جوانان فلسطینی چگونه قواعد درگیری با تل آویو را تغییر دادند؟

گروه جهان الف،   4010123010

جوانان فلسطینی در کمتر از یک ماه اخیر موفق شدند با چند عملیات استشهادی، قواعد درگیری با رژیم صهیونیستی را تغییر دهند.

جوانان فلسطینی چگونه قواعد درگیری با تل آویو را تغییر دادند؟

به گزارش فارس، در سایه تداوم تجاوزهای رژیم صهیونیستی، عملیات‌های مقاومتی فلسطینی‌ها در عمق فلسطین اشغالی افزایش یافته و جنین واقع در شمال کرانه باختری این روزها به کابوسی برای رژیم صهیونیستی تبدیل شده و جوانان ساکن اردوگاه جنین، با سلاح گرم به جان صهیونیست‌ها و اشغالگران افتاده‌اند و تل آویو بشدت نگران تبدیل شدن آن به کانون مقاومت در کرانه باختری و به وجود آمدن غزه‌ای دیگر علیه صهیونیست‌ها است.

در کمتر از یک ماه گذشته، ۱۴ صهیونیست در پی چهار عملیات (+) در عمق فلسطین اشغالی کشته شدند و دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی دچار سردرگمی شده است تا جایی که «آویو کوخاوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی چند روز پیش گفت:«در گذشته از سوار شدن اتوبوس می‌ترسیدیم و اکنون از راه رفتن در خیابان‌ها هراس داریم».

گروه‌‌های فلسطینی، عملیات‌های مذکور را، پاسخی طبیعی و مشروع به تشدید جرائم اشغالگران علیه ملت و سرزمین فلسطین، بیت‌المقدس و مسجد الاقصی می‌دانند و اعلام می‌کنند که ابایی از تهدیدهای تل‌آویو مبنی بر لغو تسهیلات اعطایی اشغالگران به فلسطینی‌ها و محاصره کامل کرانه باختری در ماه مبارک رمضان ندارند.

هراس تل‌آویو از اشغال جنین

«ایهود بن حیمو»  تحلیلگر سیاسی برجسته شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی معتقد است که امتناع این رژیم از انجام عملیات نظامی گسترده در جِنین و اردوگاه آن یا اشغال مجدد، به دلیل ترس آن از پیامدهای چنین عملیاتی بر وضعیت قدس و نوار غزه است. زیرا عملیاتی از این دست، ‌آتش درگیری در کرانه باختری، نوار غزه و قدس اشغالی را شعله‌ور خواهد کرد.

عملکرد ضعیف صهیونیست‌ها در قبال عملیات‌های استشهادی 

از سوی دیگر روزنامه عبری «هاآرتص» در شماره امروز (دوشنبه، ۱۱ آوریل) خود به نقل از منابع بلندپایه امنیتی، فاش کرد که عملکرد نیروهای اشغالگر در جریان عملیات تل آویو در پنجشنبه گذشته،  مغایر با دستورات بوده است.

این روزنامه به نقل از افسران بلندپایه در ارتش و پلیس رژیم صهیونیستی نوشت: در جریان عملیات ارتباط بین نیروهای امنیتی از بین رفت و هویت نیروهای یگان مخفی نخبه فاش شد، زیرا آن‌ها بدون پوشیدن لباس‌های دارای علائم خاص در محل عملیات پرسه می زدند. لذا به گفته همین افسران، آن‌چه اتفاق افتاد،  یک رسوایی حرفه‌ای بود.

هاآراتص به به نقل از یک فرمانده بلندپایه که در عملیات تعقیب و شناسایی عامل این عملیات، شرکت داشت نوشت که این‌که در جریان تیراندازی هیچ نیروی خودی کشته نشد، شانسی بود.

هراس تل آویو از اشغال مجدد غزه

روزنامه رأی الیوم با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت: «این نکته حائز اهمیت است که پس از عملیات چریکی اخیر در داخل خط سبز و قبل از آن مشخص شد که اسرائیل با وجود تهدیدهای مکرر، از اشغال مجدد غزه می ترسد، زیرا پیشاپیش می داند که این عملیات موفق نخواهد بود و خسارات جانی و مالی آن زیاد خواهد بود و این رژیم تاب تحمل خسارات وارده را نخواهد داشت.

ژنرال اسحاق بریک که به عنوان مدیر یگان شکایات سربازان در ارتش اشغالگر، بارها تأیید کرده که ارتش اسرائیل از مشکلات زیادی رنج می برد و قادر به انجام عملیات زمینی برای اشغال نوار غزه نیست. 

وی هشدار می‌دهد که «اسرائیل بر خلاف جنگ‌های قبلی با تهدیدی وجودی مواجه است که قبلاً با آن مواجه نشده بود. غیرنظامیان روزانه ۳۰۰۰ موشک دریافت خواهند کرد و ما برای آن آماده نیستیم».

این ژنرال صهیونیست با بیان این‌که شرایط نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی بدترین شرایط چند دهه اخیر است و اسرائیل در هر جنگی که در پیش است به دلیل عدم آمادگی برای جنگ دچار مشکل خواهد شد، تاکید کرد: وضعیت ارتش اسرائیل بدتر شده است و این‌که از سال ۶۵ تاکنون ارتش شاهد چنین افتی نبوده است، علاوه بر آن، خلأهای بحرانی در ارتش وجود دارد و در حال فروپاشی است و فرهنگ سازمانی در بدترین حالت خود قرار دارد. لذا در جنگ بعدی ما دچار مشکل خواهیم شد».

تهدیدهای توخالی صهیونیست‌ها علیه مقاومت و ابتلا به سندروم حماس هراسی

بنا بر این گزارش، همانطور که وقایع میدانی ثابت کرده است، تصمیم‌گیرندگان در تل آویو، با قطعیت می‌دانند که عملیات زمینی در نوار غزه هزینه سنگینی برای ارتش اشغالگر از نظر تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها خواهد داشت. بنابراین آن‌ها از انجام عملیات نظامی گسترده خودداری می‌کنند . یادآوری این نکته ضروری است که یکی از دلایل اصلی پیروزی حزب الله در جنگ دوم لبنان در تابستان ۲۰۰۶، ترس اسرائیل از ورود زمینی به جنوب لبنان است.

موضوع دوم که مؤید ناتوانی اسرائیل است، تهدیدهای مکرر آن برای پاکسازی رهبران مقاومت در نوار غزه و به ویژه رهبران سیاسی، جنبش مقاومت اسلامی (حماس) است، اما روزهای متوالی ثابت کرده است که این تهدیدها دارای ارزش واقعی در میدان نیستند، زیرا قواعد درگیری بین اسرائیل و مقاومت بسیار تغییر کرده است. اسرائیل اذعان دارد که حماس و بقیه سازمان‌ها در نوار غزه برای تهدیدهای اشغالگران ارزشی قائل نیستند. ضمن این‌که منابع آگاه در تل آویو تاکید دارند که قدرت بازدارندگی اسرائیل فرسوده شده است.

در این زمینه لازم به یادآوری است که «آویگدور لیبرمن» رهبر حزب افراطی و نژادپرست ««آویگدور لیبرمن» رهبر حزب افراطی و نژادپرست «اسرائیل بیتنا» که در حال حاضر وزیر دارایی کابینه اسرائیل است، در گذشته ای نه چندان دور،  پیش از تصدی پست وزارت جنگ،  تهدید کرده بود که اگر وزیر جنگ شود تنها ۴۸ ساعت به «اسماعیل هنیه» مهلت خواهد داد و پس از آن وی را ترور خواهد کرد.

وی نزدیک به شش سال پیش مدعی شده بود: «اگر من وزیر جنگ بودم به اسماعیل هنیه تنها ۴۸ ساعت مهلت می دادم و به او می گفتم یا باید اجساد سربازان و غیر نظامیان اسرائیلی را بازگردانی و یا اینکه مرگ سرنوشت توست». این در حالی است که وی پس از آن به وزارت جنگ رسید اما هرگز نتوانست این تهدید را عملی کند.

به نوشته رای الیوم، عدم عملی شدن این تهدید مؤید آن است که تهدیدات سران صهیونیست توخالی و برای مصرف داخلی و اطمینان بخشی به افکار عمومی در جامعه صهیونیست است. طبق آمار رسمی، اسرائیل اتفاقا به شدت از حماس می‌هراسد و دچار سندروم حماس هراسی شده است.

به نوشته روزنامه هاآرتص، تعداد صهیونیست‌هایی که به دلیل موشک‌های حماس از شرایط سخت روانی رنج می‌برند، افزایش شدیدی داشته است و همچنین منابع بلندپایه در تل‌آویو به این روزنامه عبری گفته‌اند که اسرائیلی‌ها اکنون بیش از افرادی که از بیماری روانی رنج می‌برند به درمان این پدیده روی آورده‌اند.این پدیده مانند آتشی که به کاهدان افتاده باشد، به ویژه در شهرها و شهرک‌های صهیونیست‌نشین واقع در جنوب فلسطین اشغالی در حال گسترش است.

در پایان این یادداشت آمده است: گزارش‌های رسانه‌های عبری و اظهارات مقامات مسئول سیاسی و امنیتی در تل‌آویو بیانگر آن است این رژیم به شدت بر تداوم آرامش با مقاومت در نوار غزه تکیه دارد و برخلاف گذشته، در حال حاضر هیچ بیانیه‌ای با فحوای تهدید عملیات نظامی علیه نوار غزه صادر نمی‌شود.این امر حاکی از آن است که علی‌رغم برتری آشکار ارتش اشغالگر، یک تغییر و تحول عمده در موازنه قوا و قواعد درگیری بین دو طرف ایجاد شده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین