آیا «جمهوری اسلامی» باعث دین گریزی مردم شده؟!

حسین علی زاده،   4010127001 ۱۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
آیا «جمهوری اسلامی» باعث دین گریزی مردم شده؟!

در این سال ها بسیار از این قبیل سخنان شنیده ایم که:  «حضور دین در عرصه حکومت باعث کاهش دینداری شده و تجربه جمهوری اسلامی نشان داد که دین سیاسی به معنای حضور روحانیون در مصادر حکومتی به جای افزایش دینداری به کاهش آن منجر شده است... »

از نظر معتقدان به این نظر، در زمان پهلوی ها میزان دینداری مردم دقیقا به همین دلیل بیشتر از دوران امروز بود.

نگارنده در پی رد یا تایید این گزاره نیست چرا که تایید و رد این گزاره یا گزاره های مانند آن نیازمند یک پیمایش وسیع و البته پیچیده است و نمی توان در این زمینه بر اساس میل و خواست خود حکم داد. 

آنچه انگیزه این نوشتار است طرح این پرسش است که آیا با ادامه حکومت پهلوی ها یا صرف وجود یک حکومت سکولار واقعا می توان گفت سطح و عمق دینداری مردم بیشتر می شد؟!

حقیقت آن است که این ادعا اگر به صورت مطلق -نظیر آنچه این روزها می شنویم- مطرح شود، بر خلاف اثرگذاری سیاسی شدید آن،  واجد کوچکترین ارزش علمی نیست چرا که در تحلیل و تبیین پدیده های اجتماعی هیچگاه نمی توان به یک علت متوسل شد و به عنوان مثال در ادعای یاد شده فقط «شکل حکومت» را به عنوان دلیل «دین گریزی» یا بر عکس «دین گرایی» مردم معرفی کرد. 

دیگر اینکه می توان پرسید آیا سنجش سطح دینداری ایرانیان در طول تاریخ مدرن در مسیری کاملا متفاوت از تجربه دینداری در این دوران حرکت کرده است؟ دورانی که بر اساس آن اعتقاد دینی نسل به نسل در جوامع مختلف کمرنگ تر شده است. 

واقعیت این است که تجربه جهانی شدن و نسبتی که با دینداری پیدا کرده در تمام جوامع مدرن امروزی به کمرنگ شدن اعتقادات دینی انجامیده. آنچه در ایران شاهد آن هستیم در صورت صحت ادعا نمی تواند جدا از این روند تاریخی کلان باشد که در ادامه یک سیر جهانی و به نظر برخی جامعه شناسان ناگزیر است. بنابراین مشکل می توان کمرنگ شدن باورهای دینی مردم ایران را ( در صورت درستی این ادعا) فقط به شکل حکومت ها نسبت داد. از این منظر حتی شاید بتوان گفت رخداد انقلاب اسلامی به نوعی مانع موقت برای رشد شتابان دنیوی گرایی ( سکولاریسم/ عرفی گرایی) دین گریزی در جامعه ایران ایجاد کرد که با قوت و شدت بسیار زیاد در حکومت پهلوی ها دنبال می شد. 

البته این به معنای رد تاثیرگذاری تجربه جمهوری اسلامی بر سطح و عمق دینداری  ایرانیان نیست و مسلما این تغییر بزرگ سیاسی که به نام دین صورت گرفت تاثیراتی مثبت و منفی بر این موضوع  بار کرده است. آنچه محل نقد این نوشته است صدور احکام قطعی و کاملا فراگیر و مسلم پنداشته شده در این زمینه است که ساده انگارانه تمامی اثرات منفی مورد ادعا بر دینداری ایرانیان را ناشی از تجربه یک شکل سیاسی جدید می داند و سایر عوامل مهم از جمله رشد  روند فراگیر عرفی شدن و سرایت سریع آن را بر اثر گسترش وسایل ارتباط جمعی در مقیاس جهانی نادیده می گیرد. 

براین اساس باید گفت بر خلاف ادعای یاد شده صرف وجود یک حکومت سکولار در ایران ( در صورت امکان تحقق) لزوما باعث افزایش دینداری مردم نمی شود. در اصطلاح پژوهشی، شکل حکومت، «متغیر مستقل» و سطح دینداری «متغیر وابسته» نیست و اساسا بین این دو رابطه ای پیچیده تر از این معادله ساده بر قرار است . 

سخن منتقدان در این زمینه البته آمیزه ای است از اظهارات یادشده و اظهاراتی سیاسی نظیر اینکه روحانیت شیعه نتوانست وعده های مادی و معنوی داده شده در انقلاب را  محقق کند و از این نظر شایسته انتقاد فراوان است. این سخن دیگری است که البته درباره آن باید گفت  هیچگاه در بیان مدافعان جمهوری اسلامی نشانی از تاکید بر تحقق همه شعارهای انقلاب وجود نداشته و برعکس از تحقق نسبی آن ها و حتی در برخی زمینه ها از « عقب ماندگی» (تعبیر رهبر انقلاب درباره شعار عدالت) سخن رفته است که خود گویای نوعی واقع بینی است نه شعار زدگی است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۶۷۲۰۱۰۸:۴۰:۱۴ ۱۴۰۱/۱/۲۷
این حکومت تمام تلاشش اینه که مردم رو دین دار کنه. حکومت سکولار اصلا نه هدفی داره که بی دین کنه یا دین دار کنه. اصل مطلبی که یادتون رفت در نظر بگیرید اینه.
ناشناس۲۴۶۷۳۱۴۰۹:۴۲:۰۲ ۱۴۰۱/۱/۲۷
فقط کافی است آمار فساد، فسق و فجور، جرم، رشوه، رانت، ....... را از 50 سال قبل تا کنون، هر سال با هم مقایسه کنید.
ناشناس۲۴۶۷۳۶۳۱۰:۰۳:۴۷ ۱۴۰۱/۱/۲۷
آیا به صرف اینکه پدر و مادر من مسلمان بودند، من هم مسلمان به دنیا آمدم؟
ناشناس۲۴۶۷۴۱۹۱۰:۳۷:۱۶ ۱۴۰۱/۱/۲۷
هر عقیده و نظری را باید در بوته تحقیق و بررسی قرار داد.
رضا۲۴۶۷۴۳۷۱۰:۵۲:۵۸ ۱۴۰۱/۱/۲۷
دراین موردتحقیقات علمی صورت گرفته ومتاسفانه بایدگفت مردم بی دین ترشده اند
ناشناس۲۴۶۷۴۸۰۱۱:۲۲:۰۳ ۱۴۰۱/۱/۲۷
واعظي پرسيد از فرزند خويش هيچ ميداني مسلماني به چيست صدق و بي آزاري و خدمت به خلق هم عبادت هم كليد معنويست گفت از اين معيار اندر شهر ما يك مسلمان هست آنهم ارمني است
ناشناس۲۴۶۷۳۷۳۱۰:۰۷:۵۷ ۱۴۰۱/۱/۲۷
دلیل دین گریزی مردم فساد سیستماتیک دستگاه ها و فشارهای اقتصادی است که بخشی از آن خودش را با مشکلات اجتماعی و رفتاری بروز میدهد و بخش دیگری خود را با عقده هایی از مسئولین به صورت دین گریزی و تنفر نشان می دهد.
ناشناس۲۴۶۷۶۰۱۱۲:۱۷:۱۱ ۱۴۰۱/۱/۲۷
پیامبر فرمود: آفَةُ الدِّينِ ثلاثةٌ: فقيهٌ فاجِرٌ. و إمامٌ جائرٌ. و مُجتَهِدٌ جاهِلٌ سه چیز آفت دین است؛ دین‏شناس بدکار، زمامدار نالایق و ستم‌پیشه و مسلمان و تلاشگر ناآگاه و هم‏چنین عمل بد عده‌ای از مسلمانان آفت بزرگی است برای دین. عده‌ای می‌گویند اگر اسلام این است که این دارد؛ اصلاً من نمی‌خواهم مسلمان باشم. شیخ بهایی(ره) می‌گوید: آبادی میخانه ز ویرانی ماست جمعیت کفر از پریشانی ماست اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست از مسلمانی ماست
ناشناس۲۴۶۷۷۲۵۱۳:۲۲:۰۱ ۱۴۰۱/۱/۲۷
پس بگو چرا مدینه فاضله دین گریز شدن و خیلی از آنها هم شیطان پرست نگو این که سیستماتیک حاکمانشان مشکل دارمد!! اوه اوه ببخشید از نظر شما حاکمان آنها فساد ندارند چه برسد سیستماتیک!
ناشناس۲۴۶۷۸۳۷۱۴:۱۸:۲۸ ۱۴۰۱/۱/۲۷
1000 سال هست سیستم ها فاسد هستند ولی هیچ موقع مانند الان مردم اینطوری نبودن، البته مردم جهان و نه فقط ایران
ناشناس۲۴۶۷۹۳۶۱۵:۱۳:۱۹ ۱۴۰۱/۱/۲۷
پس بگو چرا در مدینه فاضله دین گریزی آنها به خاطر فساد سیستماتیک بوده!!!
خسرو۲۴۶۷۴۳۱۱۰:۴۵:۴۸ ۱۴۰۱/۱/۲۷
ریشه بسیاری از مسائلی که امروزه پیرامون دینداری یا عدم دینداری مردم مطرح می شود در اختیاری یا اجباری بودن دین است و این پرسش اساسی که چرا افراد به صرفه اینکه در یک خانواده مسلمان بدنیا آمده اند، باید مسلمان محسوب شوند (بدون داشتن هیچ گونه حق انتخاب و تحقیق).
ناشناس۲۴۶۷۷۱۶۱۳:۱۴:۳۴ ۱۴۰۱/۱/۲۷
وقتی از چند دهه قبل دنبال مدرنیزه کردن جامعه می بودین ولی فرهنگ آن را نداشتید معلوم هست که آمارهایی که گفتید بیشتر می شود
ناشناس۲۴۶۷۹۳۴۱۵:۱۱:۴۹ ۱۴۰۱/۱/۲۷
چرا مردم دنیا تا قبل از این که صهیونیسم دین گریزی را کلید بزند با الان فرق داشتند؟
ناشناس۲۴۶۸۱۲۴۱۷:۱۷:۳۳ ۱۴۰۱/۱/۲۷
البته منظور ما صهیونیسم بین‌الملل بود
ناشناس۲۴۶۷۳۲۹۰۹:۴۶:۲۸ ۱۴۰۱/۱/۲۷
نمی تواند با زور مردم را به بهشت رهنمون سازد. دین امری شخصی است.
ناشناس۲۴۶۷۴۸۶۱۱:۲۴:۴۱ ۱۴۰۱/۱/۲۷
دل خوش از آنيم که حج ميرويم غافل از آنيم که کج ميرويم کعبه به ديدار خدا ميرويم او که همينجاست کجا مي رويم حج بخدا جز به دل پاک نيست شستن غم از دل غمناک نيست دين که به تسبيح و سر و ريش نيست هرکه علي گفت که درويش نيست صبح به صبح در پي مکر و فريب شب همه شب گريه و امن يجيب
ناشناس۲۴۶۷۷۲۷۱۳:۲۳:۱۴ ۱۴۰۱/۱/۲۷
در جامعه اجبار همیشه بوده و خواهد بود و ربطی به زوری بودن نیست
ناشناس۲۴۶۷۳۵۰۰۹:۵۷:۰۷ ۱۴۰۱/۱/۲۷
تبلیغات، سیاستهای غلط، بمباران نصیحت، شعارهای بی محتوی، رسانه های یک سویه، تصویری غلط از اسلام در این مملکت برای مردم ساخته اند. چرا باید وقتی اسم اسلام می آید در ذهن انسان گریه، رنگ سیاه، ظاهر نا آراسته، محدودیت، ..... تداعی می شود؟؟؟
ناشناس۲۴۶۷۵۶۱۱۲:۰۰:۴۸ ۱۴۰۱/۱/۲۷
خب آخه شما همیشه به شام هیئت رسیدی و فقط ظاهر حسینیه رو دیدی، اگه از اول اومده بودی برات توضیح می‌دادن که چه خبره، خودت هم از نزدیک محبت و کمک و دینداری رو می‌دیدی!!
ناشناس۲۴۶۷۷۳۴۱۳:۲۶:۵۸ ۱۴۰۱/۱/۲۷
چون برای شما تبلیغ کردن که از قوانین آن فاصله بگیری و به صورت ناخودآگاه در این ورطه بیفتی چون فقط اسلام تا الان تقریبا جلوی این تحریف گرفته برخلاف مسیحیت و یهود که تحریف شدن
ناشناس۲۴۶۷۵۳۲۱۱:۴۷:۲۶ ۱۴۰۱/۱/۲۷
مشاهدۀ خودم در دور و اطراف: دو نسل قبل از ما : بسیار مذهبی نسل قبل از ما : مذهبی نسل ما : با ارفاق نیمه مذهبی فرزندان و نسل بعد از ما : کاملا نا آشنا با مذهب حالا علتش جمهوری اسلامیه یا گذر زمان یا چیز دیگه من نمیدونم. اما واقعیت بالا رو هر کس تکذیب کنه سرش رو توی برف کرده و امیدی به اصلاحش نیست. (طبیعتاً هیچ گزاره ای قابل تعمیم به تک تک افراد جامعه نیست و ممکنه مثال نغض برای این موضوع باشه، اما کلیت موضوع به چشم در جامعه دیده میشه)
ناشناس۲۴۶۷۸۹۰۱۴:۵۳:۵۵ ۱۴۰۱/۱/۲۷
این روال در غرب اتفاق افتاده بوده و الان ایران و مسبب اول آن هم دولت ها هستند که ترویج کننده این تفکر هستند
ناشناس۲۴۶۸۱۶۵۱۷:۵۷:۲۵ ۱۴۰۱/۱/۲۷
یکی از دلایل مهمش ، جرات فکر کردن در مورد مسایل بنیانی مخصوصا در نسل های جدیده
ناشناس۲۴۶۸۵۸۳۰۸:۱۹:۲۴ ۱۴۰۱/۱/۲۸
از ریا بگو که معیار رانت و مقام است
ناشناس۲۴۶۷۲۰۵۰۸:۴۱:۳۷ ۱۴۰۱/۱/۲۷
ین اتفاق افتاده. عملا بین اکثر جوانان و نوجوانان مقوله ای به نام دین هیچ جایگاهی ندارد
ناشناس۲۴۶۷۳۲۴۰۹:۴۵:۵۶ ۱۴۰۱/۱/۲۷
بیست سال پیش زمانی که من 18 ساله بودم تمام فامیل و دوستان و مردم محل در ماه رمضان روزه دار بودن. امروز اما انگار بین اکثریت مطلق آشنایان ماه رمضان و سایر ماه ها هیچ فرقی نیست. حتی حاضر نیستن در ماه رمضان برای یک ماه در سال نماز بخوانن
ناشناس۲۴۶۷۵۶۶۱۲:۰۲:۵۵ ۱۴۰۱/۱/۲۷
چه فامیل عجیبی دارین!!!!! فامیل ما همونطور که بودن هستن، نماز و روزه‌شون هیچ فرقی نکرده!!
ناشناس۲۴۶۷۶۶۵۱۲:۵۰:۳۱ ۱۴۰۱/۱/۲۷
یعنی از اول نماز نمیخوندن و روزه نمیگرفتن ؟!!!
ناشناس۲۴۶۸۰۴۹۱۶:۲۲:۰۹ ۱۴۰۱/۱/۲۷
شما ساکن لندن هستین؟
علی۲۴۶۷۴۵۲۱۱:۰۰:۳۵ ۱۴۰۱/۱/۲۷
دقيقا همینطوره دقت کنید چند ساله که اکثریت مردم متاسفانه دین گریز شدن و من احساس میکنم این بخاطر تهاجم فرهنگی اینجور چیزها نیست بلکه بدلیل مسؤولان بی دقدقه و نابلدی که به اسم اسلام هر کاری کردن و باعث دوری مردم از دین و اسلام شدند اینو میشه از جمعیت نماز گزاران روزه خواران و کم شدن مراسمات سینه زنی ایام شهادت و جشن های اعیاد اسلامی متوجه شد
ناشناس۲۴۶۷۲۱۶۰۸:۴۸:۲۴ ۱۴۰۱/۱/۲۷
وقتی یه سری ها با لباس پیغمبر هر کاری میکنن یا اینکه بعضی با ظاهر مقدس هر منکری رو مرتکب میشن انتظارتون از مردم عادی چیه؟نتیجه غیر از اینه که همه چیزو از چشم دین و خدا و پیغمبر ببینن؟ایمان همه که مثل ایمان سلمان و ابوذر نیست.مشکل دین نیست برادر.مشکل به ظاهر مقدس نماهای در باطن خیلی نامقدسه
ناشناس۲۴۶۷۳۷۰۱۰:۰۶:۲۸ ۱۴۰۱/۱/۲۷
بنظرم حرفتون در مورد روحاینت اشتباه است. خود من با 50سال سن بشخصه چیز بدی ازشون ندیدم اما حرفتون در مورد برخی که باظاهر مذهبی خلاف میکنند، درسته البته نباید ظاهر ملاک باشه چون هرکسی میتونه ظاهر مذهبی بزنه اصل دین گریزی بخاطر هجمه رسانه های معاند است که کلا با مذهب میانه خوشی ندارند متاسفانه خود ما مردم هم کم پشت دیندارها حرف نمیزنیم
ناشناس۲۴۶۷۳۷۸۱۰:۱۲:۴۴ ۱۴۰۱/۱/۲۷
کشوری که با تمامی منابع معدنی و منابع عظیم نفت و گاز مردمش این وضع فقر و این مشکلات مالی رو دارن رو نمی بینید؟ علت چیست جز نحوه کشور داری؟
ناشناس۲۴۶۷۳۹۲۱۰:۱۷:۳۵ ۱۴۰۱/۱/۲۷
رسانه های خارجی با دین ضدیت دارن؟ مدرکی هم دارید؟ رسانه های خارجی سکولار هستن و با دین کاری ندارن. اینکه به عقاید شما کاری ندارن نشانه ضدیت نیست
ناشناس۲۴۶۷۵۴۲۱۱:۵۲:۲۷ ۱۴۰۱/۱/۲۷
آفرین اگر با دین کاری داشتند،، مسلمان شیعه یا سنی ایران، پاکستان و.... چطور فرماندار، نمایتده مجلس و استاد دانشگاه و.... در آنجا می‌شوند؟؟
ناشناس۲۴۶۷۷۸۰۱۳:۵۱:۲۰ ۱۴۰۱/۱/۲۷
بعله مانند محرمیت محجبه ها از تحصیل و کار در اروپا!!!
ناشناس۲۴۶۷۷۵۰۱۳:۳۳:۵۵ ۱۴۰۱/۱/۲۷
وقتی رسانه می شود تبلیغ گر رفتارهای ضد خدا و قوانین ضد شرعیات حتی ضد قوانین دین مسیح باید گفت بله
ناشناس۲۴۶۷۴۳۴۱۰:۵۱:۵۳ ۱۴۰۱/۱/۲۷
من در طول عمرم هر دینداری که دیدم عبوس و سخت گیر و متعصب و افسرده بود سختگیری های بی مورد و لجبازی هایی که اصلا در دین وجود نداره و حرفهای بی منطق از همه بد تر سوء استفاده از دین برای به کرسی نشاندن سلیقه های شخصی ما تنها کشور مسلمان جهان نیستیم این همه محدودیت بخصوص برای بانوان در هیچ کشور مسلمانی سابقه نداره
ناشناس۲۴۶۷۷۴۲۱۳:۲۹:۱۹ ۱۴۰۱/۱/۲۷
آن کشورها فقط اسمشان کشور اسلامی هست چون مردمشان مسلمان هستند و نه این که حکومت آنان قوانین اسلام را جاری کنند
ناشناس۲۴۶۷۷۵۳۱۳:۳۵:۲۹ ۱۴۰۱/۱/۲۷
پس باید گفت آن مرددم چه قدر سطح پایین تفکر دارند که دین را از روی اشخاص می بینند و نه خود اصل دین!
ناشناس۲۴۶۷۲۱۸۰۸:۵۰:۱۲ ۱۴۰۱/۱/۲۷
شک نکنید جواب بله است برگردیم به روایات مستند دینی و بزرگان هم این قضیه رو صدق میکند پیامبر میفرماید:از هر دری که فقر وارد شود از در دیگر دین خارج میشود حاکمانی که در ناز و نعمت و فراونی زندگی میکنن هیچوقت نمیتوانن مردم را به قناعت و دینداری و پرهیز از مال حرام برهز دارن از عدالتم که کم گفته نشده تو نهج البلاغه و احکام الهی مسئولین کشور سوار بر بروز ترین ماشین های ضد گلوله سوار میشن اما مانع واردات خودروی با کیفیت خارجی میشن و مردم را به اجبار بر ارابه های مرگ مینشانند روح شهید بهشتی شاد که میفرمودند مادامی که فقر در یک جامعه دینی حاکم باشد اگر سرتا پای آن جامعه را با قران بپوشانی باز لجن است آن جامعه
ناشناس۲۴۶۷۴۶۲۱۱:۰۵:۲۸ ۱۴۰۱/۱/۲۷
چقدر گل گفتی عزیز خیلی عالی تحت تاثیر قرار گرفتم کاش مسولان هم اینجور چیزا بدونن که متاسفانه نمی دونن و علاقه ای هم به دانستن آن ندارند
ناشناس۲۴۶۷۷۴۶۱۳:۳۲:۱۵ ۱۴۰۱/۱/۲۷
مردم ایران همیشه پولدار بودن وفقط در این چند سال فقیر شدن؟ امان از سطحی نگری
ناشناس۲۴۶۸۰۵۳۱۶:۲۵:۱۶ ۱۴۰۱/۱/۲۷
یا اینکه چرا مردم فقیرتر اعتقاداتشان قوی تر هست نسبت به ثروتمندان؟ یا مثلا منطقه شرق ما اعتقاداتشان نسبت به شهری مانند تهران بیشتر هست‌؟
عمران۲۴۶۸۵۲۱۰۴:۲۸:۴۹ ۱۴۰۱/۱/۲۸
تنها فقر نیست که عامل این مساله شده. مساله انتخاب آگاهانه است.
ناشناس۲۴۶۷۲۱۹۰۸:۵۰:۳۹ ۱۴۰۱/۱/۲۷
مسلّم است كه دينداري و يا فاصله از ان به حكومتها ربطي ندارد، علت اصلي و تامه ان معلمان و راهبران فرهنگي جامعه هستند كه در گذشته به انچه ميگفتند و يا تدريس ميكردند، اعتقاد داشته و عمل ميكردند اما در سالهاي اخير ، معلمان و راهبران ديني ، به مطالب گفته شده اعتقاد كمتري داشته و تذبذب پنهان موجب اشكار شدن اعمال و رويه زندگي برخلاف گفته هايشان شد كه خود موجب فاصله گرفتن مستعمين گشت.
ناشناس۲۴۶۷۷۱۹۱۳:۱۷:۱۴ ۱۴۰۱/۱/۲۷
وقتی آموزش دنیا پرستی داده می شود چیزی تا یک سده قبل خیلی کمرنگ می بود معلوم هست چه اتفاقی می افتد و مختص ایران هم نیست جهانی هست
نیهان۲۴۶۷۲۲۲۰۸:۵۱:۰۷ ۱۴۰۱/۱/۲۷
سلام، دوست عزیز شاهد مدعای دین گریزی مردم ایران میتواند کشورهای همسایه ایران نظیر ترکیه و عربستان باشد که با توجه به تجربه شخصی میتوانم بگویم که کمیت و کیفیت دینداری مردم این دو کشور در چند دهه اخیر بیشتر شده است.
ناشناس۲۴۶۷۴۶۴۱۱:۰۵:۵۸ ۱۴۰۱/۱/۲۷
کاملا درسته در ترکیه افراد یا کاملا متدین هستند با زنهای کاملا محجبه که در اجتماع بسیار احترام دارند یا افراد معمولی هستند با زنهای بدون روسری و لباس عادی و پوشیده مثل بلوز و شلوار و بدون ارایش ولی احترام و توجه مردم به قشر متدین و محجبه کاملا مشهوده انچیز که در فیلم ها و سریالهای ترک می بینید در زندگی عادی جریان نداره ترکیه برای تبلیغ صنعت مد و پوشش از فیلم و سریال استفاده می کنه بنابراین سبک زندگی در فیلم ها قابل مقایسه با زندگی واقعی نیست
ناشناس۲۴۶۷۷۵۸۱۳:۳۷:۳۹ ۱۴۰۱/۱/۲۷
در ترکیه اینقدر اش شور شده و مردم بیراهه رفتند که جناب اردوغان شخصا وارد شده وبه فیلم های غیر اخلاقی خرده گرفته
ناشناس۲۴۶۷۲۳۷۰۸:۵۸:۴۱ ۱۴۰۱/۱/۲۷
انچه من می بینم این است که بخشی از طبقات اجتماعی از مرحله دین گریزی هم عبور کرده اند.
ناشناس۲۴۶۷۳۹۴۱۰:۱۸:۳۹ ۱۴۰۱/۱/۲۷
فقط کافیه در اینترنت بچرخید تا فحاشی و بی احترامی جوانان به نماد های دینی رو ببینید
ناشناس۲۴۶۷۲۴۳۰۹:۰۰:۳۳ ۱۴۰۱/۱/۲۷
من دینداری دیگه در اطرافم نمی بینم حالا شما تحلیل کن
ایرانی۲۴۶۷۲۴۶۰۹:۰۱:۲۲ ۱۴۰۱/۱/۲۷
فقط به کشور ترکیه یک نیم نگاه بندازید جواب مشخص میشه
ناشناس۲۴۶۷۷۴۵۱۳:۳۱:۰۵ ۱۴۰۱/۱/۲۷
یک کشوری که تا قبل مسلمان بود ولی الان هم با فاصله گرفتن از دستورات اسلام فقط عنوان اسلام را یدک می کشند
ناشناس۲۴۶۷۲۶۶۰۹:۱۷:۵۰ ۱۴۰۱/۱/۲۷
آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است زیرا دین گریزی اکثریت نسل جدید با سرعت و شدت بیشتری در حال اوج گیری است.
ناشناس۲۴۶۷۲۷۲۰۹:۲۴:۰۵ ۱۴۰۱/۱/۲۷
این حرف توجیه و دفاع عده ایه از شاه. میگن حداقل اگه خُورد و بُرد به اسم دین نبود. یعنی اسم دین رو نیار بعد مجاز هستی هر کاری رو انجام بدی.شاه به دین ضربه نزد،ولی خیلی ها را کوروش گریز،ایران گریز کرد،چون هرچی خورد و برد به نام ایران و کوروش بود.
ناشناس۲۴۶۷۲۸۸۰۹:۳۴:۰۰ ۱۴۰۱/۱/۲۷
شما یه نیم نگاهی به شهرهای زیارتی داخلی و خارجی بندازید،جواب مشخص میشه.
ناشناس۲۴۶۷۲۹۰۰۹:۳۴:۵۹ ۱۴۰۱/۱/۲۷
باز خوبه اصل این موضوع که دینداری کاهش پیدا کرده را قبول کردید.بعضی مسئولین همین را هم باور نکرده اند.
ناشناس۲۴۶۷۲۹۳۰۹:۳۵:۴۷ ۱۴۰۱/۱/۲۷
متاسفانه همينطوره ديگه انسان ديندار واقعى نمى بينيم و علت آن اشخاصى هستند كه به نام دين هر كارى كه دوست دارند مى كنند
ناشناس۲۴۶۷۲۹۴۰۹:۳۶:۱۸ ۱۴۰۱/۱/۲۷
وقتی من حدود 60 تا دانش اموز دارم متولد جمهوری اسلامی و بزرگ شده جمهوری اسلامی هستن و الان بعد از 10 سال درس خودتو مدرسه جمهوری اسلامی الان که سال 11 و 12 هستن فقط دو یا سه نفر نماز و روزه رو رعایت میکنن وبثیه علاوه بر عدم رعایت تخریب هم میکنن یعنی چی
ناشناس۲۴۶۷۷۳۶۱۳:۲۷:۳۴ ۱۴۰۱/۱/۲۷
من هم تو یک سازمان دولتی کار می کنم. افرادی که نماز می خونن بسیار کم و انگشت شمار هستن. الان هم که ماه رمضونه اکثریت مطلع روزه نیستن
ناشناس۲۴۶۷۸۴۲۱۴:۲۱:۳۹ ۱۴۰۱/۱/۲۷
نشانه ای از دوره اخرالزمانی برای آمدن منجی بشریت که دنیا را پاک سازی کند
ناشناس۲۴۶۷۲۹۷۰۹:۳۷:۲۰ ۱۴۰۱/۱/۲۷
خود گوی و خود خند
حسین۲۴۶۷۲۹۹۰۹:۳۸:۰۵ ۱۴۰۱/۱/۲۷
کاری نداره یه نظرسنجی کنید
ناشناس۲۴۶۸۱۵۰۱۷:۳۷:۲۴ ۱۴۰۱/۱/۲۷
ظاهر و باطن انسانها با توجه به جو جامعه چون یکی نیست اکثر نظر سنجیها در ایران درست در نمی اید .
ناشناس۲۴۶۷۳۰۱۰۹:۳۸:۳۰ ۱۴۰۱/۱/۲۷
حکومت دینی باعث میشود که ناکارآمدی دین در دوران مدرن بیشتر به چشم بیاید. و چون با زندگی و منافع مردم در ارتباط است مستقیم به حساب دین گذاشته میشود نه دیندارن حاکم
dayani۲۴۶۷۳۰۷۰۹:۴۰:۰۷ ۱۴۰۱/۱/۲۷
بحث دین داری مردم مطرح نیست ،مسلم این است که مسئولان مدعی دینداری در هر سطحی بیشتر از آنکه از آخرت بترسند از مکافات بالقوه کارهای نادرستی که انجام داده و میدهند میترسند و هرکاری میکنند که این یکی بالفعل نشود، به بیانی دیگر میخواهند که مکافات دنیا نقد نشود، آخرت مرحله بعد است که ...
B MM حسینی۲۴۶۷۳۰۹۰۹:۴۰:۴۳ ۱۴۰۱/۱/۲۷
بله مردم مقایسه می‌کنند واز هر دینی انتظاری دارند گمان مردم این بود که با توجه به وعده های زعمای کشور در بدو انقلاب و بعد وضع مردم از منظر آزادی.رفاه.عدالت.کاهش تورم.افزایش ارزش پولی.کاهش بیکاری.ارامش و امنیت .و.. بهتر باشد اما اکنون در کجا قرار داریم.
ناشناس۲۴۶۷۳۱۲۰۹:۴۱:۳۲ ۱۴۰۱/۱/۲۷
پیامبر فرمودند من برای تکمیل مکارم اخلاق مبعوث شده ام. در حکومت ما شعائر و ظواهر مهم است و اخلاق مهم نیست. مثلا مسئول روحانی داریم ولی خانواده اش مشهور به اختلاس و اشرافی گری هستند اما او همچنان در بالاترین مقامات حضور دارد
ناشناس۲۴۶۷۳۱۸۰۹:۴۴:۲۱ ۱۴۰۱/۱/۲۷
خیلی جالبه نویسنده در ابتدا وقتی در مورد نظرات موافق این فرضیه میخواهد حرف بزند میگوید تایید و رد این گزاره یا گزاره های مانند آن نیازمند یک پیمایش وسیع و البته پیچیده است و نمی توان در این زمینه بر اساس میل و خواست خود حکم داد. بعدش نصف صفحه در رد فرضیه دلییل میاره
ناشناس۲۴۶۷۳۳۴۰۹:۴۹:۲۲ ۱۴۰۱/۱/۲۷
قدیما واقعا دینداری مردم ایران در جهان الگو بود،وقتی محمد علی کلی خواست مسلمان بشه،الگوش مردم ایران بود اومد مسلمان شیعه شد
ناشناس۲۴۶۷۳۴۲۰۹:۵۳:۰۶ ۱۴۰۱/۱/۲۷
هر حکومتی هم‌که در ایران سرکار بود این‌اتفاقات‌ می افتادهرچه علم‌ و دانش بیشتر پیشرفت می کند دینداری به همان نسبت کاهش میابد. مقایسه زمان حال با ۵۰۰سال پیش و نیز ۱۵۰۰ سال پیش در تمام دنیا گویای همه چیز هست.
ناشناس۲۴۶۷۷۴۴۱۳:۳۰:۳۱ ۱۴۰۱/۱/۲۷
شما یه سر پاشو برو کشور های عربی و دبی تا ببینی در اوج رفاه و پیشرفت هستن و بسیار هم روزه دار هستن. دبی که یکی از پیشرفته ترین شهر های جهان هست زمانی که اذان گفته میشه مسلمانان همه به سمت مسجد میرن و مساجد جا برای نشستن ندارند. ..
ناشناس۲۴۶۸۳۶۱۲۲:۱۲:۵۷ ۱۴۰۱/۱/۲۷
پس چرا اکثریت مردم امریکا دین دار هستند
ناشناس۲۴۶۸۶۹۲۱۱:۰۸:۴۱ ۱۴۰۱/۱/۲۸
دین دار؟ چرا قوانین دین را عمل نمی کنند؟
ناشناس۲۴۶۷۳۴۶۰۹:۵۶:۳۶ ۱۴۰۱/۱/۲۷
منتظر نسل بعد باشید با پدر و مادرهای بی دین نسل امروز همه والدین دینی داشتند این شده حالا از این به بعدش دیدنیه
ناشناس۲۴۶۷۳۵۷۰۹:۵۹:۲۹ ۱۴۰۱/۱/۲۷
موضوع مورد نقد در ایران تفاوت در رفتار و گفتار بخشی از مسئولین و روحانیون داخل حکومت است از آنجائیکه این افراد همزمان نمایندگان دینی و سیاسی مردم شده انداین تناقض در رفتار و گفتارموجب شده است متولدین پس از انقلاب شناختشان از دو موضوع دین و سیاست ورزی همان است که از مسئولین می بینند .لذا دینداری مردم متاثر از رفتار روحانیون و مسئولان داخل حکومت شده است. که البته امام نیز در همان ابتدای انقلاب به روحانیون هشدار داده بودند.
ناشناس۲۴۶۷۳۷۴۱۰:۰۸:۲۲ ۱۴۰۱/۱/۲۷
مهم حکومت است که دین دار بوده ‌ونتیجه تعهد و ایمانش به دین دراداراه امور عریان است البته معمولا ما ایرانی اقرار به اشتباه را ننگ و زشت میدانیم بهمین رو این روال ادامه دارد
ناشناس۲۴۶۷۳۷۷۱۰:۱۲:۴۳ ۱۴۰۱/۱/۲۷
به نظر من جامعه ما اول دین گرا بود به مرور دین گریز شد و حالا به مرور در حال رفتن به سمت دین ستیزی است.
کوروش۲۴۶۷۳۹۵۱۰:۱۸:۵۴ ۱۴۰۱/۱/۲۷
بله همینطور هست من کسانی سراغ دارم که نمازشون قضا نمی‌شد الان از دین فراری شدن.تنها دلیلش دخالت سیاست در دین هست.مثلا وقتی میخوان یک نفر رو استخدام کنن ازش نمیپرسن که چقد تخصص میدانی یا اینکه چقدر به قانون پایبندی .از او احکام و نماز میت و....میپرسن.در نتیجه یک آدم چاپلوس به شغل می‌رسد و نیروی متخصص عقده ای و فراری از دین.این یک مثال بود
ناشناس۲۴۶۷۴۰۴۱۰:۲۵:۲۲ ۱۴۰۱/۱/۲۷
از قدیم گفته‌اند؛ چون دانی و پرسی خطاست! پاسخ سوالتان اظهر من الشمس است از کجا می‌آیی ای فرخنده پی؟ گفت: «از حمّام گرم کوی تو!» گفت؛ خود پیداست از زانوی تو!
ناشناس۲۴۶۷۴۱۲۱۰:۳۰:۴۵ ۱۴۰۱/۱/۲۷
خیر ، رشد فکری مردم و انسان موجب تغییر رویه های قدیمی میشود . و این خصوصیت انسان است .
ناشناس۲۴۶۷۴۱۴۱۰:۳۲:۳۸ ۱۴۰۱/۱/۲۷
آنچه مسلم است رشد روزافزون تکنولوژی و فعالیت بیشتر مردم مقوله دین را در نیز مردم دنیا کمرنگ تر کرده است اما در خصوص کشورمان و دین اسلام علاوه بر آن مشکل عدم بروز شدن روحانیون بر اساس واقعیت های دنیای امروز
ناشناس۲۴۶۷۴۲۷۱۰:۴۴:۰۰ ۱۴۰۱/۱/۲۷
حضرت علی ع می فرمایند مردم بر دین زمامدارها شون هستند. هر اتفاقی در جامعه بیفتد انعکاسی از رفتار حکومت داران هست.
امیر۲۴۶۷۴۳۰۱۰:۴۵:۳۶ ۱۴۰۱/۱/۲۷
تغییر باید از فرد شروع شود. هر زمان "من" ها شروع به تغییر مثبت کند آنگاه خانواده، مدرسه و به همین ترتیب محیطهای اجتماعی بزرگتر به سمت رشد و تعالی پیش خواهند رفت. انتظار تغییر بدون زحمت و نیز از یک گروه و یا از افراد انتظار معجزه داشتن خلاف روحیه ی توحیدی است.
ناشناس۲۴۶۷۴۳۵۱۰:۵۱:۵۹ ۱۴۰۱/۱/۲۷
برای کسانی که بدنبال حقیقت هستند همه چیز واضح است اما برای کسانی که بدنبال توجیه و تفسیر اشکالات هستند همیشه راهی هست.
ناشناس۲۴۶۷۴۳۶۱۰:۵۲:۲۹ ۱۴۰۱/۱/۲۷
احتیاج به نظرسنجی پیچیده نیست . به عنوان نمونه از چنین نظرهای داده شده در این همین مقاله می توان نتایج مهمی گرفته شود.
ناشناس۲۴۶۷۴۶۱۱۱:۰۴:۵۱ ۱۴۰۱/۱/۲۷
باشه اما خدا مردم را امتحان می کنه امتحان مردم درابن دوره زمونه این است که آیا می تونن ایمان خودشون رو حفظ کنن وتسخیص بدهند که هرکس بار گناه خودش رو به دوش می کشه ودر پیسگاه خدا نمی تونی بگی چون مسئولین ما به اسم دین کار خلاف دین انجام می دادن منم بی دین شدم خب پس مردم در زمان معاویه که بیشتر مبتلا به این مقوله بودن پس بروید مسئولیت خودمون را بفهمیم ود ضمن از مسئولین مملکت هم جدابخواهیم که به وظایف حکومت داری اسلامی درست عمل کنن تا به وظیفه خودمون عمل کرده باشیم حالا اونا اگه عمل نکردن وما نتونستیم برکنارشون کنیم دیگه در قبر خودشون می خوابن
ناشناس۲۴۶۷۴۶۹۱۱:۰۸:۴۶ ۱۴۰۱/۱/۲۷
امروز غير مسلماناني كه بخواهند در باره اسلام بدانند نگاه به ايران مي كنند كه جمهوري اسلامي است و نگاه به افغانستان مي كنند كه امارت اسلامي است و قضاوت جهانيان در مورد اسلام آن چيز هايي است كه در ايران و افغانستان مي بينند و از ابن دو دريچه در مورد اين دين قضاوت مي نمايند
ناشناس۲۴۶۷۴۷۱۱۱:۱۰:۴۲ ۱۴۰۱/۱/۲۷
كسي مي گفت در تعطيلات عيد در يكي از شهرها سراغ مسجد را گرفتم هر كسي كه مي شنيد مي خنديد !!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۲۴۶۷۵۳۱۱۱:۴۷:۱۹ ۱۴۰۱/۱/۲۷
پدر همسر من بعد فوت همسرش به شدت تنها شده اصرار داریم که محل زندگی خود را عوض کند و نزدیک یکی از بچه ها باشد قبول نمی کند چون در مساجد بزرگ و مجللی که در محل ماها ساخته شده اصلا نمازگزار وجود نداره و ایشان مسجدی و نماز خوان است ! البته ماها در محلات متوسط تهران هستیم خودتان حدس بزنید بالای شهر چه خبره !
ناشناس۲۴۶۷۷۶۳۱۳:۴۰:۵۶ ۱۴۰۱/۱/۲۷
هر شهری بی دین تر زندگی ها نابودتر
ناشناس۲۴۶۸۲۸۸۲۰:۳۸:۱۷ ۱۴۰۱/۱/۲۷
انواع و اقسام بانک درست کردن با نام معصومین و علنا ربا میخورن خوب بهتره اسم یزید و شمر و معاویه رو میزاشتن دردش کمتر بود
ناشناس۲۴۶۷۴۷۵۱۱:۱۵:۴۶ ۱۴۰۱/۱/۲۷
حقيقت آن است كه با آن كارهايي كه داعش و طالبان و القاعده و بوكوحرام و ... به نام اسلام كردند ، ضربه بزرگي در دنياي قرن ٢١. به اسلام زده شد و وظيفه جمهوري اسلامي ما آن است كه به هر طريق كه مي تواند در عمل در جلو چشم جهانيان چهره اسلام را منور كند
ناشناس۲۴۶۷۷۱۵۱۳:۱۴:۰۲ ۱۴۰۱/۱/۲۷
هیچکس به رفتار بوکو حرام و داعش که فاقد حکومتند تاسی نمیکند. اما حکومت دینی متفاوت است.
ناشناس۲۴۶۷۷۵۴۱۳:۳۵:۴۶ ۱۴۰۱/۱/۲۷
بله. در همین راستا هم هفته پیش به چشم بانوان مشهدی که فقط خواهان حقوق اولیه انسانی خود بودن و فقط می خواستن فوتبال تماشا کنن اسپری فلفل زد و خبرش در تمامی رسانه های دنیا منتشر شد. چه کسی گفت که زنان نباید فوتبال ببین؟
امیر۲۴۶۷۵۲۲۱۱:۴۲:۵۶ ۱۴۰۱/۱/۲۷
وقتی آدم بی لیاقت در جایی قرار میگیره که با سرنوشت مردم و معاش مردم سروکار داره و گند میزنه مردم دین گریز میشن.دین برای بهتر کردن زندگی مردم آمده نه برای خراب کردن آن.
حسن۲۴۶۷۵۴۰۱۱:۵۰:۰۶ ۱۴۰۱/۱/۲۷
نگارنده این متن که دین گریزی رابه عوامل دیگر حواله میدهد مگر روایت الناس علی دین ملوکهم را نشنیده. دین گریزی جوانان از وقتی شروع شد که دیدند ماهیت مسولین ان نیست که نشان میدهند وبقِول حافظ علیه الرحمه واعظان ان وعظ که بر بالای منبر میکنند چون به خلوت میروند انکار دیگر میکنند
ناشناس۲۴۶۷۵۵۸۱۲:۰۰:۲۶ ۱۴۰۱/۱/۲۷
من چون در مورد دین دغدغه شخصی دارم و علاوه بر کار اداری در اسنپ هم فعالیت میکنم در گفتگو با مردم اکثر مردم ایران را حقجو و طالب حقیقت یافتم اکثر مردم ایران به حقیقتی چون امام علی عشق میورزند اما هر چه میگردند جز ظواهر و پوششی از نام علی نمی یابند در حالیکه از منش ایشان هیچ نشانی نیست.
ابراهیم اعتمادی۲۴۶۷۵۶۰۱۲:۰۰:۳۸ ۱۴۰۱/۱/۲۷
بله چون به اسم دین ومذهب فساد میکنن
ناشناس۲۴۶۷۵۷۵۱۲:۰۸:۱۲ ۱۴۰۱/۱/۲۷
فقط امیدوارم تا دین گریزی ،خدای ناکرده به دین ستیزی تبدیل نشده ،مسوولین حاکم رفتار خود را به نفع دینداری عملی و واقعی تغییر دهند ،نه در شعار بلکه در عمل .چون که : دو صد گفته به اندازه نیم کردار نیست .
عمران۲۴۶۸۵۲۲۰۴:۳۸:۱۹ ۱۴۰۱/۱/۲۸
نخیر! مسئولان نه حرف و نه عمل و نه نه هیچ لازم نیست انجام دهند. فقط اداره امور را به مردم بازگردانند. مردم ما خوب میدانند چطور کشور را اداره کنند.
ناشناس۲۴۶۷۵۹۷۱۲:۱۶:۴۲ ۱۴۰۱/۱/۲۷
آقا احسان پارسال نزديك ماه محرم بود كه با برادر باجناقم بحث مي كرد ، شنيدم كه مي گفت : --« من از اعمال و رفتار و كردار برخي مسيولين فهميده ام كه نه قيامتي است ، نه بهشتي ، نه جهنمي ، نه حسابي ، نه كتابي ،... اگر بود خود آن عده از مسئولين حساب كار خودشان را مي كردند » ... آقا احسان بعد از اين كه با دستمال كاغذي كف اطراف دهانش را پاك كرد ، چنين ادامه داد : -- آخه من چه قدر بايد شاهد اختلاس هاي ميليارد ميلياردي باشم ؟ ... شاهد رانت ، رشوه ، پارتي ، بي عدالتي ...آخه اين دو خودرو ساز وطني با اين لگن هاي جورو واجور ،با اين قيمت هاي گزاف چه برسر مال و جان مردم در مي آورند و كك شان هم نمي گزد ... آ محمد آقا ! من در مدرسه و دانشگاه براي خودم يك نابغه بودم ، اما حالا ... -- احسان آقا جان ! برادر من ، مواظب باش ، همه چيز را نگو ... پدرت مرحوم مش عبد الحسين نان حلال به دهانت گذاشت ، والده ات -- خدا حفظش كنه -- شير طيب و طاهر به دهانت گذاشته ، ...پدرخدا بيامرزت از مؤمنين بود و مادرت صالحه روزگار ... آقا احسان مواظب باش ،اعتقاداتت را از دست نده ... استخوان هاي پدر خدا بيامرزت را در قبر نلرزان !! عوض اين حرف هاي مفت و صد من يك غاز براي پدر و امواتت فاتحه بخوان ، نماز ، دعا ، طلب آمرزش و مغفرت ... ميدونم آقا احسان ، فوق ليسانسي ، به سي و پنج و شش سالگي رسيده اي ... مي بينم موهاي سر و صورتت شروع كرده به سفيد شدن .. ملتفت هستم ... نه زني ، نه شغلي ، نه خانه اي ... خدا صبرت بده آقا احسان ... اما مواظب اعتقاداتت باش .» ... اما گويا مرغ آقا احسان يك پا داره ، ميگه : -- همينه كه گفتم » !! با خودم گفتم : بيچاره آقا احسان . واقعاً خدا صبرش بده ... خدا هدايتش كنه !!
علی کریمی۲۴۶۷۶۱۶۱۲:۲۲:۲۷ ۱۴۰۱/۱/۲۷
جناب آقای حسین علی زاده بر خلاف ادعای شما در همین کشور ترکیه که همسایه ما نیز است در سایه خدمات یک حزب اسلامی میزان و عمق دینداری مردم نسبت به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
ناشناس۲۴۶۷۶۴۶۱۲:۴۱:۳۱ ۱۴۰۱/۱/۲۷
این سخن مولا علی که [ دین مردم به حاکمانشان شبیه تر است تا پدرانشان] را اگر قاب کنیم و در ادارات قرار دهیم حتما نتیجه آنرا خیلی زود در مردم و مسئولان خواهیم دید
سوته دلان۲۴۶۷۶۹۰۱۳:۰۳:۱۴ ۱۴۰۱/۱/۲۷
بله متاسفانه من مطالعه نکرده مطلب رو اما اینکه یه عزیزی فرمودن حالا که خانواده م مسلمان هستن منم باید مسلمان به دنیا بیام ببینید عزیز اگه بخایم تو یه خانواده هر کسی برای خودش از یه دینی تبعیت کنه که سیستم خانواده به هم میخوره پس باید د مورد این موضوع از خانواده تبعیت کنیم
ناشناس۲۴۶۷۶۹۴۱۳:۰۴:۱۹ ۱۴۰۱/۱/۲۷
نویسنده محترم حتما این سخن مولا را شنیده و قبول دارند که الناس بامرائهم اشبه منهم بابائهم. لذا برای سنجش میزان وفاداری و علاقه جامعه به دین لازم است به ارزش و اعتبار آن نزد حاکمان بپردازند.
ناشناس۲۴۶۷۷۰۲۱۳:۰۸:۲۶ ۱۴۰۱/۱/۲۷
اگر ما دو قول معصوم یکی [ الناس علی دین ملوکهم] و دیگری [ الناس بالامرائم اشبه منهم بابائهم ] را قبول داشته باشیم، وضعیت دینداری جامعه به سرعت قابل سنجیدن است
ناشناس۲۴۶۷۷۰۳۱۳:۰۸:۵۸ ۱۴۰۱/۱/۲۷
دیگران را قضاوت نمی‌کنم اما در مورد خودم همین بوده. حقیقتا دین گریزی من عامل اصلیش عملکرد مسئولین بوده است. ..
ناشناس۲۴۶۷۷۱۲۱۳:۱۲:۲۹ ۱۴۰۱/۱/۲۷
دین جدیدی که بهر سوالی با خط قرمز و تهدید جواب بده نسل جدید رو از دین فراری میده.
ناشناس۲۴۶۷۷۱۸۱۳:۱۵:۱۱ ۱۴۰۱/۱/۲۷
من جامعه رو نمیدونم ولی 10 سال بیش ما تو فامیل نزدیک 7 تا روزه بگیر داشتیم امسال 2 تا داریم
ناشناس۲۴۶۷۷۲۲۱۳:۱۹:۳۸ ۱۴۰۱/۱/۲۷
از نشانه های اخرالزمانی بی دین شدن اکتر مردم دنیا هست تا منجی بشریت ظهور کند برای پاک سازی
ناشناس۲۴۶۸۵۱۷۰۳:۵۵:۲۰ ۱۴۰۱/۱/۲۸
کیارو پاکسازی میکنه؟ اونهائی که بی دین شدن یا آنهائی که موجب بی دینی مردم شدند؟
ناشناس۲۴۶۸۶۹۴۱۱:۱۰:۰۱ ۱۴۰۱/۱/۲۸
هر دو
حسن دهقانی۲۴۶۷۷۳۸۱۳:۲۸:۳۷ ۱۴۰۱/۱/۲۷
اینکه مردم از دین گریزان شده اند درسته ولی به حکومت ربطی نداره بلکه سطح اطلاعات مردم بالا رفته و دین نمیتونه جوابگوی انها باشد
ناشناس۲۴۶۷۸۰۹۱۴:۰۴:۱۹ ۱۴۰۱/۱/۲۷
شما که صحبت از آمار و روش تحقیق کردید باید منظور از دین و دین داری را هم مشخص کنید. انسانها ممکن است معنویت گرا یا حقیقت جو باشند اما این به معنی پیروی از یک دین خاص نیست. سوالاتی دارند که باید پاسخ منطقی داشته باشد. اما وقتی دینداران را افرادی ظاهربین، فرصت طلب، بی سواد و مادی و ریاکار بیابند به گفته های آنها مشکوک خواهند شد.
ناشناس۲۴۶۷۸۱۷۱۴:۰۹:۴۴ ۱۴۰۱/۱/۲۷
مسئولین تاثیرگذار هستند. کافی است فقط به همین نظرات کاربران در این سایت و یا این مطلب بیاندازید... چون عموماً از دین برای اثبات یا توجیه برخی نواقص و یا کارهای خودسرانه استفاده شده است،‌ مردم سعی می کنند مخالفت خودشان را به هر شکلی نشان دهند،‌ چه شخص درست بگوید یا غلط... حتی واکنش ایرانیها به برخی مسائل شدیدتر از کشورهایی است که استفاده ابزاری از دین در آنها وجود نداشته است.
سینا۲۴۶۷۸۲۸۱۴:۱۴:۵۳ ۱۴۰۱/۱/۲۷
"من از رگ گردن به شما نزدیکتر هستم" = نیازی به واسطه نیست
سینا۲۴۶۷۸۴۳۱۴:۲۱:۴۷ ۱۴۰۱/۱/۲۷
دین, اعتقاد به .و.و.و تاثیر زیادی در زندگی آدم ها نداره اخلاقیات و ارزشهای اون سر جای خودشون محکم وجود دارند و گذشت زمان و یا اعتقاد و بی اعتقادی به دین تاثیری در ارزش اون ها نداره. خوبی ها قبلا خوب بودند, الآن خوب هستند و بعدا هم خوب خواهند بود. بدی ها قبلا بد بودند, الآن بد هستند و بعدا هم بد خواهند بود
ناشناس۲۴۶۷۸۶۲۱۴:۳۰:۲۶ ۱۴۰۱/۱/۲۷
الان نسل جوان از مرحله "دین گریزی" به مرحله "دین ستیزی" وارد شدن، واقعیت امر اینقدر در سطح جامعه هویداست که نیاز به بررسی آماری چندانی ندارد.
Amir۲۴۶۷۹۲۱۱۵:۰۷:۰۸ ۱۴۰۱/۱/۲۷
با عرض سلام به عنوان کسی که سالهاست در عرصه فرهنگ دینی کار میکنم عرض میکنم متاسفانه چه بپذیریم و چه نپذیریم جمهوری اسلامی و عملکرد مسئولین این نتیجه رو داشته و عمده مردم ما دین رو با مسئولین پیوند زدن و وقتی عملکرد اونها خراب باشه آسیب جدیش فقط و فقط به بی دینی اونها می انجامد و بس اگه متاسفانه این اتفاق افتاد اگر کسی این عرایض رو قبول نداره میتونه یک سرس به دبیرستانها و دانشگاه های ما بزنه اگر منصف باشه میبینه که بی دینی بیداد میکنه و اگر نمیبینه حتما خودش را به ندیدن زده .... و جامعه این مرحله اصلاح شدنی نیست چون مدیر فرهنگی نداریم و همه مدیران ما سیاسی هستند نه دینی یا علی
ناشناس۲۴۶۸۳۳۵۲۱:۴۲:۲۲ ۱۴۰۱/۱/۲۷
احست بر شما اخوی دینی متاسفانه انسان میبیند فرد بی خدا شده است که اسف بار است این وضعیت
ناشناس۲۴۶۸۳۴۱۲۱:۴۹:۱۲ ۱۴۰۱/۱/۲۷
در خانواده و فامیل ما که افراد مشخصا دین دار تر شده اند.
ناشناس۲۴۶۸۴۱۱۲۳:۳۴:۳۳ ۱۴۰۱/۱/۲۷
بحث خوبی است امید است ادامه یابد و مشخص شود دلیل بی دین شدن جامعه چیست؟ علت یابی شود
ناشناس۲۴۶۸۵۴۱۰۵:۵۹:۳۹ ۱۴۰۱/۱/۲۸
نسل جدید ما در عین اعتقاد به خدا اصولا چیزی بنام دین را قبول ندارد
NO ONE۲۴۶۸۵۸۱۰۸:۱۷:۲۲ ۱۴۰۱/۱/۲۸
علاوه بر دین گریزی مردم دچار خداناباوری شده اند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین