چه کسی الگوی مصرف برق را نوشته است ؟

دکتر کامران حدادی،   4001119152 ۱۰۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

 چه کسی الگوی مصرف برق را نوشته است ؟

سخنگوی صنعت برق معتقد است، « افراد متمول جامعه فکر می‌کنند هر چقدر می‌توانند باید از انرژی بیشتر استفاده کنند». (ایرنا۳۰ دی ۱۴۰۰).

آقای رجبی مشهدی که مدیرعاملی سازمان برق ایران را هم بر عهده دارد، در گفتگویی با خبرگزاری ایرنا، بیان کرده که « اغلب خانواده‌های ایرانی مصرفی در حد الگو دارند اما ۲۵ درصد مشترکان بیش از الگو مصرف می‌کنند، وی گفت: ۵۰ درصد مصرف برق انرژی کشور توسط این ۲۵ درصد مصرف می‌شود و ۵۰ درصد هم سهم ۷۵ درصد مشترکان است که نشان از ناعادلانه مصرف کردن انرژی توسط ۲۵ درصد مردم است».

به این ترتیب سخنگوی صنعت برق به این نتیجه رسیده است که 25 درصد مردم ایران که در واقع الگوی مصرف برق را رعایت نمی کنند از افراد متمول جامعه هستند و در این رابطه  سخنگوی صنعت برق همچنین تصریح کرده، « بخشی از مشترکین هم ممکن است تمکن مالی داشته باشند و از برق، بی رویه استفاده کنند، ما به این‌ها هشدار می‌دهیم که سعی کنند مصرف خود را کاهش دهند.» (خبرگزاری صداوسیما۱۸ بهمن ۱۴۰۰).

حال ببینیم معیار تخصصی توانیر برای قراردادن 25 درصد افراد جامعه در گروه متمول ها چیست؟ الگوی مصرف چیست، چگونه می توان به آن دست یافت و پرمصرف های صنعت برق چه کسانی هستند؟

بر اساس اعلام شرکت توانیر، « الگوی برق در این فصل برای همه‌ی استان‌ها ۲۰۰ کیلووات ساعت است». (خبرگزاری صداوسیما،  ۰۲ بهمن ۱۴۰۰). طبق اعلام سخنگوی صنعت برق، « مشترکینی که تا ۵۰ درصد از الگوی مصرف هر منطقه کمتر مصرف کند قبوض برقشان رایگان خواهدشد». (همان). یعنی اگر تا 100 کیلووات در هر دوره برق مصرف شود بهای آن رایگان خواهد بود و اگر هم بیشتر از 200 کیلووات مصرف شود به صورت پلکانی بهای برق افزایش خواهد یافت.

لذا با توجه به اینکه مراحل قرائت کنتور تا صدور قبض برق تا 60 روز نیز متغییر می باشد ما یک حالت متوسط 45 روز را در نظر گرفته و بر اساس آن محاسبات را انجام می دهیم. به عبارت ساده تر مشترکان برق لازم است در این 45 روز زیر 200 کیلووات مصرف کنند تا مشمول افزایش پلکانی نشوند و اگر هم می خواهند بهای برقشان رایگان شود لازم است تا مصرفشان در این دوره 45 روزه زیر 100 کیلووات باشد.

اکنون لازم است نگاهی بیاندازیم به مصرف لوازم برقی ضروری تا ببنیم که این الگو چگونه  قابل دستیبابی است.

برای این منظور لوازم ضروری زندگی را به شرح زیر در نظر گرفته و میزان مصرف آن ها را بر اساس وات بر ساعت و در کمترین حالت مصرفی در نظر می گیریم. منظور این است که این دستگاه ها در یک ساعت اگر روشن باشند چه میزان برق مصرف می کنند. مقدار مصرف هر وسیله برقی در یک ساعت در مقابل هر وسیله نوشته شده است:

 

 محاسبه مصرف برق لوازم یاد شده به سادگی امکان پذیر است. شما می‌توانید برای تعیین انرژی مصرفی یک دستگاه از این فرمول استفاده کنید:
با ضرب کردن وات در واحد زمان می‌توانیم به طور تقریبی مبلغ قبض برق خود را محاسبه کنیم.
    •    مثال:  فرض کنیم یخچال منزل با متوسط  توان ۲۵۰ وات در 24 ساعت شبانه روز کار می‌کند. (۲۵۰ وات) × (24 ساعت شبانه روز) = 6000 وات ساعت 
    •    اکنون لازم است نتیجه را تقسیم بر ۱۰۰۰ کنیم. هر یک کیلووات ساعت برابر ۱۰۰۰ وات ساعت است، با این کار جوابی که بر حسب وات ساعت است به کیلووات ساعت تبدیل می‌شود.
    •    مثال: در محاسبه‌ی بالا، یخچال موردنظر روزانه 6000 وات ساعت انرژی مصرف می‌کند. 6 کیلو وات ساعت در شبانه روز = (۱کیلووات/۱۰۰۰وات)÷(6000 وات ساعت در روز)

بنابراین فقط یخچال منزل در کمترین حالت خود، به طور متوسط در شبانه روز 6 کیلووات ساعت انرژی برق مصرف می کند که اگر این رقم را در 45 روز ضرب نماییم به عدد 270 کیلووات ساعت خواهیم رسید! 

عدد به دست آمده فقط برای یکی از لوازم ضروری زندگی است که 70 کیلووات از سهمیه در نظر گرفته شده به عنوان الگوی مصرف برق بالاتر است.( حداکثر سقف مجاز 200 کیلووات است و نصف آن یعنی 100 کیلووات مشمول برق رایگان می شود).

اگر این محاسبات را برای سایر لوازم برقی ضروری زندگی نیز انجام دهیم به ارقام بالاتری می رسیم که الگوی مصرف برق را کاملاً نقض می کند و حتی ممکن است مشمول محاسبه افزایش پلکانی نیز بشود. اگر به قبوض برق خود در این دوره نگاهی بیاندازید متوجه خواهید شد که احتمالاً به تازگی در دسته گروه های پرمصرف قرار گرفته اید.

همان گونه که ملاحظه می شود این لیست در ساده ترین حالت ممکن و بدون در نظر گرفتن لوازمی مانند پمپ آب، پلوپز، چرخ گوشت، سشوار، گیرنده دیجیتال، فر، ماشین ظرفشویی، لوستر، مودم،  یا حتی دستگاه تصفیه آب که این روزها جزو ضروریات زندگی است تهیه شده است.

به نظر می رسد آن تعداد از مشترکان برق که الگوی مصرف مورد نظر توانیر را رعایت نمی کنند و جزو گروه های متمول جامعه نیز به شمار آمده اند، در واقع همین مصرف کنندگان عادی هستند که نه با مصارف خارج از الگوی خود بلکه بر اساس معیارهای شرکت توانیر به گروه پرمصرف ومتمول جامعه  تبدیل شده اند.

چه بسا که بسیاری از این مشترکان برق بر اساس شاخص های اقتصادی حتی  فقیر نیز محسوب شوند.
در این نکته که سرانه مصرف انرژی در ایران نسبت به سایر کشورها بالاتر است تردیدی نیست اما اینگونه تقسیم بندی  افراد جامعه به متمول و غیرمتمول آن هم بدون در نظر گرفتن شاخص های اقتصادی و تنها بر اساس اعداد و ارقام تخصصی جداول برقی، موجب بروز تبعات اجتماعی برای مجموعه توانیر و وزارت نیرو که اتفاقاً ماهیت آن ارایه خدمات اجتماعیِ فراگیر است خواهد شد.


منابع:
    -    جدول توان مصرفی دستگاه های برق barghnews.com/00087y
    -    سهم مردم خوزستان بوشهر و هرمزگان از برق رایگان  https://www.alef.ir/news/4000726148.html
    -    چگونه کیلووات را محاسبه کنیم https://www.wikihowfarsi.com/
    -    جزییات تغییر قیمت برق https://www.eghtesadonline.com/n/32cB
    -    رجبی مشهدی: تعرفه پرمصرف‌ها برابر متوسط قیمت خرید تجدیدپذیرها محاسبه می‌شود snn.ir/0041vl
    -    ماجرای پیامک‌های توزیع برق به مشترکین چیست؟ https://www.iribnews.ir/00E4wU
    -    مصرف زیر ۲۰۰ کیلووات برق در زمستان، کمتر از ۲۰ هزار تومان هزینه دارد www.imna.ir/news/550181/
    -    هزینه برق چه کسانی تغییر نمی کند؟ https://www.eghtesadonline.com/n/34s4
    -    یارانه برق پرمصرف‌ها کاهش می‌یابد/ ۷۵ درصد مشترکان زیر الگوی مصرف برق هستند https://www.mizan.news/003JnK

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۰۳۹۰۸۰۹:۱۰:۳۸ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
خوانش کنتورهای برق، آب و گاز توسط ماموران طوری برنامه ریزی شده اند، که مصرف کننده بیشترین مصرف در یک بازه را داشته باشد تا بالاتر از الگوی مصرف قرار گرفته و مبالغ بیشتری پرداخت نماید.
ناشناس۲۴۰۴۰۹۸۱۱:۴۵:۱۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
دقیقاً. در فصول سرد و اوایل فصل گرما، کنتورهای برق را در بازه زمانی بلندتر خوانش می کنند. از خرداد تا شهریور در بازه های کوتاهتر!
ناشناس۲۴۰۴۱۶۱۱۲:۲۹:۳۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
در فصول سرد، کنتور گاز را 35- 30 روزه خوانش می کنند. تا مبادا بخشی از دوره مصرف در زمان گرمی هوا که مصرف گاز کمتر است، قرار گیرد!!!
ناشناس۲۴۰۴۱۳۱۱۲:۰۹:۰۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
حقوق کارمندان رسمی اداره برق همه بالای 20 میلیون تومان هست امیدواریم با همسان سازی که آقای رئیسی ادعا کرده آنها مثل من کارمند دادگستری 6 میلیون تومان حقوق داشته باشند و از وضعیت جامعه درک بهتری داشته باشند.
ناشناس۲۴۰۴۲۹۶۱۳:۵۵:۰۸ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
من کارمند شرکت برق در تخیلات م هم به این عدد که شما گفتی فکر نمیکنم ولی هنوز خبر ۶۳ حساب قوه متبوعتان و نحوه پرداخت کارانه و .... از این حساب فراموش نشده است . یک مهندس برق در هر نظام صنعتی در جهان از ارزش و اعتبار خاص داره.
محمد۲۴۰۷۴۲۸۰۸:۳۰:۵۷ ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
مبلغی که دوستمون گفتند درسته.یکی از اقوام اداره برقیه.با مزایا و حقوقش ماهیانه 26 میلیون داره میگیره
SMAH1۲۴۰۴۲۳۷۱۳:۲۴:۰۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
من توی پروژه ای به اطلاعات و نحوه محاسبه قیمت برق دسترسی داشتم. ممکن است دوره‌ی قرائت تفاوت کنند ولی مبنای قیمت دوره نیست، بلکه ماه است. یعنی مقدار قرائت شده به مدت زمان (به روز) تقسیم و در 30 ضرب میشود (برای همه سال* چه تابستان و چه زمستان) و متوسط مصرف ماهانه در می آید و .... الان هم الگوی مصرف ماهانه 200 کیلو وات است
ناشناس۲۴۰۴۴۳۱۱۵:۵۷:۴۸ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
دوست عزیز شما در پروژه الگوی مصرف حضور داشتید لطفا مبنای ریز محاسبه الگوی ۲۰۰ کیلو وات را توضیح دهید.
ناشناس۲۴۰۴۴۶۴۱۶:۲۵:۱۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
دوست گرامی، خوانش کنتورها در روزهای استانداردی از سال صورت نمی گیرد. فرض بگیرید که از اول اردیبهشت تا اول مهر در تهران الگوی تابستانی است. مامور قرائت کنتور برق هیچگاه 15 اواسط اردیبهشت به منزل شما نمی آید. چون اگر این کار را بکند باید دفعه بعد اواسط تیر بیاید. و این به ضرر اداره برق است. چون تا اواسط خرداد که هوا نسبتاً خنک است، مصرف برق کم است و همین امر افزایش مصرف شما برای 30 روز بعد که هوا گرم می شود را خنثی کرده و میانگین مصرف ماهانه شما از الگوی مصرف بیشتر نشده و این به ضرر شرکت برق می شود!
ناشناس۲۴۰۴۴۶۸۱۶:۲۶:۱۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
مشکل اینه که مصرف عادی یه ماه 1000 کیلوواته اون هم حداقل، نه 200 کیلووات
ناشناس۲۴۰۴۵۲۱۱۷:۲۳:۱۸ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
درسته که محاسبه برمبنای ۳۰ روز انجام میشود و در این نوشته ۴۵روز حساب شده اما اگر دقت کنید در نتیجه چندان تفاوتی ندارد زیرا با همان ۳۰ روز هم اگر تنها یخچال در خانه روشن باشد دیگر برق رایگان نخواهد شد و برق رایگان فقط برای واحدهای خالی است که متعلق به ثروتمندان است که قرار شده اندکی مالیات بر خانه خالی بدهند یعنی مالیت اندکی که قرار بود بپردازند از قبل برایشان در جای دیگر تخفیف داده شد و اگر در کنار یخچال دیگر لوازم ضروری را در نظر بگیرید به راحتی در ۳۰ روز از الگو فراتر می‌رود
ناشناس۲۴۰۴۵۳۰۱۷:۳۲:۳۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
در استرالیا پخت و پز و آبگرمکن و همه چیز برقی در اوج گرما یا سرما سیصد کیلو وات در ماه را هرگز رد نکردم برای چهار نفر. هرینه برق را در استرالیا را میتوانید در اینترنت ببینید. در ایران در کنار مصرف گاز دویست کیلو وات برق در ماه کافی نیست؟
ناشناس۲۴۰۶۸۹۱۱۴:۲۰:۰۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
ادم عاقل اونجا وسایل استاندارد، ساختمان استاندارد و ... اینجا ماشین صدی 10 لیتر میسوزاند مجبوری بخری هم.
ناشناس۲۴۰۴۸۸۳۰۰:۰۷:۳۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
با سلام اشتباه جناب نویسنده این است که الگوی مصرف را ۴۵ روزه فرض کرده اند در صورتیکه الگو همانطور که این دوست عزیز گفته اند بصورت ماهانه است. در آب و گاز نیز همینطور است. لنده چون در آب هستم میدانم هزینه تولید هر متر مکعب آب اکنون حدود ۲۰۰۰ تومان است و هزینه ای که از مردم دریافت میشود نهایتا ۱۰۰۰ تومان. حالا چه کسی باید این یارانه را بدهد؟ دولت آیا دولت دارد که بدهد؟؟؟ خییییییر به همین دلیل زیان انباشه شرکت اای برق و آب سر به فلک کشیده و بدهی کمر ایشان را شکسته
ناشناس۲۴۰۴۳۴۹۱۴:۳۶:۵۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
در تابستان یک کولر 4000-حدود 500 وات در ساعت مصرف می کند ضربدر 10 ساعت می شود 5 کیلوات و در ماه می شود 150 کیلو وات -حالا اگر همیشه یک نفر در خانه باشد و 20 ساعت روشن باشد فقط 300 کیلووات فقط مصرف کولر در ماه است
ناشناس۲۴۰۴۸۲۷۲۳:۰۰:۰۷ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
سلام کولر 4000 آبی 200 وات در ساعت مصرف دارد
سید۲۴۰۴۴۳۹۱۶:۰۷:۲۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
این فرد محترمی که مخالفت نموده یا کنتور برق ندارد و یا جزو نیروی قرائت نمودن کنتور ها هستند
ناشناس۲۴۰۳۹۰۹۰۹:۱۳:۱۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
آی قربون دهنت
ناشناس۲۴۰۴۱۴۴۱۲:۱۸:۰۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
گزارشی تلویزیون هم پخش کرد و مصاحبه با معاون وزیر، اونجا هم جلو خبرنگار حساب حداقلی کردند، دیدند با واقعیت فاصله داره. حالا کی میخواد پیگیر باشه؟ به نظرم مناظره باید بشه، وگرنه گزارش گرفتن و مقاله فایده نداره. چون همش یک طرفه هست و طرفین نقض میکنند. الان در جنوب 3000 کیلو وات در تابستان عادی هست!
ناشناس۲۴۰۳۹۱۰۰۹:۱۳:۱۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
در کدام کشور دنیا اینقدر از مردم درخواست صرفه جویی می شود که در این مملکت می شود؟ به جای این کارها بروید نیروگاه بسازید، بروید خطوط قدیمی برق را عوض کنید.
ناشناس۲۴۰۴۱۱۸۱۱:۵۶:۰۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
خطوط اب و هدر رفت اب 50 درصد است
ناشناس۲۴۰۴۱۸۰۱۲:۴۸:۳۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
خداییش کدام کشور دنیا بودی که اینجور میگی؟! در بیشتر کشورها آنقدر برق گران هست که نیازی به التماس برای صرفه جویی نیست. به قیمت واقعی یا نزدیک به واقعی بهت می‌فروشند. ولی این طرز محاسبه شرکت برق، اصلا عادلانه نیست و همه پرمصرفیم.
ناشناس۲۴۰۴۳۳۵۱۴:۲۳:۰۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
خداییش تو یک نفر اصلاً پاتو از ایران بیرون گذاشتی که اینقدر اظهار فضل میکنی؟!
موسی۲۴۰۴۳۷۹۱۵:۰۲:۲۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
قیمت برق را مثل کشورهای پیشرفته گران کنند ولی دستمزد را هم مثل آنها بدهند
ناشناس۲۴۰۵۱۶۵۱۰:۰۸:۴۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
در کشورهای دنیا دستمزد چقدراست؟!
ناشناس۲۴۰۷۴۸۳۱۰:۵۵:۰۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
مهم نسبت قیمت انرژی به درامد هست. با این معیار انرژی در ایران جزو گرانترینهاست در دنیا و قبلا هم الف در این مورد مطلبی منتشر کرده بود.
ناشناس۲۴۰۴۳۱۵۱۴:۰۷:۳۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
مردم ایران رکورددار مصرف انرژی و سوخت در دنیا هستن هیچ کجای دنیا اینقدر مصرف نمی کنند.
ناشناس۲۴۰۳۹۱۷۰۹:۱۷:۴۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
به جای تکمیل یک نیروگاه هسته ای 1000 مگاواتی، با پولش می شد حداقل 20 نیروگاه سیکل ترکیبی 700 مگاواتی ساخت!!!
ناشناس۲۴۰۴۱۴۷۱۲:۲۰:۰۷ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
به جای این حرف ها خودت بالای پشت بام خانه صفحه خورشیدی بگذار!
ناشناس۲۴۰۴۴۳۴۱۶:۰۲:۴۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
پس دولت در این میان چه کاره است و چه نقشی دارد؟!
ناشناس۲۴۰۴۶۴۶۱۹:۰۷:۳۷ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
دولت که حتما نباید بسازد
ناشناس۲۴۰۶۲۹۶۱۸:۱۳:۵۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
دولت باید کمک کند.که در اون صورت شاید از سهم شما کم بشه!
ناشناس۲۴۰۳۹۲۵۰۹:۲۱:۲۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
این گونه محاسبه اداره برق برای کارتن خواب ها بوده
ناشناس۲۴۰۳۹۲۹۰۹:۲۲:۳۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
متاسفانه هیچ اراده ای برای کنترل مصرف آب و برق نیست..مثلا در یک ساختمان ادرای مانند ما که در مجموع 8 واحد اداری هستند و 4 واحد آن کامل تعطیل هستند و برای واحد های دیگر که آشپزی و حمام و ماشین رختشویی و ظرفشویی و بچه داری و ححیاط و پارکینک و شستشوی خودرو و و و و ندارند ماهی 3 میلیون تومان پول آب می آید که با اعتراض های پی در پی می گویند تعرفه تجاری محسوب میشود و در صورتی است که این میزام مصرف یک بیستم آب یک ساختمان 10 واحده مسکونی اسن که هزینه آب برای آنها 150 هزار تومان می آید.برق که جای خود دارد...متاسفانه سیستم محاسبه چه در آب و برق و چه در مالیات بسیار افتضاح است..
ناشناس۲۴۰۳۹۴۱۰۹:۳۶:۳۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
محاسبه مصرف درست نیست. ضریبی هست به نام ضریب همزمانی که برای هر وسیله برقی متفاوت است و طبق یک نمودار محاسبه می شود. به بیان دیگر یخچال و سایر لوازم برقی در 24 ساعت روشن نیستند و لازمه که ضریب همزمانی هم برای کل لوازم برق خانه محاسبه بشه. با اعمال این ضریب مصرف نزدیک به همان عدد 200 خواهد بود.
ناشناس۲۴۰۴۴۱۱۱۵:۳۶:۲۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
استاد! ایشان فقط یخچال را که 24 ساعت روشن است حساب کرده اند. ضریب همزمانی برای یخچال معنی دارد؟!
ناشناس۲۴۰۴۴۹۸۱۷:۰۱:۵۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
ایشان درست گفتند. یخچال که مدام روشن نیست. قطع میشه. همه وسایل گاهی روشن می شوند. دویست تا مصرف کمی نیست.چراغهای زیادی خانه را خاموش کنید.
ناشناس۲۴۰۴۵۳۱۱۷:۳۳:۳۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
بله یخچال هم 24 ساعته موتورش روشن نیست .. یعنی یه زمانهایی از شبانه روز خاموشه
طبایی۲۴۰۴۶۶۷۱۹:۳۶:۲۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
درود بر شما یخچال فریزر اگر چه دائم به برق وصله ولی موتور اون دایم کار نمیکنه چند دقیقه خنک میکنه وبعد اتومات قطع میشه برای همین توصییه مبشه در یخچال را زیاد باز نکنید که خنکی اون خارج بشه ودستگاه مجبور به کاربیشتر بشه محاسبه توانیر بیراه نیست من از همه این وسایل استفاده میکنم وچون بخاری برقی هم بعضی مواقع روشن کردیم شد. ۲۶۰ کیلوات ساعت که اگر از اون استفاده نمیکردیم درهمین حدودبود
ناشناس۲۴۰۴۵۲۵۱۷:۲۷:۱۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
اگر توجه کنید برای یخچالی که ۴۰۰ وات مصرف دارد در محاسبه ۲۵۰ وات در نظر گرفت یعنی ضریب همزمانی هم لحاظ شده است
ناشناس۲۴۰۳۹۴۴۰۹:۴۰:۱۷ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
توی محاسبات یه فرضی به اشتباه در نظر گرفتید الگوی مصرف 200 کیلووات ساعت برای یک ماه هست نه 45 روزه
ناشناس۲۴۰۴۰۹۹۱۱:۴۵:۲۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
با اصلاح ۴۵ روز به ۳۰ روز، دو سوم ۲۷۰ کیلو وات میشه ۱۸۰ کیلوات برای یک قلم مصرفی در ماه!
ناشناس۲۴۰۴۱۷۲۱۲:۳۷:۴۸ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
نه درست گفته . قبض ها رو حدود دوماه صادر می کنند . اینم گفته متوسط در نظر بگیریم 45 روز
ناشناس۲۴۰۳۹۵۷۰۹:۵۱:۴۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
دولت هر وقت میخواد چیزی رو گرون کنه اول پولدار ها رو متهم میکنه بعدش به همون بهانه دمار از روزگار طبقه متوسط در می آورد
ناشناس۲۴۰۳۹۶۳۰۹:۵۷:۴۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
بخشی از محاسباتتون اشتباه است مثل مصرف یخچال در 45 ضرب کردید در حالی که 200کیلووات سقف مصرف برای ماه است و یا اینکه یک یخچال پیوسته روشن نیست و اتومات خاموش و روشن می شود. ولی در کل مطلبتون درسته این سقف مصرف واقعا غیر منطقی و حداقل باید 2 برابر شود و نکته بعدی تعداد افرادی هستند که در یک خانه زندگی میکنن مثل در یک خانه دو طبقه با دوکنتور مجزا در یک شهرستان ممکنه تنها دو نفر (زن و شوهر که بچه هاشون ازدواج کردن) زندگی کنن خوب قطعا این افراد میتونن الگو را رعایت کنن ولی واقعا رعایت این الگو برای یک خانواده 4-5 نفره و یا بیشتر یه هیچ وجهی امکان پذیر نیست لطفا جهت عادلانه شدن تعداد افراد هم در محاسبات اعمال کنید.
ناشناس۲۴۰۴۱۹۱۱۲:۵۶:۴۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
من تو خونه فقط دارم از یک تلویزیونLED شبها، یک کامپیوتر و یک لپ تاپ روزها و یک یخچال و یک فریزر استفاده میکنم 240 کیلووات ساعت مصرف میانگین ماهانه اومده. تمام لامپها LED و اکثرا خاموشند. حتی یک هفته خونه نبودم و تمام برقها بجز یخچال و فریزر قطع بود.
ناشناس۲۴۰۴۲۶۷۱۳:۴۰:۰۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
احتمالاً کسی از بعد از کنتور شما برق دزدی می کند. سیم کشی را بازدید کنید.
محمد۲۴۰۴۲۷۱۱۳:۴۱:۳۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
سلام ما یک خانواده ۴ نفره هستیم که یخچال با رده انرژی A+++ و اتوی کم مصرف و ماشین لباسشویی و ظرفشویی کم مصرف داریم. ضمنا لامپها همگی LED COB و مهتابی هستند. با مصرف معمول مصرف هر ماه ۳۰ روزه ما در بیشترین مصرف و مهمانی و همه چراغها روشن ۱۷۰ کیلووات بالاتر نرفته و حداقل مصرف هم با همه تلاش هایی که یک بار امتحان کردیم، پایینتر از 115 کیلو وات نیامد. مگر اینکه خانه ای خالی باشد یا ییلاقی باشد که گاهی داخلش برویم که زیر ۱۰۰ برسد.
ناشناس۲۴۰۳۹۶۸۱۰:۰۰:۳۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
البته با توجه به خالی بودن یخچال ها و فریزر ها واقعا روشن بودن آن ها ضرورتی ندارد
تبریزی۲۴۰۴۴۵۴۱۶:۱۵:۲۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
بر اساس قوانین فیزیک شما فقط تصور می کنید که یخچالتون خالیه. داخلش هوا، ماده تاریک و انرژی تاریک وجود داره. پس شکرگزار باشید چون یخچال شما هیچ وقت خالی نیست.
ناشناس۲۴۰۳۹۷۲۱۰:۰۵:۲۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
با تشکر از آقای دکتر حدادی چه عجب آقای محترمی پیدا شد که گفتمان یک طرفه مسئولان توانیر را دو طرفه کند! چه عجب که الف هم آنرا منتشر کرد!
ناشناس۲۴۰۳۹۷۳۱۰:۰۵:۳۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
این نوع محاسبه کردن قبوض برق، تنها و تنها به نفع صاحبان خانه های خالی است چون مصرف برق صفر دارند، از دادن پول آبونمان و عوارض معاف می شوند! ماجرا وقتی جالبتر می شود که صاحبان 900 هزار از 1،300،000 واحد خالی افراد حقوقی هستند!
ناشناس۲۴۰۳۹۷۸۱۰:۰۸:۰۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
چرا از انرژی هسته ای برای تولید برق استفاده نمی کنید؟ چرا از هر سو مردم را در تنگنا قرار می دهید؟ مصرف صحیح انرژی امر بسیار ضروری و پسندیده ای است اما آیا واقعا در ادارات دولتی این نکته رعایت می شود؟ تعداد بیشمار ماینر را چه کسی در کشور وارد کرده است؟ خسته شدیم از اینهمه خرده فرمایشات رنگارنگ
مرتضی۲۴۰۳۹۷۹۱۰:۰۸:۱۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
نیازی به این محاسبات نبود. خود سخنگو هم میداند که این الگوی مصرف فقط برای بادیه نشین ها جواب میدهد و مصرف برق مردم عادی شهرنشین که متمول هم نیستند، بیشتر از این مقدار است. ولی به هر حال کسری بودجه به اینها فشار وارد کرده است و طبق معمول به جای حل کردن مشکل، فشار را به مردم منتقل می کنند.
ناشناس۲۴۰۳۹۸۸۱۰:۱۳:۱۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
جدا ًًجای تأسف دارد... برای یک آپارتمان ۷۸ متری، استفاده از یک یخچال و تلویزیون بهمراه لامپ روشنایی و استفاده از وسایل پر مصرف مانند لباسشویی در ساعات نیم بهای مصرف، نزدیک ۴۰۰ کیلو وات مصرف خورده است... با آنکه شدیدا مراعات می کنیم...
ناشناس۲۴۰۳۹۸۹۱۰:۱۳:۲۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
این گزارش کاملا اشتباه است. یخچال و فریزر دایما در 24 ساعت کار نمیکنند. در هر ساعت حداکثر 15 دقیقه یخچال برق مصرف میکند و تعداد دفعاتی که در یخچال در شبانه روز باز میشود یا مدتی که باز میماند در میزان مصرف برق یخچال موثر است. مصرف برق نرمال یخچال در دوره یک ماهه حدود 30 تا 50 کیلوات است
ناشناس۲۴۰۴۱۶۵۱۲:۳۲:۰۸ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
لیبل مشخصات یخچال که معمولا در پشت یخچال هست رو نگاه کن. نوشته مصرف در سال چقدره. برای یک یخچال معمولی 30 فوتی، حدود 800 تا 1000 کیلو وات ساعت در سال مصرف برق داره که میشه روزانه حدود بین 2.2 تا 2.7 کیلو وات ساعت. البته واحد انرژی کیلو وات ساعته. کیلو وات واحد توان است. در هر صورت اگر متوسط مقدار مصرف برق یک یخچال 2.5 کیلو وات ساعت در روز باشه، در بازه 45 روزه مقدار مصرف برق میشه 112 کیلو وات ساعت و این البته مقدار ایده آل است. این عدد با توجه به دمای محیط و میزان بار یخچال و مقدار باز و بسته شدن درب یخچال بیشتر خواهد شد و لذا مقدار واقعی شاید چیزی در حد 150 کیلو وات ساعت در بازه زمانی 45 روزه باشه.
ناشناس۲۴۰۳۹۹۴۱۰:۱۸:۲۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
لطفا نظر کارشناسان وزارت نیرو در مورد « الگوی برق در این فصل برای همه‌ی استان‌ها ۲۰۰ کیلووات ساعت است»اخذ گردد.
کریمی۲۴۰۳۹۹۸۱۰:۲۱:۳۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
در مورد افزایش قیمت گاز هم دولت دقیقا به این روش عمل کرده ..الان اکثریت مردمی که در شهرستان ها یا پایین شهر و روستا زندگی می کنن در خانه ی قدیمی و یا کاهگلی دارن که گرم کردنش کار خیلی سختیه در زمستان شما یه خانوار روستایی رو مقایسه کنید با یه خانواری که درآپارتمان می شینه مسلما گرم نگه داشتن آپارتمان خیلی راحت تره اینجا با این روش احتساب قیمت گاز فقط به خانوارهای روستایی و شهرستانی و پایین شهر ظلم مضاعف میشه
ناشناس۲۴۰۴۰۰۶۱۰:۲۶:۳۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
به نظرم مسئول مربوطه يا اين حساب و كتاب ها نكرده و يا اين كه ندانسته و يا فقط و فقط مي خواهد برق را گران كند و السلام و نامه تمام !!
ناشناس۲۴۰۴۰۰۷۱۰:۲۶:۳۸ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
این دولت فقط مشغول نقشه کشیدن برای خالی کردن جیب ملت است آن هم با شعارهای عوام فریبانه و مدعی هستند برای اجرای عدالت میخواهند از ثروتمندان پول بیشتری بگیرند. حالا ببینید در یک قلم مواد غذایی (برنج) با مردم چه کرده اند. برق که جای خود دارد.
ناشناس۲۴۰۴۳۲۱۱۴:۱۲:۱۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
دولت قبل چرا با افزایش 20 برابری مالیات ها و عوارض خروج از کشور و تشویق مردم به سرمایه گذاری در بورس جیب مردمو خالی کرد ؟!
ناشناس۲۴۰۴۴۴۵۱۶:۱۱:۳۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
عجب دلیلی! چون دولت قبلی خلاف کرده و جیب مردم را خالی کرده، پس این دولت هم محقه خالیتر کنه؟!
ناشناس۲۴۰۴۰۱۷۱۰:۳۴:۰۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
یخچال 24 ساعت یکسره که کار نمی کند
یخچال۲۴۰۴۱۰۴۱۱:۴۷:۳۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
هر کاری کنید این الگوی مصرف اداره برق از بیخ مشکل داره شما فکر کردین دولت طرحی میده که به نفع مردم باشه اونم تو این وضع کسری بودجه شدید من یک مجرد هستم یک یخچال 12 فوت و یک لپ تاپ دارم نه لباسشویی نه تی وی و نه جاروبرقی قبض برق اومده فقط 10 کیلووات کمتر از الگوی مصرف هستم
ناشناس۲۴۰۴۵۵۱۱۷:۴۹:۲۸ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
اینجا هم نگفته یکسره کار میکنه و در محاسبه زمان خاموش بودن را هم در نظر گرفته
ناشناس۲۴۰۴۰۲۵۱۰:۴۱:۰۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
مطلب بسیار منطقی و زیبایی بود. تقریبا اکثریت خانواده های ایرانی همین وضعیت را دارند. اگر مسئولین کمی سواد داشتند لااقل چنین محاسبه ساده ای را هم انجام می دادند که البته هیچ کار کارشناسی روی ان انجام نداده اند. اضافه بر مطالب فوق، جمعیت خانوار محاسبه نشده است مثلا در یک خانواده 8 نفره، 8 شارژ موبایل دارند، 8 برابر یک نفر نیاز به سشوار و اتو و لباسشویی محتاج اند، کامپیوتر و موبایل و ... را هم اضافه کنیم کلی مصرف بالا می رود و کسی نمی تواند بگوید کسی که یک نفر است الگو را رعایت کرده ولی 8 نفر رعایت نکرده است.
ناشناس۲۴۰۴۰۲۷۱۰:۴۲:۱۷ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
محاسبات اشتباه است آیا کمپرسور یخچال 24 ساعته روشن است؟حتما یخچال نویسنده به تعمیر احتیاج دارد
ناشناس۲۴۰۴۰۳۶۱۰:۴۵:۴۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
دقيقا" اين موضوع درست است . براي يك نمونه كه من سراغ دارم در يك آپارتمان كه به علت برخي مشكلات و مسافرت اعضا تقريبا" ساكن دائمي ندارد و تقريبا" از اجاق گاز و ...استفاده نميشود و فقط يك يخچال معمولي و چند چراغ روشنايي و يك تلويزيون دارد كه گاهي روشن ميشوند مصرفش از الگو بيشتر شده است !
ناشناس۲۴۰۴۰۳۸۱۰:۴۸:۳۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
آفرین. نوشته بسیار خوبی بود. مستند، دقیق و منطقی. امیدوارم شرکت برق معیار و منطق خودش رو عوض کنه و فرمولی قابل دفاع برای الگوی مصرف مناسب ارائه کنه
علی۲۴۰۴۰۳۹۱۰:۴۹:۲۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
احسنت تازه یک نکته دیگر هم که مغفول مانده تعداد نفرات خانوار است بدیهی است که ما که یک خانواده پنج نفره هستیم میزان مصرف وسایل برقی شخصی و نیز لباسشویی و اتو و ... با مثلا مادربزرگمان که تک نفره زندگی میکند یکی نیست این شیوه نخ نما که مصرف مثلا یک عده پولدار را بهانه می کنند ولی برای همه پیامک میفرستند که شما جزو پر مصرف ها هستید این یک نوع فریب کاری برای افزایش قیمت برق است خب اگر می خواهید قیمت برق را افزایش دهید مرد باشید صادقانه مشکلات را بیان کنید و مشکلات مردم را نیز بپذیرید ...
ناشناس۲۴۰۴۰۴۳۱۰:۵۳:۵۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
ما هیچ مصرف مازاد برقی نداریم. همیشه هم لامپ های اضافه را خاموش میکنیم و کلا مگر روشن کردن هشتاد متر آپارتمان چند تا لامپ میخواهد؟ خیلی کم اتو میکشیم. سشوار اصلا نداریم. چایساز و تصفیه آب و خیلی چیزها هم نداریم. مثل همه ی مردم یخچال فریزر داریم و ماشین لباسشویی هفته ای یک بار. فقط فرزند کوچکترنم تلویزیون روشن میکند و فرزند بزرگترم با لپتاب کارهای درسی اش را انجام میدهد. هر ماه هم قبضمان پر مصرف می آید. بخدا گیج شده ام. هر ماه توی قبضم مینویسد که از نود درصد مشترکان مجاور خود بیشتر مصرف میکنید و از همسایه های دیگر هم سوال کردم توی قبض آنها هم همین را مینویسند.
ناشناس۲۴۰۴۰۴۵۱۰:۵۵:۲۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
آقای دکتر ، کلا کاری به وزارت نیرو نداریم که این عدد 200 کیلووات را بر اساس چه مبنای به دست آورده اند ( شاید استفاده از شمع نیز در بخشی از محاسبات ایشان لحاظ شده است ) . اما گفته اند که مصرف ماهانه 200 کیلووات . یعنی برای هر قبض برق که بطور متوسط هر دو ماه یک بار صادر می شود این عدد 400 کیلووات میگردد و برای 45 روز در صورت گرفتن میانگین به عدد 300 کیلووات خواهیم رسید .
علی 00120۲۴۰۴۰۵۵۱۱:۰۷:۰۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
مگر یخچال یک خانه، 24 ساعت شبانه روز و به طور مداوم کار می کند؟؟!! معمولا یخچال هر دو سه ساعت یک بار حدود 5 دقیقه کار می کند تا دما را در حد 4 درجه و یا فریز نگه دارد، برآیند کلی این کارکردها، مقدار نهایی مصرف برق یخچال را تعیین می کند. اگر به برچسب مصرف یخچال نگاهی بیاندازیم، مصرف سالانه آن به صورت حدودی درج شده است که حدودا 760 کیلووات ساعت در سال است (چیزی حدود 65 کیلووات ساعت در ماه)، اتوی 1000 واتی هم اگر 5 دقیقه در روز کار کار کند در ماه می شود 300 دقیقه یا 5ساعت که مصرف آن نهایتا 5 کیلووات است. در مورد سایر وسایل نیز چنین است. بنابراین الگوی مصرف درست تعریف شده و بیشتر از آن اسراف است و مصرف کننده باید قیمت واقعی آن را بپردازد.
منصور علمی۲۴۰۴۰۵۶۱۱:۰۸:۱۸ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
با سلام تحلیل نویسنده محترم از سر دلسوزی است اما کاملا خلاف کارشناسی !! زیرا : طولانی ترین مدت مصرف کننده ها یخچال است ، که آن هم حداکثر 20درصد زمان روشن است ، و با بهینه کردن استفاده از یخچال میتوان آن را کمتر از 20درصد نمود . سایر مصرف کننده های بزرگ مانند جارو برقی ، اطو ، لباسشوئی ، .... گاهی مصرفشان تا یک درصد زمان ( مانند اطو) میرسد . اگر فرض کنیم همه مصرفکننده ها باندازه یخچال مصرف برق دارند ، مصرف برق یخجال در شبانه روز حدود 2 کیلو وات وهمه مصرف کنندگان در ماه حدود 120 کیلووات میشود . اما نکته مخفی این که اقشار کم درامد ، بجای یخچال فریزر ، یخچال معمولی با مصرف حدود 100وات دارند که نشان میدهد مصرف برقشان می تواند به کمتر از 100 کیلو وات برسد . ناگفته نماند که در جدول معیار مصرف وات ساعت ، یا کیلووات ساعت است ، نه وات بر ساعت !
ناشناس۲۴۰۴۵۶۵۱۸:۰۱:۲۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
جناب کارشناس ما یک یخچال ۲۴ فوت ایرانی داریم روی آن برچسب انرژی نصب شده و مصرف را برای یک سال حدود ۱۰۰۰کیلو وات نوشته یعنی در بهترین حالت و زمانی که نو بود هر ماه ۸۵کیلو وات مصرف داشت (که البته در عمل بیشتر از این بود و برای گرفتن رده انرژی بالاتر اعداد را خیلی ایده‌آل حساب می‌کنند) و الان که خانواده ۵نفره هستیم و چند سال هم از عمر دستگاه گذشته خود شما حساب کن چقدر در ماه مصرف دارد
ناشناس۲۴۰۴۰۵۸۱۱:۰۹:۰۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
سه یخچال قدیمی (تا ۳۰ ساله) و تلویزیون ۴۳ اینچ و چند مهتابی و آنتن برقی و لباسشویی حدوداً ۶ ساله و مودم و کامپیوتر ۱۳ ساله و هود پرسروصدا و… داریم که همگی پرمصرف‌اند ولی خدا را شکر الگوی مصرف را رعایت کردیم. جای یخچال و درجه‌اش و میزان پربودن و حرارت بخاری و استفاده از آفتاب در روز و جمع‌کردن لباس‌های کثیف برای اینکه کمتر لباسشویی روشن شود و خاموش‌کردن تلویزیون و لامپ اضافه خیلی تأثیر داره. ولی زندگی تغییر می‌کنه و حتماً وزارت نیرو هم چند وقت یک بار باید مطالعه و پژوهش کنه و الگو را از نو تنظیم کنه.
ناشناس۲۴۰۴۱۷۷۱۲:۴۳:۲۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
سلام احتمالا کنتور قدیمه و خرابه. مطمئن باش با این وسایلی که نام بردی الگو رو رد میکنی رفیق
علی۲۴۰۴۰۷۲۱۱:۱۶:۳۸ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
متاسفانه از این قانونهای غیر کارشناسی در جامعه زیاد داریم و یکی از این قانونهای بی سروته همین 200 کیلو وات مصرف برقه که با یه حساب سر انگشتی نیز غیر کارشناسی بودن این طرح مشخص می شود . با این طرح علناً هزینه های زیادی را بر مردم تحمیل می کنند و با این ادعای دروغ برق را گران کرده اند...
جوان۲۴۰۴۰۸۹۱۱:۳۹:۲۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
با سلام و سپاس از مقالهٔ خوب شما توجه بفرمایید که الگوی مصرف اعلام شده توسط وزارت نیرو مربوط به مصرف یک ماه است نه مصرف مربوط به دورهٔ یک قبض. محاسباتتان را بروزرسانی بفرمایید.
رضا بخشی۲۴۰۴۰۹۳۱۱:۴۰:۳۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
سلام محاسبات شما در مورد مصرف یخچال نادرست هست. در بدنه یخچالها غالباً میزان مصرف انرژی سالیانه نوشته شده که در یخچال فریزرهای مرغوب این عدد حدود 300 تا 400 کیلووات ساعت (1 کیلووات ساعت در روز) هست. عدد اشاره شده در مورد یخچال که در گزارشتون اومده، حداکثر توان مصرفی یخچال هست؛ در حالیکه یخچالها زمان کمی از 24 ساعت جهت رساندن دما به مقدار مطلوب، روشن میشن و ضمنا در هر مرتبه روشن شدن، مصرفشون کمتر از این حداکثر توان مصرف می شود.
ناشناس۲۴۰۴۱۹۳۱۲:۵۷:۳۸ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
یخچال مرغوب 70 میلیون تومان هست برادر، الکترواستیل رو چیکار کنم؟
k۲۴۰۴۳۹۶۱۵:۱۶:۵۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
لطفا شما یکی از این برند های که سالیانه 300 تا 400 کیلوات برق مصرف میکنند معرفی کنید
ناشناس۲۴۰۷۵۰۶۱۱:۴۵:۰۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
دقیقا حق با شماست. مصرف سالیانه یخچال حدود 500 کیلووات ساعت هست یعنی توان متوسط زیر 60 وات برای یک یخچال گرید انرژی A+
ناشناس۲۴۰۴۰۹۷۱۱:۴۴:۳۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
نه داداش به عنوان معلم فیزیک میگم اشتباه حساب کردی
ناشناس۲۴۰۴۱۰۸۱۱:۴۹:۵۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
دولت هم در قیمت برق و هم قیمت گاز داره به طبقات مایین دست ظلم‌می کنه
اعلائ۲۴۰۴۱۳۳۱۲:۱۰:۰۷ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
100 کیلو وات رو برای مردگان توی قبرستان محاسبه کردن که فقط رو قبرشون یه لامپ روشن میکننه نه زندگان؟
ناشناس۲۴۰۴۱۳۸۱۲:۱۴:۳۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
کل خونواده 3نفری ما تا 8 شب سر کار هستند این ماه طبق فرمول اداره برق 2برابر الگو مصرف کردیم؟؟؟؟
ناشناس۲۴۰۴۱۷۰۱۲:۳۶:۲۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
در واقع آقایون طوری محاسبه کردن که انگار همه مردم همین دیروز تمام وسایل خونه شون رو به مدل های پیشرفته دنیا با آخرین فناوری های روز بروزرسانی کردن!! تقصیری هم ندارن. سیر از گرسنه خبر نداره....
ناشناس۲۴۰۴۱۷۴۱۲:۳۸:۲۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
از این به بعد اجاره خانه ها همین مدلی محاسبه میشه
حبیب۲۴۰۴۱۸۷۱۲:۵۱:۴۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
همیشه دولت ما در محاسبات آب و برق و گاز ، جوری فرمول می نویسه که ساعت ها بشینی و محاسبه کنی ، نمی فهمی کجا داره بهت گرون می ندازه . ولی چیزی که برامون روشنه و ته تمام محاسبات بهش می رسیم اینکه ؛ هر وقت گفت برا مردم یا به خاطر مردم یعنی بیچاره کرده مردمو .
مصطفی۲۴۰۴۱۹۲۱۲:۵۷:۳۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
سلام اینها همه بهانه است برای دوشیدن ملت به بهانه های قشنگ و برای گران کردن خدمات دولت به‌هر دلیل فقط این وسط مردم هستند که به خاک سیاه مینشینند
سعید۲۴۰۴۲۴۷۱۳:۳۰:۳۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
تقریبا 25 درصد خانه ها یا خالی است و یا بصورت منزل دوم و سوم می باشد . این منازل هم که حتما متعلق به افراد مرفه تر جامعه است . فقط باید منازلی که محل سکونت دایمی یک سرپرست خانوارباشد مشمول تخفیف و یا .. قرار گیرد . منازل خالی و یا منازل دوم و سوم از همان پله اول مصرف باید با قیمت آزاد محاسبه شود . 2.5 میلیون منزل خالی بعلاوه 1 میلیون منازل تفریحی /زیارتی در کیش - استانهای شمالی - تهران و مشهد عدد کمی نیست .
ناشناس۲۴۰۴۲۸۸۱۳:۵۱:۳۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
اشتباه حساب کردید. ۲۰۰ کیلووات برای ۳۰ روز است و ۴۵ روزه سقف می شود ۳۰۰ کیلووات
ناشناس۲۴۰۴۳۰۳۱۳:۵۸:۳۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
با تشکر از جناب حدادی ،اینجا متوجه شدیم وزارت نیرو کلاه بزرگی سر مردم داره میزاره ، بنده از مدعی العموم همینجا تقا ضا رادارم آن آقایون را بجرم دست بردن در جیب مردم پیگرد قضایی کنند .
ناشناس۲۴۰۴۳۱۰۱۴:۰۳:۳۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
طرف شترش گم شده بود، نذر کرد پیدا شود آنرا به ۱۰ سکه بفروشد در حالیکه شتر ۱۰۰۰ سکه میرزید، شتر پیدا شد و طرف برای عدم اجرای نذرش گربه ای را به شتر بست و اعلام کرد شتر ۱۰ سکه، گربه ۱۰۰۰ سکه و جدا هم نمی فروشم!!!! حالا حکایت این دولت .... است، طوری محدوده ها را تعیین می کند که همه بالای الگو باشند و منت هم میگذارد که بعضی پلکانها را پول نمی گیریم!!!! ..
ناشناس۲۴۰۴۳۱۸۱۴:۰۹:۱۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
باسلام لطفا قبض برق مسولین وکارمندهای اداره برق را برای مردم نشان دهید تا بینیم شما ها چقدر الگوی مصرف را رعایت می کنید وبا فیش حقوقی بعد برای مردم نسخه پیچی کنید؟
حمید۲۴۰۴۶۶۸۱۹:۳۶:۴۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
این بهترین نظر بود دمت گرم
مهدی۲۴۰۴۴۱۴۱۵:۳۹:۴۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
یک اشتباه در محاسبه برق مصرفی یخچال دارید. موتور و کمپرسور یخچال به صورت مداوم و 24 ساعته کار نمی کند.
ناشناس۲۴۰۴۴۷۷۱۶:۳۶:۵۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
اجناس خیلی قیمتهاشان بالا رفته اجناس چرا در حال زیاد شدن هستند آقای رئیسی ما توقع داشتیم از شما چرا با گران فروشی برخورد نمیشه شب عید نزدیک است
ناشناس۲۴۰۴۵۴۵۱۷:۴۴:۳۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
اشتباه حساب کردید یخچال حداکثر ۱۲ ساعت روشن است. و دوره قبض ۳۰ روزه است.
علی از نیشابور۲۴۰۴۵۵۰۱۷:۴۹:۱۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
یک یخچال و فریز دارم و پیکج بیشتر وقت ها به دلیل شغل آزاد بیرون از منزل هستیم و از روشنای زیادی هم استفاده نمی کنم اما ما را جزو گروه پر مصرف قرار داده اند ... خیلی بی انصافی است خیلی
محسن۲۴۰۵۰۳۰۰۷:۳۳:۱۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
اینطور محاسبه ظلم به قشر متوسط و در تنگنا قراردادن ایشان است.باز هم برای قشر سطح بالا تفاوتی نمی‌کند که چقدر پول برق پرداخت کنند اما تا می‌توانند به مردم عادی با عناوین و جداول مختلف فشار می آورند‌خود آقای رجبی مشهدی قبض برق خود را منتشر کنند لطفا.امیوارم که زیر ۱۰۰ کیلو وات مصرف کنند و ۵۰ درصد پول برق را از دولت هدیه بکیرند
ناشناس۲۴۰۵۱۳۷۰۹:۴۴:۳۷ ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
این بازها به دلیل این است که در 40 سال گذشته سرمایه گذاری کافی در برق انجام نشده و به اندازه افزایش جمعیت تولید برق انجام نشده است. .
ناشناس۲۴۰۵۱۷۰۱۰:۱۱:۳۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
مردم ایران باید محصولات پر مصرف و پر از ایراد با تکنولوژی قذیمی را به چند برابر قیمت بخرند بعد هزینه تعمیر و مصرف را بدهند و همه هزینه ها با دلار ازاد چند برابر ولی دستمزدها کمترین در دنیا و حرف هم بشنوند این فقیر کردن مردم دست اخر چه نتیجه ای برای این خواهد داشت؟!
ناشناس۲۴۰۵۱۸۷۱۰:۲۰:۱۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
باسلام جنوب استان کرمان گاز شهری نداره تابستان بسیار گرم بدون کولر زندگی هرگز ،زمستان باسرمای سوزناک بدون ابگرمکن برقی نظافت صفر دراین قبیل مناطق محروم الگوی مصرف چه معنی دارد؟
ناشناس۲۴۰۵۳۲۲۱۳:۱۱:۲۷ ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
من رفتم که یک نیروگاه پنل خانگی 3 کیلووات نصب کنم. قیمت حدود 90 میلیون میشه. اگر دولت بجای این کارها کمک کند تا همین حدود پنل نصب کنیم بطور اساسی مشکل حل میشه. ولی با این قیمت ها نمیشه کاری کرد. این الگو هم غیر عملی است.
سعید از تهران۲۴۰۶۰۵۸۱۲:۵۹:۰۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
در الگوی مصرف چرا تعداد افراد خانوار جایگاهی ندارد؟ بسیاری از تجهیزات ساختمان مانند پکیج، ماشین لباسشویی، تجهیزات آشپزخانه، وسایل سرمایشی و گرمایشی و غیره به ازای هر فرزند خانواده و دفعات استفاده مصرف برق بیشتری دارند.
مهدی۲۴۰۶۳۳۶۱۹:۱۰:۵۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
من تو آپارتمانم هم یخچال دارم هم فریزر .از اتو ماکروفر جاروبرقی چرخ گوشت و .... هم استفاده میکنم اما هیچ وقت بالای ۲۰۰ کیلو وات _ در زمستان و پاییز- مصرف نداشتم. البته چند سال قبل یخچال را عوض کردم و اینجور شد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. دور باطلی که تمامی ندارد!

  10. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  20. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  21. برای این عکس شما تیتر بزنید

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  25. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

آخرین عناوین