ ۱۴۰۱/۲/۱۴
به جای اینکه درستش کنید می خواهید نابودش کنید؟؟ ترکیه و امارات دارند خودروساز می شوند اونوقت ما می خواهیم خودروسازی را تعطیل کنیم!
ناشناس۲۴۸۹۱۹۴۱۸:۱۶:۳۵ ۱۴۰۱/۲/۱۴
اونها حمایت کشورهای صنعتی رو دارن. ما فقط با چین رابطه داریم که تا حالا خیرش به هیچ کشوری نرسیده
ناشناس۲۴۸۹۲۰۱۱۸:۴۴:۳۲ ۱۴۰۱/۲/۱۴
ترکیه البته بعد از ما مونتاژ کار شد اما این مربوط به حدود ۴۰ سال پیشه. امارات بزودی برای ما و کشورهای دیگر منطقه شاخ خواهد شد.
ناشناس۲۴۹۱۰۷۱۱۷:۲۰:۴۱ ۱۴۰۱/۲/۱۶
چون اراده و عزم و دغدغه پیشرفت و مدیریت متناسب با آن را نداریم.
ناشناس۲۴۸۸۹۷۵۱۰:۴۰:۵۴ ۱۴۰۱/۲/۱۴
حالا که اینقدر روشن فکر شدیم لطفا مدیران اصلی مملکت مثل اقتصاد و بانک مرکزی و آموزش پرورش و صنعت و کشاورزی رو هم از کشور های صاحب نام مدیر وارد کنید. پیشنهاد من کاملا جدی است
شهاب۲۴۸۸۹۷۷۱۰:۴۴:۱۶ ۱۴۰۱/۲/۱۴
به اینجا رسیدیم چون معیار انتخاب مدیر بجای تخصص شد تعهد و اینطوری افراد لایق کنار گذاشته شدند و افراد بی تخصص با چهره متعهد جایگزین‌شدن شدند
ناشناس۲۴۸۹۲۷۲۲۳:۰۱:۲۵ ۱۴۰۱/۲/۱۴
این حرفی هست که مثل طوطی بعضیها تکرار می‌کنن، اما در عمل ما همچنین چیزی ندیدیم، اگر اینطوری بود نمازهای جماعت ادارات باید از مساجد شلوغتر می‌شد، اما اینطوری نیست، اتفاقا اگر اینطوری بود و آدمهای متعهد انتخاب می‌شدن اینقدر اختلاس و کم‌کاری نداشتیم
ناشناس۲۴۹۱۰۷۵۱۷:۲۶:۲۷ ۱۴۰۱/۲/۱۶
تجربه تمامی دنیا و ایران : آگاهان و متخصصین عموما متعهدند ولی برعکسش خیر.
ناشناس۲۴۹۱۰۸۴۱۷:۳۲:۱۲ ۱۴۰۱/۲/۱۶
هیچکدام از دانشمندان و متخصصین حقیقی(نه قلابی) اختلاس و فساد نکرده اند و نخواهند کرد.
ناشناس۲۴۸۸۹۷۸۱۰:۴۴:۲۰ ۱۴۰۱/۲/۱۴
بهتر نبود بنویسید چطور از پراید به هیچ رسیدیم؟! تا دو سال دیگر
abbas۲۴۸۸۹۸۹۱۰:۵۲:۴۵ ۱۴۰۱/۲/۱۴
"اینکه حداقل دو سوم پرسنل و 90 درصد مدیران شرکت های خودروسازی مازاد ظرفیت هستند" دقیقا درست گفتید اما کاملش نکردید علت اصلی کیفیت پایین خودرو حقوق پرداختی به همین آدمای اضافه هستند که سبب می شوند هزینه تولید بالا برود و قطعات با کیفیت استفاده نشود. این آدمای اضافه هستند که جان مردم رو به خطر انداخته اند
ناشناس۲۴۸۸۹۹۷۱۰:۵۹:۲۸ ۱۴۰۱/۲/۱۴
اندر حركات برگشت به عقب ، در صنايع خودرو سازي ، از سيتروئن به پرايد !! ------------- -- آقا احسان ، از قديم و نديم گفته اند كه ندانستن عيب نيست نپرسيدن عيب است !! ..ببخشيد اين كلمه « ارتجاع » يعني چه ! ... اگه مثال بزني بهتر و زودتر ملتفت ميشم ! به قول برادر خانمم دو زاري م زودتر ميفته !! ... بفرما ! --- بسيار خوب ! جانم براي جعفر آقاي گل ِ گلاب كه هميشه به فكر « دانستن هست -- بگه كه ارتجاع يعني اين كه از ماشين « سيتروئن » يعني ماشين جناب رئيس بانك و نيز ماشين دكتر دندان پزشك سر خيابون ،كه چشم كور روشن ميكنه و اسمش سيتروئن هست ، برسيم به ماشين پرايد اخوي شما -- كه با هزار نذر و نياز برنده شده و به اين و اون هم شيريني داده ، اسمش هم « پرايده » و تا حالا چندين بارهم راه تعمير گاه طي كرده و از قرار معلوم اخوي تان داره از دست پرايده كلافه هم ميشه !! ... مختصر اين كه از سيتروئن به پرايد برسيم ! ... ملتفت شدي جعفر جان ؟! ... مثال خوبي زدم ، نه ؟!! . --- پس ميشه گفت كه پرايد يك خودرو ارتجاعي هست !! ، ... آخه چند باز اخوي هم شنيدم كه از عصبانيت به پرايدش مي گفت : ماشين ريقو ! ... --- جعفر خان ! آدمي هستي كه تشنه دانستني ! ... با هوش و با استعداد ... افسوس كه تا كلاس ششم قديم ادامه تحصيل نداده اي ! -- ميدونم جعفر آقا ! از شدت فقر ، مرحوم ابوي تان اجازه نداد درس بخوني -- و گرنه براي خودت دندان پزشكي بودي و به جاي اين موتور قديمي ،سوار سيتروئن ... اگر ديگه سؤالي نداري ، فعلاً خدا حافظ !!
ناشناس۲۴۸۹۰۰۱۱۱:۰۱:۲۵ ۱۴۰۱/۲/۱۴
انحصار خودرو سازان منافع عده‌ای خاص را تامین میکند،همین افراد اجازه هیچ تغییری را نمیدهند.
ناشناس۲۴۸۹۰۱۱۱۱:۱۸:۱۱ ۱۴۰۱/۲/۱۴
الان دیگه بحران مردم ما خودرو نیست. نان و ماکارونی و روغن و برنج و اینطور چیزهاست!
ناشناس۲۴۸۹۰۱۲۱۱:۲۰:۰۶ ۱۴۰۱/۲/۱۴
یکم زود نیست فهمیدین این شرکتها زیان ده و زیان زننده اند؟ جالبه بازم راه حل از نوع هیچی به هیچیه!!! یکی نیست بگه مملکتی که متخصصین علوم و مهندسیش بیکارن صنایع حدواسطش کجا تکمیل بوده که محصولات نهاییش مستقیم وصل بشن به مواد خام. بعد میخواهین خودرو سازی، هواپیماسازی و... تولید داخلی ! بشه بزنین تو دهن واردات!!! فعلا خط مالی ایران خودرو و سایپا را بگیرین ببینین پولاشون کجا میره که سالهاست زیانده اند! اما سرپا بوده افزایش سرمایه داده! و سهامشان سالهاست در بازار سرمایه افزایشی است!!!.
ناشناس۲۴۸۹۰۱۷۱۱:۳۲:۲۲ ۱۴۰۱/۲/۱۴
منافع دولت در خودرو سازان است . دولت = مافیای خودرو
ناشناس۲۴۸۹۰۲۳۱۱:۴۲:۵۶ ۱۴۰۱/۲/۱۴
چه طور از سيتروئن به پرايد رسيديم !! ------- رسيديم ؟ ... عجب ! ...نرسيديم برادر ! ... رسانده مون ! ... ما را رساندند خودرو سازان وطني !! ... اين خودرو سازان وطني چه مي كنند ! ... چها كه نمي كنند !!...، اما ميدوني برادر ، مرحوم ابوي ، گاه به گاهي زير لب زمزمه مي كرد كه : « اين جهان كوه است و فعل ما ندا سوي ما آيد نداها را صدا » !! .. همچنين آن مرحوم مغفور بارها و بارها مي گفت : اسكند ر مقدوني وصيت كرد كه موقع حمل جنازه اش دست ها را از تابوت بيرون بگذارند تا همه بدانند كه اسكندر با آن همه اسم و رسم و مال و مكنت ، داره دست خالي از اين دنيا ميره تا عبرت خلق بشه !! رحمت الله عليه !.. ابوي را عرض مي كنم !! --- ... ميگم كه خدا رحمت كنه عبد المحمد دلاك ! با خط جلي نستعليق -- كه خدا عالمه كدام خوشنويس قلمي كرده بود -- قاب گرفته و به ديوار مغازه اش نصب كرده كه : « وجدان يگانه محكمه اي است كه احتياج به قاضي ندارد » !! هميشه عصر هاي جمعه ما دانش آموزان دبستاني كه براي تراشيدن سر به مغازه اش مي رفتيم ،تا روز شنبه در مدر سه مورد عتاب ناظم مدرسه قرار نگيريم ،، وسرمان قيچي نشود !! آن تابلو را مي ديدم ! روزي از مرحوم ابوي پرسيدم معناي اين قاب دكان عبد المحمد چيه كه ميگه وجدان يگانه محكمه است كه احتياج به قاضي ندارد ! مرحوم ابوي گفت : -- حال ا نمي فهمي !! ، ... زوده كه بداني ..بزرگتر كه شدي خودت مي فهمي !! به هر حال برادر خود رو سازان وطني بايد ....هيچي برادر ... هيچي ... در خانه اگر كس است يك حرف بس است !!
علی۲۴۸۹۰۲۵۱۱:۴۶:۳۶ ۱۴۰۱/۲/۱۴
نه تنها برای خودروسازی باید مدیران کاربلد خارجی به کشور بیایند، بلکه برای برون رفت از این وضعیت اسف‌بار اقتصادی هم باید از مدیران کاربلد خارجی استفاده کرد، ولی کو گوش شنوا! متاسفانه ما همیشه می خواهیم چرخ را از اول اختراع کنیم.
ناشناس۲۴۸۹۰۳۲۱۱:۵۳:۲۰ ۱۴۰۱/۲/۱۴
انحصار خودرو . در بخش لوازم خانگی نیز دچار همین اشنباه شدیم
ناشناس۲۴۸۹۰۵۱۱۲:۱۲:۴۲ ۱۴۰۱/۲/۱۴
ایران و کره جنوبی در یک زمان خورو سازی رو شروع کردند و در سالهای ابتدایی ایران از کره جنوبی پیش بود. اما وقوع انقلاب و خروج کشورهای اروپایی و امریکا از ایران باعث شد خودرو سازی ایران ۴۰ سال از دنیا عقب بیفتد و کره جنوبی بازار خودرو دنیا رو در اختیار بگیرد. جایگاهی که می توانستیم ما در اختیار داشته باشیم. حقیقت این است که بدون حمایت کشورهای غربی امکان پیشرفت صنعت کشور وجود ندارد. همین کره جنوبی هم دفاتر طراحی و مهندسیش در آمریکا قرار دارد
ناشناس۲۴۸۹۰۷۳۱۲:۵۲:۲۹ ۱۴۰۱/۲/۱۴
وقتی سیتروئن سهم سایپا کاشان رو خرید به اولین چیزی که گیر داد تعداد زیاد نیروهای این شرکت بود.سمتهای من درآوردی که درست شده بود تا نفراتی که به واسطه فلان وزیر و نماینده و مدیر اومده بودن پولهای یامفت بگیرن در حالی که عما هیچ کارایی نداشتن.بعدش دست روی اضافه کاری های بدون ضابطه گذاشت.از نظر اونها کار باید در یک شیفت کاری به درستی تمام میشد و اضافه کاری یعنی اینکه یا کار توی هشت ساعت درست انجام نشده یا اینکه نفر کارایی مورد نظر رو نداره‌.این چیزی بود که من به عنوان یکی از پرسنل این شرکت از نزدیک باهاش مواجه شدم.
ناشناس۲۴۸۹۰۷۵۱۲:۵۳:۳۵ ۱۴۰۱/۲/۱۴
واقعا جای تاسف داره... به نظر میاد ما باید به سمت خصوصی سازی واقعی و نه رانتی و صوری حرکت کنیم تا خود کارخانه مجبور به تعدیل نیرو و هزینه و رقابت شود.
تبریزی - سخنگوی سایپا۲۴۸۹۰۸۳۱۳:۰۷:۴۰ ۱۴۰۱/۲/۱۴
ای جماعت ناشکر. ماشین 200 میلیونی زیر پاتونه. در رفاه غوطه ورید حرف اضافی هم می زنید؟ محصول بعدیمون رو از مقوا می سازیم تا قدر داشته هاتون رو بدونید.
ناشناس۲۴۸۹۰۹۱۱۳:۴۵:۴۹ ۱۴۰۱/۲/۱۴
واله گاری خودرو و سلطان مرگ سایپا را جمع کنید اینها پدر مافیا هستند
ناشناس۲۴۸۹۰۹۶۱۳:۴۹:۱۹ ۱۴۰۱/۲/۱۴
واله خیلی خوبند من که راضییم از شون 5 سال ثبت نام کردم چیزی ازش برای ما نبود
ناشناس۲۴۸۹۱۱۲۱۴:۳۸:۱۳ ۱۴۰۱/۲/۱۴
متاسفانه همین شعار خوروی ملی به سایر صنایع هم رسوخ کرده و همین الان که داریم حرف می‌زنیم خیلی از صنایع بی کیفیت داخلی در نبود رقیب خارجی مشغول تولیدات محصول بی کیفیت هستند و دیگر هیچ نیازی هم به ارتقا فناوری ندارند چون خریدار چاره ای جز خرید محصولشان را ندارد.
ناشناس۲۴۸۹۱۱۷۱۴:۵۱:۵۷ ۱۴۰۱/۲/۱۴
به نام الله انحصار خودرو را بشکنیم و حتما در بلند مدت به نفع کشور است در یک مقاله، خسارت آلودگی هوا 30 میلیارد دلار برای ایران بود. اگر خودروسازان تعطیل شوند، هزینه های زیادی در نظام سلامت و بنزین و بیمه صرفه جویی خواهد شد که با آنها حقوق کارگران پراداخت میشود ان شاء الله خودروسازان جدید به میدان آمده و کارگران هم پس از مدتی دوباره مشغول به کار میشوند
۱۲۴۸۹۱۲۰۱۵:۰۰:۰۵ ۱۴۰۱/۲/۱۴
اولا باید یک برنامه ی جامع در خصوص تحول صنعت خوردو با همکاری نخبگان دانشگاهی و صاحبنظران جناحی و مدیران و مشاوران خارجی تدوین شود دوما توسط جناح های مختلف به تصویب برسد تا در صورت شکست هزینه ی آن به دوش یک جناح نیفتد سوما در سطح بالای حاکمیت (جلسه ی سران قوا) مورد مطالبه قرار گیرد
ناشناس۲۴۸۹۱۲۱۱۵:۰۳:۳۶ ۱۴۰۱/۲/۱۴
"برای مثال اگر دایره مدیران ایران خودرو را کوچک کنند و چند مدیر از کره، سنگاپور و یا ترکیه برای همکاری دعوت کنند،مطمئن باشید خودروهای ایرانی با نصف یا حتی یک سوم قیمت کنونی و با کیفیت بهتر تولید می شود." ای کاش میشد این جمله رو با طلا نوشت و اجرایی کرد . اگر تحریم ها نبود و روابط خارجی با همه کشور ها از جمله ایالات متحده مساعد بود، میشد همچون اروپا از تجربه مدیران امریکایی استفاده کرد . بنده بعنوان مهندسی که در ایتالیا و آلمان زندگی و کار کرده ام و میکنم ، به کرات دیده ام که این کشور ها با تجربه و مدیریت مدیرهای امریکایی به قله های صنعت رسیده اند . تعارف رو کنار بگذاریم و به این حقیقت پی ببریم که همین کره و سنگاپور و ترکیه که نام بردید مستقیم از تجربه کمپانی های بزرگ امریکایی استفاده کرده اند . تاکیدم روی امریکاست چون جدا و حقیقتا در سطح دیگه ای در حال کار و تولید تکنولوژی هستند .
باهر۲۴۸۹۱۲۲۱۵:۰۸:۰۷ ۱۴۰۱/۲/۱۴
ما باید در امور مختلف مدیران شایسته از کشورهای خارجی وارد کنیم چون سایر رشته های صنعتی و کشاورزی و....کمتر ازبازی فوتبال و یا سایر رشته های ورزشی نیست که مربی خارجی با حقوق گزاف وارد می کنیم.چند دهه هست که مدیریت نالایق کشور را نابود کرده است
ناشناس۲۴۸۹۱۲۳۱۵:۱۶:۱۵ ۱۴۰۱/۲/۱۴
تولید این خودروها برای کشور ما زشته باید کنارشون بذاریم
ناشناس۲۴۹۱۴۰۵۰۰:۱۱:۲۰ ۱۴۰۱/۲/۱۷
البته فراموش نکنید که اقشار متوسط جامعه هنوز قدرت خرید ماشینهای خوشگل را ندارند.
ناشناس۲۴۸۹۱۲۴۱۵:۲۳:۱۶ ۱۴۰۱/۲/۱۴
راههای رسیدن به برندتولید خودرو از اول غلط بوده وگر نه ازمثلا سیتروئن فرانسه که آنچنان فکری که ما بالای آن می کنیم نیست ونسبت به خودروهاوشرکتهای معتبر دیگر درجه چندم حساب می شود.حالا بگذریم به همان سیتروئن هم رسیدیم اما به تولید سیتروئن ۲سیلندری به نام (ژیان) اما همین تولید پراید را اگر با برنامه ودر اندازه های مختلف می توانستیم ادامه بدهیم کاملا با شرایط آب وهوایی ایران سازگار بود وازطرفی شرکت مادر پراید(کیاموتورزامریکا) شرکتی است که هرسه کارخانه فرانسوی سیتروئن،رنو ،وپژو را درجیب خود می گذارد.
ناشناس۲۴۸۹۲۰۹۱۸:۵۵:۳۸ ۱۴۰۱/۲/۱۴
شما مطمئنی دیدگاه منفی نداری؟ زانتیا ، که تولید سیتروئن بود را رها کردی به ژیان گیر دادی که البته تولید آنهم قبل از انقلاب فلسفه و توجیه خودش را داشت.
ناشناس۲۴۸۹۱۲۵۱۵:۲۴:۱۱ ۱۴۰۱/۲/۱۴
چاره کار فقط فروش این دو شرکت به خودروسازان معتبر خارجیه.
ناشناس۲۴۸۹۱۴۵۱۶:۱۸:۲۳ ۱۴۰۱/۲/۱۴
البته نه تنها به پرايد كره اي نرسيديم بلكه به پرايد سالهاي اول توليد در ايران هم نرسيده ايم
سید۲۴۸۹۱۴۶۱۶:۲۰:۰۴ ۱۴۰۱/۲/۱۴
پراید محصولی از کیا هست. سیتروئن رنو و پژو سه اشغال ساز بسیار بد اروپایی هستند که هر سه با روش های تبلیغاتی محصولات نامرغوب خودشون را به کشورهای دیگر فرو می کنند.
ناشناس۲۴۸۹۱۴۸۱۶:۲۰:۵۵ ۱۴۰۱/۲/۱۴
صاحبان تابوت سازهای ایران خودرو و سایپا هیچ وقت اجازه نمیدن ماشین خوب وارزان وارد ایران بشه اگر هم قرار باشه واردات خودرو ازاد بشه ماشینهایی میارن تا خودشون سوار بشن و مردم عادی توان خریدشو نداشته باشن
مهدی۲۴۸۹۱۵۷۱۶:۳۵:۵۴ ۱۴۰۱/۲/۱۴
عاقبت اقتصاد دولتی همینه البته تحریم ها هم شدیدا مزید علت شده و اقصاد کشور رو مثل موریانه داره تهی میکنه
ناشناس۲۴۸۹۱۸۱۱۷:۴۹:۳۷ ۱۴۰۱/۲/۱۴
پراید دو ساله که از خط تولید خارج شده و دیگه تولید نمیشه.پرایدهایی هم که الان به عنوان صفر فروخته میشه مدل ۹۹ هستند که در پارکینگها احتکار شدن. چرا این دست از نویسنده ها اینقدر از همه جا بی خبر هستند؟؟؟
ناشناس۲۴۸۹۲۲۶۲۰:۰۰:۵۰ ۱۴۰۱/۲/۱۴
اگه مافیای خودرو نبود همون جوان مهندس ومدیر ایرانی که موشک نقطه زن وپهبادوتانک میسازه یه خودرو سواری هم طراحی میکرد ومیساخت .خودمون در صنایع دفاع وسپاه بهترین مهندسا رو داریم
ناشناس۲۴۸۹۲۳۱۲۰:۲۳:۳۵ ۱۴۰۱/۲/۱۴
ما براي فوتبال مدير و مربي خارجي مي ياريم ولي براي كارهاي مهمتر كه زندگي ٨٠ ميليون ايراني را … مثل صنعت و اقتصاد و … نه
رسول تبریز۲۴۸۹۲۹۱۲۳:۳۷:۲۴ ۱۴۰۱/۲/۱۴
از نظر من اراده ای برای حل مشکل مردم در زمینه خودرو وجود ندارد حالا سایر زمینه ها جای خود.
ناشناس۲۴۸۹۴۳۰۰۸:۱۳:۱۸ ۱۴۰۱/۲/۱۵
حکایت خودروی ملی مشت نمونه خروار از وضعیت صنعت ایران است!
سید۲۴۹۰۲۴۳۲۲:۱۰:۲۹ ۱۴۰۱/۲/۱۵
بابا شما رو بخدا نخرید حتی اگر در خواب دیدیدیم شده ۵میلیون تومان، نکنید، شمارو بخدا نکنید
ناشناس۲۴۹۱۴۳۷۰۰:۳۹:۰۰ ۱۴۰۱/۲/۱۷
مردم ایران مدتهاست در بین دعوا و رقابت بر سر قدرت و سرمایه 2 جناح سیاسی-اقتصادی-رانتی کشور له شده اند.بس کنید دیگه. شما که کار مثبتی نخواهید کرد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین