گزارشی از آمار مهاجرت ایرانیان و سایر کشورهای جهان که باید بدانید

گروه تعاملی الف،   4001025005 ۱۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

شاید این روزها این عبارت را در میان مردم شنیده‌اید حس می‌کنید که همه در حال رفتن هستند. ولی آیا واقعاً این چنین است؟ جواب خیر است. آمار واقعی مهاجرت در سال‌های اخیر تغییر زیادی نداشته است.

گزارشی از آمار مهاجرت ایرانیان و سایر کشورهای جهان که باید بدانید

گروه تعاملی الف - سید مهدی فیروزآبادی*:

این روزها درباره مهاجرت صحبت زیاد می‌شود. درباره اینکه موجی از مهاجرت شکل گرفته است و همه دارند می‌روند. آمار هم زیاد پخش می‌شود. شبکه‌های اجتماعی پر شده از اخبار و آماری که بسیاری از آنها از اساس نادرست و یا دست‌کم به صورت گمراه کننده بیان می‌شوند. اگر شما هم متاثر از این اخبار بوده‌اید و آنها را با دیگران به اشتراک گذاشته‌اید، یا اگر دغدغه مهاجرت دارید لطف کنید و این متن کوتاه را بخوانید.

 سپس اگر نیازمند اطلاعات و آمار دقیقتر بودید نگاهی به سالنامه مهاجرتی ایران تهیه شده در رصدخانه مهاجرت دانشگاه شریف بی‌اندازید. دکتر بهرام صلواتی و همکارانشان ۳۰۰ صفحه گزارش و آمار با مستدلات علمی و توضیحات مکفی درباره آخرین اطلاعات از ابعاد مختلف مهاجرتِ ایرانیان و وضعیت آن نسبت به آمار جهانی تهیه کرده‌اند و به رایگان در دسترس عموم گذاشته‌اند. آمار مهاجرت امری پنهان و نامعلوم نیست و گسترش اخبار نادرست مهاجرت و پذیرش آن توسط مخاطبان صرفاً ناشی از ضعف عمل‌کرد رسانه‌ها و کم‌کاری مخاطبان است.

در باب مساله مهاجرت و وضعیت آن در رسانه‌ها و افکار عمومی به این چند نکته توجه کنید:


خطای ادراکی در تشخیص وضعیت مهاجرت

درباره نرخ مهاجرت دو شاخص متفاوت داریم. یکی میزان مهاجرتِ واقعی که صرفا بر اساس آمار و ارقام مشخص می‌شود. دیگری هم ادراک و حس افراد جامعه از میزان مهاجرت است که لزوماً بر واقعیت منطبق نمی‌باشد و متاثر از جو روانی و رسانه و عوامل دیگر است. در کشور ما این دو شاخص با هم فاصله زیادی دارند. به واسطه وضعیت جریان اطلاعات و شرایط روانی جامعه، مردم در تشخیص وضعیت مهاجرت دچار خطای ادراکی شده‌اند و وضعیت مهاجرت را بحرانی تصور می‌کنند. ( خطای ادراکی مثل وقتی که از یک فضای سرد وارد اتاقی گرم می‌شوید و دستگاه حسی شما در سنجش دمای محیط به اشتباه می‌افتد) 

شاید این روزها این عبارت را در میان مردم شنیده‌اید حس می‌کنید که همه در حال رفتن هستند. ولی آیا واقعاً این چنین است؟ جواب خیر است. آمار واقعی مهاجرت در سال‌های اخیر تغییر زیادی نداشته است. برای درک این مساله کافی‌ست به آمارهای معتبر زیر دقت کنید:

- بر اساس آخرین پیمایش جهانی گالوپ در سال ۲۰۱۸، ایران در میان ۱۵۰ کشور رتبه ۸۷ را از نظر جذابیت برای مهاجرت افراد سایر کشورها به ایران و در زمینه ماندن اتباع ایرانی در داخل کشور است. کشورهایی نیوزلند و سنگاپور در صدر این شاخص هستند. ایران در همین شاخص برای جوانان نسبتاً وضع بهتری دارد و در رتبه  ۷۷ قرار دارد.
- وضعیت نخبگان چگونه است؟‌ حال به آمار بنیاد ملی نخبگان نگاه کنید:  ۶۹ درصد رتبه های ۱ تا ۱۰۰ و ۷۸ درصد رتبه های زیر ۱۰۰۰ در کنکورهای سراسری از سال ۱۳۸۰-۱۳۹۴ در حال حاضر در داخل کشور اقامت دارند. (البته من معتقد نیستم که رتبه‌های برتر کنکور لزوماً نماینده نخبگان هستد)

 در زمینه شاخص فرار مغزها در سال‌های اخیر، وضعیت ایران به ميانگين جهاني نزدیک تر شده است. رتبه ایران در اين شاخص همواره از میانگین كشورهاي خاورميانه بالاتر بوده است هر چند که در سال‌های اخیر به شاخص خاورمیانه نزديك شده است.

- وضعیت مهاجرات ایرانیان در شاخص‌های بین المللی مهاجرت و در مقایسه با دیگر کشور‌ها بحرانی نیست ولی در عین حال مطلوب هم نمی‌باشد. ضمن آنکه این شاخص‌ها در سالهای اخیر تغییر محسوسی نیز نداشته‌اند. مثلاً در شاخص مهاجرفرستی رتبه ۵۴ از ۲۳۲ و در شاخص مهاجرپذیری رتبه ۲۳ از ۲۳۲ را داریم. در دانشجو فرستی رتبه ۱۴ و در دانشجوپذیری رتبه ۲۸ از ۲۴۱ هستیم.

آیا وضعیت نگران کننده است؟

جواب هم بله و هم خیر است. در زمینه مهاجرت افراد ۴ وضعیت دارند:

۱) افرادی که اصلاً میلی به مهاجرت ندارند.

۲) افرادی که میل به مهاجرت دارند. (desire to migrate)

۳) افرادی که برنامه مهاجرت دارند. (Plan to migrate)

۴) افرادی که برنامه خود را جامه عمل پوشانده‌اند و آماده و مهیای مهاجرت هستند. (Prepared for migration) 

در همه کشورها نسبت افرادی که میل به مهاجرت دارند بسیار بیشتر از افرادی که در حال برنامه‌ یا آمادگی برای مهاجرت دارند. برخی شواهد نشان می‌دهد که در کشور ما عوامل سیاسی و اقتصادی و تحولات اجتماعی در سال‌های اخیر این نسبت را افزایش داه است. به طور مثال میل به مهاجرت در میان گروه‌های مشاغل حرفه‌ای و استارتاپ‌ها بنا بر پیمایش رصدخانه ملی مهاجرت، در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

در کنار آن به نظر می‌رسد افرادی که در حال برنامه‌ریزی یا آمادگی مهاجرت دارند نیز افزایش یافته‌اند. افزایش قارچ‌گونه کسب‌و‌کارهای مهاجرت شاهد خوبی بر این امر است. کسب‌و‌کارهایی که در بیش از ۸۰۰۰ سایت و کانال مهاجرتی به صورت دایم در حال تبلیغ و ارایه تصاویری فانتزی از مهاجرت هستند و تجارتی پرسود به هم زده‌اند و بعضا از قبال هر پرونده مهاجرت چند ده هزار دلار سود می‌برند. گزارش اخیر ماهنامه پیوست از کسب‌و‌کار تازه تاسیس برخی شرکت‌ها از موضوع ویزای استارتاپ نمونه‌ای از این دست است.

البته اینکه شاخص‌های مهاجرت در مقایسه با جهان بحرانی نیستند، نشانگر عمل‌کرد موفق دولت‌ها در حفظ نخبگان و بهبود شاخص‌های مهاجرت نمی‌باشد. برعکس نشان می‌دهد وضعیت نابه‌سامان اقتصادی به پیشران اصلی مهاجرت تبدیل شده است. یکی از عوامل مانع افزایش مهاجرت سختی‌های اخذ روادید برای ایرانیان و هزینه گزاف مهاجرت است. مثلاً ایران هشتمین کشور از نظر تعداد دانشجو در کانادا می‌باشد. و کره‌جنوبی (رتبه ۷) و عربستان (رتبه ۶) با اینکه جمعیت کمتر و وضعیت اقتصادی بهتری نسبت به ایران دارند، تعداد دانشجوی بیشتری به کانادا فرستاده‌اند. بررسی تعداد دانشجویان خارجی در ایتالیا و ترکیه نشان می‌دهد که ایرانیان علی‌رغم کیفیت پایین‌تر دانشگاه‌های این دو کشور نسبت به کانادا، از حیث تعداد رتبه چهارم را در ایتالیا و رتبه پنجم را در ترکیه دارند. این مساله نشان می‌دهد که کاهش هزینه‌ها و آسانی فرآیند اخذ روادید و پذیرش تحصیلی نقش مهمی در افزایش تعداد مهاجران ایرانی به این مقاصد دارد. 

وظیفه اجتماعی من و شما چیست؟

رفتار مسولانه من و شما در این امر بسیار مهم است. مهاجرت یک تصمیم شخصی است و نویسنده قضاوتی درباره آن ندارد. در شناخت اجتماعی پدیده‌ای داریم به نام سرایت اجتماعی (social contagion). فرض کنید در یک جلسه سخنرانی نشسته اید. ناگهان در میان سخنرانی یکی از حضار با عجله از اتاق خارج می‌شود. نفر دوم و سوم هم از پی او به سرعت خارج می‌شوند. باقی‌ش را می‌دانید. ممکن است در عرض چند لحظه رفتار هیجانی چنان سرایت گسترده ای پیدا کند که کل حضار در حال فرار به سمت درها باشند و کسی هم فرصت نکند عواقب و منطق این تصمیم را بررسی کند. اصلا ممکن است این رفتار هیجانی آنچنان بالا بگیرد که واکنش جمعی منجر به خسارت و تلفات جبران ناپذیر شود.

همان‌گونه که بیشتر ذکر شد، به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر میزان میل به مهاجرت افزایش داشته و همینطور گسترش کسب‌و‌کارهای مشوق مهاجرت، اجتماع را به سوی فراگیری هیجانی در زمینه مهاجرت سوق می‌دهد. مهاجرت فی نفسه و به خودی خود پدیده ای نامطلوب نیست ولی جدایی از عزیزان و ترک وطن یکی از مهمترین، پر هزینه‌ترین و اضطراب‌آورترین تصمیمات زندگی هر فرد است. فراگیری هیجانِ مهاجرت سبب می‌شود افراد تحت تأثیر هیجان و به صورت نسنجیده و شاید نادرست تصمیم به مهاجرت بگیرند و در اثر این تصمیم نادرست خود، نزدیکان و جامعه را متحمل رنج و خسارات زیادی کنند.

نشر اطلاعات نادرست و ارایه تصویر غلط از مهاجرت و یا حتی انتقال هیجان مهاجرت به اطرافیان و اجتماع می‌تواند در فراگیری هیجان مهاجرت تاثیرگذاری جدی داشته باشد. لذا وظیفه اجتماعی تک‌تک ماست که با مدیریت رفتار خود از گسترش آسیب‌های ناشی از هیجانات اجتماعی جلوگیری کنیم.

اشاره: آمار و اطلاعات ذکر شده در رابطه با رتبه کشور در شاخص‌های بین‌المللی مهاجرت برگرفته از سالنامه مهاجرتی ایران ۱۴۰۰ تهیه  شده در رصدخانه مهاجرت ایران در دانشگاه شریف می‌باشد.

اشاره: هدف این نوشتار صرفا ارایه تصویری واقعی از مهاجرت ایرانیان بر مبنای آمار واقعی و تبیین پدیده‌ی هیجان اجتماعی از منظر علوم شناختی بوده، و نقد و بررسی سیاست دولت‌ها و نقش آن در وضعیت فعلی مهاجرت از عهده این مقاله خارج بوده است.

*پژوهشگر دکتری علوم شناختی

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۷۲۵۳۷۰۸:۰۴:۵۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
در مهاجر پذیری غیر از دوستان افغان مگر کسی ایران میاد؟
ناشناس۲۳۷۲۷۰۵۱۰:۱۴:۴۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
جلای وطن و هزار دردسر دیگر
ناشناس۲۳۷۲۷۲۹۱۰:۴۳:۳۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
چرا عده ای مملکت را ارث پدری خود می پندارند؟
ناشناس۲۳۷۲۷۹۲۱۱:۵۹:۲۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
و می گویند همین که هست. دوست ندارید بروید جای دیگر زندگی کنید!!!
ناشناس۲۳۷۲۸۹۵۱۳:۱۷:۳۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
چرا باید یک آقازاده فی البداهه و بدون زحمت به همه چیز برسد؟
ناشناس۲۳۷۳۰۴۵۱۵:۱۳:۴۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
گرکهای والستریت با این سن و سال چگونه این قدر پول و سمت دارند؟؟؟
ناشناس۲۳۷۲۸۸۹۱۳:۱۵:۱۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
سال ۲۰۲۲ و اهمیت جغرافیا به‌جای اهمیت باور؟! منظور برخی اینه که اگه انسانیت غربی براتون بهتره، چرا زندگی با اون‌ها و مثل اون‌ها و تحریم‌کردن ایران و دشمنی با ایران و کمک به صدام قدیم و بایدن و ترامپ و… را بهتر نمی‌گویید؟ یا زندگی در ایران و نفوذ در نظام، راه بهتریه برای کمک به عقاید غربی؟
ناشناس۲۳۷۳۰۶۸۱۵:۲۶:۱۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
کسی که همه چیز و همه کس را از پشت عینک تفکرات سیاسی خودش می بیند، نمی تواند ناظر و شاهد عادل و درستی باشد.
ناشناس۲۳۷۲۷۱۴۱۰:۲۰:۵۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
2-3 روز قبل اجساد یک زن و شوهر مهاجر مریوانی در رودخانه در یونان کشف شد. چرا افراد حاضرند برای رفتن از این مملکت جان خودشان را هم در خطر بیاندازند؟؟
ناشناس۲۳۷۲۷۳۱۱۰:۴۴:۵۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
وقتی چیزی برای باختن نداشته باشی با یک شیر یا خط تصمیم می گیری!
ناشناس۲۳۷۲۷۵۲۱۱:۲۰:۲۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
به دلیل اینکه در فضای مجازی هیچ ایرانی پیدا نمیشود تا از سختی ها حرفی بزند و فقط خود تحقیری هموطنان نمود دارد
ناشناس۲۳۷۲۹۱۴۱۳:۲۶:۴۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
هر وقت گشنه خوابیدی سخن فرسایشی کن
ناشناس۲۳۷۳۱۶۰۱۶:۲۵:۵۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
کسی که راه سختی به خانواده خودش می‌دهد قطعا می تواند در ایران یک لقمه نان پیدا کند مانند بقیه مردم
علی۲۳۷۳۴۵۹۲۱:۳۷:۳۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
گشنه نان نیستند. گشنه و تشنه صدقه غربی ها هستند. آدم گشنه پول چند صد میلیونی از کجا می آورد برای مهاجرت.
حسین۲۳۷۲۸۰۳۱۲:۰۳:۴۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
چون معتقدن در این کشور چیزی جز مرگ تدریجی نیست حالا اقدام به مهاجرت از این طریق میکنند اگه به هدفشون رسیدن که فبهالمراد اگه هم نرسیدن و تو راه از این اتفاقات واسشون افتاد که چیزی از رست ندادن
ناشناس۲۳۷۲۸۵۱۱۲:۴۴:۰۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
عجب!!! بسیاری از اینها ارزشمندترین داشته های خود از قبیل وطن پرستی، دین و ایمان، دوستان و آشنایان، هوای وطن و بسیاری چیزهای دیگر را از دست می دهند آن وقت شما می فرمایید چیزی را از دست نمی دهند. من بوی فقر در وطن را به ثروت ادعایی موهوم در غرب ترجیح می دهم ( و البته دادم).
ناشناس۲۳۷۳۰۶۳۱۵:۲۴:۲۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
بوی فقر ناشی از ندانم کاری، تبعیض و....... نه تنها دوست داشتنی نیست بلکه آزار دهنده است.
ناشناس۲۳۷۲۸۰۶۱۲:۰۶:۵۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
برو از منوتو و شبکه های ماهواره ای بپرس!
شلیر۲۳۷۲۹۷۰۱۴:۰۵:۴۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
برای بدبختی ؟؟بیکاری ؟خرج گران ؟کرایه خونه زیاد ؟هزار و یک درد دیگر تو بگو ما چکار کنیم
ناشناس۲۳۷۳۰۰۹۱۴:۴۴:۲۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
این که یک مشت آدم ساده هستند مشکل خودشونه
ناشناس۲۳۷۲۷۹۶۱۲:۰۱:۴۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
من فارغ التحصیل ارشد علوم سیاسی از دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین هستم. در این دانشگاه دانشجویان خارجی از کشورهای: اوکراین، بلاروس، چین، ترکیه، قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان، عراق، لبنان، سوریه، یمن، پاکستان و ... هست، غیر اینا احتمالا کشورهای دیگه هم هست، اونایی که من نوشتم خودم باهاشون برخورد داشتم. قبلش باید یک دوره آموزش زبان فارسی در دپارتمان زبان دانشگاه شرکت کنند و قبول بشن.
ناشناس۲۳۷۲۸۳۲۱۲:۲۲:۱۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
دانشمند! اونها برای یادگیری زبان فارسی میان ایران تا در آینده در وزارت امور خارجه کشور خود مشغول به کار بشن
ناشناس۲۳۷۲۸۸۲۱۳:۱۱:۳۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
من میدانم یا شما پروفسور؟! در رشته های مختلف میتونن تحصیل کنند، اکثرا علوم انسانی. یادگیری زبان فارسی شرط شروع تحصیل شون هست. مثل IELTS برای تحصیل در بریتانیا و استرالیا.
ناشناس۲۳۷۳۰۷۴۱۵:۲۸:۳۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
سطح کیفی دانشگاههای ما بسیار پایین است. به خصوص در مقاطع فوق لیسانس و دکتری. اگر دانشجویان ایرانی در خارج خوش می درخشند، تنها به خاطر استعاد ذاتی آنها است.
ناشناس۲۳۷۲۹۵۱۱۳:۵۲:۵۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
همه انها خير بيشترشان از بورسيه هاي ارائه شده توسط دولت ايران اينجا هستند جامعه المصطفي از مهمترين مراكز جذب دانشجويان خارجي است.
ناشناس۲۳۷۲۹۶۱۱۴:۰۰:۲۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
از تعداد مثبت و منفی ها به میزان منطقی بودن بعضی مخاطبان میشه پی برد! دانشجویان خارجی در رشته های گوناگون و بیشتر علوم انسانی تحصیل میکنند. یادگیری زبان فارسی قبل از شروع تحصیل الزامی است.
ناشناس۲۳۷۲۸۹۶۱۳:۱۸:۲۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
از سهمیه استفاده کردی؟
ناشناس۲۳۷۳۲۷۵۱۸:۱۶:۲۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
خیر رتبه حدود 200 کنکور ارشد شدم.
ناشناس۲۳۷۳۹۳۷۱۰:۵۳:۴۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
در کدام منطقه؟
ناشناس۲۳۷۳۴۲۵۲۰:۴۹:۰۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
هر کس مخالف نظر شما یک حرفی بزنه سریع یک برچسب بهش می زنید؟! شعار زنده باد مخالف من هم که دکوری است!
ناشناس۲۳۷۲۸۲۱۱۲:۱۴:۴۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
طبق اعلام وزارت علوم حدود 54000 دانشجوی خارجی در ایران تحصیل میکنند که از کشورهای شرق اروپا، آسیای میانه، چین، هند، پاکستان، افعانستان، ترکیه، عراق، سوریه، لبنان، یمن و ... هستند.
ناشناس۲۳۷۳۲۱۴۱۷:۱۱:۳۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
البتهمنظور نویسنده هم همان دوستان افغان است و لا غیر.
جواد۲۳۷۳۴۴۲۲۱:۰۹:۲۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
اونام واسه رد شدن از ایران میان به سمت اروپا
ناشناس۲۳۷۲۵۵۰۰۸:۱۸:۰۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
مهاجرت می کنند چون شایسته سالاری در این مملکت منسوخ شده است. فقط نگاهی به انتصابات این چند ماه بکنید، تا بفهمید اوضاع از چه قرار است.
ناشناس۲۳۷۲۷۲۴۱۰:۳۰:۴۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
نه پس افراد خائن بیایند سرکار تا بیشتر کشور به گند کشیده شود
ناشناس۲۳۷۲۸۳۸۱۲:۲۵:۳۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
اینکه یک مدیر 5 سال ریاست صدا و سیما رو داشته باشه بعد یهو بره مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بشه اسمش چیه؟ تازه رشته نامبرده هم برق بوده یعنی اصلا ریاست صدا و سیما هم نباید میشده
ناشناس۲۳۷۲۹۰۵۱۳:۲۲:۲۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
مدیر کلان با کار تخصصی آن که باید عملیات انجام دهد فرق دارد!!
ناشناس۲۳۷۳۰۳۴۱۵:۰۴:۴۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
مدیر کلان فاقد تخصص نمی تواند زیر دستانش را کنترل کند. مدیر کلان قاقد تخصص همان ماشین امضاء است.
ناشناس۲۳۷۲۹۳۳۱۳:۴۲:۰۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
یک مدیر باید روابط بلد باشد که بتواند بازار فروش و خرج و هزینه را مدیریت کند و بهره وری را افزایش دهد یعنی کار اصلی مدیر همین است و نه بیشتر حال اگر تخصص آن هم داشته باشد بهتر می تواند بفهمد ولی نیازی اصلی نیست آن تخصص ولی تعهد و کار بلد بودن نیاز اصلی
ناشناس۲۳۷۳۰۷۸۱۵:۲۹:۴۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
تو مدیر ارشد بودی و این ها را خودت تجربه کردی؟؟!!!
ناشناس۲۳۷۳۱۶۳۱۶:۲۸:۱۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
کلید سازتون تجربه کرده بوده!
ناشناس۲۳۷۳۷۵۱۰۸:۳۴:۱۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
همه خائن هستند بغیر از دامادها، و بستگان؟!
ناشناس۲۳۷۲۵۵۷۰۸:۲۴:۲۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
علت مهاجرت این است که افراد کشور علناً به خودی و غیر خودی تقسیم شده اند و این خودی ها هستند که شرط و شروط تعیین کرده و از همه امتیازات برخوردار هستند.
ناشناس۲۳۷۲۵۵۸۰۸:۲۵:۱۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
تعامل با کی و چی؟
ناشناس۲۳۷۲۵۵۹۰۸:۲۶:۰۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
خانه من جایی است که آرامش فکری، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی داشته باشم.
ناشناس۲۳۷۲۷۲۶۱۰:۳۲:۱۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
بعله فقط نمی‌دانیم چرا کانادایی ها بالاترین آمار فرار مغزها را دارند ولی از ایران و پول های آنها تغذیه می کنند!
ناشناس۲۳۷۲۷۶۱۱۱:۲۶:۲۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
چنین بهشتی روی زمین وجود ندارد. اگر پیشرفت علمی و اقتصادی باشد خوب است. از انهایی که تجربه کرده اند و حقیقت را به شما میگویند سوال کنید.
ناشناس۲۳۷۲۸۸۸۱۳:۱۴:۵۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
پس چرا آقازاده ها در بلاد کفر زندگی می کنند؟؟؟
ناشناس۲۳۷۳۷۰۸۰۷:۴۷:۱۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
يعني از نظر شما پيشرفت اقتصادي بد است؟
ناشناس۲۳۷۲۵۶۰۰۸:۲۶:۱۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
مهم مهاجرت نخبگان ودانشمندان وانسانهای با کارآمدی بالاست شما عواملی که باعث مهاجرت می شود را باید در نظر بگیرید با شعار دادن ونگفتن چیزی عوض نمی شود باید دید چرا کشور به روزی افتاده کسی دوست ندارد درآن زندگی کند حالا نخبگان به راحتی می روند امثال ما چون نه توان مالی وتحصیلات نداریم مجبوریم بمانیم در کشوری که یک خانه 40 یا 50 متری آرزوست یا یک خودرو اشغال چینی به آرزوهای ما بدل گردیده است وحتی خوردن گوشت ومرغ نیز در آینده نزدیک تبدیل به یک آرزو می شود میوه جای خود دارد دیگر ازدواج و از این مسائل دیگر محال شده آیا جای ماندن است در کشوری که فاصله فقیر وغنی آنچنان زیاد شده که قابل تصور نیست جای ماندن است
ناشناس۲۳۷۲۵۶۳۰۸:۲۹:۴۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
در قرن 21، محدود کردن انسان فقط و فقط به یک نوع چهار چوب استاندارد زندگی غیر ممکن است. این نوع تفکر باعث به هم ریختن اجتماع شده و عده ای که تاب و تحمل این وضعیت را ندارند، بساط زندگی شان را در کشورهای دیگر پهن می کنند.
طنز روزگار۲۳۷۲۵۶۵۰۸:۳۱:۲۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
جالب است که با رفتارهای ناصحیح باعث مهاجرت مردم به خصوص فرهیختگان می شوند. از طرف دیگر آنها را به برگشتن به میهن و آوردن سرمایه های خود به کشور می کنند!!
ناشناس۲۳۷۲۵۶۷۰۸:۳۱:۵۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
چقدر دقیق...!!احسنت!!من کلی آدم دور و برم بوده که تو همین یکی دو ساله رفتن...انشاالله آمار سالهای بعد در بیاد متوجه میشید...
ناشناس۲۳۷۳۳۹۱۲۰:۰۹:۴۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
ازطرف ما تمام دخترها وتعدادی از پسرها مهاجرت کردند والحمدالله راضی هستند چون امکانات تدریس برایشان فراهم تر است ودر ضمن شغل هم به راحتی پیدا کردند.
صادق۲۳۷۲۵۶۸۰۸:۳۲:۰۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
دوست عزیز به همین راحتی میفرمایی که «... در شاخص مهاجرفرستی رتبه ۵۴ از ۲۳۲ و در شاخص مهاجرپذیری رتبه ۲۳ از ۲۳۲ را داریم. در دانشجو فرستی رتبه ۱۴ و در دانشجوپذیری رتبه ۲۸ از ۲۴۱ هستیم». همین!؟؟؟ یعنی مهم نیست که مهاجری که ما میپذیریم جمعیت میلیونی و جنگزده افغان است و مهاجری که فرانسه و آلمان و انگلیس و آمریکا میپذیرند نخبگان جهان؟ همینطور، ما دانشجو از کجا میپذیریم!؟ از عراق و افغانستان و چند تا کشور افریقایی. کشورهای دیگه از کجا دانشجو میگیرن؟ دانشگاههای ایران در پذیرش نخبگان جهان در رتبه چندم هستند؟ بعد هم، دوست عزیز، دنیا کلاً همین 20 و چند تا کشور هست که ما از آنها عقبیم؛ بقیه دنیا که سیاهی لشگره.
ناشناس۲۳۷۲۵۶۹۰۸:۳۴:۰۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
ایرانیان از میهن دوست ترین ملت های جهان هستند. ببینید که عرص چقدر بر آنها تنگ شده است که در این چند دهه اخیر بنا به آمارها بیش از 8 میلیون ایرانی مهاجرت کرده اند و این امر همچنان ادامه دارد.
ناشناس۲۳۷۲۵۷۱۰۸:۳۵:۴۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
وقتی افرادی چون علی عسگری از این شاخه به آن شاخه می پرند، یعنی اینکه در این مملکت نه سواد مهم است و نه شایستگی. بلکه نزدیکی و قربت و.... مهم است!
ناشناس۲۳۷۲۵۷۴۰۸:۳۸:۴۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
قیاس بسیار غلط ودرد ناکی بود
ناشناس۲۳۷۲۵۸۳۰۸:۴۴:۳۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
ممکن است عربستان و کره و... دانشجویان بیشتری در کانادا و جاهای دیگر داشته باشند ولی چه تعداد از آنها بعد از اتمام تحصیلات برمی گردند؟
ناشناس۲۳۷۲۵۸۵۰۸:۴۶:۱۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
خودتونو با این آمارها گول نزنید! برید رتبه های دو رقمی کنکور سالیان گذشته، رتبه های برتر دانشگاههای معتبر کشور رو ببینید، بینید این افراد الان کجا هستند. جامعه شما رو قرار هست 99% افراد معمولی جامعه هدایت کنند یا 1% افراد نخبه؟ از مهاجرت مهم تر اینکه افرادی هستند که مهاجر محسوب نمیشند اما در ایران کسب درآمد میکنند و سرمایه گذاری و خرج های خودشان را در خارج کشور انجام میدهند و یک خروج سرمایه دائمی ایجاد میکنند. پارامتر دیگری که در نظر نگرفتید آمار مهاجرت همراه با قهر هست. خیلی مواقع مهاجرت مردم به گونه ای هست که مردم سیاست های آن کشور مشکل پیدا نکرده اند بنابراین علی رغم مهاجرت جاده دو طرفه خود را نگه میدارند و ممکن است آن فرد بعد از بیست سال با سرمایه اندوخته به کشور مادری بازگردد و این اتفاقا به نفع کشورش میباشد. فرق دارد با مهاجرانی که بعد مهاجرت پشت خود را نگاه نمیکنند. ضمنا خود خاورمیانه که مثال میزنید خودش دارای بالاترین آمار مهاجرت هست، چه برسه به اینکه آمار مهاجرت ایران نسبت به میانگین کشورهای خاورمیانه بیشتر هم باشه.
ناشناس۲۳۷۲۵۸۷۰۸:۴۷:۵۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
من فارغ التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران هستم و از دوستان دوران تحصیلم شاید ۵٪ آنها (از جمله خودم) در ایران هستیم و افراد با تمایلات فکری متفاوت، همگی از ایران رفتند.... بعد هم شما کیفیت افراد رفته از ایران به عنوان مهاجر را با مهاجران پذیرش شده در ایران مقایسه کن، متوجه شرایط بحرانی میشوی...
ناشناس۲۳۷۲۵۹۲۰۸:۵۰:۱۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
چرا باید مردم به جای خرید آپارتمان در ترکیه و دریافت پاسپورت ترکیه در ایران ملک نمی خرند ماشالله کشور ما در هر چیز عقب باشد در افزایش قیمت و تورم نامبر وان است. ترکیه چه چیزی دارد که ما نداریم؟ برای پاسخ اینکه چرا ایرانیان اگر بتوانند می روند خیلی نیازی به تحلیل نیست. شما بفرمایید می توانید بگویید چند سال دیگر شرایط کشور ما خوب می شود یعنی تورم پایین امکانات زندگی مثل همه کشورها با این فرمان هیچ وقت
ناشناس۲۳۷۲۶۰۳۰۸:۵۷:۴۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
یکی از افرادی که سالیان دراز در امریکا زندگی کرده بود می گفت دلم برای همان کوچه هایی که چاه فاضلاب داشت و بوی آن کوچه را می گرفت تنگ شده بود ببینید غربت با آدم چه میکند
حميد۲۳۷۲۷۳۹۱۱:۰۰:۱۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
شايد ايشان بتواند يك هفته بوي فاضلاب را تحمل كند و اصلا به لحاظ نوستالژيك بودنش از آن لذت ببرد. ولي آيا مي تواند همه چيز را رها كند و برگردد؟
ناشناس۲۳۷۲۷۶۵۱۱:۲۹:۵۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
قرار به درجا زدن باشد در زندگی باشد غربت ارزش آن را ندارد
ناشناس۲۳۷۲۸۱۵۱۲:۱۰:۳۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
میگه این حرف رو ولی چرا برنمیگرده
رونیکا۲۳۷۲۸۱۸۱۲:۱۲:۳۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
اون طرف که از روی احساس این حرفو زد ولی تو کلا برو خودتو به دکتر معرفی کن چون یا هیچی نمیفهمی یا کلا تو خونه میخوری و میخوابی و خبر از هیچی نداری
ناشناس۲۳۷۳۰۱۸۱۴:۵۰:۱۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
ببخشید خیلی اشتباه کرد. برگرده ایران
ناشناس۲۳۷۳۰۳۷۱۵:۰۸:۱۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
درسته که غربت هستش ایشان ده سال پیش مهاجرت کرده و از اوضاع ایران خبر نداره اگه خبر داشت به همون امریکا میچسبید
ناشناس۲۳۷۲۶۰۴۰۸:۵۷:۵۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
منطقی‌تر از قبل بود و هر دو طرف را می‌گفت. مثال دویدن یا رفتن هیجانی به بیرون و تأثیرش بر دیگران بسیار روشن است و می‌گوید برای مهاجرت، بسیار حساب و کتاب کنیم.
ناشناس۲۳۷۲۶۰۹۰۹:۰۱:۳۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
ولی من به عنوان یک فرد عادی این براشت را دارم که امروزها میل به مهاجرت زیاد شده و حتی خود مهاجرت هم افزایش پیدا کرده و هفته ای نیست که خبر مهاجرت افرادی را وابستگان دوستان آشنایان شنیده نشود و هر کس هم اینگونه اخبار را میشنود به فرد مهاجر احسن گفته و میگویند خوب کاری کرد و دیگر کسی فرد مهاجر را تشویق به ماندننمیکند و حتی به بقیه جوانها هم پیشنهاد مهاجرت میدهند
علی۲۳۷۲۶۲۸۰۹:۱۴:۵۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
اماردوسال اخیر ملاک است که دراین گزارش نیامده است از سویی اینکه چقدر مهاجرت کردند شاخص خیلی دقیق نیست بلکه اگر یک نظر سنجی شود مشخص شود که چه تعداد تن به مهاجرت خواهند داد اما توانایی ان راندارند.... سوم مهاجرت نخبگان شاید یک خطر برای کشور محسوب شود اما خطرناک تر اینکه نخبگان درکشور ولو اگر مهاجرتی هم نکرده اند اما از ظرفیت علمی وتخصصی انها استفاده نمی شود وبدترین شکل ممکن اینکه مهاجرت نخبگان یک درد وجایگزین آنها با رانت خواران هزاز ویک درد است... دوستدار سایت الف
ناشناس۲۳۷۲۶۳۷۰۹:۲۱:۲۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
پول مهاجرت رو بده ببین آمارتون چه مدلی میشه
ناشناس۲۳۷۲۶۴۲۰۹:۲۴:۱۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
کسیکه خودش رو به خواب زده نمیشه بیدار کرد
ناشناس۲۳۷۲۶۷۷۰۹:۵۱:۴۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
نویسنده عمدا تفاوت بین تحصیل در کشوری دیگر و مهاجرت دائمی به کشوری دیگر را نفهمیده
ناشناس۲۳۷۲۶۷۹۰۹:۵۹:۲۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
ای کاش من هم می تونستم مهاجرت کنم. آرزو دارم.
عباس۲۳۷۲۶۸۱۱۰:۰۰:۲۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
نه خیر ما از همه بعدتر شدیم تمام بچهامون رفتن کاری هم نمی‌تونیم انجام بدیم و اونا خیلی راضی هستن و زندگی خوبی دارن ،،
ناشناس۲۳۷۲۶۸۸۱۰:۰۴:۱۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
مهم نیست که چند نفر مهاجرت کردن. مهم اینه که چرا همه جوونا دلشون می خاد از ایران مهاجرت کنن؟ چرا از موندن در ایران راضی نیستن؟ چرا امید در میان نسل جوان نابود شده؟ جوانانی رو می شناسم با وجود درآمد خوب و تیپ و ظاهر مناسب و داشتن خونه و ماشین و خونه اقدامی برای ازدواج نمی کنن و سن بالای 30 سال هم دارن. ازشون که می پرسی چرا زن نمی گیرید می گین صبحت از ناامیدی و دل مردگی می کنن و می گین چرا در این کشور بچه ای بیاریم. کارشناسان باید این موضوع رو بررسی کنن و راهکاری ارائه بدن
ناشناس۲۳۷۲۸۹۴۱۳:۱۷:۱۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
راهکار کارشناسانی که ازشون استعلام می شه اینه : این جوانان غربگرا و از خود بیگانه و دین ستیز هستند و جمع کنن از مملکت ما برن بیرون !
ناشناس۲۳۷۲۶۹۶۱۰:۰۸:۴۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
بالاترین کشورها برای مهاجر کره جنوبی و چین هستند!
ناشناس۲۳۷۲۶۹۸۱۰:۱۰:۱۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
برادران چینی در راه ایران هستند
حميد۲۳۷۲۷۰۸۱۰:۱۶:۱۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
وقتي اصرار داري كه فرقي نكرده ديگه چي ميشه گفت؟
حسین۲۳۷۲۷۷۰۱۱:۳۱:۱۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
اتفاقا کاملا توضیح داده. خودش گفته جای نگرانی وجود داره و تغییرات داره رخ میده.
ناشناس۲۳۷۲۸۳۱۱۲:۲۱:۵۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
از چي دفاع ميكي حسين؟
ناشناس۲۳۷۲۷۲۰۱۰:۲۷:۴۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
والا مشکل اصلی اینه که نه پول داریم نه جایی راهمون میدن که بریم اگر غیر از این بود من یک ساعت هم تو این مملکت ویران شده زندگی نمی کردم و خودم را نجات می دادم
معلم۲۳۷۳۲۵۳۱۷:۴۶:۳۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
ویران شده افکار مسمومی ست که توسط شبکه های مسموم ،سمی شدند.
ناشناس۲۳۷۲۷۴۰۱۱:۰۰:۲۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
پژوهشگر شناختی و محاسبات اجتماعی آقایی که عنوانت مصداق آفتابه لگن ۷دست شام و ناهار چی را دارد بدلیل عدم وجود اعتبار لازم برای پاسپورت ایران مهاجرت ایرانیها پس از طی یک پروسه طولانی و با کلی عز و التماس و بعضا با قبول خطر جانی صورت می گیرد ولی یک شهروند عربستانی به دلیل اعتبار پاسپورتش خیلی راحت میتواند به کشورهای دیگر مسافرت و اگر دوست داشت اقامت کند پس مهاجرت ایرانی کجا و مسافرت عربستانی به خارج از کشورکجا تا حالا شنیدی بگن جناره یک عربستانی مهاجر یا پناهجو در دریای مدیترانه یا کانال مانش یا دریای آدریاتیک یا جنگلهای اروپای شرقی یا غرب روسیه پیدا شده
ناشناس۲۳۷۲۷۴۱۱۱:۰۲:۵۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
ایران بهترین کشور برای زندگی هست دیدم که میگم
حميد۲۳۷۲۸۱۴۱۲:۱۰:۲۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
براي چه كساني بهرين كشور براي زندگي است؟ كاش توضيح مي دادي اين رو.
علی۲۳۷۲۷۵۴۱۱:۲۱:۲۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
سلام به نظر من حس رفتن با امکان رفتن دو بحث است لذا الان حس رفتن را داریم امام امکان رفتن را نداریم اگر بخواهیم علت نرفتن را بررسیم کنیم یکی بحث اقتصاد است دیگر عدم آشنایی به کشورها و نوع زندگی و فرهنگ آنها سوم ترس از تنهایی و جدایی از خانواده که برای بیشتر ایرانی ها امری مهم است لذا بحث رفتن مطرح است مشکلاتش عامل نرفتن است ای کاش به جای بررسی مهاجرات به دلایل عدم مهاجرت و راهکارهای آن بپردازیم که سرمایه اجتماعی خود را حفظ نماییم
ناشناس۲۳۷۲۸۸۳۱۳:۱۲:۰۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
آفرین پاسخت دقیق بود
ناشناس۲۳۷۲۷۷۳۱۱:۳۸:۴۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
کدام آمار عزیز دل؟ رفرنس بدهید؟
ناشناس۲۳۷۲۸۰۲۱۲:۰۳:۲۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
آمار جهانی است
ناشناس۲۳۷۲۷۸۸۱۱:۵۷:۳۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
همین که شما سعی دارید روی قضیه مهاجرت ماله بکشید ، خود نشان دهنده عمق فاجعه و گستردگی تب مهاجرت در کشور است . تا چند سال پیش ، مهاجرت مختص بود به چند دانشگاه برتر کشور ، به عنوان مثال ، اکثریت فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی دانشگاه شریف از کشور می رفتند و می روند ، اما حالا با توجه به بدتر شدن شرایط جامعه ما و تسهیل شرایط مهاجرت به کشورهای غربی ، موج مهاجرت سهمگین تر شده است . ما هم که ماندیم ، نه تسلط به زبان انگلیسی داریم و نه سرمایه اولیه برای شروع زندگی در یک کشور دیگر ، وگرنه آرزویمان رفتن است ، چون می دانیم که اگر همین امروز شروع به بازسازی وطن کنیم ، چند دهه طول می کشد ، اما با یک بلیط هواپیما می توان همه این مشکلات را پشت سر گذاشت و رفت و دیگر برنگشت
ناشناس۲۳۷۲۹۲۶۱۳:۳۷:۱۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
مهاجرت خلاصه میشه :فرار از بدبختی و آزادی
ناشناس۲۳۷۳۱۵۸۱۶:۲۲:۱۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
کسی دست و پات رو واسه انجام فساد الان بسته که دنبال آزادی هستی؟ دقیقا چی میخواهی که آزاد نیست؟
ناشناس۲۳۷۳۴۱۱۲۰:۲۹:۰۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
بدنبال حداقلهای یک زندگی شرافتمندانه
ناشناس۲۳۷۲۹۶۲۱۴:۰۱:۳۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
طرف برای کارگری میره عراق جنگزده بعد تو میگی فرقی نکرده؟؟؟؟!!!
ناشناس۲۳۷۳۰۴۹۱۵:۱۶:۳۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
آنجا می تواند یک ماهه تا 500 الی 600دلار در ماه کاسب باشد ولی اینجا زور بزند 300 دلار که وقتی بر می گردد یکی دو ماه فقط می خورد!
محمد ماکویی۲۳۷۲۹۶۳۱۴:۰۱:۳۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
به قول استاد شفیعی کدکنی: به کجا چنین شتابان؟ گون از نسیم پرسید دل ما گرفته اینجا هوس سفر نداری ز غبار این بیابان؟ همه آرزویم اما چه کنم که بسته پایم به کجا چنین شتابان؟ به هر آن کجا که باشد به جز این سرا، سرایم سفرت به خیر، اما چو از این کویر وحشت به سلامتی گذشتی به شکوفه ها، به باران برسان سلام ما را!
ناشناس۲۳۷۲۹۷۹۱۴:۱۷:۴۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
آمار تغییر نداشته چون قوانین کشورهای غربی تغییر نداشته اما اینکه همه میخواهند بروند ولی نمیتوانند چیز دیگریست .
علی۲۳۷۳۰۳۸۱۵:۰۸:۲۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
مشکل اصلی شما جوان‌ها اینه که یک شبه میخوایین میلیاردر بشین و علت فکر کردن به این‌ها باعث و بانیش شبکه‌های ماهواره‌ای همچون صدای امریکا و منوتو ، هستش- نه عزیز شماها، نرفتین تا ببینین، چه خبره- زندگی خیلی سخته، عل‌الخصوص تو امریکا، شما جوانها، رو فقط با یک چیز قولتون میزنن، و اون چیز : بنام آزادی، هستش- به قرآن قسم ارزشش رو نداره، العان جوان هستید نمیدونید، من خودم رفتم و دیدم چه جای سختی برا زندگی کردن هستش، بازم میگم واقعا سخته - خیلی سخته . امیدوارم موفق باشید.
ناشناس۲۳۷۳۱۵۳۱۶:۱۷:۲۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
یاد یکی از سریال های تلوزیون افتادم که یه بچه رو از خیابون توردند تو خونه بهش جا دادند بعد دیدند رفته تو حیاط روی موزاییک خوابیده. بهش گفتند چرا اینجا خوابیدی گفت اخه من به تخت و تشک عادت ندارم روی زمین سفت راحت ترم. انگار شما هم همینی. کافیه بررسی بشه چند نفر از اونایی که رفتند ناراحتند و برگشتند
ناشناس۲۳۷۳۴۰۲۲۰:۲۱:۰۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
خب اگه این طوریه که می گی چرا کسانی که مهاجرت کردندبر نمی گردن وچرا از آمریکا واروپا کسی به ایران هجرت نمی کنه ؟!!
ناشناس۲۳۷۳۴۳۰۲۱:۰۱:۰۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
مخالفم
ناشناس۲۳۷۳۱۱۴۱۵:۴۶:۵۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
تعارف را بايد كنار گذاشت. كساني كه مهاجرت ميكنند از ادامه راه خسته شده اند و جا زده اند. اهداف انقلاب اسلامي اسان نيستند و مجاهدت و استادگي ميخواهند خيلي ها ايمان و انگيزه و توانايي اش را ندارند. اميد به ظهور تحمل مشكلات را اسان ميكند. اينها اميد ندارند،
ناشناس۲۳۷۳۹۵۸۱۱:۱۴:۰۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
دلت خوشه عزیز دل
ناشناس۲۳۷۳۳۲۳۱۹:۰۳:۱۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
بریم بمیریم خیلی خوبه
ناشناس۲۳۷۳۳۴۲۱۹:۲۰:۴۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
"۶۹ درصد رتبه های ۱ تا ۱۰۰ و ۷۸ درصد رتبه های زیر ۱۰۰۰ در کنکورهای سراسری از سال ۱۳۸۰-۱۳۹۴ در حال حاضر در داخل کشور اقامت دارند." - آیا بیشتر این آمار مربوط به رشته های هنر و انسانی و پزشکی نیست که امکان مهاجرت کمتری دارند؟
ناشناس۲۳۷۳۳۶۳۱۹:۳۷:۰۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
به جهانی ندهم ذره ای از خاک وطن
مرتضی۲۳۷۳۳۷۷۱۹:۵۳:۰۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
بله با تبدیل ریال به بی ارزش ترین پول دنیا خیلی باید بدوییم تا بشه بریم
ثناوالله۲۳۷۳۴۰۹۲۰:۲۸:۰۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
مشکل اصلی در سازمان ملل پناهندگی است باید در مهاجرت در کشور ها کی پناهندگی داد شوده باید در آن کشور ها توجه داشته باشه مثل ایران ترکیه
نشناس۲۳۷۳۴۲۹۲۰:۵۷:۴۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
باید به انگلستان و استرالیا و کانادا و آمریکا مهاجرت کرد و در موقع مناسب ضربه اساسی به این کشورها ترویست پرور زد
ناشناس۲۳۷۳۹۱۵۱۰:۴۱:۰۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
خالی شدن یک سرزمین از نخبگان و تولیدگران در اثر بی تدبیری مثل خارج شدن املاح بدن هست! بدنی که از املاح خالی شود به زمین میخورد یا بدن دارای ذخیره کافی از املاح و ..؟! خدا به شما عقل دهد به من هم مقداری پول! :)
جواد۲۳۷۳۴۳۹۲۱:۰۸:۱۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
اگه راه مهاجرت آسان بود همه از ایران میرفتن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین