سوغات مسافران جمعه سیاه ترکیه امیکرون خواهد بود؟

گروه اجتماعی الف،   4000913001

تسهیل در سفر به کشور‌های خروجی و عدم کنترل لازم مسافران ورودی و خروجی به کشور می‌تواند سبب ظهور سریعتر امیکرون به کشور شود.  

سوغات مسافران جمعه سیاه ترکیه امیکرون خواهد بود؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، چند روزی است که خبر‌هایی از انتشار سویه جدید کرونا با نام امیکرون در جهان در حال انتشار است. ویروسی که از در بوتساوانا در آفریقای جنوبی شناسایی شده و به نظر می‌آید در این کشور، به ویژه در استان شمالی گائوتنگ" با دو کلانشهر پرتوریا و ژوهانسبورگ، شیوع یافته است.

در هنگ‌کنگ این سویه ویروس در کسانی شناسایی شده است که از آفریقای جنوبی به این کشور سفر کرده بودند. یک نفر نیز در رژیم صهیونیستی به این ویروس آلوده شده است که از سفر به "مالاوی"، کشوری واقع در جنوب شرقی آفریقا، بازگشته بود.

نگرانی‌ها از شیوع این سویه جهش یافته در ایران نیز وجود دارد. بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در تاریخ ۷ آذر سال جاری درباره این ویروس اظهار کرد: با همه مراقبت‌ها احتمال ورود ویروس جدید به کشور وجود دارد و باید رعایت کنیم البته در آفریقای جنوبی درصد کمی از مردم واکسینه شده بودند و این در جهش ویروس موثر بوده است، با این حال ما باید واکسیناسیون را افزایش دهیم.

اوافزود: ستاد کرونا ورود از ۶ کشور را به ایران ممنوع کرد. باید بر مبادی ورودی کشور نظارت کنیم و دیشب بازدیدی از فرودگاه امام خمینی داشتیم و تمهیدات لازم دیده شد و نظم و ترتیب و اقدامات خوب بود و توصیه‌های لازم را اعلام کردم، اما مهم این است که مردم باید مراقبت کنند تا گرفتار بیماری نشویم چرا که ما وضعیت خوب و پایداری از نظر بیماری کرونا داریم و باید توجه داشت که در آفریقای جنوبی ٢۶ درصد مردم واکسینه شده اند و اثر واکسن‌ها بر سویه جدید اعلام نشده است و هنوز برای اعلام آن زود است و ما مراقبت‌های خودمان را انجام می‌دهیم و توصیه ما این است که واکسن نزده‌ها واکسن تزریق کنند.

 

این در حالی است که  آمار قابل توجهی از خروج مسافران از مرز ایران به ترکیه در فضای مجازی منتشر شده است. در بازه زمانی ۱۱ روزه از ۲۷ آبان ماه تا ۸ آذر ماه ۱۶ هزار و ۷۵۹ نفر ایرانی از مرز‌های زمینی وارد ترکیه شدند که در همین ایام ۱۶ هزار و ۶۲۹ نفر به کشور برگشتند.

هفته گذشته جمعه سیاه که فرصتی برای خرید با تخفیف‌های چند ده درصدی است با استقبال عجیب ایرانی‌ها از مراکز خرید ترکیه مواجه شد. هزاران ایرانی از مرز‌های زمینی و هوایی برای خرید در این ایام ویژه خود را به مقاصد مختلف رساندند و مراکز تجاری وان در ترکیه بسیار پر ازدحام بودند و جمعیت قابل توجهی از ایرانی‌ها از مرز رازی خود را به مراکز خرید وان رساندند.

مرز‌های زمینی برای مسافران هشت کشور آفریقایی بسته شد، علاوه بر آن تعدادی از مرز‌های هوایی نیز به دلیل این سویه جدید مسدود شده است.

یک مقام مسئول در وزارت بهداشت عربستان سعودی، ظهر روز (چهارشنبه)، خبر داد که یک مورد مبتلا به سویه جدید ویروس کرونا در این کشور شناسایی شده است. به گفته این این مقام سعودی، فرد یادشده یکی از شهروندان این کشور بوده که به شمال آفریقا سفر کرده و پس از بازگشت به عربستان ابتلای او به سویه جدید تأیید می‌شود.

او اضافه کرد: این فرد و افرادی که با او در ارتباط بوده‌اند، قرنطینه شده‌اند و اقدامات بهداشتی لازم در این خصوص اتخاذ خواهد شد.

وزارت کشور عربستان سعودی پیش از این تمام پرواز‌ها از مبدأ مالاوی، زامبیا، ماداگاسکار، آنگولا، سیشل، جمهوری موریس و جزایر کومور به عربستان و همچنین سفر به این کشور‌ها را به علت نگرانی از شیوع کووید-۱۹ لغو کرده بود.

اما سوالی که ایجاد می‌شود این است که آیا سفر به کشور‌های همسایه یا برگزاری تور‌های گردشگری به خارج از کشور، چون تفلیس، تایلند، آنتالیا، دبی و ... باعث ورود سریعتر امیکرون به کشور نمی‌شود؟

احتمال ورود امیکرون به کشور وجود دارد

مسعود یونسیان رئیس کمیته پژوهش و اپیدمیلوژی کمیته علمی کرونا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره ورود امیکرون به ایران بیان کرد: تضمینی وجود ندارد که امیکرون به ایران وارد نشده باشد و احتمال ورود آن به ایران وجود دارد کشور آمریکا که به طور مداوم سویه‌های ویروس را رصد می‌کند وارد نشدن امیکرون را رد نکرده است.

وی ادامه داد: ما باید فرض کنیم که امیکرون وارد ایران شده است و بدون اینکه جو و هراس ایجاد کنیم، مراقبت های لازم را داشته باشیم و باید دانست که نمی‌توان کل جامعه را محدود کرد بلکه با طرحی مانند محدودیت هوشمند افراد واکسن نزده محدود می‌شوند و وضعیت سامان بهتری پیدا می‌کند.

رئیس کمیته پژوهش و اپیدمیلوژی کمیته علمی کرونا بیان کرد: ما حتی وقتی در اوج بیماری هم هستیم به جای تعطیلی‌ و اعمال محدودیت‌هایی که به درستی اجرایی نمی‌شود بهتر است به افرادی که کمتر خطر ایجاد می‌کنند اجازه فعالیت بدهیم .

یونسیان یادآوری کرد: جلوی ورود و خروج از کشور را نمی‌توان گرفت و ویروس ممکن است در برخی کشورها در حال گردش بوده و هنوز شناسایی نشده باشد به همین دلیل بستن مرزهای کشور و قطع رابطه با سایرین نمی‌تواند جلوی ورود ویروس را بگیرد.

رئیس کمیته پژوهش و اپیدمیلوژی کمیته علمی کرونا تاکید کرد: باید واکسیناسیون را افزایش دهیم و با محدودیت هوشمند از فعالیت افراد واکسینه نشده جلوگیری کنیم، چرا که نمی‌توان مرزهای کشور را به روی سایر کشورها بست اما می‌توان مراقبت‌ها را تشدید کرد. ‌

 

محمدرضا محبوب فر عضو انجمن علمی آموزش بهداشت وارتقا سلامت ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره اظهار کرد: بنده معتقد هستم به دلیل اینکه سرعت انتشار و انتقال ویروس امیکرون چندین برابر دلتاست، این ویروس نیز همچون سایر ویروس‌های جهش یافته قابلیت این را دارد که وارد ایران شود.

او افزود: حتی ممکن است این ویروس تا کنون وارد ایران شده باشد؛ اما هنوز قابل تشخیص نیست. تردد بین ایران و کشور‌های مختلف شدت گرفته است و همین موضوع می‌تواند احتمال شیوع امیکرون را افزایش دهد.

محبوب فر با اشاره به اینکه دربرنامه قرنطینه‌های مرزی باید تجدید نظر شود، گفت: برای کنترل این ویروس اعلام شده که مسافران ورودی و خروجی به کشور باید مورد آزمایش‌های تشخیص کرونا قرار بگیرند، اما این به تنهایی کافی نیست.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت عنوان کرد: مسافرانی که از کشور خارج یا وارد کشور می‌شوند باید حتما ۱۰ روز قرنطینه شوند تا مشکل انتقال این ویروس کنترل شود. سفر به خارج از کشور به ویژه ترکیه و عراق تسهیل شده است و همین مسئله به نظر من باعث  نگرانی می‌شود.

او با اشاره به اینکه در عادی سازی‌ها باید تجدید نظر شود، گفت:  باید برای مدارس ودانشگاه‌ها محدودیت‌هایی در نظرگرفته شود، حضوری بودن مدارس ودانشگاه‌ها درست  نیست.

محبوب فر عنوان کرد: امیکرون یک ویروس ناشناخته‌ای که تنها سرعت انتقالش شناسایی شده است. ورودی و خروجی مرز‌ها باید به صورت جدی کنترل شود و باید آزمایش‌های لازم بر روی مسافرانی که از کشور خارج شدند انجام شود.

آنچه تاکنون باعث وحشت مقامات بهداشتی جهان شده است، تعداد بالای جهش‌های رخ داده در این ویروس است که بالغ بر ۵۰ مورد می‌شود. این جهش‌ها به صورت اتفاقی باعث تغییر ساختار ژنتیکی ویروس نشده است.

اصلی‌ترین مایه نگرانی در این باره شدت مسری شدن ویروس، تاثیر جهش بر میزان مرگ و میر و نیز مقاومت ویروس در برابر واکسن‌های موجود است. متخصصان می‌گویند جهش‌ها می‌توانند تغییراتی در ویروس در جهت قوی‌تر شدن یا ضعیف‌تر شدن آن ایجاد کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین