احترام به تاریخ را از غرب بیاموزیم

محسن سلگی،   4001108039 ۳۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
احترام به تاریخ را از غرب بیاموزیم

در سفر رئیس جمهور محترم به استان فارس و شهر شیراز، نگرانی ناظر به طرح تخریب قسمت‌هایی از بافت تاریخی شیراز سبب نامه ای به جناب دکتر رئیسی با امضای ۲۱هزار نفر از مردم شیراز شد. پیش تر نیز بارها شاهد اعتراض به تخریب تدریجی و بی احترامی به بناهای شکوهمندی مانند تخت جمشید از سوی مردم این شهر و همه ایرانیان بوده ایم.

اخیراً نیز برخی رسانه ها از احتمال تخریب و ریزش خانه خازن‌الملک واقع در بازار تهران ابزار نگرانی کرده اند.

کمترین ماه و هفته ای را می بینیم که خبری مربوط به تخریب آثار تاریخی و یا بی توجهی به آن ها به گوش نرسد. افزون بر این‌ها، تخریب آثار تاریخی، گریبان آثار بجامانده از دوران جنگ و آثار نمادین و یادآور انقلاب را هم گرفته است.

شاید تعجب کنیم اگر بدانیم کشوری مانند آلمان، حتی آثار جنایت‌های متفقین را باقی گذاشته است.  برای مثال، شهر درسدن آلمان، شهری است که توسط هواپیماهای متفقین با خاک یکسان شده است؛ آن هم بعد از خاتمه جنگ و تسلیم‌شدن نازی‌ها و این نشان می‌دهد بمباران درسدن هدفی جز انتقام‌جویی نداشته است.

دولت آلمان اطراف این شهر مخروبه را فنس کشیده و شهر جدید درسدن را کنار آن ساخته است. حالا مقایسه کنید با ایران که در آن سینمای رکس آبادان را بعنوان نمادی از انقلاب مردمی 57، به کلی تغییر ماهیت داده و در حال تبدیل آن به مجتمع تجاری هستند. مورد دیگر این‌که آثار جنگ‌زدگی در شهر دزفول را کاملاً بازسازی کرده‌اند.

وقتی دولتی مانند آلمان که خود در جنگ، جنایتکار اصلی بوده است، آثار جنایت و مردم‌کشی متفقین را نگه می‌دارد تا تجربه بینانسلی تداوم داشته باشد، ما چرا در نگهداشتن برخی ویرانه‌های هشت‌سال جنگ برای یادآوری جنایات دشمن و نیز مظلومیت خود کوتاهی کرده‌ایم؟

افزون بر این ها، جالب است بدانید در برخی کشورهای اروپایی، ورود خودرو به اولدتاون Oldtown یا قسمت قدیمی شهر ممنوع است و صاحبان املاک قدیمی حتی برای رنگ‌زدن درب منزل خود باید از مجاری قانونی درخواست داده و مجوز لازم را داشته باشند.

کشورما به منزله منتقد فراموش‌شدن معنویت و سنت، می‌بایست بیش از هر کشور به حفظ، مرمت و احیای بناهای تاریخی مبادرت داشته باشد.

بناهای تاریخی، یاد آوری ارزش‌های سنتی و اصیل ایرانی و اسلامی است و برای فراموش‌نشدن هویت دیرینه، بیش از هرزمانی باید به این بناها توجه داشت.

مسئله بزرگتر این‌که ارتباط بین‌نسلی و تداوم زنجیره فرهنگی و حافظه تاریخی افراد تاحد زیادی مدیون آثار بجامانده از گذشته است. برای همین، شکاف نسلی و از خودبیگانگی نسل‌های جدید، ازعوارض مترتب بر بی‌توجهی به تاریخ و نمادهایی مانند بناهای تاریخی است.

البته مقصود نگارنده به‌هیچ‌روی دفاع از رویکرد ابنیه‌ای یا عتیقه‌جاتی و یا عظمت‌گرایانه به تاریخ که نیچه از آنها سخن گفته نیست بلکه در عین پاسداشت گذشته منهای تعصب و قوم‌پرستی و دفاع از رویکرد آینده‌گرا، معتقد است که آینده بر دوش گذشته است و به قول هایدگر، گذشته پشت سر ما نیست بلکه زیر پای ماست.

در میان تمامی جشن‌های المپیک، این جشن افتتاحیه المپیک لندن بود که در آن به جای سرگرمی‌ها و شادی‌های تکراری، شاهد به تصویرکشیده‌شدن تاریخ انگلستان از جمله عبورشان از فئودالیسم و ورودشان به انقلاب صنعتی بودیم. این اقدام نشان از تفکر تاریخی و تجربیِ انگلیسی داشت.

در عین حال، در کوشش برای حفظ آثار تاریخی، می‌توان به مالکانی اشاره کرد که بر خلاف مالک بناهایی مانند خانه مجله توفیق، دلسوزانه صحنه‌های زیبایی از احترام به گذشته را مقابل دیده نهاده‌اند. در این خصوص می‌توان به خانه فاموری اشاره کرد؛ خانه‌ای که متعلق به دوران قاجار است و فعلاً توانسته است از گزند بازار در قلب محله جمهوری در تهران و بازار موبایل در امان بماند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۸۹۶۲۴۰۹:۰۵:۱۰ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
در ایران آثار تاریخی غیر مذهبی به حال خود رها شدن تا نابود بشن. تخت جمشید تمامی سنگها داره خزه رشد می کنه و هیچ رسیدگی نمیشه. اصلا نگهبانی نمیشه. من چند سال پیش به چشم خودم دیدم که یک خانواده بچه های خودش رو روی سنگ های چند هزار ساله گذاشته بود تا عکس بگیره. تازه تخت جمشید وضعش از همه جا بهتره. بقیه جاها که کلا رها شدن
ناشناس۲۳۹۰۰۸۳۱۵:۵۹:۱۶ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
مشکل همین غیر مذهبی بودن است !
مهدیار۲۳۹۰۴۳۵۲۰:۵۸:۲۳ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
میشه مثال بزنی ؟ اگر هم رسیدگی نشده انشالله این دولت و آقای رئیسی درست میکنه
ناشناس۲۳۹۲۴۶۰۰۲:۲۹:۴۹ ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
از این حرف ها بگذر. مهم این هست که آقای سلگی دارند ساده می نویسند و این بسیار رخداد عجیب و مبارکی هست. هرچند با گرایش او مخالفم اما چه در ساده نویسی ها و چه مغلق گویی از عمیق ترین افردای است که می شناسم. امیدوارم به زودی از اصولگرایان کاملا جدا شوند . کجا اصولگرا دیدید از تخت جمشید دفاع کنه!؟؟؟
ناشناس۲۳۸۹۶۲۹۰۹:۰۸:۵۲ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
مقاله بسیار خوبیه فقط قضیه سینما رکس یه چیز دیگه ست
ناشناس۲۳۹۰۰۴۱۱۵:۲۰:۵۰ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
فیلم دادگاه متهم سینما رکس در سال 1358 در اینترنت موجوده
محمد۲۳۸۹۶۳۴۰۹:۱۳:۱۰ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
غرب چی کاره است که به ما درس بده ، ما انقلاب کردیم که از غرب درس نگیریم ، ما خون دادیم تا نشریاتی مث شما نباشن که به اسم هر چیزی تبلیغ غرب می کنین،
ناشناس۲۳۹۰۸۱۴۰۲:۲۹:۳۲ ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
احسنت
ناشناس۲۳۸۹۶۵۷۰۹:۴۲:۴۳ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
خیلی چیز رو باید از غرب بیاموزیم
ناشناس۲۳۹۰۰۳۲۱۵:۰۷:۲۶ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
برعکس شده هر چیز ول انگار و خانه خراب کن هست از آنها یاد گرفتیم ولی مثلا ثبات اقتصادی آنها را یاد نگرفتیم
داوود۲۳۹۰۴۴۱۲۱:۰۰:۳۲ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
قبول دارم اما این چیزا رو باید از خودمون شروع کنیم مثل اون خانواده بچه هامون رو نزاریم و عکس بگیریم
ناشناس۲۳۹۰۸۱۸۰۲:۳۳:۵۹ ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
چیزی‌ که باید بیاموزیم ربطی به اینکه ازکجا بیاموزیم‌ ندارد آموختن یک ضرورت‌است
ناشناس۲۳۸۹۶۶۱۰۹:۴۶:۳۵ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
اگر از غرب می آموختیم اوضاعمون اینجوری نبود . آره داداش
ناشناس۲۳۸۹۶۷۵۱۰:۰۷:۲۰ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
نه تنها احترام به تاریخ را بلکه باید تمام امور را
ناشناس۲۳۸۹۶۹۲۱۰:۲۳:۲۲ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
احترام به تاريخ را از غرب بياموزيم ! ---------------------- درسته ... صد در صد درسته ! ... احترام به تاريخ سر جاي خود ، اما « درس گرفتن » از تاريخ هم مهم است ، كه گفته اند : « تاريخ معلم انسان هاست » !! ... چه بسيارند دانش آموزاني كه هم براي معلمان خود اخترام قائلند وهم گوش جان به درسش مي سپارند ، والبته در مقابل تعدادي دانش آموزان هم هستن كه احترام به معلم دارند ،اما بازي گوش اند ، و گوش به درس نمي سپارند !! نتيجه آن كه براي « معلم تاريخ » هم احترام قائل باشيم و هم درسش را به گوش جان به سپاريم كه اين پدر بزرگ پدر بزرگان !! با زبان بي زباني بسي در س ها و حكايات و تجربه ها در ذهن و زبان و مغز و سينه خود دارد و هميشه هن در سكوت و يا زبان با زبان بي زباني فريا د ميزند : « فاعتبرو يا اولي الابصار » !! و البته و صد البته « سكوت “ تاريخ هميشه « فرياد » تاريخ بوده و هست و خواهد بود !!
ناشناس۲۳۹۰۸۳۷۰۳:۱۵:۱۶ ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
آقای صمیمی دبیرتاریخ میگفت تاریخ بخانید بتوانید کشور خودرااداره کنید
ناشناس۲۳۸۹۶۹۴۱۰:۲۳:۴۶ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
بناهای تاریخی، یاد آوری ارزش‌های سنتی و اصیل ایرانی و اسلامی است! جناب سلگی بناهای تاریخی که از قبل از اسلام داریم مثل تخت جمشید و پاسارگاد به مراتب مهم تر و معروف تر از بناهای اسلامی هستند در کل متن شما حتی یک بار هم به بناهای تاریخی قبل از اسلام اشاره نشده چرا که امثال شما در این توهم هستید که تمدن ایران از بعد اسلام شروع شده برادر من ایستادن در برابر ملیت ایرانی ما جز ناکامی برای شما و خشم و عصبانیت از طرف مردم سودی نداره از حلقه تنگ خودی های متعصب و متحجر خارج شو
ناشناس۲۳۸۹۷۲۶۱۱:۰۰:۲۴ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
اندر حكايت رابطه « تاريخ » و « خيرات » !! ------------------- حاج غفور ، شكر خدا وضع مالي اش خيلي خوبه ، به قول بعضي ها وضع اش توپِ توپه ! خدا حفظش كنه ... اهل بخشش است ، براي خودش و در حد و اندازه خودش يك « حاتم طايي » است !! ... به قول مردم دست « بده » دارد ، بخشنده است ، چند خانواده از قِبِلش نان مي خورند در كارهاي عام المنفعه پيش قدم است ،!! --- « حاج غفور ! رحمت به شيري كه خوردي ! ... خدا رحمت كنه پدر و مادرت كه نان حلال و طيب و طاهر و شير پاك به دهانت گذاشتند ، .. شما حاج غفور باقيات الصالحات اين پدر و مادر هستي ! خدا انشا الله آنها را اعلي عليين جاي دهد و با ائمه طاهرين محشور كند » !! حاج غفور خودش تعريف ميكنه كه در مدرسه بعد از درس ديني و قرآن درس « تاريخ » بسيار مورد علاقه اش بوده و از كلاس چهارم ابتدايي كه درس تاريخ در مدرسه ها تدريش مي شده تا سالهاي بعد هميشه نمره ٢٠ مي گرفته است و اكنون نيز به مطالعه برخي كتب تاريخي و نيز فيلم و سريال هاي تاريخي علاقه وافري نشان مي دهد !! --- حاج غفور ! ميشه بفرمايي علاقه و اشتياق زياد شما به « تاريخ » چيه ؟! -- معلومه برادر ! اول اين كه تاريخ درس شيريني است ، دوم اين كه خيلي آموزنده است ! حالا گرچه سياستمدار و شاه و وزير و سلطان و نخست وزير و وكيل و صدر اعظم و نيز رئيس الوزرا نشدم !! واز همه مهمتر ... از همه مهمتر و مهمتر اين كه كلمه « تاريخ » را بر عكس كنيم ميشه « خيرات »، اين بود كه هميشه تاريخ را دوست داشتم !! البته بنده از همان زمان كودكي اين كلمه خيرات برايم خيلي خوشايند بود و جاذبه خاصي داشت ، مخصوصا اگر با كلمه " « مبرات » همراه بشه و بشود « خيرات و مبرات » ... در اين صورت ديگه ميشه نور علي نور ! ... --- عجب ! ... عجب ! ... عجب حاج غفور !! ... -- عجب ؟ ... چه عجبي برادر ! در عجبم كه مي فرمايي عجب !!
ناشناس۲۳۸۹۷۳۴۱۱:۱۲:۳۹ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
کسانی وجود داشتند که بعد از انقلاب قصد داشتند بنای عظیم تخت جمشید را با بولدوزر تخریب کنند.
ناشناس۲۳۸۹۷۳۷۱۱:۱۵:۴۴ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
--حالا چرا فقط احترام به تاريخ را از غرب بياموزيم ؟ --- پس چه كار كنيم برادر ؟ --- ميدوني برادر ، بنده معتقدم كه « غرب " و « شرق » و نيز شمال و جنوب ، و فرنگ و چين و ما چين و ينگه دنيا و افريقيه ، خلاصه تمام نقاط اين ربع مسكوني ما عينهو سبزي خوردن ميمانتد ! خدا حفظش كنه عيال ، هر موقع كه سبزي مي خرم و به خانه مي آورم ، با كمال دقت و با صبر و حوصله بسيار آنهارا پاك ميكند و هر كدام كه قابل استفاده و منفعت است جدا ميكند و هر كدام از سبزي ها كه غير قابل استفاده نيست و احياناً زرد و پژمرده و لهيده و خراب شده است آنها راهم جدا مي كند و در نهايت خوب ها را مورد استفاده قرار مي دهد و بدها و مضرها را روانه سطل آشغالي !! --- مرد ! بيا تو هم كمك بده ! ... خدا كمكت ميكنه !! -- عيال جان ، تصدقتم ، اولاً كه زحمت خريدش با من بوده ، پس پاك كردنش با شما ، ثانياً اين جوري كه شما سبزي ها را با دقت و با صبر و خوصله پاك ميكني و حتي وسواس به خرج ميدهي ،من حوصله ام سر ميره ، ببخش قربونتم ! هزارتا كار دارم ! .دستتو مي بوسم ، نوكرت هم هستم » !! اين است كه بنده عرض مي كنم چرا فقط احترام به تاريخ از غرب و يا شرق و يا شمال و جنوب بياموزيم ؟ ... به نظر شما سبزي پاك كردن عيال ما با صبر و حوصله و دقت مثال خوبي براي اين مرضوع نيست ؟ !!
ناشناس۲۳۸۹۷۴۵۱۱:۲۳:۵۳ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
ما نیازی به یادگیری از هیچکس نداریم. خودمون همه چیز بلدیم.
ناشناس۲۳۹۰۰۲۵۱۵:۰۴:۵۰ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
مخصوصا مدیریت بر معیشت مردم و اقتصاد کشور را
ناشناس۲۳۹۰۴۳۹۲۰:۵۹:۲۹ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
داداش اگه همه چی بلد بودیم الان بزرگترین برندمون کالا های خونگیمون اسنوا نبود
ناشناس۲۳۹۰۸۹۶۰۶:۲۴:۴۶ ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
بلدیماما عمل نداریم
ناشناس۲۳۸۹۷۷۹۱۱:۵۸:۳۷ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
مشکل تحلیل ایدولوژیک تاریخه
مازنی۲۳۸۹۷۹۷۱۲:۱۴:۳۰ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
خیلی چیزها را باید از غرب بیاموزیم البته اگر تعصب کور اجازه دهد.
ناشناس۲۳۸۹۸۱۶۱۲:۳۷:۵۰ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
توجه و دقت نظر به منافع ملی را هم همینطور .
ناشناس۲۳۸۹۸۱۸۱۲:۳۸:۲۳ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
احترام به تاریخ کشور را از غرب بیاموزید ولی فرهنگ نحس های دیگرشان را برای خودشان نگه دارید و تقلید نکنید
ناشناس۲۳۸۹۸۴۵۱۳:۰۰:۱۳ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
ما خیلی چیز ها از غرب باید بیاموزیم، از توقف پشت خط عابر پیاده تا احترام به تاریخ، حقوق بشر و ...
ناشناس۲۳۸۹۸۵۵۱۳:۰۶:۲۵ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
مسوولين ما خيلي چيزها از غرب بايد بياموزندعدالت اجتماعي،صداقت،وجدان كاري،مسووليت پذيري،احترام به قانون وغيره
بابک۲۳۸۹۹۲۸۱۳:۵۴:۲۰ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
باید شهرمان مدرن شود و اماکنی را که در آن محل تجمع اشرار و معتادان است بگزرید شهر داری کارش را انجام دهد
ناشناس۲۳۹۰۱۶۲۱۷:۱۸:۵۹ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
خیلی چیز رو باید از غرب بیاموزیم
ناشناس۲۳۹۰۸۵۶۰۴:۳۵:۵۵ ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
احترام به تاریخ رو واقعا باید از غرب بیاموزیم
الهی۲۳۹۱۴۸۰۱۳:۴۵:۱۵ ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
ما باید اثار فرهنگی خود را برای عبرت تاریخ حفظ کنیم غربیها در ویرانی اثار تمدنی مشرق زمین و دنیا بیشترین سهم را داشتند حتی بیشتر اعضای خونریز که اثار تمدن در عراق وسوریه را ویران کردند داعشی هایی بودند که از اروپا آمدند
جاوید۲۳۹۱۶۵۵۱۵:۲۶:۵۴ ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
عنوانی که انتخاب شده رو نپسندیدم کلمه ی غرب من رو یاد داعش انداخت که همون غربیها تأسیسش کردند و خیلی از اعضائش هم غربی ها بودند ولی برید ببینید چه بلایی سر آثار باستانی عراق و سوریه آوردند
ناشناس۲۳۹۲۰۱۶۲۰:۴۰:۲۸ ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
هزاران سال تاریخ و فرهنگ داریم،آثار باستانی درجه یکی داریم،ایرانیت را از بین نبریم
ناشناس۲۳۹۲۰۵۸۲۱:۰۶:۳۱ ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
بجای این که از غرب چیزهای بدی بیاموزیم چیزهای خوبی از غربی ها بیاموزیم خوب آموختن مهمه نه از کی آموختن
حمید۲۳۹۲۳۸۷۰۰:۵۴:۰۴ ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
من از غرب فقط غروبش را دیدم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  24. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  25. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

آخرین عناوین