مگس پرانی یا درمان زخم؟!

علی اباذری،   4001124079 ۵۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
مگس پرانی یا درمان زخم؟!

چهل و سومین بهار انقلاب را هم پشت سر گذاشتیم.  همه ما می دانیم این روزها تلاش های رسانه ای و تبلیغی عظیمی برای تطهیر پهلوی ها در رسانه ها و فضای مجازی در جریان است. نیم نگاهی به آنچه در شبکه های اجتماعی مجازی می گذرد و اندک تاملی در این زمینه گواه این حقیقت است و کمتر انسان آگاه و مطلعی این حقیقت را منکر می شود. البته دوری این دست از مخالفان جمهوری اسلامی از واقعیات جامعه چه در قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب، همراه با وهمیاتی که درباره انقلاب و جمهوری اسلامی دارند و از این ها مهمتر تعصباتی که اساسا مانع از  تفکر مبتنی بر واقعیات است این تلاش ها را به جایی رسانده که برخی حقایق مسلم تاریخی را نیز منکر می شوند. بنابراین اساسا عطف توجه به این نوع مخالفت ها جز در مواقعی که لازم است چندان ضرورتی ندارد.

اما آنچه کمتر مورد واکاوای قرار گرفته واکنش هایی است که از سوی برخی دوستداران انقلاب و در اظهارات رسمی در برابر این قلب واقعیت صورت می گیرد. این واکنش ها نوعا پس از اشاره به بدیهیات مورد اشاره در پیشانی این نوشته یعنی تلاش های رسانه ای و تبلیغی برای دوران پهلوی به این بسنده می کنند که پس از انقلاب در قیاس با آن دوره سطح زندگی مردم و توسعه کشور بسیار پیشرفت کرده و اگر«احساس» خوبی در میان مردم وجود ندارد ناشی از اثر تبلیغات یاد شده است. واکنش های واقع بینانه تر البته مشکلات موجود را بسیار جدی می دانند اما در کنار آن معتقدند در مورد پیشرفت های صورت گرفته پس از انقلاب تلاش های تبلیغی موثری صورت نگرفته و به خصوص درباره شاخص های مربوط به «عدالت» این کم کاری به میزان زیادی وجود دارد و دلیل احساس بی عدالتی میان مردم ناشی از این ناکامی و ناکارامدی تبلیغی است. در هر دو نوع واکنش یاد شده وزن بیشتر تحلیل ها بر «روایت» و «روایت سازی» موفق مخالفان نظام در این زمینه متکی است. 

جدا از پرسش های مختلفی که درباره موضوع «روایت» و میزان اثرگذاری اش بر «حقیقت» مطرح است و تردیدهای جدی که درباره مطلق فرض کردن اهمیت «روایت» در نقد و تحلیل اجتماعی مطرح است ( از جمله اینکه آیا روایت ها بدون زمینه های موجود در واقعیت اساسا امکان موفقیت دارند و اگر دارند آیا این موفقیت امری موقتی است یا دایمی) درباره مقایسه دوران چهل و اندی ساله انقلاب با دوران پهلوی ها باید گفت این قیاس اگر اساسا درست باشد، تنها راه دفاع از انقلاب نیست و معتقدان و باورمندان به انقلاب اسلامی باید از زاویه دیگری در برابر تحریفات مخالفان سخن بگویند و تحلیل کنند، چرا که سخن گفتن از پیشرفت های صورت گرفته در پس از انقلاب در مقایسه با زمان پهلوی ها این نکته را نادیده می گیرد که بر اساس باورهای انقلابی مردم و خود انقلابیون، اساسا اقدامات توسعه ای در دوران پهلوی به میزانی نبود که به رفاه اکثریت مردم منتهی شود و جز اندکی از طبقات که خواه ناخواه به دربار و اهل آن نزدیک بودند (یا برای بقا مجبور به نزدیکی به آن می شدند) بقیه مردم در سطح پایینی از زندگی قرار داشتند.
بنابراین اشاره به پیشرفت های انقلابی در مقایسه با دورانی که چندان تلاشی در زمینه رفاه عموم مردم صورت نمی گرفته (یا اگر خوشبین باشیم باید بگوییم این تلاش ها در آغاز راه بوده) افتخاری ندارد !  

آنچه شایسته آن است که تحلیل های مدافعان نظام بر روی آن متمرکز شود مقایسه اقدامات صورت گرفته در دوران پس از انقلاب با آرمان ها و شعارهای انقلابی است نه ضعف و سستی های دوران قبل از انقلاب.

البته که این آرمانها چنان بلند و بزرگند که هر تلاشی برای تحقق آن ها به قدر کافی کامیاب نخواهد بود اما این امر دلیل بر توقف در وضع موجود و از آن هم نادرست تر، مطلوب قلمداد کردن وضع موجود برای دفاع در برابر حمله مخالفان نیست.

یقینا رسیدن به رفاه و پیشرفت امری یک سویه و صرفا مربوط به حاکمان نیست و هر نوع تحلیل و اظهار نظری که در این زمینه صرفا معطوف به وظایف حاکمان و سیاستمداران باشد چیزی بیش از عوامفریبی نیست. توسعه و رفاه امری جمعی و همه سویه است و ناشی از عمل به وظایف و مسئولیت های همه طرف های موثر در این موضوع. اما مدافعان انقلاب نباید فراموش کنند که شهروندان و اتباع ایرانی عموما در دهه های گذشته به این مسئولیت ها و وظایف خود عمل کرده اند و آنچه امروز محل بحث و تردید و اختلاف نظر است وظیفه حاکمان است. زخم اصلی که بنا بر تعبیر رهبر انقلاب مگس ها را به خود جذب می کند اینجاست پس باید وقت اصلی را صرف درمان زخم کرد نه فقط مگس پرانی !  

پاسخ اصلی و درخور به این تردیدها، صرفا قلمفرسایی و تاکید بر جنگ «روایت»ها از سوی مخالفان انقلاب یا مقایسه اقدامات صورت گرفته با دوران کم فروغ پهلوی ها نیست بلکه اقدامات موثری است که باید ازمسئولان سر بزند تا نتیجه آن کام مردم را شیرین کند. مردمی که مستحق نارسایی های امروز نیستند.  

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۰۸۲۱۸۰۹:۰۹:۲۸ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
مردم خود ناظران و داوران عادلی هستند.
بچه سابق!۲۴۰۸۲۴۸۰۹:۳۲:۵۸ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
یک زمانی، با 2 تومان می شد یک بستنی قیفی پاک (7 ریال)، یک پفک نمکی مینو (5 ریال)، یک ویفر مینو (6 ریال) و یک شکلات یام یام مینو (2 ریال) برای یک بچه خرید.
جوان سابق۲۴۰۸۳۱۳۱۰:۳۶:۴۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
با 8 هزار تومان می شد یک تور یک هفته ای لندن- پاریس شامل بلیط هواپیما، اقامت در هتل 5 ستاره و ناهار، شام صبحانه خرید. حقوق یک کارمند دیپلمه بانک 1،800 تومان در ماه بود!
ناشناس۲۴۰۸۵۳۳۱۳:۲۲:۵۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
قبل از انقلاب فقط طبقه عیان و اشراف سفر خارجی میرفتن 95 درصد مردم حتی مسافرت مشهد و زیارت شاه عبدالعظیم هم به سختی می رفتند جزیره کیش و رامسر حیاط خلوت شاه و خاندانش بود.
ناشناس۲۴۰۸۵۷۹۱۳:۴۱:۵۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
شنیدن کی بود مانند دیدن! اگر تو هم سنت به سن من می رسید و با چشم های خودت وضعیت اقتصادی آن دوره را دیده بودی، به حرف هایت می خندیدی!
ناشناس۲۴۰۸۵۸۵۱۳:۴۳:۲۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
قبل از انقلاب مردم اینقدر ویلا نداشتن الان خیلی از مردم در شهرهای شمالی و کیش و غیره ویلا شخصی دارند.
ناشناس۲۴۰۸۵۹۰۱۳:۴۴:۳۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
در سال 1356 بلیط «ایران پیما» و «تی بی تی» از تهران به مشهد 11 تومان بود. حقوق یک کارگر ساختمانی 30 تومان در روز بود.
اردیبهشت 1356۲۴۰۸۶۵۴۱۴:۲۰:۲۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
آگهی استخدام کارگر ساده در شرکت ارج: حقوق ماهانه: هزار و 14 تومان استفاده از ناهار و شام مجانی استفاده از بیمه درمانی و مزایای بازنشستگی استفاده از سرویس ایاب و ذهاب مجانی استفاده از وام جهت رفع احتیاجات ضروری استفاده از تعطیلات رسمی و مرخصی سالانه امکان خرید از شرکت تعاونی با ارزانترین قیمت امکان استفاده از تخفیف خرید محصولات
ناشناس۲۴۰۸۷۰۹۱۴:۵۲:۰۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
در زمان طاغوت 95 درصد مردم ایران هواپیما را فقط در فیلم ها دیده بودند و هرگز سوار اون نشده بودند.
ناشناس۲۴۰۸۳۸۷۱۱:۲۷:۵۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
چه ربطی دارد حقوق هم چند صد تومان بیشتر نبود
ناشناس۲۴۰۸۵۰۹۱۳:۱۳:۱۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
بر اساس آگهی روزنامه ها در آن سالها، حقوق یک گروهبان دوم بعد از پایان آموزشکده 2 ساله گروهبانی، 2100 تومان در ماه بود. اینترنت را سرچ کنید تا اصل آگهی را ببینید.
ناشناس۲۴۰۸۵۶۱۱۳:۳۷:۲۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
در زمان طاغوت هم تورم 40 درصدی داشتیم و اقتصاد مملکت ویران بود.
ناشناس۲۴۰۸۴۲۴۱۲:۰۰:۰۸ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
براي مقايسه بايد قدرت خريد عموم مردم را مقايسه كرد
ناشناس۲۴۰۸۵۱۷۱۳:۱۶:۲۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
قبل از انقلاب 80 درصد مردم زیر خط فقر بودند و زاغه نشینی در کشور بیداد می کرد به همین دلیل انقلاب شد.
محمد۲۴۰۸۵۵۵۱۳:۳۵:۱۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
در جریان انقلاب حتی یک شعار اقتصادی هم داده نشد حتی یک شعار
ناشناس۲۴۰۸۵۳۸۱۳:۲۵:۵۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
مستند قلعه در اپارات را مشاهده کنید فقر و فلاکت و بدبختی مردم ایران در زمان طاغوت را بهتر متوجه می شوید.
ناشناس۲۴۰۸۶۰۰۱۳:۴۸:۵۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
مستند قلعه در مورد وضعیت زنان و فقر و فساد و فحشاء در رژیم پهلوی ساخته شده بود که البته آنزمان اجازه پخش نداشت.
ناشناس۲۴۰۸۵۶۷۱۳:۳۸:۵۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
همین مقدار را هم اکثریت جامعه نمیتوانستند برای فرزندانشان بخرند.
ناشناس۲۴۰۸۲۷۸۱۰:۰۱:۱۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
مردم ناظر خوبی بودن در برخی دوره ها افراد را درست انتخاب می کردن برای ریاست جمهوری!
ناشناس۲۴۰۸۳۸۲۱۱:۲۴:۱۸ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
مردم با انتخابهایشان دو جناح را امتحان کرده و به آنها فرصت دادند. متاسفانه هر دو جناح رفوزه شدند.
محمد قاسمی۲۴۰۸۳۹۴۱۱:۳۲:۱۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
همین مردم انقلاب کردن و صاحب انقلاب هستند.
ناشناس۲۴۰۸۴۰۳۱۱:۴۷:۲۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
چاره ای به جز گزینه های موجود نداشتند !
ناشناس۲۴۰۸۴۳۴۱۲:۰۷:۲۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
گزینه های موجود!! هر دوره چندین نفر هستند مانند سال96 یا قبل تر آن و یا یکی قبل تر آن که می شد انتخاب های بهتری داشت
ناشناس۲۴۰۸۵۲۸۱۳:۲۰:۴۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
مسئله فراتر از دولت ها است.
ناشناس۲۴۰۸۵۶۹۱۳:۳۹:۰۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
دولت روحانی رکورددار تورم در 75 سال اخیر بود و در بدبخت کردن مردم بی رقیب بود.
ناشناس۲۴۰۸۵۹۲۱۳:۴۴:۵۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
دولت‌ها روال قبلی را ادامه دادن مگر روال را عوض کنند!
ناشناس۲۴۰۸۶۰۲۱۳:۵۰:۲۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
دولتهای هاشمی و روحانی رکورد دار جهش ارز و شاخص فلاکت در تمام دولت ها بودند و مردمو زیر بار فشار اقتصادی له کردند.
ناشناس۲۴۰۸۲۲۴۰۹:۱۱:۴۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
به قول شخصی، در زمان گذشته کارگرها می توانستند فقط نان و پنیر بخورند. اما الان با ثلث حقوق روزانه شان چلوکباب می خورند.
ناشناس۲۴۰۸۳۲۹۱۰:۵۰:۵۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
الآن با برنج هاشمی کیلویی 100 هزار تومن، گوشت راسته کیلویی 300 هزار تومن، گوجه فرنگی کیلویی 20 هزار تومن، روغن، پیاز، سماق،...... پخت یک چلوکباب برای یک نفر در منزل چند تمام می شود؟!
ناشناس۲۴۰۸۳۹۹۱۱:۴۰:۳۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
با یک جستجوی مختصر در اینترنت، نرخ یک پرس چلوکباب بیرون بر با بهترین مواد: سلطانی: 270 هزار تومان، برگ ممتاز: 230 هزار تومان، کوبیده تک سیخ: 95 هزار تومان است.
ناشناس۲۴۰۸۴۶۴۱۲:۳۲:۲۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
بهت انداختن کوبیده خوبش پرسی ۵۰ هست. دوما یه جوری سلطانی و اینها میگی انگار قبل انقلاب همه سه وعده سلطانی میزدن.خوب همه می‌دونن برنج سالی یکبار بوده.
ناشناس۲۴۰۸۴۷۵۱۲:۳۹:۳۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
تو محل ما ارزونتره
ناشناس۲۴۰۸۵۲۳۱۳:۱۷:۴۷ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
زیر پل میدون صنعت هم کوبیده را گوشه خیابون، پرسی 25 تومن می فروشه!
ناشناس۲۴۰۸۲۳۲۰۹:۱۸:۱۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
چرا دیگر فیلمهای اول انقلاب نظیر «سناتور» دیگر پخش نمی شوند؟!
ناشناس۲۴۰۸۳۳۲۱۰:۵۳:۱۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
فیلم سناتور موردی برای پخش ندارد. امروزه با یک تلفن انواع مواد مخدر با پیک درب منزل تحویل داده می شود.
ناشناس۲۴۰۸۲۳۵۰۹:۲۱:۲۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
چرا برنامه تغذیه رایگان از مدارس کشور لغو شد؟؟
ناشناس۲۴۰۸۴۶۸۱۲:۳۶:۳۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
خانه از پای بست ویران است / خواجه در بند نقش ایوان است! کدام برنامه در مدارس ما اجرا شده است که برنامه تغذیه دومی باشد؟!
ناشناس۲۴۰۸۲۸۱۱۰:۰۳:۳۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
فکر کردی این همه شبکه ماهواره ای با این همه هزینه برای چی ایجاد کردن‌؟ خیرخواهی یا ایجاد این که ایران بدبخت ترین و همه دنیا بهشت ترین؟ زیاد هم سخت نیست فهمیدن آن فقط سواد رسانه ای داشته باش به راحتی خواهید فهمید
ناشناس۲۴۰۸۳۱۹۱۰:۴۰:۵۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
چرا همه چیز را به مادیات گره می زنید ؟ پس معنویات چی ؟ مردم برای مادیات انقلاب نکردند ، برای مادیات جان فدا نکردند ، هدف مردم از انقلاب نجات از وابستگی به ابرقدرت ها و سرسپردگی در برابر کشورهای آمریکا ، انگلیس ، اسرائیل و ... بود . مردم نمی خواستند نوکر آمریکا باشند ، مردم نمی خواستند اسرئیلیها آقا بالا سرشان باشند .
ناشناس۲۴۰۸۵۱۲۱۳:۱۵:۰۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
الان یعنی شما میفرمایین قطع وابستگی شده ؟؟!!!!!
ناشناس۲۴۰۸۵۷۴۱۳:۴۱:۰۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
حداقل الان 50 درصد نفت ایران را امریکایی ها مُفت نمی برند و مستشاران امریکا در ایران حضور ندارند و حقوق های چندین هزار دلاری دریافت نمی کنند.
ناشناس۲۴۰۸۵۲۷۱۳:۱۹:۳۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
متاسفانه وضعیت معنویت خرابتر است.
ناشناس۲۴۰۸۳۲۱۱۰:۴۲:۱۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
تاریخ خود گواه روشنی از نوع حکومت‌ها است بله دوران پهلوی هم بی عیب نبوده اما انقلاب شد که آن عیب‌ها بر طرف شود نه اینکه فقط نام‌ها جابجا شود
ناشناس۲۴۰۸۴۶۵۱۲:۳۲:۲۸ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
خلاصه مفید عالی گفتی هم وطن
شهروند۲۴۰۸۳۲۶۱۰:۴۷:۳۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
پدر من کارمند دولت بود و با حقوقش خونه و ماشین خرید ؟ الان میشه ؟ چرا همه چی رو میگین دشمن گفته
ناشناس۲۴۰۸۳۸۹۱۱:۳۰:۲۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
آن زمان اکثرا در خانه هایی زندگی می کردن که چند خانوار بودن و هر کدام فقط یکی اتاق ولی الان دیدیم که یک کارگر هم خانه شخصی می خرد
ناشناس۲۴۰۸۴۵۸۱۲:۲۹:۲۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
پدر من هم در سال 1355 منزلی در محله دروازه شمرون تهران خرید به قیمت 40 هزار تومن. منزل حیاط دار به متراژ 200 متر. حقوق پدر من هم که کارمند دولت بود حدود 1000 تومن بود
ناشناس۲۴۰۸۴۹۶۱۳:۰۲:۰۸ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
امروز شما که پسرش هستی فکر نکنم بتونی 40 متر آپارتمان فرسوده طبقه 4 هم بخری!
ناشناس۲۴۰۸۵۱۸۱۳:۱۶:۲۷ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
قیمت زمین در عباس آباد در سال 57 2 هزار تومان و الان 10 میلیون دستمزد رسمی ان زمان 630 تومان و الان 2700 تومان
ناشناس۲۴۰۸۶۳۵۱۴:۰۷:۴۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
آقا جان هر متر گفتیم 2 هزار تومان و 10 میلیون
ناشناس۲۴۰۸۵۰۴۱۳:۰۹:۴۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
پدر من سال 55 در محله عباس آباد خانه ویلایی که هنوز هم موجوده با متراژ متر دوبلکس موقعیت شمالی خرید 35 هزار تومن حقوق ماهینه هم 800 تومن.
ژاله۲۴۰۸۸۵۴۱۶:۳۳:۴۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
برای اینکه آن زمان پسر بیست ساله ازدواج میکرد و همسرش رو می‌برد خونه پدرش و بعد از چند سال کار کردن مستقل میشد . الان هیچ دختری با اون شرایط زندگی نمیکنه و پسران هم دهه سی زندگی رو رد می‌کنند و امکان تهیه منزل مجزا ندارند.
ناشناس۲۴۰۸۴۱۱۱۱:۵۲:۰۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
شهروند عزیز! این ها فکر می کنند که تمام داستان با روایت آن ها شکل می گیرد و عقل و منطق مردم را که هم آن دوره و هم این دوره را درک کرده اند، دست کم می گیرند.
ناشناس۲۴۰۸۷۲۴۱۵:۰۱:۴۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
آره دست کم می‌گیرند مثلا چطور در سرما باید در صف سوخت می ایستادن!
ناشناس۲۴۰۸۵۷۸۱۳:۴۱:۴۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
قطعا انقلاب در سالهای اخیر و به خصوص پس از سال 84 دچار انحرافات وحشتناکی شد. هر رزوز خبر جدیدی از ان درز می کند.
ناشناس۲۴۰۸۷۲۲۱۴:۵۹:۲۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
اگه انقلاب نشده بود آن شاه علیل و بیمار و پسمانده های بی غیرتش که الان در امریکا دمیباشند مملکت را هزار پاره کرده بودند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. دور باطلی که تمامی ندارد!

  9. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  16. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  17. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  22. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  23. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین