خطیب‌زاده: گروسی بزودی به ایران سفر می‌کند/ تمرکز در وین بر رفع تحریم‌ها است

گروه سیاسی الف،   4000824026

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که از رافائل گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی برای سفر به ایران دعوت شده و تاریخ برای سفرش پیشنهاد شده و به زودی عازم ایران خواهد بود و منتظر پاسخ وی هستیم.

خطیب‌زاده: گروسی بزودی به ایران سفر می‌کند/ تمرکز در وین بر رفع تحریم‌ها است

به گزارش فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

* سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به سفر امروز وزیر خارجه ترکیه به تهران عنوان کرد: وی قرار است علاوه بر دیدار با حسین امیرعبداللهیان با رئیس جمهور هم دیدار و گفت‌وگو کند و گفت‌وگوها در موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در این سفر که از قبل تنظیم شده بود، متمرکز خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره سفر چاووش اوغلو بیان کرد: تمرکز اصلی ما در این سفر پیگیری برخی توافقاتی است که از قبل بین دو کشور صحبت شده و تمرکز بر ارتقای روابط اقتصادی است و درباره همکاری‌های مرزی بحث خواهد شد و درباره برخی موضوعات منطقه ای مثل قفقاز جنوبی، وضعیت در شامات و افغانستان و موضوعات مورد علاقه دو طرف گفت‌وگو خواهد شد.

* خبرسازی‌های رسانه‌های صهیونیستی

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره فرمانده گروه مستشاری ایران در سوریه و برخی مطالب منتشر شده در رسانه‌های صهیونیستی و سعودی در این خصوص بیان کرد: این خبرسازی‌های رسانه‌های صهیونیستی و بعضا برخی کشورهای دیگر، تازه نیست. روابط ایران و سوریه در سطوح مختلف از عمق و دامنه بسیار گسترده‌ای برخوردار است و در سطوح راهبردی پیگیری می‌شود.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: اتفاقا فرمانده گروه مستشاری ایران در سوریه در پایان دوران ماموریت موفق خودش در سوریه مورد تقدیر وزیر دفاع سوریه قرار گرفت و مدالی از وی دریافت کرد. 

خطیب‌زاده ادامه داد: همه می‌دانند جایگاه جمهوری اسلامی ایران و روابطش با سوریه در چه سطحی است. این‌ها خبرسازی‌هایی است که ارزش پاسخ دادن ندارد.

* از تصمیم منطقه‌ای صرف در بحث مدیریت آب باید پرهیز کرد

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره سفر وزیر خارجه ترکیه و بحث مدیریت آب بین دو وزیر خارجه و احداث سد توسط ترکیه بر روی دجله بیان کرد: سفر وزیر خارجه ترکیه به جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تنظیم روابط است و از قبل پیش بینی شده و دستور مذاکراتی مفصلی درباره موضوعات مرزی و مدیریت آب‌های مشترک وجود دارد.

وی ادامه داد: سدی که اشاره کردید و روی رود دجله است و در پایین دست در عراق به فرات می‌پیوندد و بعد به اروندرود می‌رسد و از آنجا به خلیج فارس می‌ریزد، لذا همه کشورهایی که در پایین دست این مسیر هستند از هر تصمیمی در سطح منطقه‌ای و محلی متاثر می‌شوند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در مدیریت آب رویکرد جهانی و مدیریت مشترک و در نظر داشتن ابعاد انسانی و محیط زیستی و حقابه طبیعت مورد توجه است. هر چند باید به الزامات محلی توجه کرد ولی باید جهانی فکر کرد و مشترک تصمیم گرفت. ما درباره مدیریت آب در منطقه رویکرد یکسانی داریم و باید از نگاه منطقه‌ای و تصمیم منطقه‌ای صرف باید پرهیز کرد. چون اینها تاثیرات بلندمدت برای کل منطقه خواهد داشت.

* گروسی بزودی به ایران سفر می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات اخیر گروسی و این‌که تماسی با دولت ایران نداشته هم گفت: آقای گروسی مراودات نزدیکی با سازمان انرژی اتمی و هم با دوستان ما در سفارت در وین دارد و از ایشان دعوت شده و تاریخ برای سفر ایشان پیشنهاد شده و به زودی ان‌شاءالله عازم ایران خواهد بود. منتظر پاسخ ایشان هستیم.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: مراودات فنی ایران و آژانس در مسیر خوبی در جریان است و وی در این سفر علاوه بر رئیس سازمان انرژی اتمی با وزیر خارجه نیز دیدار خواهد کرد.

* گروهک‌های تروریستی در خاک عراق

وی در پاسخ به سؤالی درباره گروهک‌های تروریستی در خاک عراق و انجام عملیات در خاک ایران گفت: اشراف اطلاعاتی نسبت به این اقدامات وجود دارد. متاسفانه گروهک‌های معدودی هستند که با عملیات تروریستی و ایذایی از اقلیم کردستان و از خاک عراق وارد ایران می‌شوند و برخی اقدامات را انجام می‌دهند و بعد فرار کرده و به خاک عراق برمی‌گردند. برخوردها در سطح خودش انجام شده است ولی در سطح دیپلماتیک اعتراض جدی و رسمی ایران به طرف عراقی اعلام شده است و گفته شده ادامه این وضعیت ممکن نیست و ایران نمی‌تواند شاهد ادامه این وضعیت باشد و عراق هم براساس حسن همجواری نمی‌باید اجازه دهد که خاکش مأمن برخی از این گروهک‌های تروریستی شود.

* تمرکز در وین بر رفع همه تحریم‌ها

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال خبرگزاری فرانسه درباره مذاکرات پیش رو در وین اظهار داشت: بررسی‌های ما به جمع بندی رسید که درباره تاریخ گفت‌وگو با اعضای ۱+۴ به توافق رسیدیم. این گفت‌وگوها ادامه خواهد یافت برای رفع تحریم‌ها و تحریم‌هایی که با برجام ناهمخوان هستند و تحریم‌هایی که به صورت غیرقانونی توسط آمریکا علیه ایران اعمال شده همه باید لغو شوند.

وی اضافه کرد: برخی نکات اختلافی در ۶ دور مذاکرات وین بوده که مذاکرات به توافق نرسیده است. تمرکز ما در وین رفع همه تحریم‌هایی است که غیرقانونی توسط آمریکا اعمال شده است. ما نیت آمریکا را که مایل است به اعضای ۱+۴ بپیوندند می‌دانیم و باید این مسیر را تغییر دهند. آنچه برای ما مهم است رفع تحریم‌هاست و آنچه به عنوان راستی آزمایی رفع تحریم‌ها و تضمین‌های ضروری لازم ممکن است و همه در فرآیند بررسی جمع بندی شده و در گفت‌وگوها مورد تاکید قرار خواهد گرفت.

* مذاکرات ایران و عربستان

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات ایران و عربستان و تاریخ احتمالی دور جدید گفت‌وگوها هم گفت: تحول جدیدی شکل نگرفته، منتظریم جدیت را در طرف مقابل ببینیم. موضوعات دوجانبه و برخی موضوعات منطقه‌ محور گفت‌وگوهاست.

* سفر رابرت مالی به منطقه/ با منطقه درباره موضوعات منطقه‌ای صحبت می‌کنیم

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره سفر رابرت مالی به منطقه و برنامه ایران برای رایزنی با همسایگان اظهار داشت: ایران با همه کشورهای منطقه به غیر از یکی دو کشور که قطع رابطه است رفت و آمد و رایزنی دارد. در حوزه خلیج فارس از عمان، قطر، کویت و ... پاکستان و ... رفت و آمدها به صورت نزدیک برقرار است. رفت و آمدها بین تهران و این کشورها حاکی از روابط نزدیک است. اگر منظور شما این است که ایران درباره گفت‌وگوهای وین با کشورهای منطقه صحبت کند، ما با منطقه درباره موضوعات منطقه‌ای صحبت می‌کنیم.

* سفر باقری به اروپا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر باقری به وین و نقطه شروع مذاکرات اظهار داشت: سفر باقری به اروپا در ظرفیت معاونت سیاسی انجام شد و ایشان مذاکره کننده ارشد است و سه کشوری که در سفر بودند در گفت‌وگوهای وین حاضر هستند طبیعی است بخشی از گفت‌وگوها در پایتخت‌ها به مذاکرات وین اختصاص یافته است. ایشان در همه این کشورها علاوه بر مذاکره کنندگان ارشد این کشورها با مسئولان روابط دوجانبه و مسئولان منطقه‌ای در وزارت خارجه‌های آن کشورها ملاقات داشت و سفرش سه بعد داشته است. با مسئولان دوجانبه، منطقه‌ای و مذاکره کنندگان ارشد دیدار کرده است.

وی خاطرنشان کرد: آن‌چه مهم است این است که چگونه به توافق خوب در وین دسترسی پیدا کنیم اینکه گفت‌وگو از کجا شکل بگیرد موضوع ثانویه و کم اهمیت است. آمریکا باید رویکرد خود را تغییر دهد و برای اطمینانی که لازم داریم برای رفع تحریم‌ها که بر ضد ملت ایران اعمال شده است.

* ایران نسبت به امنیت و تمامیت ارضی و ثبات منطقه و خودش کاملا حساس است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره رزمایش در دریای سرخ با مشارکت اسرائیل، آمریکا و بحرین و امارات نیز اظهار داشت: ایران نسبت به امنیت و تمامیت ارضی و ثبات منطقه و خودش کاملا حساس است و از اطمینان کافی برخورداریم که این ثبات و آرامش توسط برخی که به دنبال ناامنی و ناآرامی هستند به هم نخورد. نفس این‌که ریشه‌های ناامنی و ترور به منطقه ما بیاید یعنی رژیم صهیونیستی و برخی کشورها با اشتباهات محاسباتی وارد معادلات با این رژیم شوند امر مضموم است. ایران در سطحی از اقتدار و آمادگی هست که همه می‌دانند نباید به مرحله بی ثباتی و ناامنی در منطقه نزدیک شوند.

به گزارش فارس، وی گفت: سفر امیرعبداللهیان به بغداد یک روز بعد از تحلیف بود برای جلسه بسیار فشرده بود در جای خود.

* رژیم صهیونیستی لکه ننگی برای تمدن بشری است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره اظهارات نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر این‌که ایران به دنبال نابودی اسرائیل و تسلط بر جهان و راندن جهان به ورطه تاریکی است، اظهار داشت: از سیاهچاله کره خاکی شنیدن این جملات مضحک است این رژیم لکه ننگی برای تمدن بشری است و می‌کشد و ترور انجام می‌دهد و تمام توان خود را گذاشته که توطئه کند هم در سرزمین اشغالی و هم در دیگر کشورها. صدور قطعنامه اخیر در مجمع عمومی نشان داد که چقدر جهان نسبت به خوی اشغالگری این رژیم توافق دارد و چقدر منزوی است و این‌که چند کشور به این قطعنامه رای مثبت داد این‌ها پیام دارد. 

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: مواضع وزارت خارجه و گفت‌وگوها در وین روشن است و هر جا به جمع بندی رسیده اعلام شده است. ما تمرکزمان در وین بر رفع موثر و یک جای تحریم‌ها و همراه با راستی آزمایی و تضمین است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: نیت آمریکا و خواست آمریکا بازگشت به برجام آنچه برای ایران مهم است این است که آمریکا نشان دهد به صورت موثر و قابل راستی آزمایی تحریم‌هایی که تحمیل کرده مرتفع می‌شوند.

* به شدت رفتار بایدن رصد می‌شود

وی درباره اظهارات اخیر بایدن هم بیان کرد: در روابط بین‌الملل و گفت‌وگوهایمان در موضوعات مختلف، هیچ وقت گفت‌وگوها را براساس خوش بینی و بدبینی نچیدیم. برای ما مهم واقعیت‌های روی زمین است. آن‌چه بایدن می‌گوید نشان می‌دهد چقدر دنیا متصل به هم است و هیچ کشوری قابل جدا شدن از بازار نیست. سال‌ها آمریکا تلاش کرده ملت ایران را از بازارهای جهانی خارج کند ولی هر روز کمتر نتیجه گرفته است و آن‌هم به خاطر جوانانی است که خلاق کار می‌کنند و هر چه تلاش کنند چند گام از جوانان ما عقب هستند. به شدت رفتار بایدن در تهران رصد می‌شود و براساس همین رفتارها گفت‌وگوها را در وین جلو می‌بریم.

* بدهی انگلیس به ایران قطعی است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره سفر باقری به انگلیس و بحث بدهی انگلیس به ایران اظهار داشت: عمده بحث‌های ما با انگلیس موضوعات دوجانبه است و یکی از بندهای دائمی آن بدهی چهار دهه‌ای انگلیس است که هر بار با بهانه به تعویق افتاده و این بدهی قطعی است و باید توسط دولت انگلیس پرداخت شود و این یکی از بندهای همیشگی گفت‌وگوهاست.

وی به مشارکت ایران در روند آستانه نیز اشاره کرد.

*  مرزهای ایران و ترکیه در این منطقه بیش از ۴۰۰ سال است مرزهای ثبات و امنیت بوده

خطیب‌زاده درباره منطقه قره سو و واگذاری این منطقه به ترکیه که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز اظهار داشت: مرزهای ایران و ترکیه در این منطقه بیش از ۴۰۰ سال است مرزهای ثبات و امنیت بوده و مثالی بوده که دو کشور چگونه می‌توانند در کنار هم با ثبات و امنیت باشند. موضوعات مختلفی با ترکیه داریم که همواره پیگیری کردیم.

* سفر کاظمی قمی به کابل

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر کاظمی قمی به کابل اظهار داشت: این سفر به عنوان نماینده ویژه ایران در امور افغانسنتان انجام و گفت‌وگوهایی با هیأت حاکمه سرپرستی در افغانستان خواهد داشت و درباره وضعیت امروز و فردای مردم افغانستان گفت‌وگو خواهد کرد.

وی بیان کرد: تلاش کردیم مردم افغانستان کمترین تاثیر را از تحولات افغانستان و خروج فاجعه بار آمریکا از این کشور داشته باشند. درباره مسئولیت این هیأت حاکمه گفت‌وگو می‌شود. نگران افراطی گری و تروریسم هستیم و شاهد اقدام منزجرکننده تروریسم در حمله به نمازگزاران بودیم و مسئولیت مستقیم هیأت حاکمه دارد که از امنیت نمازگزارن و مردم افغانستان حفاظت کند. اخباری از حضور داعش داریم که نگران کننده است و از جمله موضوعاتی است که در این سفر گفت وگو خواهد شد.

* استقبال از عادی سازی روابط کشورهای عربی با سوریه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: سوریه یکی از کنشگران مهم در جهان عرب بوده است. جای خوشحالی دارد که کشورها به صورت پنهان و امروز هم پذیرفتند واقعیت‌های روی زمین ایجاب می‌کند روابط خود را با سوریه به عادی سازی می‌رسانند این به نفع همه ملت‌های منطقه است. ایران از این روند نه تنها استقبال می‌کند بلکه تمام تلاش می‌کند این روند تسریع شود و کشورهای عرب و سوریه مجددا روابط خود را از سر بگیرند.

گروگانگیری کارمندان محلی سفارت آمریکا در صنعاء سؤال دیگری بود که در نشست مطرح شد که خطیب‌زاده در این باره گفت:‌ آن چه می‌دانم این است که انصارالله و دولت نجات ملی یمن دولت مسئولی بوده و براساس مسئولیت کشور را اداره کرده و جزییاتی در این خصوص ندارم.

وی درباره اتباع ایرانی گرفتار در مرز بلاروس خاطرنشان کرد: سفارتخانه‌های ما در کشورهای خارجی فارغ از این‌که اتباع ایرانی چرا گرفتار شده‌اند فارغ از هر ملاحظه‌ای وقتی متوجه می‌شوند به کمک آنها می‌شتابند. سفارتخانه‌های ایران پناهگاه‌های مردم هستند ولی باید مردم این هشدار را جدی بگیرند که گروه‌هایی به صورت فریب دهنده و با وعده‌های توخالی آنها را به اینجاها می‌کشانند و اتفاقات ناگواری برای آنها رخ می‌دهد. این پیامی است که همه باید به آن توجه کنند

این‌که گفته شده سه و نیم میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران خارج شده است سؤال دیگری بود که خطیب‌زاده عنوان کرد: در شرایط تحریمی اطلاعات ریزی نمی‌دهیم و باید از بانک مرکزی سؤال کنید. منابع متعددی در خارج از کشور داشتیم و داریم و در حال آزادسازی تدریجی آنها هستیم و به صورت تدریجی وارد چرخه اقتصاد شدند و تنها هم از یک منبع نبودند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری بیان کرد: بدون شک اگر آمریکا متوجه شود که دنیا نمی‌تواند توسط یکجگانبه‌گرایی آمریکا به گروگان گرفته شود و به رویکرد همگرایی با جامعه جهانی روی بیاورد و اگر بپذیرد سلاح تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه کشورها از جمله چین کنار گذاشته شود قطعا دنیای بهتری را پیش رو خواهیم داشت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  17. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  20. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  24. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  8. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  9. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  12. اسراییل چه باید بکند؟ 

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  17. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  18. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  19. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  20. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  21. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  22. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  23. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  24. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  25. رهبر انقلاب: رژیم خبیث صهیونیستی تنبیه خواهد شد

آخرین عناوین