لطفا امنیت را دیگر خصوصی نکنید!

گروه اجتماعی الف،   4000923147 ۴۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
لطفا امنیت را دیگر خصوصی نکنید!

محسن منصوری، استاندار تهران روز دوشنبه بیست و دوم آذرماه در گفت‌وگو با رسانه ملی از اجرای طرح نگهبان محله خبر داد.

استاندار تهران بیان کرد: بر اساس این طرح هرچند هزار واحد مسکونی می‌توانند با استخدام نگهبان، امنیت محله را بیشتر کنند. هزینه این موضوع هم شاید برای هر خانواده ماهانه ۲۰ هزار تومان شود. منصوری در ادامه اشاره داشت: نگهبانِ محله، جایگزین پلیس نیست اما حضورش ضریب امنیت را افزایش می‌دهد.

درباره صحبت‌های استاندار تهران اشاره به نکاتی حائز اهمیت است:

- تجربه استفاده از نگهبانان محله ثابت کرده عملاً محدودیت‌هایی را در تردد شهروندان غیر ساکن فراهم می‌کنند. حتی بعضاً مشاهده‌شده نگهبانان محله اقدام به مسدود کردن کوچه می‌کنند و یا منطقه‌ای را کاملاً ممنوع‌الورود برای افراد عادی می‌کنند.

-باوجوداینکه استاندار تهران به‌صراحت عنوان می‌کند با اجرای طرح نگهبان محله قرار نیست پلیس حذف شود اما مشخص است این طرح می‌تواند موجب فرعی شدن وظیفه اصلی نیروی انتظامی خواهد شد. مطابق ماده سوم قانون نیروی انتظامی «هدف از تشکیل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، استقرار نظم و امنیت و تأمین آسایشی عمومی و فردی ... در قلمرو کشور جمهوری اسلامی ایران است». همچنین مطابق ماده چهارم اولین مأموریت و وظیفه نیروی انتظامی «استقرار نظم و امنیت و تأمین آسایش عمومی و فردی» است.

- طرحی که استاندار تهران از آن سخن گفته در راستای امنیت اقشار و طبقات ثروتمند جامعه طراحی و تدوین‌شده است. در حال حاضر نیز در بخشی از محلات و مناطق ثروتمند شهرهایی مانند تهران (مانند شهرک غرب، سعادت‌آباد و ...) چنین طرحی وجود دارد.

می‌توان این احتمال را نیز داد در آینده محلات ثروتمند و اعیان‌نشین بیشتر از چنین طرحی استفاده خواهند کرد. ازاین‌رو قطعاً خصوصی‌سازی امنیت به ضرر طبقات و محلات ضعیف جامعه منجر خواهد شد و ممکن است موجبات سرریز ناامنی به چنین محلاتی یا مناطق متوسط شود.

- اجرای چنین طرح‌هایی در سطح شهر عملاً می‌تواند منجر به ایجاد حس تبعیض در جامعه دامن بزند؛ همان‌طور که گفته شد محلات ثروتمند بیشتر از چنین برنامه‌هایی استفاده می‌کنند. بدون شک در شرایط فعلی که مشکلات اقتصادی و معیشتی بسیاری وجود دارد و طبقات ضعیف جامعه با مشکلات و مسائل عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند دولت این مجوز را ندارد که خود به‌گونه‌ای رفتار کند که افراد نا برخوردار یا کم برخوردار حس تبعیض بیشتری پیدا کنند.

- یکی از دلایل تشکیل دولت‌ها در تمامی جوامع تأمین کالاهای عمومی است. ازجمله کالاهای عمومی می‌توان به احداث زیرساخت‌ها، محیط‌زیست، سلامت عمومی و امنیت اشاره داشت. به همین دلیل هیچ دولتی نمی‌تواند از تأمین چنین کالاهایی شانه خالی کند. قطعاً شاید به‌نوعی مهم‌ترین اولویت در مواردی که به آن‌ها اشاره شد بحث امنیت باشد.

- سابقه اقداماتی مانند خصوصی‌سازی آموزش و سلامت در ایران ثابت کرد چنین طرح‌هایی موجب می‌شود هر فردی خواهان این باشد که از خدمات بهتری برخوردار شود باید هزینه بیشتری بپردازد. به‌عنوان‌مثال در حاضر در اذهان جامعه این باور شکل‌گرفته که می‌باید برای تحصیل بهتر فرزندان خود، آن‌ها را به مدارس غیرانتفاعی بفرستند. این سناریو نیز محتمل است در صورت اجرایی شدن چنین طرحی، بعد از مدتی دولت خواهان این شود خانواده‌ها و محلاتی که خواهان امنیت بیشتر هستند می‌باید هزینه بیشتری پرداخت کنند. حتی می‌توان این حالت را نیز متصور شد که دولت کلاً خود را از تأمین امنیت کنار بکشد یا وظیفه‌ای غیرتأثیرگذار برای خود قائل شود.

با توجه به این توضیحات و انتقاداتی که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نسبت به اجرایی شدن طرح نگهبان محله صورت گرفته باید منتظر ماند و مشاهده کرد دولت و نیروی انتظامی درنهایت چه تصمیمی دراین‌باره اتخاذ خواهند کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۳۹۷۰۱۰۹:۱۳:۲۶ ۱۴۰۰/۹/۲۷
لابد یک ماه حقوق نگهبانا عقب بیوفته شخصا میخوان دست به کار شن برای احقاق حقشون :)
ناشناس۲۳۳۹۸۳۴۱۰:۵۳:۴۷ ۱۴۰۰/۹/۲۷
بنده در شهرک غرب ساکن هستم. از سالها قبل اکثر کوچه های فازهای 1 تا 6 این محله نگهبان دارند. کوچه ما 3 نگهبان دارد که هر کدام شیف 8 ساعته دارند. هر کدام از نگهبانها ماهی 5 میلیون تومان می گیرند که البته ناراضی هم هستند. بعضی از همسایه ها پول نگهبان نمی دهند که به این ترتیب به طور میانگین ماهی 350 هزارتومان سهم شارژ هر واحد آپارتمانی برای نگهبان است.
تبریزی۲۳۳۹۹۴۸۱۱:۵۱:۱۸ ۱۴۰۰/۹/۲۷
ما سال هاست نگهبان محله داریم ولی قبلاها چند بار چرخ های چند تا ماشین رو دزدین. البته در مجموع محله خیلی امن و باکلاسی هست. یعنی وقتی آقا دزده بره اون طرف محله نگهبان که از این طرف محله نمی بینه اون طرف محله داره چی کار می کنه ولی در کل خوبه. هر سال هم کلی ازمون پول می گیرن. البته اینجا خدماتی ها هم تا بهشون پول ندی آشغال هات رو از دم در برنمی دارن می گن پول چایی باید بدی. تو این مملکت فقط معلمه که مفت و مجانی کار می کنه. بقیه برای انجام وظیفه شون مبالغ اضافی و زیاد می گیرن.
ناشناس۲۳۳۹۷۰۴۰۹:۱۴:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۲۷
بهترین نگهبان ها هم در مقابل سارقان مسلح به کلت و کلاشینکف کاری از دستشان بر نمی آید.
ناشناس۲۳۴۰۲۲۱۱۴:۱۰:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۲۷
باید به نگهبانای محله ؛ شاتگان بدن تا دزدها رو سوراخ سوراخ کنن
ناشناس۲۳۴۰۳۱۰۱۵:۰۹:۴۰ ۱۴۰۰/۹/۲۷
شاتگان + گاز اشک آور
حسین۲۳۴۰۴۰۲۱۵:۵۴:۳۳ ۱۴۰۰/۹/۲۷
آر پی چی !!!!! ممکنه با ماشین زرهی وارد عمل شوند!!!
عزیز۲۳۳۹۷۰۵۰۹:۱۵:۲۱ ۱۴۰۰/۹/۲۷
بطور کل دولت محترم جدید دوست دارند همه ی مخارجشان را به جیب مردم متصل کنند..خوب اگر اینطور است دیگر مالیات بر حقوق های کارمندان چه جایگاهی می تواند داشته باشد...
ناشناس۲۳۳۹۷۰۶۰۹:۱۵:۴۰ ۱۴۰۰/۹/۲۷
تامین امنیت وظیفه دولت است و من نباید برای تامین امنیتم پول بدم . پس پول نفت و معادن و مالیات توی این مملکت چی میشه ؟!!
ناشناس۲۳۳۹۹۴۲۱۱:۴۷:۵۹ ۱۴۰۰/۹/۲۷
اون پولها که مال آقازاده هاست! امنیت میخوای؟ سر کیسه رو شل کن! ظاهرا آقایان در خصوصی سازی دست ایالات متحده را از پشت بسته اند!!! به یارو گفتند مواظب باش از لب پشت بام نیفتی. آنقدر عقب عقب رفت که از آن ور پشت بام افتاد و مرد! حکاتی اینها هم همین است!
ناشناس۲۳۳۹۷۰۷۰۹:۱۶:۴۸ ۱۴۰۰/۹/۲۷
اینا میخوان امنیت منو تامین کنن با ماهی ۲۰ هزار تومن ؟!!!
ناشناس۲۳۳۹۷۰۹۰۹:۱۸:۱۶ ۱۴۰۰/۹/۲۷
یواش یواش تمام کارها به مردم واگذار می شوند! کدام کارها؟ کارهای هزینه بر، خطرناک... البته قدرت و ثروت در این لیست قرار ندارند.
ناشناس۲۳۳۹۷۱۰۰۹:۱۹:۱۱ ۱۴۰۰/۹/۲۷
اگه دزد به نگهبانای محله حمله کنه ؛ شهید محسوب میشن ؟
ناشناس۲۳۳۹۹۷۵۱۱:۵۹:۵۶ ۱۴۰۰/۹/۲۷
چون پول میگیرن ؛ نخیر . چون در راه پول کشته شدن باید مواظب باشن توسط دزد کشته نشن
ناشناس۲۳۳۹۷۱۱۰۹:۲۰:۳۰ ۱۴۰۰/۹/۲۷
نیرووی انتظامی فرمانده کل شده نیازی به پول من نیست برای تامین امنیت محله مون
ناشناس۲۳۳۹۹۷۷۱۲:۰۱:۲۳ ۱۴۰۰/۹/۲۷
از فرماندهی کل نیروی انتظامی میخواهیم که این ماهی ۲۰ تومن رو از ما نگیره
ناشناس۲۳۳۹۷۱۲۰۹:۲۱:۰۸ ۱۴۰۰/۹/۲۷
مدافعان محله
ناشناس۲۳۳۹۷۱۵۰۹:۲۲:۰۹ ۱۴۰۰/۹/۲۷
چرا کلاه شون با هم فرق میکنه ؟
محمد قاسمی۲۳۳۹۷۲۰۰۹:۲۳:۳۸ ۱۴۰۰/۹/۲۷
هرجایی که باید دولت ها خدمات بدند میگن نئولیبرالیسم خوبه و خدمات صفره ولی هرجایی که مردم باید راحت زندگی کنند در تمام شئون دخالت میکنن و دخالت ۱۰۰ درصده
ناشناس۲۳۳۹۷۲۷۰۹:۳۱:۴۱ ۱۴۰۰/۹/۲۷
اشتغالزایی از جیب مردم
بهروز۲۳۳۹۷۳۱۰۹:۳۲:۵۴ ۱۴۰۰/۹/۲۷
اینجوری همه چیز برای قشر مرفه جامعه میشه نگهبان خصوصی هم اضافه شد
ناشناس۲۳۳۹۷۳۸۰۹:۳۸:۳۲ ۱۴۰۰/۹/۲۷
پلیس هست ؛ هیچموقع ضبط و باند و لاستیک پرایدمون نیست وای به حال اینکه پلیس با کلت اش نباشه !
اینجی۲۳۳۹۷۴۶۰۹:۴۸:۳۳ ۱۴۰۰/۹/۲۷
وقتی در یک جامعه خود دولت هم تولید کننده، هم اجرا کننده و هم ارزیابی کننده "تئوری" باشد وضع از این بهتر نخواهد بود
ناشناس۲۳۳۹۷۵۴۰۹:۵۲:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۲۷
پول ندارند میخواند از مسئولیتهاشون شانه خالی کنند
ناشناس۲۳۳۹۷۵۵۰۹:۵۳:۵۴ ۱۴۰۰/۹/۲۷
به جای این کارها حد اسلام که قطع انگشت و دست دزدان است که بعد از چند مرتبه باید اجرا شود را عملی کنید آن وقت نصف مشکلات امنیت حل می شود
حسین۲۳۳۹۸۵۶۱۱:۰۶:۱۷ ۱۴۰۰/۹/۲۷
اصلا هم بهبود معشیت مردم کمکی به کاهش جنایت نمی کنه!!!فقط دستان رو باید برید:////
ناشناس۲۳۳۹۹۹۳۱۲:۱۳:۲۲ ۱۴۰۰/۹/۲۷
عزیز دزد با عادت کردن به این مرحله می رسد و پاک هم نمی شود تا وقتی یک تلنگر به او زده شود
ناشناس۲۳۳۹۹۵۰۱۱:۵۱:۲۹ ۱۴۰۰/۹/۲۷
هر وقت حد اسلام رو برای اختلاسگران کلان اجرا کردن برای آفتابه دزدها هم اجرا کنن.
ناشناس۲۳۳۹۹۶۶۱۱:۵۶:۰۴ ۱۴۰۰/۹/۲۷
هر وقت سایر قوانین اسلام و عدالت و حمایت از فقیر و مسکین و اسیر و یتیم و وقف و خمس و زکات و .... کامل اجرا شد و مردم و حکومت به وظایف خودشون عمل کردن بعد بفرمائید حدود اسلام رو جاری کنید
ناشناس۲۳۴۰۱۹۳۱۳:۵۳:۳۲ ۱۴۰۰/۹/۲۷
شما از دزد حمایت می کنی که ممکن است هر لحظه رو سرت خراب شود؟ یا شایدخودت....!
ناشناس۲۳۴۰۲۳۲۱۴:۱۷:۳۸ ۱۴۰۰/۹/۲۷
تا آنجا که ما می دانیم 99درصد مردم دزدی که خفت گیری باشد انجام نمی‌دهند حتی فقیر هم باشند!!!
ناشناس۲۳۳۹۷۶۱۰۹:۵۸:۵۲ ۱۴۰۰/۹/۲۷
من با این طرح موافقم ... اولا پلیس همه جا نمیتونه باشه و نمیشه برای هر کوچه یک پلیس گذاشت که نگهبانی بده. در صورتی که وجود نگهبان، و البته نگهبان های کوچه های اطراف شدیدا منجر به افزایش امنیت محله میشه. دوم اینکه با این طرح های بی حساب کتاب شهرهای بزرگ که همه جا پر از مراکز اداری و تجاری و ساختمون های بی ربط با بافت مسکونی منطقه شده، مردم حق دارن بخوان آرامش داشته باشن و نخوان کوچشون تبدیل به پارکینگ افراد بی ربط بشه.
میترا۲۳۴۰۰۲۸۱۲:۲۶:۵۴ ۱۴۰۰/۹/۲۷
یعنی ایجاد کوچه و معبر خصوصی برای برخی!! همین الان که این اقدام غیر قانونی است در بسیاری مناطق افرادی با کیوسک از تردد مردم جلوگیری میکنند. ثانیا مگر ساکنان یک محله به گذر هم مالکیت دارند؟!!
ف.خ۲۳۴۰۰۹۲۱۳:۰۸:۴۲ ۱۴۰۰/۹/۲۷
با دیدگاه شما موافق هستم. در محله ما در هر کوچه نگهبان محله وجود داشت ولی با تبدیل واحد های مسکونی به واحد های تجاری و اداری همه جمع شدند.
ناشناس۲۳۳۹۷۸۶۱۰:۱۵:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۲۷
خدا وقت، نیروی انتظامی!!!!!!
ناشناس۲۳۳۹۸۰۸۱۰:۳۷:۱۱ ۱۴۰۰/۹/۲۷
طرح خوبیه
ناشناس۲۳۳۹۸۱۴۱۰:۳۹:۰۱ ۱۴۰۰/۹/۲۷
از ملت مالیات میگیرن که امنیت جامعه رو تامین کنن ، حالا میگن پول بدین تا امنیت محله خودتون رو تامین کنید، این قضیه دو سر سود برای دولت و نیروی انتظامی هستش . اولا دوباره یه درآمد دیگه برای نیروی انتظامیه دوما با این نیرو ها آمار شهروندان ها رو راحت میگیرن و اطلاعاتشون رو دقیق تر میکنن
ناشناس۲۳۳۹۸۲۷۱۰:۴۸:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۲۷
سیاست خارجی رو هم بدیم به پیمانکار!
حمید۲۳۳۹۸۶۶۱۱:۱۰:۴۸ ۱۴۰۰/۹/۲۷
ول کنید تو رو به خدا همینجوری توی تهران جای پارک پیدا نمیکنیم این نگهبانا رو که میذارن کلا دیگه کوچه های بن بست رو ممنوع الورود میکنند و زنجیر میبندن سر خیابونا . به جا یکم کردن مشکلات دارید مشکلات رو بیشترش هم میکنید
ناشناس۲۳۳۹۸۷۸۱۱:۱۴:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۲۷
پس خريد و فروش و نگهداري سلاح رو آزاد كنيد تا مردم خودشون از امنيت خودشون دفاع كنند ...
ناشناس۲۳۳۹۹۳۱۱۱:۴۱:۴۵ ۱۴۰۰/۹/۲۷
آن امنیتی که ازش دم میزدید ، کجاست ؟ ایجاد امنیت یک امر شخصی نیست که به توان آن را خصوصی نمود ، و هزینه آن را از مردم گرفت ! مردم با پرداخت مالیات هزینه امنیت را پرداخت می کنند !
ف.خ۲۳۴۰۱۲۹۱۳:۲۱:۱۰ ۱۴۰۰/۹/۲۷
ضمن این که قوه قضاییه و دادسرا ها هم باید سختگیری بیشتری در مورد افرادی که امنیت جانی و مالی شهروندان را تهدید می کند بخرج دهند.
مصطفی۲۳۴۰۲۰۱۱۳:۵۷:۱۶ ۱۴۰۰/۹/۲۷
سلام پس این همه درآمدها رادولت می‌خواهد چکار کند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین