تبیین دستورکار اصلی نشست وین، محور سفر باقری به اروپا

گروه جهان الف،   4000822053

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در آستانه برگزاری دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام راهی اروپا شد تا به رغم تبلیغات و فشار رسانه‌های همسو با کاخ سفید، محور اصلی مذاکرات وین را در چارچوب لغو تحریم‌های غیرقانونی و ضمانت به عدم خروج مجدد آمریکا از برجام، تبیین و مورد تاکید قرار دهد.

تبیین دستورکار اصلی نشست وین، محور سفر باقری به اروپا

به گزارش روز شنبه ایرنا، دور جدید گفت‌وگوها بین ایران و گروه ۴+۱ در پایتخت اتریش قرار است هشتم آذرماه از سرگرفته شود. ایران برای دست یابی به موفقیت در مذاکرات سه شرط اصلی تعیین کرده است. اینکه ایالات متحده بپذیرد به عنوان مقصر وضعیت فعلی از این مسیری که رفته برمی‌گردد. برای بازگشت از این مسیر غلط تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی که بعد از خروج آمریکا از برجام اعمال کرده همه را یکجا به صورت موثر بردارد و مهمتر اینکه تضمین بدهد که هیچ دولتی در ایالات متحده مجدداً جهان و حقوق بین الملل را به سخره نخواهد گرفت و این شرایط را تکرار نخواهد کرد.

بر همین اساس «علی باقری کنی» دوشنبه گذشته (۱۷ آبان ۱۴۰۰) راهی اروپا شد تا مواضع قطعی جمهوری اسلامی ایران را در مذاکراتی که حالا چشم بسیاری در جهان به نتیجه آن دوخته شده است تبیین کند.

او در آستانه این سفر در توئیتر نوشت که از هیچ کوششی برای پیشبرد منافع ملی کشور از جمله لغو تحریم‌های غیرقانونی فروگذار نخواهد بود. وی همچنین افزود که در کنار مسائل مربوط به مذاکرات وین، درباره موضوعات دوجانبه ‌ و منطقه‌ای گفت‌وگو خواهد کرد.

باقری در نخستین ایستگاه سفرش به اروپا وارد پاریس پایتخت فرانسه شد و با برخی از مقامات وزارت امور خارجه این کشور دیدار کرد. وی در گفت و گویی با اشاره به رایزنی‌های خود با همتای فرانسوی در پاریس اظهار کرد: با توجه به اینکه فرانسه سال آینده ریاست اتحادیه اروپا را برعهده خواهد داشت بنابراین یک نقش آفرینی فراملی می‌تواند داشته باشد که فرصت بسیار مناسبی برای ارتقای مناسبات جمهوری اسلامی ایران، نقش‌آفرینی این کشور در تعاملات منطقه‌ای و همین‌طور مسیر مذاکراتی است که ما در ۸ آذر در وین با ۱+۴ خواهیم داشت. معاون وزیر امور خارجه کشورمان مذاکرات خود با همتای فرانسوی را مشروح، صریح، جدی و سازنده ارزیابی کرد.

باقری درباره موضع فرانسه مبنی بر ادامه مذاکرات وین از نقطه‌ای که در دور ششم متوقف شد هم گفت:‌ ما مذاکره هسته ای نداریم زیرا موضوع هسته‌ای در سال ۱۳۹۴ در قالب توافقی که بین ایران و ۱+۵ شکل گرفت، به طور کامل حاصل شد. وی بر همین اساس تصریح کرد: موضوع اصلی ما در این مذاکرات پیامدهای ناشی از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام است که این پیامدها فقط منحصر به تحریم‌های غیرقانونی است که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده است.

معاون سیاسی وزیر خارجه سپس راهی برلین پایتخت آلمان شد  و در آنجا به رایزنی‌های دیپلماتیک درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای ادامه داد. طبق بیانیه وزارت امور خارجه آلمان، محور مذاکرات دو طرف روی گفت‌وگوهای وین متمرکز بود و تکرار این موضوع که نشست آتی باید از جایی پیگیری شود که دور ششم متوقف شد.

باقری پنجشنبه در نخستین گفت‌وگوی رسانه‌ای خود در لندن به مواضع پاریس و برلین پاسخ داد و تصریح کرد که محور گفت‌وگوهای وین ارتباطی به بازگشت به برجام ندارد. وی با بیان اینکه ایران از برجام خارج نشده که بخواهد به آن بازگردد تصریح کرد: این آمریکا بود که از آن خارج شد و برای بازگشت باید با لغو تحریم‌های غیر قانونی علیه ایران مقدمات آن را فراهم کند. معاون وزیر خارجه به سی‌ان‌ان تاکید کرد که گفت‌وگوی ایران در وین فقط با اعضای گروه ۱+۴ خواهد بود.

باقری سپس راهی وزارت امور خارجه انگلیس شد تا با جیمز کلورلی همتای خود در لندن و چند تن دیگر از مقام‌های وزارت امور خارجه این کشور دیدار کند. وی نتیجه این جلسات را جدی، جامع و مثبت ارزیابی کرد و گفت مذاکرات برای نزدیک تر شدن دیدگاه‌های مقام های سیاسی ایران و انگلیس گامی رو به جلو بود.

وی در گفت‌وگو با ایرنا بیان داشت: در همه این بحث ها دو طرف نگاه خودشان را مطرح کردند و ارزیابی من از این جلسات مثبت است و مذاکرات جدی انجام شد. باقری با این حال افزود که دو طرف تا رسیدن به سطح عادی و معمولی روابط دوجانبه فاصله دارند.

باقری در پاسخ به پرسشی درباره اصرار طرف‌های غربی برای ادامه مذاکرات وین از نقطه‌ای که در دور ششم به پایان رسید به خبرنگار ایرنا گفت: به نظر من مساله روشن است. ریشه مساله‌ای که ما درباره‌اش صحبت می کنیم نقض توافق توسط آمریکایی‌ها، نقض قطعنامه توسط آمریکایی ها، بازگرداندن تحریم‌ها توسط آمریکایی‌ها و اعمال تحریم‌های جدید توسط آمریکایی‌هاست.

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در توافق بوده و هست، پایبند به توافق بوده و در حال حاضر هم پایبند است. از این جهت مساله ای که باید در مرحله اول به آن رسیدگی شود موضوع لغو تحریم‌های غیر قانونی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که «آمریکا به عنوان طرف نقض کننده برجام برای بازگشت به این توافق و رفع تحریم‌ها اعلام آمادگی کرده و ایران هم تاکید دارد که در صورت رفع موثر و قابل راستی آزمایی تحریم‌ها به اجرای کامل تعهداتش باز می‌گردد. مشکل کار کجاست؟»، بیان داشت که این پرسش را باید طرف آمریکایی پاسخ دهد.

وی خاطر نشان کرد: مساله اصلی لغو تحریم‌های غیر قانونی است و بازگشت آمریکا به برجام مساله بعدی است. معاون سیاسی وزیر امور خارجه اظهارکرد: اصل موضوع، لغو تحریم‌های غیر قانونی است که توسط آمریکایی‌ها اعمال شده و باید در دستور کار (مذاکرات) باشد.

باقری پس از انجام چندین مصاحبه تفصیلی با رسانه‌های بین‌المللی، صبح جمعه راهی اسپانیا آخرین ایستگاه سفرش به اروپا شد تا علاوه بر دیدار با همتای خود مادرید با انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و رئیس کمیسیون مشترک برجام دیدار کند.

وی ظهر جمعه با «آنخلس مورنو» معاون وزیر امور خارجه اسپانیا در وزارت امور خارجه این کشور دیدار کرد و دوطرف پیرامون موضوعات گسترده‌ای از روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور گفت‌وگو کردند. در این نشست طرفین همچنین از مواضع یکدیگر در خصوص تحولات آمریکای لاتین، غرب آسیا و افغانستان آگاه شدند و بر ضرورت گسترش تعامل و همکاری های دیپلماتیک در این خصوص تاکید کردند.

معاون وزیر امور خارجه اسپانیا نیز در توئیتی این دیدار را که با هدف تقویت روابط دوجانبه و گفت‌وگوهای سیاسی صورت گرفت،  مثمرثمر توصیف کرد.

باقری عصر جمعه در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران با انریکه مورا دیدار کرد تا درباره نتیجه مذاکرات صورت گرفته با طرف‌های اروپایی برجام گفت‌وگو کند. او پایان سفرش در توئیتر نوشت: درجریان سفر به فرانسه، آلمان، انگلیس و اسپانیا گفت و گوهای جدی و سازنده‌ای در مورد موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مذاکرات پیش رو داشتم و همچنین با چندین رسانه مصاحبه کردم.

وی شاه بیت سفرش را این‌گونه بیان داشت: لغو موثر تحریم‌های غیرقانونی و اهمیت تضمین به عدم‌تکرار (خروج از برجام) مورد تاکید قرار گرفت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین