وقتی واردات، قیمت همه چیز را متعادل می کند غیر از خودرو!

ابوالفضل فیضی‌خواه،   4010128014 ۵۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
وقتی واردات، قیمت همه چیز را متعادل می کند غیر از خودرو!

به نظر می رسد ماجرای خودروسازی و خودروسازان در کشور ما کم کم آستانه تحمل خود مسوولان امر را هم پشت سرگذاشته و آنان را که معمولا در قبال این صنعت پرهزینه  و کم فایده دست به عصا و محتاط هستند به شکوه و عتاب و هشدار واداشته اما خوب که نگاه کنیم می بینیم این قبیل دستورات و خطاب و عتاب ها نه تنها تازگی ندارد بلکه بی نتیجه بودن آن نیز درعمل به اثبات رسیده.  عجیبتر این است که در کمتر مشکل اقتصادی مانند گرانی خودرو راه حل به این اندازه ساده و در دسترس است و باز عجیب تر از آن اینکه این راه حل بارها و بارها در حوزه های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و همچنان در حال استفاده است اما در مورد خودرو کاملا کنار گذاشته شده! 

کمتر روزی است که مردم ما در بخش های مختلف خبری یا اظهارت کارشناسان اقتصادی و مسوولان امر سخنی از واردات فلان کالا برای متعادل کردن بازار نشنوند. از شیر مرغ تا جان آدمیزاد وارد می شود تا به قول این کارشناسان کمبود بازار جبران و از افزایش بی رویه قیمت ها جلوگیری شود اما در حالی که به گفته خود مسوولان امر میزان تولید خودرو در کشور به اندازه نیاز مردم نیست درهای واردات خودرو همچنان محکم بسته مانده و مردم علیرغم وعده و وعیدهای گاه وبیگاه مدیران اقتصادی همچنان شاهد افزایش قیمت های نجومی در خودروهایی هستند که از کمترین کیفیت و خدمات برخوردارند . 

وقتی از واردات خودرو سخن می گوییم آنهم برای جلوگیری از انحصار و یکه تازی خودروسازان داخلی، منظورمان متوجه خودروهای لوکس و لاکچری نیست که عده ای با طرح آن اصل واردات خودروهای در شأن ملت ایران را نفی کنند و خود را به نشنیدن بزنند. اگر به واردات نگاهی داریم برای مجبور کردن خودرو ساز داخلی به افزایش کیفیت و خدمات است وگرنه کشوری که دهه هاست یا خودرو مونتاژ کرده یا مدعی ساخت خودرو ملی بوده است امروز نباید در این نقطه باشد. خودروسازان داخلی با طرح موضوع واردات خودروهای لاکچری به دنبال منحرف کردن هدف اصلی واردات هستند! 

به نظر می رسد مقاومت در برابر این اقدام معقول از محاسبات طبیعی اقتصادی فراتر است و گویی شاهد «اراده» های آشکار و پنهانی هستیم که مایل به تغییر وضعیت موجود در خودروسازی نیستند. 

وضعیت موجود خودروسازی در کشور به جایی رسیده که دیگر هیچگونه توضیحی برای افکار عمومی قانع کننده نیست. باید هر چه زودتر درباره این «شبه صنعت» تصمیمات کارساز و موثری گرفته شود؛ تصمیماتی که فقط اقتصادی نیست !

دیدگاه کاربران

سعید۲۴۶۸۶۳۹۰۹:۵۳:۴۷ ۱۴۰۱/۱/۲۸
هرچیزی آزادش متعادل کننده است وارداتی که تنها توسط فلان ارگان مورد علاقه شما اصولگرایان انجام شود و بابت این رانت ۱۰۰ درصد سود اخذ شود قطعا چیزی را متعادل نمی کند! آدرس غلط ندهید.
ناشناس۲۴۶۸۸۰۶۱۳:۲۵:۱۵ ۱۴۰۱/۱/۲۸
باز هم از وضع موجود بهتر خواهد بود اگر خوردو در بورس عرضه شود و مابه التفاوت قیمت تمام شده تا نرخ فروش آن به حساب خزانه وارد شود بدون ایجاد رانت و تورم میتونه به تعادل بازار و ایحاد در آمد چشم گیر برای دولت منجر شود
ناشناس۲۴۶۸۸۵۰۱۴:۰۹:۱۸ ۱۴۰۱/۱/۲۸
فرقی بین اصلاح طلب و اصول گرا نیست، هر دو جناح دنبال منافع خودشون هستند
ناشناس۲۴۶۸۹۱۰۱۵:۲۲:۵۷ ۱۴۰۱/۱/۲۸
افرين
ناشناس۲۴۶۹۰۲۸۱۷:۳۱:۴۱ ۱۴۰۱/۱/۲۸
عزیز دل برادر تصحیح فرمایید سود حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد سود ۱۰۰ درصد ک هزینه های گمرگ و عوارض و حمل و غیره هست.
سعید۲۴۶۹۲۰۵۲۱:۱۱:۰۶ ۱۴۰۱/۱/۲۸
تا زمانی که سایت دیوار و شیپور هر قیمتی و برا خودرو ثبت میکنن و خبرگزاریا اینقد جو میدن وضعیت خودرو همینه
ناشناس۲۴۶۸۶۴۸۱۰:۱۰:۵۶ ۱۴۰۱/۱/۲۸
آخه کیف های انگلیسی نمیذارن که
ناشناس۲۴۶۸۶۵۵۱۰:۱۹:۳۱ ۱۴۰۱/۱/۲۸
ما در ایران چیزی بنام صنعت نداریم صنعت در تعریف علمی و آکادمیک به عملی اتلاق میشود که همراه با تحول و نوآوری باشد ومحصول خروجی دارای مزیت های جدید باشد ما در ایران کارخانه یا کارگاه دار هستیم یک محصول را برای دهه ها با کیفیت نازلتر سرهم می‌کنیم آنهم به مدد هزاران رانت و در توهم خود را صنعتی میدانیم
ناشناس۲۴۶۸۸۲۴۱۳:۴۰:۵۸ ۱۴۰۱/۱/۲۸
شما فقط برای خودتان نظریه پردازی می کنید در حالیکه تجربه اجرایی و فنی ندارید! کارخانه داری و کارگاه داری هم بخشی از صنعت است. بیهوده برای خودتان نظریه نسازید. صنعت همه چیزش مشخص و عیان است.
ناشناس۲۴۶۹۱۸۲۲۰:۵۲:۳۶ ۱۴۰۱/۱/۲۸
پس کشک سابی هم از نظر شما صنعت محسوب میشه
ناشناس۲۴۶۹۱۷۸۲۰:۵۰:۵۷ ۱۴۰۱/۱/۲۸
احسنت. حالا بذار ببینیم اینها مسئله خودرو! را میتوانند حل کنند. به نظر من عمرا.
ناشناس۲۴۶۸۶۷۴۱۰:۴۶:۵۹ ۱۴۰۱/۱/۲۸
والله ما مردم دنبال ماشین لوکس نیستیم بلکه بعد از ده ها سال آرزوی خودروئی داریم که تا حدی ایمن بوده و هر روز حتی با وجود نو بودن ،دلمان را خون نکند.
ناشناس۲۴۶۸۶۸۸۱۱:۰۲:۲۴ ۱۴۰۱/۱/۲۸
ما خودروساز نیستیم, ما فقط تولیدکننده هستیم.
سیدرضا۲۴۶۸۶۹۰۱۱:۰۸:۱۴ ۱۴۰۱/۱/۲۸
با سلام واحترام مطلب درست وبجایی است.والبته خواست عموم مردم ایران.اما باید دیدمافیای خودرو بازهم همچون گذشته مانع واردات خودرو میشود.درحالیکه رئیس جمهور دستور واردات را از خردادامسال داده ومجلس هم قبلا در لایحه بودجه 1401 تصویب کرده وشورای نگهبان تایید(هرچند بعدا معلوم شد شورای عالی مصلحت نظام آن را حذف کرده که مورد انتقادشدید مردم قرار گرفت)
ناشناس۲۴۶۹۲۷۳۲۲:۱۹:۴۷ ۱۴۰۱/۱/۲۸
این مافیا دقیقا چه کسانی اند وبه کجا وصل هستند
ناشناس۲۴۶۹۳۱۵۲۳:۲۹:۵۶ ۱۴۰۱/۱/۲۸
کیفیت وخدمات پس از فروش خودرو داخلی ببرند بالا واردات خودرو هم اگر کاملا آزاد کنند هیچ ایرانی دیگه خودرو خارجی نمی خرد
کیان۲۴۶۸۶۹۸۱۱:۱۵:۴۴ ۱۴۰۱/۱/۲۸
موضوع خیلی ساده هستش ولی مسئولان نمی خوان حل بشه فقط لازمه واردات آزاد بشه و تعرفه برداشته شه مردم نفس میکشن قیمت خودروهی روز دنیا مشخصه شما با بیست هزار دلار معادل پانصد میلیون تومان بهترین خودروی دنیا رو سوار میشین
ناشناس۲۴۶۸۷۵۹۱۲:۴۵:۵۰ ۱۴۰۱/۱/۲۸
اینو ببین https://www.motortrend.com/cars/hyundai/elantra/2022/ آخه چرا؟؟ 600 ملیون هیوندا النترا 2022
صمصام۲۴۶۸۷۰۵۱۱:۳۰:۰۵ ۱۴۰۱/۱/۲۸
دیگر بر هر کسی واضح و مبرهن است که خودروسازی ایران کاملا انحصاری و مافیایی است انحصاری که منافع آن در ماندن وضعیت خودرو سازی به شکل کنونی است دانستن اینکه این مافیا در اختیار چه کسانی است هم خیلی سخت نیست
ناشناس۲۴۶۸۷۷۶۱۳:۰۲:۵۵ ۱۴۰۱/۱/۲۸
مافیایی وجود ندارد دولت عزم جدی برای اصلاح این دو مونتاژکار ندارد تمام؟!
ناشناس۲۴۶۸۹۰۲۱۵:۱۵:۵۲ ۱۴۰۱/۱/۲۸
یک زمانی می گفتند اقتصاد ایران در اختیار آمریکا و انگلیس است، حال می گویند در اختیار مافیا است. قبلی نامش استعمار بود و موافقانش غرب زده، جدیده نامش غارت است
سعید۲۴۶۸۷۱۰۱۱:۳۵:۴۷ ۱۴۰۱/۱/۲۸
برای کنترل بازار و خروج خودرو از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی فقط خودروی هیبرید و برقی کلاس متوسط به تعداد لازم وارد شود یا اینکه خط تولید یک خودروی برقی قوی با تیراژ بالا به طور کامل وارد گردد
مجید۲۴۶۹۱۹۴۲۱:۰۲:۱۹ ۱۴۰۱/۱/۲۸
عالی
مهدی۲۴۶۸۷۱۱۱۱:۳۸:۳۲ ۱۴۰۱/۱/۲۸
به امیدی تعطیلی دائمی و همیشگی و بی بازگشت این دو اختاپوس جاده مخصوص
ناشناس۲۴۶۸۷۳۸۱۲:۲۱:۳۱ ۱۴۰۱/۱/۲۸
همین امروز در این دو خودرو ساز رو ببندن و تو زمینشون شلغم بکارن به نفع مردم است .
ناشناس۲۴۶۸۷۴۷۱۲:۳۰:۱۷ ۱۴۰۱/۱/۲۸
ایران در بحث خودرو تقریبا ۵ برابر گرانتر از قیمت جهانی است. یک تویوتا با قیمت ۳۵ هزار دلار تقریبا باید ۹۰۰ میلیون تومان شود در حالی که در ایران ۴ میلیارد تومان است.
ناشناس۲۴۶۸۷۷۴۱۳:۰۱:۵۶ ۱۴۰۱/۱/۲۸
وضیت صنعت خودرو و مصرف کنندگان آن در دست دلالان و سفته بازان بگروگان گرفته شده، نه تولید کننده به سودی که بتواند رقابت کند وافزایش تولید داشته باشد میرسد ونه مصرف کننده کالایی که ارزش هذینه ای داده را دریافت میکند! زنده باد واسطه گری، زنده باد دلالی!
صفر۲۴۶۸۷۸۲۱۳:۰۷:۰۸ ۱۴۰۱/۱/۲۸
آخه چرانمیزارن واردات ازادشودخیلی نامردهستین
ناشناس۲۴۶۸۷۸۴۱۳:۰۷:۱۱ ۱۴۰۱/۱/۲۸
واقعا این مبهم است که منافع وارد نشدن خودرو خارجی چیست و به جیب چه کسانی می رود که حتی با تصویب قانون ؛ واردات خودرو صورت نمیگیرد ؟! چرا باید مردم عادی که آرزوی یک خودرو با کیفیت و با دوام را دارند تاوان مخالفت بعضی ها را بدهند
ناشناس۲۴۶۸۷۹۵۱۳:۱۷:۱۷ ۱۴۰۱/۱/۲۸
تو رو بخدا بخودتون بیاین الان امارات که واردات آزاد هر ماشینی بخاین بخرین اولین خودرو ملیشو تولید کرد برین ببینید چه ماشینی هست اونوقت ما بعد از ۵۰سال خودروسازی هنوز دادیم پارس و ۲۰۶ میزنیم هر روزهم آشغال تر از دیروز و باقیمت فورد و نیسان و تویوتا به مردم میندازیم
حمید۲۴۶۸۸۱۲۱۳:۳۰:۲۱ ۱۴۰۱/۱/۲۸
مرد م 8 در جنگ با صدام که همه دنیا ازش پشتیبانی کرد پیروز شدند ولی ظاهرا در جنگ با ایران خودرو و سایپا مغلوب دلیلش چی می تونه باشه؟
ناشناس۲۴۶۹۰۵۱۱۷:۵۵:۳۶ ۱۴۰۱/۱/۲۸
جنگ مردم با این دو خودرو ساز نیست، با پدید آورنده ایشان و ذینفعان ایشان است. قیمت ارائه شده فقط 50 درصدش به خودرو ساز تعلق می گیرد
ناشناس۲۴۶۸۸۹۴۱۵:۰۱:۴۲ ۱۴۰۱/۱/۲۸
خودرو دست دوم زیر ده هزار دلار وارد کنید اگه راست میگید
ناشناس۲۴۶۸۹۰۸۱۵:۲۱:۵۵ ۱۴۰۱/۱/۲۸
فقط مرگ در جاده نیست که این همه سرطان به خاطر این لگن ها.
ناشناس۲۴۶۹۲۸۲۲۲:۳۰:۲۳ ۱۴۰۱/۱/۲۸
میگن کلی شغل ازبین می‌ره ولی آدمایی که بخاطر کیفیت ماشینا میمیرن کجا داستان میرن جون مردم مهمتر یا شغل
ناشناس۲۴۶۸۹۳۳۱۵:۴۷:۳۴ ۱۴۰۱/۱/۲۸
ای کاش متولیان و مدیران صنعت خودرو سازی ما انسانهای بسیار خلاقی بودند ...
ناشناس۲۴۶۹۰۰۰۱۶:۵۱:۱۶ ۱۴۰۱/۱/۲۸
ما کلی خوشحال بودیم که بالاخره مردم ماشین با کیفیت خارجی به قیمت ارزان جهانی سوار میشن که متاسفانه به یک باره این خوشحالی به یأس تبدیل شد ...
ناشناس۲۴۶۹۰۳۵۱۷:۴۲:۳۴ ۱۴۰۱/۱/۲۸
اخه چرا اینقدر گرانی تا کجا میخواهین برسین
علی۲۴۶۹۱۰۲۱۹:۰۹:۱۲ ۱۴۰۱/۱/۲۸
خدایی ، ما دانش تولید دسته بیل و کلنگ و انبر و آچار، سنگ پا ، غدای سگ و... رو نداریم باید وارد بشه بازار متعادل بشه ، حق دارند مسولین
.۲۴۶۹۱۳۳۱۹:۴۲:۳۹ ۱۴۰۱/۱/۲۸
چاره کار اعدام مدیران دو خودروسازی.
ناشناس۲۴۶۹۱۵۱۲۰:۱۶:۵۳ ۱۴۰۱/۱/۲۸
مقاله خوبی بود! صدای الف هم در شد! سوال همین است که این دستهای پنهان چه کسی هستند و چرا باید چنین دستانی در مملکتی که ادعای انقلاب و اسلام می کند وجود داشته باشد
حمید۲۴۶۹۱۷۰۲۰:۴۳:۵۷ ۱۴۰۱/۱/۲۸
به نظرم افراد شاغل در خودرو سازی را به قطعه سازی منتقل کنید و درب این دو حلبی سازی را ببندید. هر خودرو داخلی به ازای هر ۱۰۰ کیلومنر پیمایش ۶ تا ۸ لیتر بنزین اضافی می سوزاند مابه تفاوت قیمت بنزین اضافه سوزانده شده را هم کمک کنید خودرو دست دوم و با کیفیت وارد ایران بشه. ولی چه کنم از مافیایی که در اقتصاد ایران ریشه دوانده.
ناشناس۲۴۶۹۱۸۷۲۰:۵۶:۳۹ ۱۴۰۱/۱/۲۸
حالا میخوان از کجا وارد کنند؟ چین یا روسیه؟
ناشناس۲۴۶۹۲۳۷۲۱:۳۶:۳۷ ۱۴۰۱/۱/۲۸
فساد سیستمی مهم ترین عامل
ناشناس۲۴۶۹۲۴۱۲۱:۴۴:۵۰ ۱۴۰۱/۱/۲۸
باعرض سلام ادب واحترام شان مردم ایران بیش از این است شان شان ماشین های بی کیفیت ایرانی وچینی نیست واقعا حق شان این نیست
عادل۲۴۶۹۲۷۲۲۲:۱۹:۲۷ ۱۴۰۱/۱/۲۸
مشکل تو ایران اینه که همه شرکتهای بزرگ دولتین یا به نوعی به دولت وصل هستن وقتی بخوان مالیاتی از مردم بگیرن قانون میکنن میگیرن دولت سهم بیشتر خودرو سازا رو داره پس چطوری نمیتونن از پس اینا بر بیان داعش تو سوریه و عراق شکست دادیم ولی این دو تا رو نمی‌تونیم
ناشناس۲۴۶۹۲۸۹۲۲:۳۷:۳۷ ۱۴۰۱/۱/۲۸
مونتاژکاران خودرو ایرانی انسانیت ندارن وگرنه اینهمه کشته و معلول بر اثر عدم استحکام و ایمنی پایین خودروهای ایرانی یک ذره وجدان نداشته شان را بیدار می‌کرد. فقط کسی مثل چنگیزخان مغول میخواد که این فاسدین رو قلع و قمع کنه
ناشناس۲۴۶۹۳۱۴۲۳:۲۹:۱۷ ۱۴۰۱/۱/۲۸
دیگه منتاژکاری هم کاری داره که ایران خودرو و سایپا هر روز بهانه میگیرن قیمت رو زیاد کنن آقا آزاد کن بره واردات رو پدرمون در اومد زیر این همه گرونی الکی خودرو
ناشناس۲۴۶۹۳۲۷۲۳:۴۴:۱۱ ۱۴۰۱/۱/۲۸
متاسفانه وقتی قاضی و متهم یک نفر باشه،شکایتتو میخوای پیش کی ببری؟ خودروسازی دولتیه،بعد از دستش شکایت میکنین!
ناشناس۲۴۶۹۳۵۹۰۰:۲۴:۰۵ ۱۴۰۱/۱/۲۹
فقط واردات خودرو. آن هم با تعرفه صفر درصد. والسلااااااااام. !
محسن۲۴۶۹۳۷۰۰۰:۴۳:۰۴ ۱۴۰۱/۱/۲۹
تا وقتی این خودرو به اصلاح سازان از دولتمردان باشن همین آش و همین کاسه هست چون چهار تا ادم کار( نا )بلد دارن میگن چی کار باید کرد فقط باید دست خصوصی باشه بدون دخالت دولت این موضوع رو بچه هم میدونه
ناشناس۲۴۶۹۳۷۵۰۰:۴۷:۲۷ ۱۴۰۱/۱/۲۹
کادیلاک چهل سال قبل مقایسه کنید با خودرو مونتاژ صفر ایران‌خودرو!چقدر عقب ماندگی،کشور های حوضه خلیج فارس قیمت خودرو چنده همان خودرو تو ایران چنده ؟
ناشناس۲۴۶۹۴۰۳۰۱:۲۴:۳۱ ۱۴۰۱/۱/۲۹
پراید ۷ میلیون رسوندید به ۲۰۰ ملیون چرا مگه وزن پراید چند کیلو میل گرد ۲ تن میشه ۲۰ ملیون پراید با ۷۰۰ کیلو آهن میشه ۲۰۰ ملیون چرا... خودرو های بی کیفیت ووو گران قیمت...
ناشناس۲۴۶۹۴۳۸۰۳:۰۹:۲۸ ۱۴۰۱/۱/۲۹
از ماست که بر ماست خلایق هر چه لایق وقتی سواری بدی سوارت میشن حالا برید صف بکشيد برای این فرغون های جاده مخصوص که آقا زاده ها و داماداشون تو انگلیس و کانادا و آمریکا حالشو ببرن
ناشناس۲۴۶۹۴۴۱۰۳:۲۱:۱۲ ۱۴۰۱/۱/۲۹
من قیمت ماشین تویوتا کمری وهایلوکس وپاجیرو را در دبی قیمت کردم 25 هزاردولار ولی متاسفانه باید ماشین پارس بیکیفیت وماشینها سایپا رابه قیمت 18 هزار دولار درایران خرید ای کاش میشود جلوی مافیای ایران خودرو وسایپا گرفت
ناشناس۲۴۶۹۴۷۳۰۶:۱۱:۵۸ ۱۴۰۱/۱/۲۹
تا کی این حرفا؟ وقت عمل کی فرا میرسه؟؟؟
ناشناس۲۴۶۹۵۱۱۰۷:۵۴:۴۹ ۱۴۰۱/۱/۲۹
رسما داره به مردم زور میگه نه خودرو وارد میکنم نه قیمت میارم پایین ونه کیفیت میبرم بالا گردنم هم کلفته
ناشناس۲۴۶۹۵۸۹۰۹:۳۱:۱۶ ۱۴۰۱/۱/۲۹
تولید خودرو در ایران صرفه اقتصادی ندارد.
کلهر۲۴۶۹۶۸۳۱۰:۴۲:۲۵ ۱۴۰۱/۱/۲۹
توجه کنید به این موضوع که آن قدر که خودروهای داخلی از شیعیان ایران کشتند، داعش نکشت!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  21. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  22. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  23. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  24. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین