با سازندگان سفینه های مرگ مماشات نکنید !

مرتضی نجفی قدسی،   4001106029 ۴۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
با سازندگان سفینه های مرگ مماشات نکنید !

«وقفوهم اِنَّهُمْ مَسْئُولُون»| آنها را بازشان دارید که حتماً باید مورد بازپرسی قرار گیرند! ( آیه ۲۴ سوره صافات)

سخنان رئیس پلیس راهور درباره استاندارد نبودن قطعاتی از خودروها و باز نشدن ایر بک‏‌ها به هنگام تصادفات و ابلاغ ایشان به همکارانشان که اگر مشاهده کردند خودرویی در تصادف ایربکش باز نشده است، خودروساز را به مقام قضایی معرفی کنید، بسیار حائز اهمیت بود. 

پس از واقعه تصادف زنجیره‏ای بیش از پنجاه خودرو در اثر مه آلودگی در بهبهان و اعلام پلیس راهور مبنی بر اینکه هیچیک از خودروها ایر بک‌هایشان باز نشده بود، برخی خودروسازها در مقام توجیه بر آمدند که چون ماشین‏ها از عقب ضربه خوردند ایربک هایشان باز نشده است و حال آنکه چون تصادف زنجیره‏ای بوده است هر خودرویی که از عقب ضربه خورده به خودرو جلویی هم ضربه زده است و قطعاً اگر ایربک‌‏ها سالم و استاندارد بود در این تصادفات باید عمل می‏کرد که متأسفانه عمل نکرد و باعث کشته و زخمی شدن عده ‏ای از بیگناهان شد. 

سالانه در ایران در اثر تصادفات خودروها بیش از ۲۰ هزار نفر جان می‏سپارند و حداقل سه برابر این رقم هم مجروح می‏شوند. بر اساس آمارهای جهانی در دنیا به ازای هر ده هزار خودرو سالانه ۹ نفر در حوادث رانندگی کشته می‏شوند و حال آنکه در ایران به ازای همین تعداد خودرو ۳۷ نفر کشته می‏شوند! 

تصادفات عموماً به سه عامل انسانی، جاده و خودرو بر می‏ گردد، عامل انسانی که در همه جای دنیا یکسان است، از لحاظ جاده ‏ای هم الحمد لله جاده‏ها و اتوبان‏های ایران از بسیاری کشورهای حداقل جهان سوم بهتر است، پس دلیل اصلی چهار برابری کشته‏ های ایران در تصادفات نسبت به سایر کشورها به عامل بی کیفیت بودن خودروهایمان بر می‏ گردد! 

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در جهان در اثر تصادفات جان می‏سپارند که سهم کشورهای جهان سوم از این تعداد حدود ۹۰ درصد است و در کشورهای اروپایی به ازای هر یکصد هزار نفر، دو تا سه نفر در تصادفات جان می‏سپارند و تقریباً مرگ و میر آنها در اثر تصادفات در آستانه صفر شدن است که دلیل اصلی آن خودروهای بسیار ایمن و مجهز است که در صورت تصادف، آسیب چندانی نمی ‏بینند. 

بیاد دارم که چندین سال پیش یکی از مسئولان راهنمایی و رانندگی به بی کیفیت بودن خودروهای داخلی اشاره کرد و گفت اگر ده خودرو خارجی تصادف کند احتمال اینکه حتی یک نفر کشته شود کمتر هست ولی اگر یک خودرو داخلی تصادف کند احتمال پنج کشته را دارد!‌ این حرف یعنی اینکه این خودروها جز اینکه سفینه مرگ هستند، چیز دیگری نیست! 

اگر خاطرتان باشد سال‏ها پیش خودروهای پژو ۴۰۵ در اثر اشکال و نقص فنی که داشت به ناگاه و حتی بدون تصادف در حین حرکت و یا در حالت پارک و سکون دچار آتش سوزی می‏شد و من خودم این صحنه را دوبار در اتوبان قم - تهران دیدم که خودرویی در حال حرکت بدون تصادف ناگهان آتش گرفت و شعله ‏های آتش آنچنان زبانه می‏ کشید که از چند متری نمی‏ شد به آن خودرو نزدیک شد و متأسفانه سرنشینانش هم نتوانستند از ماشین پیاده شوند و در آتش جزغاله و خاکستر شدند و آنقدر این صحنه برایم دردناک بود که تا دو هفته نمی ‏توانستم غذا بخورم و منظره سوختن این انسان‏ها از جلوی دیدگانم محو نمی ‏شد! 

حالا که ملت ایران مجبور هستند که از همین دو غول خودروساز داخلی ماشین بخرند و به اسم حمایت از تولید داخلی ورود ماشین ‏های خارجی را هم ممنوع کرده اند لا اقل به این خودروسازان بگویند که آقایان خودروساز! جان مردم در دستان شماست؛ با جان مردم بازی نکنید! 

 یاد ندارم در آن سال‏هایی که صدها پژو ۴۰۵ در اثر نقص فنی دچار آتش سوزی شدند دقیقاً چه تعدادی در آتش این خودروها سوختند، و آیا هیچیک از مسئولان خودروساز محاکمه و مجازات شده اند یا نه!

یکی دیگر از بی عدالتی‏ هایی که مردم مسلمان و میهمن دوست ایران را بد بین و ناراحت می‏کند فساد عمیق خودروسازان است که همیشه خودروهایشان گرانتر و بی کیفیت تر می‏ شود و تازه اعلام ضرر هم می‏ کنند و از دولت هم انتظار کمک و سوبسید دارند و تغییر دولت‏ها هم برای آن‏ها هیچ تفاوتی نمی ‏کند، بلکه همان روند غلط خود را با شدت بیشتر ادامه می ‏دهند! اخیراً همگان دیدند که صدها هزار خودرو در پارکینگ‏های بیابانی خودروسازها موجود بود و به علت مثلاً نداشتن یک قطعه آن را عرضه نمی کردند ، امّا همین که مجوز افزایش قیمت را گرفتند ناگهان ده‏ ها هزار خودرو را به بازار عرضه کردند! 

مسلماً‌ تا وقتی بازار خودرو در انحصار آنها باشد همین فساد و وضعیت ادامه دارد.

 چرا مجلس شورای اسلامی تحقیق و تفحص از خودروسازها را شروع نمی‏ کند؟! چرا از دست دادن نفوس انسانی برایمان ارزش ندارد!‌ اینکه ما با ۲۰ هزار کشته سالانه در تصادفات و بیش از ۳۰ هزار مرگ و میر در اثر آلودگی هوا کاری نمی ‏کنیم و جدیتی به خرج نمی‏دهیم برای آن است که قدر و ارزش یک انسان را نمی‏ دانیم.  در حدیث مشهوری پیغمبر اکرم (ص) می‏ فرمایند: «الناس معادنٌ کَمَعادِنِ الذَّهبِ وَ الْفِضَّه» مردم معادن هستند آن هم معدن‏ های طلا و نقره! هر انسانی از دست می‏رود در حکم آن است که معدن طلا و یا نقره ‏ای را از دست داده ایم! 

همین دیشب ریاست جمهوری در گفتگوی تلویزیونی گفتند برای ما مهمترین چیز جان و نان مردم است، بسیار عالی، خب مردم ما که فقط از ناحیة کرونا نمی ‏میرند، سالانه ۲۰ هزار نفر در تصادفات جان می‏ سپارند، چه کسی مقصر است؟! یک فریاد بر سر خودروسازان بکشید و به خاطر جان مردم با آنها به هیچ وجه مماشات نکنید! 

امیدوارم در دولت جناب آقای رئیسی که در مبارزه‌اش با فساد به او اطمینان داریم، گامی بلند در به خط کردن خودروسازها برداشته شود و دیگر شاهد این همه کشته و زخمی در تصادفات جاده‌ای نباشیم. 

«إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ»

 

دیدگاه کاربران

محمد۲۳۸۵۹۲۷۱۲:۵۰:۴۹ ۱۴۰۰/۱۱/۶
کاش گوش شنوایی باشد که برای همیشه بساط این بی عدالتی را برچیند. ولی فایده نداره.
ناشناس۲۳۸۶۰۶۵۱۴:۱۸:۱۰ ۱۴۰۰/۱۱/۶
واردات را آزاد کنید
ناشناس۲۳۸۶۰۷۹۱۴:۳۱:۰۱ ۱۴۰۰/۱۱/۶
از ماست که بر ماست خرید خودرو رو تحریم کنید درست خواهد شد
ناشناس۲۳۸۷۳۲۴۱۷:۲۶:۴۸ ۱۴۰۰/۱۱/۷
کی با کی مماشات میکنه فساد و مافیا مملکت را گرفته خود
ناشناس۲۳۸۵۹۳۳۱۲:۵۶:۳۷ ۱۴۰۰/۱۱/۶
مدیران عامل سایپا و ایران خودرو را وزیر صنعت تعیین می کند. وزیر صنعت را چه کسی تعیین می کند؟؟؟
ناشناس۲۳۸۶۰۵۵۱۴:۰۸:۴۳ ۱۴۰۰/۱۱/۶
مدیران ایراخودرو و سایپا + وزیر صمت دستگیر و تحویل مراجع ذیصلاح شوند
ناشناس۲۳۸۶۱۲۵۱۵:۰۱:۱۴ ۱۴۰۰/۱۱/۶
تا دیر نشده ممنوع الخروج شوند
ناشناس۲۳۸۶۱۵۹۱۵:۴۳:۳۰ ۱۴۰۰/۱۱/۶
جلوی کانادا رو ببندید :-)
ناشناس۲۳۸۶۰۶۱۱۴:۱۳:۵۷ ۱۴۰۰/۱۱/۶
فیش حقوق و مزایای این ۳ تّن رو منتشر کنید
ناشناس۲۳۸۶۱۷۶۱۶:۰۰:۲۴ ۱۴۰۰/۱۱/۶
دریافت حقوق نجومی به ازای ساخت ارابه مرگ
ناشناس۲۳۸۵۹۴۴۱۳:۰۳:۰۰ ۱۴۰۰/۱۱/۶
از خودرو واجب تر، مسئله آلودگی هوا و مواد غذایی و نبودن آب شرب بهداشتی در برخی از شهرها و روستاهای کشور است. کمی هم به این موارد بپردازید.
ناشناس۲۳۸۵۹۶۱۱۳:۱۵:۴۲ ۱۴۰۰/۱۱/۶
خب اسم این خودرو سازان مرگ را به مردم معرفی کنید اینها دیگر تولید کننده نیستند اینها قاتل های زنجیره ای هستند که متاسفانه مورد حمایتند چرا کسی جرات نمی کند نام آنها را افشا کند ؟!!
ناشناس۲۳۸۶۹۱۸۱۰:۳۵:۴۷ ۱۴۰۰/۱۱/۷
ايران خودرو و سايپا دگه مگه معرفي ميخواد
ناشناس۲۳۸۵۹۷۷۱۳:۲۷:۲۷ ۱۴۰۰/۱۱/۶
دستگیره کاچویی داخلی خودرو کوئیک بعد از 7-8 بار باز و بسته کردن در، می شکند!!!
مبتکر طرح های مثمر ثمر۲۳۸۵۹۸۲۱۳:۲۹:۳۷ ۱۴۰۰/۱۱/۶
کارخانه های مونتاژ ارابه های مرگ و لگن های سیار تخریب و عرصه آنها به فضای سبز و بوستان ملی تبدیل شوند
235686۲۳۸۸۰۱۳۱۴:۲۷:۱۷ ۱۴۰۰/۱۱/۸
زمینهای مسیر جاده مخصوص از تهران تا کرج که مربوط به صنایع خودروسازی هست سبزیکاری شود.
ناشناس۲۳۸۵۹۸۸۱۳:۳۱:۰۷ ۱۴۰۰/۱۱/۶
چقدر خونهای ناحق با این ارابه های مرگ از بین رفتند و چقدر ها یتیم شدند و چه تعداد نقص عضو... نمیدونم اون دنیا چطوری میخوان جواب این همه حق الناس را بدن...!!
ناشناس۲۳۸۶۲۰۷۱۶:۲۰:۴۸ ۱۴۰۰/۱۱/۶
یعنی فکر می کنی به اون دنیا فکر می کنن؟!!
ناشناس۲۳۸۵۹۹۰۱۳:۳۱:۵۷ ۱۴۰۰/۱۱/۶
دولت خود بانی بوجود آمدن این وضعیت هست چون
ناشناس۲۳۸۵۹۹۳۱۳:۳۲:۴۸ ۱۴۰۰/۱۱/۶
چرا مردم ایران باید از داشتن خودروهای با کیفیت روز دنیا محروم باشند ؟!!! به کجا باید شکایت کنیم از این محرومیت غیر قانونی ؟
ناشناس۲۳۸۶۰۷۴۱۴:۲۶:۰۵ ۱۴۰۰/۱۱/۶
دپارتمان حقوق بشر سازمان ملل
ناشناس۲۳۸۶۱۷۹۱۶:۰۱:۳۴ ۱۴۰۰/۱۱/۶
دیوان کیفری لاهه در هلند
ناشناس۲۳۸۵۹۹۸۱۳:۳۶:۳۶ ۱۴۰۰/۱۱/۶
مردم برای بهره بردن از ایربگ خودروشون باید محکم و بصورت مستقیم بکوبن به مانع روبرو در غیر اینصورت خودرو سازهای لوس و ننُر پاسخگو نیستن
ناشناس۲۳۸۶۰۱۱۱۳:۴۱:۴۸ ۱۴۰۰/۱۱/۶
ایرادات صنعت خودرو سازی در کشور یکی از صدها معایب موجود است که مسبب ان سیاستهای کلان اشتباه در زمینه های گوناگون روابط بین المللی ..امنیت سرمایه گزاری ..سیاست خارجی ..مدیریت ناکارامد و وووو میباشد
ناشناس۲۳۸۶۰۱۲۱۳:۴۳:۰۷ ۱۴۰۰/۱۱/۶
مردم مجبورند برای خرید لگن های سیار در نوبت و قرعه کشی بمانند چرا که زور است و باید جنس ایرانی بخرن کجای دنیا اینجوریه ؟
تبریزی۲۳۸۶۰۲۴۱۳:۴۶:۴۰ ۱۴۰۰/۱۱/۶
اینقدر ناشکری نکنید. خارجی ها خودروی باکیفیت می سازن، ما سفینه بی کیفیت. سفینه هرچقدر هم بی کیفیت باشه از یه خودروی باکیفیت پیشرفته تره. خودروهای خارجی با ایربگهاشون از سفر انسان به ابعاد بالاتر جلوگیری می کنن.
ناشناس۲۳۸۶۰۴۷۱۳:۵۹:۲۷ ۱۴۰۰/۱۱/۶
براي هرمشكلي در اين كشوراول بايد خانواده هاي مسوولين گرفتار ان موضوع شوند تا شايد به فكر حل مشكل بيفتند اگر خانواده هاي مسوولين گرفتار زورگيرها بيفتند زودتر با ان مبارزه مي كنند اگر خانواده هاي مسوولين از تصادفات خودروهاي ايراني صدمه ببينند شايد سريعتر به فكر اين موضوع بيفتند
ناشناس۲۳۸۶۰۵۸۱۴:۱۱:۳۶ ۱۴۰۰/۱۱/۶
خودرو ساز ( بخوانید مونتاژ کار قطعات خودرو ) چرا باید پول ایربگ رو از خریدار خودرو بگیره وقتی ایربگ هیچ خودرویی کار نمیکنه ؟
ناشناس۲۳۸۶۱۶۲۱۵:۴۷:۰۷ ۱۴۰۰/۱۱/۶
داداش بصورت محکم و مستقیم بکوب به خودروی روبروت کار میکنه .
ناشناس۲۳۸۶۰۸۲۱۴:۳۳:۳۴ ۱۴۰۰/۱۱/۶
کسی می داند چطور می توان این مشکل را حل کرد؟ چرا جامعه ما از حل این مشکل ناتوان است؟
ناشناس۲۳۸۶۲۳۴۱۶:۳۶:۵۹ ۱۴۰۰/۱۱/۶
با ۲ متر زنجیر و یک قفل کتابی که روی در اصلی خودروسازها بزنند ، مشکل خودروسازها حل می شود ومردم هم یه نفس راحت می کشند .
جاسم۲۳۸۶۱۱۵۱۴:۵۵:۴۸ ۱۴۰۰/۱۱/۶
مطمئن باشید هیچ اتفاق خاصی نمی افتد حمایت دولت رییسی نیز مانند سایر دولتها از تولیدکنندگان ارابه مرگ ادامه خواهد یافت مجلس و ناجا و استاندارد و ...سکوت خواهند کرد و خودروسازان به بهانه افزایش کیفیت ۴۰% گرانتر میکنند
ناشناس۲۳۸۶۱۳۴۱۵:۰۸:۵۳ ۱۴۰۰/۱۱/۶
تو ذوق خودرو سازها نزنید ، مثلا قراره در سال ۱۴۰۴ به فرموده وزیر محترم صمت یک میلیون خودرو صادر کنیم !!!!! ( از قولهای انتخاباتی )
ناشناس۲۳۸۶۱۴۴۱۵:۲۱:۵۱ ۱۴۰۰/۱۱/۶
با مالیاتهای که دولت داره رو ماشین های خارجی مگیره صد در صد وضعیت خودرو ساز ها بهترم میشه به مردم هم بیشتر فشار میارن
ناشناس۲۳۸۶۱۸۶۱۶:۰۸:۰۱ ۱۴۰۰/۱۱/۶
در دولت و مجس نفوذ دارند سال هاس خون مردم را می مکند و آن خونهایی که نمی مکند بر سنگفرش و آسفالت جاده ها سرازیر می شود
ناشناس۲۳۸۶۱۹۴۱۶:۱۲:۴۰ ۱۴۰۰/۱۱/۶
جهت اطلاع شما علت اصلی تصادفات در ایران به خاطر نوع رانندگی هست یعنی هر چه قدر خودرو محکم و به روز هم داشته باشید باز آمار فرق انچنانی نخواهد کرد
ناشناس۲۳۸۶۲۵۳۱۶:۵۹:۴۹ ۱۴۰۰/۱۱/۶
اراده ای از هیچکدام از ارکان حاکمیت در این مورد وجود ندارد
کاوه۲۳۸۶۲۹۹۱۷:۴۱:۴۲ ۱۴۰۰/۱۱/۶
همه جای دنیا بخش بازرسی و کنترل کیفیت موظف است پیش از عرضه کالا همه قسمتها را چک کند تا مبادا کالای تولید شده کیفیت لازم را نداشته باشد اما خودرو سازان در ایران تنها به عرضه و گرفتن پول از مردم فکر می کنند و کاری به کیفیت ندارند .
ناشناس۲۳۸۶۳۰۵۱۷:۴۶:۰۰ ۱۴۰۰/۱۱/۶
سفینه کجا بود؟ ارابه مرگ، گاری مرگ!
ناشناس۲۳۸۶۶۹۴۲۳:۲۴:۱۸ ۱۴۰۰/۱۱/۶
فداي سر ايران خودرو....حالا 4 تا فرغون به هم خورده بايد اينقدر سر و صدا كنيد....جوان ملت با موتور تك چرخ ميزنه و به درك ميره به كسي ربطي داره؟؟
ناشناس۲۳۸۶۷۸۲۰۲:۱۱:۳۶ ۱۴۰۰/۱۱/۷
فقط واردات خودرو
ساده۲۳۸۷۱۱۴۱۳:۲۶:۱۲ ۱۴۰۰/۱۱/۷
آرزو میکنم شرایطی بود و خلبان میشدم این جاده مخصوص را صاف میکردم !!!
ناشناس۲۳۸۷۱۲۷۱۳:۴۲:۵۳ ۱۴۰۰/۱۱/۷
کیا مماشات نکنند؟!
ناشناس۲۳۸۷۳۰۳۱۶:۵۳:۱۰ ۱۴۰۰/۱۱/۷
مگر میشه مماشات نکرد !!!! پس چطور توسط انها جیب مردم را خالی کنند !!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین