دو پیشنهاد کلیدی برای حل مشکل تضمین دهی آمریکا در برجام

حسین رجائی،   4000823143 ۱۵۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
دو پیشنهاد کلیدی برای حل مشکل تضمین دهی آمریکا در برجام

همانگونه که می دانیم در مذاکرات هسته ای پیش رو با طرف غربی، مهمترین نگرانی ایران خلف وعده مجدد طرف آمریکایی است. بار پیش که آمریکایی ها بعد از اجرای کامل تعهدات ایران، از اجرای تعهدات خود سر باز زده و از برجام خارج شدند، قرار بود طرف اروپایی به عنوان میانجی با ابزارهایی همانند اینستکس، زیان ایران را جبران کند اما در عمل هیچ کاری پیش نبرد. قاعدتا اکنون هم، هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر ایران به تعهدات برجامی خویش برگردد مجددا آمریکایی ها بدعهدی نکنند بویژه اینکه وضعیت دموکراتها در آمریکا رو به تضعیف است و احتمال دارد هم کنگره و هم کاخ سفید را در انتخابات های پیشرو از دست بدهند.

به نظر می رسد در مذاکرات هسته ای گذشته، ما در اخذ یک تضمین محکم برای جلوگیری از بدعهدی ایالات متحده، دو اشتباه راهبردی داشته ایم: اول آنکه طرف اروپایی متحد آمریکا را به عنوان تضمین کننده انتخاب کرده ایم و دیگر آنکه به دنبال تضمین های اقتصادی بوده ایم.

اول آنکه مشخص است طرف اروپایی، متحد آمریکا و اسراییل است و برای آنها بازی می کند.  دیگر آنکه با توجه به تبادلات اقتصادی عظیم بین آمریکا و اروپا میشد براحتی حدس زد که گرفتن تضمین های اقتصادی بیفایده است. 

همین دو دلیل هم باعث شد اروپایی ها بی عملی خود را با این بهانه که دولت نمی تواند برای شرکت های خصوصی تعیین تکلیف کند و آنها هم از ترس مجازات های اقتصادی آمریکا تن به همکاری با ایران نخواهند داد، توجیه نماید.

به نظر می رسد راهکار رهایی از این وضعیت و اخذ تضمین های مطمئن و محکم، آن است که هر دو این زمین های بازی را عوض کنیم. اول آنکه به جای متحدان آمریکا به دوستان خود اعتماد کنیم و دیگر آنکه به جای تضمین های اقتصادی به دنبال تضمین های نظامی باشیم.

در خصوص پیشنهاد اول باید گفت از آنجا که خیانت و بدعهدی از سوی دولت های دوست یا متحد با احتمال بسیار کمتری نسبت به دولت های بیطرف یا دشمن صورت می گیرد، عاقلانه تر آنست که به جای طرف اروپایی، چین و روسیه را به عنوان میانجی و تضمین دهنده برگزینیم. اگر دوستان چینی و روسی ما خیلی اصرار دارند که ایران به برجام برگردد (که گویا اینگونه است)، خب خودشان هم عدم بدعهدی یا خروج مجدد آمریکا را تضمین کنند.

ممکن است برخی در اینجا اشکال کنند که از کجا معلوم دوستان ما در برابر فشارها یا وعده های آمریکا تسلیم نشده و به ما پشت نکنند (همچنانکه در گذشته نیز گاهی اتفاق افتاده). اولا باید گفت زمینه های همکاری ما بویژه در حوزه مسائل نظامی و امنیتی با روسیه و چین بسیار بیشتر از اروپایی هاست. کافیست برای دوستانمان روشن کنیم هرگونه بدعهدی برای ایران بسیار حیثیتی هست و ضربه شدیدی به روابط و همکاری های ما خواهد زد. راهکار دیگری هم وجود دارد که در پیشنهاد دوم مستتر است.

اما در خصوص پیشنهاد دوم باید گفت به نظر می رسد اخذ مجدد تضمین های اقتصادی از طرف غربی، احتمالا باز هم بیفایده هست چون در هر حال شرکت های اروپایی و حتی بعضا شرکت های روسی و چینی میتوانند ادعا کنند به علت ترس از مجازات های اقتصای آمریکا از همکاری با ایران واهمه دارند.

در اینجا به نظر می رسد توجه به نقش اسراییل راهگشا باشد. مشخص است که تأمین منافع اسراییل یکی از بزرگترین محرک های رفتار سیاست خارجی آمریکا بویژه در بین سیاستمداران جمهوریخواه است. اسراییل، هم از رسیدن ایران به آستانه دستیابی به بمب هسته ای وحشت دارد و به همین جهت توقف برنامه هسته ای کشورمان را می خواهد و هم از برداشته شدن تحریم های نظامی و کاهش فشارهای اقتصادی بر روی ایران نگران است. به همین جهت، بهترین گزینه صهیونیست ها، همین وضعیت فعلی کشاندن ایران به انجام تعهدات برجامی و سپس بدعهدی آمریکا در برداشتن تحریم هاست. 

از یک چشم انداز بالاتر می توان اینگونه گفت که جلوگیری از افزایش توان نظامی ایران جزء منافع کوتاه مدت و فوری اسراییل و جلوگیری از افزایش توان اقتصادی کشورمان جزء اهداف و منافع بلندمدت آن است. به نظر می رسد بتوان با یک تاکتیک مناسب صهیونیستها و به دنبال آن سیاستمداران حامی شان در آمریکا و اروپا را مجبور کرد که بین این دو هدف، یکی را انتخاب کنند به عبارتی برای روبرو نشدن با یک جهش در برتری نظامی ایران، کاهش فشارهای اقتصادی بر آن را بپذیرند.

این اتفاق مستلزم آنست که به جای تضمین هایی اقتصادی از طرف مقابلُ از چین و روسیه تضمین هایی برای تقویت توان تسلیحاتی کشورمان بگیریم. البته کشور ما از نظر نظامی خودکفایی بسیار بالایی دارد و در برخی بخش ها همانند حوزه های موشکی و پهپادی از جمله کشورهای پیشرو است لکن صهیونیست ها همواره از بهره مندی کشورمان از تسلیحات لبه فناوری بویژه در نبرد هوایی وحشت داشته اند. نمونه آن هم کارشکنی هایی است که در خرید بروزترین جنگنده ها یا سیستم های دفاع هوایی روسی انجام داده اند.

شرکت های تسلیحاتی برخلاف دیگر بنگاه های اقتصادی وابستگی بیشتری به دولت ها دارند. شرکت های تسلیحاتی چینی و روسی که اصلا مغضوب دولت های غربی محسوب میشوند و همکاری چندانی با آن ها یا بنگاه های اقتصادی شان ندارند. 

با ترکیب دو پیشنهاد ارائه شده در اینجا به نظر می رسد، اخذ تضمین های عیان و مشخص نظامی و تسلیحاتی از طرفهای چینی و روسی بتواند یک راهکار مناسب برای حل مشکل تضمین دهی طرف غربی باشد. بدین ترتیب، روسیه و چین تضمین خواهند کرد که در صورت بدعهدی طرف غربی، تسلیحات خاصی را با تهاتر با نفت به ایران یا متحدانش بفروشند یا در میدان هایی همانند سوریه، همکاری های اطلاعاتی و نظامی خود با ایران بویژه در مقابل اسراییل را افزایش دهند. 

مشخص است که هدف از اخذ چنین تضمین هایی، تقویت توان نظامی کشور ما یا بی توجهی به ابعاد اقتصادی مذاکرت هسته ای نیست، بلکه هدف دستیابی به ابزاری بازدارنده برای جلوگیری از بدعهدی اقتصادی طرف غربی است. بی شک جهش توان تسلیحاتی ایران یا متحدانش در سوریه و عراق برای اسراییل و حامیان جمهوری خواه و دموکراتش، دردناک خواهد بود و آن ها را در دو راهی سختی بین بدعهدی مجدد یا روبرو شدن با چنین وضعیتی قرار خواهد داد. 

حرف آخر آنکه واضح است نگارنده ادعا ندارد چنین مکانیسم اخذ تضمینی صد در صد درست عمل میکند. دنیای سیاست پیش بینی پذیری پایین و شگفتی پذیری بالایی دارد. فقط می‌توان گفت این روش، برتری بسیاری نسبت به راهبردهای گذشته خواهد داشت.
 
  

دیدگاه کاربران

علی۲۲۸۹۴۸۳۰۹:۱۰:۱۹ ۱۴۰۰/۸/۲۴
نویسنده ی مقاله کشورهای غرب از جمله آلمان و فرانسه و انگلیس را دشمن و بد عهد و در عوض چین و روسیه را دوست و متعهد نامیدند ! با توجه به آراء مثبت چین و روسیه در تمامی قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران و از طرفی مسدود کردن دارایی های ایران در این دو کشور همانند سایر کشورهای غربی، ملاک دوستی و دشمنی کشورها با ایران در چیست ؟
ناشناس۲۲۹۰۲۶۵۱۵:۳۹:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۲۴
چین و روسیه در اغلب جلسات شورای امنیت به نفع ایران رای داده اند! و اموال ایران را مسدود نکرده اند!
ناشناس۲۲۹۰۵۴۳۱۸:۱۷:۱۵ ۱۴۰۰/۸/۲۴
همین الان ۲۰ میلیارد دلار ایران در چین مسدود است و ایران فقط می تواند کالا وارد کند
ناشناس۲۲۹۰۷۹۸۲۰:۲۴:۴۵ ۱۴۰۰/۸/۲۴
چین و روسیه تهدید و تحریم و ترور نمی کنند تاریخ معاصر ایران از کودتای 28 مرداد 32 تا ترور سردار سلیمانی خباثت و شیطنت امریکا را نشان می دهد.
امیرنوراد۲۲۹۰۲۹۵۱۵:۵۳:۵۴ ۱۴۰۰/۸/۲۴
بنظرمن اگربمب اتم نداشته باشیم همون موقع که برجام راامضاکردیم باختیم .ایران برای برون رفت ازاین مشکل جندصدساله بایدبایدبایدبمب اتم بسازد.وگرنه بهانه دیگری پیدامیکنند.وملت راهم یه جوری قانع کنیم.دیگه ازجنگ بدترنمیتونه باشه
ناشناس۲۲۹۰۳۸۷۱۶:۴۷:۳۶ ۱۴۰۰/۸/۲۴
مگر کره شمالی بمب اتم دارد غلطی کرده است؟!!! منزوی ترین کشور جهان است. بمب اتم فقط در مقابل حمله نظامی بازدارندگی دارد. در حالی که الان قشار اقتصادی از حمله نظامی موثر تر است. قبل از نوشتن کمی فکر کنید
ناشناس۲۲۹۰۵۴۶۱۸:۱۸:۵۳ ۱۴۰۰/۸/۲۴
کره شمالی هم بمب اتمی دارد. اما به خاطر تحریم ها مردمش دارن علف میخورن
ناشناس۲۲۹۱۴۵۷۰۹:۵۳:۰۵ ۱۴۰۰/۸/۲۵
پاکستان و کره شمالی هم بمب اتم دارند ، مردمش و اقتصادش کجای دنیا هستند ؟ امان از جهل
1۲۲۹۰۳۷۵۱۶:۳۷:۴۷ ۱۴۰۰/۸/۲۴
همین اندک کالایی که وارد کشور می شود از چین تامین می شود . احتمالا جنابعالی در ایران زندگی نمی کنید !
ناشناس۲۲۸۹۴۸۴۰۹:۱۰:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۲۴
ما باید چهار زانو و دست به سینه و بدون تعیین پیش شرط بشینیم پشت میز مذاکره تا پراید نشده ۲۸۰ میلیون .
ناشناس۲۲۸۹۹۳۶۱۲:۴۴:۱۶ ۱۴۰۰/۸/۲۴
ساعت خواب تا وقتی تورم بالا دارید این عدد که هیچ چند برابر هم خواهد شد همچون در این 70 سال اخیر چه با نوکری و چه با اقتدار مگر تورم که درونی هم هست و ربطی به کدخدای شما هم ندارد درست کنید
ناشناس۲۲۹۰۱۴۵۱۴:۳۷:۴۹ ۱۴۰۰/۸/۲۴
بفرمایید درست کنید ماهم یاد بگیریم
ناشناس۲۲۹۰۸۰۵۲۰:۲۶:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۲۴
امریکایی ها اگر در مورد لغو موثر تحریم ها و خارج نشدن مجدد از برجام نمی توانند تضمین بدهند احیای برجام ممکن نیست و باید قید برجام را بزنند.
ناشناس۲۲۸۹۹۶۲۱۲:۵۶:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۲۴
این سری اگر حق ایران را ندهند کار اسرائیل را یکسره خواهیم کرد!
ناشناس۲۲۹۰۶۷۰۱۹:۲۳:۴۰ ۱۴۰۰/۸/۲۴
اینسری باید مکانیزم ماشه روبعکس بکنند، و مسئولیت راستی آزمایی لغو تروریسم اقتصادی رو به سازمانهای مستقر در آسیا بسپارند!
حامد۲۲۹۱۵۵۵۱۰:۴۵:۲۹ ۱۴۰۰/۸/۲۵
چجوری کار قدرت شیطانی اسرائیل با بیش از ۱۰۰ کلاهک هسته ای را یکسره خواهید؟ عزیزم اگه کار اسرائیل به این راحتی یکسره میشه ، تعلل جایز نیست.
ناشناس۲۲۸۹۹۶۸۱۲:۵۸:۳۷ ۱۴۰۰/۸/۲۴
ما ایرانیان که عزت داریم و تن به ذلت نمیدهیم اما تو مواظب باش یک وقت دوستان غربیت پشتت سوار نشن!!!
ناشناس۲۲۹۰۳۷۴۱۶:۳۷:۰۶ ۱۴۰۰/۸/۲۴
واقعا ایرانی هستی؟ من که شک دارم و مطمئنم عزتمند نیز نیستی
ناشناس۲۲۸۹۹۹۹۱۳:۱۶:۴۶ ۱۴۰۰/۸/۲۴
یه بار همین کاری که گفتی رو انجام دادیم پراید از ۲۰میلیون شد ۱۵۰میلیون، یعنی ۷برابر حالا اگه پراید بشه ۲۸۰میلیون تازه دوبرابر هم نشده، پس اگه مذاکره نکنیم بهتره!
سید۲۲۹۰۰۵۲۱۳:۴۳:۴۱ ۱۴۰۰/۸/۲۴
شما دچار خطا میشوید مگر شما ملت امام حسین نیستید؟او فرمود هیهات منا الذلة
ناشناس۲۲۹۰۲۷۹۱۵:۴۴:۰۶ ۱۴۰۰/۸/۲۴
ما ملت امام حسینیم اما دولت مردان ما حبیب بن مظاهر هستند؟
ناشناس۲۲۹۰۲۸۰۱۵:۴۴:۳۵ ۱۴۰۰/۸/۲۴
دقیقا از کدوم ملت امام حسینی حرف میزنی ؟ منظورت همین ملت منفعت طلب و سودجو که حتی به خودشان هم رحم نمی کنند؟
ناشناس۲۲۹۰۵۴۷۱۸:۱۹:۲۲ ۱۴۰۰/۸/۲۴
امام حسین زیر بار حرف زور نرفت ولی با برجام آبروی اسلام و انقلاب را بردین
ناشناس۲۲۹۰۶۴۸۱۹:۱۲:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۲۴
وقتی قیمت دلار از 32 هزار به 21 هزار تومان کاهش پیدا کرد چیزی ارزان شد؟ به دست و پای غرب بوسه هم زده شود حل مشکل نخواهد بود
ناشناس۲۲۸۹۴۸۵۰۹:۱۰:۴۱ ۱۴۰۰/۸/۲۴
در عرصه سیاست بین المللی دادن تضمین معنی و مفهوم ندارد.
ناشناس۲۲۸۹۵۷۰۰۹:۴۲:۱۸ ۱۴۰۰/۸/۲۴
کشورها با اهرم های سیاسی، شرکت در اتحادیه های بین المللی و دوستی با قدرت های بزرگ از حقوق خود صیانت می کنند.
ناشناس۲۲۸۹۷۹۵۱۱:۲۷:۵۹ ۱۴۰۰/۸/۲۴
اولین اصل سیاست، داشتن روابط با همه است. کشورهایی که دشمن سازی می کنند هم به ناچار عزلت نشین می شوند، هم منافع ملی شان مورد تهدید قرار می گیرد.
ناشناس۲۲۸۹۹۳۸۱۲:۴۶:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۲۴
آن وقت دکی جون چرا آمریکا جانت برای همه دنیا دشمن سازی می کند؟ هرچند این دوران هم دارد سپری شده و می شود کشور عادی که دنیا مدیون ایران باید باشند
ناشناس۲۲۹۰۰۱۹۱۳:۲۷:۵۶ ۱۴۰۰/۸/۲۴
آمریکا قدر 1 جهان است. ما قدرت چندم جهان هستیم؟؟؟
ناشناس۲۲۹۰۱۳۴۱۴:۳۳:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۲۴
امریکا 1 هم که باشد می خواهد شما را نابود کند نه شما آمریکا را!! و قدرت هم داشته باشید نمی تواند نابود کند شما را
ناشناس۲۲۹۰۱۱۱۱۴:۱۴:۰۶ ۱۴۰۰/۸/۲۴
گاو شیرده نباشید!
ناشناس۲۲۸۹۵۸۱۰۹:۴۵:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۲۴
در عرصه بین الملل فقط چماق و هویج جواب میدهد
ناشناس۲۲۸۹۶۴۴۱۰:۰۸:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۲۴
آمریکا تضمین نمیدهد
ناشناس۲۲۸۹۸۲۷۱۱:۴۹:۴۵ ۱۴۰۰/۸/۲۴
پس برجام کاغذ پاره‌ای بیش نیست
ناشناس۲۲۸۹۹۱۸۱۲:۳۸:۴۸ ۱۴۰۰/۸/۲۴
برجام چه کاغذ پاره باشد چه کاغذ پاره نباشد به غیر از شعار دادن، راهکار مناسبتر از برجام دارید لطفا ارائه فرمائید تا ملت از این خفت و خواری بیرون بیاد
ناشناس۲۲۸۹۹۴۵۱۲:۴۸:۵۰ ۱۴۰۰/۸/۲۴
راهکار اجرای قانون آژانس است و نه فرا قانون آژانس و اول هم اقتصاد درون درست کردن است که تحریم خود به خود کنار می رود
ناشناس۲۲۸۹۹۰۷۱۲:۳۴:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۲۴
ما هم در برجام تضمین ندادیم . وهر وقت بخواهیم می توانیم از آن خارج شویم فوقش بر می گردیم سر نقطه اول .
ناشناس۲۲۹۰۰۳۷۱۳:۳۷:۰۲ ۱۴۰۰/۸/۲۴
نخیر دوباره تحریم و پدیدار شدن آثار سو مدیریت وقتی پول نفت نباشد برای سرپوشی
ناشناس۲۲۹۰۶۰۷۱۸:۵۵:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۲۴
مکانیزم ماشه فقط برای ایران است.
ناشناس۲۲۹۰۱۱۲۱۴:۱۴:۵۳ ۱۴۰۰/۸/۲۴
حقمون رو با زبان قدرت می گیریم!
ناشناس۲۲۹۰۴۷۸۱۷:۳۶:۳۱ ۱۴۰۰/۸/۲۴
با کدوم زور حقتو میگیری امریکا بمب اتم دارد که یه دونش جزیزه ی انگلیس رو توی اب فرو میبره
ناشناس۲۲۸۹۵۸۲۰۹:۴۵:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۲۴
سیاست بازار بزرگ تهران نیست که چک تضمین شده بانکی در آن مبادله شود.
ناشناس۲۲۸۹۵۸۴۰۹:۴۶:۲۰ ۱۴۰۰/۸/۲۴
آن هم با یک تکه کاغذ
ناشناس۲۲۸۹۵۹۱۰۹:۵۰:۳۶ ۱۴۰۰/۸/۲۴
مهدی طائب: اگر در مذاکرات حق ما را با صحبت ندهند، آن را با قدرت می‌گیریم!
ناشناس۲۲۸۹۸۲۱۱۱:۴۸:۴۱ ۱۴۰۰/۸/۲۴
ایران هیچ اهرمی در دست ندارد. در صورت تعلل، پرونده ایران به شورای امنیت فرستاده خواهد شد.
ناشناس۲۲۸۹۹۴۱۱۲:۴۷:۵۰ ۱۴۰۰/۸/۲۴
آن وقت شورای امنیت برود چه فرقی دارد؟ تحریم که هستید جنگ هم جرات ندارند
ناشناس۲۲۹۰۰۶۱۱۳:۴۷:۵۲ ۱۴۰۰/۸/۲۴
فرق تحریم های شورای امنیت را به وقتش خواهید دید. به طور مثال وقتی که هیچ کشتی جرات پهلوگیری در بنادر ایران را نخواهد داشت چون بعدش هیچ بندری دیگری راهش نخواهد داد
ناشناس۲۲۹۰۰۹۲۱۴:۰۵:۴۸ ۱۴۰۰/۸/۲۴
فصل هفتم منشور ملل می دانی یعنی چه؟
ناشناس۲۲۹۰۱۴۲۱۴:۳۶:۱۶ ۱۴۰۰/۸/۲۴
4 سال تحریم سازمان ملل بوده اید قبلا ولی کمترین اثر در مقابل الان
ناشناس۲۲۹۰۱۵۸۱۴:۴۳:۵۵ ۱۴۰۰/۸/۲۴
وضعیت عراق زمان صدام و مرگ 500 هزار کودک بدون شلیک یک گلوله!
ناشناس۲۲۹۰۲۲۷۱۵:۲۳:۲۶ ۱۴۰۰/۸/۲۴
فصل هفتم و بخش جنگی آن نرفتید هیچ وقت و اگر هم بروید کسی جرات حمله ندارد
ناشناس۲۲۹۰۲۳۲۱۵:۲۵:۵۹ ۱۴۰۰/۸/۲۴
عراق آن روز و چه عراق امروز ثبات اقتصاد و تورم کمی دارند
ناشناس۲۲۸۹۹۵۷۱۲:۵۵:۴۸ ۱۴۰۰/۸/۲۴
اهرم ایران این بود که آنها غنی سازی را حتی قبول نداشتند ولی کاری کردیم که رسیدن به 3/5درصد که قبول کنند بقیه اهرم ها بماند که خیلی داریم
ناشناس۲۲۹۰۲۴۵۱۵:۳۱:۴۹ ۱۴۰۰/۸/۲۴
بر عکس فرمایش شما اتفاقا ایران الان دست پر رو داره وگرنه اینهمه دست و پا زدن های غرب و ادعاهای اسراییل مبنی بر اینکه اگه به مذاکره نریم مثلا حمله ی نظامی می‌کنه برای چیه ،،،اصولا اگه ما اهرم ندارم پس چرا هر روز غربیها از گذشتن زمان مذاکره می نالند !!! جسارت کرده و خواهشم اینه بیشتر مطالعه بفرمایید.
امیر۲۲۹۰۰۳۸۱۳:۳۸:۰۵ ۱۴۰۰/۸/۲۴
تضمین اینه که شرکتهای امریکایی بیان تو ایران سرمایه گذاری کنن که اگه یه وقت خواست خارج شه برای خودش هم هزینه داشته باشه.
ناشناس۲۲۹۰۳۱۱۱۶:۰۰:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۲۴
واقعادرست است
ناشناس۲۲۸۹۴۹۰۰۹:۱۳:۰۱ ۱۴۰۰/۸/۲۴
بروید خودتان را مسخره کنید و از شهدا شرم کنید که به خاطر بمب اتم داران بتن بریزید درقلب دانش و صنعت کشور تا با گدایی یک تکه نانی به شما بدهند
ناشناس۲۲۸۹۹۱۱۱۲:۳۶:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۲۴
لطفا از شهدا خرج نکنید ! شهدا جان عزیزشان را دادند بخاطر سعادت و بهروزی مردم ایران !
ناشناس۲۲۸۹۹۵۰۱۲:۵۱:۱۷ ۱۴۰۰/۸/۲۴
شهدا رفتند برای این که آب و خاک و ناموس نرود و آدرس غلط هم نده
ناشناس۲۲۸۹۴۹۲۰۹:۱۴:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۲۴
واقعیت‌ها می‌گوید که دشمنان ما پوسیده‌اند آمریکا بیش از این هیچ غلطی نمی‌تواند بکند پس نباید نگران باشیم
ناشناس۲۲۹۰۶۸۴۱۹:۳۱:۴۴ ۱۴۰۰/۸/۲۴
نامزد کردم پول ندارم جهزیه بخرم تحریم ها را بشکنین تا اجناس کمی ارزانتر بشود
ناشناس۲۲۸۹۴۹۶۰۹:۱۶:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۲۴
ما بدون آمریکا زندگی می‌کنیم. اگرچه کافران نپسندند، امروز برکت خون شهیدان قدرتمند هستیم.
ناشناس۲۲۸۹۶۳۶۱۰:۰۶:۳۲ ۱۴۰۰/۸/۲۴
مخصوصا در زمینه اقتصادی
ناشناس۲۲۸۹۶۴۵۱۰:۰۸:۵۰ ۱۴۰۰/۸/۲۴
شما هر جور می خواهید زندگی کنید. چرا مردم رو دنبال خودتون سختی و بدبختی می دید؟
ناشناس۲۲۸۹۸۴۷۱۱:۵۷:۴۷ ۱۴۰۰/۸/۲۴
مردم یعنی دوست دارن برده آمریکا و اسرائیل بشن که سرنوشتی شبیه افغانستان و عراق داشته باشن؟
ناشناس۲۲۸۹۹۱۳۱۲:۳۷:۱۴ ۱۴۰۰/۸/۲۴
چشماتو باز کنی می بینی همین حالا هم آمریکا واسرائیل دارن شرایط زندگی ما رو رقم میزنن!!
ناشناس۲۲۸۹۹۵۳۱۲:۵۲:۴۸ ۱۴۰۰/۸/۲۴
بعله، وقتی افراد اینها را اجازه می دهیم بیایند سرکار و گروگانگیری کنند از معیشت مردم باید هم بگویید دست آنها هست
ناشناس۲۲۹۰۰۶۸۱۳:۵۰:۳۷ ۱۴۰۰/۸/۲۴
شما چشمات رو باز کن کره جنوبی، ژاپن، امارات، ترکیه و... رو هم ببین که متحدین آمریکا هستن
ناشناس۲۲۹۰۲۴۰۱۵:۲۸:۱۱ ۱۴۰۰/۸/۲۴
کره و ژاپن و امارات مسائل داخلی شان را بین‌المللی نکردن و منتظر بر عکس مصر و مکزیک همین ترکیه و آرژانتین گدا پرور هستند و غرق در مشکلات
ناشناس۲۲۸۹۶۵۰۱۰:۱۰:۴۴ ۱۴۰۰/۸/۲۴
اگر راه شهیدان طی می کردیم که الان باج داده نمی شد به خارجی ها و سو مدیریت هم کمترین مورد!
علیرضا۲۲۸۹۴۹۸۰۹:۱۶:۴۲ ۱۴۰۰/۸/۲۴
چین ‌روسیه هرگز زیر بار ابن مواردی که شما گفتین نمیرن.یک درصد هم شک نکنین.
ناشناس۲۲۸۹۶۴۷۱۰:۱۰:۰۱ ۱۴۰۰/۸/۲۴
چین و روسیه بعد از 20 سال رفاقت با ایران حتی یک دلار هم در ایران سرمایه گذاری نکردن. حتی یک کارخانه هم در ایران تاسیس نکردن
ناشناس۲۲۸۹۸۱۷۱۱:۴۶:۴۴ ۱۴۰۰/۸/۲۴
خخخه سرمایه گذاری نکردن!!! ساعت خواب کدخدا پرست و لطفا یک چیزی. بگو مایه خنده نشود با این دروغ ها
ناشناس۲۲۸۹۹۲۳۱۲:۳۹:۳۷ ۱۴۰۰/۸/۲۴
خخخخ نداره اگه سرمایه گذاری کرده بودن الان ایران پر بود از کارشناسان چینی و روسی !! اما کو ؟ چرا نمی بینیم ؟!!
ناشناس۲۲۸۹۹۸۲۱۳:۰۴:۵۵ ۱۴۰۰/۸/۲۴
اینقدر درکت نرسیده که وقتی می‌گویی هیچ سرمایه نیامده یعنی دروغ و الان هم بخش های کوچکی سرمایه آنها وجود دارد
ناشناس۲۲۹۰۰۷۰۱۳:۵۲:۰۶ ۱۴۰۰/۸/۲۴
اگر واقعا حرف حق میزنی یک کارخانه که روسها و چینی ها در ایران تاسیس کردن رو نام ببرید
ناشناس۲۲۹۰۱۵۶۱۴:۴۳:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۲۴
ما که می زنیم درگوگل ده ها مورد الان دیدیم
ناشناس۲۲۹۰۲۶۱۱۵:۳۷:۴۵ ۱۴۰۰/۸/۲۴
اینهمه خودروچینی،لوازم چینی،قرارداد25ساله
ناشناس۲۲۹۰۳۶۹۱۶:۳۴:۴۰ ۱۴۰۰/۸/۲۴
این همه خودرو چینی وقرداد ۲۰ساله سودش به جیب چین می ره نه ما .
ناشناس۲۲۸۹۵۰۴۰۹:۱۸:۵۴ ۱۴۰۰/۸/۲۴
برجام قبلی هم فقط تا 2030 اعتبار داشت و ایران مخالف طولانی تر کردن آن بود! شما چطور برای قرارداد کوتاه مدت تضمین بلندمدت می خواهید؟
ناشناس۲۲۸۹۶۳۹۱۰:۰۷:۳۶ ۱۴۰۰/۸/۲۴
نباید هم طولانی شود و همین برجام هم غیر قانونی است و قانون آژانس چیز دیگری می گوید
ناشناس۲۲۸۹۵۰۵۰۹:۱۸:۵۹ ۱۴۰۰/۸/۲۴
یادش بخیر یک روزی دشمن را بیرون کردیم و حتی می خواستیم آن دشمن را ادب کنیم که منصرف شدیم و جام زهر را خوردیم و امنیت برای چندین دهه تضمین شد ولی الان برای این که چه مقدار دشمن را راه بدهیم در کشور و در مورد مسائل داخلی ما حرف بزنند تو سر و کله هم می زنیم و مردم هم له می کنیم
ناشناس۲۲۸۹۵۳۱۰۹:۲۷:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۲۴
در پاراگراف آخر نویسنده بدرستی پاسخ خود را داده است یعنی تضمینی برای حمایت از طرف شرقی هم نیست چون تحلیل بر اساس امریکا ستیزی بحر قیمت و فارغ شدن از منافع ملی که فقط از طریق احیای اقتصاد با توجه به ثروت ملی و انسانی است صورت گرفته و ارجحیت اقتصادی بر روابط سیاسی که علت بد عهدی طرف شرقی هم خواهد بود نادیده گرفته شد
dayani۲۲۸۹۵۵۷۰۹:۳۷:۴۵ ۱۴۰۰/۸/۲۴
اول اینکه این دو کشور کمتر از اروپا به امریکا وابسته نیستند، در ثانی این یک تضمین است که مجبوریم از آنها سلحه بخریم ، اما انها مشخص میکنند که چه اسلحه ای ، به هر حال هر دو پیشنهاد بیشتر از همیشه ما را در مخمصه شرق و غرب قرار میدهد. سوم اینکه ما داریم تضمین میدهیم که از کشورهایی که نام برده اید کما کان حمایت مالی و نظامی و ... بکنیم . حال آنکه باید آنها روی پای خود بایستند، البته که آنها با بخرج دادن درایت منابع مالی و ... ما را بیشتر از گذشته می طلبند.
سپنتا۲۲۸۹۵۸۰۰۹:۴۵:۱۹ ۱۴۰۰/۸/۲۴
شما واقعا چی فک کردی؟ فک میکنی چین و روسیه بجای امریکا میونن تضمین بدن!؟ این دو کشور نقش پلیس خوب رو دارند بازی میکنند اینها فقط ملت ایران رو تیغ زدند!
ناشناس۲۲۸۹۵۹۴۰۹:۵۰:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۲۴
قانون جنگل حاکم است وبس
ناشناس۲۲۸۹۶۸۷۱۰:۲۷:۰۱ ۱۴۰۰/۸/۲۴
اتفاقاً در دنیا نظم وجود دارد. به هیچ کشوری باج داده نمی شود.
ناشناس۲۲۸۹۷۸۸۱۱:۲۴:۱۸ ۱۴۰۰/۸/۲۴
ولی به زور داریم این قانون جنگل استعمارگران را عوض می کنیم
ناشناس۲۲۸۹۵۹۶۰۹:۵۱:۳۴ ۱۴۰۰/۸/۲۴
ما باید با امریکا مشکلمان حل کنیم به طوری که منافع هر دو کشور تامین شود. تا زمانی که مشکلمان را حل نکینم و با امریکا رابطه برقرار نکنیم مشکلات اقتصادی این کشور حل نخواهد شد.
ناشناس۲۲۸۹۸۱۵۱۱:۴۵:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۲۴
فقط ماندیم چرا در دوره پهلوی آمریکا جان اینجا آقایی می کرد داشتید درجا می زدید! برو اقتصاد یاد بگیر اول
ناشناس۲۲۹۰۳۰۵۱۵:۵۸:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۲۴
بهترین پاسخ
امید۲۲۸۹۶۰۰۰۹:۵۳:۳۶ ۱۴۰۰/۸/۲۴
بسم الله الرحمن الرحیم گرفتن تضمین در روابط بین اللملی مانند این است که به گرگ بگوییم درنده خوییت را کنار بگذار . کشورهای ستمگر بدنبال عقب مانده نگه داشتن دیگر کشورها هستند و نمی خواهند اجازه بدهند علومی را که باعث پیشرفت کشور خودشان شده است کشورهای دیگر در آن علوم پیشرفت کنند . با تولید ۳۰ نیروگاه برق هسته ای ۱۰۰۰ مگا واتی روزانه توسط هر نیروگاه ۴۰۰,۰۰۰ چهارصد هزار لیتر آب تولید می شود که جمعا می شود ۱۲,۰۰۰,۰۰۰ دوازده میلیون لیتر که با انتقال برق و آب این نیروگاهها به کشور برای همیشه مشکل آب و برق کشور حل خواهد شد و یک پایه برای تامین برق و آب صنایع بزرگ و کشاورزی و شهرها و روستاها خواهد بود .
ناشناس۲۲۸۹۶۲۰۱۰:۰۰:۵۰ ۱۴۰۰/۸/۲۴
خوب که چی؟ آیا در این صورت مردم از این فلاکت موجود خارج می شوند؟
ناشناس۲۲۸۹۶۲۶۱۰:۰۳:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۲۴
گویا نویسنده بالکل از فضای حاکم بر مناسبات بین المللی پرته. چین و روسیه و حتی عراق همسایه اگر دوست و برادر بودن پول‌های بلوکه شده ایران رو که مال خود ایرانه میدادن.
ناشناس۲۲۸۹۶۴۲۱۰:۰۸:۰۵ ۱۴۰۰/۸/۲۴
چین و روسیه مگر ساده لوح اند که تضمین بدهند که تاوان بدعهدی آمریکا را می دهند. اثاثا مگر چنین توانی دارند. این طرحهای ساده لوحانه را پیشنهاد ندهید یهو عده ای جدی می گیرند. روسیه و چین اگر می توانستند جلوی تحریمها رو بگیرند که دیگر مشکلی نبود مشکل این است که بانکهای روسی و چینی هم تحریمهای امریکا رو قویا اجرا می کنند چون در غیر اینصودت خودشون تحریم و ورشکست می شوند.
ناشناس۲۲۸۹۶۵۵۱۰:۱۱:۴۱ ۱۴۰۰/۸/۲۴
چین و روسیه روابط گسترد‌ه سیاسی و اقتصادی با اسرائیل دارند. بخش زیادی از مردم اسرائیل روس تبار هستند.
ناشناس۲۲۸۹۶۵۷۱۰:۱۲:۴۰ ۱۴۰۰/۸/۲۴
با ساده لوحان که ایران در سیاست دارد و 20 سال خام دشمنان شدن که نقشه گرفتن تمام نوامیس کشور را دارند و بعد حمله و تجزیه همچنان سزاوار همین وضع خواهید بود
ناشناس۲۲۸۹۶۶۶۱۰:۱۵:۱۸ ۱۴۰۰/۸/۲۴
دوستان سالها مخالف مذاکره بودند چطور است که خودشان نه بی خیال برجام میشوند و نه هیچ ایده کاربردی دارند. در این سالها علی القاعده باید به یک استراتژی جدید میرسیدند!
ناشناس۲۲۹۰۷۴۷۲۰:۰۳:۴۴ ۱۴۰۰/۸/۲۴
سلام. در چند سال گذشته همیشه در بوق و کرنا می کردند که برجام خسران است و ... . سوال این است که از برجام خارج نمی شوید؟
ناشناس۲۲۸۹۶۸۳۱۰:۲۴:۵۴ ۱۴۰۰/۸/۲۴
با این پیشنهاد عجیب آمریکا یک تیر دو نشان می زند. هم از برجام بیرون می آید هم رابطه ما با دوستانمان با متحدان را خراب می کند.
ناشناس۲۲۸۹۶۸۵۱۰:۲۵:۰۶ ۱۴۰۰/۸/۲۴
وضعیت امروز ما مطلوب همه کشورها است از چین و روسیه گرفته تا همسایه ها و غربی ها تا مشکل اقتصاد حل نشه هیچ کاری نمیشه کرد.
ناشناس۲۲۸۹۷۰۲۱۰:۳۹:۰۸ ۱۴۰۰/۸/۲۴
روسیه و چین خودشان ذینفع اختلافات و دشمنی ما با غرب است و هرگز دنبال راه حل یا بخشی از راه حل مشکلات ما نخواهند بود . روسیه کجا با ما دوست است وقتی اس 300را با سال ها تاخیر در اختیار ما گذاشت در حالی که بدون وقفه اس400را به ترکیه فروخت . این راه حل روی کاغذ خوب است ولی هرگز عملی نیست و تضمین این دو کشور هم در صورت پذیرش آنها هیچ مشکلی از ما را حل نخواهد کرد
ناشناس۲۲۸۹۷۰۶۱۰:۳۹:۴۴ ۱۴۰۰/۸/۲۴
نه گفتگو می کنیم و نه جنگ. شرایط فعلی بهترین وضعیت است.
علی اقا۲۲۸۹۷۲۹۱۰:۴۷:۰۳ ۱۴۰۰/۸/۲۴
فقط یک تضمین وجود دارد باقری کنی نماینده ایران با این شرط برگشت به برجام را امضا کند که هر کشوری از تعهدات خود در قبال ایران تخطی کرد بلافاصله ایران تمام تعهدات خود را کنار می گذارد وکسی حق اعتراض ندارد .
ناشناس۲۲۸۹۸۸۹۱۲:۲۴:۱۵ ۱۴۰۰/۸/۲۴
اتفاقا اروپا و امریکا از تعهدات خود تخطی کرده اند و ایران هم انجام تعهدات خود را کاهش داده است؛ اما با توجه به باقی بودن تحریم ها، هنوز هیچ مشکلی برطرف نشده است.
ناشناس۲۲۸۹۹۸۱۱۳:۰۴:۴۲ ۱۴۰۰/۸/۲۴
لابد اونا هم می ترسن ومیگن چشم !! بنده خدا اینا همین حالاش هم بدشون نمیاد ایران بزنه زیر همه چیز و اصلا این همه فشار میارن که ایران خودش بزنه زیر هر قرار و تعهدی چون در این صورت این ایرانه که مقصر خونده میشه و چهره ی اونا در افکار جهانی موجهه می مونه .
موسی کرمی راد۲۲۸۹۷۴۷۱۰:۵۲:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۲۴
هیچ تضمین خارجی وجود ندارد ... بهترین کار تضمین در خود برجام و در داخل کشور هست.... اول لغو مکانیسم ماشه برای آمریکا در قبال عدم تضمین آمریکا... دوم فرضی کردن تمام پیشرفت هسته ای ایران تا ساعت توافق جدید بدون کاهش میزان اورانیوم غنی شده و خارج کردن سانتریفوژ های جدید از مدار.. تا هرگاه آمریکا به تعهدات خود عمل نکرد ما هم با کمترین خسارت بیشترین فشار را وارد کنیم
ناشناس۲۲۸۹۷۵۷۱۰:۵۷:۳۸ ۱۴۰۰/۸/۲۴
بابا آمریکا و طرف های دیگر با چه زبونی به شماها بگویند دنبال حل کردن این مسئله نیستند با اینکه کار شما ناموس فروشی هم بود
ناشناس۲۲۸۹۷۸۵۱۱:۱۹:۵۶ ۱۴۰۰/۸/۲۴
باشه! چین و روسیه هم میگن چشم
مسعود۲۲۸۹۷۹۳۱۱:۲۷:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۲۴
بهترین تضمین بمب اتم است ، نفت خلیج فارس را گروگان بگیریم تا رفع تحریم شویم و اگر ادامه داند اجازه صادرات نفت کشورهای عرب را به آمریکا و اروپا را ندهیم و اصلا معامله با دلار را تحریم کنیم.
ناشناس۲۲۸۹۸۷۲۱۲:۱۸:۰۳ ۱۴۰۰/۸/۲۴
90% نفت کشورهاي حوزه خليج فارس به چين و هند و خاور دور صادر ميشود . چينيها هم سر نفت با کسي شوخي ندارن ، اروپا نفتشو به راحتي ميتونه از روسيه و آمريکا تامين کنه . آمريکا هم خودش صادرکننده نفت شده و ديگه نيازي به نفت خاورميانه نداره . اگر هم نفت بخواد از کانادا و مکزيک وارد ميکنه
ناشناس۲۲۸۹۸۲۳۱۱:۴۸:۵۰ ۱۴۰۰/۸/۲۴
مگر چین و روسیه الان کاری بجز نصیحت کردن ایران می کنند. حتی جرات دادن پول نفت و‌گاز ما را ندارند درست مانند اروپایی ها.
ناشناس۲۲۸۹۸۵۵۱۲:۰۱:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۲۴
بمب اتم بسازید بعدش تنگه هرمز رو کامل ببندید بعدش یمن رو متحد رسمی خودتون بکنید و ارتش مشترک تشکیل بدید باهاش اون وقت دشمنان خودشون با التماس تحریم هارو ورمیدازن
ناشناس۲۲۹۰۱۰۵۱۴:۱۰:۲۸ ۱۴۰۰/۸/۲۴
کمتر فیلم تخیلی ببین برای سلامتیت خوب نیست
ناشناس۲۲۹۰۷۶۵۲۰:۱۲:۲۶ ۱۴۰۰/۸/۲۴
داداش موقعی که پاکستان هند چین کره روسیه اسرائیل بمب اتم دارند واجب است ایران هم برای بازدارندگی تهاجم به کشورعزیزمان ایران داشته باشد
بنده خدا۲۲۸۹۸۹۰۱۲:۲۴:۴۶ ۱۴۰۰/۸/۲۴
هیچ کسی نمیتواند به ما تضمین واقعی دهد. چه دوست، چه غیردوست. این مهم، بارها ثابت شده است. بهترین تضمین، الآن دست خود ماست. سطح غنی سازی + مقدار اورانیوم غنی شده، تا هنگام توافق مجدد(هر چقدر که تا آن تاریخ غنی شده است) تضمین لازم و عامل بازدارندگی ما خواهد بود. ان شاا...
ناشناس۲۲۸۹۹۰۰۱۲:۲۸:۰۱ ۱۴۰۰/۸/۲۴
بهترین پیشنهاد اینکه آمریکا را درگیر سرمایه گذاری درایران باید کرددراین صورت سرمایه داران آمریکایی به عنوان اهرم فشار نمی گذارند با تغییر دولت سرمایه شان از دست برود.
علی۲۲۹۰۳۱۶۱۶:۰۱:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۲۴
عالی است اهرم فشار سرمایه گزاران وتجار امریکایی بردولتشان نسبت به چین هم جواب داده است.
ناشناس۲۲۹۰۳۸۴۱۶:۴۳:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۲۴
خب بعد برجام قرار بر همین بود اما به دولت اجازه ندادند.
رضا۲۲۸۹۹۲۱۱۲:۳۹:۰۵ ۱۴۰۰/۸/۲۴
فقط ما باید روی پای خود بایستیم.سانتریفیوژهای پیشرفته را نگهداری کنیم بدون غنی سازی در ضمن اورانیوم ۶۰ درصد و ۲۰ در صد را در ایران و زیر نظر آژانس نگهداری کنیم.در این صورت آمریکا دفعه دیگه از بر جام خارج نمیشه چون میداند ما هم دستمان پر است.
ناشناس۲۲۸۹۹۲۲۱۲:۳۹:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۲۴
کاملا مشخص است نویسنده محترم اطلاع چندانی از پیچیدگی مناسبات بین المللی و نیز میزان نفوذ اسرائیل در روسیه و حتی چین ندارد.
عباس۲۲۸۹۹۲۴۱۲:۳۹:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۲۴
داستان دارد جالب میشود. کسانی که تا امروز میگفتند بدون تظمین آمریکا که دیگر نتواند از برجام خارج شود کاری انجام نمیدهیم، امروز میخواهند از روسیه و چین تظمین بگیرند. فقط ملت را ده ماه و شاید هم بیشتر بدبخت نگه داشتید.
ناشناس۲۲۹۰۱۱۸۱۴:۱۷:۳۵ ۱۴۰۰/۸/۲۴
ایشالا ۱۰ ۲۰ سال دیگه میرسن به اینجا که تضمین گرفتن از امریکا سرمایه گذاری و حضور شرکت های امریکایی تو ایران ه. وقتی نفع مالی باشه نه جمهوری خواه میتونه تحریم کنه نه دموکرات
ناشناس۲۲۸۹۹۸۹۱۳:۱۰:۳۶ ۱۴۰۰/۸/۲۴
سلام به نظر من باید برای این مشکل جریمه مالی برای شرکای غربی و راهکار دادگاه لاهه در برجام گنجانده شود همچنین مصوبه در سنا و کنگره آمریکا هم راهکار خوبی هست
آشنای دیروز۲۲۸۹۹۹۴۱۳:۱۴:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۲۴
تنها راه حل عمل به قرآن و محکم ایستادن در برابر دشمنان دین خدا و کمک خواستن قلبی از حضرت ولی عصر عج ختم میشود
ناشناس۲۲۹۰۰۱۶۱۳:۲۶:۱۲ ۱۴۰۰/۸/۲۴
فقط گفته می شود آمریکا باید تضمین دهد ، درباره چگونگی آن صحبت نمیشه ، چیزی را باید گرو بگذارد؟ قولی باید بدهد ؟ امضایی باید بکند ؟ چه کاری باید به عنوان تضمین انجام دهد ؟
ناشناس۲۲۹۰۰۳۵۱۳:۳۶:۱۸ ۱۴۰۰/۸/۲۴
یه پیشنهد بهتر: خروج آمریکا مشروط به تایید شورای امنیت بشود. اگر واقعا روسیه و چین دوست ما هستند این پیشنهاد خوبیه. البته احتمالا آمریکا قبول نمیکنه
ناشناس۲۲۹۰۰۷۳۱۳:۵۳:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۲۴
انشاءالله باتوکل به خدا و باهمت دولت سید مشکلات حل میشه
گل احمدی از تبریز۲۲۹۰۱۰۶۱۴:۱۱:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۲۴
به نظر بنده ضمانت اسراییل باشد اگر بد عهدی کردن ایران به اسراییل حمله کند وکارش را تمام کند یا ضمانت را در گرفتن حواله طلا از پنج کشور باشد بانک جهانی وسازمان ملل امضا دهد ویا اورانیوم غنی شده ایران توسط انرژی اتمی جهانی در ایران نگه داری شود
علی هاشمی۲۲۹۰۲۶۸۱۵:۴۰:۴۱ ۱۴۰۰/۸/۲۴
ضمانت حمله به اسراییل باشد. بنده خدا تو کجا سیر میکنید .
ناشناس۲۲۹۰۱۲۱۱۴:۲۱:۳۹ ۱۴۰۰/۸/۲۴
بهترین تضمین اینه که بچه رئیس جمهور آمریکا به عنوان گروگان بیاد ایران مثل سریال جومونگ.
ناشناس۲۲۹۰۱۶۱۱۴:۴۷:۰۷ ۱۴۰۰/۸/۲۴
بهترین تضمین تبدیل کردن ایران به یک بزرگره مالی مثل امارت و سنگاپور هست که نیازمند روابط خوب با غرب هست.
صمصام۲۲۹۰۲۰۳۱۵:۰۷:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۲۴
هیچ کشوری به اندازه ژاپن از امریکا صدمه ندیده است حتی ما هم به اندازه ژاپن از امریکا صدمه ندیده ایم اما امروز امریکا یکی از بزرگترین شرکای تجاری ژاپن است و مضافا اینکه ژاپن با امریکا مراوده سیاسی نیز دارد امروز در دنیا در شکل واقعی ،کشورها دشمن هم نیستند بلکه رقیب هم هستند .دشمنان برای نابودی یکدیگر تلاش میکنند مانند امریکا و ایران اما امریکا و ژاپن دشمن هم نیستند بلکه رقیب همند و برای غلبه اقتصادی بر همدیگر تلاش میکنند
ناشناس۲۲۹۰۲۳۹۱۵:۲۷:۵۲ ۱۴۰۰/۸/۲۴
ما باید سطح روابطمان را با جهان غرب و اعراب به حد یک کونسلگری ساده کاهش دهیم و در عوض یک سفرتخانه دبش در اورشلیم باز کنیم. همین
ایرانی۲۲۹۰۲۴۳۱۵:۲۹:۳۱ ۱۴۰۰/۸/۲۴
مشکل ما با تعادل چیه از نظر اقایون باید یا تنش افروزی کنیم یا ذلیلانه هرچی گفتن قبول کنیم یکم صبر و سیاست های درست که البته در ایران چیز بی سابقه ایست باعث میشه وارد یه توافق سودمند بشیم
فلکی۲۲۹۰۲۸۲۱۵:۴۶:۰۲ ۱۴۰۰/۸/۲۴
بهتراست بجای تضمین مکانیزم ماشه را از برجام حذف کنند
ناشناس۲۲۹۰۲۸۴۱۵:۴۷:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۲۴
پارسال گفتم برجام مرده بوی گند تعفونش همه گیره زدن به دماغشون حالا هی خودتون رو امیدواری بدین بگین برجام چکار و فلان و تضمین اینارو کنار بزارید مذاکره الان هم نمایشی هست بین قدرت ها هر کدوم کوتاه بیان به ریششون میخندن تمام
رهجو۲۲۹۰۲۹۸۱۵:۵۴:۲۹ ۱۴۰۰/۸/۲۴
آنها پوکر بازهای قهّارند ، علت ثروتمند شدنشان نیز همین است . دروغ ، بلوف ، تبلیغ ( تزویر ) و سیاهبازی ( بجای سیاست ) از اصولِ غیر قابل انکار آنان است . لازم بلکه واجب است تا پوکر را خیلی خوب یاد بگیریم . پوکر پوکر پوکر .
ناشناس۲۲۹۰۳۳۴۱۶:۱۲:۴۷ ۱۴۰۰/۸/۲۴
جواب نمیدهد روسیه و چین از امریکا بدتر هستند و تحت فشار جا میزنن
ناشناس۲۲۹۰۳۴۲۱۶:۱۷:۱۵ ۱۴۰۰/۸/۲۴
بابمب اتم بهترین بازدارندگی رو بوجود بیاریم تا کشوری جرات زور گویی وتهدید وتحریم نکنه هرچی میخاد بشه فوقش جنگ بشه ما الاندباید کشاورزی مونو توسعه بدیم یک وجب زمین کشاورزی حاصل خیزمان نباید بلاتکلیف بمونه وجب به وجبخاک ایران کشاروزی ودام پروری بشه خود کفا بشیم ازلحاظ غذایی به دشمن نباید امید واربود باید خودمان راقوی کنیم زنده باد ایران جانمان فدای ایران
ناشناس۲۲۹۰۴۱۹۱۷:۰۳:۴۰ ۱۴۰۰/۸/۲۴
مثل کره شمالی که الان با بمب اتم به سعادت رسیده ؟
ناشناس۲۲۹۰۹۸۸۲۲:۳۸:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۲۴
درست میگی باید کشاورزی و دامپروری بدون آب رو توسعه بدیم به گیاه ها باید توضیح بدیم که شرایط سخته و باید عزتمندانه و بدون آب رشد کنند
ناشناس۲۲۹۰۳۴۷۱۶:۱۸:۴۴ ۱۴۰۰/۸/۲۴
لعنت به آنهایی که به کشوروملت و خون پاک شهیدان خیانت کردن وخیلی ها الان به ملت ما میخندند مرگ بروطن فروش
بهرام۲۲۹۰۳۵۷۱۶:۲۵:۲۹ ۱۴۰۰/۸/۲۴
ایران باید شرط بگذارد، که اگر آمریکا دوباره بد عهدی کرد ، ایران بدون درنگ بازدید آژانس انرژی هسته ای را بلکل تعطیل کند.و بسرعت شروع به ساخت بمب اتم کند.
ملی۲۲۹۰۴۴۰۱۷:۱۶:۴۹ ۱۴۰۰/۸/۲۴
بنظرم بهترین شرط اینه که تو کشورهایی چون عراق، سوریه ،لبنان و فلسطین پایگاه‌هایی شریک آمریکا شویم و در صورت خروج آمریکا ادوار جنگی متعلق به ایران شود
الله رحمت۲۲۹۰۴۹۸۱۷:۵۰:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۲۴
هیها من ذله
علی۲۲۹۰۵۵۴۱۸:۲۳:۰۲ ۱۴۰۰/۸/۲۴
بگذارید مذاکرات شروع شود بعداز نتیجه صحبت شود زیاد منفی بافی نکنیم وطن پرست باشیم
ناشناس۲۲۹۰۸۲۹۲۰:۴۵:۴۸ ۱۴۰۰/۸/۲۴
عجیب است که نویسنده لغو تحریم تسلیحاتی را که نص قطعنامه برجام است را مشروط به نقض برجام قابل اجرا می داند! خب چه تضمینی بالاتر از پیشبرد سریع برنامه هسته ای و کاهش بیشتر تعهدات و در صورت استفاده طرف مقابل از سازوکار ماسه اعلام خروج از ان پی تی؟
مهدی۲۲۹۰۸۵۹۲۰:۵۸:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۲۴
شما که ملت رو تو وضعیت خرابی قرار دادید لاقل بمب بسازید دلمون خوش بشه که این رنج یه حاصلی داشته.
ناشناس۲۲۹۰۸۶۸۲۱:۰۷:۰۱ ۱۴۰۰/۸/۲۴
تنها دو راه تضمین هست. 1- بهبود جدی رابطه با آمریکا 2- ساخت بمب یا رسیدن به آستانه ساخت بمب
ناشناس۲۲۹۰۸۸۳۲۱:۱۶:۴۸ ۱۴۰۰/۸/۲۴
هیچ کشوری نمیتونه جلوی امریکاوایسه حتی چین روسیه
ایرج عبدالهی منصور آباد۲۲۹۰۹۴۸۲۲:۰۰:۱۹ ۱۴۰۰/۸/۲۴
خیلی ها عادت دارند مثل کشورهای عربی نوکر باشند ایران نو دوست دارم چون که جلوی هیچ دولتی سر خم نکرده زنده باد ایران
سعید۲۲۹۱۰۲۵۲۳:۰۴:۱۷ ۱۴۰۰/۸/۲۴
ماندن یا نماندن امریکا یک مساله است اما مهمتر مساله رفع تحریم هاست که باید پیش شرط هر مذاکره باشد
ناشناس۲۲۹۱۰۶۸۲۳:۴۴:۴۲ ۱۴۰۰/۸/۲۴
باید شرط بزارن اگه از برجام خارج بشید صددرصد بمب اتم میسازیم دیگه نمیتونید مانع بشید.
حسین۲۲۹۱۱۸۲۰۲:۳۱:۱۸ ۱۴۰۰/۸/۲۵
خلاصه ، مختصر ، مفید ، سر غرب ومتحدانش را بایستی با پنبه برید . والسلام
مهدی۲۲۹۱۳۵۰۰۸:۳۴:۳۹ ۱۴۰۰/۸/۲۵
کسی اگه یک بار تاریخ ایران و خونده باشه میفهمه ک تو هیچ برهه تاریخی روسیه دوست ایران نبوده..... دشمنی بوده ک از پشت خنجر زده... یعنی آخر حماقته ک روسیه و چینی ک خودشون توسط آمریکا تحریم میشن و روشون حساب کرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  7. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  8. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  9. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  10. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  11. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  12. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  13. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  14. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  17. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  17. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. واکنش احمدی‌نژاد به عملیات موشکی سپاه/ وعده زارع‌پور درباره افزایش سرعت اینترنت

  20. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  21. یک سیلی برای تنبیه

  22. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  23. بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است

  24. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  25. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

آخرین عناوین