ناسپاسی؟!

هیرش سعیدیان،   4000817044 ۹۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
ناسپاسی؟!

پس از بدعهدی شرکت های کره ای سامسونگ و ال جی، شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در سال 1397 مصوبه ای را تصویب و به اجرا گذاشت که واردات لوازم خانگی خارجی را حتی بعد از لغو یا کاهش تحریم ها نیز محدود می کرد. با توجه به تلاش برخی شرکت های ذی نفوذ وارد کننده، این امکان وجود داشت که پس از پایان تاریخ اعتبار این مصوبه، واردات لوازم خانگی مجدداًذ آزاد شود. این امر می توانست صنعت جوان لوازم خانگی در کشور را با بحرانی جدی و یا حتی مرگ زودرس مواجه نمایید. 

تولید کنندگان این حوزه دست به دامن مقام معظم رهبری شدند و ایشان قاطعانه دستور داد که منافع ملی و تولید کننده داخلی قربانی، واردات نشود. این دستور همچنین از این لحاظ اهمیت داشت که رهبر انقلاب در خرج کردن اعتبار خود برای مردم و تولید داخلی، ذره ای تردید نکردند، با این همه متاسفانه هستند مدیران اقتصادی و صنعتی میانی که جایگاهی هم ندارند اما، به بهانه اینکه ممکن است چالشی پیش بیاید از حمایت از تولید داخلی شانه خالی می‌کنند.  در جهت تشویق بیشتر تولید کنندگان داخلی، برای شرکت‌های واردات‌کننده لوازم خانگی مشوّق‌هایی در نظر گرفته شد تا ایشان از واردات سی‌کی‌دی (CKD) به سمت اس‌کی‌دی (SKD)متمایل شوند.

با این همه علی رغم تمام حمایت های صورت گرفته، به نظر می رسد که برخی تولید کنندگان لوازم خانگی تنبلی می کنند و به گفته برخی کارشناسان هنوز درصد قابل توجهی از مواد و قطعات مورد نیاز را از خارج از کشور وارد می کنند. 

بررسی صورت های مالی یک گروه  تولید کننده لوازم خانگی نشان داد که آنها در یک بازه زمانی مالی شش ماهه، از 5 هزار میلیارد تومانی که صرف تهیه مواد و قطعات کرده اند، بیش از 4 هزار میلیارد تومان آن را از خارج از کشور تامین کرده اند، در حالی که به سادگی می توانستند با حمایت از برخی شرکت های فناور، این قطعات را در داخل بومی سازی کنند و به تولید انبوه برسانند. 

دیگر چالش موجود در این صنعت، افزایش غیر منطقی قیمت برخی لوازم خانگی در کشور است. برای نمونه یک یخچال معمولی با قیمت 57 میلیون تومان در داخل به فروش رسید. این در حالی است که قطعات و مواد اولیه داخلی به نرخ دولتی به این کارخانه فروخته می شود و همچنین این گروه صنعتی  قطعات مورد نیازش را غالباً با دلار 4200 وارد می کند. به همین دلیل، لزوم تعیین مرزی میان حمایت و انحصار، یکی از مسائلی است که به تازگی از سوی برخی کارشناسان صنعت و اقتصاد در مورد لوازم خانگی گوشزد شده است. 

در سال 1399 بیش از15 میلیون دستگاه لوازم‌خانگی در کشور تولید شد. کارشناسان اشتغال مستقیم در این حوزه را 300 هزار نفر و گردش مالی سالیانه در صنعت لوازم‌خانگی کشورمان را 6 میلیارد دلار عنوان می‌کنند. این اعداد به درستی، صحت سیاست های حمایت از تولید داخلی را نشان می دهد. 

کشور ما نه تنها  در زمینه لوازم خانگی از کره ای ها، بی نیاز شده است، بلکه پتانسیل صادرات را نیز پیدا کرده است. در صنعت لوازم خانگی در حال حاضر برای تولید 20 میلیون دستگاه ظرفیت وجود دارد، اما حدود 15  میلیون دستگاه تولید می شود.  

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق می گوید: «بین 500  تا 600 بازیگر تولیدکننده و مونتاژکار در این صنعت وجود دارند.» هرچند ممکن است برخی شیطنت های موردی مانند گرانفروشی یا تنبلی در بومی سازی قطعات مورد نیاز وجود داشته باشد، اما حمایت از صنعت لوازم خانگی، امری درست و غیر قابل انتقاد است. 

با این همه وزارت صمت و نهادهایی مانند شورای رقابت وظیفه دارند، ضمن رصد دقیق بازار، از طریق ازدیاد مجوزهای تولید، هم تولید ملی را افزایش دهند و هم از به وجود آمدن انحصار در بازار جلوگیری کنند. 

افزایش کمی تولید کنندگان همچنین باعث می شود که قیمت ها در داخل خود به خود تعدیل شود و مازاد تولید به سمت صادرات میل نمایید. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۸۰۷۹۱۰۹:۰۳:۳۷ ۱۴۰۰/۸/۱۸
اعطای انحصار به صنعت ساخت لوازم خانگی، اشتباه مسلمی است که تنها دود آن به چشم مردم می رود.
ناشناس۲۲۸۰۸۵۳۰۹:۳۲:۵۴ ۱۴۰۰/۸/۱۸
مهم این است که انحصار برای کی ایجاد بشود اگر مانند شما باشد بله همه ضرر می کنند ولی اگر برای خدا ترس ها باشد نخیر
ناشناس۲۲۸۰۹۲۵۰۹:۵۷:۴۲ ۱۴۰۰/۸/۱۸
انحصار تولیده کننده را طماع، تنبل و رانت جو می کند.
ناشناس۲۲۸۱۱۱۵۱۱:۴۶:۴۰ ۱۴۰۰/۸/۱۸
کار از ریشه خرابه . انحصار در همه عرصه ها یعنی فساد مطلق
ناشناس۲۲۸۰۹۲۹۰۹:۵۸:۰۸ ۱۴۰۰/۸/۱۸
انحصار= رانت
ناشناس۲۲۸۰۹۸۷۱۰:۲۸:۰۸ ۱۴۰۰/۸/۱۸
الان شما شاخص خداترس سنجی دارید؟
ایرانی گرفتار۲۲۸۰۹۹۳۱۰:۳۲:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۱۸
انحصار برای خدا . چرا خدا را آوردی وسط چکار به خدا دارد امروز من نیار دارم به لوازم خانگی تو منو به روز قیامت حواله ام میکنی
ناشناس۲۲۸۱۰۲۲۱۰:۴۹:۲۸ ۱۴۰۰/۸/۱۸
وقتی از خدا حرف زده می شود یعنی کارهایت را درست انجام می دهی
سعید۲۲۸۱۱۹۲۱۲:۳۵:۲۶ ۱۴۰۰/۸/۱۸
وقتی از خدا حرف زده می شود یعنی میخواهی از زیر ارزیابی و پاسخگویی شانه خالی کنی!
مصطفی۲۲۸۱۵۰۷۱۵:۵۷:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۱۸
اتفاقا افراد خداترس نباید از سختی قوانین و رقابت ترسی داشته باشند . انحصار برای افراد خدانترس شرایط خیلی خوبی مهیا میکند. و تو شرایط الان احدی نمیتونه ادعا کنه ما افراد خدانترس نداریم .... پس عزیز دل وقتی میگن انحصار رانت میاره بدون که صد در صد میاره. چون ایران پر از افراد خدانترسه. اگه مملکت دست خداترس ها بود وضعمون بعد چهل سال این نبود...
تبریزی۲۲۸۱۰۶۱۱۱:۱۷:۳۲ ۱۴۰۰/۸/۱۸
اصلا فکر کن طرف خداترس هم باشه. مگه ما تکنولوژی ساخت محصولات با کیفیت خارجی رو داریم؟ تلویزیون سونی توی کل دنیا رنگی که نشون میده نظیر نداره. گوشی های سامسونگ از هر نظر در دنیا بی رقیبن. لوازم خانگی بوش و ال جی و فیلیپس هم همینطور. ما حق داریم پولی رو که با زحمت به دست میاریم بدیم جنس مرغوب بخریم. به خاطر پر کردن جیب یک مشت مونتاژکار که همون رو هم درست انجام نمی دن نمی تونیم پول هامون رو دور بریزیم. خوشبختانه من سال پیش هم تلویزیون 4K سونی خریدم، هم یخچال سامسونگ، هم گوشی S21 Ultra ی سامسونگ، هم جاروبرقی بوش هم سشوار و غذاساز فیلیپس. مطمئنا این ممنوعیت بی منطق تا وقتی از اینها استفاده می کنم برداشته میشه. همین یه ماشین ایرانی دنا خریدم پشیمونم که نه کشش و شتاب داره نه چیزی توی سرعت 35 باید بدم دنده 3 تا به زور راه بره، بدنه اش هم انگار از مقوا درست کردن انگشتت رو می کشی روی بدنه فرو میره داخل. دائم هم درش قفل میشه باید چند هزار خرج کنم بیان بازش کنن صدای موتورش هم آدم رو کر می کنه داخل کابین، دستگیره هاش هم اونقدر ظریفه که هر بار در ماشین رو باز می کنم می ترسم بشکنه. کاش همون موقع 8 میلیون بیشتر خرج می کردم و جک جی 5 دست دوم چینی می خریدم.
محمودی۲۲۸۱۰۳۲۱۰:۵۶:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۱۸
قطعا اگر جنابعالی خداترس بودی در مورد شخصی که نمیشناسی و فقط یک نظر کارشناسی داده قضاوت نمی کردی و تهمت نمیزدی.
ناشناس۲۲۸۱۳۸۸۱۴:۳۵:۴۷ ۱۴۰۰/۸/۱۸
شما هم اگر از خدا می ترسیدی در مورد چیزی که نمی دانی و کل صنعت را به فساد متهم می کنید حرف از کارشناسی!!!! نمی زدی
ناشناس۲۲۸۱۰۶۷۱۱:۲۰:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۱۸
سرمایه داران ابر میلیاردر و خداترس لوازم خانگی را معرفی کنید تا همه بشناسند.
ناشناس۲۲۸۰۸۷۱۰۹:۳۹:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۱۸
مالکان کارخانجات تولید لوازم خانگی چه کسانی هستند؟ آنها را معرفی کنید تا با آنها آشنا شویم.
ناشناس۲۲۸۰۹۲۶۰۹:۵۷:۵۲ ۱۴۰۰/۸/۱۸
آشنا و نزدیکان مسئولان
ناشناس۲۲۸۰۹۳۳۰۹:۵۸:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۱۸
یک سرچ تو اینترنت بکنی به نتایج جالبی می رسی!!
فرناز۲۲۸۰۸۹۲۰۹:۴۷:۲۶ ۱۴۰۰/۸/۱۸
تجربه تلخ صنعت خودرو جلوی چشم همه هست، چرا راه رفته را دوباره باید طی کنیم؟
ناشناس۲۲۸۰۹۷۳۱۰:۱۶:۰۱ ۱۴۰۰/۸/۱۸
علاوه بر انحصار دولتی بودن و سیاسی بودن خودرو سازی مشکل عمده این صنعت است
ناشناس۲۲۸۱۰۹۱۱۱:۳۲:۴۴ ۱۴۰۰/۸/۱۸
یکی از خویشاوندان من تولید کننده مشهور لوازم خانگی است. هیچ کدام از وسایل زندگی ایشان از جمله لوازم خانگی مورد استفاده شان تولید ایران نیست!
ناشناس۲۲۸۲۰۳۲۲۲:۵۶:۲۳ ۱۴۰۰/۸/۱۸
احتمالا تولید کننده سامسونگ یا ال جی باشه!!
علی نجران۲۲۸۱۶۸۹۱۸:۱۰:۰۷ ۱۴۰۰/۸/۱۸
مردم درراستای خود کفایی وتولید داخلی همراه با دولت همگام شدن.امروز خبری نیست و وابسته صنایع خارجی شدیم.واین وابسته ای باعث از کارافتادن کارخانجات وبیکاری جوانان ما شده.وخیلی آسیب های دیگر.
علی۲۲۸۱۷۲۳۱۸:۳۸:۵۹ ۱۴۰۰/۸/۱۸
اگرنحصاری باشه میشه مثل ایران خودرو وسایپا که جنس اشغال به قیمت بنز آخرین سیستم میفروشن
ناشناس۲۲۸۰۷۹۵۰۹:۰۴:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۱۸
آنقدر پولدار نیستم که جنس ایرانی بخرم و هر روز توی تعمیرگاه باشم
ناشناس۲۲۸۰۸۶۴۰۹:۳۷:۲۲ ۱۴۰۰/۸/۱۸
اجاق گاز ایرانی خریدم. در قسمت فِر لامپ معمولی گذاشته بودند که همان بار اول سوخت!
ناشناس۲۲۸۱۲۳۱۱۳:۰۳:۱۶ ۱۴۰۰/۸/۱۸
فر سینجر خریدم راضی هم هستم ولی حمایت بی چون وچرا از تولید کننده داخل غلط است باید شرط بگذارند و نظارت کنند کیفیت بالا برود و مدتی فرصت بدهند قدرت رقابت ایجاد شود سپس با خارجی رقابت کنند انحصارهم ایجاد نمی شود
ناشناس۲۲۸۰۸۷۳۰۹:۴۰:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۱۸
عزیزم خیالت راحت جنس ایرانی نمی خری این چیزی که به عنوان جنس ایرانی است در واقع قطعاتش چینی ساخت زیرزمین های ((چان چن چون)) هست
Hosein۲۲۸۰۸۹۹۰۹:۴۹:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۱۸
یخچال ایرانی خریدم. از همون اول لامپ داخلش سوخته بود.
ناشناس۲۲۸۰۹۵۷۱۰:۰۸:۱۸ ۱۴۰۰/۸/۱۸
10 سال هست که یخچال فریزر لباسشویی ایرانی استفاده می کنم. هنوز سالم هستن و راضی هستم
ناشناس۲۲۸۱۰۲۳۱۰:۵۰:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۱۸
مصرف برق آن بسیار بالا است.
ناشناس۲۲۸۱۸۸۰۲۰:۲۵:۱۱ ۱۴۰۰/۸/۱۸
پنکه و ساندویچ ساز ایرانی خریدم،پشیمانم.
ناشناس۲۲۸۰۷۹۶۰۹:۰۶:۰۳ ۱۴۰۰/۸/۱۸
ایران چیزی به نام تولید محصولات خانگی ندارد. وارد کردن بورد کنترل، موتور و قطعات اساسی از چین و سر هم کردن آن در کشور، اسمش تولید نیست.
ناشناس۲۲۸۰۸۴۸۰۹:۳۱:۱۲ ۱۴۰۰/۸/۱۸
پس با این حساب 99درصد کشورها از نظر شما تولید کننده نیستند!
ناشناس۲۲۸۰۹۱۹۰۹:۵۶:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۱۸
صنعت مونتاژ 2 زار نمی ارزد. 60 سال خودرو مونتاژ کردیم، عاقبتش همین فرغونهای گران با مصرف بالا و نا ایمن شد.
ناشناس۲۲۸۰۹۵۱۱۰:۰۵:۲۳ ۱۴۰۰/۸/۱۸
چرا کره و ژاپن با انحصار بازار دنیا را گرفتند؟
ناشناس۲۲۸۱۰۲۷۱۰:۵۱:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۱۸
با رقابت با سایر محصولات. هیچوقت در کره تولید را انحصاری نکردند.
ناشناس۲۲۸۱۱۰۹۱۱:۴۴:۰۶ ۱۴۰۰/۸/۱۸
کره و ژاپن فقط تو دنیای موازی شما مونتاژ می کنند. ولی تو دنیای واقعی قطب صنعت و تکنولوژی هستند.
ناشناس۲۲۸۱۱۸۶۱۲:۳۲:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۱۸
این دوکشور 50 سال قبل جلوی واردات کالا مصرفی را گرفتند و بعد که بازار دنیا را گرفتند انحصار را تعطیل کردن
ناشناس۲۲۸۰۹۸۲۱۰:۲۴:۴۹ ۱۴۰۰/۸/۱۸
عزیز کشورهای دیگه قطعات ساده و بی اهمیت رو میدن کشورهای دیگه تولید کنند قطعات مهم رو خودشون ایران برعکسه
ناشناس۲۲۸۰۹۹۲۱۰:۳۲:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۱۸
بله تولید کننده نیستند و خیلی بهتر و مرفه تر از ما دارن زندگی میکنن چون فقط در کاری که بلدن و مزیت دارند وقت و سرمایه میگذارن
علی۲۲۸۱۲۵۴۱۳:۲۰:۲۷ ۱۴۰۰/۸/۱۸
اصل قدرت تولید ورقابتی بودن هست. . الان چین با ما قابل مقایسه هست؟ یک موقع شما قطعات خاص تکتولوژیک از کشور دیگری وارد میکنی اشکال ندارد . ما دسته بیل را هم از چین وارد میکنیم .
ناشناس۲۲۸۰۷۹۸۰۹:۰۷:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۱۸
قطعاً و مسلماً عده ای از انحصار تولید هر محصولی به سودهای نجومی دست پیدا می کنند. همانها به انواع مختلف از انحصار حمایت می کنند.
ناشناس۲۲۸۰۸۰۰۰۹:۰۹:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۱۸
ما کالای ایرانی نخواهیم کیو باید ببینیم ؟!
ناشناس۲۲۸۰۸۴۳۰۹:۳۰:۱۱ ۱۴۰۰/۸/۱۸
خودت غیر ایرانی شو
ناشناس۲۲۸۰۸۰۶۰۹:۱۳:۱۲ ۱۴۰۰/۸/۱۸
۴ سال پیش یخچال مونتاژ ایرانی خریدم ( البته همه قطعاتش چینی است ) . دقیقا ۵ بار تعمیرش کردم تا حالا ! تا الان پول یه بخچال خوب کره ای ، خرج تعمییرش کردم‌‌
ناشناس۲۲۸۰۹۵۲۱۰:۰۶:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۱۸
ما هم تلویزین ال‌جی خریدیم کنترل بعد مدت کوتاهی خراب شد و عوض کردیم تازه جنس اصل هم بود
ناشناس۲۲۸۱۰۳۱۱۰:۵۵:۵۶ ۱۴۰۰/۸/۱۸
غیر ممکنه . محاله . توی کره جنوبی ؛ فروش ؛ آغاز تعهدشونه
ناشناس۲۲۸۱۴۱۹۱۴:۵۶:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۱۸
باتری هاش رو عوض کن اینها با باتری کار می کنند!!
ناشناس۲۲۸۰۸۰۹۰۹:۱۶:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۱۸
همین بلایی که برای خودرو سر مردم اومد تو بازاز لوازم خانگی داره می افته افزایش قیمت ،انتظار و نوبت برای تحویل ، افزایش قیمت ، اینجا چیزی که ارزش نداره مردم و رفاه مردمه
ناشناس۲۲۸۰۸۲۱۰۹:۲۰:۴۵ ۱۴۰۰/۸/۱۸
اما متاسفانه باید دید از زمان تولید تا فروش این محصولات چه اتفاقی میوفتد که ناگهان قیمت ان با مشابه خارجی برابریا حتی بیشتر میشود.بطور مثال قیمت یک لباسشویی درجه یک مارک های معروف بین 400 تا600 دلار در اروپا و امریکا است که بطور متوسط 500دلار فرض کنیم.البته این قیمت شامل حمل تا ان کشور و حمل داخلی و نصب و سود فروشنده است.اما تقریبا مشابه ان لباسشویی تولید داخل هم حدود 13 میلیون بفروش میرسد.توجیه فروشنده اینست که نوع خارجی در بازار 30 یا 40 میلیون است و دیگر اشاره نمیکند که این 30 تا 40 میلیون بخاطر قاچاق بودن و ممنوعیت ورود است که ریسک وارد کردن انرا بالا میبرد اما اگر همان خارجی را ورودش را ازاد کنند از محصول داخلی ارزانتر ارائه میشود.پس باید دید که در کجای تولید تا فروش ناگهان قیمت اوج میگیرد.
ناشناس۲۲۸۰۸۴۱۰۹:۲۹:۱۷ ۱۴۰۰/۸/۱۸
وقتی بدیهی ترین اصل اقتصاد یعنی ایجاد ارزش افزوده را نادیده گرفته و میدان را برای به اصطلاح تولید کننده یک کالای خاص باز میگذارید انتظار اینکه او کوتاهترین و پر سودترین وکم هزینه ترین راه برای رسیدن به سود راانتخاب نکند امری محال است ودر نتیجه این میان مردم هستند که جیبشان در اختیار تولید کنندگان رانتی قرار می‌گیرد
علیرضا۲۲۸۰۸۶۲۰۹:۳۷:۰۸ ۱۴۰۰/۸/۱۸
ما صنعت لوازم خانگی نداریم،هیچکدوم از قطعات حساس لوازم خانگی تو ایران تولید نمیشن و از خارج (چین) وارد میشن که متاسفانه کیفیت بالایی ندارن.بزودی صنعت لوازم خانگی (مونتاژ) ایران همانند خودروسازیه ما میشه و یک سری از رانت و مواهب این تصمیمات برخوردار میشن که تو خونه خودشون حتی یه محصول ساخت ایران نیست.فقط مردم به عنوان مصرف کننده طبق معمول متضرر میشن که حتی حق انتخاب ندارن که چه چیزی رو بخرن و چه چیزی رو نخرن.از بازار رانتی و انحصاری و غیر رقابتی نمیشه توقع پیشرفت و کیفیت داشت.بیچاره مردم ایران
ناشناس۲۲۸۰۸۶۸۰۹:۳۸:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۱۸
من یک یخچال سامسونگ سال 82 خریدم تا کنون کوچکترین مشکلی نداشته یه امرسان برای محل کارم خریدم همش گرفتارم بابا کیفیت را بالا ببرید ما به قبر اجدادمون بخندیم که جنس ایرانی نخریم می خواستم مبل بخرم برادرم قسمت مهندسی نیلپر بود بهم گفت نیلپر برند ایرانی است ولی خیلی کارش درسته بیا از اینجا بخر ضرر نمی کنی باور کنید سه ساله روی کاناپه می خوابیم فوم و روکش و اسکلت مبل اون آخ نگفته هر کس می خواد مبل بخره می گم نیلپر بخر که اقلا کارگر ایرانی نفعش را ببره من تعصبی روی برند ایرانی و خارجی ندارم جنس خوب دست مصرف کننده بدهید ما چاکر تولید کننده داخلی هستیم همین نیلپر هم داره با برند های خارجی رقابت می کنه درها را باز کنید و بگذارید ایتن تولید کننده های داخلی بخصوص خودرو سازان از این تنبلی و انحصار خارج بشن و به خودشون یک تکونی بدهند
بیگی29۲۲۸۱۲۴۴۱۳:۱۰:۲۳ ۱۴۰۰/۸/۱۸
من صندلی چرخ دارش را ده سال پیش خریدم هر چی بار سنگین دارم بجای چرخ دستی روش میگذارم روی زمین نا صاف جا بجا میکنم آخ نگفته .ولی نمونه متفرقه تکیه بدی میشکندجنس خوب ایرانی یا خارجی ندارد.
رضا۲۲۸۱۵۵۵۱۶:۲۴:۴۹ ۱۴۰۰/۸/۱۸
درها رو باز کنن اونوقت خودشون چی بخورن؟!!!!
ناشناس۲۲۸۱۶۰۲۱۶:۵۹:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۱۸
بهترین کامنت دقیقا مسیولین انگار نمیفهمن ما پول ایرانی رو هم بزور داریم بابا خراب بشه زود ندارییییییم
ناشناس۲۲۸۱۷۴۸۱۸:۵۲:۵۲ ۱۴۰۰/۸/۱۸
امرسان واقعا اشغاله
ناشناس۲۲۸۰۸۶۹۰۹:۳۸:۴۰ ۱۴۰۰/۸/۱۸
ایرانی نیست، چینی بی کیفیته به اسم ایرانی
امیرحسین۲۲۸۰۹۲۳۰۹:۵۶:۴۸ ۱۴۰۰/۸/۱۸
پس اگه اونطوریه اپل رو هم چین میسازه پس اپل بی کیفیته
ناشناس۲۲۸۰۹۸۸۱۰:۲۸:۳۵ ۱۴۰۰/۸/۱۸
نگفت چینیه گفت چینی بی کیفیته وگرنه همه میدونن چین بهترین کالاها رو هم برای بازار دشمنان ما تولید میکنه
ناشناس۲۲۸۰۸۹۵۰۹:۴۸:۱۶ ۱۴۰۰/۸/۱۸
این لوازم خانگی کجاشون ایرانی است؟ فقط قطعات کره ای تبدیل به قطعات چینی بی کیفیت شده
ناشناس۲۲۸۰۹۵۸۱۰:۰۸:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۱۸
یک بار دیگر آن عکس چند روز قبل میزان داخلی شده قطعات را ببین و بعد اظهار فضل کن
ناشناس۲۲۸۰۹۰۵۰۹:۵۱:۰۲ ۱۴۰۰/۸/۱۸
این همه سال از تولید کننده حمایت کردید چی شد؟ یک سال هم از مصرف کننده حمایت کنیم
ناشناس۲۲۸۱۰۲۹۱۰:۵۳:۰۷ ۱۴۰۰/۸/۱۸
هیچی نشد فقط کارگر حداقل یک نانی داشت که ببرد سر سفره
ناشناس۲۲۸۱۰۹۳۱۱:۳۳:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۱۸
آدم عاقل که به خودش ضربه نمیزنه!!!!
علی۲۲۸۰۹۱۲۰۹:۵۲:۵۹ ۱۴۰۰/۸/۱۸
اول اینکه این محصولات صد در صد تولید داخل نیست و مونتاژ داخل است. دوم اینکه این حجم از حمایت از صنایع لوازم خانگی به ظاهر داخلی(شما بخوانید چینی مونتاژ داخل) مردم را گروگان این کارخانجات می نماید، شبیه به آنچه که در خودرو سازی اتفاق افتاد. سوم اینکه ما اصلا از بیرون تحریم نیستیم بلکه از داخل تحریم هستیم، به عنوان نمونه هر وقت قرار است پولی از جیب مردم برداشته شود عرضه کم می شود و جنس گران، شبیه به خودرو و ... و کی آقایان می خواند بفهمند، الله اعلم
ناشناس۲۲۸۰۹۱۷۰۹:۵۵:۴۵ ۱۴۰۰/۸/۱۸
چهار شرکت تولید کنتده لوازم داحلی میتونن برای میلونها مصرف کننده ایرانی تصمیم بگیرن مررم چند سال یاید از جیب خودشون لوازمی رو مصرف کنن که هیچ کیفیتی نداره حق مردم کجای این داستان قرار داره تولید کننده داخل چه مقدر از درامدش صرف بهبودی کشور میشه یا همه رو میفرسته برای فرزندانش در بلاد کفر لوازم مصرفی داخل منازل تولید کننده از کدوم برنده خیلی راحته پیدا کردنش مثل خودرو سازها برای مردم خودرو داخلی تجویز میکنن ولی زیر پای خودشون بهترین ماشین های دنیاست نکنه فکر میکنید مردم ایران لایق بهترینها نیستین
خاوری نژاد۲۲۸۰۹۲۸۰۹:۵۷:۵۴ ۱۴۰۰/۸/۱۸
کسانی که مدافع واردات لوازم خانگی هستند چگونه از سرنوشت انحصار تولید خودرو های داخلی درس نگرفته اند! ازموده را ازمودن خطاست. شک نکنید با این روند چنان قیمت تولیدات لوازم خانگی اوج میگیرد که همگان از حیرت انگشت به دهان می مانیم و هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی خسارات هنگفتی را متحمل خواهیم شد. در مقطعی که هیچ نظارتی وجود ندارد و هر کس هرچه خواست میکند این رویه قابل توجیه نیست. نگاهی به این چند ماه بعد از انتخاب اقای رییسی بکنید، افزایش لجام گسیخته قیمت ها ، دلار ، افت شاخص بورس، و....
ناشناس۲۲۸۱۳۹۳۱۴:۳۹:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۱۸
آن وقت دکی جون چرا صنایع بزرگ دیگر که انحصار هم هستند همچون توربین و.. در دنیا تک هستیم؟ خودرو سازی به خاطر سیاسی بازی دولت این شکلی شده
ناشناس۲۲۸۰۹۴۶۱۰:۰۳:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۱۸
اقتصاد کلان عرصه سود و زیان و عرضه و تقاضا است. معادلانش رو به زور بع هم بزای چیزی غیر از پراید گیرت نمیاد اون‌هم باید بری تو نوبت و قرعه کشی
بهرام۲۲۸۰۹۹۷۱۰:۳۶:۴۲ ۱۴۰۰/۸/۱۸
تولید کنند داخلی تا می بیند از انها حمایت تمام وکمال میشود زود قیمت خودش را چند برابر کرده است کنترول و بازرسی هم نمیشود این دسته تولید کننده نیز به خودرو ساز داخلی پیوست خدا بداد ملت برسد
ناشناس۲۲۸۱۰۰۰۱۰:۴۰:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۱۸
معنی استقلال از بین بردن رقابت و حق انتخاب نیست محدودیت یعنی انحصار و انحصار یعنی رانت و فساد
ناشناس۲۲۸۱۰۴۷۱۱:۰۷:۱۹ ۱۴۰۰/۸/۱۸
این صاحبان کارخانجات لوازم خانگی همه دلال و واردتچی هستند. 90 درصد قطعات وارد می کنند و 4 دستگاه قالب ورق گذاشتن تو کارخونه می گن تولید داخله! قیمت جنس کردن 10 برابر می گن وطنیه! دادش lg , Samsung تو کشور توسط کارگر ایرانی منتاژ و تولید می شد همه هم راضی بودند.
ناشناس۲۲۸۱۰۵۱۱۱:۱۰:۳۴ ۱۴۰۰/۸/۱۸
مادوست داریم از صنعت داخلی حمایت و خرید کنیم به شرط آنکه محصولات داخلی باکیفیت باشد
مهدی۲۲۸۱۰۷۰۱۱:۲۰:۳۲ ۱۴۰۰/۸/۱۸
در یک مملکتی گیر افتادیم که شدیم بازیچه یه مشت متقلب چرا تولید کننده داخلی از واردات می ترسه؟ چون جنسش بنجول و گرونه اون تولید کننده خارجی چه می کنه که جنس باکیفیت و ارزونتر می ده؟ چون ادم هستن.تعهد دارن.حرام خور نیستن مردم سالهاست که گرفتار دوغده سرطانی باسم خودروساز بودن.حالا لوازم خانگی هم بهشون اضافه شد. قاچاق می خرم ولی داخلی نمی خرم
مسعود سلیمی۲۲۸۱۰۸۲۱۱:۲۶:۴۰ ۱۴۰۰/۸/۱۸
یعنی الان میخواید بگید شما نمیدونید نود درصد بازار لوازم خانگی دست یکنفر هست...یی سرچ کوچلو تو اینترنت و پرس جو کنید چیزای جالبی به دست میارید؟؟؟؟
ناشناس۲۲۸۱۰۹۲۱۱:۳۳:۲۲ ۱۴۰۰/۸/۱۸
قبلا کسی که نمیتوانست یخچال سامسونگ و ال جی بخرد ، سراغ محصولات داخلی میرفت که ارزانتر بودند . با انحصار لولزم خانگی ، همان یخچال داخلی ( مونتاژ) را گرانتر از اصل جنس باید بخریم .
ناشناس۲۲۸۱۰۹۵۱۱:۳۳:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۱۸
این ناسپاسی از بی عرضگی مسئولان می باشد وگرنه را کشورهای دیگر پیشرفت میکنند ولی ما نه؟
ناشناس۲۲۸۱۱۰۲۱۱:۳۸:۴۰ ۱۴۰۰/۸/۱۸
یک یخچال ایرانی از مارک نسبتا معروف خریده ام تا یکسال صداهای عجیب و غریب از قسمت سرد کننده می داد که حالا آرامتر شده ضمن اینکه دما سنج نواحی نزدیک در را ۱۰ درجه نشان میدهد در حالیکه در همان ردیف در ناحیه انتها ی روبرو ۳ درجه. این جنس داخلی!!
ناشناس۲۲۸۱۱۲۹۱۱:۵۱:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۱۸
یخچال ایرانی با حقوق ناچیز کارگر ایرانی و ارز دولتی و آب و برق و گاز سوبسیدی 57 میلیون تومن به دست خریدار میرسه که با دلار آزاد میشه دو هزار دلار اونوقت بهترین یخچال با قطعات آلمانی و مونتاژ خود آلمان حدود هزار دلار قیمت دارد و جالب اینکه بهترین و گرانترین برند های یخچال چینی حدود 600 دلار در دنیا به فروش میرسد. این ظلام به مردم نتیجه انحصار و رانت است
ناشناس۲۲۸۱۱۶۲۱۲:۱۳:۴۵ ۱۴۰۰/۸/۱۸
چند سال دیگه، یه یخچال بی کیفیت داخلی(تمامی قطعات وارداتی درجه 3 چین)، قیمتش میشه سه برابر یه یخچال با کیفیت خارجی، و تولید کنندگان داخلی سالی 3 بار قرعه کشی میزارن با موعد تحویل یکسال بعد و با قرعه کشی و دریافت کل پول در حین ثبت نام همون یخچال رو به ما میفروشن و ما هم خوشحال
حسن۲۲۸۱۱۶۹۱۲:۲۱:۵۰ ۱۴۰۰/۸/۱۸
سرتوشت لوازم خانگی مثل خودرو شد انحصار انحصار و انحصار و بیچارگی مردم و غارت انان توسط تولید کننده داخل که خیالش اززهنه چیز راحته
ناشناس۲۲۸۱۱۷۲۱۲:۲۳:۳۷ ۱۴۰۰/۸/۱۸
کاملاً به یاد حمایت از دو خودروساز داخلی افتادم. نتیجه اش جلوی چشممونه که مردم باید خودروهای بی کیفیت چند برابر قیمت بخرند. اون کم بود، حالا لوازم خانگی هم دچار همین موضوع شد.
ناشناس۲۲۸۱۱۷۳۱۲:۲۴:۳۵ ۱۴۰۰/۸/۱۸
صنعت جوان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ عمر کارخانه ارج، آزمایش،پارس، الکترواستیل و ... بیش از نیم قرن هست
علی۲۲۸۱۲۱۴۱۲:۵۵:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۱۸
یکی از بزرگترین نقطه ضعفها در محصولات داخلی اعم از لوازم خانگی و خودرو مساله رنگ این محصولات هست که بشدت رنگ بی کیفیت و ضعیف و لایه رنگ نازکی داره که در اکثر قریب به اتفاق موارد از همون ابتدای تحویل دچار رنگ پریدگی یا خراشیدگی و مشکلات دیگه هست و در عرض مدت کوتاهی هم دچار پوسیدگی و زنگ زدگی شدید میشن، از مسوولین استاندارد کشور تقاضا میکنم که به جدیت خیلی بیشتری به مساله رنگ محصولات داخلی توجه کنن
موسی۲۲۸۱۲۲۲۱۲:۵۷:۵۲ ۱۴۰۰/۸/۱۸
یخچال ۵۷ میلیونی با دلار آزاد می شود برابر ۲۰۰۰ دلار در حالیکه یخچالهای همتراز آن با کیفیت خیلی بهتر در دبی با قیمت ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ درهم بفروش میرسند یادآور میشود قیمت درهم تقریبا یک چهارم دلار است حالا باز هم با حمایت از مافیای به ظاهر تولید سر مصرف کنندگان بیچاره را ببرید مگر آه سحرخیزان سوی گردون نخواهد شد
ناشناس۲۲۸۱۲۲۷۱۲:۵۹:۳۶ ۱۴۰۰/۸/۱۸
انحصار سبب فساد وتحمیل کالای بنجل وبدرد نخور به مصرف کننده است .مصداق این ماجرا در صنعت خودرو نمایان است.
ایرج۲۲۸۱۲۶۰۱۳:۲۳:۵۲ ۱۴۰۰/۸/۱۸
با سلام با کمال تاسف شرکتهائیکه با پول ملت به این وضعیت رسیده اند و باید طی سی سال با تولید قطعه کشور را سرفراز و بینیاز می کردند حالا بازار را با جنس دوو کره پرکرده و رانت داخل سازی می گیرند . خدایا دیگر تو دستشان را کوتاه کن .
میم دال۲۲۸۱۳۰۳۱۳:۴۸:۱۲ ۱۴۰۰/۸/۱۸
اینقدر سنگ اجناس خارجی رو به سینه نزنید من سال 84 یخچال فریزر ایرانی هیمالیا خریدم هیچ تعمیری تا حالا نداشته سالم فروختمش رفتم یه ساید ایرانی جی پلاس خریدم لباسشوئی هم اسنوای ایران خریدم هم زیباست هم با کیفیت خیلی هم خوشحالم که به اقتصاد کشورم ونان سفره هم وطنم کمک کرده ام لطفا جنس ایرانی بخرید پشبمان نمیشوید
ناشناس۲۲۸۱۵۳۳۱۶:۱۰:۴۱ ۱۴۰۰/۸/۱۸
من خریدم پشیمان شدم مثل چی اجناس ایرانی کیفیت یکسان ندارند یکی راضی است و ده تا ناراضی کنترل کیفیت کلا مشکل داره
سینا۲۲۸۱۳۱۳۱۳:۵۰:۴۲ ۱۴۰۰/۸/۱۸
بحث خوب و به جاییست، لطفا در یک گزارش تخصصی، چرخه تولید و تمامی قطعات مورد نیاز یک محصول را بررسی کنید، از ریزترین قطعات الکترونیکی مثل مدارهای مجتمع و خازن و سایر قطعات کلیدی این محصول را بررسی کنید، نمایشگرها، ریزپردازنده ها، قطعات با تکنولوژی پیشرفته، موتورها، ببینید واقعا کدام قطعات کاملا تولید داخل هستند، طراحی چطور؟ نرم افزار چطور؟ بعد ببینید کدام قطعات قابلیت بومی سازی را دارند، بطور مثال برای ساخت یک نمایشگر در ایران چه زنجیزه صنایعی مورد نیاز است؟ ابزار و ماشین آلاتی که در خطوط تولید به کار میروند چه وضعیتی دارند؟ و اصولا تا چه حد بومی سازی از دید اقتصادی به صرفه است و ایران چه مزیت نسبی دارد که بتواند در این مجموعه صنایع از آن استفاده کند؟
ناشناس۲۲۸۱۳۲۲۱۳:۵۴:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۱۸
والاه ادم شک میکنه دولت سهم داره در سود فروش داخلی پس از قدیم میگفتن چند درصد سود خودرو ساز به ....میرسه حقیقت داره
ناشناس۲۲۸۱۳۹۶۱۴:۴۰:۳۸ ۱۴۰۰/۸/۱۸
یخچال پارس خریدم زوار دور طبقه های داخلی یخچال به یکسال نرسیده دقیقا بعد از 8 ماه خود بخود شکست.زوار در رفته شد .اینهم از جنس ایرانی .کیفیت صفر.
رصا۲۲۸۱۴۰۰۱۴:۴۱:۵۹ ۱۴۰۰/۸/۱۸
اینکه جلو واردات گرفته شود بزرگترین اشتباه وظلم به مردم ایرانه برای اینکه تولید کننده داخلی وقتی بداندکه جلو واردات گرفته شده هم اجناس بی کیفیت و گران به مردم میفروشه مثل صنعت خودرو که هرکاری بامردم می‌خواهند میکنند
ناشناس۲۲۸۱۴۲۱۱۴:۵۷:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۱۸
این بازی را گروه انتخاب شروع کرد و به دنبال حذف رقبای خود سامسونگ و ال‌جی بود و نه شرکتهای دیگر مانند دوو که خودش نمایندگی ایران آن را دارد ! و بالغ بر ۹۰ درصد از قطعات و لوازم اولیه مورد نیاز را از چین وارد می کند و از تولیدات داخلی استفاده نمی کند ! !!
ناشناس۲۲۸۱۴۲۲۱۴:۵۷:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۱۸
اینم کم کم میشه مثل بازار خودرو برای جنس نامرغوب باید کلی پول بدیم و بریم برای قیمت کارخانه و بازار
ناشناس۲۲۸۱۵۸۲۱۶:۴۶:۳۲ ۱۴۰۰/۸/۱۸
لطفا از خانه این مدیران صنعت لوازم خانگی که نامه زدند گزارشی تهیه کنید ببینیم لوازم خانگی خونشون کجاییه؟
dayani۲۲۸۱۵۸۷۱۶:۴۸:۲۹ ۱۴۰۰/۸/۱۸
انحصار در هر حوزه ای بسیار بد و خطرناک است، از رسانه بگیر تا لوازم خانگی و واگذاری مشاغل به برخی ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین