انگیزه‌های ترکیه از تشکیل شورای منطقه‌ای کشورهای ترک زبان

گروه جهان الف،   4000830131 ۵۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

ترکیه با تشکیل شورای منطقه‌ای کشورهای ترک زبان انگیزه‌های متفاوتی دارد که ممکن است در این راه با چالش‌های متعددی رو به رو شود.

انگیزه‌های ترکیه از تشکیل شورای منطقه‌ای کشورهای ترک زبان

به گزارش الف، هفته گذشته نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو «شورای ترک» در ترکیه برگزار شد  که در این نشست وزرای امور خارجه ترکیه، جمهوری آذربایجان ، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان، گفتگوهای اولیه را به  پایان رساندند. «مولود چاووش اوغلو»  وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که یک سند تاریخی توسط سران به امضا می‌رسد و نام شورای ترک، از این به بعد به «سازمان دولت‌های ترک» تغییر خواهد کرد.

 تلاش برای توسعه و تشکیل شورای منطقه‌ای کشورهای ترک زبان یکی از اهداف استراتژیک ترکیه است که پس از تحولات اخیر قره باغ، اهمیت بیشتری برای  « رجب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه پیدا کرده است.

دولت ترکیه به دنبال استفاده سیاسی و تبلیغاتی گسترده از سازمان دولت‌های ترک و ایفای نقش منطقه‌ای  است و تلاش می‌کند تا برای رسیدن به هدفش از هر پتانسیلی برای جمع‌آوری کشورهای بیشتر اطراف خود استفاده کند و به دنبال استفاده از این پتانسیل در منطقه و آسیای میانه برای کسب امتیازات بیشتر است .

آنکارا  قصد دارد  با هر کشوری بر اساس  نیاز و منافع خود وارد معامله و مذاکره می‌شود. به عنوان مثال برخی کشورها را  مانند قطر و جریان اخوان المسلمین به عنوان متحدین ایدئولوژیک خود معرفی کرده است.همچنین سعی می‌کند برخی کشورها را  با وجود برخی اختلافات ایدئولوژیک و سیاسی در فضای اقتصادی حفظ کند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری « مرصدالشام» در توافقنامه رسمی تأسیس شورای منطقه‌ای کشورهای ترک زبان آمده که هدف این سازمان ارتقای صلح، امنیت و ثبات در منطقه از طریق تلاش‌های مشترک است.اما ترکیه با تأسیس شورای دولت‌های ترک زبان اهداف دیگری دارد و آن بازگشت به تفکر « پان ترکسیم» است که با هدف ایجاد یک ائتلاف از کشورهای ترک زبان در آسیای میانه می‌خواهد مقام رهبری این دولت‌های ترک زبان را در عرصه نظام منطقه‌ای و بین‌المللی بدست آورد .

پایگاه خبری مذکور تاکید کرد هر چند دولت ترکیه مدعی است که بازگشت به تفکر پان ترکیسم را با هدف ایجاد یک ائتلاف از کشورهای ترک زبان در جغرافیای آسیای میانه دنبال می‌کند تا به زعم خود بتواند ترکیه آینده را در مقام رهبری این دولت‌های ترک زبان در عرصه نظام منطقه‌ای و بین‌المللی جایگاه بخشد اما واقعیت آن است  به دلیل تاریخی و جغرافیای سیاسی امکان محقق شدن این موضوع وجود ندارد  و تنها اقدامی است که هزینه های امنیتی سنگینی را بر دوش ملل منطقه و به ویژه مردم ترکیه تحمیل کرده است. همچنین به دنبال این اقدام  کشورهای ترک در آسیا برای همیشه موجودیت خود را از دست خواهند داد و ممکن است زیر پرچم هلال ترکیه از روی نقشه محو شوند.

بر اساس بسیاری شواهد مانع اصلی گسترش  این برنامه «گرجستان و ارمنستان» است و همچنین  آنکارا از طریق اهرم‌های اقتصادی و سیاسی  در مورد ارمنستان «بی پناه» است و به همین دلیل تلاش می‌کند تا گام های نظامی-سیاسی علیه ارمنستان بردارد. همگون سازی نرم ملت ترک زبان آسیا، تلاش برای اتحاد آنها و همچنین جذب ناظران از کشورهای دیگر برای تحقق رویای بزرگ  آنکارا یکی از  انگیزه‌های دولت ترکیه بوده است.

همچنین رقابت‌های منطقه‌ای ترکیه با عربستان  و امارات باعث شده تا به تشکیل سازمان دولت‌های ترک روی آورد.

ترکمنستان که سیاست بی طرفانه‌ای را اتخاذ کرده بود، به حضور در نشست‌های پیشین  شورای ترک  اشتیاقی نداشت اما در این نشست رضایت نسبی خود را اعلام کرد که می‌توان گفت تغییر نسبی موضع ترکمنستان نسبت به شورای ترک برگ برنده‌ای برای ترکیه است.

کشورهای عضو به دنبال ایجاد مناطق اقتصادی مشترک و ایجاد یک بانک توسعه برای تسریع کار مشترک در پروژه‌های زیربنایی هستند. در جبهه نظامی، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس علاوه بر انعقاد قراردادهایی برای فروش تسلیحات، زره پوش و خودروهای نظامی به دنبال تبادل تخصص نظامی با انجام تمرینات مشترک هستند.

اما در این مسیر، دولت اردوغان با چالش‌هایی  مواجه خواهد شد که یکی از این چالش‌ها این است که کشورهای ترک زبان عضو سازمان ظرفیت‌های اقتصادی فعالی برای توسعه تجارت خارجی ندارند و زیر ساخت‌های ترابری حمل و نقل نیز ضعیف است.

همچنین از لحاظ سیاست خارجی، تمامی این کشورهای شورای ترک نمی‌توانند با یکدیگر هماهنگ و با آسودگی خاطر و بدون ترس از پیامدها و چالش‌های پیش رو عمل کنند.  بدین ترتیب روند مثبت و مناسبی برای همکاری‌ شورای دولت‌های ترک  زبان  پیش بینی نمی‌شود.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۰۰۴۳۸۰۴:۴۰:۴۸ ۱۴۰۰/۹/۱
هدفشان دشمنی و ضربه زدن به ایران و ارمنستان است. همین.
ناشناس۲۳۰۴۱۰۴۱۳:۵۷:۳۲ ۱۴۰۰/۹/۲
‌گل گفتی
ناشناس۲۳۰۰۴۷۲۰۵:۴۳:۳۹ ۱۴۰۰/۹/۱
این پان ترک ها واقعا چی میگن این وسط همشون رو از ایران اخراج کنید
ناشناس۲۳۰۰۵۷۱۰۷:۵۲:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۱
اردوغان منافع کشورش در نظر دارد این ما هستیم که غافل مانده ایم.
ناشناس۲۳۰۱۱۹۵۱۳:۲۸:۴۱ ۱۴۰۰/۹/۱
منافعی که بلد هم نیست و می زند خرابکاری می کند
ناشناس۲۳۰۱۴۵۴۱۵:۳۱:۳۵ ۱۴۰۰/۹/۱
می فرمایید چی کار باید بکنیم، شما ایده بده. اورداغون دنبال تفرقه رفته داداش نه اتحاد هدف آقای متوهم چیز دیگه است.
فرزند شهید۲۳۰۰۵۹۵۰۸:۱۸:۳۹ ۱۴۰۰/۹/۱
پان ترکیسم، بحرانی که در آینده، بیشتر ایران را درگیر خودش میکند. باید نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ، پیشگیری کنند.
ناشناس۲۳۰۰۶۳۴۰۸:۴۶:۱۳ ۱۴۰۰/۹/۱
ترکیه گام به گام در جهت تقویت بنیه سیاسی و اقتصادی خود گام بر می دارد
ناشناس۲۳۰۱۴۵۶۱۵:۳۲:۴۱ ۱۴۰۰/۹/۱
حتما معتقدی ما نشستیم تماشا
ناشناس۲۳۰۰۶۹۶۰۹:۲۳:۳۵ ۱۴۰۰/۹/۱
ایران به دلیل داشتن جمعیت ترک بسیار زیاد برای تامین منافع کشور حتما باید در این سازمان عضویت داشته باشد. این سازمان برای ما فرصت است نه تهدید.
کاربر ناشناس۲۳۰۳۲۶۴۰۸:۴۸:۱۹ ۱۴۰۰/۹/۲
فکر نکنم بشه، چون نگفته کشور هایی که ترک ها در اون سکونت دارن، گفته کشور های ترک زبان، یعنی کشور هایی که اکثریت ترک زبان هستن و زبان رسمی ترکی باشه
ناشناس۲۳۰۰۷۵۳۰۹:۵۰:۴۲ ۱۴۰۰/۹/۱
ترکی زبان نیست فقط یک لحجه است. آذربایجان همانطور که از اسمش پیداست منطقه ای است در قلمرو ایران و هیچ ربطی به ترکها که فقط در ترکستان قزاقستان میایند باشند. ترکیه بینهایت دورو است.
ناشناس۲۳۰۰۹۸۴۱۱:۲۵:۵۱ ۱۴۰۰/۹/۱
تو کجای زبان ترکهای ایران واژگان فارسی پیدا میکنی که ترکی را لهجه میدانی؟
رضا۲۳۰۱۰۸۴۱۲:۲۸:۲۲ ۱۴۰۰/۹/۱
ترک های ترکیه ،با اریایی های شیعه اذر بایجان و مغولهای ترکستان کاملا متفاوتند اینها تفکرات مالیخولیایی سلطان اردوغان است که تعبیری جز نمایش ندارد.
ناشناس۲۳۰۳۰۳۲۰۵:۱۸:۵۳ ۱۴۰۰/۹/۲
تمامی اسامی شهرها آذربایجان پارسیست. مانند تبریز. مشکین شهر پارس آباد. دشت مغان. آذر شهر. اردبیل.ارومیه. خود اسم استان. ساعت نه چده= ساعت چنده؛ گول= گل بازم بگم.
ناشناس۲۳۰۳۳۷۶۰۹:۳۲:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۲
حتی روزهای هفته ترکها هم فارسی است فارسی زبان اداری عثمانی بوده زبان ترکی حداقل یک سوم واژگانش فارسی هستند نگاهی به تابلو مغازه های ترکیه بنداز متوجه میشوی اگر پانترکیسم کورت نکرده باشه
تبریزی۲۳۰۱۲۶۵۱۳:۵۸:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۱
شما اول تفاوت بین زبان، گویش و لهجه رو بفهم بعد سخرانی کن. چیزی که باید می گفتی این بود که آذری یک گویش هست و حتی یک زبان مستقل. هرچند شباهت های اندکی با ترکی و فارسی هم داره. در ضمن اون لهجه است نه لحجه. تعجبم از تعداد مثبت هایی هست که گرفتی.
ناشناس۲۳۰۱۲۷۸۱۴:۰۳:۲۸ ۱۴۰۰/۹/۱
از لحجه گفتنت معلومه در چه حدی هستی. لحجه !!!!!!
ناشناس۲۳۰۳۰۳۹۰۵:۳۳:۴۵ ۱۴۰۰/۹/۲
ما برون را بنگریم و قال را ما درون را بنگریم وحال را.
ناشناس۲۳۰۳۲۷۰۰۸:۵۱:۲۶ ۱۴۰۰/۹/۲
تواصلا لهجه وتواصلازبان ولهجه را میدونی چیه ترکی یه زبان بین المللی هست
ناشناس۲۳۰۰۸۰۶۱۰:۰۸:۴۱ ۱۴۰۰/۹/۱
یکی آپارتاید دینی بود که شد اسرائیل و نسل کشی می کرد و الان هم دیگر نمی تواند نیل تا فرات اجرا کند و یکی هم این کوچولوها هستند که دنبال آپارتاید زبان و قومیت هستند که در حد آن اولی هم نیستند و فقط دهان پر کن هستند
ناشناس۲۳۰۰۸۵۹۱۰:۲۹:۵۱ ۱۴۰۰/۹/۱
ترکیه ایران را هم شریک استراتژیک ایران مینامد همین چند روز پیش چاووش اوغلو ایران را مثل خانه دوم خود معرفی کرد نکته جالب اینجاست که ترکیه با وجود ارتباطات گسترده با طیفهای متنوع کشورها از ایران و قطر و کشورهای ترک زبان گرفته تا امریکا و اروپا و رژیم صهیونیستی، با کوچکترین تحریمهای امریکا که قابل قیاس با تحریمهای ایران هم نیست دچار تزلزلهای شدید اقتصادی و افت شدید ارزش لیر میشود
ایران دوست۲۳۰۰۹۲۶۱۰:۵۹:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۱
کاش دوتا آدم عاقل هم پیدا می شد تا چنین کاری را در مورد کشورهای فارس زبان همانند ایران. افغانستان. تاجیکستان و ازبکستان و..... انجام دهد.
ناشناس۲۳۰۱۱۸۸۱۳:۲۴:۰۷ ۱۴۰۰/۹/۱
دقیقا... جانا سخن از زبان ما میگویی
علی آقو۲۳۰۱۲۱۵۱۳:۳۶:۱۸ ۱۴۰۰/۹/۱
ازبکستان کشور ترک نشین هس برادر، مطالعاتتو بیشتر کن.
ناشناس۲۳۰۱۲۳۴۱۳:۴۱:۴۸ ۱۴۰۰/۹/۱
افغانستان که پشتون است می ماند تاجیک ها
ناشناس۲۳۰۳۴۴۳۰۹:۵۴:۳۱ ۱۴۰۰/۹/۲
حد سوادت در این حده؟ سالهاست که زبان اصیل فارسی دری در افغانستان زبان رسمیه. پشتونها قومیتی بودندکه فقط به زور انگلیس و با کشتار و نسل کشی و اوردن قومیت های پشتون از کشورهای مجاور، به این قدرت رسیدن. مثل یهودی های فلسطین.
ناشناس۲۳۰۱۳۰۲۱۴:۱۵:۲۱ ۱۴۰۰/۹/۱
ازبکستان فارسی زبانه؟ ازبکها هم عضو سازمان کشورهای ترک زبان هستند و اما ما هم بهتره بجای انکار وجود ترکها در ایران واقعیتها را بپذیریم و با پیوست به این سازمان سعی کنیم از وجود اقوام مختلف به نفع کشور استفاده کنیم
سعید۲۳۰۳۳۸۴۰۹:۳۴:۱۴ ۱۴۰۰/۹/۲
بله در ازبکستان هم حدود ۷و۸میلیون تاجیک وجود داره داداش
ناشناس۲۳۰۳۵۱۰۱۰:۱۴:۲۴ ۱۴۰۰/۹/۲
شهرهای بزرگش مثل بخارا و سمرقند فارس هستند و مهد زبان فارسی دری
عباس جليلي۲۳۰۱۳۵۴۱۴:۴۰:۱۸ ۱۴۰۰/۹/۱
ازبكستان؟؟؟ مطمئني ازبكها فارس هستند
ناشناس۲۳۰۲۵۰۲۲۲:۲۷:۳۲ ۱۴۰۰/۹/۱
دو شهر سمرقند و بخارا در ازبکستان فارس زبان تاجیک هستند.
Damdam1404۲۳۰۲۵۹۸۲۳:۱۲:۴۶ ۱۴۰۰/۹/۱
با سلام بنده در مقاله ای که در کنفرانس بین المللی صلح و حل منازعه ۲۰۲۱ در دانشگاه تهران برگزار شد به طرح ایده اتحادیه پنج دوست(FFU) پرداخته ام که در برگیرنده کشورهای تاجیکستان، افغانستان، ایران، عراق، سوریه است. و چین را به اتحادیه اروپا وصل می نماید.
مهدی.۲۳۰۳۸۵۸۱۲:۱۵:۱۳ ۱۴۰۰/۹/۲
ازبکستانو قاطی خودتون نکنین که اونا هم ترک هستند.بهتره بگی تاجیکستان وبخشی از افغانستان وبخشی از ایران فارس زبانند
ناشناس۲۳۰۴۱۵۶۱۴:۲۷:۴۸ ۱۴۰۰/۹/۲
دقیقا ای کاش کسی پیدا میشد تا در مورد کشورهایی که در گذشته ای نه چندان دور که متعلق به ایران بودند همین سیاست ترکیه را اجرا میکرد در صورتی که هیچ یک از این کشورها در گذشته جز خاک ترکیه نبودند
بگی29۲۳۰۱۱۴۴۱۲:۵۸:۰۰ ۱۴۰۰/۹/۱
دنبال چنین کاری برای کشور های عرب زبان بگردید نه فارس زبان
منم ایرانی۲۳۰۳۷۵۳۱۱:۲۹:۳۲ ۱۴۰۰/۹/۲
اینا خودشون از روی کشور های عربی اسکی رفتن و این سازمان رو تشکیل دادن عرب ها ده ها ساله کاری که اینا الان کردن رو انجام دادن.
علیجانی۲۳۰۱۱۷۵۱۳:۱۶:۰۸ ۱۴۰۰/۹/۱
ترکیه بینهایت دورو است ترکیه خطر به قوه برا ی منطقه است فقط به دلیل تعصب های بی جا و افراطی که از داعش بدترند ، در هر حال ترکیه با هر کشوری و یا فرصتی یک روش را دارد که اخر سر منافع خودش را بالا ببرد و حداکثر سو استفاده را ببرند ، ایجاد پایگاهای ملیتی به اسم زبان و یا قوم و یا نژاد و یا هر نام دیگر به زیان جامعه بشری است .
حسین۲۳۰۱۲۸۶۱۴:۰۷:۳۴ ۱۴۰۰/۹/۱
ترکیه سرمست از قدرت است اما پشیمان خواهد شد.
ناشناس۲۳۰۱۳۱۴۱۴:۲۲:۱۷ ۱۴۰۰/۹/۱
اهمیتی برا من ندارد خودتون را درگیر این بحث های مصنوعی نکنید
جانم فدای رهبر۲۳۰۳۲۹۷۰۹:۰۱:۳۹ ۱۴۰۰/۹/۲
ایرانی نماد غیرت و ایستادگی است .جانم فدای ایران چه کرد ، ، ترک . عرب . فارس .
ناشناس۲۳۰۳۴۱۰۰۹:۴۵:۰۱ ۱۴۰۰/۹/۲
هرگونه سیاستی که جناب اردوغان در پیش گرفته موفق شده ودراین مورد هم موفق خواهد شد
ناشناس۲۳۰۳۴۲۶۰۹:۴۷:۵۳ ۱۴۰۰/۹/۲
در ترکیه در حدود یک سوم جمعیتش غیر ترک ( کرد و اقوام دیگر) هستند . آنوقت اردوغان و هم پیاله ای هایش برای ایجاد ترکستان بزرگ از چین تا شرق اروپا نقشه می کشد!
امید۲۳۰۳۴۳۸۰۹:۵۳:۰۹ ۱۴۰۰/۹/۲
اردغان طرف دار اسرائیل حالا برشکسته شده و سعی دارد در غرق شدن به جای اسرائیل کشورهای دیگر را با خود غرق کند بدهی ۲۵۴ هزار ملیاردی ترکیه و برشکستگی جهانی....
مجید۲۳۰۳۴۶۳۰۹:۵۹:۵۳ ۱۴۰۰/۹/۲
دعاکنیدحسن همجواری باکشورهای همسایه داشته باشیم وانسانیت کشورهایی که مانند ترکیه دنبال جداسازی هستند ترکهارامتحدکنددراین زمان هیچ اثرمثبتی ندارد
کیان۲۳۰۳۵۳۶۱۰:۲۰:۴۴ ۱۴۰۰/۹/۲
دقیقا مغول ها دور هم جمع شدن نمیدونم این واژه تورک یعنی چه زبانه یا فرهنگ
حمید۲۳۰۳۷۱۲۱۱:۱۴:۲۰ ۱۴۰۰/۹/۲
مشخصه این سناریو از پیش نوشته شده است از سالها پیش ترکیه پیش میبره ما تازه یکی یکی داریم میفهمیم
معصومه۲۳۰۳۸۶۱۱۲:۱۶:۵۴ ۱۴۰۰/۹/۲
بیاید عاقلانه فک کنیم ترکیه برای ایرانیها شده ایران دوم چقد ایرانیا اونجا ملک خریدن و دارن مالک ترکیه میشن
ناشناس۲۳۰۴۰۰۵۱۳:۱۶:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۲
سلام اصلاکشورهای ازبکستان ترکمنستان و غیره برای ایران بوده بعدها ترک شدن
ممد۲۳۰۴۰۲۲۱۳:۲۷:۴۲ ۱۴۰۰/۹/۲
اینطور خان خان‌ها می گوید همه زبانها باید جبهه تشکیل بدهند و دنیا بشود مثل جنگل وحشی وهمه همدیگر راپاره پاره کنند
ناشناس۲۳۰۴۰۷۲۱۳:۴۵:۳۴ ۱۴۰۰/۹/۲
اردوغان و کل حکومت آنکارا از حمایت خارجی نسبت به جمعیت کثیر کرد ساکن ترکیه میترسن، ایران هم بیشترین جمعیت کرد در جهان رو داره، ایکاش به جای بسیاری از هزینه های اضافی ما هم از طریق فرهنگی از کردهای ترکیه حمایت میکردیم و حتی از کردهای سوریه که برای اردوغان خطر محسوب میشن. ولی متاسفانه!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      آخرین عناوین